¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Mukavaa maaliskuuta kaikille :)

Kilulle paljon voimia, ihan kamalaa :'(

Täällä ollut vatsassa hiljaiseloa ensimmäisten liikkeiden jälkeen, tänään on taas jotain pientä tuntunut onneks.

Voisi jo raskausvatsa alkaa näkymään, juuri tänään töissä päivittelivät, että kuinka muka voit olla noin pitkällä kun ei ulospäin näy...No, mulla tosin semmonen tosi löysä työtakki käytössä ja yritin selittää, että kyllä sitä jo vähän näkyy kireemmät vaatteet päällä. Tuntuu, että enemmän on tullut leveys-suuntaan tuota mittaa.

Nivuset on ollu aika kovilla ja jalat myös väsyy tosi nopeesti, mutta muuten olo ihan jees :)

Kiuku ja Palleroinen 15+5

Heips:wave:

Kilulle edelleen paljon voimia. Olet paljon mielessä:hug:

Haaveilija: Kuulostaapa hurjalta tuo sinun tunnottomuus..toivottavasti jumppaohjeista on hyötyä! niin ja onnea painonpudotuksesta;)

Kisuliini:
Olen unohtanut kokonaan onnitella sinua kolmosista. Varmasti vaati paljon eritavalla sumplimista, mutta kaikesta selviää kunhan vaan löytyy hyvät rutiinit ja teille sopivat tavat toimia!Tsemppiä paljon odotukseen!

Mesikämmen: tervetuloa takaisin! Onneksi olosi on helpottumaan päin!

ON: Tänään käyty neuvolassa. Hb oli 137 vaikka väsyttää niin vietävästi, painoa oli tullu viikossa 100g, pikkuisen sykkeet oli 155. Kyllä se sydämen jumpsutus on vaan niin ihanaa:heart:Liikkeitä tuntuu edelleen pikkuisen, ei vielä mitään suuria töytäisyjä vaan sellasta pikku kutittelua.

Annubella, joka toivottelee kaikille mammoille erittäin hyvää viikonloppua ja masuasukas Onni-Ilona 18+0 POKS POKS:heart:

Viimeksi muokattu:
Joo on se aika pelottavaa, mies on pari kertaa illalla joutunu miut vessaan viemään kun ei toinen jalka kanna.. ei siihen selkään muuten pakota tai mitään, vihlasee vaan välillä niin että tuntuu varpaissa asti. Täytyy huomenna jumppailla! :)

Kauheen rankka viikko takana vaikkei olevinaan oo mitään tullu tehtyä, nyt vedän itteni sohvalle salkkareiden pariin! Hyvää viikonloppua ihanaiset!

Mesikämmen Onneksi olosi on kohentunut, aika hurjalta kuullosti.

haaveilija90 Toivottavasti jumppa auttaa.

ON: oli vaihteeksi mukavaa herätä ilman päänsärkyä. Viikolla niitä on riittänyt turhankin runsaasti, joten ensi viikon tentteihin luku ei ole edistynyt suunnitelmien mukaan. Onneksi torstaina kävely ja pari litraa vettä oikeasti tuntui jopa auttavan.

Viikonlopun suunnitelmat menivät hieman uusiksi, kun mies teloi itsensä urheillessa sairaslomalle. Onneksi kovin pahasti ei käynyt, mutta sai tukisiteen ja kainalosauvat. Kahden viikon päästä on tarkastus, silloin mies saa kevyemmän siteen, jos nilkka voi paremmin.

Aurinkoista lauantaita kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 17+0 POKS!

Päivää pitkästä aikaa.

Kilulle jaksamista ja voimia.

Tervetuloa uudet, teitä on tullutkin paljon. Ihanaa !

Täälä ollut niin kova väsymys että ei ole yksinkertaisesti jaksanut edes kirjoittaa. Esikoinen pitää hereillä öisin, kun nukkua pitäisi pystyä vain entistä enemmän. Toivottavasti muutama päivä sitten aloitettu maidoton ruokavalio toisi helpotuksen tähän tilanteeseen.

Vauva vakuutuksesta oli juttua, se oli/on meidän esikoisella pohjolasta, ja meinataan ottaa se uudellekkin tulokkaalle. Ei vielä olla kertaakan tarvittu, mutta eihän sitä koskaan tiedä :)

Nimistä kanssa puhuitte. Meillä ei ole mitään hajua mikä pojan nimi voisi olla. Mikään minun ehdottama ei käy miehelle ja toistepäin :D Tyttö jos sattuisi tulemaan niin hänelle annettaisiin minun mummini nimi, joka nukkui pois muutama vuosi sitten.

Neuvolassa kävin kanssa viime viikolla, hoitaja ihmetteli miksi minulle on annettu rakenne ultra niin pitkän ajan päähän, silloin mennään viikolla 22 kun sen aika on. Hirrvittävän pitkä odotus vielä sinne asti edessä. Ensimmäiset aika selvät potkutkin jo bongattu ! Neuvolassa sanoi vaan että mulla on sen lisäksi että istukka etuseinämässä, niin myös taaksepäin kallistunut kohtu. Että liikkeitä saisi odotella, mutta eipä onneksi enään !

Huomenna menään hakemaan kun ostettiin (käytettynä) seuraavanlainen sitteri/säkkituoli. Mitä kokemuksia olen lukenut niin kuulemma todella mainio, koliikkovauvatkin saavat siinä nukutta. Sitterit - Tuotetiedot - Doomoo Seat Onkos täällä kellään kyseisestä kokemuksia?

Tämä nyt meni aikamoiseksi omanapailuksi sitten :)

Mutta hauskaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti !!

-pauliina ja pallo 16+2

Täällä on ahkerasti luettu teidän kirjoituksia, mutta ei ole ehtinyt itse kirjoittelemaan kun kouluhommat painaa päälle.

Jennylle kiitos uudesta pinosta :)

Kilulle hirmuisesti voimia vaikeaan tilanteeseen!

Kiuku ihan vaan lohdutukseksi että ei mullakaan paljon ulospäin näy ja oon sua kuitenkin viikon edellä. Kai se joillakin vaan kestää aikansa :)

Painosta onko teillä tullut paljon lisää? Ihmettelin kun kävin tänään vaa'alla ja ei ollut tullut viime neuvolasta yhtään lisää joka oli siis 14.2. Eipä toi mahakaan hirveästi oo kasvanut mutta on se vähän kuitenkin.. Onko tää ihan normaalia? Tietenkin vaan hyvä jos ei painoa hireästi tulisi, mutta luulin että just näillä viikoilla alkais lisääntymään toi paino.

Liikkeistä Täälläkin tällä viikolla ekat liikkeet tunnistettu! Ja en nyt tiedä voiko olla mahdollista, mutta miehen kanssa oltiin yks ilta tuntevinamme myös mahan päältä jotain ihan pienen pientä liikettä!

Vakuutuksesta onko se siis sillain, että kun meet yksityiselle lääkäriin niin näytät suoraan vaan sitä vakuutus korttia ja sun ei tarvi maksaa mitään vai miten tää korvaus homma menee? Vaihteleeko eri yhtiöillä?

haaveilija90 kuulostaa aika hurjalta.. Mullakin vähän selkäkipuja ilmennyt työpäivän jälkeen ja totesinkin juuri miehelle, että onneks käyn osa-aikaisesti vain töissä koska ei kyllä selkä kestäisi jos pitäisi tota työtä tehdä koko ajan. Jännä että nää selkä vaivat alko niin aikasin vaikka ei mulla ennen ikinä oo ollut selän kanssa ongelmia.

Scarlett ja sissi 16+6

Vielä piti sanoa että onnea Kisuliinalle hurjasti kolmosista! Täällä on käyty keskustelua siitä, että on ärsyttänyt toi kysely että tuliko luomuna vai ei. Ymmärrän kyllä sen vaikka varmaan montaa ihmistä se kiinnostaa kun on noi kolmoset aika harvinaisia, mutta silti onhan se yksityisasia. Täällähän voi suht anonyymisti asioista kyllä kertoa. Itsellä ei samasta asiasta ole kokemusta, mutta mä olen kokenut vähän ahdistavana sen että monet on kysellyt että oliko suunniteltu vai yllätys raskaus. Kai siksi kun mulla vielä koulut kesken vai mistä lie johtuu. Mutta ei sekään mun mielestä ole muiden ihmisten asia. Ja kun meillä oli tilanne se että ei "yritetty" saada lasta mutta ei ehkäisykään ollut käytössä niin oon sit mutissu siihen vaan aina jotain ympäripyöreetä.

Scarlett89 painoa mulle tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä joku puolisen kiloa, joten eipä hurjia nousuja vielä täälläkään. Ja lähtöpainolta olen kumminkin normaalipainoinen.
Itsellä tosin vaikuttaa varmaan toi lievä kilpirauhasen liikatoiminta, että elimistö toimii vähän nopeemmalla tahdilla. Ja toisekseen en meinaa saada iltaisin ruokaa alas vieläkään, päiväaikaan sitten yrittää syödä tosi hyvin ja ravitsevasti.
Ehkä me vielä kiritään muut :D

Nauroin kyllä töissä kun oli puhetta tuosta vatsan pienuudesta, että ensimmäisessä raskaudessa ihmiset kyseli, että oletko varma ettei ole kaksosia tulossa, että ihan hyvä josei vatsa aivan niin isoksi kasvaisi ja mielellään synnytän hieman pienemmän vauvan muutenkin tällä kertaa(esikoinen 54cm ja 3,9kg)

• Tykkää
Reactions: Scarlett89
Scarlett: Vakuutuksesta. Meillä on poikien vakuutukset lähivakuutuksessa. Lääkärissä käydessä maksetaan ihan normaalisti ja haetaan se korvaus jälkikäteen vakuutusyhtiöltä. Just kilahti tilille takas 300e pojan korvatulehduskierteestä ja allergiatesteistä. Teetettiin testit yksityisellä, kun nykyisinhän julkinen ei niitä mielellään edes tee jos ei ole hengitystieoireita. Meillä ei omassa kunnass edes oo toimivaa terveyskeskusta, joten yksityinen usein ainut vaihtoehto jos ei päivystyksissä halua istua.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Scarlett89
Moikka kaikille pitkästä aikaa, on ollut vähän kiireitä kun viimeinen työharjottelu menossa ja näyttötehtäviä on pitänyt kirjoitella. :) Valmistun siis kohta lähihoitajaksi.

Kilulle tosi paljon voimia raskaan päätöksen kanssa!! :hug:

ja Jennylle kiitos uudesta pinosta. =)

Kävin neuvolassa 22.2, sydänäänet siellä kuului mukavasti taas, kyllä ne vaan on niin mukava aina kuulla. Painoa oli tullut alkupainoon lisää noin kilo.
Saatiin aika rakenneultraan joka on siis 28.3., sitä nyt sitten tässä odotellaan. Niin ja minun tietoihin vois päivittää että synnytyssairaala on PKSSK.

Maha alkaa jo näkyä pikkuisen, eilen näin pitkästä aikaa luokkakavereita ja ihailuja masusta tuli jonkun verran, oli hauska huomata että kaikkien katseet menee masulle. :)

Nyt tuli tässä tälläisiä pikaisia kuulumisia, täytyy paremmin lueskella teidän kirjoituksia myöhemmin. Ja yrittää nyt käydä useemmin kirjoittelemassa, kun alkaa tuo harjoittelu helpottaa.

nansku: ja pikkuinen 17+2 :heart:

Kiitti Sanle infosta täytyy vielä kysästä omalta vakuutusyhtiöltä että onko siellä sama käytäntö. Meneekö siinä hirveän kauan et saa ne rahat tilille ja anotaanko joka sairaudesta erikseen niitä korvauksia?

Kiuku mäkin ihan normaali painonen oon ollut ja ruoka on kyllä mulla maittanut varsinkin alkuraskaudesta kun pidin sen avulla pahan olon poissa :D Mutta äitini toisaalta sano että ei hänelläkään isoa mahaa ollut kummassakaan raskaudessa, että jos se on vaikka periytyvää :) Voiko tosiaan vauvan koko vaikuttaa siihen paljonko paino nousee? Eihän niissä vauvojen painoissa yleinsä oo kun sellasia parin kilon heittoja kai?

Rakenneultrasta tuli mieleen, että jos sen sukupuolen haluaa tietää niin missä vaiheessa sitä kannattaa kysyä? Pitääkö kysyä sillon kun ultrataan vai vasta sen jälkeen? Mietin ettei sille ultra tädille tuu sit sellanen olo että sen sukupuolen takia oon vaan tullut sinne ultraan jos heti alkaa kysellä.. Miten te ootte aikasemmin tän hoitaneet? :) Ja suostuukohan kaikki kätilöt edes kertomaan vaikka näkiskin sen sukupuolen?

Scarlett: meillä poikien aikaan kätilö on aina aloittanut ultraamisen päästä ja siitä siirtynyt alaspäin. Oon siinä mahan kohdalla huikannut että jos jalkovälin näkee niin kerro. Tietenkin kätilöitäkin on moneen lähtöön, mutta nykyään tuo sukupuolen selvittäminen on kuitenkin niin tavallista että eiköhän ne osaa sitä kysymystä odottaakin.
Ja vakuutuksesta vielä: Me on tehty niin että jos pojalla esim. ollu korvatulehduskierre johon syöty 3 kuuria ja rampattu lääkärissä se 4 kertaa niin on viety sitten hakemus vakuutusyhtiöön. Kun se omavastuu osuus tosiaan koskee aine yhtä sairautta. Kun korvakontrollista saadaan terveet korvat paperi niin sillon sen omavastuu on siinä ja seuraavaan tulehdukseen tulee uus omavastuu. Nykyään tuon hakemuksen pystyy tekemään netissäkin, eikä tarvitse sitä julmettua kuittipinkkaa roudata paikan päälle. Toki niitä korvauksia voi hakea osissakin. Jos on esim joku allergia joka vaatii lääkevoiteita ja hoitoja pitkin vuotta niin niissähän tulee yks omavastuu osuus per vuosi. Mut esim. Lähivakuutus ei enää korvaa perusrasvoja vaikka lääkäri ois ne atooppiseen ihoon määrännytkin. Vain kortisonit.

Viimeksi muokattu:
Scarlet: Kannattaa vertailla noita vakuutusyhtiöitä, koska niissä on erilaisia korvaustapoja/summia. Tiedän, että niistä meinaa mennä aivan sekaisin ;) Toinen juttu on, että ei kannata pelkkään hintaan kiinnittää huomiota, koska silloin voi olla korvauskatot pienemmät/suuremmat tai että jokainen korvaus koskee juuri vain sitä yhtä sairautta... Esim. omassa vakuutusyhtiössä (josta ei ole kyllä vielä tullut päätöstä vakuutuksen myöntämisestä) korvauskatto on 50 000 euroa yhteensä kaikista läääkkeistä/lääkärikuluista, ei siis sairauskohtainen. Toisaalta myös korvaukset eivät ole sairaskohtaisia vaan siihen omavastuuseen ympätään kaikki sairaudet ja yhden vakuutuskauden aikana on yksi omavastuu. Omavastuu tais olla 100 e 1000 euroon asti ja sen jälkeen 10 %:a kuluista on omavastuun osuus. Eli ei tarvitse kerätä vuotta niitä kuitteja vaan heti kun omavastuu on täynnä, niin voi sen vakuutuskauden ajan laittaa vaikka yksitellen kaikki kuitit menemään... Ja se plussa on vielä, että tää vakuutus ei pääty kun vasta oliko 65 vuotiaana, ellei päätä sitä aiemmin. Ihan sen vuoksi, jos vaikka todetaan joku sairaus ja vakuutus päättyisi aina esim. 17 vuotiaana, ei sen jälkeen välttämättä myönnetä enää sairaskuluvakuutusta lainkaan...

Nippe + tuplat 17+5

Scarlet: Ja vielä lisäyksenä, vakuutus kannatta hakea heti kun riittävästi viikkoja kasassa (esim. omassa yhtiössä aikaisintaan rv 16). Koska yleensä niitä vaivoja kerkeää sitten tulla myöhemmässä vaiheessa ja sitten ei välttämättä enää myönnetä...

Jennylle iso kiitos uudesta pinosta! :flower:
Ei voi uskoa että nyt on jo maaliskuu.. Aika menee NIIN äkkiä! :)

Kilulle ja miehelle hurjasti voimia ja jaksamisia! :hug:

Vanella, musta on kanssa ihanaa kun kaikki huolehtii etten kaadu liukkaalla ja kyselevät vointia ja ihailevat masua :heart:

Kisuliina.. wau. Vetää ihan sanattomaksi. On se niin mielettömän upea juttu. Triplasti onnea ja jaksamista koska masun kanssa varmasti tulee olemaan rankkaa mutta on se kaikki sen arvoista. :heart:

Täällä ei ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Liitoskipuja on edelleen aika hurjasti.
Liikkeitä jo kovasti odotellaan :)

j_enna & toukka 16+0 POKSPOKS :heart:

Kisuliinalle triplaonnittelut. :flower:

On ihana huomata miten pikkusen liikkeet on vahvistunut ja tuntuu paljon useammin mitä ennen. :heart: Aikaki tuntuu menevän tosi nopeaa eikä meinaa peräs pysyä. Vielä vuorotöissä menee kierto 10pv välein, nii siinä aina hujahtaa se reilu viikko eteenpäin raskaus. :)

Me ollaa joskus noita vakuutuksia vertailtu ja meille sopivimmalta tuntui sillon tapiola. Pitäis uudestaa käydä läpi noita eroja noista, mutta voi olla, että otetaa vasta sitte kun vauva on sen 2kk.

Ollaa ruvettu hankintoja miettii ja kahtelee tosissaan. Sain mieheltä synttärilahjaks vauvalehden ja otettiin tilaajalahjaks brion turvakaukalo, siihen pitäis vielä jalusta tilata. Lisäksi äiti haluaa ostaa mulle synttärilahjaks pinnasängyn, että se tilataan kuhan saadaan asunto alle. Löydettiin netistä hyvältä vaikuttavat emmaljungat, että niistä pitäisi kysellä tarkemmin. Varmaa otetaan ne, jos niissä tulee mukana vauvalle koppa, kun olivat niin vähän käytetytkin. Jos ei tuu, nii sitte on matka eessä lastentarvikeliikkeeseen ja ostetaan uutena.

Scarlett89: Mulla oli toiseen neuvolaan paino noussu 3kg muistaakseni, ja nyt maanantaina on kolmas ja paino ei oo noussu kun puoli kg nyt. Tuttu on kk edellä mua, nii sillä on noussu jo 8kg. Mutta johtuneekohan tuo painonnousun vähyys, ko oon ollu poskiontelontulehdukses, joka vie ruokahalua ja mm. nyt on toinen antibioottikuuri meneil. :/ Vähä huolettaa tuo paino, kun mahalla on kuitenkin jo kokoa, ja lähtötilanne oli bmi 19. Jospa tuo tästä alkais nousemaan.

Jaanel ja 18+3

Nippe82 onkohan sullakin kenties pohjolassa vakuutus? Pyysin itse sieltä tarjousta ku meillä on siellä muutkin vakuutukset ja aika samalta kuulostaa ehdot :) Mun äiti väitti että vakuutus korvauksen saa jostain suoraan kun maksaa eli ei tarvis muka itse missään vaiheessa maksaa, mutta ehkä se on ollut joskus aikoinaan. Mulle saa päivittää iäksi 23 kun tänään on synttärit :)

Ja POKS 17+0!! :)

• Tykkää
Reactions: Jenny90
Kilu
Riippuen sikiön diagnoosista. Ja siitä, mikä on teidän geenikantajuus. Ikävä sanoa näin mutta periytyminen on 25% seuraavissa raskauksissa, jos on todettuna resessiivisesti periytyvä suomalaisen tautiperimän tauti. Jos taas artrogrypoosi ei ole tätä nimenomaista suomalaista tautiperimää oleva tauti, silloin ennuste on eri luokkaa (näitä artrogrypoosin eri muotoja on 150). Sitä kertovat nämä teidän perinnöllisyystutkimukset, jotka lopulta määrittävät sen ennusteen. Ennen näitä perinnöllisyystutkimuksen tarjoamia faktoja asiaa ei voida tietää varmuudella.

Asia voi tuntua monimutkaiselta ymmärtää ja ehkä kysymyksiäkin on vaikea esittää ammattilaisille ihan oman jaksamisenkin takia. Toivotaan, että saatte selvyyttä asioihin. Osittainen tietämättömyys on raskasta.

Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille! :) Toivottavasti on ollut ihana viikonloppu kaikilla mammoilla. Täällä on joka päivä ollut ainakin niin mahtavat ilmat että on ollut niin ihana ulkoilla koiran kanssa. Just oltiin yhden kaverin ja hänen koiransa kanssa koirapuistossa yli tunti, vaikka on pakkasta niin aurinko lämmitti niin ihanasti! :) Huomaa heti että mielialakin on paljon virkeämpi.

Mahasta ja painosta, mulla ainakin se on nyt ihan yhtäkkiä pullahtanut esille ihan silleen et se on aamullakin semmoinen pallo :heart: Mut edelleenkään ei oo painoa tullut yhtään lisää, mutta enpä oo siitä yhtään huolissani koska syön hyvin. Oon toki tosi liikkuvainen mutta lähinnä nyt kun balettiopettaja on jenkeissä niin se on ollu sitä lenkkeilyä. :) Oon tosi laiska jumppaamaan esim. kotona ja nyt mun jokapäiväinen tanssiminenki on vähän jääny kömpelön olon takia... :D
Että Scarlettille voisin sanoa sen verran että ei varmastikaan tarvi olla painosta yhtään huolissaan, kyllä se siitä lähtee tasaiseseen nousuun kun vain huolehdit syömisestä. :) Lisääntynyt energiantarve raskaudessa on kuitenkin vain noin 300 kcal vuorokaudessa ja sekin kuuluu periaatteessa vasta loppuraskauteen.

Miehen vanhemmat ja nuorin veli oli tosiaan meillä viikonlopun, oli tosi mukavaa. Meillä on tosiaan ollut tarkoitus muuttaa kesällä kun mulla loppuu koulu, takaisin kotipaikkakunnalle mutta nyt on ehkä tulossa semmoinen juttu että ei ehkä lähdetäkään. Toisaalta oon ihan kauhuissani jotenkin kun eka lapsi ja kaikki sukulaiset ja ystävät asuu yli 300 km päässä kotikaupungissa, mutta toisaalta kun miehen kans mietittiin niin ainakin saatais se vauva-aika oltua tosi rauhassa täällä! :D Mitenkäs muilla on, asuuko sukulaisia/perhettä samalla paikkakunnalla?

Minea ja maha-asukki 18+0 POKS!

Kisuliina no raskausarvet on vielä näkyvillä edellisestä raskaudesta, joten niillä ei väliä ;) Tästä on tullut jo rintoihin parit arvet.
Voi kun pääsis jo napsimaan masukuvia. :heart:

Scarlett ei mulla esikoisestakaan paino noussut kuin 9kg, vaikka vauva oli iso ja vatsa myös. Synnärille jäi lisäks myös 3kg omaa painoa, mutta ehkä muhun ei sitä liikapainoa vaan kerry (kop kop)
Eipä siitä kannata huolissaan olla niin kauan kun vaan vauva kasvaa normaalisti :)

Tänään poksuu 16+0!

Painonnousu ja vatsankasu Vatsan kasvaminen ulospäin ei kerro lainkaan lapsen koosta. Vaikka olisi kokoajan pieni vatsa niin siihenkin voi tulla mahtavat raskausarvet, kokemusta on :LOL:
Painon ei tarvi edes vielä nousta, eikä sen tosiaankaan tarvi nousta kuin esim 5kg koko aikana ja se on täysin normaalia. Raskauden loppuvaiheessa paino voi nousta viikossa paljonkin. Siksi alussa on hyväkin ettei painoa tule paljon. Lapsi ottaa kyllä kaiken tarvitsevansa. Reilusti ylipainoinen voi laihtua raskauden aikana 10kg tai enemmänkin ja lapsi olla silti täysaikaisena liki 4kg. Lapsi ottaa kaiken tarvitsemansa äidin kustannuksella.
Vakuutuksesta Niissä on todellakin eroja, suuria sellaisia. Ennen on tosiaankin ollut sellaisia vakuutuksia on ollut, että vakuutuskorttia näyttämällä on saanut käydä ilmaiseksi/ omavastuuta vastaan lääkärillä. Niissä tuli niin paljon väärinkäyttöjä että ne poistettiin. Pohjolassa on esim aina vähintään 100€ omavastuu, 10% haettavasta summasta. Ei ole sairaskohtaista korvausta. Me keräämme aina kuitteja koko vuoden ja haemme kerralla. Usein myös lapsen vakuutus sidotaan kotivakuutukseen. Jos ottaa vain lapsen vakuutuksen vakuutusmaksut voivat olla liki kaksinkertaiset ja kotivakuutukseen sidottuina puolet halvemmat maksut.
Sitten kannattaa vielä todellakin miettiä tarkkaan se mihin vakuutuksen laittaa. Jos lapsi sairastaa paljon, kuten meillä ja sitten haluaisi siirtää vakuutukset muualla niin niihin tulee ehdot kaikki korvattuja asioita kohtaan. Eli vakuutusta ei ole mitään järkeä siirtää mihinkään.

Viimeksi muokattu:
Moikka!
Mä oon taustaillut viime aikoina, tehnyt mieli olla ulkona kun noi aurinkoiset päivät ovat olleet niin ihania ja toisaalta tässä on ollut huolta terveydentilasta.
Sain viime viikolla tietää että hb oli laskenut 89:ään ja pari päivää myöhemmin sain tietää, ettei se ei johdu raudan imeytymisestä, vaan jostain muusta mitä ei tiedetä. Neuvola, jonka piti olla reilun viikon päästä siirtyi tälle viikolle ja tiedossa on labraramppausta ja mahdollisesti muutama sairaalakäynti ja punasolunsiirtoja. Hieman unettomia öitä tuli vietttyä kun aloin miettimään että mikä mulla oikein on ja vaikuttaako mitkä asiat vauvaan, mut ei tässä nyt auta oikein muu kun käydä labroissa ja toimia niin kuin lääkärit määrää..
Täällä puheltiin sukulaisten asuisesta samalla paikkakunnalla. Meillä asuu miehen vanhemmat tossa kivenheiton päässä, joten apua löytyy läheltä. Masu täälläkin kasvanut, mutta vieläkin ihmiset jotka ei tunne voi ajatella että mulla on vaan iso pömppis :)
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!

Maygory ja tyyppi nyt jo 19+1

Huomenta!

Maygory Paljon tsemppiä! Toivottavasti selviää, että mistä hb:n lasku johtuu ja että pikkuisellanne on kaikki hyvin. :hug:

Läheisiä asuu samalla paikkakunnalla runsaasti, lähimpänä äitini, joka asuu muutamien minuuttien päässä (etu ja haitta). Myös tätini, enoni perhe ja neljä serkkua perheineen asustelee samassa kaupungissa. Paras ystäväni asuu parin kadun päässä ja neljä muuta samassa kaupungissa. Miehen veli perheineen asustelee puolen tunnin ajomatkan päässä. Joten lähipiiriä riittää suhteellisen pienen matkan päässä. :)

Tosin vielä ei ole tietoa siitä, että mihin me tästä muutamme, mutta pääkaupunkiseudulla pysymme joka tapauksessa. Hieman kauemmas äidistäni muuttaminen voi olla etu, jos äidistäni tulee joka välissä asiohin puuttuva mummo; sellainen hän oli äitinä hyvin pitkään. Kiintoisaa nähdä, että miten käy!

Väsymys on iskenyt. Viikonloppuna väsytti reippaasti ja viime yö meni sen verran huonosti, että sain esimakua äitiyteen. Heräsin parin tunnin välein ja kun miehen kello soi 5.30, olin täysin hereillä.

Vatsa näkyy jo paremmin, mutta ei minua ollenkaan haittaisi, jos se näkyisi jo vieläläkin selvemmin.;) Ne, jotka raskaudesta tietävät, huomaavat, että näkyy jo, muut olettavat epäilemättä, että olen pyöristynyt syömällä. Kiloista en ole huolissani, vaikka raskauden myötä rikon oman painoennätykseni. Ei sitä ennen ole silitellyt masuaan yhtä hellästi - ja useita kertoja päivässä.;)

Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 17+2

Maygory: Toivottavasti syy hb:n tippumiselle löytyisi pian ja saisit asian kuntoon!

Annukka: Mulle ainakin kerrottiin Pohjolasta, että tuo omavastuu 100 e (10% 1000 euroon asti) on kerta omavastuu yhden vakuutuskauden aikana jos vakuutuskauden aikana kulut ovat maks 1000 e. Eli ei tarvitse keräillä kuitteja nykyisin (tää vissiin on muuttunu joskus tässä lähiaikoina/vuosina). Eli jos eka lääkärilasku on vaikka 150 e, niin voi heti laittaa kuitit menemään ja saa 50 e takas ja sitten jos vaikka seuraava lasku on taas 200 e, niin saa tuon 200 e kokonaan takas (jos nämä on saman vakuutuskauden aikana). Sitten taas jos yhden vakuutuskauden sairaskulut ylittää tuon 1000 e, niin sillon astuu voimaan se 10 %:a, tarkalleen en kysynyt miten...

Nippe + tuplat 17+6

Yhteistyössä