||Elokuun Epelit 2012||HUHTIKUUSSA<3

Tripla onnittelut Kisuliinalle! Kylläpä pojat ottivat varaslähdön. Toivotaan, että pojat kasvavat ja kehittyvät hyvin. Voimia koko perheelle.

Tervetuloa uudet mukaan!

Onnitteluja kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö/poikalupauksista. Kaikilla on ainakin tuon etusivun listan mukaan rakenneultrat sitte vissiin takanpäin! Seuraava rajapyykki taitaa olla synnytys?!? Hurjaa!

Taas ku muistais mitä kaikkea piti kirjotella...
Mä oon kans jonkun kerran lueskellu tota huhtikuisten ketjua. Ihanaa fiilistelyä. :)

Nukkumisesta.. Mä nukuin kans alkuun tyyny jalkojen välissä helpottaakseni liitoskipuja, mutta ei se toiminut kovinkaan hyvin. Nykyään nukun puoli-istuvassa asennossa (3 tyynyä selän takana), eikä öisin oo liitoskipuja, mut selkä kipeytyy, jos tyynyt on vähänkään huonosti. Kakkosta oottaessa nostin säkkituolin sänkyyn ja nukuin sen avulla puoli-istuvassa asennossa. Kaikkee pitää kokeilla, jos vaikka sais nukuttua.

Hankinnoista, viime viikolla saatiin pinnasänky ja hoitopöytä. Pinnasänky tosin on vielä osissa, kun siitä puuttui jotain puutappeja. Uus pinniksen patjakin käytiin hommaamassa Ikeasta. Mut lakanoita ja peittoja ei vielä oo.
Tänään mennään vissiin ostaan uus auto! Käytiin koeajamassa se sunnuntaina ja vaikka siinä onkin tosi pieni tavaratila sillon kun kaikki penkit on käytössä, niin eiköhän se meille riitä. Eli Mazda5 taitaa komeilla kohta meidän pihalla. Paikkoja siinä on max. kuudelle.

Ihan olis ollu näissä liitoskivuissa ja selkäsäryissä tarpeeks, mutta mulla iski sit viä järkky hammaskipu tossa pari viikkoa sitten ja viime viikolla kävin hammaslääkärissä. Tuomioksi tuli tulehtunut viisaudenhammas. Sain siihen antibiootti-kuurin. Hammas leikataan pois vasta vauvan synnyttyä, jos vaan selviän mahdollisten tulevien särkyjen kanssa sinne asti. Antibiootti-kuuri on ny ohi ja sen piti vaikuttaa parissa päivässä... mutta silti vaan särkee. Tänään jouduin taas ottaan särkylääkettä. Särky vaan on ihan eri paikassa kun viisaudenhammas. Ollut itseasiassa koko ajan, joten pikkusen epäilen nyt sitä hamppulääkärin arviota. Kysyin asiasta mun tädiltä (joka on erikoishamppulääkäri omalla klinikallaan) ja sanoi, että kuulostaa joltain muulta ku viisaudenhampaalta. Epäili, että puren hampaita yhteen etenkin öisin. Oon nyt tarkkaillu tota hampaitten asentoa ja totta tosiaan, helposti tulee päivisinkin purtua hampaita yhteen. Nyt pitäs vissii hommata yöks semmonen suoja hampaitten väliin, josko se vaikka helpottais.

Täältä tulee aurinkoa, energiaa ja pirteyttä kaikille väsymyksen kanssa kamppaileville. :wave:

Mä oon muuttanut mieltäni vauvan nimen suhteen. :D Sylvia on liian pitkä meidän sukunimeen. Vauvasta tuleekin varmaan Hilda. Tosin jostain syystä sanon usein vahingossa Tilda. Meidän molemmat pojat alkaa T-kirjaimella, mutta en varsinaisesti halunnut T:llä alkavaa nimeä tytölle... saa nähdä kuinka käy! Niin paljon aikaa vielä miettiä, että mieli voi muuttua moneen kertaan. :)

Täällä on jo ihan kesäinen fiilis. Pojat on just ulkona t-paidoissa ja shortseissa... siellä Suomessa tais paikoitellen tulla vielä lisää lunta! Koitan puhallella täältä kaikille kevättuulia! :)

Sulo-Sylvia 24+2
 
  • Tykkää
Reactions: Jenhy
Huomenta! :)

Kävin eilen neuvolassa ja kaikki vaikutti hyvältä. :) Mulle oli tullut painoa 225g lisää, kai seki jotain on :D RR hyvä, Hb 113 (pysynyt suht tasaisena). Kohdunpohjan korkeus 21cm, eli keskikäyrällä mennään. Terkkari tosin sanoi, että ei oo mitään väliä mennäänkö keski, ala vai yläkäyrällä, kunhan käyrä on nouseva eli vauva kasvaa :)
Sydänäänet kuului vahvasti ja vauva liikkui vilkkaasti, terkka sanoi että taitaa pikkukaveri olla perätilassa.
Kelan laput tuli myös saatua ja melkeen kokonaan täytinkin ne jo eilen. Aion hakea varhennettua äitiyspäivärahaa, koska muutoin en saa kesäkuulta mitään, opintotuet kun päättyy toukokuulle. Äitiyspakkauksen otan. Nyt siis laput vaan kelalle ja paketti tilaukseen! :)

Mahan iho tuntuu varsinkin syönnin jälkeen usein tosi pinkeältä, hyvä ettei repeä :D Toivon kyllä ettei tulis raskausarpia. Ahkerasti oon rasvaillut niin helpottaa vähän tohon kireyteen :D

Täällä tulee lunta/räntää! :mad: Täällä oli jo niin kevät vielä eilen, perhana :D Ei hirveesti tekis mieli tonne ulos lähteä, mutta pakko se on!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista kaikille lopuille! :) Seuraava etappi taitaakin niinkuin joku jo sanoi, olla synnytys! Huhhuh..

Minea ja maha-asukki 24+3
 
Ultrassa käytiin sunnuntaina ja kaikki pienellä hyvin. Rakenteet kunnossa ja vastasi tismalleen viikkoja. Painoa oli 430g ja pituutta 21cm ja silloin oli rv 21+4.
Poikaoloni vaihtui tyttölupaukseksi.

Jee tää mamma pääsee shoppaileen. Pojalle ois kaikki vaatteet ollut tallella mutta tytölle ei enää pienimpiä löydy joten kaupoille :)


Onnea myös Kisuliinalle tätä kautta. Pojista oli Facen puolella kuvia ja näyttävät mielestäni yllättävän hyviltä olosuhteet huomioon ottaen. Huisia että omassa masussakin pyörii jo aivan täydellinen vauva... tosin siis vielä pieni ja hentoinen mutta kuitenkin jo niin täydellinen.

-Noelle- + Sulotar 22 POKS
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
noniin nyt lopulliset onnittelut vikoille ultranneille! pitää käydä laskee että monta tyttö ja poika lupausta yhteensä kumpaaki on annettu :)

nukkumisesta sen verta että meillä on tällä hetkellä suhteellisen japanilaistyyppinen ratkaisu(nauran ääneen) eli sänky ilman jalkoja :D voitte uskoa että ne jalat tulee kohta kiinni tohon vekottimeen, on nyt jo vaikeuksia aamuisin nousta sieltä miltein lattianrajasta ylös. muuten en koe mitään ongelmia nukkuessa, selällään tosin jos koko yön vahingossa nukkuu niin kyllä selkäkipeytyy kivasti. tätä tapahtuu harvemmin, oon yleensä sellanen unissaan pyörijä paitsi silloinku poika nukkuu vieressä niinku tänä aamuna, varasti mun tyynyn kokonaan! toi säkkituoli sängyssä kuulostaa niin mielenkiintoselta, harmiku meillä ole sellaista olis muuten kiva kokeilla :D :O

täällä kans mahan iho on ajoittain erittäin pinkeenä just ainaki ruokailujen jälkeen.. raskausarpia ole muualla kuin "jenkkakahvoissa" ja siellä oli viimeksikin. rinnat oli toinen mihin viimeks tuli ku maidon nousun yhteydessä ne paisu ihan hullun kokosiks ja oli sellaset kivikova pallura silareiden näköset :LOL: (tuntuupa oudolta puhua omista rinnoistaan mutta pakko) onko kellään muu huomannut että tarvis jo nyt ostaa uudet rintsikat, ittellä ainaki ei mee enää muutku urheilu topit päälle ja silti sellanen olo ettei viittis uusia ostaa ku jos nää viel tästä paisuu? mitään käsitystä ees näiden tän hetkisestä kuppikoosta?! vihaan muutenki kyseisiä kapistuksia niin paljon mutta pakko sellasia käyttää ettei näytä liian irvokkaalta.. asiasta kukkapurkkiin, mitä rasvoja/öljyjä ihmiset käyttää just näitä raskausarpia vastaan? mulla on vaan näitä perus rasvoja joilla siis ei ole mitään mainoskampanjaa ko asiaan liittyen, pakko vaan sellasia talvisin käyttää etten rusinaks muutu. mutta haluisin sellasen ihan vauvamasulle suunnatun rasvan niin minkähän merkkiset olis parhaimpia? jos viel olis viel jotain eko&luomu rasvoista/öljyistä mielipiteitä niin niitä ainaki haluisin kuulla!

ihanaa ku tuntuu et heti eilisen sydänäänien kuuntelujen jälkeen poitsu pyöriny väkkäränä masussa, tänäänki aamulla ihan hulluna myllers :) yleensä enempi iltasin pitäny elämää niin oli kiva herätä uuteen päivään masuhuomenilla!

löysin eilen mun uudet pankkitunnukset että säästyin kelatoimistossa asioinnilta mutta liitteet pitäs enään lähettää, meillä tietenkään mitään kirjekuoria täällä kotona ole joten kauppaan tai postiin vaan taas sitten. miten sais sen eilisen auringon paisteen tonne ulos nyt?

samunäiti&alex
 
Nippe täällä voidaan ihan hyvin myös, mitä nyt nuo liitoskivut ovat välillä ihan järkyttäviä. :/
Mulla oli viimeksi neuvola 13.4, siellä sovittiin etten mene enää töihin 29.4 alkaen eli jään sairaslomalle. Työ on aika riskialtista tuolla denmentiaosastolla aggressiivisten asukkaiden takia ja muutenkin töissä jaksaminen on huonoa.. Hb oli tipahtanut 106, joten rautakuuria popsimaan. Painoa koko raskaudenaikana on tullut 7kg. Kohdunpohjan korkeus oli 28, eli aika valtaisa jo olen. :D Lääkärineuvola onkin sitten 26.4.

Eilen oli jälleen TYKSissä äitiyspolilla ultrakontrolli. Pikkuisilla oli tarpeeksi vettä ja molempien tarjonta oli RT. A-vauvan painoarvio 660g ja B-vauvan 700g :heart:. Eli mitään varastamiseen liittyvää ei löytynyt, seuraava aika sinne olisi sitten 8.5. Käskettiin seurailla kotona liikkeitä ja jos niissä huomaa jotain poikkeavaa niin herkästi pitää soittaa Tyksiin. Tunnistatko sinä Nippe kumpi vauvoista liikkuu milloinkin?

Mitään suurempi hankintoja en ole uskaltanut vieläkään tehdä. :( Nyt sentään aletaan olemaan niillä viikoilla, että heidät hoidetaan jos syntyvät.

Nyt on myös Kelaan jätetty kaikki hakemukset! :) Otetaan yksi ä-pakkaus ja kaksi rahana. :)

Sinful89 ja tupla-pampulat 23+6
 
Heipss. Tänne ei mitään uutta ihmeellistä. Paitsi että miun työt loppuu lauantaina ja jatkosta ei oo tietoa.. eli nyt pitäis pariksi kuukaudeksi ettiä uus työ tai elää kelan rahoilla :/

Onko täällä mammoja kenellä on napakoru ? Ootteko jo ottanut korun pois vai vaihtaneet sen toisenlaiseen ? Miulla on vieläkin ihan peruskoru kun en haluis tuota poiskaan ottaa, enkä oo saanut aikaseks hommata sitä pitkää, taipuvaa korua.

Ja mites se muitten tupakointi ? Oon varmaan ainut kuka täällä vielä sauhuttelee... Mutta ajattelin kyllä todellakin lopettaa nyt varsinkin kun työt loppuu niin uskoisin että on helpompi lopettaa kun ei oo sellasia paineita kun töissä on.

Liikkeitä tuntuu jo tosi kivasti. Ostettiin käytettynä pinnaänky, hoitopöytä (mikä e mahdukkaan meille niin joutuu myymään sen :D ), syöttötuoli ja sitteri. Ikeasta käytiin hakemassa pinnikseen patja.

Minkälaisia patjoja muilla on pinnasängyissä ? Me ostettiin sellanen jousitettu, koska ymmärtäääkseni se menee useamman vuoden.

Tii ja masukki 24+3
 
Sulo-Sylvia Tuosta hampaiden puremisesta (nk. bruksaamisesta).. Meillä mies harrastaa samaa, öisin ja se on ihan sukuvika.. Mutta kun äijää ei saa kirveelläkään hammaslääkäriin ni tässä on odoteltu että koskakohan menee hampaat niin rikki et joutuu menemään. Nythän hän pääsee jonon ohi isänä, joten menee ens kuun puolessa välissä ja hommataan yöksi se purentakisko. Miehen siskolla on sama ongelma ja sen hampaat onkin paikattu 3000e muovikuorilla ja siihen leikkiin ei huvittaisi meitä lähteä.. Purentakisko on kuitenkin HUOMATTAVASTI edullisempi :) Ja se narskutus öisin pitää mua hereillä :D Monet kerrat oon miestä napannu leuasta kinni ja herättäny sen kun uni on keskeytynyt kivan nirsk nirsk narsk-äänen takia.. Sulla siis ilmeisesti ongelma ei ole kuitenkaan näin paha, jos sitä vasta nyt epäillään? Ajattelin vaan kommentoida, ihan siksi että kannattaa ne hampaat hoitaa kuntoon :)

Raskausarvista ei ole täällä merkkiäkään.. Käytän päivittäin Ceridalin lipolotion öljyä, lähinnä siksi kun on alkanut tuo mahanahka kiristymään uhkaavasti :D Voisinkin massukuvan laittaa tähän, niistäkin kun oli puhe :)

(.) Täällä herättiin ennen 7 vessaan ja sit herän poitsukin jumppaamaan.. :) Oli pakko sille jo ihan sanoa että nyt unten maille vaan kun mamma haluais vielä vähän koisata :) Mies oli eilen ihan yhtä hymyä, se kun sitä poikaa niin kovasti toivoikin.. Ainiin ja se kätilö eilen sano et mulla on istukka parhaassa mahdollisessa paikassa eli takana, jonka ansiosta liikkeet tuntuu hyvin, lisänä tietty se et oon hoikka. Ja jos joku isku sattuis tulemaan mahaan ni istukka ei tuolta kyllä hevin irtoa joten voin olla huoleti sen suhteen (en kyllä sitä oo huolehtinutkaan)..

No mutta tähän nyt niitä kuvia (jos onnistun):

(Tässä 7+0)

(Tässä 15+2)

(Ja tässä maanantaina otettu kuva 21+0)

Ei tosta kyllä näe et on 8kg tullu extraa :D

inieh ja poju 21+2 :heart:
 
Tii mun on myönnettävä, että mä lopetin sillon uudenvuoden aattona ja olin koko tammikuun polttamatta ja sitte sorruin taas, eli täällä on toinen joka vielä tupakoi. En ymmärrä miten se lopettaminen voi olla niin vaikeeta! Mutta tarkotus olis viimeistään ens kuun aikana..

Kisuliina ei tosiaan pahastunut, kun tänne päivittelin hänen tietojaan. Pojat syntyivät keisarileikkauksella, kun vauvat eivät enää yksinkertaisesti pysyneet sisällä. Kaikki voivat tällä hetkellä olosuhteisiin nähden oikein hyvin ja niinkuin -Noelle- jo mainitsikin, niin kuviakin jo nähty:)

Tänään oli keskiraskauden neuvolalääkäri. Kaikki oli hyvin, mutta ihmettelin kun sf-mittaa ei mitattu vieläkään ja seuraava käynti on vasta 29+ jotain.. Mielestäni outoa.

Jenny ja Papu 25+1
 
Hammas särystä mullakin oli hammas särkyä muutaman päivän ajan, mutta ei yltynyt niin pahaksi,että olisin joutunut menemään lääkäriin. Juurikin tuon yhden viisaudenhampaan kohdalta särki, joten pelästyin että mitäs nyt sitten jos se alkaa pahemmin jullimaan. Eikö tollaset anitibiootit ja särkylääkkeet voi olla vaaraksi vauvalle?

Pinniksen patjasta minäkin kyselisin. Saako esim. Ikeasta ihan laadukkaita vai olisiko hyvä ostaa jostain muualta? Kuitenkin vois kuvitella että se patja on aika tärkeä kun vauva siinä sängyssä paljon viettää aikaa.

Maha rasvasta itse käytän body shopin coca butteria. Se on helppo levittää ja on juurikin raskaus arpien ehkäisyyn tarkoitettu. Ei oo ainakaan vielä arpia näkynyt, mutta toisaalta ei maha vielä mikään valtava olekaan.

Rintsikoista itsellä ainakin paisu rinnat heti ja uudet rintsikat jouduin ostamaan jo pari kuukautta sitten. Ja odotettavissa kai on että ne tästä vielä kasvaa kun tulee maitoa. Ei siis todellakaan olisi tarvetta ja vihaan muutenkin rintsikoiden ostamista mutta minkäs teet. Mulla on muutenkin sellanen vartalo että vähänkin jos tulee painoa lisää nii ensimmäisenä kasvaa rinnat :D

Miten nopeasti ootte saanut noi äitiyspakkaukset kelasta? Täällä jo malttamattomana odotellaan vaikka vasta viime viikolla vein paprut kelaan että tuskin ihan lähiaikoina on tulossa :D

ON: Eilen mua alko yhtäkkiä sattuun mahaan ku söin jäätelöä. Maha oli kipeä ja vähän oksettikin. Tää kipu alko just ennen ku oli lähdössä töihin ja kesti pari tuntia mut sit ku vaan istuskelin nii helpotti. Vauva kyllä liikku joten en ollut siitä huolissani. Enemmänkin tuntu just siltä et oon syönyt jotain sopimatonta. Muutaman kerran aikasemminkin on tullut tollasia mut ei ole kyl kestänyt noin kauan. Kai se johtuu sit siitä ku suolet menee kasaan tai jotain. Huolestuin myös ku vauva ei liikkunut ollenkaan illalla vaikka normaalisti liikkuu ja kun heräsin yöllä nii ei sillonkaan liikkunut. Oli pakko syödä banaani et sai vauvan liikkumaan ja mielen raunhottumaan :) Nyt aamulla onneks on tuntunut taas liikkeitä.

Tunnistatteko te vauvan raajat jo? Luin vaan tuolta huhtikuisista että ne tietää missä on peppu ja missä pää ja muut raajat, mut ei mulla ainakaan oo mitään hajua mikä osa vauvasta mua tönii millonkin :D Vai tuleeko se sit myöhemmässä vaiheessa vasta?

Vauvan koosta missä vaiheessa vauvoille alkaa tulla ns. yksilöllistä koko eroa, että osaa sanoa onko vauva iso vai normaali vai mikä? Mua oikeesti kyl vähän jännittää se koko koska kätilö sano että se voi olla periytyvää ja mun mies on painanut 5,5kg syntyessään. Toisaalta tytöt ei kai oo niin isoja, mut vaikka ois 4,5kg nii on seki jo aika iso. Eikä mulla ole hajuakaan miten iso tulota alhaalta mahtuu. Käsittäkseni ne ei sitä myöskään tutki kuin joissakin erikoistapauksissa.

Scarlett ja sissi 23+5
 
Täällä simahdellaan pystyyn vaihteeksi, joten vain pikainen kysely.

Miten paljon muilla tulee supistuksia?
Mua on alkanut huolettamaan kun joinain päivinä niitä on tosi paljon ja tuntuvat tosi epämukavilta. En tiedä onko ne aavistuksen verran kipeitäkin.
Millaisia ovatkipeät supparit? Onko ne sitten niitä samanlaisia kun vasta synnytyksessä siinä auvautumisvaiheessa?

Täällä ollaan huolissaan myös jatkuvasta kipuilusta.
Alavatsaa kolottaa ja jomottaa tympeästi.
Myös siellä alamassun/nivusten alueella on sellaisia aaltomaisia kipuiluja.
Liekkö niitä kasvujuttuja?

Huomenna saan varmistuksen siittä pissatulehduksesta, kävin tänään viemässä uuden näytteen.

Olipas omanapainen kirjoitus vaihteeksi, ensi kerralla enemmän, nyt laittamaan ruokaa. Tuntuu että on jatkuva nälkä :O
 
Heips:wave:

Eilisestä sokerirasituksesta erittäin hyvät arvot..huh..onneksi. Pelkäsin jo vähän kun uutena himona on tullut vaahtokarkit(vähän semmoset kuivuneet:) ), ja niitä oon vedellyt aika urakalla että se vois jotenkin vaikuttaa tuohon arvoon.

Surusilmät: Mulla ainakin viime raskaudessa rv 25+ kivut, jotka lyhensi kohdunkanavaa ja pehmensi oli sellasia, että ei oikeen tienny missä asennossa ois ollu. Ne ei ollu sellasia supistuksia mitä synnytyksessä..paljon lievempiä, mutta kipeitä kuitenkin. Mulla kipu oli aikalailla sellasta koko aikasta ja vatsa meni aina sillon tällön kovaks. Kannattaa kyllä soitella äpolille ja kysellä, mitä mieltä ovat..kannattaisko mennä näytille. Parempi olla ylihuolehtivainen kuin katua. Ite vitkuttelin melkein viikon niissä kivuissa..yöt oli ihan kamalia..ja sittenhän mä makasinkin rv32 asti sairaalassa.

Scarlett89: Itse tunnustelemalla löydän vauvan pään ja lopun kropan. Vauvalla on pää tuossa kylkiluiden alla ja lopur vartalossa pikittäin koko vatsan leveydellä. Mutta esikoisesta en esim. koskaan tuntenu mittän yksittäisiä raajoja(käsiä, jalkoja).

ON: tänään hieman virittelin meitin olohuoneen jalkalamppua niin perhana menin saamaan pikkusen sähköiskun sormeen. Onneks ei ollu mikään iso tujaus vaan tuntu lähinnä sormissa, mutta kyllähän tää mamma pienet itkut sai aikaan ja paniikin että miten vauvaan vaikutti.Onneksi kuitenkin möyrynnyt tuolla masussa.

Aurinkoa kaipaileva Annubella ja yöllä valvottava Onni-Ilona 24+5:heart:
 
okei kiitos rasvoista kertoneet,kertokaa muutki ihmeessä lisää mikäli siis jotain rasvaa on käytössä! toi bodyshoppi pitää varmaan käydä kurkkaan. mietin vaan et mádaralla ja weledalla on kai kans jotain raskausarpi voiteita ja ovat siis sellasia "eko"merkkejä. mua ei kyllä varsinaisesti häiritse raskausarvet, ohan tää kroppa muutenki muuttunut mutta kyllä jos niitä voi ehkäistä tulemasta lisää niin ohan se aina kiva. yleensä niitä katselee inhoten kaikki teini ikäset tytöt jotka on sitä mieltä ettei ikinä halua lapsia tai ei ainakaan halua imettää :D nojoopajoo..

no ohan toi vauva aika pieni vielä et vaikeaa sanoa varmasti millä osalla tökkii masua mutta välillä tuntuu selvemmin sellanen laajempi alua eli epäilisin että silloin peppu kyseessä mitä työntää ylösulospäin. pienemmistä sitten vaikea sanoa että onko käsi vai jalka, muutamia viikkoja ku eteenpäi mennää niin varmaan osaan enempi sanoa. mutta aika loppu vaiheessa se on helpompi ku masu tila kuitenki rajallisempi ja laps jo sen verta iso että tuntee koskettelee just käsiä ja kutittelee jalkapohjia :) jotkuthan on ottanu niit hauskoja kuvia masun päältä ku näkee selvästi että pieni jalka siihen on työntyny tarmokkaasti kuin yrittäis ihoa puhkasta. me ei muistaakseni saatu mitään paino arvioo muuten ultrassa, nyt tuli vasta mieleen mutta en usko jotenkaa että kauheen iso tapaus tulee olemaan, samu oli 3170g ja 49cm niin en usko että yli neljääkiloa vois olla tää! kyl ne kait noit tutkii jos on tosi "hysteerisenä" asiasta että mahtuuko lapsi ulos. ite yritin pari kertaa ottaa puheeks asian mutta neuvolassa niil oli vissiin sokee korva piste aina siinä kohtaan, kaikkea muuta kyllä tutkittiin oikein innokkaasti.. en kuitenkaan omista mitään J Lon lantiota niin vähän mietitytti mutta koska kukaan muu ei jaksanu noteerata asiaa niin en sit jaksanu hirveen pitkään jankkaa asiasta. mutta oon kuullut et jos suvussa esim omalla äidillä ollut piukat paikat ja jouduttu siksi sektioon yms niin yleensä sitten tämän tyttäriltä tutkitaan onko sama asia hällä. tulipas taas paljon pöpötystä!

patjana tos mein pinnikses on joku sellanen aika ohuehko(ei voida mistään runkopatjasta tosiaan puhua ton yksilön kohilla :D), en tiedä mistä se on ku saatiin anopin kaverilta toi sillon joskus(siis koko helahoito), hyvin toi poika on siinä yönsä nukkunu. en sitten tiedä kyllä minkälainen patja olis oikeanlainen? varmaan kaikki mitä myydään on yhtähyviä.

tupakoinnista no ekan kohilla suhteellisen uhmakkaasti ajattelin että on mun oma asia kokohomma, sitten olin 1vk kipeenä ja en ikinä kipeenä polttanu että paranis nopeammin, sitten tietty sen jälkeen ku olin terve niin ei maistunut. eli olin koko raskauden polttamatta. aloitin kyl 1kk synnytyksen jälkeen uusiks ku ei siitä imettämisestäkään mitään koskaan tullut. nyt sitten ennenku ees tiesin että oon raskaana niin oli erään tosi kosteen viikonlopun jälkeen olo että ei vähään aikaan röökiä, 2-3 viikkoa sen jälkeen sain tietää että toista odotellaan niin sain hyvän syyn lopettaa sit taas. en tiedä tuunko enään ikinä polttamaan mun en uskalla mainostaa sitä kellekkään liian rehvakkaasti koska nolostuisin liiaks jos sitten taas raskauden jälkeen sauhuis :D ei kyllä oikeastaan oo ikävä kuten ei oo alkoholiakaan.. kesällä voi terasseilla ihan hyvin juoda vaan limua suurella jääpala annoksella niin kyllä kelpaa!

surusilmät en oo onneks joutunut vielä kärsii suppareista, ainakaan sellasista mistä tuntis kipua :( voikohan noita juttuja tutkia missään lääkärillä et miks niitä tulee/johtuu, ootko viel töissä jos hakisit sairaslomaa loppuajaks jos sekin auttais jo? ohan täällä muutama muuki näköjään saanut jo loppuajaks saikkua kun työ olot on mitä on. tässä mielessä oon ite tyytyväinen että oon kotona niin saa levättyä paljon. mä en ite osaa kuvailla näit joitain kipu tiloja mitä on mut eniten kyl selkää kolottaa ja alapäässä paineen tuntua, sellasta epämielyttävää ihanku joku olis potkinu/pesarilla mojauttanu haaroväliä ja äkkinäiset liikkeet sit siihen päälle aina tuplaa sitä. noita tulee pidemmistä kävelyreissuista ja silloin sit yleensä otan loppupäivän rennommin vaikka kuin tekis mieli huseeraa. mullaki kyl jatkuva nälkä kokoajan, kivaa vastapainoa tosin tohon alkuun ku ei ollut nälkä juuri ollenkaan. kipeimmät supparit mitä oli ennen varsinaista synnytyssuppareita niin oli aika hirveitä musta muttei mitään verrattuna sitten niihin oikean toiminnan suppareihin. vaikea kuvailla. aaltomaista menkkakipua kertaa miljoona. kaikki kai kuitenki kokee supparit erilailla riippuen kipukynnyksestä. toivottavasti näistä mun sepustuksista saa jotain selkoa ! välillä olis vaan helpompi kasvotusten puhua ku kirjottaessa tulee niin typeriä sana väännöksiä :LOL: nyt meen kyl täyttää mun jätskikupin ja vähän lepii tohon sohvan kulmaan poitsun kanssa.
 
jos tämäkin aktivoituisi pitkästä aikaa. Kirjoitin tuossa viime viikolla piiiitkän hienon viestin, ja sitten onnistuin rikkomaan sen läppärin kovalevyn. Että sinne meni se viesti. Ja kone. Onneksi meillä on tabletti ja sitten tämä pöytäkone, niin joltain pääsee kirjoittamaan. Puhelimella en siihen hommaan enään ala :)

Lantionpohjan lihaksista oli joskus puhetta, niiden treenaamisesta jopa ekalla neuvolakerralla muistutettiin, ja sen viitisen kertaa päivässä nyt harjoitankin niitä. On kuitenkin helppoa, enemmän se muistaminen taitaa olla se koitinkivi.

Mitäs muuta.. Ultrista onnea kaikki, saas nähdä miten pitää lupaukset paikkansa :) Mun anoppi osti jo viimeviikolla hamekankaat, ja vaaleanpunaisen rintarepun. Ja minun äiti kutoo jo peittoa:)

Ylisuojelevista miehistä oli joskus jotain. Meillä on myös tälläinen tapaus. En saisi yhtään mitään tehdä, just ja just saan lakaista keittiön :D Mutta onneksi saan sitten kuitenkin touhuta ihan rauhassa sillävälin kun mies on töissä, enkä tosiaan kerro mitään mitä olen päivän aikana tehnyt. (siis vaikka imuroinut..) Tekemistä on kumminkin nyt kun/jos nuo lumet sulaa ja pääsee laittamaan pihaa nätiksi myyntiä varten.

Ja miehen juomisestakin oli aikasemmin jotain.. Meillä tilanne kärjistyi n.6vkoa sitten siihen että pakkasin lapsen, ja kamat ja lähdin 100km päähän kotoa miehen juomisen vuoksi. Kun vihdoin mentiin takaisin kotiin, puhuttiin pitkään ja mieheni lupasi ettei kotona enään juo. Tähän mennessä ainakin on lupauksensa pitänyt. Vähän jännityksellä odotan miten sitten tossa meidän terassilla mahtaa maistua kun kesä lähenee.. No se siitä.

Sitten kysymys ! viime pe sellainen tunne vatsassa kun jotain repeäisi irti, ja todella kovasti siis tuntui. Pelkäsin jo että istukka irtoaa, mutta ei mitään kipuja tai vuotoja ole tullut. Tämä kova repeäminen siis tapahtui 3 kertaa sen päivän aikana. Onko kenelläkään muulla ollut tuollaista? .

Tulikin paljon tekstiä nyt tauon jälkeen.. Tsemppiä vielä heille ketkä tupakointia yrittää lopettaa ! Tämä menee herättämään poikaa päiväunilta pikkuhiljaa.

Jaksamisia !
 
Sulo-Sylvia Mullakin oli joskus tuota hampaiden narskuttelua. Se johtui stressistä ja siihen auttoi akupunktio! Tietty jos johtuu purennasta, voi kisko olla ainut vaihtoehto.

Surusilmät Mulla oli joskus muutama viikko sitten muutama supistus, muuten niitä ei ole ollut. Jos kävelen lujempaa, niin oikealle puolelle kohtua saan kyllä ihan selvän kivun. Luulen että se on vino vatsalihas, joka on jotenkin revähtänyt. Tsekattiinko sulla kohdunkaula? Ehkä sulla vaan on kivuliasta se kohdun kasvaminen. Jos kaikki on tsekattu, en olisi kivuista huolissani.

Lääkkeistä[/B Lääkärit osaa kyllä määrätä antibiootit, jotka ovat sikiölle vaarattomia. Samoin paracetamoliahan voi syödä raskaana ollessaan. Käsittääkseni tässä vaiheessa lääkkeiden kanssa on jo enemmän joustoa kuin alkuraskaudessa, sillä ne eivät voi enää aiheuttaa sikiöön epämuodostumia.

Vauvan asennosta Mun vauvan potkut tuntuu aina lähes samassa paikassa: oikealla viistossa. Olen päätellyt että sen jalat on siellä, koska kaiken järjen mukaan potkuissa on enemmän voimaa kuin lyönneissä. Joskus muljahtaa ja silloin tiedän, että tyyppi heitti voltin :D

Liikkeistä Onko teidän vauvoilla selkeästi päiviä jolloin liikkuvat vähemmän ja jolloin enemmän? Mulla on taas tänään ilmeisesti vähemmän liikettä -päivä ja tietty aina meinaa huolestua, vaikka tiedänkin että kun on paahtanut koko päivän menemään itse, niin eihän se kaveri siellä niin potkiskele. Nyt onneksi pääsee hieman lepäämään itse.

Uusiäippä78 ja vauva 22+4
 
Paulina pakko vastata sulle heti kun ehdit kirjoittaa samaan aikaan kun mä :D
Toi repivä kipu on varmasti tullut vatsalihaksista. Siellä on voinut käydä pieni revähdys. Jos istukka olisi irronnut, olisit varmasti jo huomannut!

Miehen juomisesta on puhuttu täällä. Meillä tilanne kärjistyi jo joskus kun olin kolmannella kuulla. Tehtiin ihan selvät säännöt asiasta: Ei enää extempore-lähtöjä kavereiden kanssa tyyliin "mä lähden nyt baariin" vaan asiasta ilmoitetaan aina vähintään päivää ennen.
Jos baariin menee, niin käy nukkumaan sitten sohvalle eikä herätä mua.
Kotona voi ottaa pari, mutta huppelia en siedä. Selvitin myös sen, että kun vauva tulee, niin viikonloppuisin arjen pyörittäminen on miehen vastuulla ja vauvaa ei hoideta bissepurkki toisessa kädessä.
Käytiin asiasta tooooosi isot riidat, mutta jotain sitten muuttui. Nyt tuntuu että se mies mieluummin köllii mun vierellä kuin lähtisi baariin ja kotona se ei kyllä edes kehtaa juoda, kun ymmärtää että se olisi tosi kurjaa mulle.

Tsemppiä kaikille näihin keskusteluihin.... Ne voi olla aika rasittavia.
 
  • Tykkää
Reactions: paulina
Onnea Noellelle, Surusilmille,Reimari77lle, tammiskalle, Pumpalle ja iniehille ultrakuulumisista ja tyttö/poikalupauksista! :)

Rasvoista Olen rasvannut massuani ihan tavallisilla body lotioneilla, eniten käyttämäni on tosin Body Shopista, mutta mansikka body lotion, jonka sain lahjaksi viime jouluna. En ole sen tarkemmin ottanut selvää, että millainen voiteen pitäisi olla, sillä raskausarvet eivät huolestuta. Rasvaankin lähinnä, koska se tuntuu auttavan ihon kireyteen. Sen Weledan olen myös bongannut, mutten hankkinut.

Vauvan asennosta Minulla ei ole oikeasti aavistustakaan, että missä asennossa vintiö milloinkin on, mutta muljahtelut olen myös olettanut kuperkeikoiksi. Pikkuisen liikkeet tuntuvat lähes aina aika alavatsalla, joten olen olettanut, että pikkuiset jalat ovat siellä ja hennommat liikkeet, jotka tuntuvat ylempänä, saattaisivat olla kädet - tai vain miedommat potkut. Kivalta liikkeet aina tuntuvat.:) En ole havainnut tiettyä päivää, jolloin vaaveli liikkuisi enemmän tai suosikkiaikaa. Tärkeintä pikkuiselle on, että olen paikallani; istun, seison, olen kylvyssä tai makaan kyljelläni sängyssä valmiina nukkumaan. Silloin liikutaan, välillä hyvinkin aktiivisesti.:)

Kotiasiaa Uusi koti on mahdollisesti löytynyt. Nyt jännäillään huomista kuntotarkastusta, se ratkaisee, että miten asiassa käy. Mutta jos kaikki on kunnossa, niin mahdollisesti pääsemme maalaamaan seiniä ja tekemään muuta pientä kesäkuussa! Olen toki innolla sisustanut vauvan huoneen mielessäni ja näpit syyhyävät Ikeareissulle hakemaan kaikki kivat sisustusjutut, jotka netistä bongasin.:D Ja muutto tarkoittaa, että pääsee vihdoinkin hankkimaan vauvalle vaunut ja hoitopöydän!:)

Pinnasängyn patjaa meillä ei vielä ole, kun ei ole sitä sänkyäkään. Kunhan muutamme, niin saamme mieheni veljen varastosta pinnasängyn ja sitten pääsen katsomaan, että millainen patja siihen olisi paras. Vaikka vanha löytyisikin, en uskaltaisi sitä käyttää, sillä se olisi joka tapauksessa ollut usean vuoden varastossa.

Luckygirl & Vintiö 23+4
 
Nuo vauvan osien tunnistamiset on ajankohtaisia vasta tuola loppupään raskaudessa. Nyt kohtulihas on vielä suhteellisen paksu, joten niiden tunnistaminen ois hyvin hyvin hankalaa. Mutta lihaksen ohentuessa kohdun kasvun myötä alkaa vauvan osia tunnistamaan, tässäkin yksilöllisiä eroja, muttak yllä neuvolassa asentoa tunnustellaan sielä pikkasta vaille 30 viikoilla. Parhaimmat vinkit itse saa siitä, kun miettii minne potku tulee ja alkaa tunnustelemaan sitä myöden peppua jä pään paikkaa =)

Mulla on jatkuvaa vatsan kovettumista, mutta sitten tulee toisinaan päiviä jolloin tulee ihan jomotuksen kanssa. Nämä ei kuitenkaan ole tehneet mitään vielä kohdunsuulle.

Tosi kivoja vatsakuvia on tullut =)

Pumppa rv 21 + 3
 
Tilaamani vaunut , pinnasänky+patja ja reunapehmuke tuli tänää :) Vaunut on nyt kasatttuna olkkarin nurkassa jotta koira tottuu niihin. On niitä itekin tullut hipelöityä ohi mennen :) Että parasta tulla se luvattu poika, vaunut on musta-turkoosit.

Sänky on tälläinen :http://www.lauranlastentarvike.fi/WebRoot/GPL/Shops/23072008-84852/4C40/7EC5/D498/786C/80A0/0A28/1007/54CB/KLUPS__Safari_pi_4ad248c927004.jpg

Patja on ihan peruspatja, 8cm paksu, aika samanlainen kun sänky kuvassa.

Neuvolassa käyty: painoa tullut 6kg yhteensä, Hb 117, aikaisemmin 132 ,täti antoi rauta purkin mukaan. Joudun synnytystapa-arvioon, pituuteni, lantioni ja istukan takia. Kohunpohjan korkeus oli 24cm.

Äippäpaketti pistetty hakuseen, alkaa tuntua tää raskaus nyt niin todellisesta :)

Liikkeistä Päivällä rauhallisempaa mutta illalla kun itse rauhoitun niin toveri alkaa hirmuisen heilumisen :)


Jenni* ja Mini 23+5
 
Viimeksi muokattu:
Aargh! Pakko avautua täällä. Oon käynyt lueskelemassa tuota heinäkuisten pinkkaa aina sillön tällön ja nyt pisti silmiin ja alkoi ottamaan sanoinkuvailemattoman paljon päähän, se että siellä nyt muutamat tyypit pui ja ilmoittaa sitä että ekat meidän ryhmän vauvoista ovat syntyneet. Mua vaan surettaa se, että siellä levitellään kauhistuneina vääriä tietoja. Mut kai se on ihan inhimillistä tälläisellä palstalla jolla kaikki näkyy kaikille. Eipä muuta, jotenkin jurppii toi, kun osa ei edes viitsi ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa sitten hysteerisenä levittämään perättömiä juttuja niiden pinossa tai sitten tahallaan ehkä hieman skandaalihakuisesti. Oli pakko käydä kommentoimassa ja ehkä tuli kärpäsestä härkänen, mut hohhoijaa..

Joo kyllä nyt on pakko tähän kommentoida, koska ilmiselvästi tarkoitit kirjoituksellasi minua. En tiedä sinusta, mutta itse olen ainakin erehtyväinen (ihminen kun olen) ja nimenomaan kirjoitusvirheen tein tekstissäni. Tämän olet nyt sitten tulkinnut "skandaalinhakuiseksi tietojen levittelyksi". Voi hyvää päivää sentään. Julkisella palstalla tässä kirjoitellaan ja luetaan juttuja puolin ja toisin. En oikein ymmärrä, miten kirjoitukseni poikakolmosten syntymästä voisi ketään loukata, nimenomaan kaikkea hyvää heille ja heidän perheelleen toivoin.

Yhteenvetona tekisi mieli sanoa (ja sanonkin), että jos joku tässä on tehnyt nyt asiasta haloon niin se olet sinä. Asia loppuunkäsitelty minun osaltani.

t. Ullis Heinäkuisista.
 
Pinnasängyn patjasta: Meillä on ollu käytössä ihan sellanen perus vaahtomuovipatja, koska olen ajatellu, että vauvahan on niin tajuttoman kevyt, että ei se tarvitse kummoista patjaa. Toivottavasti en oo kovin väärässä tässä, mutta hyvin on tytär nukkunu siinä ensimmäiset 1,5 vuotta:)

Vauvan asennosta: liikkeistä voin päätellä välillä, miten päin vauva majailee, mutta itellä on sen verran läskiä tossa päällä ja niinkun joku mainitsikin, niin kohtulihas on vielä melko paksu, joten en kyllä mitään jäseniä tunne, enkä odota tuntevanikaan kun vasta aivan loppuvaiheessa.. Hurjaa ajatella, että enää vajaa 15 viikkoa LA:han!

Jenny ja Papu 25+1
 
Meillä on edelleenki isommat hankinnat tekemättä. Ollaan tosin parin viikon päästä menos ostaa pinnis ja vaunuja urakalla kateltu. Kaukalo meille tuli mutta tuohon pitää telakka saaha tilatuksi. Lisäksi voi olla, että muutetaa vielä kerran ennen vauvan syntymää, kun halutaan ostaa oma asunto. Eli riippuu ihan lainan saannista ja vapaista asunnoista löytyykö sitä omaa.

Oon ollut sairaslomalla reilun viikon ennenaikasten supistusten takia. Jäi siitä lääkäristä ja sisätutkimuksesta vähä huono kuva. Ei ollut onneksi mitään muutoksia tapahtunu kohdunkaulalla ainakaan vielä. Neuvolalääkäri on parin viikon päästä, joten siellä seuraava tarkastus.

Vauva myllää mahassa tosi paljon ja liikkeet näkyy päältäki. Tosin sillä tuntuu olevan semmonen sopiva rytmi, että saan yönki nukuttua rauhassa, että ennen nukahtamista ja herättyä potkiskelee. Välillä on päiviä jolloin tuntuu heikommin liikkeet, lisäks hikka on tullut tutuksi pienelle.

Me tultii siihen tulokseen ainaki alustavasti ettei otettas äitiyspakkausta. Meillä vaatetta on tosi paljon, mutta jotenki tuntuu, että esikoiselle kuulllus ottaa. No pitää sitä vielä kattoa, ennenkö laitan hakemukset menemään joskus ens kuussa.

Raskausarpia ei oo vielä ilmaantunut, mutta mulla on verisuonet rinnoissa ja mahassa tosi pinnassa. : /

Juomisesta sen verran, että meillä miehellä ollu vaikka mitä menoja, joissa "pitänyt juoda" sen jälkeen, kun muutettiin takaisin kotipaikkakunnalle. Ja lisääkin ois, mutta juteltiin sitten asioista ja mun tuntemuksista jne ja sovittii, että seuraava on varmaa kesäkuussa oleva keikkareissu ellei sitä tule jotain pakollista ja sen jälkeen ei juo ennen vauvan syntymää, kun ollaa jo niin lähellä laskettua aikaa. Meillä mies ei oo siis mitenkään paljoa juonu, että saunailloissaki pari, mutta onhan se ahistavaa, kun menot sattuu vkl ja yhdessä voi mitään tehdä/suunnitella.

Paulina: Mulla yhtenä iltana lenkillä ilmaantu tuon tapaisia kipuja. Olin koiraa käyttämässä lähistöllä ja yks kaks alko hirveä repiminen mahassa. Kävi niin kipeetä, että itku pääs. Hyvä, kun kotia pääsin nii rojahdin maahan sen kivun takia. Mutta ei sitä kestäny korkeintaan kuin 20min ja se "repimisen" tunne kesti koko ton ajan. Säikähin sillon illalla tuota, mutta sitten se helpotti enkä ole jälkeenpäin muistanukkaa. Pitää melkein neuvolassa tuosta mainita. Tuon tapahtuman jälkeen seuraavana aamulla ilmaantu selkäkivut ja ne on jatkunu. Saa nähdä vaikuttaako ne istumatyöhön, että joutuuko loppuajaksi sairaslomalle jos jatkuu/pahenee.

Vauvan asennosta välillä tunnistan sen pään (kun tulee ihan mahan päälle kiinni). Joten siitä ja potkuista on voinut vähän hahmotella missä kädet jne vois olla.

Tuntuu aika menevän tosi nopeaa! Äskön oltii puolivälissä, niin nyt jo 5 viikkoa mennyt tuostakin. Tosin tuo ilma masentaa, kun tuntuu ettei se kesä koita ikinä, kun räntää tulee lisää ja lisää..

Jaanel ja pikkuinen 25+0 poks (vaihtui sopivasti päivä kirjotuksen aikana)
 
Täällä ei tsekattu kohdunkaulaa- eikä suuta, nyt soitellaan hieman paniikissa neuvolaan sillä aamuyöstä alkoi menkkamaiset kivut tuolla alavatsalla ja tuli muutama ikävän supistus samaan syssyyn. Säteili tuonne selänpuolellekin. :(

Toivottavasti kaikki on hyvin ja nämä menee kasvukipujen piikkiin kaikki.
 
Täällä ollaan miehen kanssa pohdittu mahdolliselle pojalle nimeä. Tai siis minä olen ehdotellut ja mies sanonut aina mielipiteen. Itse olen ihastunut Eemil/Emil nimeen.. Mies ei sitä heti tyrmännyt että ehkä voisi olla mahdollinen nimi. Mutta ollaan yleensä se jätetty sinne kun vauvan ekan kerran nähdään.

Inieh Sulla tuossa viimeisessä kuvassa on reilu 2x pienempi maha kuin mulla ja tännekin tullut sen 7 kg lisää tässä vaiheessa. Lähtöpiano ollut mulla alipainon puolella, mutta silti tuo maha pompannut heti esille:DD Huvittavaa miten erilaisia mahoja on. Onko sulla mahdollisesti taaksepäin kallistunut kohtu kun on nuin ihanan pieni maha?

Vauvan asento Mulla on ollut mielikuva itsellä että on perätilassa. Viime ultrassa se varmistuikin. Kovimmat liikkeet tuntuu alhaalla ja virtsarakkoon. Pientä räpellystä ylhäällä. Ja sitte sellasta työntämistä keskeltä. Istukka on kuitenkin takaseinässä, niin pystyy jo vauvan asentoakin välistä hahmottamaan. Mutta sehän on ihan yksilöllistä milloin ne kaikki alkaa tuntemaan.

Scarlett89 Itse minä olen pienikokoinen ihminen ja ensimmäinen lapsemme oli 4100g syntyissään. Tekevät sulle varmasti synnytystapa-arvioinnin ja jos ei siitä puhuta sulle, niin pyydä. Siinä katsotaan että lantio on oikein kokoinen ja että mahtuuko vauva sieltä syntymään normaalisti. Tietenkin tiukkaa tekee aina ekan synnyttäminen, kun ei paikat ole venyneet aikaisemmin niin paljoa. Seuraavat tulevat jo helpommin. Mutta kysy tuosta neuvolassa ja äitipolilla.

(.) Nyt olen pystynyt aika hyvin pitämään omat ajatukset koossa. Ei niin pelota se vauva mahdollinen sydänvika. Luotan aika pitkälle suomen lääketieteeseen ja varsinkin sydänsairauksien osalta ollaan kehitytty huimasti. Neuvolassakin sanoivat että mennään ainakin nyt sillä että vauva on terve. Kohtu kasvanut hyvin, vauvan liikeet ja sydänäänet kuuuluvat ja tuntuvat. Paremmat mahdollisuudet vauvallahan on kun mahdolliset viat ja sairaudet löydetään jo sikiökaudella. Tsemppiä kaikille meille elokuisille!:)

petite & vauva 21+4
 
Tää kevät on vähän hassua aikaa, toisaalta ihanaa mutta toisaalta vähän perseestä :D Eilen tuli räntää ja oli aika kylmä, nyt taas on ihan kuivaa, lämmintä ja aurinkoista.

Jenni* tosi kivan pinniksen ootte löytäny! :)

Meillä ei tosiaan oo mitään vielä hankittuna edelleenkään, odotellaan kesä/heinäkuun tienoille kun on se muutto edessä ihan pian. :) Kun vaan asunto löytyis...

Liikkeistä mä tunnen kyllä aina tiettyihin aikoihin liikkeet, varsinki tähän aikaan ja iltaisin sitte jos ehdin hiukan makoilla sohvalla :) Aika kovia potkuja jo ja näkyy kyllä ihan päälle päin! Asennosta en tiedä, muutakuin että ultrassa sanottiin että perätilassa mutta kyllähän se varmasti asentoa vaihtaa usein ja se kohtulihas on vielä paksu, eikä vauvakaan kovin iso ole. :) Raskauden loppupuolen juttuja taitaa tosiaan olla lähinnä!

Särkylääkkeistä paracetamolia ainakin voi tosiaan ottaa raskauden aikanakin, itse oon joutunut pari kertaa selkäsärkyyn ja pääkipuun ottamaan. Yritän jokatapauksessa välttää, mutta parasta vaan ottaa jos kivut häiritsee. :)

Kävin eilen Kelalla, kun halusin ihan paperiversiona täyttää ne hakemukset että saa kaiken samalla kertaa hoidettua ja varmasti oikein. Innolla odotellaan äitiyspakkausta!

Kivuista mulla tulee usein lenkillä repäisykipuja ja muita jomotuksia mahaan, mutta siitä en huolehdi. Hiljennän vaan vauhtia. Joinain päivinä jaksan paremmin kävelyllä ja joinain taas ei kovin pitkää matkaa pääse ilman kipuja. Vatsalihaksetkin tosiaan voi olla aika piukassa tuolla, kai niiden pitää johonkin suuntaan väistyä kohdun tieltä :D Hassuahan se ois jos ei tuo kohdun kasvaminen tuntuis yhtään missään, sen verran paljon ja suhteellisen nopeaa kasvaa.
Tietysti kannattaa kuitenkin tarkkailla omaa vointia ja jos alkaa joku asia epäilyttään niin ei muuta kuin soitto neuvolaan/päivystykseen :)

Nyt suihkuun ja taas "itsenäisen opiskelun" merkeissä päivää viettämään... tympäisee tää kotona olo tässä vaiheessa! Onneks on pian vappu ja sen jälkeen toivottavasti vielä mukavampi jakso koulussa :)
Ja tulevana sunnuntaina pääsen katsomaan mun ihanaa kummipoikaa siskoni luo! Ihanaa kun pitkästä aikaa edes pieni reissu tiedossa miehen kans.

Minea ja maha-asukki 24+4
 

Yhteistyössä