~elokuun epelit 2012~

Moikka!

En minäkään täältä mihkään lähde, oon Annubellan kanssa samoilla linjoillan, jos joku stolkkaa niin stolkatkoon.

Mulla kans olo on ollut aivan järkyttävä, viime viikonloppu meni nukkuessa.
Eilen oli eka päivä johonkin viikkoon, ettei kuvottanut muuta kun syömisten jälkeen, mut tänään taas alkoi kuvottamaan heti aamusta ja kestänyt koko päivän.
Oon käynyt muutaman kerran oksentamassa, mut koitan vältellä sitä nukkumalla, aina kun mahdollista.

Varhaisultrista!

Täällä taitaa kohta olla ekoilla käynnit tiedossa. Jännää!
Mä en oo ite sitä varannut ja tuskin tuun varaamaankaan. Perjantaina eka neuvola ja katotaan, et millon sais mahdollisen ajan kunnalliseen ja sit jos ei jaksa odottaa niin voi miettiä uudelleen. Eli perjantaina sen sitten näkee.
Mul on kaveripiirissä sattunut aika paljon ikäviä keskenmenoja ja kohtukuolemia joten toisaalta pelottaa, mutta eihän sille itse mitään mahda jos kesken menee.
Tää huono olo on hieman himmentänyt tätä odotuksen onnea ja alkuiloa, mutta toivottavasti näin huono vointi ei jatku kauaa.

Mä en oo vieläkään kertonut kellekään. Tosin lähimmät sukulaiset on alkaneet arvailemaan.
Avokki herätti mut "päikkäreiltä" puhelin kädessä lauantaina ja toisessa päässä oli vanhemmat, jotka mollemat puhuivat mun kanssa tapansa mukaan auton hands-freehen. Ihmettelivät tietenkin heti että miksi nukun keskellä kaunista päivää.. Yritin siinä unenpöpperössä äpyttää että on vähän pahoinvointia tässä, jolloin iskä huudhati että ootko raskaana? Menin ihan puihin ja jatkoin änkytystä enkä saanut muuta suusta kun ei että tällästä pahoinvointia vaan eiku eiku ja äiti sit seivas ja sanoi et flunssaa vai? Joten iskä ainakin on arvannut jo ja sanoo kyl sit arvanneensa kun niille kerrotaan :) Mites teillä muilla?

Tsemppiä Emilien :flower:. On varmasti todella inhottavaa olla yötä sairaalassa ja mietiskellä yksinään moisia juttuja.
Muillekin paljon hyviä vointeja ja toivottavasti tänne etelään saatais lunta, ei oo yhtään jouluinen olo.

T: Maygory ja 6+2-6+5
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

En minäkään täältä mihkään lähde, oon Annubellan kanssa samoilla linjoillan, jos joku stolkkaa niin stolkatkoon.
Samoilla linjoilla minäkin, FB:tä en niin aktiivisesti jaksa seurata, joten täällä pysyn :D

Emilienille ihan turkasen paljon voimia :hug: Ei se helppoa ole kun ei tiedä mikä on tilanne ja päivät tuntuu matelevan siinä vaiheessa.

Mä en tee vielä kuolemaa pahaan oloon tai väsymykseen (vaikka se pahempi onkin päivä päivältä), mutta tissit on tainnu jo kasvaa puoli kuppikokoa :headwall:
Niitä olis omastakin takaa ihan riittävästi jo.
Tänään ajattelin ottaa tavoitteeks soittaa ja varata neuvolan, vähän on ristiriitaset tunteet, mutta kai se on nyt parempi varata, kun noita pyhiä alkaa olla kohta.
Varhaisultraa en oo uskaltanut vielä varata, luulen, et sit kun se hinku iskee, niin sit varaan sen päivän varoajalla :D Tai sit vaan odotan suosiolla np-ultraan.

Tervetuloa taas uusille, kiva että saadaan tasaiseen tahtiin lisää porukkaa :wave:

Callisto 5+6
 
Huomenta! Täällä valmistaudutaan neuvolaan lähtöön. Äitiysneuvolakäynti on vata ensi viikolla mutta tänään menen hakemaan sairauslomaa.

Mä niiiiin odotan sitä kuvotusta! Mulla on olut sitä vaan tytöistä ;) Nivusia on alkanut vihlomaan, eilen vihloi ja nytkin parhaillaan. Kai tämä on ihan normaalia, hmm... Jännä miten ehtii unohtaa vajaassa vuodessa :D

S 5+6
 
Täällä uusi :wave:
Terve vaan kaikille. Kolmisen vuotta tämä raskautuminen otti aikaa. Kuukautiskierto lähes olematon, juuri kävin gynellä pari viikkoa sitten ja antoi terolut-reseptin vaan eipä alkanut menkat. Käski tehdä testin ennen uutta aikaa ja tässä ollaan.
Kaupassa tekee pahaa,kaikki ne eri hajut,yööök,vessassa ramppaan koko ajan,voisin nukkua vuorokauden ympäri,tissien koko muuttui yli kuppikoolla,maha on niin turvoksissa että näytän jo reilusti pitemmällä olevalta. Silti,aivan mahtavaa!
Eka neuvola 4.1 ja ultra 11.1,niin lähellä ja silti niin kaukana..
Eli,odotellaan neljättä,la 1.8 ,sairaalana TYKS,minä 30 ja mies 28
 
Varhaisultrassa käytiin eilen ja kaikki oli todella hyvin! :heart: Nähtiin viikkoja vastaava (6+6, menkoista laskettuna 7+0) alkio, jolla pieni sydän sykki :heart: Kaikki kuulemma viikkoihin nähden hyvin, lääkäri puhui, "normaalista löydoksestä". Myös ruskuaispussi ja kaikki muut normaalit jutut löytyi, pienellä oli kokoa 9mm!

Lääkäri aluksi vaikuttu hieman nuivalta ja vähänsanaiselta, vähän ihmettelin kun esim sisätutkimus kesti noin viisi sekuntia :D mutta hyvin sain kuitenkin kaiken "tarvittavan" tiedon. Kertoi mitä ruokia kannattaa tulevalla reissulla välttää jne. Kysyin myös keskenmenoriskiä ja on kuulemma nyt alle 5%!!

Alkio tosiaan vastasi viikkoja 6+6 ja menkoista 28 päivän kierron mukaan laskettuna olisi ollut 7+0. Mulla kierrot on tosin olleet lyhyemmät, 24-27 (yleisimmin 26) pv, mutta laskin alunperin 28 päivän kierron mukaan koska ovikset on omien tuntemusten mukaan olleet kuitenkin kp14 tienoilla ja tämä nyt vahvistaisi tuota. Hedelmöitys olisi siis tapahtunut 3-4 päivää seksistä, mikä on hieman yllättävää, kun raskaus alkoi vieläpä touhutipoista. Eli on siis ollut todella sinnikäs pikku uimari kyseessä ;) Ja LA nyt olisi tosiaan sitten 1.8. (lääkäri katsoi kiekosta, että 2.8. mutta siinä ei vissiin oltu huomioitu karkauspäivää, joka nyt osuu raskauden ajalle)

Käyn aina välillä katsomassa vau.fi -sivuilta mitä raskaudessa kullakin viikolla tapahtuu, ja täsmälleen samat näkymät on yhdessä ultrakuvassa, joka saatiin mukaan kuin millaiseksi alkio on piirretty tuossa rv 8 kuvassa:

Vau.fi - 8. raskausviikko

Ihan samalla tavalla oli meidän kuvassa alkion asento, pään ja vartalon suhde, jopa ruskuaispussi ja nuo alkion etuosassa näkyvät jutut mitkä vissiin on jotain elimiä. Ihan samalla tavalla kaikki meidän saamassa kuvassa!

Vinkiksi vielä muille varhaisultraan menijöille, että kannattaa tyhjentää rakko kunnolla juuri ennen ultrausta! Itse olin käynyt vessassa reilu puoli tuntia ennen ultraa, ja silti ekan yrityksen jälkeen lääkäri passitti vessaan, kun virtsapussi kuulemma painoa kohdun niin taakse :whistle: Pienen lirun sain sitten tulemaan ja sen jälkeen ultraus onnistui.

Ikionnellinen Vanella ja pikku kyytiläinen 7+1 :heart:
 
Vanella,ihanaa että kaikki hyvin! :heart: Mäkin odotan niin että nään mun pikkuisen :) toivotaan että muillakin kaikki ok! Saako vielä kysyä että millä perusteella lääkäri arvioi tuon keskenmenoriskin? Kiinnostaa tietää :)

Minä lähden tänään joululomaks tosiaan keski-pohjanmaalle kotikaupunkiin töihin ja otan koiran mukaan, mies jää tänne. Eilisen koko päivän kestäneen mykkäkoulun jälkeen ollaan kuitenki taas sovussa :D Inhottavaa riidellä.

Pitääkö kukaan muu odotuspäiväkirjaa? Ite pidän, kiva varmaan lukea sit joskus myöhemmin.

Pitäisköhän itekki mennä varhaisultraan tai en nyt tiiä onko niin varhaista ku on jo kohta seitsemäs viikko menossa. Tuskin ehdin mennä ku oon kotikaupungissa yli kolme viikkoa. Mutta sit loman jälkeen onkin heti neuvola! Jännää...

Minea ja maha-asukki 6+3
 
Onnea Vanella!! :heart:
Itse joudun vielä oottelemaan ja jännittämään(!) sitä ensimmäistä maanataihin asti : / jos nämä kiukkupurkauksetkin hieman sitten hellittäis...

emilien :( voimia sinulle! :hug:

Ja kaikille uusille ja vanhoille tissikipuilijoille jaksamista :D

M 6+6
 
Täällä tehty tänään hetken mielijohteesta varmistustesti kahden tunnin pissatauolla... :ashamed: No testi viiva on niin vahva että kontrolli on hailakka :D

Mä mietin tota varhaisultraa... Mennäkkö vai ei. Sillä voisi saada hetken mielen rauhan (ehkä), mutta toisaalta se maksaa sen verran että tällene joulun alla vasta palkan pariin palanneena siihen ei olisi irrottaa sitä rahaa... No maanantaina meen neuvolalääkärille sairasloman merkeissä ja ottaa mut vastaan ultrahuoneessa. Terkkari heitti ilmaan jos vaikka ultraisi samalla kun ei antanut aikaa maanantaille vaan nimenomaan tiistaille jolloin on tuolla ultrahuoneessa pitämässä neuvolaa ;) No mä voin yrittää sit ainakin ruinata jos ei muuta :D

Terkkari myös rauhetteli mua ja varmistin että nämä vihlomiset ja juilimiset todellakin kuuluvat alkuraskauteen :D Joten suosittelen erittäin lämpimästi raskauspäiväkirjan pitoa! Viimeksi sitä ajattelin, merkkaisin ylös kaikki juilimiset, vihlomiset, tissikivut, ihan kaikki, mutten sitten merkannut kun sen piti olla viimeinen raskaus. No mutta jos tämä sitten olisi. Siksi en nyt aio päiväkirjaa pitääkään, koska en tule näitä tietoja enää koskaan tarvitsemaan.

En muuten ollut nähnyt kolmeen kuukauteen unia, kunnes viime täyskuu aloitti ne taas. Äidilleni tästä kerroin ja hän tulkitsi uneni. Sen mukaan (kaikki eri tekijät) tarkoittavat onnea elämään, kotiin ja parisuhteeseen. Pientä toivon pilkahdusta siis tuo että tämä vauva saapuisi meille ihan elävänä, kuten isommat lapset sanovat. He eivät siis vielä tiedä raskaudesta, mutta ovat sanoneet että seuraava vauva on sitten elävä kun sisko ei ollut :heart:

Santtu 5+6
 
minea_ En ruvennut sen tarkemmin kyselemään, mihin arvio perustui. Jotain sen tyyppistä sanoi kuitenkin, että tässä vaiheessa on jo pystytty sulkemaan pois niin iso osa ongelmista, joiden takia keskenmeno usein tapahtuu. Elikkä siis käsittäisin, että kun ei voi olla enää tuulimuna, kohdunulkoinen. sit ku mul ei oo ollu mitään vuotoja tms joihin mahdollisesti joku riski voisi liittyä, en tiedä. Itsekin olin kyllä päätellyt, että varmasti on riski alle 10 prosenttia, ehkä reilustikin alle. Tietysti mitä vaan voi vielä sattua.

Raskauspäiväkirjaa ajattelin alkaa pitämään nyt varhaisultran jälkeen. Vielä on kaikki ennen plussaustakin olleet oireet ihan tuoreessa muistissa. Kun vaan ois aikaa, nyt on kyllä ennen joulua ihan hirmuinen kiire :whistle:

Santtu81 Ihanasti äitisi tulkinnut unesi :heart:

Vanella ja pikku kyytiläinen 6+1
 
Vanella, okei :) itteä jännittää kauheesti että onko kaikki hyvin! Ainakin siltä nyt tuntuis että ois... mutta ei ikinä tiedä!

Taisin sanoakkin tuolla aikasemmin et mun sisko näki unta et sain vauvan, en oo sillekään viel kertonu mut meillä onki mummulta peritty etiäiset :D
 
Vanella: Ihania ultrakuulumisia. Itsellä vielä viiden päivän odotus..jännittää :)

Santtu: Toivotaan tosiaan, että kaikki menee hyvin!

Raskauspäiväkirjasta:
Itse pidin esikoisesta ja nyt tästä, mutta en itseni vaan tulevien lasten takia. Minusta olisi ihanaa jos äitini olisi kirjoittanut muistiin näitä samoja oireita tai ym. Olisi kiva seurailla meneekö samalla lailla ja minkälaisia oireita on ollut. Toivonkin että näistä olisi hyötyä sitten tulevaisuudessa ainakin tyttärille ja voihan pojatkin olla kiinnostuneita..mistäs sen tietää :)

ON: täällä on sitten tämän raskauden ensimmäine oksu päästetty valloilleen..ei kiva todellakaan. Olo ei helpotu vaan tulee vaan pahemmaksi..no..eikö se tarkoita, että kaikki on ainakin ihan ok...

Hyvin pahoinvoiva Annubella ja onni-ilona 6+5-7+6
 
Täällä olis kans yks lisää messiin, LA 8.8, OYS, ensimmäinen. Voipi olla että LA tarkentuu vielä kunhan tammikuussa (vasta!) pääsen neuvolaan. Itsenäisyyspäivän kunniaksi plussasin, tosin aavistin, että täytyyhän siellä jotakin olla :) Oireina tähän mennessä armoton väsymys, välillä meinaa tulla nälkäkuolema, satunnaiset nippasut ja tissikivut. Etova olo jos ei syö tarpeeksi pian ja etoo myös jos syö normaalin kokoisen aterian. Pöntöllä ei oo tarvinnu (vielä) vierailla, pissatuskin meni noin viikossa ohi.
 
Vanella ihanaa, onnea <3

minea mä pidän blogia, joka on tavallaan niinkun mun päiväkirja:)

ON:Jenny Pauliina Alapere
Neuvolakuulumisia: Onneks sain tällä kertaa ihan vaan pari lappua, kun sanoin, että mulla on kaikki melkein vielä tallessa. Pissa oli ihan puhdas. Neuvolan mukaan oon viikoilla 8+1, joten saan tavallaan "varhaisultran" 3 viikon päästä, jolloin olisin muka 11+0. Ihanaa oli kuulla, että Hyvinkään sairaalassa on erityisäitiyspoli ylipainoisille, puhuttiin, että voisin alkaa käydä sielä painoseurannassa, esim. rv 25 paikkeilla. Edellisessä raskaudessa kävin neuvolassa Porvoossa ja lopussa Järvenpäässä, joten uutena mulle tuli, että pitää ottaa pissanäytteitä ja viedä ne labraan sillon ekan ultran yhteydessä.
Eli seuraava neuvola+lääkäri 4 viikon kuluttua ja ultra 3 viikon kuluttua:)

Jenny ja Papu 6+3 (8+1)
 
Minea: keskenmeno riski on aina yleensä se 5% sen jälkeen kun sikiöltä on syke löydetty. Mikäli ei aikasempia keskenmenoja ole. Itse menen tällä hetkellä 50-50% mahdollisuuksilla vaikka syke löytyisikin kun keskenmenoja jo 3 takana ja kaikissa on sikiölla syke jo ollut.
 
Toi raskaus päiväkirja kuulostaa hyvältä idealta :) Itse haluaisin ostaa myös videokameran viimeistään sitten kun lapsi syntyy, koska itseäni on videoitu lapsena ja on kyllä hauskaa katsottavaa näin vanhempana :D

Ensi viikolle varattu varhaisultra jos nyt saan vielä työvuoron vaihdettua sillai et pääsen sinne ku tietenkin just tiistai illalle oli laitettu vuoro mihin olin varannut sen..Ja neuvolankin sain varattu 3.1 :) Alkaa pikku hiljaa tunutua todellisemmalta tää raskaus vaikka oireita sais olla enemmän kun ainoo oire on melkeinpä arat rinnat.. vatsa jullimisetkin on jäänyt vähemmälle.. Mut täytyy vaan yrittää luottaa et kyl siellä jotain kasvaa :)

Toi 5% kuulostaa kannustavalta täytyy toivoa että itselläkin menisi varhaisultra hyvin :)

Scarlett89 5+6
 
Heips

Laitoin juuri carkeylle kutsupyynnön kerhoon :)

Eilen oli varhaisultra, neuvolan mukaan viikolla 7+6, omien laskujen mukaan viikolla 7+3. Olikin aika järkytys kun gyne sanoi alkion olevan vasta viikolla 6+1. Mitä tämä voi merkitä? Syke kuitenkin löytyi, ettei siinä ole hätää mutta aika huolestuttavaa silti. En saanut mitattua ovulaatiota tuosta kierrosta mutta epäilen sen olleen kp19/31. Siltikään alkio ei voi olla noin aikaisessa vaiheessa. Nyt on kohdunulkoinen suljettu pois mutta yksi huolenaihe sitten lisää ;(
 
Jaahas, tänään näköjään alkoi sitten tää kuvotus/ällötys/heikotus olotila. Just tarkalleen 6:s raskausviikko menossa. Toivottasti tää ei mene ihan kamalaksi ennen joulua, hirveetä kyykkiä navetalla lehmien alla p*skan hajussa kun kädet ja jalat on kuin löysä makarooni, heikottaa, väsyttää ja ällöttää :p Onneks näitä töitä enää 4 päivää....
 
Millä perusteella te immeiset muuten ootte mennyt/päässeet varhaisultraan? Onko ollut jotain ongelmia aiemmin jonka takia varhaisultra? Vai käyttekö yksityisellä? Ite en oo vielä ees muistanu ilmoittautua neuvolaan, kai sitä edelleen aattelee että ei tää onnistu kuitenkaan tää raskaus... Mutta pitänee viimeistään ensiviikolla alkaa soittelemaan neuvolatädeille niin sais aikoja varattua neuvolaan, ultraan jne.
 
Lutu, katoin että sulla la päivä ennen mua, joten sul olis 6+0 eli alko 7. raskausviikko. Kuusi viikkoa on siis jo täynnä ja seitsemäs menossa. Ei kuudes :)

Varhaisultraan yleensä pitää itsehakeutua yksityiselle.
 
Päivää vaan kaikille ja uusille onnittelut plusssista kyllä tänne porukkaa mahtuu....varsinkin jos toiset karkaavat suljetulle osastolle.
Mulle on IHAN yks makkara jos joku näitä juttuja lukee ulkopuolelta joten täällä pysytään ja kertoillaan kuulumisia.:LOL:

Mä en oikein ymmärrä näitä varhaisultria,saako neuvolasta sinne lähetteen vai?
mulla menossa viikko 7 ja ens.neuvola vasta 29.12 ja siitä sitten viikon päästä ensimmäinen ultra. Onhan se tietty hienoa kuulla että kaikki ok. Itsellä niin kamala olo että ei juuri pysty muuta ajattelemaan kun mitähän seuraavaksi söisi kun kaikki ruoka rupeaa tökkimään yhden kerran jälkeen.

Nyt hyvin uppoaa riisimurot ja jääkylmä rasvaton maito.Ja kaikki on oltava todella kylmää......toivotaan että tämä loppuisi nopeammin kuin edellisellä kerralla jolloin jotakin tapahtui viikolla 23 ja maailma hymyili jälleen ja hajut ja maut normalisoituivat.

Toiset sanoo että tyttö tulee kun äitiänsä koettelee pahasti,toivotaan näin toivomme toista suloista tyttöä,enkä mä usko että me poikaa saataisiin edes aikaiseksi. Kyllä ne tyttösiittiöt vaan on niin sitkeitä.:kieh:

Huomenna olisi tarkoitus lähteä laivalla tukholmaan shoppailemaan ja syödä seisovasta pöydästä antimia,saas nähdä kuinka käy. Harmittaa kun kalaa ei uskalla syödä.Varasin matkan jo elokuussa ja meillä on ihan mieletön hytti parvekkeella. Täytyy vaan unohtaa paha olo,toisaalta se on ihan sama missä sitä on töissä,kotona,kylässä...olo ei muutu miksikään.

Sitä sanoin viimeksikin kun lääkäri olisi antanut sairaslomaa töistä pahan olon ajaksi. No olisin saanut varmaan mega sairasloman jos olisin vähänkin valittanut.

Pärjäilkää :hug:
 
Neuvolassa käyty.. mun varmaan tarttee jättää teidän ja siirtyä heinäkuisiin, ku nyt jo neuvolatäti sai sydänäänet kuuluviin, joten se menkoista laskettu aika varmaan pitää aika hyvin paikkansa, vaikka en sitä ihan hevillä usko. Neuvolatäti oli kuitenkin sitä mieltä ettei äänet olisi kuuluneet jos viikkoja olisi tuo 6+5, mut näillä viikoilla joilla nyt siis mennään eli 11+5 se on mahdollista, ultra sitten vielä varmistaa paremmin..

Sekavin tuntein Maijamehi rv 11+5
 

Yhteistyössä