Elokuun Epelit 2012 jatkoilee

Hahaa... Meidän aamurutiini meni mallikkaasti, vaikka eskarilaisen aikataulun mukaan täytyi mennä. Nyt sitten häätyy odotella mitä iltapäivä tuo tullessaan.

Mullakin on täällä himpan verran hiljaista, kun ollaan vauvan kanssa kahdestaan päivisin ja pojatkin on jo niin isoja, että ovat suurimman osan päivästä pihalla kun tulevat eskarista ja koulusta tai katselee lastenohjelmia. Ei tarvitse niinkään "ohjattua" toimintaa. Voin siis vain kuvitella mikä on meininki kämpässä kun siellä 4 alle 5v. touhuaa. Muistelisin, että itsellä oli aikoinaan 2 alle 2v. kanssa helinä päällä ja ikänä en niin pientä ikäeroa enää jaksais.

Mutta huolestuttava kehitys on tapahtunut minun mielipiteissä viimeisen kahden päivän aikana. Olen miettinyt, että ei se 4. lapsi olisi maailmanloppu. Olen itseasiassa jo pitkään ajatellut, että 4. lasta ois se minun toive, mutta synnytyksen ja raskausajan jälkeen olin aivan varma, että tätä kauheutta ei enää ikinä. Olen aivan tyrmistynyt siitä, että 2 viikkoa ja aika kultaa jo muistoja. Herranjumala. Olen tosi huono sietämään raskaus- ja vauvakuumetta ja pelottaakin, että jossain vaiheessa päätän sitten taas, että eiku lisää muksuja perheeseen ja vielä enemmän sitä, että uskottelen itselleni, että pieni ikäerokaan ei haittaa. Voi voi voi.... Mitenhän minun käy :D

Petite
, mulla oli kans ajatuksena, että otan erään opiskelun tässä äitiysloman aikana projektiksi. Nyt kuitenkin huomaan, että mitäpä tuota vauva-aikana turhaan alan itselleni jotain projekteja haalimaan. Opiskella on loppuelo aikaa, vauva-aikaa on vain pieni hetki, nautiskelen siitä.

Varpajaisia ei meillä ole koskaan mies viettänyt. Tai no, vei se keksipaketin töihin kun vauva syntyi, mutta tätä tuskin lasketaan =) . Jos ajatellaan varpajaisia ryyppäjäisjuhlina, niin olen hieman ehkä itse ihmeissäni tästä, että miksi humala on se tapa, jolla lapsen syntymää juhlitaan. Mutta olen itse todella alkovastainen henkilö, joten mielipiteeni on aina hieman liian kärkäs kun puhutaan viinasta.

Meidän riepuraasun flunssa on nyt kunnolla päällä. Välistä heittää oikein kunnolla räkäseksi, että hankala on syödä. Tänään pitää käydä ne keittistipat. Onneksi tuo nenä kuitenkin on suurimman osa ajasta auki ja ei ole vaikuttanut rytmiin ollenkaan, hyvin syö, nukkuu, pissaa ja kakkaa. Katselen vielä pari päivää josko menis ohi itsekseen, mutta sitten taidan ottaa yhteyttä neuvolaan, että onko jo aika tulla lääkärin pakeille. HMH. Mulla harmittaa kyllä tää juttu tosi tosi tosi paljon!

Pumppa ja nuhanenä 2 vkoa...
 
mä jotenki aina kuvittelin et haluan ison perheen. esikoisenki jälkeen olin sitä mieltä. mut nyt tää toisen raskausaika muutti kaiken. niitä kolotuksia ja mielialat asioita ei jaksais enään kokea uusiks ja uusiks.. lapsia tietenki haluaisin mutta en sitä 9kk ennen sitä :x ollaan kyllä muutenki miehen kanssa sovittu ettei nyt ainakaan kolmeen seuraavaan vuoteen tulis uutta ja oon kyllä erittäin tyytyväinen siihen päätökseen. saa rauhassa kasata itsensä ja nuolla haavat puhtaaks ja elää elämää nykysten lapsosten kanssa rauhassa. sillon ku esikoinen oli syntynyt niin aika nopeasti ajattelin kyllä että eiku uutta vaan putkeen mutta nyt ei kyllä vielä ole noi ajatukset tulleet :D kohtahan toi alex onki sen kuukauden. kauhean nopeasti aika menee ! olispa se mennyt raskausaikanakin :D

molemmat pojat simahti niin jospa sitä ite menis kans torkkumaan ja heräämisen jälkeen vois harkita kauppareissua.

pumppa toivottavasti teillä pienellä hellittäis nuha, on kyllä tosi tylsää että noin pienenä joutuu sairastelemaan jo :(
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tii*
Kilimanjaro Lämpimästi tervetuloa mukaan keskustelemaan! Ja paljon onnea pikku prinsessasta!:flower:

Ninzi Kiitos tiedosta, meillä ei neuvolan terkka suositellut mitään aikaa d-vitamiinin antamiselle. Hyvä tietää, että oma logiikka oli hereillä tällä kertaa ja olemme nimenomaan antaneet vitamiinin aamuisen syötön yhteydessä.

Pumppa Pikaista paranemista pikkuisellesi!

Varpajaiset Mies ei ole pitänyt varpajaisia ja jos pitää, niin niiden luonne on erilainen, sillä kumpoikaan meistä ei käytä alkoholia.

Opinnoista Minä en vielä mieti opintojani. Sovin, että kerron opinto-ohjaajalle ensi huhtikuussa, että jatkanko opintojani ensi elokuussa. Nautin rauhassa pikkuisen hoitamisesta, enkä mieti asiaa ennen ensi kevättä. Jatkan opintojani jossakin vaiheessa, mutta vauvelimme on pieni vain kerran, joten minustakin tuntuisi hassulta palata opintojen pariin, kun pikkuinen on vielä pieni. Ehdin aivan hyvin jatkaa myöhemmin.

Eilen pikkuisen napanuorantynkä sitten irtosi. Neiti ei ollut millänsäkään, mutta valvoi innoissaan, eikä millään olisi uinahtanut. Kun pikkuinen sitten simahti, hän päättikin juuri sopivaan paikkaan nukkua pisimmät yöunensa ja siitä johtuen mies pääsi pirteänä palaamaan töihin.:) Minä taas olen jännittänyt, että miten pärjään vaavelin kanssa kahden, mutta toistaiseksi hyvin. Pikkuinen jopa nukahti syliini kesken röyhtäytyksen ja oli niin suloisen näköinen, etten melkein raaskinut viedä pikkuista uinumaan omaan sänkyynsä...:heart:

Luckygirl & Vintiö 17 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Ristiäiset on täällä nyt hoidossa, pappi varattu sekä aivan ihana juhlapaikka. :) Tarjoilut vielä mietinnässä, mutta ainakin muutama erilainen kakku ja sitten tietty voileipäkakkua. Meillä tosiaan on ristiäiset jo 22. päivä.

Opinnoista minä jatkan vasta elokuussa koulua taas, aion vuoden olla siis kotona pikkuisen kanssa. :) Toivon, että saan hyvän hoitopaikan sitten muruselle. :)

Pikkuinen ei nukkunut eilen päiväunia oikeastaan ollenkaan, max. 2h. Olikin sitten illalla ihan yliväsynyt ja masukin vaivasi joten saatiin hänet nukahtamaan vasta 11 jälkeen. Sitten nukkuikin viiteen asti ja sit taas syötiin ja vaihdettiin vaippa ja nukuttiin kuudesta ysiin. :)

Nyt katsomaan parvekkeelle onko vauva sikeässä unessa vielä vaunuissaan!

minea ja pikkumuru 3vkoa 6pvää
 
Heipä hei kaikki äidit!

Ennakkovaroitus heti, että tämä viestiin on koottu lähinnä meitin arjeen ongelmia :)

Kadehtien olen lukenut nyt tätä ketjua läpi vauvojen nukkumisrytmien osalta. Meillä ei taida olla mitään rytmiä.. Mutta erityisesti siis yöllä ei nukuta mitenkään sen pidempään kuin päivällä! Eli 2-3 kertaa yössä herätään :( En tiedä miten kauan tätä univajetta voi kestää. Nykyään ollaan kyllä päivällä hereillä enemmänkin, mutta selkeästi vaatii paljon unta päivällä, muuten tulee pahantuuliseksi.

Olisko siis vinkkejä miten pidentää yösyöttövälejä? Välillä ollaan myös yöllä saatu valvoa pitkään keskellä yötä, koska tyyppi ei haluakaan heti syönnin jälkeen nukkua uudelleen. Luin eilen, että päivisin voisi herättää vauvaa välillä syömään, jos päivälle osuu pitkää unipätkää. Ehkä tänä iltana kokeilen tuota, jos sattuu iltaan pitkät torkut.

Vatsavaivaa on myös täällä, ja sekös öitä vielä entisestään välillä vaikeuttaa. Välillä ei maidon imemisestäkään meinaa tulla mitään, kun toinen kipristelee ilmavaivoissaan. En ole itse vielä laittanut itseäni suklaa-leipä-maito tai muulle kiellolle. Kyselen neuvolassa mielipidettä perjantaina. Tuntuisi siltä, että korvike varsinkin tekee ilmavaivaa, kun mies välillä öisin tai mun poissa ollessa on sitä antanut. Ulosteessa on ruvennut myös olemaan vihreää joukossa. Toivottavasti nyt olisi tämä kuitenkin vain perusmasuvaivaa, eikä allergiaa. Disflatyliä annetaan päivittäin, vaikea sanoa auttaako.. Onneksi ei koliikkia kuitenkaan ole tullut -se vetäis varmaan kaikki mehut meikäläisestä.

Imetys on toisaalta tosi ihanaa, mutta en taida olla mikään imettäjätyyppi. Tuntuu, että hyvä jos neljä kuukautta jaksaa sitä. Toi vauva viihtyy rinnalla niin pitkiä aikoja kerrallaan, että mulla ei riitä kärsivällisyys, ja niskajumitus on päällä vähän koko ajan.

Ristiäisissä meillä tarjotaan myös lämmintä ruokaa, ja siinä onkin vähän organisoimista. Pidetään juhlat tuolla kirkon seurakuntasalissa, mikä vaikuttikin oikein viihtyisältä, kun käytiin tutustumassa.
Ihana kun vauvelilta alkaa tulla jo jotain muuta ääntelyä kuin epävireistä huutoa :) Kovasti odottelen, milloin se ensihmy tulisi..
-mennikkö ja poitsu melkei 1 kk
 
Pumppa ihana toi teidän pikkuinen :) meikäläisen neiti lähinnä karjuu kun tissi tipahtaa suussa ja äidille tulee kiire auttaa hamuamisessa :)
Opiskelusta mullakin oli asian suhteen suuret suunnitelmat, mutta taitaapi jäädä väliin toistaiseksi.

Siitä tulikin mieleen, miten te joilla on useampi lapsi ehditte tehdä ylipäätään mitään??? Musta tuntuu että tänään en vauvan kanssa ehtinyt edes yhtä leipää itselleni tehdä! Onko tää jokin ensimmäisen lapsen syndrooma? Haluaisin esim. Katsoa joskus jonkun tv-ohjelman, mutta eihän se onnistu kun jos vauva ei nuku, on tissillä tai kiljuu. Ei tosiaan viihdy paikallaan sylissä, sohvalla, sitterissä muutamaa minuuttia kauempaa. Nyt tuli vielä masuvaivatkin toden teolla. Mietin että onkohan niistä cuplatoneista apua?
Varpajaiset meillä mies pitää jotkut ja se on mulle ok. Hyvin on ollut mukana lapsen kanssa. Ainut mua vaivaava ongelma on, että tuo tuppaa nukahtamaan vauvan viereen tai jopa vauva rintakehällä ja mä pelkään siksi jättää niitä kaksin.

Uusiäippä + tytsy 3vkoa ja 1 pv
 
mennikkö ootteko kokeillut eri korvike merkkejä? ykkösen kanssa kaikki kelpas, mistään ei tullut masuvaivoja(nyt muistaakseni) mutta tän toisen kanssa oon huomannu että se NAN1 ei kelpaa missään nimessä että tulee selkeästi kovat masukivut. sitä valion ollaan nyt juotettu öisin/kun en ole paikalla lastaruokkimassa. ja todettu hyväks :)

uusiäippä tosta ajankäytöstä.. meillä on tää tietokone 24/7 päällä et näitä tiettyjä sivuja tulee päivän mittaam päivitettyä ja kommentoitua, tähän ku ei kauaa mene :D kotona sitten näitä hommia ja telkkuri ohjelmia näkee ja tekee miten sattuu, mikä sit on aina tärkeintä just sillä hetkellä. joka päivä leikkien jälkeen siivoillaan ja joka päivä melkein imuroinki pikaseen kun ahdistaa isoimmat muruset lattialla ja ruokaaki pitää tehdä.. esikoinen leikkii itekseen aika hyvin, yleensä vain haluaa että katson vierestä kun leikkii ja sehän passaa kun vauvaa pitää imettää/sylissä pitää niin vaikea oliskaan mitään leikkiä :D ulkona on vaan pakko käydä päivittäin (säävaraus) ettei pää pimahda mulla että esikoisella.. kyllä sitä aina illalla ajattelee et tänäänkään ei taaskaan mitään tullut puuhailtua mutta kun alkaa tähänki nyt listaamaan näitä juttuja niin tulee sitä silti näköjään kerittyä :D mut en mäkään ennen ollut näin "ehtiväinen" kun samun vauva aikana kans ihmettelin että mihin se kaikki aika niin nopeaa kuluu kun ei edes kerkiä ruokaa syömään ja aina joka päivä yllätti miehen kotiintulo että ai nytkö sä jo tulit, joka kerta sil oli se sama ilme kun se katto mua et öö ihan normi aikaan tuun ootko ihan kajahtanut? :LOL: mut kyl sit mitä enempi laps kasvo niin alko tottumaan siihen arkeen ja voi niitä ekoja päiviä ku tajus et kerkes kattoo kokonaisia ohjelmia ja kerkes ruuan tekee ajoissa ennenku mies tuli ym mitä nyt muita juttuja :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Haituliina
Mennikkö Itsekin tulee kateudenpeikko korvan taakse kun lueskelen joiden yörytmejä :D Meilläkin herätään se 2-3 kertaa yössä syömään, ja tosiaan välistä ei nukkuminen jatkukaan heti vaan toinen saattaa tapittaa ja ähistä itsekseen parikin tuntia. Yritähän siinä nukkua sitten.

Kotikäynti on takana, paino oli noussut pikkuisella kivasti, syntymäpainokin oli jo ohitettu komeasti. :) Eli tasaiseen tahtiin nousee. Myös kaikki omaa mieltä askarruttaneet kysymykset sain kysyttyä ja ihan normaalia oli kuulemma kaikki, ei mitään vakavampaa ilmassa. Rohinoita pitää kuulemma aina seurailla, saatiin lääkäriajat, pikkuiselle lääkärintarkastus ja mulle jälkitarkastusaika.

Jälkivuodosta Tämänkin th sanoi hyytymien olevan normaaleja, isojakin saa kuulemma tulla, kunhan se pysyvät sen alle kananmunankokoisina.
Vatsakivut, kuume ja se haju kuulemma kertovat paljon, eli niitä pitää tarkkailla.

Täällä oltiin ekaa kertaa poissa vaavin luota jopa 5h, iskä hoiteli pikkuista kotosalla kun äippä kävi shoppailemassa ja kaupassa. Löysinkin onneksi ihanan tuulipuvun jonne saa tissit lämpimästi suojaan, eli me lähdetään huomenna ekaa kertaa vauvan kanssa ulkoilemaan. :wave:
Maitoa olin pumppaillut kaappiin ja isi sai hoitaa syöttöhommat. Oli kyllä ihana päästä ulso tuulettumaan hiukan! Johan tässä on 4 seinän sisällä pörrätty tarpeeksi. Nyt saa aloitella ulkoilua vaavin kanssa.

Maidonluovutus onko täällä muita kyseistä touhua suunnittelevia?
Itse ajattelin huomenna pirauttaa sinne keskukseen ja meinaan varmaan kokeilla sitä luovutusta. Helppo raha houkuttaa :LOL:

Täytyypä tästä lähteä testaamaan uutta tuulipukua lenkille koiran kanssa, jospa sitä samalla hakisi kaupasta jotain hyvää. :D

Ss ja Poju 2vk
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Täällä eka neuvola takana. :)

Tyttö sai kovasti kehuja ja äiti on niin ylpeä :heart:

Neuvola 2vko (syntymätiedot)

Pituus: 55,8cm (54,5cm)
Paino: 4500g (4254g)
Py: 37cm (37,8cm)

Eli painoa ja pituutta karttuu. Saa ainakin maitoa, siitä ei tartte olla huolissaan. :)

Varpajaiset mies piti viikko sitten. Kaveriporukassa saunoivat ja juhlivat.

Jälkivuoto on täällä melko niukkaa tällä hetkellä.. saa nähä miten etenee. Enempi vaivaa tuottaa nuo tikit jotka ahdistaa, tiukkaa ja koskee. Kovasti odotan että sulaisvat pois!

Ninzi & Tyllerö 17vrk
 
Mennikkö: Joo mä kanssa oon kateellinen kun muiden vauvat nukkuvat öisin.. Täällä herätään syömään 1-2,5 h välein koko yön ja välillä venkoillaan ja ähistään vatsan takia. Luojan kiitos mies auttaa ja ottaa alkuyön valvomisen itselleen ja ruokkii vauvaa pullosta korvikkeella. Usein vauva kuulemma valvoa killittelee koko alkuyön.

Aamuyön valvon sitten minä imetellen - välillä saan syöttöjen välillä puolisen tuntia nukuttua. aina en sitäkään. Mutta alkuyöstä saan siis yleensä aina 3-4 tuntia nukkua. Päiväuniakaan en saa nukuttua, ei vaan kertakaikkiaan vauva nuku silloin kun itse olisi nukahtamaisillaan.. Toivottavasti tämä tästä helpottaisi.

Penni ja pikkunen 6 viikkoa
 
Niin siis nuista opinnoista vielä. En muuten olisi hätäillyt moista raskausaikana, mutta mulla jää uupumaan vain puolivuotta ja voisin sitten valmistua. Opiskelen omaehtoisesti aikuispuolella. Näitä opintoja en voi jatkaa suraavan ryhmän kanssa, koska heillä vaihtuu opetussuunnitelma kokonaan. Eli joutuisin taas aloittamaan alusta kaiken ja maksamaan opintomaksut uudestaan. Mutta silti. Tämä vauva nyt tuli tähän väliin. Ei sitä paljoa suunniteltu. Mutta rakas ja ihana on silti. Ja vauva-aikaa en aio uhrata. Mä opiskelen sen mitä voin vauvan kanssa. Eli ihan muutamia kertoja.

Näytöt voin luultavasti suorittaa ensivuosikurssin kanssa... Mutta pitää tosiaan käydä juttelemassa luokkavastaavan kanssa.
 
Yösyöttötervehdys! Täällä jo toisena yönä ensimmäinen yöherätys vasta kahden kieppeillä. Viime yönä se oli myös ainut, saa nähdä kuinka tänän käy. Meillä kyllä tankataan yötä varten illalla monta tuntia ja toinen tankkaussetti on heti aamusta. Aamu on pikkuisen hankala, kun pitäisi saada esikoiselle ja itselle aamupalaa sekä tietty muutkin aamutoimet tehtyä.. Helppoa, kun neiti tahtoisi olla koko aamun tississä kiinni. Toistaiseksi mies on voinut olla aamuisin pidempään kotona, mutta esim. tänään miehellä on eka kokous jo kasilta ja lähtö siten jo seiskan pintaan, eli olen omillani.. Täällä tosiaan hiukan samanlainen tilanne kuin Pauliinalla, eli mies ei oikein pääse töistään irti isyyslomalle. Aika kurjaa. Toisaalta ymmärrän, koska on osaomistajana tommosessa 50 hlön firmassa, mutta kyllä sapettaakin, koska tuntuu ettei mies osaa oikein pitää oikeuksistaan huolta ja antaa aika paljon töilleen. Onneksi tämä tulokkaamme on ainakin toistaiseksi ollut aika tyytyväinen, eikä arki ole vielä käynyt liian rankaksi. Muuten tuo meidän isukki on kyllä ihan huippu ja puuhaa ihanasti poikansa ja nyt myös vauvan kanssa ja osallistuu ihan täysillä lasten hoitoon. Oli tosiaan jopa puoli vuotta kotona esikon kanssa, kun kävin itse kääntymässä töissä. Kotona olo oli tosin sitä, että rakensi meidän pihauima-allasta ja teki ihan normaalisti työnsä. Oli kuitenkin jonkun aikaa (mummon ohella) päävastuullinen pojan hoidossa ja poika on niin iskän perään että :)

Varpajaiset mies piti rauhallisen saunaillan muodossa ihan arki-iltana Minun ollessani sairaalassa. Ei siis mitään ryyppäjäisiä, mutta kutsuipa pojat saunomaan. Ristiäiset on lokakuun 20. päivä. Nimikin on jo mokattu läheisille, kun se on ollut itselle selvä sairaalasta asti ja vauvaa on sillä syntymästä asti kutsuttu. Nyt tuntuu, että elämä on kyllä yhtä imettämistä... Aika paljon tullut lehtiä luettua tai surffattua netissä samalla. Tuntuu, että aika usein neiti syö silmät kiinni ja vaikka tätä ihanuutta mielellään ihaileekin, niin mukava puuhata edes jotain samalla.

Nyt neiti nukahti tähän syliin, joten taidampa itsekin hipsiä takaisin vällyjen äliin.

Kilimanjaro + tytteli 2 viikkoa
 
huhhuh ku jännittää, eka käydään tos kättärillä (se ei niinkään jännitä) mutta sen jälkeen olis esikoisen päiväkodissa ensi käynti, se joku keskustelu mikä käydää aina heti alussa ja sellasta! ihan uus juttu taas mulle ja oon ihan solmussa. tuskin se mitään rakettitiedettä on se keskustelu mutta silti. ja pohdituttaa miten toi poika pärjää sitten sielä, on nyt ollut niin takertuvainen että oonko nyt kauhea mutsi ku rahtaan sen kolme päivää viikossa tonne? varmaan suuttuu mulle ties kuinka pitkäks aikaa. no onneks sillä on toi isänsä joka ei oo niin tyhmyri ;) :(

siis toi vauva on ihan uskomaton, nukahti joskus 9 aikoihin sohvalle ja jatko sitten nukkumistaan vaikka välissä nostin sänkyyn niin kello 4 asti ja sitten siitä heräs nyt seitsemältä eli toimi mun herätyskellona ku olin unohtanu laittaa :D kiva.. nyt jatko taas uniaan, kohta kyllä joutuu raukan repiä ylös että keritään ajoissa joka paikkaan. eli huomaa että pidemmät pätkät sijoittuu yö aikaan, mikä passaa mulle. tää tilanne kerkee varmaan muuttua ties kuinka monta kertaa, niin se esikoisenki kohdalla oli. just ku kerkes tuulettaa suht hyvin nukutusta yöstä niin ei menny kauaa ku rytmi taas muuttu :D

varpajaisia en tiedä onks toi mies viettäny, se on nyt vain kerran lähteny ulos ton jälkeen ku vauva synty et kai ne oli ne varpajaiset?! en tiedä. miehen piti myös olla isyyslomalla mutta se nyt jäi ku on pienessä rakennusfirmassa duunissa niin siellä tuli 3 tapaturma-saikkua samaan aikaan niin sen oli pakko palata töihin. no kerkes se olemaan 6pv kotona niin se oli ok heti alkuunsa kun ei voinu tehdä mitään sen leikkauksen jälkeen. en tietenkään vieläkään tee mitään raskasta mutta pystyn liikkumaan jo suht normaalisti että esim. sohvalta nouseminen ei kestä sataa vuotta.

nyt äkkiä pukemaan lapsia ja odottelemaan anoppia joka suostu kuskiks lähtemään :)
 
Hitsi vie tuo on hyvä tuo niistäjä. Ja vauvakin on mitä mainioin, kun jämäyttää päänsä ihan liikkumattomaksi, kun laitan putken nenään. Osaa niin hienosti avustaa äitiä toimenpiteissä :heart: Ja kun keittistipat laittaa, niin ei edes itkua päästä ja yhtään tippaa ei ole ohi mennyt, kun niitäkin vain paikoillaan ihmettelee, että mitä tuo tätskä ny touhuaa.

Mulla oli kovat varaukset tuon niistäjän kanssa, kun olen pojille yrittänyt niitä käyttää joskus aikoinaan, niin ne on karjunu päät punasena ja puistaneet vimmaisina päätään. Samoin keittistipoista meni aina suurin osa pitkin poskia ja joskus jopa silmiinkin, kun pää kääntyi aina just kun sain tipan hollille ja aijai mitä huutoa siitä seuras.

Meilläkin nuo 2 pitkää unipätkää sijoittuu yölle. Veikkaan siihen syyksi sen, että vauvan kanssa nukutaan melko lailla navat vastakkain, niin on jotenkin turvallista kai sitten nukkua hieman pidempäänkin. Ja taas viimeyönä heräsin siihen, kun vauva oli itsekseen tullut vähän päälle kymmenen sentin matkan tissin vierelle. Päivälläkin kun pötkötän suht lähellä, että maidontuoksu tulee vauvan nenään niin huomaan, että liikkuu silleen matomaisesti kyljellään etiäpäin, ensin pää ojennetaan, sitten jalat koukkuun, niin pääsee aina vähän lähemmäs tissiä, hitaasti mutta varmasti. Nyt vain oli liivi siinä päällä, niin ei ollut saanut itse aloiteltua ruokailuansa :D Tulee mieleen vastasyntyneet eläinten pennut, jotka kanssa itse möyryää nisän lähelle heti synnyttyään.

Nuo uni-ähinät meillä oli ihan selkeesti suklaan aiheuttamia. Ne loppui kun minun suklaan syönti loppui. D-vitskuja en taida vielä edes aloittaa, ennen kuin flunssa on selätetty, jos niistä jotain tulee, niin mukavampi kohdata ne terveenä.

Voi kun voisikin sanoa, että ei se lapsi kun päiväkotiin ekoja kertoja viedään, niin ole suht järkyttynyt siitä mitä siellä tulee vastaan (on toki niitäkin, jotka vilkuttelee ovenpielessä, että menes jo siitä ja huutaa kuin syötävä, kun täytyy kotia lähteä.) Pienten puolella töissä oleva kälyni sanoo, että pari ekaa päivää uutta tulokasta aina kannellaan sylissä ja siitä eteenpäin pikkuhiljaa nää pienet lähtee reviiriään laajentamaan. Persoonakysymys, että millä nopeudella, mutta kukaan ei ole vielä siihen syliin jäänyt loputtomiksi ajoiksi.
Mutta sen voi sanoa, että kun alkujärkytys laantuu, niin hyvin usein lapsi kyllä viihtyy, kun saa päiviinsä vaihtelua. Varsinkin kun kyse on 3:sta päivästä, eikä siitä, että 6.30-17 ollaan reissun päällä ma-pe. Mulla kun keskimmäinen jäi päiväkotiin ja joka aamu sydäntä raastava itku alkoi eteisessä, niin itse itkeskelin aina pyörällä ajaessani kouluun, kun teki niin pahaa.

Ai ja tuosta imetyksestä, että kuinka se voi olla jollekin tosi tylsää kun sitä pitää niin pitkissä pätkissä tehdä. Se voi ehkä lohduttaa, että ei mene montaakaan kuukautta, niin ne hetket on jo lyhyitä kun maidon koostumus muuttuu täyttävämmäksi. Joten tähän tahtiin, mitä vastasyntyneet vetelee, ei jatku imetyksen loppuun asti.

Tuosta jälkivuodosta vielä. Millanen se oikeesti on se paha haju? Minusta veri nyt ei koskaan haise mitenkään hyvälle ja mietenkin sitä, että onko se todella tunnistettava se pahanhajuinen vuoto?
 
Jälkivuodon paha haju Täytyy sanoa että kyllä pitäisi olla aika helposti tunnistettavissa. Se paha haju on oikeasti sellaista kun siellä sisällä olisi maannut viikko kausia jokin kuollut raato. Lemu on kamala ja sen haistaa.
Omasta mielestäni tuo veri ei koskaan ole mitenkaan hyvälle tuoksunut ja aina se haju on hiukan epämiellyttävä, mutta jos se pahemmaksi muuttuu niin kyllä sen huomaa. Kuitenkin alapää hautoo tuolla vaipoissa niin eihän se ruususilta voikkaan tuoksua.
Pitää vaan yrittää pitää mielessä miltä se "normaali" paha veri haisee :LOL:

Oma vuotelu Alkaa olla tosi niukkaa, eli niiden hyytymien jälkeen vuoto kyllä alkoi niukentumaan huomattavasti. Värikin on haalistunut ja alkaa rusehtaa! Jospa se olisi lopun alkua!

D-tipat Meillä on minisun merkkiset ja aloitetaan tänään. Jippii, toivottavasti ei tule masuvaivoja kamalasti.

Imetys Täytyy sanoa etten itsekään siitä kauheasti nauti. Se on todellakin aikaa vievää ja tylsää. :/ Viime yö meni taas ihan perssiilleen ja täällä ollaan todella väsyneitä. Tuntuu että itkettää vaan kun väsyttää niin paljon.
Poika heräilee kivasti syömään ja ähinät on ollu kovat muutaman yön ajan.
Taidan minäkin jättää sen suklaan syömättä.
Ihana kuulla että tämmöisellä tahdilla ei tartte 9kk kuitenkaan mennä :LOL:
Odotellaan autuaampia öitä.

Niistäjä Meilläkin on tuo nenäfriida ja on aivan loistava kapine.
Nenä kyllä aukeaa ja saa tavaran hetkessä pois!

Varpajaiset Mies ei ole pitänyt, eikä puhunut niistä mitään. Liekkö edes tietää sellaisista? :D

Hankinnat Täällä löydettiin vihdoin sopiva leikkimatto pienelle. Lisäksi sain tarjouksen sitteristä, babybjörnin balancesta, joka meille varmaan nyt harkinnan jälkeen tulee. Oli saanut ihan positiivista palautetta..:confused:
Millaisia sittereitä muilla on? Mikähän on paras ja mitä ei ainakaan kannata ostaa?
 
No eihän se kello kahden herääminen aamuun asti kantanut. Vähän ennen kuutta tilattiin lisää ruokaa ja lyhennettiin äidin yöunia aamusta. Ihanasti Samunäiti teillä nukutaan. Niinhän se taitaa olla, kiten sanoit, että juurikun kaikki tuntuu olevan sopivasti, niin tilanne muuttuu :) toivottavasti päiväkotikeskustelu menee hyvin. Koska hoito alkaa? Hain juuri itse esikoiselle kolmipäiväistä osapäiväistä hoitopaikkaa vuoden alusta. Poika tulee silloin 2. Täytyy sitten lähempänä katsoa miten arki sujuu, eli otanko paikkaa vastaan vai en.

Imettämisen tylsyydestä.. Juu aikamoista sohvan nurkassa nyhjäämistä. Ipadi on ihan huippu, voi surffaa netissä tai kattoo vaikka telkkuu. Silti kyllä tuntuu, että istuu tässä kaiken päivää. Kyllä ne tpsiaantaisi ne imetyssessiot aika äkkiä lyhentyä.

Surusilmät, meillä oli babybjörnon sitteri lainassa kaverilta esikoisen kanssa ja juuri tänään sain sen taas lainaan. Mallia en kyllä tiedä, mutta ihan huippu, voi kevyesti keinutella vaikka varpaalla jaainakin esikoinen siinä viihtyi.

Jälkivuoto vähentynyt täälläkin, sais loppua jo.. D-tipat on ostettu, muttei aloitettu. Unohdin tänä aamuna ja en viitsi enää, josjotainkitinää tulee. Kuinka äkkiä nostitte/nostatte annoksen 5 tippaan? Ajattelin tehdä tosi pehmeän lähdön näiden kanssa, varsinkin, jos jotakin tulee.

Meillä oli viime viikon toistaina eka neuvola. Muota mittpja eiotettu, ainoastaan paino. Oli noussut sairaalasta lähtöpainosta 3280g --> 3410g. Seuraava neuvola tämän viikon perjantaina.
 
Imetyksestä Minä taas suorastaan nautin siitä tällä kerralla. Esikoinen oli tissillä jatkuvasti ja pitkiä aikoja, tosin nukkui öisin ja heräsi vaan kerran parin viikon ikäisestä eteenpäin syömään. Ja rintakumilla mentiin. Tämä poitsu päätti jo sairaalassa että rintakumilla ei suostu syömään vaan rintojen rakenteesta huolimatta imee suoraan itse. Ja syö harvemmin, 3-4h välein paitsi iltaisin useammin. On jotenkin niin helppoa! Parilla syöntiherätyksellä mennään yleensä meilläkin. Mutta onpas "mukavaa" kun täysin oireettomaan korvatulehdukseen määrätyt antibiootit aiheuttivat vatsavaivoja, joten niitä on ähistelty ja valvottu öisin. Otankin välissä poitsun omasta sängystä nukkumaan vatsallaan mun rinnan päälle ja siihen rauhoittuukin tosi hyvin. Toivottavasti masu rauhoittuu nopeaan kun ab-kuuri loppui tänään.

Ilmavaivoista Meillä on kyllä niitä muutenkin ja jumpata saa jalkojen avulla. Lisäksi olen huomannut että ilman vaippaa lattialla saa jumpattua paukut parhaiten ulos. Cuplatonit on käytössä ja ne helpottavat kyllä. Suklaata en syö kuin kerran viikossa ja leipälakko ei auttanut joten ei taida olla ruokavaliosta kiinni.

Päivärytmistä Sitä ehtii kun on pakko :) Onneksi meilläkin esikoinen aika hyvin viihtyy yksinään, vaikka vaatii sen kerran päivässä aktiviiteetin oikeastaan. Ollaankin aamupäivisin puistossa, tai esikoinen on kerhossa. Kaikkeen tottuu kummasti, mutta itsekin olen miettinyt että miten ne äidit pärjää joilla on useampi pieni, kun itsellä tuntuu kädet olevan täynnä kahden kanssa. + koira ja kotihommat päälle.

Varpajaiset Mies juhlisti viime viikonloppuna. Tosin olivat ihan yöelämässä ja minä pidin kodin lasten kanssa itselläni.

Meilläkin on esikoisen kanssa vähän ongelmana ollut takertuminen äitiin, joka tuli kuvaan kun mies palasi isyyslomalta töihin. Varmaan reagoi vaan isoihin muutoksiin, kun samalla alkoi kunnon arki 6 vk:n jälkeen, alkoi kerho yms. Toivottavasti menee pian ohi koska on jotenkin ahdistavaa kun aikaisemmin tosi reipas lapsi (nyt 3v 3kk) onkin ihan itkuinen välillä kun jää isänsäkin kanssa kotiin, vaikken vauvaakaan ottaisi mukaan. Eikä suostu mummin kanssa enää jäämään ollenkaan. Kerhoon olen vienyt väkisin ja sinne jääminen onkin koko ajan helpottanut. Tykkää kuitenkin siellä olla hirveästi vaikka se eron hetki on vähän hankala.
 
Meille annettiin neuvolasta d-tippojen annosteluohjeeksi, viikon ajan 1 tippa, toisella viikolla 2 tippaa, kolmannella viikolla 3 tippaa jne. kunnes päästään sinne 5 tippaan.
Eli ilmeisesti viidennellä viikolla vasta annoksen tulisi olla tuo 5 tippaa.
Monet nostavat tuon annoksen kuulemma liian vauhdikkaasti ylöspäin, jolloin niitä masuvaivoja tulee herkemmin. Tuon tahdin luulisi olevan ainakin tarpeeksi verkkainen.
:confused:
 
NP
Meillä on sitterinä Emma deluxe. Oli jo Ykkösellä ja nyt sitten tällä Kakkosella. Ollaan tykätty, koska on tukeva ja tarpeeksi säädettävä meidän tarpeisiin. Toimii mm. hyvin syöttötuolina sitten kun on aika alkaa kiinteitä, mutta ei voi vielä syöttötuolissa istuttaa.
 
meidän sitteri on tämä Emma keinusitteri-Myydään vauvan sitteri netistä-Sitterit eli aika perus kauraa, noita saa tyylii mistä vaan, prismasta, cittarista ym.. en nyt tiedä miten tota kehuis, niin perusvekotin kun olla ja voi, ei mitään hilavitkuttimia vaikka sellanen tärinä sitteri kyl himotti ostaa mutta tällä mennään :)

noh ei sielä päiväkodilla ollut aikaa käydä sitä alotuskeskustelua niin mennään torstai aamuna uusiks sinne, mutta siinä sitten muuten näyttivät tiloja ja hetki leikittiin siinä pihalla, tosi viihtysän näköinen paikka ja mukavia hoitajia niin eiköhän toi poika tule alku järkytyksen jälkeen pärjäämään :) heti löysi mieleisiä leluja ja pari kaveria. sattuivat vielä olemaan samassa ryhmässä nuo "kaverit" ja toinen vielä myös vasta alkaja niin on sitten samassa veneessä olijoita ;) varmasti monia aamuja itken bussissa kun pojan sinne jätän mut eiköhän se siitä sitten :)

pakko sanoa tästä vaikka tuntuu hölmöltä, käytiin tänään sitten kauppakeskus jumbossa tuhlailemassa ä-päivärahoja niin se jumbon uudistettu lastenhoitohuone oli iso WAU! siis se on vasta uudistettu ja siel oli hienot sohvat ja kaikki, isommille lapsille kirjoja ja leluja ja vaikka mitä. en oo varmaan ikinä käyny niin hienossa lastenhoitohuoneessa missään, en ees stokkalla :D heti synty keskustelua muiden paikalla olleiden mammojen kanssa. ennen siis jumbon se lhh käsitti yhtä penkkiä, yhtä hoitoalustaa ja sellasta pienen puutarha vajan kokosta tilaa :D monessa muussa paikassa voisivat mallia ottaa.

ja tuohon imetykseen vielä, niin toi on kyllä oikeasti helpottavaa kuulla et tää meno ei tuu jatkumaan näin, ehkä mä viel opin tästä tykkäämään. ei tää mun kanta asiaan oo ehdoton yök en tykkää mutta en nyt varsinaisesti innosta soikeanakaan justiinsa ole. tänään siel hoitohuoneessa huomas että niitä hieman vanhempia lapsia imettävät niin ei se sessio tosiaan kauaa kestäny :D tuntu että itte istu siinä sohvalla ties kuinka kauan ja seura vaan vaihtu :D

kilimanjaro no nytku tääl hehkutin ihania yöunia niin 50€ vetoa että huomenna aamulla tuun ruikuttamaan huonoja yö unia ;) :D oli se esikoisenki kanssa yli vuoden huonoja yö unia niin hassua miten sen unohti kuinka kauheaa se univaje sitten on kun tossa muutamia kuukauksia kerkes jo nauttia kokonaisista öistä. että mä vasta katkerana kuuntelin silloin kun muut hehkutti kuinka hyvin vauva nukkuu ja sitten sitä soopaa että "kyllä ne siinä 1-vuoden iässä alkaa nukkumaan hyvin" juuh.. meil meni sellaset 4-5kk yli sen "deadlinen" että alko hyvin nukkumaan :D se siitä.
 
imetyksestä en itsekään erityisemmin tykkää kyseisestä hommasta. Meillä pikkuinen käyttää tissiä selvästi myös itsensä rauhoittamiseen, nukahtamisen apuna jne. Joten keskimäärin meillä ollaan tissilla 2-3 h välein, sekä yöllä että päivällä. Sitten iltasella tahti on semmoista kerta tuntiin. Ja tämän lisäksi viihtyy aina vähintään sen puoli tuntia rinnalla. Nännit on ajoin kovilla tästä johtuen. Olen kuitenkin ajatellut, että imetys on tuolle ipanalle parasta, joten sillä nyt mennään ja toivotaan, että välit pikkuhiljaa pitenisi.

Nyt on täällä masuvaivat taittuneet suht hyvin tuolla possu-perunadieetillä. Samalla omat raskauskilot tippuu hyvään tahtiin, ei paljon nappaa syödä :D Toissapäivänä laitoin epähuomiossa pari purkkaa suuhun, ja eikös siitä seurannut mahavaivaa. Eilen kokeilin syödä kukkakaalia ja yöllä oli kamalat ilmavaivat sitten pienellä ilmeisesti tästä johtuen. Samaten meillä tuntuu Cuplaton aiheuttavan vatsavaivoja :kieh: Toisinsanoen harvinaisen herkkämasuinen yksilö tämä meidän pieni. Itse olen kokenut kyllä tämän rankemman eliminaatiodieetin hyvänä rankkuudesta huolimatta. Tosi hyvin näkee yksittäisen ruoka-aineen seuraukset kun saa ensin tilanteen tasapainoon. Yritin nimittäin aluksi ruokapäiväkirjan kanssa päätellä mikä aiheutti kipua, mutta ei siitä mitään tullut, liikaa muuttuvia osia :D

Saraella + typy 3 vko 1 pvä
 
Imetys musta Imetys on ihan kivaa, mutta kylvän se välillä rasittaa kun tissit suihkuaa ja lapsi sitten raivoaa. Imee tiheään kun on hereillä, yöllä pisin tauko voi olla 5 tuntia. Iltaisin etenkin roikkuisi tississä koko ajan - ja sit pulauttelee kun saa liikaa maitoa.
Samuelinäiti miten sä ehit imuroimaan? Mihin sä laitat vauvan? Mäkin tahdon...

Uusiäippä ja vauva 3 vkoa 3 pv
 
Uusiäippä Täällä ainakin imurointi/siivous/ynnä kaikki kotityöt onnistuu samalla tavalla kuin ennen vauvan tuloakin. :) Vauva nukkuu vaunuissa kun tämä mamma siivoaa. Poju on tosi sikeäuninen sillä ihan sisällä pystyy nukuttamaan eikä herää laisinkaan koviin ääniin. :) Imuri tosin huutaa niin kovin ja desibelit on turhan kovat joten vien pojan aina kämpän toiseen päähän kun imuroin toista. :LOL:
Raskausaikana tosiaan imuroin päivittäin sen viimeiset 3kk joten josko poika tottui jo masussa noihin ääniin, liekkö ovat rauhoittavia ja tuttuja.

Täällä lähdetään kohta pojan kanssa kirjastoon ja kauppaan ulkoilemaan, on ihana päästä pois sisältä!
 
Uusäippä: Meillä imurin ääni rauhoittaa pienen. Tänäänkin olin juuri imuroimassa kun kitinä alkoi vaunuissa ulkona. Sisään kun päästiin ja imuri oli päällä ei ollut mitään ongelmaa ;)

Ninzi & Tyllerö 19vrk
 

Yhteistyössä