Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Täällä viime viikkoinen kuumeilu oli ilmeisesti oiretta alkavasta rintatulehduksesta. Kahtena päivänä heitti 38° kuumepiikit ja sitte vasen rinta oli alapuolelta kipeä. Lypsäsin sit reilusti suihkussa käydessä ja imetin siitä tissistä paljon, ni parantui. :) Onneks.

Kilot: Mullahan tuli 27kg raskaudessa, jota kauhistelen edelleen. :( Sairaalaan jäi sellanen 5kg eli tasan vauvan paino ja istukanpaino. Mulla ei ollut nilkkoja lainkaan sairaalassa, pikkuhiljaa sitten alko nesteet kiertää. Nyt oon lenkkeilly vaunujen kera joka päivä, vaikka viime viikon flunssa ja kuumeilu rokotti muutaman päivän. Kiloja nyt on lähten sellanen 14, mut paljon on vielä jäljellä. Mitä vanhoihin vaatteisiin tulee, ni ei toivookaan että ne mahtuis päälle :'(
Ristiäisiin kun kävn vaatteita ostamassa ni kauhistelin perseen kokoa, joka on ku seittämän leivän uuni!! Eli paluu normi housuihin tapahtuu ehkä sit joooooskus.
Neuvolasta sano et kato sit ½vuoden päästä, ni kilot on poissa ku täysimettää.. Toivottavast edes sillon !

Ninzi & Tyllerö 1kk 2pv
 
Hei! Oon aika-ajoin seurannu tätä ryhmää ja päätin et josko liittyisin mukaan!

Täällä neiti syntyi 30.8. Painoa 3285g ja pituutta 50cm.
Huomenna on 1kk neuvola. Näyttää ainakin neiti kasvaneen kovasti, mut huomennahan sen näkee tarkemmin.. Neiti nukkuu 2-6 tuntia kerralla, pidemmät unet ajoittuu tuonne yölle onneksi. :) Tytöstä on tullut myös laiska imemään tissiä, joten silloin tällöin lisämaitoa tarttee antaa, etenkin illasta. Sen takia varmaan ne pidemmät unet maistuukin. Vatsavaivoja tuntuu olevan vähän, mut ei kuitenkaan niin et suoraa huutoa huutais.

Joku kyseli tuosta rintatulehduksesta. Itsellä oli imetyksen alussa tulehdus lähellä ja yritti kuumettakin nostaa. Itse käytin kaalinlehtiä ja niistä kyllä oli apua. Alko heti kun käytti kaalia, niin herumaan maitoa ulos..

Hoitoon jättämisestä sen verran, että me annettiin neiti mun äidille hoitoon pariksi tunniksi kun käytiin miehen kanssa kaupassa yms. Vaavi oli silloin viikon ikäinen. Toisen kerran on jäänyt kaverille hoitoon pariksi tunniksi kun käytiin isyyden tunnustamisessa. Lisäksi ite oon käyny kylästelemässä yms. kun mies on hoitanut tytyä.

Ja sit iteltä yks kysymys, koska ootte käyneet kylästelemässä ensimmäisen kerran? Missä ootte käyneet ja kuinka pitkään ootta ollut?
 
Kyläily Me käytiin ekan kerran mummon luona kyläilemässä kun poika oli 3vk. Muutaman tunnin reissu oli, imetykset ynnä muut toimet hoitui siellä samaan tapaan kuin kotona. Kaikki tykötarpeet oli matkassa. :)

Hoitoonjättäminen Eli ilmeisesti muut uskaltaa jättää pikkuiset pariksi tunniksi "vieraiden" huomaan, ehkäpä mekin mennään miehen kanssa hääpäivää juhlistamaan ihan kahdestaan. Se yhteinen aika on hiukan kortilla tätä nykyä :LOL:

Kantoreput/manduca Ihan yleisesti kokemuksia kaipailisin, onko tuo manduca oikeasti parempi kuin nuo perus rintareput yms? Kannattaako se ostaa?

Koiratilanne Seuraillaan tilannetta kyllä, kylläpä tuo aika vahvasti mustasukkaisuudelta vaikuttaa. ja tuota ei esiinny tosiaan muulloin kuin vieraita tulee. Samankaltaista käytöstä oli meillä vauvantullessa taloon kuin Pumpalla, minä olen johtaja talossa ja koira väistää minua ja vauvaa, ei tule lähelle ja ymmärtää kyllä varoa. On kiinnostunut vauvasta, katselee mielellään häntä heiluen. Ei vaikuta mitenkään vihamieliseltä. Silti kuitenkin koira on aina koira ja ikinä en itse lasta tule sen kanssa kahdestaan jättämään, en nyt vauva-aikana enkä myöhemminkään. Pitää vain kokeilla eri jippoja, pitää pyytää vieraita huomioimaan koiraa enemmän vaikkei heitä kiinnostaisikaan rapsutella karvaista elukkaamme. :headwall:

Masuvaivat Kumpikas valmiste on parempaa? Se Disflatyl vai Cuplaton?
meillä ähistään vatsaa oikein urakalla välistä, ajateltiin kokeilla jos tuo valmiste helpottaisi.

Vihreä kakka Normaali sinappikakan seassa oli hiukan vihertävää kakkaa, mistä tämä johtuu? Korviketta ei saa, mennään pelkällä rintamaidolla.
 
Surusilmät, jos arveluttaa jättää lasta hoitoon niin kannattaa miettiä kenelle se vauva olisi helpointa jättää, ohjeistaa kunnolla siitä, miten ootte tottuneet toimimaan ja korostaa et puhelin on matkassa ja päällä jos jotain hätää tulee. Ja tokihan voit itsekin soittaa ja kysyä miten on mennyt. Niin itsekin tein. :)

Vatsavaivat: Itse oon tähän asti antanu ainoastaan noita Rela-tippoja, lähinnä josko vois ennaltaehkäistä niitä vatsavaivoja. Huomasin ku alettiin antaa, et kakkamäärät on ainakin noussut, vaipoissa välissä ihan kauhee määrä kakkaa, mut toisaalta ei ole enää niin paljoa niitä "pikkupieru"-vaippoja. Eli hieman tasapainoisemmin toimii.

Vihreä kakka on kuulemma merkki juurikin niistä vatsavaivoista. Tai ainakin äiti sanoi mun siskon kohalla et sillä kakka oli ihan vihreetä ja vatsavaivaa oli kovasti..
 
inieh kivaa kun liityit tälle puolelle seuraamme :) ikävää toi kohtulehdus! paranemisia.

taruolento tervetuloa sinullekin :)

hitsit oon ihan onneissani kun olin aikasemmin siskolle pölissy tosta manducasta että vaikuttaa hyvältä vekottimelta ja että haluaisin sen ymymym niin nyt sit ristiäislahjaks paukahtaa :) oon ihan et jeejee! pojasta on niin kuoriutunut sylivauva (myönnetään, itse aiheutettua ;) ) että kyllä tulee tarpeeseen, saa vauvan mukavammin tohon kuin tohon nykyseen rengasliinaan vaikka siinä ei varsinaisesti myöskään vikaa ole, ei vaan ole mulle ehkä se parhain mahdollinen muotonsa vuoksi. mun selkä jaksaa just ja just pitää mut kasassa ja pystyssä niin vaatii vähän ergonomisemman vekottimen :D

onko teiltä kyselty noita ristiäislahjoja että mitä toivotte vai onko vieraat tuoneet ilman kyselyjä mitä sattuu (siis jo juhlat pitäneet)? en pidä juhlista niin en varsinaisesti ole mikään lahja natsikaan, niin aina tosi hankalaa kun joku kysyy että no mitäs ostetaan mitä tarttette jne niin aina saa olla väkisin keksimässä kun ei kukaan näytä tyytyvän vastaukseen en tiedä ei oo niin väliä.

kyläiltiin ekan kerran joskus hmmh pojan ollessa reilun viikon ikäinen.. kai? ei voi muistaa! olin niin sohvan nurkan oma vielä sen ekan viikon ajan leikkauksesta ettei hirveesti tehny mieli lähteä kauppaa pidemmälle.

mites muuten muut sektioidut (ei niitä tainnut ihan hirveästi olla?) on leikkaushaava parantuntu? onko muilla haavan ympärillä oleva alue tunnoton?
 
Tervetuloa mukaan uudet!

Ristiäislahjoista Me toivottiin hyödyllistä sekä rahaa jonka voi laittaa pojan tilille. No kaikki ei tietenkään kyselleet toiveita, joten tuli niitä ihan älyttömiäkin lahjoja. Mm. pieni tekstitaulu joka ei ole ollenkaan meidän tyylinen ja tuskin pääsee koskaan seinälle, sekä kasteputki. Hyödyllisinä saatiin kyllä astioita sekä vaatteita, leluja, valokuvakehykset ja sitä rahaa sitten. Harmittaa vaan jotenkin noissa turhissa lahjoissa se raha mikä siihen kuitenkin on laitettu ja sitten ne kerää pölyä tuolla kaapin perällä. Mutta ihmiset on erilaisia, toiset tykkää sellaisista ja toiset ei.

Me taidettiin kyläillä ekan kerran kun vauva oli n. viikon. Mutta tuossa parinsadan metrin päässä äidilläni. Muuten taisi vauva olla kuukauden ikäinen kun ihan autolla lähdettiin. Nyt sitten varmaan enemmän tulee liikuttua jo ja tekee itsekin mieli lähteä liikkeelle taas.

Mä en ottaisi stressiä tuosta vauvan hoitoon jättämisestä. Ne on kuitenkin pieniä vaan hetken, joten jos tuntuu ettei halua niin miksi pitäisi? Olen ollut pisimmillään varmaan vauvasta erossa n. 2-3 tuntia kun olin uimahallissa, ja silloin oli isänsä kanssa ja pullosta otti pumpattua maitoa. Muuten kyllä tulee lähes päivittäin tunnin parin kestäviä eroja kun käyn lenkillä koiran kanssa tms.

Miten paljon teidän vauvat on hereillä? Kun tuntuu että lähes 2kk -ikäinen ei edelleenkään ole hereillä kuin tunnin silloin ja toisen tällöin, pääasiassa nukkuu edelleen. Vaikka hereillä ollessaan kyllä jo lelut heiluu lelukaaressa ja kovasti naureskelee sekä seurusteleen, niin vähän koen sen hereilläolon vähyyden outona. Esikoinen kun lopetti päivällä nukkumisen 1kk - 4kk -välille, pieniä torkkuja lukuunottamatta.
 
Jee, sain tuon kietaisuristin nyt sidottua niin, että lyhyempikin liina riitti. Ja on kiva, kun saa niin tukevasti laitettua, että kantaminen ei tunnu edes kantamiselta. Vielä kun saisi vauvan viihtymään siinä 5 min kauemmin, niin avot.

Muistaakseni vihreä kakka toki kertoo ilmavaivoista, mutta juuri enemmän siitä suolistoflooran villiintymisestä. Ja jos ajatellaan imetettyä lasta, niin voisiko olla mahdollista, että saa "liikaa" etumaitoa, joka sujahtaa nopeasti vatsalaukun läpi suolistoon ja vauvan kypsymätön keho ei vielä pilko niin tehokkaasti laktoosia ja näin ollen vauvan suolen bakteerit saa liikaa sokeria ja hieman siis villiintyvät. Eli pidempään yhtä rintaa imettää. Tämä vain yksi mahdollisuus. Vihreää kakkaa tulee myös ilman mitään sellaista ns. hoidettavaa syytäkään. Tai sanotaanko, että ei sellaista kiinniotettavaa syytä helposti löydy.

Joku mainitisi joko täällä tai sitten fb:n puolella tuosta, että pumppaa säännöllisesti vauvan jalkoja ja hieroskelee. Ja hitto vie, tämähän toimii meilläkin tosi hyvin. Oon katsokaas aina vaan alkanut pumppaamaan ja hieromaan kun vauva jo ähisee, mutta kun teen sitä pitkin päivää pienissä pätkissä niin tyttö oikein nautiskelee ja on itkut vähentyneet.

Olen saanut myös tuttiakin jo tytölle houkattua. Vaikka tämä tissitutteilu ei minua varsinaisesti stressaakaan, voisin pötkötellä pitkätkin pätkät vauvan tuttina, mutta näyttää vauvan uni olevan sitten paljon herkempää, kun nukahtaa tissille, joten kokeillaan onnistuisinko saamaan pidempiä päiväunipätkiä näin aikaa. On nimittäin päiväunet täälläkin nyt viikon ajan olleet ½h pituisia.

Ristiäislahjoja ei olla toivottu, eikä kukaan ole edes kysynyt :D Ja mullakaan ei ole ideoita, joten vastaukseksi saa "en tiedä" ja se ei kyllä tosiaan miellytä kysyjää.

Kiloja
mulla tuli raskauden aikana se 4,5kg ja synnytyksen jälkeen oli 6kg pois. Nyt sitten on vielä tuosta 2kg tippunut, mutta mulla on noita kiloja joita tiputtaa, niin vielä on 10 kg omaan toivepainoon ja nää kilot, joita mulla on niin onki sitte tiukassa. Olen jo vuosia yrittänyt saada niitä pois, mutta laiskiainen olen ja vieläpä kova sokerihiiri, niin eipä tuo ole ihme, että ne on jumissa kehon päällä.

Joku mainitsi pelaavansa tuota wiitä ja niitä kuntopelejä. Oiskohan sellaisesta hyötyä laiskan lötkeälle?

Pumppa ja ihanainen pikkuneiti 1kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Vauvanhoitoon jättäminen Minun tapauksessani ei ole kyse siitä ettenkö haluaisi, vaan etten uskalla :LOL: En vain luota muihin jotenkin tarpeeksi.
Isille kyllä uskalla jättää, onkin ollut päälle 6 tuntia iskän kanssa kahdestaan.
Maitoahan pystyn pumppaamaan joten ei tartte korvikettakaan antaa. :)
Jossain vaiheessahan se on pakko antaa hoitoon jotta saa vähän laatuaikaa miehenkin kanssa, jospa tämä tästä. :LOL:

Ristiäislahjat Toivottavasti saisimme rahana, jos joku jotain välttämättä haluaa antaa. Vaatetta emme tarvitse enää yhtään ja kaikki muutkin tarpeet löytyy. Itse inhoan kaikkea perus ristiäiskrääsää, ei kiitos kirjoille, kritalliesineille, ynnä muille perusvehkeille. Ne valitettavasti on rahantuhlausta sillä menevät kirpparille. :(
 
Vauvan hoitoon jättäminen: Tosiaan oli jo kuukauden iässä siskollani (jolla 3 omaa lasta) yökylässä klo 20-08. Mummuilla on ollut molemmilla hoidoissa muutaman tunnin pätkän päiväaikaan, ja molemmat ovat meillä kotona hoitaneet muutaman kerran yöllä parisen tuntia kun itse lepäsin (mies oli työreissussa). Näihin ihmisiin siis todella luotan, en vieraalle jättäisi missään nimessä vielä.

Kyläily: Heti pienestä pitäen olemme liikkuneet vauvan kanssa ja käyneet kyläilemässäkin. Mökkeiltiin kun hän oli 3 viikon vanha ja mummulassa oltiin kuukauden iässä.

Ristiäislahjat: Me ilmaistiin kutsussa että paras lahjoista on läsnäolo juhlissa sekä vaikkapa lapsenvahdiksi tai leikkikaveriksi ryhtyminen joskus tulevaisuudessa. No, siltikin niitä lahjakasseja ilmestyi mutta onneksi ei hirveästi rahaa oltu niihin lahjoihin törsätty. Kylmästi sanottuna JOS on pakko jotain tuoda niin sittenhän se kirjekuori jossa on kortti ja rahaa - on paras. Muutama kuori olikin ja ostin mm. sen Manducan. Yksi kaveri toi lainaan Baby Björnin sitterin, sekin tuli heti käyttöön joten oli mieluisa lahja vaikka onkin vaan lainassa.

Täälläkin taas valvottiin melkein koko yö masuvaivojen kanssa. Pitää kokeilla niitä ihme pillejä jos lähiapteekista saisi..

Penni ja pikkunen 2kk
 
Ristiäislahjat meiltä ei kukaan kysynyt että mitä tarttetaan tai halutaan.. tuli sitten näitä "perus ristiäislahjoja" kehystä, lusikkaa jne.. rahaa sekä vaippoja. sitten saatiin myös porontalja sekä kuksa mihin on kaiverrettu pojan nimi :)

Kyläily muutaman viikon iässä käytiin mummolassa, missä ollaan käyty nyt neljä kertaa vissiin, kerran käytiin jopa saunassa siellä miehen kanssa :D ja pari päivää sitten kävin kaverilla kylässä kenellä on myös pieni vauva. muuten ei olla kyläilty vielä missään.

Vauvan hoitoonjättö ei olla jätetty, en oo kyllä vielä jättänyt poikaa isinkää kanssa kahestaan :D mutta huomenna koittaa sen aika sitten kun miulla parturi ja ens viikolla meen kaupungille sitten ihan yksin! puhuttiin miehen kanssa myös että mentäs ravintolaan joku ilta niin sitten pitää viedä hoitoon. jotenki vaan pelottava ajatus että pitäs hoitoon jättää vaikka luotan ja uskon että kaikki pärjäisivät pojan kanssa!

Unista pari viikkoa on menty ilman päiväunia melkeen. muutamat mini torkut ottaa vaan, autossa sitten nukkuu jos lähetään johokki :D yö unet on nyt onneks pidentynyt jo, nukutaan jo sellasia neljän tunnin pätkiä! ihanaa <3 :D

Koirat on meilläkin ajottain aika mustasukkasia, vieraiden tullessa varsinkin noi on ihan toheloita! saa olla komentaa koko ajan.. ei onneks mitenkää oo "vihasia" tai muuta vauvalle.

jepatin ja jimi 7vk 1pv
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille! :)

Kas kun en aikaisemmin tajunnut käydä katsomassa täällä, että onko tänne tullut uutta ryhmää :)

Jos meidät mukaan huolitte niin olisi mukavaa :)

Kaksi kertaa tyttö on ollut hoidossa ns. ulkopuolisella 2-3 h kerrallaan. Anoppi olisi innokas tulemaan hoitamaan, mutta jostain syystä luotan enemmän miehen siskoon, vaikkei hänellä omia lapsia olekaan. Iskän kanssa ollut tietysti useamminkin kun olen käynyt esim. kaupassa.

Ristiäiset meillä on nyt tulevana sunnuntaina ja järjestelyt alkaa jo olemaan aika hyvällä mallilla. Kaste puvun kanssa on ollut ongelmia, kun itse haluan käyttää äitini tekemää pukua, jossa minut ja sisarukseni sekä siskoni lapset on kastettu ja anoppi haluaisi että heidän pukuaan käytetään. Olinkin jo lähes myöntynyt heidän pukuaan käyttämään, mutta juuri tällä viikolla hoksasin että kyseisessä puvussa on kastettu mieheni sisko eikä miestäni (ovat kaksosia)... hankalaa..
Ja tuo lahjojen keksiminen on kyllä vaikeaa, kun en oikein keksi itsekään mitään..

Ensimmäisen kerran taisimme kyläillä tytön ollessa n. kolme viikkoinen ja silloin olimme yökylässä.

koirat on meillä ottanut uuden tulokkaan hyvin vastaan. Toinen oli hyvin kiinnostunut aluksi ja kovasti oli haistelemassa, mutta siihen se jäi. Toista taas ei kiinnostanut missään vaiheessa koko baby :) nyt käyvät kumpainenkin aina välillä nuolaisemassa päälakea ja lähtevät pois. Mustasukkaisuutta ei ole ilmennyt vieraidenkaan läsnäollessa, mutta meillä koirat on kyllä lähes aina laitettu portin taakse pois hääräämästä kun tulee vieraita. (siis jo ennen raskauttakin, niin ovat siihen jo tottuneita ennestäänkin)


Ja niitä tietoja vielä Sekopo/ 36+6/ 31.7/tyttö/ 2565g/47cm/py 31
 
Viimeksi muokattu:
ristiäislahjoista saatiin ihan kivoja, paras tais olla kummeilta saatu polarn o. pyretin tummansininen haalari! Ihan loistava tuulenpitävä ja päälikangas fleeceä.

hoitoon jättämisestä isukki on välillä hoitanut kun oon käynyt esim. koiran kans lenkillä ja kauppareissujen ajan joskus ollut mummolassa. Huomenna meen hierojalle ja siks aikaa vien mummolaan Kevinin. :) Maanantaina meen sitte kampaajalle, pitää varmaan maitoa pumpata varuille. :) Kyllä täytyy myöntää että haluaisin maistaa lasin viiniä ja istua iltaa hyvässä seurassa mutta en vielä kehtaa enkä ehkä raaskisikaan... Kyllä sitä ehtii.

seksistä onkos täällä muut jo harrastellu seksiä? Meillä oli eka kerta eilen, tuntui kyllä hyvältä mutta paikat ihan sairaan kuivat! Pitiki käydä sit tänään ostamassa liukkaria. :) Ehkäisy pääsi unohtumaan, oishan noita kortsuja ollu ja minipilleri resepti oottaa pöydällä :D toivottavasti imetys toimii suojana!! Vitsit kun on nyt hyvä mieli, luulin jo ettei mies enää halua mua tai jotain mutta eilen pääsi yllättämään ;)

Poju nukkuu parvekkeella, pitäis vähän tässä siivota kun ei uloskaan viitsi lähteä. Sataa...

minea ja kevin 6vkoa 2pvää
 
sekopo jeppistä mukaan vaan seuraan iloiseen :)

seksiä ollaan harrastettu kahen viikon jälkeen leikkauksesta ja nyt sit miten sattuu, haluja olis molemmilla mutta iltasin väsyttää liikaa ja päivisin ei kerkeä :D sittenku vauvakin alkaa enempi nukkua ku ähistä öisin että saa kunnolla lepäiltyä niin kyllä varmaan sit kiinnostaa enempi petipuuhat. nyt taistellaan lähinnä eloonjäämisestä ja silmäpussien minimoinnista :D

tänään oli alexilla neuvola ja sai ekan "rokotteensa", katotaan ilmestyykö mahdollisia vatsavaivoja vai ei. toivon jälkinmäistä! esikoiselle tuli silloin kunnon vatsanväänteet että hyvä ku en itsekin itkenyt ku katto toista niin tuskasena vääntelemässä :(

haluatteko etusivun tietoihin lapsen nimellä vai mennäänkö tolla tyttö/poika systeemillä?
 
Mukavaa kun tulee uusia keskustelemaan, ihanan aktiivinen tämäkin ketju! :)

Omat tiedot Mulle voi jättää tuon poikamerkinnän. :)

Minea Täällä toinen joka myöntää että olisi ihana maistaa tosiaan lasi viiniä, syödä vaikka hyvää ruokaa sen kanssa. Jäkkkäriksi suklaata ja juustoja!
Vielä en ole raaskinut, hääpäivänä annan itselleni luvan juoda sen lasillisen. Nautin siitä hyvillä mielin. :D Pitää pumppailla ahkerasti maitoa varastoon. Kuinkahan kauan täytyy olla imettämättä jos tuon lasin tai kaksi siemailee?

Seksi Meillä tulee aikalailla 10kk viimeisestä kerrasta täyteen:LOL:
Naureskeltiin miehen kanssa että osaakohan sitä enää sekstaillakkaan, varmaan tuntuu samalta kuin olisi eka kerta edessä kuin noin pitkä tauko välissä.
Jälkitarkastus olisi parin viikon päästä, sitten ajateltiin kokeilla. Ompahan varmasti paikat parantuneet, tikkejäkin tuntuu vielä pari olevan, haluaisin nekin pois ennen tositoimia. Liukkaria täälläkin ajateltiin ostaa jo etukäteen, voipi olla kuivat paikat.

Ällövaroitus!

Peräpukamat, kärsivätkö muut näistä?
Itsellä on ollut aina, sisäisiä tosin. ne vuotelivat verta ennen synnytystä pari kolme kertaa vuodessa. Synnytyksen jälkeen tilanne on pahentunut tosi paljon, verta tulee pari kertaa viikossa, varsinkin jos vatsa pääsee yhtään kovalle. Levolacia olen ottanut, tuntuu että sitä ei voi lopettaa ollenkaan tai muuten pääsee itku.
Onkohan noihin mitään apuja? Tuntuu tosi ilkeältä kun koko ajan särkee ja istumaankaan ei voi. Särkylääkkeen voimalla mennään tällä hetkellä. :S
 
Kyläilystä me oltiin ekaa kertaa kylässä kun tyttö oli 3 vkoa. Mä stressasin kauheasti, ja sen jälkeen ollaan käyty kylässä vain kerran. Jotenkin jännitän tytön itkua kauheasti. Käydään kyllä ulkona, mutta esimerkiksi kahville en ole uskaltanut vielä ja se vähän harmittaa.
Hoitoon jättämisestä mä otan omaa aikaa noin tunnin päivittäin jolloin vauva jää miehelle. Antaa pullosta korviketta jos näkee tarpeelliseksi. Pikkuhiljaa haluaisin ajoittain venyttää tuota aikaa. Mutta toisaalta ei raaski. Vaikka oma aika on ihanaa, ehtii tyttöä tulla hirmuinen ikävä!
Seksistä lopetettiin pari viikkoa ennen synnytystä. Tahtoisin kyllä ja mies kanssa, mutta ei keksitä että missä välissä sitä ehtisi. Illat on vauvalla huutoa ja kun hän nukahtaa, nukahdan minäkin.
Nukkumisesta huitooko ja potkiiko teidän vauvat unissaan? Meidän kaverilla on kaamea meno aina öisin!
Päikkäreistä meillä nukutaan noin tunnin aamupäikkärit, sitten vaunuissa 2-3h päivällä, joskus ip torkahdetaan vähän ja sänkyyn mennään ennen ysiä. Ei tuo paljon yli tuntia jaksa vielä valvoa- tai jaksaa, mutta sitten kyllä huudetaan!

Uusiäippä ja tyttö 5,5 vkoa
 
Uusäippä: Meillä alkaa aamuyöstä hirveet ähinät, puhinat ja heilumiset likalla. Ilmeisesti syynä ilma koska piereskelee sitten ähinän lomassa. Imetän öisin makuuasennossa, enkä röyhtäytä, joten ilmaa varmasti kerääntyy..
Sitten olen huomannut tuon heilumisen alkavan kun tyttö on ns. yliväsynyt. Silloin täytyy ottaa tyttö syliin ja "estää" heiluminen niin rauhoittuu ja nukahtaa... Tänään esim äsken tein niin, koska likka ei ole nukkunut päikkäreitä lainkaan ja tuollatavoin nukahti hetkeksi...

Ninzi & Tyllerö 1kk 3pv
 
Hei!

Meillä oli tänään sit se 1kk neuvola.. Neiti oli hyvin kasvanut ja kelpas neuvolantädillekin, vaikka aikaisemmin on valitusta tullut kun ei ekan viikon aikana paino noussut toivotulla tavalla.

Taisteleeko kenenkään muiden vauvat unta vastaan? Meillä neidistä selvästi huomaa et väsyttää, silmät painuu umpeen ja yhtäkkiä räväyttää silmät auki ja alkaa huutamaan.. Veikkaan et johtuu osittain siitä, että alkanut seuraamaan maailman menoa ja osittain vatsavaivoista.. Joskus kun on oikein väsynyt, jopa yliväsynyt ja heiluu ja nyrkkeilee yms, niin oon saanu kapaloimalla rauhottuun nukkuun.. Meillä on kyl tosi hellyydenkipeekin tuo vauva...

Päikkärit: Meillä neiti nukkuu aamupäivästä parin tunnin päikkärit, sitten loppupäivä menee torkkuessa... Iltapäivästä saattaa viel ottaa toiset parituntiset.
Pulauttelusta: Meillä vauva tuntuu vaativan tissiä jatkuvasti päivällä, hamuaa käsiä, vaatteita, tuttia, tissiä, mitä vaan suuhun.. Sit ku saa tissiä tai korviketta, pulauttaa tosi helposti kaiken ulos ja taas vaatii ruokaa....
 
Taruolento, meillä on tuota samaa meininkiä palauttelua ja syömistä vuorotellen. Joka väliin vielä aina isot, pahanhajuiset kakat ja paljon pieruja... itkua, raivoa jne. mutta myös helpompiakin päiviä.
Sinun tyttö on syntyny päivää ennen mun, paljonko nyt painoi?
 
Moikka mammat!

Vihdoin saan aikaiseksi kirjoittaa kuulumisia... Ma olen ihan poikki vauva + taapero yhdistelmasta! Vauva olisi jatkuvasti tissilla ja toissa viikolla kavin neuvolassa (ollaan takasin taalla lontoossa) jossa mulle neuvottiin etta vauvan pitaisi jaksaa 2-3 tuntia syomisesta. Olen antanut tuttia nyt sitten syottojen valiin ettei pida mua tuttinaan. Noin viikko sitten annoin ekaa kertaa korviketta ja pullosta. Hyvin maistui. Ja auttoi nukkumaan pidempaan. Nukkui 5 tuntia putkeen, joka tuntui ihan luksukselta. Tosin ma herasin kun tuntui etta tissit olivat rajahtamispisteessa.

Olen yrittanyt myos laittaa vauvaa lempeasti rutiiniin, mutta on vahan hakusessa viela. Herataan 7-8 maissa ja syodaan. noin klo 9-10 ensimmaiset paikkarit. Sitten seurustellaan ja syodaan taas klo 11.30 jonka jalkeen toiset pvaunet, yleensa noin 2 tuntia. Sitten taas syodaan. Pienet puolentunnin nokoset klo 16.30 maissa ja viidelta taas syodaan. Kuuden jalkeen kylpyyn ja syodaan ja nukkumaan. Klo 22.00 annan tuon pvan ainoan pullon korviketta etta auttaisi nukkumaan pidemman jakson. Yleensa heraa siina 2-3 maissa syomaan ja usein otan viereeni jotta voin jatkaan uniani pojan imiessa. Nukutaan vierekkain aamuun saakka. Tuo vieressa nukkuminen on musta ihanaa, vaikka kai sekin pitaisi jossain vaiheessa lopettaa ettei jaa paalle.

Kirjoittelen taas lisaa heti kun ehdin ja jaksat...

Samunaidille vaan sellaista etta taalla sektiohaava on aika hyvassa jamassa. Vahan on tunnoton mutta ei paljoa. Jannittaa minkalaiseksi arpi jaa, nyt on tosi siistin nakoinen mutta ekan kerran arpi meni koholle ja jai jotenkin rumaksi vasta joskus puolen vuoden jalkeen leikkauksesta.

Maria ja vauveli 7vkoa (apua miten aika kuluu vauhdilla!!!)

Ps. samunaiti voitko korjata mulle etta vauva syntyi rv 39+4 taisin nappailla vaarin
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Haituliina, meidän neiti painoi 3780, jos en ihan väärin muista. Pari viikkoa sit 3370, eli painonlisäystä 200g/vko. Ja sen kyllä huomaakin!

Just pääsin kehumasta, et meillä nukutaan yöllä pidempi pätkä, joka 5-6 tuntia. Noh, se ihanuus loppu sit siihen. Nyt ollaan takas kolmen tunnin rytmissä.. Päivällä neiti nukkuu aamupäivästä 2-4 tuntia ja sit iltapäivästä vaihtelevalla menestyksellä...
 
Lämpimästi tervetuloa uusille jatkoketjuun saapuneille! :)

Annubella Upea kakku! :)
Minäkin suunnittelen kovasti kakkua/kakkuja pikkuisen ristiäisiin. En ole toistaiseksi päässyt yksimielisyyteen itseni kanssa, että teenkö traditionaalisen täytekakun, jonka päälle teen sokerimassasta kuorrotuksen ja koristeita vai suklaakakun, josta teen täytekakun vai tiramisun, jonka koristelen sokerimassakoristeilla.

Uusäippä Meilläkin vauva huitoo minkä ehtii unissaan. Tosin pikkuinen huitoo ahkerasti myös valveilla ollessaan ns. seurustellessa ja usein myös imiessä (joka tekee siitä haasteellisen minulle, kun vatsa ja rinta ovat usein tulilinjalla). Minä en yhdistä pikkuisen sätkimistä ilmavaivoihin - jota se tosin voi olla - vaan haluun liikkua ja imiessä kyse on turhautumisesta, jos ote irtoaa, eikä pikkuinen saa heti uutta otetta. Ja peitettä on ihan turhaa laittaa vauvan käsien päälle, sillä noin puolessa minuutissa pikkuisen kädet ovat huitoneet sen pois.

manducavinkeistä kiitokset kaikille!:) Täytyykin kokeilla nyt viikonloppuna yhdessä niitä.

Seksistä Eilen illalla olimme miehen kanssa ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen puuhastelemassa, mutta eihän siitä mitään tullut, koska pikkuinen heräsi kesken kaiken ja vaati äänekkäästi ruokaa. Täytyy myöntää, että hermostutti, sillä jännitin, miltä sektioarven kohdalla tuntuu.

Sektiosta toipuminen on sujunut hyvin; kaikki arpea katsoneet (lääkäri, kätilöt, terveydenhoitajat) ovat sanoneet, että se on parantunut nätisti. Silti yhä hieman tuntuu, kun nousen sängystä niin, että tulee kehon kiertoliikettä. En ole varmuuden vuoksi vielä aloittanut muuta liikuntaa kuin vaunulenkkejä, mutta se onkin hyvä alku minulle, kun ottaa huomioon, etten saanut moneen viikkoon tehdä ihmeempiä vauodelevon vuoksi.

Pulauttelusta Neiti pulauttelee myöskin, joten röyhtäytystä ei missään nimessä jätetä väliin. Silti pulautus on tullut pari kertaa juuri ennen kuin ehtii nostaa vauvan röyhtäytysasentoon. Onneksi pulauttelua ei tule paljon.

Rutiinista Hienoa, että osalla on jo rutiini. Meillä sitä ei ole. Vauva nukkuu pisimmät pätkänsä yöllä ja jonkin verran päivällä, yleensä kahteen otteeseen, mutta mihin aikaan vauva nukkuu ja kuinka pitkään... se vaihtelee joka päivä. Nukuttamisessa kyllä menee hyvä tovi; tänä aamunakin pikkuinen heräsi klo 8.05 ja nukahti 12.50. Maailman tarkkailu kiinnostaa Vintiötä yhä enemmän ja enemmän. Vauva on usein valvonut yhteen, kahteen aamuyöllä, joten ajattelimme saaneemme yökyöpelin. Miestä ei tainnut kovinkaan paljon haitata, sillä hän katsoo innoissaan Star Trek Next Generationin uusintoja samalla, kun nukutamme vauvaa...:D

Samuelinäiti Minulle sopii etusivulla sekä tyttö että vauvan nimen laittaminen sinne siinä vaiheessa, kun ristiäiset on pidetty. Enimmistö päättäköön, että kumpi on parempi. Minä tulen kutsumaan pikkuista täällä etunimellä Vintiön sijaan sitten ensi viikon sunnuntaista alkaen, kun ristiäiset ovat ohitse ja pikkuisen nimi on paljastettu kaikille.:)

Ristiäislahjoista olemme saaneet muutamia kyselyitä, mutta suuria lahjatoiveita emme ole osanneet antaa, joten odotamme mielenkiinnolla, että mitä pikkuinen saa ensi viikon sunnuntaina. Toistaalta emme halua jo nyt tavaroita täynnä olevaan kotiimme kauheasti uusia tavaroita, mutta toisaalta taas olisi kiva, jos pikkuinen saisi kivoja muistoja ristiäisistään. Minä sain aikanaan esim. kauniin onnenapilariipuksen, joka on kaunis muisto.:)

Ristiäistarjoiluista Riittääkö mielestänne 2 voileipäkakkua suolaiseksi tarjottavaksi vai kannattaisiko olla muutakin? Meille tulee sekä kinkku että lohivoileipäkakut, kumpikin 20 hengelle, kun meitä on paikalla yhteensä 14 (mukaan lukien Vintiö ja serkkuni taapero). Olin ajatellut tehdä myös juustokeksejä ja suolaista piirakkaa, mutta äitini ja anoppini mielestä voileipäkakut riittävät, koska tarjolla tulee olemaan myös äitini tekemiä korvapuusteja, makeita keksejä, jotka teen itse ja kakkua (kunhan saan päätettyä, että millainen ja teenkö useampia).

Ihanaa viikonloppua kaikille! :)

Luckygirl & Vintiö 1kk 4vrk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Kiitos Haavelija tuosta Manduca-linkistä, selvensi paljon ja täytyykin testata taas. Hartiat on vaan niin jumissa että ei ehkä taivu itse laittamaan sitä niskahihnaa kiinni.

Luckygirl Varmasti nuo voileipäkakut riittävät! Meillä oli 4 suolaista piirakkaa, joista meni kaksi. Lisäksi oli coktail-piirakoita lapsia ajatellen, mutta taisi niitä myöskin mennä aikuisten suuhunkin ja vieraita siis oli kolmisen kymmentä. Yksi täytekakku taas oli liian vähän, onneksi oli hyydykekakku lisänä joka sekin meni lähes kokonaan. Ja pullaa sekä keksejä.

Seksistä Eka kerta taisi olla jo kolme viikkoa synnytyksen jälkeen, mutta täysin vaivattomasti on onnistunut vasta 6 viikkoa synnytyksestä. Ja esikoisen syntymän jälkeen taisi olla 3kk tauko.

Mulla muuten alkoi menkatkin jo imetyksestä huolimatta, joten ehkäisyssä on oltava tarkkana. Mulle tarjottiin Mirena-kierukkaa mutta ajattelin laitattaa vasta imetyksen loputtua. Siihen asti mennään kondomilla. Meillä kun todennäköisesti lapsiluku on nyt täysi. Vähän mietityttää tuo kierukka että sopiiko se sitten vai tuleeko haittavaikutukset runsaina niinkuin toisilla. Toivottavasti sopii koska pillereistä en ole koskaan tykännyt ja ehkäisyrenkaastakin tuli mm. haluttomuutta ja kuivuutta.

Minähän poistin pojan nimen tuolta aikaisemmasta viestistä sitten kuitenkin. On kyseessä sen verran harvinainen nimi joten olen helposti sitten tunnistettavissa, joten pidän mieluummin sen pois tältä palstalta.
 
Luckygirl hyvalta kuulostaa tarjoilut. Mun kokemuksen mukaan suolaisia menee makeita enemman ja tekisin sinuna vaan yhden isomman kakun. Se tiramisu-kakku on varmasti herkullinen ja jos teet vahan isomman- noin 20 palaa, luulisi sen riittavan.

Meilla esikoinen aloitti pvakerhon kahtena aamuna viime vkolla. Olin siella ensimmaisina paivina koko 3 tuntia, kun on niin mamin peraan ollut. Tanaan oli 1.5 tuntia yksinaan ja odottelin vauvan kanssa saman rakennuksen kahviossa. Vahan sydanta kylmasi jattaa itkeva poika sinne :'( mutta oli mennyt kuulemma ihan hyvin. Nain ainakin hoitotati vakuutti minulle hanta hakiessa.

Vkonloppuna tulevat appivanhempani tanne pienokaista tapaamaan. Joten kiiretta pitaa.

Kantorepuista sen verran etta mulla oli kaytossa ihan alkuviikoilla trikoinen kantoliina ja nyt viimeiset pari ja tasta eteenpain vkoa babybjorn. Kummatkin myos esikoisen kanssa kaytossa. Musta babybjorn on jotenkin helpompi kaytossa, vaikka siina alaselka joutuukin koetukselle. Kantoliina on kiva pienemman vauvan kanssa, mutta jos opettelisi niita sitomisia saisi kai siita pidempaan kayttoa.

Mulla on arkipaivina lastenhoitoapua ja olen jattanyt vauvelin hanen huomaansa (sellaiset 1-2 aina kerrallaan). Oon sitten puuhaillut esikoisen kanssa kahdestaan. Nain ollaan ainakin toistaiseksi valtytty kateus tai muilta mielenilmauksilta ja esikoinen on ottanut vauvan ihanasti vastaan. Vahan on haikeat fiilikset kun tuntuu etten vieta vauvan kanssa niin tiiviisti aikaa, mutta tyytyvaiselta han kylla vaikuttaa. Juttelee jo ja hymyilee kovasti. Alussa tuntui olevan koliikkia ja ensimmainen kuukausi menikin ihan sumussa, mutta nyt tuntuu vatsavaivat helpottuneen. Kun viela alkaisi nukkumaan pidempia patkia yolla ;-)

Ihanaa vkonloppua kaikille!
 
Samuelinäiti Meillä tyttö syntyi 19.8 ja mulle siis tehtiin kiireellinen sektio. Haava on mielestäni melko hyvin parantunut. Välillä iltaisin vähän jomottelee, jos on päivän aikana paljon kävellyt. Haavan seutu on mullakin tunnoton ja muistaakseni kättärillä sanoivat, että ei välttämättä täysin palaudu tunto haavan kohtaan (voi olla, et muistan väärinkin...)

Annubella Unohdin viimeksi kommentoida teidän kakkua.. oot tehny kyllä tosi upean kakun. Multa ei tollainen onnistuis ja siksipä täytyykin tilata valmiina.

Hoitoon jättäminen
Meillä ei vauva ole ollut kenelläkään perheen ulkopuolisella hoidossa. Isän kanssa on toki ollut muutaman kerran, kun oon käyny pikaisesti kaupassa. Mulla lohkesi hampaasta lähes puolet päivä sen jälkeen, kun oltiin kotiuduttu kättäriltä. Mulla oli raskausdiabetes ja noudatin annettua ruokavaliota tiukasti eli en syönyt herkkuja odotusaikana. Synnytyksen jälkeen onkin sitten tultua herkuteltua vähän liikaakin. Hammaskin lohkesi, kun rouskutin Marianne-karkkeja... ;)
Kun kävin paikkauttamassa hampaan, tyttö jäi isän kanssa kotiin. Reissuun meni yhteensä 1,5h ja kiirehdin kauhealla kiireellä kotiin. Meidän tyttö oli nukkunut koko ajan eli ei olisi tarvinnut kiirehtiä. Hammaslääkärireissu taitaa olla pisin aika mitä oon ollu vauvasta erossa. Omalle äidilleni voisin hyvin vauvan jättää hoitoon, mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta, että tarvitsisi hoitajaa.

Kilot
Kuten jo mainitsinkin, niin mulla on tullut synnytyksen jälkeen herkuteltua. Painoa on tullut nyt viiden viikon aikana +2kg, mistä voin syyttää vain itseäni. Joka ilta oon jotakin herkkua mussuttanut. Painoa on kuitenkin vielä 5kg vähemmän kuin ekassa neuvolassa alkuraskauden aikaan. Mulla siis laski paino odotuaikana, koska söin tosi terveellisesti ja jätin hampurilaiset, karkit ym. herkut pois.
Yritän nytkin, että paino ei nousisi enää vaan saisin sitä pikku hiljaa pudotettua. Multa löytyy kuitenkin vielä jonkin verran ylimääräisiä kiloja..


Mukavaa viikonloppua kaikille! =)
 

Yhteistyössä