**^Elokuun Epelit 2012^ MEIDÄN KUU!!**

Taika78 Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! :)

inieh Minua ei olisi saanut ajamaan millään ilveellä, joten hienoa sinulta.:)

Sain muuten makeat naurut siitä tankotanssikurssista!:LOL: Kukakohan odottaja lähtisi tankotanssikurssille lähellä laskettua aikaa tai heti synnytyksen jälkeen...? (Serkkuni vaimo on tankotanssija, opettaa ja kilpailee lajissa, joten tiedän todella miten vaativaa se voi olla.) En kieltämättä lähtisi kylpyläänkään ihan heti Vintiön syntymän tienoilla, että ei sen puoleen. Jotkut eivät todellakaan tajua asiaa! Onneksi omat kaverini ovat fiksumpia, vaikkei kukaan heistä vielä äiti olekaan. Ja kaverini, jonka kemut ovat 17.8. ymmärsi täysin, että meidän tulomme on vielä epävarmaa. Sovimme, että tulemme, jos pikkuinen on vielä masussa. Virnistin, että tulen sinne häätämään pikkuisen yksiöstään...:D Ja shokeeraamaan niitä yhteisiä tuttuja, jotka eivät tiedä raskaudestani.

Surusilmät Kauhea tilanne! Onneksi ei käynyt pahemmin. :hug: Ystäväni kohtasi vastaavanlaisen tilanteen alkuvuodesta, joskin sillä erolla, että oli liikkeellä yksin ja irrallaan ollut koira puri häntä jalkaan. Koiran omistaja oli aikuinen mies, joka juoksi pois huomattuaan tilanteen ja jätti ystäväni koiransa armoille. Tunnen monta hyvää ja vastuullista koiranomistajaa, mutta valitettavasti kaikki eivät osaa hallita lemmikkejään tai tilanteita. Onneksi sinä sait muilta apua!
 
Numbatti Mä tunsin tossa viikko sitten viikonloppuna samalla tavalla hikan ylhäällä, ei nikotellut ollenkaan alhaalla mut sit kuitenin neuvolassa tunsivat et oli sillon ainakin raivotilassa. Sit viikolla tää hikkaili ja se tuntu alhaalla, nyt taas ylhäällä. Sillon kun se tuntuu ylhäällä, se ei tunnu ollenkaan alhaalla. Mun kaveri jolla 3v poika, on sitä mieltä että ihan on mahdollista että kääntyilee tuolla vielä. Kun luulis et jos se hikka ois niin kova, että tuntuu ylös asti niin tuntuis myös tuolla alempana mutku se sit tosiaan vaan tuntuu pelkästään ylhäällä... On tämä kans :)

Olin tänään äitiä kuskaamassa hammaslääkärille Turkuun. Sanoin et lähen mukaan et saan jotain aktiviteettia elämään ni hän lykkäs pankkikorttinsa ja tunnuksen mulle, sanoi et "käytä sitä debit-puolta ja osta vauvalle se patja ja mitä tarttee kun eks oo valitellut ettet oo vielä ostanut" ni ostin sitten Kodin Ykkösestä ensityynyn, semmosen lituskan sekä peiton ja Ikeasta patjan, petarin, siili-pussilakanan ja -tyynyliinan, siili-pehmolelun, pakkauksen jossa on kaks lakanaa ja turkoosin fleecepeiton kaukaloon ja vaunuihin syksyn kelejä ja kotiutumista ajatellen :) Tiedän ettei vauva tarvi tyynyä, mut tuo on tommonen ihan olematon, ihan siis niin littana ettei se ole tyynyä nähnytkään. Ihan yhtä tyhjän kanssa siis, lähinnä rekvisiittatyyny.
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti ja NP
Hyvää Iltaa vaan kaikille : ) !!
Täällä jaksettiin taas parin viikon jälkeen tulla päivittelemään kuulumisia!

HURJASTI ONNEA KAIKILLE JO VAUVAUTUNEILLE (täällä ilmoittautuu yksi kateellinen..)

(.)
Meillä oli viimeviikolla painoarvio/synnytystapa-arvio.. Vauvan painoarvioksi antoi 2763g (37+0)
eli vähän keskikäyrän alapuolella mennään.. Syntymäpainoarvio siis n.3500g..
Neiti hienosti laskeutunut, pää tosi alhaalla tuolla mun alapäässä..
Lääkärineuvolassa kaksi viikkoa sitten kohdunsuu pehmentynyt ja kaulaa jäljellä n.1cm
menkkajomottelua melkein joka päivä..
Supistuksia aika-ajoin, ei kuitenkaan mitään kovin kivuliaita vielä..
Turvotus ja väsymys on ihan järkkyä yöt on yhtä pyörimistä ja vessassa ravaamista, ja täällä tuota kutinaa etenkin reisissä,
sisäreidet ihan ihottumalla, varsinkin yöllä kutiaa aivan kauheesti..
Hormonit taas ihan sekaisin niinkuin alkuraskaudesta, kokoajan itkettää, kiukuttaa kaikki pienetkin asiat

Pikkuhiljaa täälläkin siis alkaa odottavan aika käymään pitkäksi!! :p
Häätöoperaatiot olleet käynnissä useemman viikon, imuri heiluu lähes päivittäin, leinkkeilty on, peittoja heiluteltu melkein joka ilta ymsyms, mutta eipä näytä mikään tuottavan tulosta..
HUOH..
Laskettuun aikaan olis VIELÄ 16 päivää, ja jotenkin tuntuu ettei tuolla neidillä tunnu olevan mitään kiirettä ulos tuolta..

Nimi on neidille päätettynä, viime viikolla toinen nimi sai pientä "hienosäätöä", ja nimi aiotaan julkistaa heti neidin synnyttyä.. Kutsumanimestä ei vielä olla ihan varmoja, aletaanko kutsua etu- vai toisella nimellä, noh sen näkee sitten kun neitokainen on syntynyt että "kummalta näyttää".. ;)
Ristiäiskirkko varattu, lasketusta ajasta 5&puoli viikkoa.. Jos sitä kohta rupeais kutsukorttien tekoon.. :D

Noh mutta.. Eipä tässä varmaan muuta tällä erää.. Nyt Pitää vaan jaksaa ja yrittää ajatella positiivisesti että
ENINTÄÄN n.4 VIIKKOA NIIN ON OMA PIENI AARRE SYLISSÄ.<3

KapuH & Bona 37+5!
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
kertomus meillä kans tuol pinnikses sellanen ensityyny, tuntuu jotenki hassulta jos ei sitä olis siellä! vaikka just rekvisiittaa se enempi on :D ja ihana äitis on, meillä kans äiti välil heltyy ja jos ei nyt sentään omaa korttiaan anna niin on ainaki suunapäänä makselemassa mun ostoksia. mut hyvä et on nyt toi patja juttuki hoidettu niin yks murhe vähemmän!

surusilmät aika kauhee toi koira tilanne! meil ei oo koiraa eikä kummankaan lapsuuden kodissa oo ollut ja ite vähän viel pelkään koiria joten olisin kans varmaan aika shokis ollut jos jotain kaverin dogia olis ollut ulkoiluttamassa.. en kyl ymmärrä miksi kaupungissa pitää koiria pitää vapaana, kiva ku välil tullut samulleki joku koira räkyttää sit ite koen sen aika uhkaavaks vaikka sit omistajat jotain mutisee että eihän toi nyt mitään! no ei ehkä niistä, nehän sen oman koiransa tuntee mutta kyllä sitä ulkopuolisena ja tietämättömänä koiran liikkeistä oon ihan suunniltani. onneks täs meidän lähistöllä on suht fiksua porukkaa että pitää koiransa hihnan jatkeena ja muutenkin tuntuvat hallitsevan koiransa. mutta onneks ei kuitenkaan käynnyt mitään säikähdystä pahempaa.

mua on väsyttäny koko päivän aivan julmetusti ja nytku alkais olemaan nukkumaan meno aika ihan huomista apina herätystä ajatellen niin eipä tietenkään enään tippaakaan väsytä =) jännitys tiivistyy vielä tässä kivasti että pitää varmaan sanoa miehelle et kolkkaa mut et olis ees hetken unten mailla.
 
Inieh mua alkoi naurattaa toi tankotanssi-kommentti ihan valtavasti :D
Olen itekin huomannut kyllä, että kavereiden on tosi vaikea ymmärtää sitä, että tää raskaana "lomailu" ei ole ihan normilomaa... Samoten risoo anoppi, joka selvästi kattoi kieroon kylässä ollessaan kun en puhkunut siivousintoa.

Jaahas, se olis nukkumaanmenoaika!

Uusiäippä ja vaavi 38+2
 
Joo en ollu lähös mihkään tankotanssiin, enhän mä edes yletä siihen tankoon :D En ehkä edes yritä lähteä ihan vielä tän vuoden puolella, ellei sit joskus talvella.. Kyl sille jutulle on moni nauranutkin, ja just sehän tässä on hölmöä kun tää kaveri on ollut mulle vielä viime vuoden puolella tärkeä ystävä, mut nykyään sillä on uudet kuviot kun on uusi mies jne. Se ei vaan ole ilmeisesti vieläkään sisäistänyt sitä että mä tosiaan olen erittäin raskaana ja meitä on kohta kolme ja se on sit niinku meidän perhe. Ja mä tosiaan olen tätä lasta kaivannut pitkään ja hartaasti.

Ja just se mua ärsyttää, että moni tosiaan luulee että tää pallona pyöriminen on jotenkin helppoa lomailua vaan. Mä vielä 4 viikkoa sit ajattelin et hei, hitto tässähän pääsee vielä helpolla, mut nyt kun on näitä vaivoja tullut ja kun lattian rajaan ei mielellään enää kumarru, niin kyllä on mieli muuttunut.. Oon yrittänyt olla valittamatta turhaan miehelle vaivojani, mut kyllä tää on rankkaa, ihan ilman tankotanssiakin :rolleyes:

Surusilmät mua kans niin ärsyttää tollanen koiranomistajan käytös, jos ei osaa edes pitää piskiään kurissa yleisellä alueella :kieh: Meillä oli vuosia sitten koira kun kotona asuin ja samalla alueella asui eräs ärsyttävä nainen joka piti todella agressiivista rottweileriaan vapaana.. Mä monet kerrat menin vaikka umpihankeen karkuun oman koirani kanssa kun se ämmä vaan tuli sen koiransa kanssa eikä tippaakaan välittänyt jos jotain sattui. Kerran se sitten pääsikin meidän koiran (Chow chow) kimppuun ja mitä se ämmä teki? Ei mitään! Katto vaan tumput suorina eikä oikein mitään sanonut kun mä potkin ja hakkasin sitä sen koiraa päähän että päästää meidän hauvasta irti.. Hyi kun vieläkin puistattaa kun muistelee.. Mitään ei siis sattunut sitten mutta sen jälkeen en edes sen akan kanssa samalle kadulle halunnut osua. Onneksi teille siis ei sattunut koirasi kanssa mitään, mut tottakai tollanen järkyttää :hug:

Kertomus Ihana äiti sulla :) Meilläkin mutsi yleensä maksaa munkin ostokset jos ollaan ruokakaupassa, kun mä yleensä sitä kuskailenkin :) Tänäänki tunki mulle 20e kouraan kun käytin sitä sairaalalla verikokeissa.
 
samuelinäiti Juu kun mulla oli siinä tunnin verran aikaa pörrätä mis tykkään ni hän sit sano et ota kortti ja osta tarvittavat :) Sit kun hain hänet ja lykkäsin kuitit käteen, about 90e tuhlasin noihin ja nolostelin siinä sit vähän ku sillä tavalla innostuin, ni hän oli ihan et eihän tää oo ees paljoo, jos kerta nyt sain kaikki semmoset et vauvalla on nukkumiseen tarvittavat :) Mulla on ennestään jo yks liinavaatesetti kun vauvan isän mummi on ommellut ja mun siskopuolelta otin semmoset violetit lakanat ja pussilakanat joista ommellaan kans liinavaatteet vauvalle. Ja sit on erinäisiä lakanoita ja tämmösiä mutku mä tykkään et on sarjoja, nukun itekin aina niin et kaikki on samaa sarjaa ni pitää vauvallakin olla :D Ja toi tyyny tosiaan nyt vaan on semmonen et pitää olla, ei voi olla sänkyä ilman tyynyä :D Äippä on aikanaan käyttäny meillä pelkkää tyynyliinaa kun ei sillon oo tainnut olla tommosia littanoita rekvisiittatyynyjä mut onneks nyt on :D kun pitäähän siinä joku tosiaan olla!
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Saas nähdä miten käy, tuleeko lähtö yöllä.... päivällä oli epäsäännöllisiä supistuksia joista suurin osa kipeitä ja iltaa kohden kipu alkanut säteillä selkään ja jalkoihin ja välillä tulee säännöllisestikkin n.9-11min. välein suppareita ja vauva on todella "hiljaisempi" kuin yleensä... Ja aamulla tuli turvotukset kaksinkertaisena jää mahaankin sormista painaumat, on muutenkin houno-olo koko ajan :( ja supistukset hieman voimistuneet iltaa kohden.


Surusilmät Oon käsittänyt ettei koiria ees sais pitää irti yleisillä paikoilla (erikseen on tietty semmoisia koirien juoksutus "häkkejä/aitauksia". Mutta likoilta ois ollut kyllä anteeksi pyyntö paikallaan.
 
Tankotanssia *reps :D

Kertomus Kyllähän se voi tietty siellä vielä pyöriäkin jos on vettä hyvin. Toivotaan että hoksii pyrähtää vielä takas toisin päinkin. Mulla tuntuu nyt hikottelut ihan tuolla lantion sisällä ja kovemmat niin hytkyy koko maha.

Meillä on kans littana rekvisiitta tyyny vauvalla. :)

Tai-alle tsemppiä jos lähtö tullut.

Surusilmät Kyllä oli kamala koiratapaus. Hui! Laitahan palautetta vaikka johonkin lehen palstalle ja tarkka kuvaus taluttajista, paikasta ja kellonajasta niin jospa vanhemmatkin hoksaisivat. Ärsyttää tuollaset! :(

Numbatti yhä yhtenä kappaleena eikä masukilla kiirettä ulos 40+2
 
Jepatin Onnea matkaan :heart:

Olihan tuo tapaus, nyt on onneksi saatu yö nukuttua ja on jo parempi mieli. Hiukan vain vielä ärsyttää, muttei passaa ajatella enää asiaa.
Se adrenaliiniryöppy ja supistuksetkin onneksi laantuivat. |O

Tankotanssia :LOL::LOL:
Rupesin miettimään että mitenhän sitä tangolla pyörisi, mulla rutisee tuo lonkka ja lantionseutu tällä hetkellä niin pahasti että siellon varmaan luut jo valmiiksi irti toisistaan.

Vauvan hikka ja liikkeet hikka tuntuu täälläkin kyllä pääasiassa tuolla alhaalla, joskus saattaa tuntua ylempänä jos oikein kovasti nikottelee. :)
Liikkeet on kyllä selkeästi nyt vähentyneet tai muuttuneet vaisummiksi. Enemmälti tuntuu myörimistä, välistä toki tulee niitä potkujakin.
Pikkuinen puskee edelleen pyllyään tai jotain tuonne oikealle kylkiluihin, alkaa olla jo jo niin iso etten saa henkeä kun sille päälle sattuu.

Kertomus Ihana äiti sinulla. :) Empäs kyllä voi valittaa omastanikaan, hänkin toisinaan maksaa minun ruokaostoksiani ynnä muita syömisiä kun ollaan yhdessä liikenteessä. :) Anoppikin saattaa välillä samanmoisia tempauksia. :)

Tsemppiä muillekin joilla synnytys lähenee, tulkaahan pian kertomaan vauvauutisia! :)

Ss ja Poju +37
 
Tai-a Tsemppiä! Tulehan kertomaan kuulumisiasi, kunhan ehdit.:)

Jepatin Jännää! Tsemppiä myös sinulle.:)

KapuH Kiva, kun tulit kertomaan kuulumisiasi! :) Hienoa, että pikkuinen on jo laskeutunut, sitä täällä vasta odotellaan.

Kertomus Meidänkin vauvaa odottelee siilipussilakana.:) Näin viikonloppuna niin söpön, etten voinut vastustaa kiusausta. Olisin varmasti ostanut siilipehmolelunkin, jos olisin sellaisen bongannut, pupun löysin ja siilipussilakanaan liittyvän kirjan.

ON Eilen oma olo oli ihan omituinen koko päivän. Illalla iski ihan ihme surufiilis. Tuli sitä pitkästä aikaa myös itkettyäkin ihan kunnolla ja oli kärttyinen olo. Juteltiin miehen kanssa ihan rauhassa ja menimme ajoissa nukkumaan. Niistä oli apua.

Sovimme miehen kanssa, että hänen kaksi ystäväänsä (toinen vauvan tuleva kummisetä) voivat tulla illalla meille pelaamaan lautapelejä. Sanoin kyllä, että jos Vintiö syntyy, niin pelit loppuvat siihen. Mies vitsaili, että ainahan voin mennä taksilla synnärille... Ja minä sanoin, että jos niin meinaa käydä, niin sitten kiipeän pelipöydälle ja kysyn, että kuka herroista ryhtyy kätilöksi, sillä yksin en lähde synnyttämään.:D Tietty humoristimieheni alkoi heti innostua ideasta ja melkein harmitteli, kun tietää, ettei oikeasti niin voisi käydä; hän peruisi pelit heti ja minä en oikeasti enää pääsisi kätevästi siihen pöydälle...:LOL:

Iltapäivällä onkin sitten taas neuvola. Odotan mielenkiinnolla, että onko tapahtunut mitään muutoksia. Kuulumisia sieltä myöhemmin. :)

Ihanaa päivää kaikille, paljon voimia & tsemppiä! :)

Luckygirl & Vintiö 39+3
 
Tankotanssista pakko kommentoida sen verran, että mua kiinnostaa se aidon oikeesti, mutta kun ei ole oikeen käsissä koskaan ollu voimia ku juoksulajeja oon harrastanu. Kummipojan äiti on harrastanu tankotanssia nyt pari vuotta - kävi alkeiskurssin muistaakseni pari kertaa tarkotuksella ja sano, että nyt on vasta päässy jyvälle siitä kun se on sen verran haastava. Mutta hyvät naurut täälläki saatiin ajatuksesta tämän mahan kanssa tankoilemassa :LOL:

Jepatin: Oih, hurjasti onnea matkaan! Ihanaa!

luckygirl; miehesi vastaus kätilöintiin on just jotaki sellasta mitä voisin kuvitella mun miehen sanovan... :LOL:

(.)
Voi nukahtamisen vaikeus... Mä siis nukun kyllä hyvin, sitten kun saan unen... Unen saantiä häirittee huono asento, kuumuus, levottomat jalat, kauhee kutina ja Kirpun mylläys. Aamusin on hankala päästä ylös kun uni jää lyhyemmäksi huonon unen saannin vuoksi. Tietty vessassa laukataan parhaimmillaan tunnin välein ja pissaa tulee hyvä jos ruokalusikallista. :headwall:Noh, ohimeneviä vaivoja.

Eilen tuli vielä puskista ihan järkyttävä närästys. Onhan mua välillä närästäny muutenki mutta tähän ei meinannu mikään tepsiä. Plus oli harvinaisen hankala päivä supistusten ja sukkapuikkokipujen vuoksi. Kirpun liikkeetki alkaa sattumaan ihan julmetusti lantiossa, josta tietty näppäränä päättelen, että olis laskeutumaan päin ainaki jos ei oo jo laskeutunu.

Eilen laitettiin pinnasänky nurkkaan koirien ihmeteltäväksi ja nostettiin pohja sopivalle korkeudelle. Oon koittanu pidättäytyä äippäpakkauksen petaamisesta vuoteeksi, jotta tulis ajallaan tuo Kirppu. Oon ihan varma, että jos kaikki on valmiina niin se alkaa viihtymään liian hyvin tuolla. Tutteja ja pullojakaan ei oo läheskään tarpeeksi eikä niitä oo edes keitetty - ehtiihän ne... :p

Tänään ohjelmassa siivousta ja saunaa....

Taika ja Kirppu 37 tänään! :popcorn:
 
heipä hei :wave:

neuvolassa käyty, ja kaikki ok. :) vauva on laskeutunut entisestään. vielä olis ens viikolle yks neuvola-aika (40+4) mut toivon TODELLA ettei sinne asti menis. joka päivä tulee noita kipeitä supistuksia edelleen, jotka tuntuu alaselässä. pirun sitkeessä toi tuolla on :LOL: neuvolan terkkari varoitteli, et saattaa synnytys lähtee käyntiin rytinällä, kun vauva on niin alhaalla, ja kun noita supistuksia on näin paljon ollut. noh. se kyllä jännittää itteekin vähän. mut tuskin mulla ny kuitenka sairaalaan mikään ihan älytön hoppu tulee, kun esikoisenkin synnytys kesti sen 21h, vaikka eihän se mikään tae ole. mä alan kyllä olemaan todella kärsimätön :D ei jaksa odottaa enää!

emilien ja pikkunen 39+5 :heart:

muoks: ai niin! unohtu se, että kysyin terkkarilta siittä painoarviosta, että pitääkö se 3.3kg paikkaansa, ni se sanoi, ettei ainakaan sen isompi ole :) eli pieni vauva tulossa. (jso näihin nyt on uskomista, eikä mene ihan kamalasti yli..)
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Jepatin! :)

Tai-a tulehan kertomaan sitten, mikä tilanne! :)

(.)Täällä EDELLEEN yhdessä koossa... Olin ihan varma illalla, että yöllä lähdetään synnyttään. Mulla oli jostain klo 21 asti ristiselkä ihan tulessa, jomotti heti niin etten oo semmosta tuntenu ees menkkojen aikana. Supistuksia tuli, mutta ei olleet koko aikaa kipeitä eivätkä säännöllisiä. Lopulta menin sit illan kärvisteltyäni nukkumaan joskus yhden aikaan ja yö menikin pyöriessä ja aina vaan pahentuneen flunssan kourissa... Tuossa tunti sitten heräsinkin ihan tokkuraisena ja edelleen selkää jomottaa. Pää täynnä räkää ja taitaa hiukan lämpöäkin olla. JEI! :D No, toivon mukaan noi eiliset kivut sai jotain aikaan. Toivon kyllä niin paljon ettei tarvi torstaina enää neuvolaan!

Tankotanssi kiinnostais kovasti muakin, mutta ei tällä mahalla. :LOL:

Minea ja maha-asukki 40+2
 
Onnea pienestä mimski ! :flower:

Tai-a:lle ja Jepatinille paljon tsemppiä! Kuulumisia odotellessa :)

Kateellisena lukee kyllä noita vauvauutisia, vaikka eihän tässä enää montaa viikkoa tarvi kärvistellä. Olisin jo niiin valmis !

Ninzi & Tyllerö 39+5
 
Jepatin ja Tai-a[/B] kuulostaa hyvälle, vauvauutisia odotellen!! :)

Multa on mennyt ohi, mitä Surusilmät koiralle on tapahtunut, mutta olen päätellyt, että joku toinen koira kävi kiinni. Tosi raivostuttavaa!! Itsellänikin on koira ja katson kyllä hyvin tarkasti paikat, joissa sen irti päästän, koska sillä on ärsyttävä tapa rähistä silloin tällöin, vaikkei vihainen olekaan. Noi tilanteet on pahoja, kun omalle koiralle voi jäädä epävarmuus loppuelämäksi muista koirista...

Koiran ja vauvan tutustuttamisesta sen verran (en tiedä, jos joku on jo vinkannut), mutta meillä toimi erinomaisesti sellainen, että vietiin vauvan rätti jo synnärille keräämään hajuja vauvasta ja päivä ennen kotiutumista tuotiin rätti kotiin koiralle haisteltavaksi. Vauvateholla aikoinaan sain hoitajalta tuon vinkin ja näköjään toimii. Koira on molemmilla nuuskinut rättiä tarkasti ja tällä kertaa jopa alkoi nukkumaan sen viereen. Kun nyt tuotiin sitten poika kotiin, niin kävi nuolaisemassa päästä ja oli kuin lapsi olisi ollut aina osa meidän laumaa. Selkeästi siis tajusi jo rätistä, että taas on lisää niitä kiusanhenkiä tulossa...

Ja nyt sitä omaa synnytyskertomusta
, hypätkää yli jos ei-niin-kivuttomat -tarinat pelottavat!! : torstaina läksimme miehen kanssa rutiini äpk-käynnille tarkoituksena tsekata vauvan kasvu tuon minun raskausdiabeteksen vuoksi. Kätilö ensin otti käyrää ja mittaili verenpainetta. Ekan kerran minulla oli alapaine 85, joka herätti jo epäilyjä jostain, koska normaalisti alapaine 60 tietämillä. Kerroin kätilölle, että kivuliaita supistuksia ei ole ollut oikeastaan ollenkaan, ainoastaan juilimista, vihlomista alapäässä välillä. Lisäksi kerroin, että parina päivänä on lurahdellut pieniä määriä kirkasta vuotoa, mutta ei ole varmaan lapsivettä, kun siihen ei ole liittynyt muita oireita...
No, sitten lääkäri aloitti ultraamalla vauvan ja antoi painoarvion 3428g sillä hetkellä. Sanoi, että kaikki hyvin täällä ja katsotaanpas tikulla se lapsivesitesti ja kohdunsuu. Välittömästi sanoi, että täällähän on lapsivettä ihan silminnähden ja totesi kohdunsuun olevan auki 4-5cm!! Ilman mitään oireita! Samoin tein hän soitti saliin, että täältä tulee kohta synnyttäjä kalvojen puhkaisuun, koska lapsivettä on mennyt jo parina päivänä. Synnyttyssaliin meidät kirjattiin klo.12.30, jossa laitettiin kanyyli ym. lääkäriä odotellessa. Supistuksia näkyi käyrällä, mutta ei kipeitä. Klo.13.40 lääkäri puhkaisi kalvot ja tuosta noin 10min kuluttua alkoi supistukset, jotka samoin tein olivat sen verran kovia, että lähdin suihkuun. Suihkussa olo alkoi käydä tukalaksi noin puolen tunnin jälkeen ja sanoin miehelle, että hae kätilö, nyt tarvitaan puudutusta ja pian! En meinannut päästä edes suihkusta sängylle, kun supistusten välillä ei tuntunut olevan taukoa. Kätilö tökkäsi minulle ilokaasumaskin, jotta saisi katsottua kohdunsuun, joka olikin jo täysin auki!! Turha oli enää mitään ottaa, kun ponnistamisen tarvettakin jo tunsin. Kipu oli kyllä hirveä! Roikuin maskissa kuin viimeistä päivää kiemurrellen ja sitten sainkin luvan ponnistaa. Vauvan pää syntyi hallitusti ja hyvin, mutta loppu olikin sitten melkoinen rutistus, kun poika syntyi nyrkki ohimolla repien samalla minulle välilihan ja sulkijalihaksen repeämät. Jouduin leikkaussalin paikattavaksi, mutta onneksi ehdin pitää täydellistä vauvaa hetken sylissäni! Pojalla oli kaikki hyvin ja hän lähti miehen kanssa jo osastolle. Synnytyksen kesto kaiken kaikkiaan 1h57min.

Poika syntyi siis to 2.8.12 klo.15,37, rv 39+2, 3425g (aika tarkka ultra-arvio ;)), 50cm ja pipo 36, apgar 9/9

Omasta kokemuksesta voin nyt siis sanoa, että synnytyksiä on erilaisia ja niihin ei voi mitenkään varautua. Ensimmäisen tytön ennenaikainen synnytys oli hieno kokemus, jonka jälkeen suoraan totesin, että synnyttäminen on ihanaa. Tuolloin kesto olikin 8h, jolloin ehdin saada puudutusta ym. Nyt minulle jäi jopa hienoinen pelko synnytyksestä, koska tätä ei voi sanoa millään tavalla hallituksi synnytykseksi, vaikka kätilö olikin eri mieltä. Hän sanoi minun tehneen koko ajan kaiken ohjeiden mukaan ja rauhassa, vaikka oma mieli olikin ihan kaaoksessa. Saas nähdä jos vielä kolmas tulee, että mikä on synnystapa...

Mutta kaiken kaikkiaan: loppu hyvin, kaikki hyvin. Kipuja ei ole hyvän lääkityksen ansiosta ja imetyskin näyttäisi tällä kertaa lähtevän käyntiin :) Poika on ihan <3

Neuvoni muille: turha murehtia tulevaa, koska ikinä ei voi tietää millainen synnytys on edessä. Monesta kuitenkin selviää ja parhaimmillaan synnytys on oikeasti myös ihanaa :)

Tsemppiä kaikille vielä odottaville ja onnea kaikille niille, jotka tässä välissä ovat omansa jo maailmaan saattaneet!

Viimatar ja poika 5vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut kaikille vauvautuneille! :flower:

Koirista ja vauvasta: Meillä saa mies kuskata koirille nuuskittavaksi vauvalla olleita pipoja ja sukkia, jotta saavat nuuskia tulevaa lauman jäsentä etukäteen. Sitku tullaan vauvan kanssa kotiin mä käyn koirien kanssa jonku pisulenkin ja vähän leikitän, sitte mennään yhessä kattomaan vauvaa. Vanhemmasta koirasta ei tuu ongelmaa, tiiän, että osaa suhtautua todella hienosti vauvoihin (on mm. ollu veljen pojan lämmittäjänä sen ollessa vauva ku mökillä oli vähän kylmä) mutta tuosta vajaan vuojen ikäsestä en tiiä ja siksi en siihen luota. Vanhempi koira siis tietää että nukkuva vauva on turvallinen tutustua ja tekeeki sen oikeen nätisti. En missään tapauksessa pakota tutustumaan, vaan koirat saavat nuuskia halunsa ja kiinnostuksensa mukaan. Vanhemman tiiän, että sitä voin käyttää vaikka imetystyynynä, se ei välitä vaan on enemmänki otettu kunniasta ja luottamuksesta. Aika näyttää miten tuo pienempi suhtautuu.

Muistakaa muuten armaat koiran omistajat painottaa myös tuleville vauvan kattojille, että koira pitää huomioida ihan entiseen malliin - näin vältytään niiltä mustasukkasuuksilta.
 
mimski Paljon onnea pikku prinssistä! :flower:

emilien Oli varmasti kivaa saada painoarviolle vahvistusta.:) Toivottavasti sinulle ei kuitenkaan ole syöksysynnytystä tulossa, jos terkka olisikin oikeassa. Tsemppiä supparien kanssa!

Viimatar84 Kiitos, kun kirjoitit synnytyskertomuksesi ja kiitos vinkistä. :) Oli varmaan aika mielenkiintoista olla jo 4-5cm auki ilman, että tiesit mitään!
Luen mielelläni synnytyskertomuksia juuri siksi, että samalla oppii erilaisista tilanteista, joita voi synnytyksen yhteydessä tulla eteen. Minulle tieto ei tässä suhteessa lisää tuskaa vaan osaan henkisesti paremmin varautua tulevaan.
 
Viimatar kiitos tarinasta! Olen samaa mieltä luckygirlin kanssa että nää tarinat on kullanarvoisia.
Kysymys: olen kuullut, että jos menee yli lasketun ajan, niin lekuri voi tehdä kovakouraisen sisätutkimuksen. Osaako kukaan sanoa milloin se tehdään ja mitä se tarkoittaa?

Mä olen ihan varma että tää menee rutkasti yli. Ikävää vaan, kun lääkäriä ei kuitenkaan pääse enää näkemään paitsi ilmeisesti joskus raskausviikon 42 tietämillä.... Olisi tosi kiva tsekkauttaa kohdunsuu yms ja tietää istukan toiminnasta. Mietin jo, että pitäiskö mennä yksityiselle.

Uusiäippä ja vauva 38+3
 
Ihanaa, kun joka kerta on maailmaan tupsahtanut uusia tuhisijoita. Onnea äideille!:flower:

IniehToi tankotanssijuttu oli ihan paras. Naurattaa edelleen:)

Viimatar84 Kiitos synnytyskertomuksesta. Asia on just niin, kuin sanoitkin: yksikään synnytys ei ole samanlainen eikä niihin oikein voi valmistautua, pitää vain mennä tilanteen mukana. Joo, mä voisin sitten itse yrittää noudattaa näitä viisaita sanoja...H-hetki lähestyy ja pieni pelko kasvaa...

Uusiäippä78Mä luulen, että tuo kovakourainen sisätutkimus tarkoittaa sitä, että lääkäri ehkä vähän ronskimmin/pitempään koittaa kohdunsuuta. Joillain tämä ärsytys saa aikaan supistuksia ja saattaa laittaa synnytyksen käyntiin. Kertokaa, jos joku tietää enemmän! Mä kyllä luulen, että siinä vaiheessa täytyy kuitenkin jo kropan olla valmiina synnyttämään. Mulla on nyt kolmena viikkona tutkittu kohdunsuuta, eikä se ole saanut aikaan edes pientä supistusta.

ON Tyksin tämänaamuinen kontrollikäynti takana. Voitteko kuvitella, kohdunsuu on edelleen vaivaisesti sormelle auki ja kaulaa jäljellä 3cm! Tää on sentään jo kolmas lapsi, mutta ei merkkiäkään mistään synnytyksen lähestymisestä. Supistuksiakaan ei ole. Kokoarvio on nelisen kiloa, mutta mä voisin ryhtyä ehdokkaaksi siihen "isoin vauva" -kisaan. Mä en todellakaan usko, että alle neljän kilon mennään, joten nyt toivon, ettei sentään lähene viittä...Sain ajan ensi viikon keskiviikoksi, jos vauva ei siihenkään mennessä ole tajunnut liikahtaa, käynnistetään synnytys sitten muilla konsteilla. Mut onhan sen pakko syntyä jo kohta...Mä itken, jos en pääse viemään meidän esikoista ekana koulupäivänä kouluun, se on ensi viikon tiistai.

38-viikoisille vielä jaksua, en halua olla mikään ilonpilaaja, mutta voi olla, että teillä on vielä neljä viikkoa aikaa odotella...Ei kannata vielä menettää hermoja;)

Synnyttämään lähtijöille onnea matkaan!

Fleur ja pikkukukka 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Saas nähdä, mitä tämä päivä tuo tullessaan. Tosiaan jo viime yönä luulin,että lähden synnyttään ja selkää on särkenyt ja jomottanut eilisestä illasta asti. Nyt jomotus on taas voimistunut ja välillä tulee kipeitä vihlaisuja ja supistuksia. Panadolin otin pari tuntia sit eikä kyllä auttanut. Pitäkää peukkuja mammat että saisin kohta vauvan syliin! :)

Minea ja maha-asukki 40+2
 
apua kauheesti tekstiä jota on vaikea sisäistää tässä mielentilassa mutta onnea vauvautuneille ja viimatar tais vetästä pohjat synnytyksen kestossa nimittäin lyhykäisyydellään! niin ja tsemppareita synnyttämään lähteneille :)

tänään oli siis vika pelkopoli käynti jossa nyt sovittiin synnytystavasta. oli kyllä tosi outoa sanoa se ääneen että haluan sektion. no nyt se on sitten varattu 16.8 eli viikkoja silloin 40+2. jos lapsi alkaa tulemaan sitä ennen niin tilanteesta riippuen päätetään mitä tapahtuu, tuleeko alateitse vai sektiolla. esim siis tilanne että olen jo yli 5cm auki ja synnytys etenee nopeasti niin siinä vaiheessa tulee alateitse. muussa tapauksessa sitten sektio. jotenki tärisyttää hemmetisti, sain tukisukat kotiin jotka pitää laittaa silloin leikkausaamuna jalkaan ja ohjeita ja tarkka selostus leikkauksesta että mitä siinä tapahtuu. että viimeistään 9 päivän päästä mulla on poika sylissä. ihan hullua! lääkäri tutki samalla sisätilanteen ja ultraili poitsun niin sormelle vaan edelleen auki, kanava lyhentynyt edellisestä kerrasta sen puol senttiä eli nyt 2cm jäljellä ja pehmeätä oli. pojan koko arvio oli 3,4kg kun viikolla 37+3 se oli tasan 3kg.

toi kovakourainen sisätutkimus on kutakuinkin tuota mitä esim. fleur luonnehti. on se sisätutkimus muutenki suht inhottavan tuntusta mutta kyllä ne taitaa oikein kunnolla sitten runnoa menemään :D

toi tankotanssi juttu on saannu mun päässä niin hysteerisen nauru mittakaavan jo aikaseks et viime yönä näin unta kuinka masukkaita keikku tangolla :D heräsin naureskellen että mitä?!

masu kutiaa ja tekisin nyt mitä vain että saisin vanilja pehmiksen! hmmh mies on vielä koti matkalla.. pitäisköhän soittaa :D jalat aivan järkyttävän kipeät, liikkellä olin tosta aamu 8 tohon kolmeen asti niin kyllä on tullut käveltyä. nyt ei sitten tarttekkaan muuta tänään tehdä. korkeintaan jalkakylvyn jos sais aikaseks niin olisin tyytyväinen. turvotuksia odotellessa

samunäiti&alex !!39pokspoks!!
 

Yhteistyössä