Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Mulla ainakin on aina pillerit vaikuttanut mielialaan pahasti!! Niin tekee nytkin. Mietinkin, että heitänkö pois ja vaihdan johonki ystävällisempään ehkäisyyn, mut en sit tiiä mikä se ois....

Ja noista avautumisista. Meidän tyttö oli n. 2 viikkoa ku jouduin ekan kerran lähtee sen kans kauppaan.. Se sit istuskeli ostoskärryssä siinä semmosessa istuimessa mikä on vauvalle tarkotettu. Kassatäti sit alko uteleen et minkä ikänen on yms. Sen jälkeen alkoi avautuminen siitä, kuinka heille on myös tulossa vauva yms yms... Olin vähän ymmälläni että tuntematon ihminen alkaa avautuun omasta tulevaisuudesta. Kohtapuoliin sillä muistaakseni la olikin....

Täällä taistellaan erinäisistä velvollisuuksita.. Tähän asti mies on kylvettänyt tytön. Oon vedonnut siihen, että mä hoidan kaikki ilta- ja aamuhommat sekä kaikki yöt. Noh.. Nyt se mies sitten keksi, että mä voisin kylvettää joskus. Totesin sitten, että joo, jos se sit kylvyn jälkeen kuivaa, rasvaa ja pukee, sekä antaa iltavellin. No sepä ei sitten miehelle passannut vaan aiko kylvettää. Mä laitoin kylpyveet ja kaikki valmiiksi, että miehellä on sit hyvä mennä kylvettään. No kuinka ollakaan, telkkarista tulikin joku ohjelma (niinku joka päivä ja joka ilta tulee jotain ohjelmaa, minkä vuoksi pitäis siirtää aina kylvettämistä ja muita iltatoimia, jotta mies voi katsoa ohjelmaa rauhassa).... Mä sit suivaannuin ja menin kylvettään neidin ja sanoin, että siinä p.... kattoo ohjelmaa.

Mä oon reilu 3kk aikana kattonu täysin rauhassa TASAN 0 (nolla) ohjelmaa! Tuo se kyllä on jatkuvasti jotain ohjelmaa kattomassa ja pitää mennä sen ohjelmien mukaan kaikki kylvetykset ja mun saunassa käymiset ja KAIKKI. Se ei tajua, että pientä vauvaa väsyttää illalla, minkä takia sitä EI VOI kylvettää enää illalla 21 aikaan, kun normaalisti saa jo iltavellin siihen aikaan. Pitää olla tietyt rutiinit ja rytmit, jotta tässä ehkä joskus saatais kunnon yöunetkin aikaiseksi..

Anteeksi avautuminen. :D
 
Ja onko kellään yhtä ärsyttäviä sukulaisia kuin mulla? Tai siis eihän miehen sisko oo mulle sukua, mut kuitenkin. Se tuntuu olevan vastahankaan kaikessa.. Millon mä ruokin liikaa (tää oli alussa kun neiti kasvaa aikas hyvää vauhtia, niin mä nyt sit ruokin lasta liikaa) ja voi kauhea että annat korviketta illalla ja kyllä pitää jaksaa imettää tunnin välein yötä päivää, eikä pidä antaa mitään muutako sitä tissiä sinne 6kk asti. Ja mun äiti kans yks saamari tuon hösellyksensä kanssa. Se taas on sitä mieltä, että mun mies ei osaa tehä mitään oikein. Ja sillä kans kovat mielipiteet mun lapsen kasvatukseen liittyen...
 
Heipsan!

Ensinnäkin, on ihanaa että täällä voi valittaa noista öistä :) Kiitos teille tuesta ihanaiset :) :heart:

Viime yö meni sitten ihan hyvin koska en muista siitä mitään :D Ekalla syötöllä olin niin poikki että otin pojan viereeni "hetkeksi" ja siihen se jäi koko loppuyöksi nukkumaan :) Kelloakin katsoin mutta en muista mitä se näytti. Nytkin poika nukahti ihan hyvin 22.15 ja täällä mä vaan kukun koneella enkä malta mennä nukkumaan. Eilen illalla annoin poitsulle 3ml Panadolia koska känisi vaan jatkuvasti kaikesta hoivasta huolimatta ja vaikutti siltä että jalkoihin otti kipeää. Kitinä loppui lääkkeellä ja loppuilta sujui hyvin. Tänään ei sit ollut enää mitään, hyvin nukkui päikkäritkin kolmeen otteeseen. Ekat päikkärit jäi vähän kesken kun naapurin akan piti tulla mattotelineelle hakkaamaan mattoja vaikka näki että poika nukkuu 15m päässä takapihalla :(

Yritän nyt luoda enemmän rutiineja näiden unien suhteen ja saada pojan nukkumaan enemmän omassa sängyssään. Pantleyn kirjasta opin myös että vauvan voi saada nukahtamaan ilman tissiä suussaan, kun vaan jaksaa toistuvasti sen pois ottaa ja saa nukahtamaan muuten. En aio perhetyön puolesta varmaankaan niitä 5 ilmaista hoitoapukertaa ottaa, koska en näe sitä tarpeellisena omalla kohdallani. Jos eivät yöllä tule minua jeesaamaan kun itken ja raivoan, niin päivät mä pärjään hyvin itsekin. Ja onhan mulla mies ja mummot jne apuna :)

Onko kukaan muuten innostunut hankkimaan me&i vaatteita (tai muuta värikästä ja kuviollista) lapselleen? Mä hurahdin niihin nyt ja oon niitä huuto.netistä ja facebookin me&i ryhmistä ostanut.. Yhtään vielä ei oo kotona, mutta paria pakettia ainakin pitäis odotella saapuvaksi piakkoin :) On se kivaa pukea poika välillä johonkin ylisöpöön, kun ei se raukka vielä osaa sanoa ettei halua pukea sydänpyllyhaalareita päälleen :)

Nyt tää lähtee nukkumaan, selkä ilmoittelee haluavansa jo vaakatasoon.
 
Taruolento: Ensin lapsi ja sitten vasta tv:n katselu jos jaksaa ja kerkee. Jos meillä ei mies auttais kaikessa lastenhoidossa ois tv lenntäny pihalle :O Sillon kun mies on kotona meillä tuplien hoito menee puoliksi tai yleensä mies hoitaa enemmän jotta pääsen tekemään muita kotihommia. Eihän lapset muuten isään saa yhtä vahvaa sidettä luotua.

Inieh: Ota perhetyöntekijä kokeeksi avuksi. Ei oo mikään nolo juttu. Voit nulkua päivällä ja puytää esim. Viemään lapsen vaunuajelulle siksi aikaa. Jaksat yösyötöt paremmin. Meillä perhetyöntekijä käy 2-3 päivänä viikossa ja pääsen hierojalle sillä aikaa tai mitä vaan. Tuplissa kotiapu tulee ilmaiseksi ainakin 1 vuodeksi. Ja tarpeen on apukädet siivoukseen ym. Niistä yöunien pidentämisestä tuli mieleen että meillä toinen herää vieläkin joka yö kerran vaikka kanaakin on syöty jo yli kuukausi. Toiset vaan heräilee syömään kuulemma vuodenkin ikään saakka...

Meillä ihan hyvin kasvettu. Toinen 8 kg ja toinen 7 kg ja pituutta 65 cm 4 kuukauden korjatun iän kontrollissa.
 
Hei kaikille!

Inieh Jaksamisia öihin! :hug:

Sormet ja tutti Sormia syödään koko ajan ja peukkukin on löytänyt tiensä suuhun. Tutti on meillä nukkuessa hyvä, kun iltaruuan jälkeen tuttia voi imeksiä eikä tarvitse ylisyödä imemisen takia.

Soseita ollaan alettu vähän maistella. Perunalla aloitellaan ja todella pikkuhiljaa mennään. Aikamoisia nyrpistyksiä tuli alkuun. Nyt tajusin tehdä soseesta todella löysää, niin alkoi pikkuisella maistua paremmin.

Kääntyminen Meillä ollaan pikkuhiljaa ymmärretty, että vatsaltaan pääsee selälleen, mutta ei vielä joka kerta käännytä. Enemmänkin poika harrastaa kellopyörintää leikkimatolla. :)

Yöunet Meillä on ilmeisesti poika niin rytminen, että kun illat tehdään samalla tavalla niin uni tulee siinä 20-20:30. Ja nukutaan koko yö. Aamulla herätään 6:30-8:00.

Päiväunet Aamulla nukutaan ennen ulkoilua yhdet noin tunnin unet ja sitten päiväunet ulkoilun yhteydessä ja alkuillasta vielä yhdet tai kahdet unijaksot riippuen päviäunien kestosta.

3 kk neuvolassa kaikki ok. Painoa 6,2 kg ja pituutta 63 cm. Rokotukset saatiin rokotetutkimuksessa eilen ja nyt on poika vähän ärtsy, mutta eiköhän sen kanssa pärjätä. :)

Hyvää joulunodotusta kaikille!

Taiteilijatar ja pikku T reilu 3 kk
 
Kiitos :)

Josefiina75, mun vanhemmat lapset on 3- ja 4-vuotiaat. Eli tekemistä riittää :) Oman mausteensa tähän meidän soppaan antaa mun opiskelut, (lähes) olematon tukiverkosto ja miehen vaativa työ.. Melkosta hulinaa on meidän elo, mutta aika onnellista. Eipähän ehdi mamma kyllästyä eikä laiskistua :)

Meidän pikkunen tajusi viikko sitten vatsalleen kääntymisen hauskuuden ja siitä on tullut lemppariharrastus. Viihtyykin kyllä vatsalleen tosi hyvin.

Tv:n katselusta meidän ei tarvitse tapella. Päivärytmi menee niin, että mies on töissä ensin ja kun tulee kotiin niin hän hoitaa illan lapsia ja mä teen kouluhommia. Tasapuolisesti kumpikaan ei ehdi katsoa tv:tä :) Mutta taruolento, ymmärrän täysillä sun ärtymyksen. Kuulostaa tosi inhottavalta, ettei mies ymmärrä noin yksinkertaista asiaa. Ootko sanonu asiasta suoraan hänelle? Mitä vastaa?

Nyt kouluhommien pariin kun pikkumies on päiväunilla!

Terkuin Ruususuu ja pikkumies
 
Hejsan kaikille!
Kiva kun on uusia nimiä mukana keskustelussa :)

4 kk neuvolassa oltu. Mittään ei erityistä ollut. Pituutta jo 68 cm. OMG. Missä on mun pikkuvauva?!? Tuossa neuvolassa piti käsitellä jotain hyvin/pahoinvointikyselylappusta, minkä edelliskäynnillä sain. En kyllä muistanut yhtään koko lappusta; hyvä kun muisin neuvolakortin ottaa mukaan! Olen nykyään toivoton lahopää :( Et ole siis ainoa samuelinäiti.

Meillä vauveli viihtyy hyvin itsekseenkin, kunhan on joku ikäänkuin näköpiirissä. Itsellä vaan on pakottava tarve olla mahdollisimman paljon seurustelemassa :) Varsinkin kun poika edelleen on hereillä kerrallaan päivisinvaan 1,5 h kerrallaan. Iltaisin ennen yöunia ehkä reilu 3 h. Mites muilla? Meillä ei oikeastaan ole hereillä olo paljoakaan tässä 2 kk:n aikana lisääntynyt, jos nyt oikein muistelen. Olen ymmärtänyt, että joidenkin vauvat valvoo melkeist koko päivän! Käsittämätöntä!! Meillä hyvällä tuulella ollaan vaan, jos on kolmet hyvät päikkärit päivässä..

Inieh: Tsemppiä unitukseen! Kuulostaa ihan loogiselta, että päikkärirytmi vaikuttaa yöuniinkin. Varmaan kaikki mahdollinen rutiini auttaa vauvaa hahmottamaan sitä, miten vuorokauden kuuluisi viettää. Jos sieltä kirjasta tulee lisää hyviä vinkkejä öihin, niin jaa ihmeessä tänne. Minä ainakin mielellään kuulen!

Päikkärittömyydestä: Meilläkin ollut välillä päikkäreiden nukkuminen ihan hakusessa. Itse olen vaan sitkeästi nukuttanut kolme kertaa päivässä. Joko kapaloon ja tuttiin tai vaunuttelemalla. Ongelma oli myös, että meinasi herätä aina puolen tunnin päästä. Siihen auttoi, että aloitin imuroimaan tai lykkimään vaunuja kynnyksen yli tai tein vaunulenkin aina kun, jäppinen meinasi herätä. No ei ne kikat aina auttaneet. Makuupussissa nukkuu myös ehkä paremmin kuin pelkäästään peiton alla. Alkoi sitten pikkuhiljaa nukkumaan itsekseen omaan sänkyynkin. Mulla on vielä sellainen periaate, että jos herää liian aikaisin päikkäreiltä, ollaan sitten kuitenkin hereillä mielellään se 1,5 h vaikka jätkä vähän väsyvirttä veisaisikin. Sitten nukkuu ainakin seuraavat unet pitkään, ja säilyy joku tolkku päivässä. Toi harso kuomun edessä muuten auttaa ainakin meillä hyvin. Vaikka vauva heräisi kesken kaiken, niin nukahtaa uudelleen, kun ei ala heti ulkopuolinen maailma niin kiinnostaa.

Ehkä annan sitten kanssa imeskellä sormia kohtuuden rajoissa. Kunhan iho ei ala kärsiä pahemmin. Pojalla on tosi kuiva iho. Joka päivä rasvataan niin pysyy juuri ja juuri aisoissa. Oli välillä jo punaläiskäinen.

Nyt se sitten kostautuu, kun on nuo pienietupyöräiset vaunut! Tuollahan niitä sitten raahaat muka auratuilla jalkakäytävillä. Ou jee! Ei tee mieli poistua kotoa nyt mihinkään...

Ninnu_ : selviskö teille yhtään, mistä punainen lima johtui?

Mulle ei varsinaisesti ole kukaan avautunut omista kokemuksistaan. Mutta naapurissa on keski-ikäinen nainen, joka on kyllä oikeen mukava, mutta osa kyselyistä menee kyllä vähän huvittavan puolelle: tyyliin onko maito riittänyt linjaa... Ei ne mua kauheesti häiritse, mutta en nyt hänelle todellakaan rupea avautumaan maidon riittämisestä :D


Meillä ei varsinaisesti ole väitelty velvollisuuksista, mutta huomaan kylllä samaa ilmiötä, että mies ottaa jotenkin enemmin "minä-ensin-vauva-sitten"-asenteen. Olen siitä välillä avautunut, ja nähdäkseni on mennyt perille. Toisaalta hänen asenne voi olla osittain ihan ok. Telkun addiktoivuus on vaan välillä ihan käsittämätöntä! Mulla järjestys on kyllä ihan toisin päin. Ehkä vähän liikaakin välillä, kun olen tämmöinen huolehtija.

Sukulaiset ei onneksi hirveästi nyt oo tunkenu ohjeitaan. Ainoastaan anoppi, jonka mielestä jokaiseen ongelmaan vastaus ois ollut soseiden aloitus niin aikaisin kuin mahdollista. Koskapa: niin hänkin teki :stick: Hän taisi olla vakuuttunut, että poika kärsii nälkää..

Vaatteiden ostelu on muakin ruvennut houkuttamaan. Tähän asti on kaikki vanhat muilta saadut olleet riittävät mun makuun, mutta alkaa nyt turhamaisuus nostamaan päätään. olen jotain värikkäitä småfolkin yms. vaatteita ostanut. Sekä käytettynä että uutena, jos olen alessa bongannut. Vähän ovat kaikki isoja vielä, kun en raaskinut just tän hetken kokoa ostaa.

Ruususuu: Ihailtavaa, että teet kouluhommia! Munkin pitäisi vähän tehdä, mutta on kyllä jäänyt todella vähälle, vaikka on vain yksi lapsonen :)

Terveissii vaan,
Mennikkö ja poika 4 kk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Tulipa tuossa mieleen semmoinenki juttu, että miten teillä tuon imetyksen kanssa. Täällä edelleen syödään tunnin välein, paitsi yöllä jolloin saa maissivelliä illalla.. Meillä neiti syö tissiä, sitten pääsää irti, työntää sormet suuhun, ottaa taas tissin suuhun ja kohta taas sormet suussa. Tai sitten heittää kokonaan tissin pois suusta ja kun nostaa pois tissiltä, alkaa huuto...?!? Tätä on kestäny nyt parikin viikkoa... En tiiä mistä on kyse?
 
Heips,
Tytön sormien imeskely aiheutti täällä pipin: kynnen juureen ilmestyi punainen tulehtuneen oloinen läikkä ja semmoinen rakkulan näköinen pussi - aika kova imuteho siis. nyt on laitettu bepantenia siihen ja rakko "puhkaistiin". ja töpöt kädessä/ tutti suussa jottei ime sitä uudelleen kipeeksi. Itki sitä pipiä parina yönäkin reppana. Onneksi nyt on tutti hiukan kelvannut sormien sijaan.

Pukin konttiin löytyi Myyrä käsinukke sekä barbababa "tornipalikat". Siskoni leikitti vauvaa eilen laittamalla pöydälle pinoon pieniä rahkapurkkeja ja tyttö sitten ne iloisesti huitaisi kumoon useemman kerran. Veljeni taasen luki hänelle kirjaa josta nappia painamalla kuului kissan miau. tyttö painoi kämmenellä nappia useamman kerran ilman että autettiin. Olin ihmeissäni molemmista että joko 4kk ikäinen näin osaa leikkiä leluilla "itse". Eli nyt pitääkin keksiä virikkeitä enemmän kun olin ajatellutkaan!!

Penni ja pikkunen pian 4,5kk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
mennikkö Punaista limaa ei sitten enää vaipoissa ollu, joten vähän niinkun unohdin asian enkä muistanut soittaa neuvolaan :ashamed: Mutta kuulemma tän ikäsillä saattaa joskus olla vähän verta kakassa. Tarkkaillaan tilannetta, mutta porkkanan syömistä ollaan silti jatkettu, se on jo ihan herkkua!
 
Imetys Täälläkin on välistä ihme taistelua nykyään. Nyt kiukkuaa varmaan tuon nuhansa takia kun ei henki kulje kunnolla, tai ainakin toivon sen olevan syynä.
Meillä myäs harrastetaan tuota tissillä leikkimistä eli välillä suuhun, sitten heilutaan, hymyillään ja naureskellaan, sitten nappaillaan taas kiinni ja välistä sinne tungetaan myös ne sormet. Joskus syö sormia ja tissiä yhtä aikaa mikä on todella rasittavaa :headwall: Syöttövälit on edelleen 1h-jopa 4h. Pääosin päivisin syö kuitenkin 1,5-2h välein. Yöt menee edelleen 2 syöttökerralla, nyt nuhan aikaan on ollut heräilyjä enemmän. Viime yönäkin heräsi 12 aikaan ja imaisi rintaa kokonaiset 4minuuttia kunnes taju kankaalle ja nukkui 3,5h ennen uutta herätystä. Tutillahan tuossa olisi varmaan kannattanut nukuttaa vaan mistäpä minä tiedän onko sillä nälkä vai ei kun alkaa huutelua kuulumaan. Jos vauva herää pääsääntöisesti vain sen 2x yössä, kokeileeko muut ensin tutilla nukahtaako uudestaan?, jos tosiaan herää ennen aikojaan (syötöstä kulunut vain vähän aikaa) vaatimaan ruokaa? Vai annatteko automaattisesti maitoa? Kyllähän sieltä uudestaan ruetaan huutelemaan jos oikeasti nälkä on, eihän vaavi tyhjällä masulla nuku..:confused:

Joululahjat me ollaan ostettu pojalle tasan yksi paketti, sellainen ihana haalari kokoa 74, eli saa hetken odottaa ennenkuin saa senkin päälle.
Joku uusi lelu ajateltiin hakea vielä sillä pitäisi saada kuulemma virikkeitä massulla ollessaan. Jokin ääntävä, juurikin itse paineltava lelu olisi kuulemma mainio.

Virikkeistä puheenollen, meilläkin poikaa kiinnosti tuo onneton telkkari ja sen välkkyvä kuva paljon mutta löydettiin sille korvike. Huomattiin pojan innostuvan akvaarion katselusta ihan yhtä paljon, sitterissä tuijottaa tyytyväisenä rauhallisesti ohi lipuvia kaloja. Eikä tasan ole haitallista silmille :LOL:

Vaatteet ja ostelu Houkuttaa ostella ja on hiukan pakko. Vielä on pääosin 62 käytössä, bodeissa menee vielä mainiosti mutta potkarit on kaikki pieniä, samoin yökkärit. Eli on hiukan pakko lähteä vkl ostoksille jotta saadaan pojalle päälle pantavaa :LOL: Jipii!

Mies ja vauva Meillä ei ole tuota ongelmaa, mies laittaa kyllä vauvan lähes aina kaiken edelle, ei ole montaa kertaa asiasta tarvinnut onneksi huomauttaa. :)

Sukulaiset Eivät edelleenkään luoja kiitos puutu mihinkään. Kyselevät kyllä välillä miten menee tiettyjen asioiden kanssa mutta eivät neuvo miten pitäisi lasta kasvattaa. Sinänsä hyvä juttu sillä voisin "napsahtaa" näiden mielialojeni kanssa :D

Mennikkö Siis HUI! :D Meillä poika nukkuu päiväsaikaan vain semmoiset 4 tuntia eli on hereillä semmoiset 10-12 tuntia päivässä. Tuntuukin että saa koko ajan olla säätämässä jotain.

Väsymys Taas vaivaa vaihteeksi. Pääosin viikot menee meillä tosi mutta kuukauteen mahtuu muutama huono päivä jolloin olen tosi väsynyt ja suunnilleen itken koko päivän enkä jaksa mitään. Eilen tuli poru kun pelkäsin että mulle ei tule tarpeeksi maitoa. Voihan hormoonit? :LOL:

Nyt käy kutsu!
 
jaksanu mitenkää vaivautua kirjautumaan tänne mut lueskelin kyllä että vielä yks ilmoittautu mukaan :) lisään sut ruususuu ihan just tonne etusivulle.

ei kukaan mua enää neuvo. tai no samuelin kanssa kyllä kaikki yrittää ties minkälaista vippas konstia aina eri juttuihin. se kyllä vähän ärsyttää. sitku monella se "neuvominen" on lähinnä omalla paremmuudellaan keulimista. tai siis luulee selviävänsä paremmin tilanteesta kuin minä. oon sit vaan olevinaan kuunnellu mitä ihmisellä on asiaa ja sanon et aijaa. en jaksa alkaa haastaa riitaa koska sit sielt aina joku keittiöpsykologi alkaa analysoimaan et koen itteni huonommaks ja plaaplaa :D mut ei alexiin koskien tuu mitään. kaikki vaan äimistelee miten helppo kakru. no ohan se. kivaa vastapainoa sille et samuelia sai sillo vauva aikana kokoajan viihdyttää ja halus vaan mun syliä jne. mut pakko kai sanoa tosiaan tähän kaikille että se neuvominen vaan pahentuu mitä vanhemmaks lapsi kasvaa ja jos on pitkäänki se ainut lapsi. sitten tosiaan ku tän toisen sai niin loppu ku seinään se kokoaikainen neuvominen. et kyllähän sitä vieläkin tulee mutta ei siis siinä mittakaavassa mitä ennen.

koht pitää alkaa kaivelemaan näitä sivuja taaksepäin, en muista millon mun menkat alko ja nyt odottelen niitä ja pelkään pahinta että olisin taas raskaana. en ole omalla kohdallani abortin kannalla mutta nyt luultavasti joutuisin sille tielle, ei mun psyyke kestäis nyt kolmatta raskautta putkeen. koko ajatus hirvittää järkyttävän paljon.. tai jos tekis sen legendaarisen et pissais tikkuun ja siitä max. 2pv sisää alkais menkat :D
EDIT: en pirulauta oo mitään kirjottanu et on alkanu !! mut viel marraskuun ihan alussa ei olleet.. hmmh. yritän nyt muistella täällä et miten on :D ristus tätä lahopäätä.. pitäis varmaan alkaa pitää jotain kalenteria noista mut sit varmaan unohtaisin merkata sinne tai sit huikkaisin koko kalenterin. tää on niin tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Eka hammas on tulossa! :) Neiti on pitkään laittanut sormia, tuttia, purulelua tiettyyn kohtaan ja nyt hieman valkoista näkyy.

Mies ja vauva Täytyy sanoa, että mies on kiitettävästi mukana Aadan hoidossa. Työpäivän jälkeen mies hoitaa Aadaa, jotta minä ehdin tehdä kotitöitä ja vähän levähtää. Puhuimme ennen Aadan syntymää, että miten pikkuinen muuttaa asioita ja jo silloin mies sanoi varautuneensa henkisesti siihen, että oma aika jää vähiin. Mies on selvästikin laittanut vauvan omien juttujensa edelle ja on ollut selvästi iloisesti yllättynyt siitä, että ehtii tehdä omia juttujaan yhä.

TV ei mene Aadan edelle. Telkkaria kyllä katsotaan, mutta pääosin neidin nukkuessa. Uutisia lukuunottamatta muut ohjelmat nauhoitetaan ja katsotaan digiboksilta sitten kun ehditään, sellaisissa pätkissä kuin ehditään. Linnan juhlat oli ensimmäinen ohjelma, jonka olen katsonut suorana pitkiin aikoihin ja senkin aikan viihdytin neitiä (ja pidin huolen, ettei pikkuinen nassu kääntynyt kohdin telkkaria).

Surusilmät Aika mahtavaa, että vaaveli katselee akvaariota!:) Pitäisiköhän minunkin kokeilla, että katsoisiko Aada marsujen touhuja? Sitterin voi aina kääntää marsuihin päin... :D

Samuelinäiti Älä huoli, minäkin unohtelen asioita. Siksi on PAKKO käyttää kalenteria, kännykkämuistutuksia ja ottaa iisisti. Toistaiseksi (koputan puuta) en ole unohtanut mitään todella tärkeää. Vain kännykän kotiin, sanoja, hoidettavia asioita (ei mitään tärkeää).

Kuukautisista Te, joilla kuukautistet ovat jo alkaneet, oletteko huomanneet muutoksia? Olen huomannut, että kiertoni on pidentynyt. Ennen raskautta se oli 28 päivää, nyt se on 30. Samuelinäidin raskauspohdinnat saivat minut miettimään asiaa. Onkin pieni harmi, ettei meillä ole vielä yritys päällä toisesta lapsesta, sillä nyt mahdollisuudet olivat huomattavasti paremmat; en stressaa asiaa, olen pihalla kiertopäivästä suurimman osan aikaa ja meillä on jo Aada.

Neuvoista Olen ennemminkin kuullut sukulaisten kokemuksia kuin saanut suoranaisia neuvoja. Joskus olen kysellyt muilta, että miten teillä tietty aika meni, mutta äitiäni lukuunottamatta en ole neuvoja kuullut. Olen tosin huomaavinani, että jopa äitini on alkanut kunnioittaa minua lapseni äitinä ja huomannut, että tunnen lapseni aika hyvin.

Luckygirl & Aada
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Hmm.. Abortista: Niitä kuulemma tehdään eniten Suomessa pienten vauvojen äideille. Mielestäni se on hiukan outoa koska kyllähän noita ehkäisykeinoja on tarjolla vaikka minkälaisia- niitä ehkä pitäisi käyttää jos uusi raskaus ei sovi suunnitelmiin/ ei halua lisää lapsia liian tiuhaan. Ja jos on jo ollut raskaana, tietää että se on mahdollista toistekin. Ei kai kukaan oikeasti 100% luota esim imetyksen ehkäisytehoon?! pakkohan siinä on tiedostaa että pieni raskauden mahdollisuus aina on - ja miettiä sitten lsiäehkäisyjä sen mukaan tai antaa raskaudelle mahdollisuuden jos niikseen käy.

- ja tämä kommentointi siis vain oma mielipiteeni , eikä ota kantaa abortin oikeuteen tai vääryyteen - sen päätöksen kukin tekee itse . toivoisin vaan ettei kukaan "turhaan" joutuisi sitä kokemaan. eri asia on jos ehkäisy on tietämättä pettänyt tms.

Itse emme käytä "fiksua ja varmaa" ehkäisyä tällä hetkellä mutta jos toinen tulee niin tulee, ja olisimme raskaudesta iloisia vaikka ensimmäinenkin on vasta alle 6kk. En pelaisi tällä ehkäisytyylillä jos uusi vauva ei olisi toivottu...

Penni ja pikkuinen 4,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: NP ja samuelinäiti
NP
Penni79, hyvä puheenvuoro. :)

Meidän poitsu kävi tänään 4 kk neuvolassa: paino 7370 g, pituus 66 cm, pipo 43,4 cm.

Th sanoi, että koska meidän muksu nukkuu yöt hyvin, ei soseiden aloittamisella ole mikään kiire. Velliäkään ei tarvitse antaa. Eli maidolla=korvikkeella voi mennä vielä muutaman viikon.

Kysyin, että milloin pitää alkaa huolestua, jos ei ipana ala kääntyä lattialla ollessaan. Kuulemma vasta 6 kk iässä. :)
 
Iniehille jaksuja yövalvomisien kanssa. :heart:

Mulla herää tuo poika vaan kahden tunnin välein tällä hetkellä kitisemään mitä lie kitiseekään ja oikeasti alkaa mennä hermot. Oon niin väsynyt että tämäkin päivä menee näköjään itkiessä. Mulle ei yksinkertaisesti riitä 6 tunnin yöunet.
Ja paskat kun oltiin jo siinä rytmissä että poika heräsi vain kaksi kertaa niin nyt ollaan menty takapakkia? Miksi ihmeessä? Jos kaikki olisikin vain ton nuhan syytä ja kun se selätetään palauduttaisiin taas normaali rytmiin.
Tämä vie multa kaikki mehut, imetys alkaa tuntua vastenmieliseltä kun ei vaan jaksa.
Päivätkin menee ihan pilalle kun oon niin kärttynen ja väsynyt.

Abortti Itse en kyllä pystyisi koskaan tekemään olisi tilanne mikä hyvänsä. Tosin ymmärrän kyllä heitä jotka painavan syyn takia tuohon ratkaisuun päätyvät.
Kellekkään en tuota soisi läpikäytävän, on sen verran raskas asia aina lapsen menettäminen.

Mekin mentiin ilman kumia tuo muutama kerta, ja keskusteltiin että jos lapsi on tullakseen niin on enemmän kuin tervetullut. Olisi se ihme kun ensin vedeltiin täydellä teholla yrityksen kanssa 3,5 vuotta ilman ehkäisyä ja tulosta, niin johan olisi kumma jos tärppi kävisi tuosta vain :LOL: Pelko onkin perssissä kun toista aletaan yrittämään että kauanhan sitä pikkukakkosta joutuu odottelemaan. Enää ei vain ole niin tuskaista se yrityksen tie kun haave lapsesta kuitenkin täyttyi.

Kuukautiset Vitsit nehän oli ja meni. En kuollaksenikaan muista milloin ja milloin seuraavien tulisi olla. :LOL: Siitä on niin kauan kun niistä piti kirjaa, unohdin että sitäkin kannattaa tehdä. :D

Luckygirl Onko ollut kiukkuinen tai itkuinen hampaan takia?
Meillä kuolataan edelleen vaan eipä ole minun mielestäni hampaita vielä mailla halmeilla.

Vaavin kääntyily selältä masulleen ei ole vielä kääntynyt mutta hurjasti yritystä on, saa nähdä milloin mennään. :)

Ihanaa, mies lupasi syötellä pari yötä, mietin että jos ostaisin korvatulpat niin en heräisi siihen huuteluun ja saisin ehkä nukkua. Julmaa? :D

Mutta nyt pikkumies huutelee. :)
 
SS: Kaverini saa pian lapsen. He "tekivät" ensimmäistä kolmisen vuotta ja olivat juuri aloittamassa hoidot kun tärppäsi. Sitten ehkäisivät kuuliaisesti koska toinen ei ollut ns. tilauksessa. Yhden ainoan kerran nyt muutama vuosi myöhemmin olivat ilman kumia ja NAPS -raskaana! Mutta aikovat kyllä pitää vauvan mielellänsä, ei siinä mitään. Näitä tarinoitahan riittää että ensimmäisen teko kestää todella kauan ja toinen tulee hups vaan.
 
penni79 oon kyllä täysin samaa mieltä sun kanssa. oon vaan tällänen peruspanikoija, ei toi raskaus oikeesti olis ees mikään vaihtoehto et miks on myöhässä.. ellei miehellä ole jotain supermutantti siittiöitä jotka läpäsee kortsun tekemättä reikää :D mutta kyllä jokaisen oma päätös. en kyllä tosissaan ikinä haluais siihen tilaan itteeni pistää. ehkä mun nyt pitäis relaa, eiköhän ne menkat ala sitten ku niiden aika on. se on kyllä hyvä välillä kirjottaa tasan just kaikki se mitä päässä pyörii yhtään muokkaamatta ja jälkikäteen sit ajatella realistisemmin :)

samuel sai alkunsa "vahingoss", tai no kuinka vahinko voi olla jos sukupuoli elimet käy keskustelua ilman ehkäisyä? :D mutta siis ei ollut suunniteltu. en kyllä sillon edes miettinyt aborttia. tätä toista sit yritettiin. joku 3kk hikoilin asiasta, laskin ovulaatiopäivät ja kunno verenmaku suussa. juu ei tullut mitään. heti ku mietin et ihan sama et meen sit töihin täs välis et katotaan sit joskus niin huomaski olevansa raskaana.. ei siinä mitkään jalkojen ylösnostamiset ja greippimehut auta jos lapsia haluaa ja vähiten ainakaan se stressi auttaa yhtää mitään asiaan :D meidän rahatilanne on tällä hetkellä vaan niin kauhistuttava ja tuntuu et kaikki on hiuskarvan varassa talouden suhteen niin jos nyt läjähtäis se et kolmas kakru tulossa niin koko homma kaatuis ku korttitalo. mutta joo se aiheesta.

alex heräs viime yönä 3.30 ja eka oli ihan hyväl tuulel (minä en) ja sit yhtäkkiä sai kunnon itkukohtauksen, kesti ties kuinka kauan, melkein tunnin.. siinä sit kaikki mahdolliset hytkytykset ja sylissä pitomenetelmät testattiin. lopulta joskus 7 aikoihin nukahti. ei onneks yhtään väsytä.. en jaksanu esikoista lähteä viemään päiväkodille. ei kyllä tunnu kaveria häiritsevän, tuolla se liitutaululleen piirrustaa äitiä isää ja autoa vuorotellen :D torkuin kymmeneen asti sohvalla ja omassa sängyssä mut lopulta luovutin. ehkä mä sit illalla meen ajoissa nukkumaan.. tsekkasin ikenet et onko hampaita tulossa, eipä kyllä näyttänyt siltä ainakaan musta :O onneks tänään on perjantai !

kuinka paljon olis kiinnostusta aktiivisilla kirjoittajilla, ku tänne saa tehtyä sellasen suljetun ketjun tonne kerho puolelle. jos joku haluu enemmän henk.koht asioitaan puhua, kun tosiaan näitähän meidän juttuja voi kuka vaan tulla pällistelemään :D ja jotkut taustailijat, et jos rima on liian korkee ettei viitti tänne umpia ja lampia rustata niin olisko toi kerho mitään? vai onks tää ihan ok millä nyt mennään?
 
  • Tykkää
Reactions: NP ja Penni79
Moitaas :)

Meillä oli reilu viikko sitten 4kkneuvola, 7,9kg ja 65,2cm,eli kokoa löytyy ;)

Tossa oli sellanen viikon pätkä et yöllä herättiin parin tunnin välein ja en vaan keksinyt että mistä johtuu, nyt viime yönä palattiin normaali rytmiin onneksi, ite aloin olla tosiväsyny jo :) noin kuukauden verran meillä on ollu samanlainen päivä rytmi, 21 alkaa nukutus, yleensä puolen kympin aikois nukahtaa, nukkuu n 9h sit syö ja nukkuu viel pari kolme tuntia. Aamupäiväl ja illansuussa nukkuu noin puoli tuntia ja päivällä 2-3 tunnin kunnon päikkärit..

Reilu viikko sitten alotettiin soseta vähän maistelee kun alko mennä kerralla 200-300ml maitoa. Perunalla alotettiin ja se oli pahaa :D porkkanaa maistellaan nyt ja se onkin sit hyvää :) sit saa myös illalla velliä :)

Hampaita ei oo näkyvissä mut purukelut ja muut on koko ajan suussa.

Täällä ei ole menkkoja näkynyt... En kyllä kaipaakkaan ;)

Nyt en muista mitä muuta täällä on juteltu kun tällä tabletilla ei nää edellisiä viestei samalla kun kirjottaa !?

Jepatin ja minimies reilu 4kk
 
Viimeksi muokattu:
Penni Sitähän yleensä sanotaan että raskautumisen jälkeen on yleensä helpompi tulla raskaaksi. :) Toisten kohdalla tämä toimii, saa nähdä miten meille käy. Minulla kun tuota ongelmaa aikanaan löydettiin, niin sen vuoksi hiukan hirvittää.
Luomuihme me lopulta saatiinkin, meilläkin olisi ollut tarkoitus lähteä "rankempiin" hoitoihin seuraavassa kuussa. :) Onneksi ei ihan vielä ole ajankohtainen juttu :D

maidonmäärästä

miten paljon teidän päälle 3kk syö/söi maitoa kun pullolla annatte?
Tällä hetkellä meillä menee yleensä tuo pieni pullollinen eli 160ml, joskus menee vähemmän, toisinaan ilmeisesti söisi hiukan enemmänkin? Tuumiskelin pitäisiköhän sitä siirtyä isompaan tuttipulloon jos poika kenties haluaisi/tarvitsisi enemmänkin.

Nyt siivoilemaan, meillä tulee huomenna mummo hoitamaan poikaa ja me lähdetään miehen kanssa käymään kaupungilla ja ravintolassa! :heart:
 
NP
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;27700294:
kuinka paljon olis kiinnostusta aktiivisilla kirjoittajilla, ku tänne saa tehtyä sellasen suljetun ketjun tonne kerho puolelle.
Kiinnostaa kyllä, jos semmoinen perustetaan. :) En tiennytkään tällaisesta mahdollisuudesta.
 
Heippa!

Täällä olisi vielä yksi elokuisen pienokaisen äiti, joka mielellään vielä liittyisi mukaan keskustelemaan.:) Meillä siis pieni tyttö, joka on esikoisemme. Syntymäpäivä 15.8. Vauvaperheen elämä on siis meille uutta ja ihmeellistä ja olisi mukava jakaa kokemuksia muiden kanssa. Tämä ryhmä vaikuttaa kovin mukavalta.:)

Meillä on arki lähtenyt ihan mukavasti käyntiin, ajottaisesta kovastakin väsymyksestä huolimatta. Täysimetyksellä ollaan onnistuttu tähän asti menemään ja tarkoitus olisi vielä toistaiseksi jatkaa.

Mama ja muru
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Joo kerho kiinnostaa! :) Mä odotusaikanakin yritin liittyä kerhoon, mut kukaan ei koskaan hyväksynyt mua sinne :( Oonkin miettinyt ettei tänne viitti julkisesti ihan kaikkea kirjoitella, ni siellä sit uskaltais ehkä vähän enemmän avautua.. :D

Tuosta heräilystä oli kans siinä kirjassa, että vaikka vauva jo nukkuisikin ns. yön läpi (Pantleyn mukaan vauva nukkuu läpi yön jos nukkuu 5h putkeen) ni saattaa silti tulla takapakkia ja aletaan heräilemään useastikin yössä. Meillä nyt vähän yöt rauhoittuneet, ei tosin aamuyöstä enää ole mitään muistikuvia, kun oon vaan ottanut poitsun viereen ja siinä se sitten on nukkunut loppuyön..

Pakko hehkuttaa vähän, tilasinpa just mulle ja ystävälle liput heinäkuuksi Musen keikalle :heart: Äitini on jo luvannut että jos iskäkin haluaa silloin vapaata niin voi hoitaa poitsua silloin :) Mut katotaanpa sitä sit kesällä.. Mut ihanaa, tiedossa mahtava keikka (oon ollu ennenkin) ja sit vähän rilluttelemaan Helsingin yöhön.. Otetaan hotlasta huone sieltä, niin ei tarvii autolla/junalla kulkea yötä vasten sit kotiin.. Nyt on taas jotain odottamisen arvoista ja jotain minkä avulla jaksaa yöllä :)

Lisääkin odotettavaa on, kun ystävä lupasi briiffata mua työpaikallaan esimiehelleen, et jos ne ottais mut sinne syksyllä oppisopimuksella opiskelemaan lähihoitajaksi. Olen siis jo ennestään mallipuuseppä, mut tällä hetkellä työtön, kun ei hommia ole. Kouluun olisin päässyt viime tammikuussa, mut sit tulikin raskaus ja jätin kouluhaaveet tulevaisuuteen.

Onpas mulla tänään hyvä päivä, loistavaa viikonloppua ja jaksamista kaikille! :) :wave:

inieh ja kullanmuru 3kk ja 3pv
 
Täällä käännyttiin ekaa kertaa itse mahalleen tänä aamuna. Ikää nyt 3,5kk. En nähny, mutta löysin toisen massultaan leikkimatolta. Eilen oli kyllä illalla niin kova yritys, että arvelinkin kääntymisen pian onnaavan.

kuukautiset tullu kerran, joskus reilu kuukausi sitten juuri, kun aloitin noi minipillerit. Sitten ei mitään. Vaikea muistaa ottaa noita pillereitä, monta kertaa jo ottanu 2 kerralla, kun oli ed. päivänä unohtunu. Teoriassa vois kai siis olla raskaana, vaikken oikein usko. Periaatteessa haluisinkin ehkä kolmannen, eli mikäs siinä. En kyllä tiä miten niiden kaa sitten selviäis :D no, tuskimpa tässä raskaana ollaan, ehkä kuukautisia ei minipillereiden kanssa sitten tule ollenkaan.

Sympatiat ja tsempit kaikille yöheräämisten kanssa! Meillä täydet yöt eivät ole palanneet kuvioihin. Kerran herätään syömään. Siihen päälle sitten esikoisen muutamat painajaiset, niin olo on tosi tuore aamulla.. Olis kyllä varaa aikaistaa nukkumaanmenoa, jotenkin sitä jää puuhaamaan kaikenlaista..

Tervetuloa kaikki uudet! Mulle sopii suljettu ryhmäkin ja tämäkin ok. Facebookiin en haluaisi, koska en siellä muutenkaan koskaan käy.. Hyvää viikonlopun alkua kaikille!
 
inieh sullehan kaikkea mukavaa tiedossa, hyvä vain niin on jotain mitä odottaa innolla ja pysyy mieli virkeänä niiden yöheräilyjen ja muiden juttujen keskellä :)

voisin vähän tutkia tota kerho juttua, palailen asiaan viikonlopun aikana vaikka? :)
EDIT: no mä menin nyt ja tekasin sen. eli itsensä aktiiviseks keskustelijaks kokeva voi lähettää pyyntöä niin hyväksyn. oon illaks lähöks töihin mut jahka kotiudun niin hyväksyn jos ei nyt enään kerkeä. kerhot löytyy siis tosta ison marginaalin alta jossa lukee keskustelu raskaus synnytys jnejne..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: inieh

Yhteistyössä