-¤-Elokuun Epelit 2012-¤- *HELMIKUUSSA*

15+0 Poks :)

Liikkeistä vieläkään en ole itse liikkeitä havainnut, mutta tossa yks päivä mies rupesi kuulostelemaan mun vatsaa ja sanoi että kuuluu sellaisia ääniä kuin joku sukeltelisi. Ja kuunteli myöhemmin ja sanoi että nyt se varmaan nukkuu kun ei kuulu niin paljon. Oli kuulemma erilaisia ääniä kun mitä aikaisemmin on kuulunut kun on yrittänyt kuunnella että josko ne sit ois niitä vauvan riehumisia? Onko edes mahdollista kuulla tietääkö joku? En kyllä hentoisi miehelle sanoa vaikka ne olisikin vaan jotain mun mahan murinoita kun toinen oli niin innoissaan :)

Tää oli tällainen pika kysely viesti vaan pitää yrittää pakottaa ittensä lukemaan kokeisiin kun ens viikolla on kahdet..
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90 ja rooroo
Täälläkin paukkuu viikot, 17+0! :)

Mullakin maha jo näkyy, eikä taida olla ainoastaan turvotusta, kun aamullakin on ihan näkyvä kumpu. On kyllä vielä sen verran pieni, että helppo piilottaa vaatteiden alle ja jotkut saattavat vain ajatella mun lihoneen. Saapa nähdä millon se pompsahtaa ihan kunnolla esiin.

Mä en oo vieläkään tuntenut liikkeitä! Okei, tässä odotellaan esikoista, mutta oon silti vähän katkera että muut tuntee jo tyyliin 14-15 viikoilla. Oon yrittänyt kuulostella vaikka missä asennoissa, mutta ei vaan tunnu. Minun vauva varmaan haluaa vaan nukkua.. :D

Meinaatteko muuten kertoa muille lapsen sukupuolen rakenneultran jälkeen, jos itse haluatte sen tietää? Mä en tiedä sanoisinko esimerkiksi äidille, kun en halua niitä vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä vaatteita! Jos sanois vaan, että pitää sopia sekä tytölle että pojalle niin saattas tulla enemmän omasta mielestä kivan värisiä vaatteita.

Ootteko muuten huomannu, että nykyään on kauhean vähän kirkkaanvärisiä lastenvaatteita? Kaikki on pastellisävyjä, kun mä haluaisin mieluummin kirkkaanpunaista, -vihreää, -keltaista, -sinistä jne. Ja jos jossain onkin kirkkaanvärisiä vaatteita, niin ne maksaa sitten ihan maltaita. Ärsyttää. :x
 
Viimeksi muokattu:
Unna: minusta ainakin lindexiltä ja kappahlista löytyy suht värikkäitä lastenvaatteita sopuhintaan. Monesti ne ihan vastasyntyneitten vaatteet on vaaleita, mut sit 68cm eteenpäin on kivasti värejäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Moi kaikille!

Uusi naama ilmoittautuu mukaan keskusteluun. Olen nyt 16+5, jos ultran mittailuihin on uskominen. Ja tämä on meidän eka vauva :)

Ihan huippua lukea kuinka aikaisin jotkut tuntevat vauvan liikkeet. Raskauskirjojen mukaan ensikertalaiset tuntevat liikkeet vasta viikoilla 18-20. Mulla oli jo viikolla 15 kaksi selvää tuntemusta, mutta en uskonut niitä todeksi. Voihan olla, että ne oli jotain muutakin, mutta ainakaan ennen en ole tuntunut mitään vastaavaa. Tuntui vähän kuin elohiiri juoksentelisi alavatsassa :)

Rakenneultra on vasta kuukauden päässä, en malttais odottaa. Olemme päättäneet olla ottamatta selvää sukupuolesta, mutta toisaalta, jos siellä näkyy selvästi jompikumpi, niin tuskinpa sitä voi olla näkemättä. Tulevat isovanhemmat tuntuvat välittävän enemmän sukupuolesta kuin me. Vaatteiden värillä ei ole väliä, voin ihan hyvin pukea tytölle vaaleansinistä ja pojalle vaaleanpunaista. Mutta se ei tunnu menevän perille vanhemmalle väelle ;)
 
Amidala, esimerkiksi neuvolasta saadussa odotuskirjassa sanotaan että liikkeet tuntuvat yksilöllisesti 16.-22 viikon välillä :) riippuu tosiaan ihmisestä ja lähteestä siis :D Ei aina tiedä mihin uskoa kun eri kirjoissa sanotaan eri asioita ja tietoa tulee monista jutuista joka vuosi lisää. Mutta paras uskoa omiin fiiliksiin. :) Ja tämän sivuston raskausosiossa viikon 15 kohdalla luki jotenkin näin, että jotkut voivat tuntea liikkeitä jo tässä vaiheessa. Liitinkin siitä lainauksen tänne joskus aikaisemmin.

Scarlett, minä en ainakaan osaa sanoa kuuluuko sikiön "sukellukset" mahan läpi, mutta aika hauska ajatus :) Eihän sitä tiedä, mutta tuntuu vähän epätodennäköiseltä,ainakin näillä viikoilla. Paljon myöhemmillä viikoilla mieskin voi kuulemma kuulla sikiön sydänäänet mahan läpi, en muista nyt mistä kirjasta sen luin :D

Vauvanvaatteista niinkuin joku jo sanoikin, niin kapphallista ja lindexiltä saa kivoja,kirkkaitakin värejä. Tosi hassua mun mielestä että ihan vastasyntyneiden vaatteet onkin just nimenomaan niitä hempeitä sävyjä, koska pienet vauvathan ei erota niitä. Ehkä se on lähinnä vanhempien "makuasia", hyväksi todettua hempeilyä :D

Mulla on vähän jotenkin pää sekasin, varmaan siitä kun oon mökkihöperöitynyt sairaana yksin kaikki päivät enkä oo edes ulos päässyt. :D Huomenna sitten iltavuoroon joka on onneks yleensä rauhallisempi.

Hejalle pahoittelut ja voimia! :hug: Luulin että olin jo kirjoittanut sen mutta se ei näköjään tullut perille tai sitten harvapäisyydessäni unohdin...

Minea ja toivottavasti vielä elossa muutaman päivän syömättömyyden jälkeen oleva maha-asukki 16+0 POKS :heart:
 
Heippa taas kaikki! :wave:

Iski sitten oikein siivouskärpänen :D Eilen puunattiin koko kämppä iiiihan siistiksi, ja sitten tossa äsken pesin lattiat aineella kahteen kertaan, ja vielä kolmannen kerran ihan vedellä. (vaikka aineen kyljessä luki ettei tartte huuhdella, mut ajattelin tota esikoista, kun se tykkää nuolla lattiaa, ettei varmasti jää mitään puhdistusainetta :) ) nyt sen kyl kelpaa nuolla lattiaa, kun on varmasti puhdas! :D

Ruoka maistuu, pissattaa, ja on joitain mielitekoja :) eipä oikeestaan sen kummempia..

Emilien ja pikkuinen 15+3 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Heipsan!
Mulla onkin ollut hiljaiseloa tän palstan suhteen, aika mennyt harjoittelun ja muiden juttujen parissa ja illalla ollu niin väsynyt. Varmaan muutenkaan ei ehdi täällä niin tiiviisti lukea enää juttuja, ja kun täällä on tosi paljon tulevia mammoja, nytkin olis mooonta sivua luettavana! Välillä käyn sit kurkkimassa. Blogin kirjottaminenkin on jääny ihan retuperälle vaikka juttua olis. Ei vaan jaksa.

Ja nyt menee päivästä enemmän aikaa syömiseenkin kun oon yrittänyt nyt korjailla ateriarytmejä ja syömään paremmin. Tuntuu että jos 5 kertaa päivässä syö, saa olla jatkuvasti syömässä tai tekemässä jotain syömistä!! Ja lisäks olen nyt alkanu tekemään pidempiä lenkkejä koirien kanssa =)

Just alkoi päänsärky vaivailemaan. Ikävää että se tähän aikaan tulee, kun ei viitsi päikkäreitäkään ottaa enää. Täällä on jo viime viikolla tuntunut pientä "hipsuttelua" mahassa, nyt sitä on satunnaisesti tullut mut ei joka päivä. Kai ne siitä voimistuu ja ootan vaan sitä kun alkaa kuperkeikat tuntua! :D Masu on vielä tosi pieni :)

Nyt odotellaan vain alkavaa talvilomaa, otin sinne tosin pari palkkatyövuoroa ettei käy liian lomailuksi koko viikko ;)

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 16+1
 
Moikka! Tulin tänne pitkästä aikaa poksumaan eli 16 vko POKS. Samalla vähän päivityksiä...eli L.A muuttunut eli 5.8, NT oli 25.1 ja Rakenneultra 20.3. Ja ensimmäinen vauveli on.

Täällä tosiaan mennyt hyvin, seisoma työ vähän rasittaa ja kipuilee alavatsassa+ selässä, mut muuten ok. Kovasti jo odotan liikkeiden tuntemista =), mutta täytyy vielä malttaa odottaa... :)

Mirkku78 + mörrimöykky 16+0
 
  • Tykkää
Reactions: Jenny90
Terve, Ei tainnut kukaan katsoa niitä linkkejä saksassa Ebay.de:ssä olevista yhdistelmistä joista laitoin linkit edelliseen viestiini? Ainakaan kukaan ei ole kommentonut :(

No, jokatapauksessa tänne on nyt tulossa sieltä sitten yhdistelmävaunut rahteineen hintaan alle 160euroa. Ovat malliltaan samalaiset kun Firkonin yksi malli joka maksaa täällä suomessa vaunulassa kuitenkin lähemmäs 300euroa..
Tässäpä linkki kärreihin jotka saksan ebaystä ostettu ja maksettukin

eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices

Varmaan kivan lämpimät talvivauvalle, sillä silloin saakin olla kunnon paksut kuomut jne..

Liikkeistä sen verran, että täälä odotetaan toista lasta viikolla 16 ja luulin jotakin tunteneeni viikko sitten ja se jälkeen pari kertaa, joskaan varmahan ei voi olla mitä liikkeet ovat (vauvaa vai vatsatoimintaa, heh). No, kovasti odottelen jo tokaa neuvolaa joka on 5.3..että voisi taas uskoa että täälä joku on ja että asiat ovat kunnossa.

Huomenna lähetän IF:ille syntymättömän lapsen vakuutushakemuksen, toivottavasti se meille myönnetään. Ovat muutaneet syysteemiä parin vuoden takaisesta siten että sen saakin suoraan jatkumaan lapsivakuutuksena kunhan ilmoitaa lapsen tiedot syntymän jälkeen 2kk sisällä. Aiemmin piti erikseen hakea syntymän jälkeen vakuutus vaikka tuo syntymättömän vakuutus olisikin ollut ja johti meillä siihen, että saatiin lapselle vakuutus vasta kun oli noin 1vuotias (kk etukäteen syntyminen ja sen komplikaatiot tekivät sen etteivät heti vakuutusta antaneet). No, nyt jännätään saadaanko syntymättömän lapsenvakuutus vai ei, pianhan se sitten selviää kun paperin postiin heitän.

Vauvanvaatteista, KappAhalilla on tosiaan kirkkaita värejä lastenvaatteissa kuten muutkin on huomanneet ( ja sellaista retrotyylitäkin kuosiakin). Oliskohan Polarnpyretissäkin jotakin värikkäitä? Jumbossa on punavuorenpeikko -niminen liike jossa tosi värikkäitä retrokuoseja, mutta hinnat on mielestäni täysin kohtuuttomia (bodeista päälle parikyteuroa kpl jne, käyttöaika niin lyhyt että minä en siihen hintaan ostele).

Tervetuloa uusille ja kivaa alkavaa viikkoa toivottelee,
Eka2
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille pitkästä aikaa! En olekkaan täällä aikoihin kirjoitellut, enemmän tuolla fb:n puolella..
Täälllä myös nt-ultra takana, pikkukaveri oli erittäin vilkas ja reipas tapaus, hienosti näytti isille ja äiskälle miten venytellään, vilkutetaan, pompitaan ja härnätään lääkäriä joka yritti saada tarkkoja kuvia otettua.. ;)) nt 0,8mm ja verikokeet myös normaalit, eli tervettä pientä täällä odotellaan!<3
masu on täällä jo aika hyvin näkyvissä, mammahousut ja -leggarit on hankittu ja kovassa käytössä (kaikki vanhat omat housut puristaa masun kohdalta)! En ole ihan varma, olenko pariin otteeseen tuntenut pieniä "pyrstön hipaisuja", vai kuvittelenko vaan (meille ei siis ultrassa mainittu mitään istukan sijainnista, sitä tuskin saa tietoon sitten ennen sitä rakenneltraa??)..
Oireita ei täällä ole juurikaan ollut, mielialojenvaihtelut ja alituiset itkukohtaukset olleet melko alusta saakka.. Joitakin ruokahimoja tosin tullut, esim keitetyt kananmunat on nyt ihan Must!! ;)

Mutta joo.. Eipä mulla tässä varmaan sitten muuta. Hyvät yöt kaikille! :)

KapuH & Bona 13+5.<3
 
Moi vaan kaikille :)

Maygory? kyseli rytmihäiriöistä. Täällä yksi jota ne häiritsee. Lääkäri ja neuvolantäti eivät kovin huolissaan ole olleet, vaikka tiuhaan tulee. Sairaslomalla tosin olen supistelujen ja osaksi kait myös rytmihäiriöiden vuoksi. Levossa kun kummatkin helpottaa parhaiten. Mitä sinulle lääkäri niistä sanonut? Entä miten ne tulee ja tuntuu sinulla?

Eka2 on hienot ja edulliset vaunut löytänyt :) Itsellä kokemusta ainoastaan emmaljungan edge duo kombista ja brion double wavesta. Tuttavilla ollut myös edullisempia vaunuja, muuten eivät ole morkanneet, mutta renkaiden/jousituksen kitinä talvisin on työntäjiä häirinnyt, ei vauvaa :) Mekin siis nuo kalliimmat vaunut ostettiin vain kun meitä sponssattiin ja ostettiin edellisen vuoden kuosia, säästää monta sataa tuolla vanhalla kuosilla! Ja kumminkin ovat ihan nykyaikaiset.

ON: täällä edelleen siis sairaslomalla. Pahoinvoinnit hiukan helpottaneet mutta supistelee aika ajoin kipeästikkin. Vettä saa kiskoa kaksin käsin ja panadolia nassuun&suihkuun, niin helpottaa yleensä. Nlalääkäri vaan sanoi että toivotaan pääsevän edes rv 20 asti. Tosi lohduttavaa, kun eihän vielä tuolloinkaan vauvaa hoideta, eikös se raja ole 23rv:n jälkeen..
Masua ei oikeastaan ole, edellisistäkin tuli vasta puolenvälin maissa näkyviin. Liikkeitä tuntunut parin viikon ajan enemmän ja vähemmän, ihanaa! :)

Minä kaipaisin myös pirteämpiä vauvan vaatteita, mutta en tosiaan maksa montaa kymppiä bodysta.. Siispä alesta ostan jos löytyy ja lindexin vaatteita täällä myös käytössä. Käyttöikä tosiaan niin lyhyt etten koe järkeväksi ostaa kovin kallista. Meillä isommat lapset maitoallergisia ja kovia oksentamaan syntymästä lähtien, niin johan olisi hienot vaatteet kärsineet.

Mistäs ite kukakin on keksineet omat nikit? Kivoja nimiä kaikilla :)

Kuutti&pienin 17+0
 
Hei vaan ja poks! :D

Täällä myös yks, joka tykkää eniten värikkäistä vaatteista ja näyttäs olevan aika tylsiä vaatteita tuossa äippäpakkauksessa, vähän harmi juttu kyllä. Ennen kaikki oli paremmin! :D Olen siis itse ostanut muutaman värikkäämmän bodyn ja retrokuosisen yökkärin pikkuiselle.
Jospa sitä tällä viikolla pääsis Ylivieskaan Kärkkäiselle katteleen, oisko sielläkin jotain kivaa vauvalle. Aattelin vaatteita myös itellekin, kun jossain luki että siellä vois olla ihan kivoja imetyspaitoja. Ja isommat liivit ois jo aika tarpeelliset, ainakin siihen saakka kunnes maito nousee ja tarvii taas jo isommat imetysliivit..

Jossakin puhuttiin syntymättömän vauvan vakuutuksesta. Olen ajatellut hommata moisen ja vissiin jos sen kerta saa vielä jatkumaan lapsivakuutuksena, ni ois hyvä. Ollaan siis Ifin asiakkaita. Meinaako muut vakuuttaa vauvan jo ennen syntymää?

-pansku- ja bubu 16+0!
 
Tervetuloa uudet! :)

Nikeistä KuuttiPieni kyseli. Omani on keksitty jo jokin aika sitten, en tarkkaa aikaa muista. Olen vain aina tykännyt sanasta lucky. Olen toki pariinkin otteeseen pohtinut, että kuinka se girl loppuosa meikäläisellä nykyisin toimii, mutta en ole mennyt muutamaankaan.

Vakuutuksesta Kävimme juuri tänään juttelemassa vakuutuksesta vauvalle ja tulihan sellainen pikkuiselle hankittua. Meillä yhtiö valitseminen oli helppoa, sillä olemme keskittäneet kaikki vakuutukset Fenniaan, joten sieltä hankimme vauvallekin vakuutuksen. Meillä vakuutus ainakin jatkuu myöhemmin lapsivakuutuksena ja hinta putoaa vauvan kasvaessa ensin 2-vuotiaaksi ja taas lisää, kun lapsi on 7-vuotias.

Vaunuista Sain vihdoinkin miehen katsomaan vaunuja! Kävimme näin aluksi yhdessä liikkeessä, jonka valikoimassa oli lähinnä Emmaljungia. Saimme kyllä hyvän käsityksen siitä, että vaunuissa on eroja. Mies ihastui malliin, jossa on kunnon takapyörät, pienemmät etupyörät ja heittoaisa (lila kuosi oli minusta ihana!). Saan toivottavasti miehen vielä tällä viikolla kahteen isompaan liikkeeseen, joissa pitäisi olla huomattavasti laajempi valikoima eri merkkejä ja malleja. Olin tietty jo ihan fiiliksisssäni jo nyt! :D En koe olevani vielä niin selvillä siitä, että millaiset vaunut olisivat meille parhaat, jotta uskaltaisin sellaiset tilata ulkomailta. Meillä toki isovanhemmat ovat vinkkailleet, että haluavat osallistua vaunujen kustannuksiin, joten silläkin on merkitystä.

Saunomisesta Kävin eilen saunomassa äitini luona. Löylyä emme heittäneet, enkä saunonut pitkään. Otin tuntemusten mukaan ja hyvältä tuntui. Voin siis piipahtaa huoletta saunassa kylpylässäkin, jos lämmittelylle on tarvetta.

Mahtavaa uutta viikkoa!:)

Hiihtolomaileva Luckygirl & Vintiö 15+2
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutuksesta olen kyllä itse sitä mieltä että meidän kannattaisi vauva vakuuttaa, koska mulla on ollut vauvana korvatulehduksia, jotka johtui siitä että mulla on ahtaat korvakäytävät. Vieläkin jos tulee flunssa niin aina korvissa tuntuu. Miten tarkkaan ne siellä vakuutusyhtiöissä katsoo tällaisia asioita? Eli onko se vaan äidin odotuksen aikainen terveyden tila ja tietenkin perinnölliset sairaudet jotka merkkaa vai voiko esm. toi vaikuttaa kun mulla on ollut niitä
korvatulehduksia vauvana? Jos lapselle sattuu periytymään mun korvakäytävät niin en halua, että se joutuu odottelemaan monet tunnit päivysytksessä ja itsellekin olisi varmasti aika raskasta. en tietenkään vauva ajoilta mitään muista, mutta mulla oli noita korvatulehduksia pitkin lapsuutta ja oli ihan kiva että pääsi sille tutulle lääkärille aina, vaikka oma äitini ei ollut vakuutusta ymmärtänytkään hankkia niin halusi silti viedä minut yksityiselle.

Saunomisesta ja kylpylöistä kysyin lääkäriltä onko esim. poreista haittaa ja sanoi että ei ole kunhan nyt ei mahaa työnnä mihinkään valtavaan vesisuihkuun. Kylmäaltaasta en kysynyt, mutta en ainakaan itse menisi ihan sen takia että rinnat on niin arkana kylmälle tällä hetkellä. Saunassa olen silloin tällöin käynyt enkä ymmärrä miksi ei voisi käydä sellaisissa löyöyissä mitkä tuntuu hyviltä. Ihan maalaisjärjen mukaan olen tässä mennyt. Eiköhän siitä neuvolassa varoitettaisi jos olisi haitallista, kun suomalaiset kuitenkin saunassa käy tunnetusti aika usein :)

Scarlett ja Sissi 15+1
 
Eka mun piti aikaisemmin kommentoida,mutta unohdin, että olen itse tilaamassa Saksasta vaunut, kun ystäväni suositteli sitä. He ovat tilanneet turvaistuimet sun muut Saksasta aina reilusti halvemmalla. Olen päättäny ostaa sitten kuitenkin Phil&Tedsit ja siinä säästää satasen kun tilaa sieltä. On sekin kuitenkin rahaa :D

Itse tykkään tosi paljon Lindexin vauvanvaatteista, kivan värisiä ja kohtuuhintaisia ovat:)

Vakuutuksesta: Me otetaan kanssa syntymättömän vakuutus. Otetaan Fenniasta kun miellä on kaikki keskitetty myöskin sinne. Ei olla esikoisen kanssa tarvittu vakuutusta onneks vielä, mutta täällä saa niin huonosti julkista terveydenhuoltoa, että vakuutus on parempi olla olemassa varmuuden vuoksi.

Me tosiaan muutetaan tällä viikolla ja varailin itselleni uuden rakenneultra-ajan Porvoosta. Se onkin jo 8.3! Hihi, parin viikon päästä, en malta odottaa!

Jenny ja Papu 16+6
 
Vuotoa!!
Siis huh, kuinka säikähdin tänään, kun kävin töissä vessassa, ja pyyhkiessä paperi oli ihan verinen.. Soitin heti neuvolaan, ja sitten synnärille, niin synnäriltä sanoivat että voin samantien lähteä sinne..

Noh, pääsin sitten lääkäriin, veri tullut kuulema kohdunsuulta (voi johtua toissapväisestä yhdynnästä tai ummetuksesta tms joka aristanut kohdunsuuta), eikä onneksi kohdusta. VAUVA näytti hyvinvoivalta, sydän jumpsutti normaalisti KASVANUT KYLLÄ AIVAN VALTAVASTI TÄSSÄ KAHDESSA VIIKOSSA, oli kyllä melkoisen pullukka kaveri!!?? Eli huh, selvittiin säikähdyksellä!!

KapuH & Bona 13+6.<3
 
KapuH Onneksi selvisitte pelkällä säikähdyksellä! :)

Vauvan vakuutuksista, me aiotaan kanssa ottaa pikkaselle vakuutus kun ollaan molemmat oltu pienenä niin kovassa korvatulehduskierteessä etten
tahdo että lapsi joutuu istumaan missään kunnallisessa päivystyksessä montaa tuntia.

Ihanaa kun niin moni on jo tuntenut vauvan liikkeitä :heart:
Täällä ei oo tuntunu vielä mitään mutta ehkä muutaman viikon päästä viimeistään alkaa vauva hipsuttelemaan minunki masua :)

j_enna & toukka 14+1
 
KuuttiPieni,täälä alkaa maha näkyä nyt. Viikonloppuna kerrotaan vanhemmillemme ja isovanhemmille ja ajattelin josko sitten 5.3. neuvolan jälkeen laittaisin mammavaatetta päälle töihin (nyt mennyt neuleissa kun on kylmä, niin pysynyt tuo pömppis vielä piilossa) - tulee siten sielläkin töissäkin hoidettua se kertominen ja saadaan kesälomakuviot varmaan puheenaiheeksi ;) Ikävältä kuulostaa jos nyt jo on supistuksia jotka tunnet, kannattaa tosiaan ottaa ihan lungisti jos vaan pystyy.

Kovin oli Saksan pojat nopeita vaunujen kanssa, tuli meili että lähtivät aamulla DHL:llä tännepäin jo! Eli ovat varmaan ke/to viimeistään sitten noudettavissa DHL:stä (toimittavat kotiin asti, mutta vain enne viittää..joten ei kukaan ole vastaanottamassa täällä).

Tosiaan mulle ei ole merkitystä sillä minkämerkkiset vaunut ovat, on kokemusta Brioista, ABC:stä, Orasta, Gracon matkiksista jne..en ole valmis maksamaan useita satasia kärreistä, kun huomattu on että käyttöikä on tosi lyhyt (vaunukopalla oli käytössä jotain 8kk, sitten siirryttiin Brion pony rattaisiin, koska ovat paljon näppärämmät kuin yhdistelmän isot rattaat). Ja huomattua tuli että riippumatta hintaluokasta ja merkistä tuppasi tulemaan jotakin "Laittoa" kuitenkin. Aluksi täällä palstaillessa tulinkin sanoneeksi että haluan vaan vahat vaunut ilman säätöjä (huomattu on, että nuo muovinippelit, heittoaisat sun muut hajoavat turhan nopeaan), kuin aiemman lapsen kanssa briosta löystyivät pinnat (käytin fillarikorjaamossa, koska renkaat olisivat varaosina olleet 40e kpl ja vain 4kpl paketeissa), ABC:ssä heittoasan toinen puoli jumahti, Gracon matkiksissa jarru kävi kränäämään kuten myös lopulta kasausmekanismi ja kahdella ystävälläni emmaljungista puhkesi kumi useamman kerran alle puolenvuoden vuoden käytössä.

Kuten eräs ystäväni oli vaunukaupassa myyjälle sanonut hinnan kuultuaan "herraisä, tuolla hinnalla saa jo käytetyn auton!" ;) Itse vähän samoilla ajatuksilla, että tuntuisi turhalta maksaa paljon jos halvemmalakin saa vehkeet jotka ajavat saman asian. Kun meillä ykkösvaunut olivat telakalla niin ajelin surutta 90-luvun vanuilla joissa kapea putkirunko eikä mitään säätöjä - mutta eipä kyllä mennyt mistään rikkikään (olivat parvekevaunuina, mutta pääsivät käyttöön kun Briot olivat korjauksessa).

Nyt sitten sorruin kuitenkin uusiin yhdistelmiin, kun katselin että käytetyistä vaunuista pyytävät yleisesti 180e-> joten kun nyt sai 155egellä nuo uudet kärryt Saksasta niin kaupat tuli. Renkaita näyttää tuolta myyjältä löytyvän varaosinakin huokeaan hintaa jos tarvista on, hyvä juttu sekin (ja sai valita 4stä eri rengasmallista mitkä kärreihinsä haluaa). tiä sitten mimmoset ovat, mutta eiköhän niitä siinä lyki missä muitakin, toivottavasti :)

Syntymättömän lapsen vakuutus ei suinkaan palvele jo syntyneen lapsen korvatulehduksissa, vaan korvausta saa jos lapsella havaitaan rakenteellisesta virhettä/kehityshäiriötä, lapsen kohtukuolemasta (aikaraja, vasta loppuraskaudesta) ja mahdollisesta sairaalahoidosta jonkun komplikaation vuoksi (tosin omavastuu saraalapäivissä 30pv). Ehdot, diagnoosit jne on tarkasti kerrottu jos haet vakuutusyhtiöstä esitteen. Ylläolevat siis Ifin syntymättömän lapsenvakuutus kiteytystä, toki ehdoissa on varmaan eroja yhtiöllä. Ifillä syntymöttömän lapsen vakuuts pitää hakea viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa ja sen saa hakea sitten kun on käynyt rv9:n jälkeen ultrassa.

Terveysselvityksessä kysellään odottajan painoa, pituutta, päihteiden käyttöä, mahdollisia sairauksia (esim. verenpaineongelmat, mielenterveysprobleemat jne), mahdolliset aimpien raskauksen probleemat (keskenmeno, ennenaikainen synnytys jne). Kysytään myös, havaittiinko ultrassa poikkeavuuksia. Kyselylomakkeessakin varmaan vähän eroja vak.yhtiöstä riippuen.

Meillä on lapsivakuutus ollut käytössä, joten hyvä että se saatiin lapsen tullessa vuoden ikään (olishan sen voineet silloinkin evätä). Tulee käytettyä yksityisellä lääkärillä ja silmälääkärillä ja lääkkeistä tulee korvaukset haettua sitten myös kuten myös sairaalapäivien laskuista (niitäkin on ollut, kun keuhkokuumeen lapsi sairasti).

Vakuutuksethan on aina sellaisia, että sitä toivoo ettei niitä tarvisi käyttää vaikka ne onkin tullut otettua (=eli että ei olisi sairastelua, autovarkatta, paloa jne. josta noita vakuutuksia tulee maksettua). Eikös vaan?

Ja nyt tämä laittaa esikoisen nukkumaan ja siirtyy TV:n ääreen :)

Eka2
 
Meidän eräs tuttavapariskunta otti syntymättömälle lapselleen vakutuuksen joka muuttui lapsivakuutukseksi n.2kk syntymän jälkeen (kun lapsen tiedot annettu).
Tällä hetkellä heidän tyttärellään on korvatulehduskierre menossa jonka yksityiset lääkärikäynnit + lääkkeet on vakuutus korvannut kun ns, omavastuu osuus (100€/vuosi) on itse maksettu.
 
Nt ultrassa käyty tänään ja kaikki oli hyvin. Siellä se pikkuinen näky raapivan päätään ja pyörivän. =) Ultran mukaan viikot oli 13+5 ja la pari päivää aiemmin mutta ei muutettu mitään kun niin pieni heitto. Oli kyllä jännä nähdä se vauveli niin tarkkaan. =)

Rakenneultra on sitten 17.4. ja huomenna on vielä neuvolalääkäri.

Vakuutuksista Me ei olla kyllä aateltu ottaa syntymättömälle vauvalle vakuutusta, eikä varmaan oteta sitä vauvavakuutustakaan. Uskotaan pärjäävämme terveyskeskuksen palveluilla.

Pahoittelut omanapailusta. Tämä lähtee nyt nukkumaan.
Coco 13+3
 
Heipsan!

Tässä just skannailin ystävälleni sähköpostiin kuvia ja samalla muistin kurkata tännekin :)

Vakuutus kyllä otetaan ja äiti meinas jo että osallistuu sit jos tulee könttäsummana maksettavaksi tuo eka vuosi.. Tapiolassa olis reilu 400e, tosin saadaan 17% alea kun siellä on jo kaikki; tilit, rahoitussäästöt ja vakuutukset.

(.) Ei muutoksia :) Olo on mainio, perjantain kontrolliultraa odotellessa menee tämä viikko. Odottelen jo kovasti liikkeitä mut ei oo vielä mitään tuntunu..

inieh ja pikku 13+0 POKS!
 
Vakuutuksesta: Eka2 kyllä se syntymättömän lapsen vakuutus palvelee myöhemminkin. Meillä molemmilla lapsilla ollu lähivakuutuksesta vakuutus joka syntymän jälkeen muuttuu lapsiturvaksi joka kattaa siis kaikki myöhemmät lapsuusiän sairastelukulut. Jos sitä vakuutusta ei ota ennen syntymää niin sen voi ottaa sitten vasta 2kk iässä ja sillon se ei kata enää siihen mennessä tulleita sairauksia tai synnytyksessä aiheutuneita ongelmia. Me otetaan tällekin vakuutus. Vanhempi poika ei ole sitä juuri tarvinnut, yksi korvatulehdus oli johon jouduttiin useampi kuukausi lääkkeitä syömään että talttui, mutta pienemmällä on ollut kunnon kierre ja jos ois putket tarvittu niin yksityisen kautta ois nekin saatu nopeampaan.
 
Vauvavakuutus: Aivan ehdoton! Eka lapsi on syntynyt rv 32+2, toinen rv 35+0. Esikoisella astma, atooppinen iho ja korvakierre. Leikattu vatsanalueelta 5 kertaa, kaikki yksityisellä. Toisella joka siis tällähetkellä alle 2v on toiset putket eli korvakierre myös. Ruoka-aineallergioita. Eli ne vakuutukset tulee todella tarpeeseen meille! Kalenterivuotta kohden lääkkeistä ja lääkärikäynneistä kertyy sellaset 1500-2000€ ja siihen toimenpiteet päälle.
Mulla oli ekassa raskaudessa radi ruokavaliohoidolla. Toisella radi insuliineillä ja myös hepatoosi. En ole tyypillinen radi potilas. Painoindeksi 22 ennen raskautta ja molemmista raskauksista painoa tullut alle 5kg. Mulla vaan on heikentynyt sokeriaineenvaihdunta muutenkin. Eli vakuutus kannattaa mun ottaa jo niin aikaisin kun sen saa, ennen kuin on ollut suurempia ongelmia raskaudessa. Lapset kun ovat syntyneet ennen aikojaan, kuten tämänkin oletetaan syntyvän niin ei kukaan myönnä meille ilman ehtoja vakuutusta 2kk ikäiselle vauvalle.
Elikkäs tällekkin tulokkaalle haen heti ensiviikon keskiviikkona kun rv 15+1 niin sen vakuutuksen.
Niin ja POKS 14+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä