**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Muistan, että täällä oli jossain vaiheessa puhetta koti-dopplereista ja onko niillä kuuntelu kuinka usein turvallista. Kysyin tänään neuvolalääkärissä, mitä mieltä lääkäri tästä asiasta on ja hänen mielestään laitteella kuuntelu on täysin turvallista eikä sillä voi saada vauvalle mitään vahinkoa aikaan, vaikka kuinka usein kuuntelisi. Ainoana huonona puolena hän mainitsi, että voi aiheuttaa turhaa stressiä, joka taas on haitallista vauvalle. Itselläni kuitenkin toimii päinvastoin eli stressi vähenee, kun kuuntelen. Esim. kun minulla on tullut nyt epämääräisiä vuotoja niin olen pystynyt rauhoittumaan, kun olen kuunnellut, että sydänäänet löytyy.

Epämääräisistä vuodoista huolimatta, lääkäri oli sitä mieltä, ettei ole mitään tulehdukseen viittaavaa ja sanoi, että kaikki vaikuttaa olevan todella hyvin. =) Painoakin oli tullut vain reilu kilo lisää, vaikka olen syönyt hirveitä määriä.

Itsekin haluisin tuntea jo liikkeitä, mutta luulen että saan odotella niitä vielä hetken aikaan. Ensimmäinen lapsi kuitenkin tulossa enkä edes tiedä, miltä liikkeiden kuuluisi tuntua. Osaako joku kuvailla minkälaisina liikkeet aluksi tuntee?

En vielä tiedä, kuinka mies tulee osallistumaan, mutta luulen että hän hoitaa vauvaa siinä missä minäkin. Hän on nyt jo monta kertaa varmistellut, että saahan hänkin sitten hoitaa ja pitää vauvaa sylissä, etten omi sitä itselleni. =)

Tinja86 12+6
 
Etusivulle vois vaihtaa LA 30.8, ja laittaa ikä 29v.

Kiitos kaikille. onhan nuo 4d kuvat mielettömän hienoja ja selviä verrattuna tavalliseen. Nyt ekaa kertaa näin tällaista ihan livenä.

Tinja: hyvä ettei löytynyt mitään vakavaa syytä vuodoille! =)

Aamulla makasin sängyssä selälläni ja selvästi näki kummalla puolella pieni silloin majaili. Tuolla vasemmalla puolella selvä möykky ja sitten yhtäkkiä se ei enää ollutkaan siinä. :D Eli nyt sain kohdunkin paikannettua selvästi, jota olen murehtinut aikaisemmin etten sitä varmasti tunne.
 
mammy: Mulla oli siis ihan nokkosrokko. Se ei mun tietääkseni ole näitä "tarttuviarokkoja" vaan enemminkin aktivoituu jälkitautina tai jonkun allergisen reaktion ym. seurauksena. Pahalta kuulostaa tuo enterokkokin :/ Parvorokkoa,(josta täällä oli puhe) itsekkin eka pelkäsin, mutta se ei kutise kait läheskään samalla tapaa ja ihottuma ei vaihda paikkaa. Lisäksi kävin monilla lääkäreillä ja kaikki vaan totesivat olevan nokkorokkoa.

Tervetuloa naappu :flower: Kukanenkin kirjoittelee omaan tahtiin, kiva on jos edes sillointällöin ehtii kuulumisia laittaa jne. :)

Liikkeistä: Täälläkin meinannut vähän huolettaa kun pian viikko ollut hiljaiseloa massussa, vaikka aiemmin liikkeitä jo tuntuikin. Mutta mua ainakin on kovasti rauhoittanut tieto että täällä on moni samassa veneessä eli ajattelen että sen täytyy olla normaalia :) En jaksa uskoa että näin monella täällä olisi se pahin vaihtoehto kyseessä kun liikkeitä ei ole tuntunut, koska keskemenot tässä vaiheessa on jo kuitenkin tosi harvinaisia! Ei toki mahdottomia, mutta en silti usko että se näin montaa olisi tällaisessa joukossa kohdannut!!! Tänään sitten onkin piiiitkästä aikaa ollut pikku potkuja alamahalla. Tosi alhaalla vielä tuntuu, vähän häpykummun yläpuolella! Olen ajatellut liikkeiden häviämisen välillä johtuvan siitä että sikiöllä on vielä aika paljon liikkumatilaa ja voi potkiskella "sisäänpäin"tai tyhjään paikkaan jolloin ei ehkä tunnu samalla tavalla. Eiköhän ne jo kuukauden päästä ala hiljalleen säännöllisimmiksi muuttua :heart: Tinja Itselläni liikkeet ainakin tuntuu semmosena pikku kuplahteluna ja "kutinana". Vähän niinku vesirakkuloita menisi mahassa rikki tms. Alussa on tosi vaikea sanoa mikä on liikettä ja mikä normaalia suoliton kurinaa kun vähän samalle tuntuu. Liikkeet ehkä tunnistaa paikan mukaan, kun tuntuvan tuossa ihan alavatsalla epäsäännöllisinä. Pian sinäkin pikku töppöset sieltä tunnet ja lopussa saat jo ihailla milloin mitäkin kantapäätä kyljessä ;) :heart:

Doplerista Mua alkoi liikkeitten puuttuminen jo välissä huolettaa ihan tosissaan ja olin jo lähdössä sitä kaupasta ostamaan "makso mitä makso", mutta mää EN USKALLA!!!! Tiedän että saisin hirveän stressin jos sen ostaisin enkä mitään saisikaan kuulumaan ja jos taas kuulisin niin harmittaisi että ostin. Olen tosi kova stressaamaan tuollasia, joten parempi yrittää luottaa ajatukseen että kaikki menee niinkuin menee, ja olla murehtimatta enempiä!

ON: Tänää sain eiliset maksa-arvot ja ne oli tippunut!!!!! :D Olin niin helpottunut. Lääkäri meinasi että ovat johtuneet mahataudista/rokosta jotka aiheuttaneet hetkellisen maksantoimintahäiriön. B-hepatiitti oli nega. (osa vielä tulematta) OYS:n äippäpolilta soittivat kans tänää, halusivat mut jokatapauksessa käynnille ensi viikolla vaikka arvot olivat puonneet. Siellä on synnytyslääkärin ja sisätautilääkärin käynti, yrittävät vielä selvitellä noita arvoja ja samalla katsovat että vauvalla on kaikki hyvin. Itse olen tyytyväinen että tutkitaan perinpohjin ja että lääkäri tarkistaa että vauvakin voi hyvin!!! :heart:

KELAn tuista vielä Mää valmistuin n.4kk ennen esikoisen laskettua aikaa ja ehdin olla vajaan kaksi kuukautta fyssarin töissä tk:ssa. Sain ekan päätöksen edellisen vuoden tulojen mukaan, mutta kokeilin varsin, että jos saisin ne noiden "uusien" tulojen mukaan. Jostain olin lukenut että erikoistapauksissa tulot voidaan tarkistella lyhyemmältäkin kuin 6kk ajalta. Ekan hakemuksen jälkeen sain kielteisen päätöksen koska työnantajaltani saamassa todistuksessa oli päivämäärä mihin työt olisivat kestänyt jos en olisi jäänyt äippälomalle (tein siis sijaisuutta). Toimitin kelaan uuden todistuksen jossa luki vain, että työt olisivat jatkuneet ellei tt olisi jäänyt äitiyslomalle, jolloin sain KELAsta myöntävän vastauksen ja päivärahan fysioterapeutin tulojen mukaan. En tiedä vaikuttiko asiaan se että olin juuri valmistunut ja sain melkeen heti työpaikan... Nytkin mietin kannattaisiko päiväraha ottaa aiemman mukaan vai laskettaa nykyisten mukaan. Nyt en kuitenkaan ole aina tehnyt tytön sairastamisen yms. vuoksi ihan täysiä kuukausia, joten en tiedä riittääkö nykyiset tulot samaankuin aiemmat. Paperisodan toisinaan KELAn kanssa saa käydä jos sieltä jotain haluaa, mutta se ainakin joskus kannattaa!!!! Siellä on monta porsaanreikää, joista ei puhuta asiakkaille mitään etteivät vaan saisi "liian hyviä rahoja siltä".... :kieh:

Mutta nyt suihkuun! Täällä tytön vatsatauti onneksi näyttää olevan ohi!!! Tänää syönnin päälle on enää vähän niinku pulauttanut pari kertaa. Kuumettakaan ei enää ole ollut!!! Voimia kaikille jotka vatsataudin olivat risaksi saaneet :hug: Se on lohdullista että vatsatauti on onneksi (yleensä) nopeesti ohi!!!!

Viola 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Ihania kuvia Leolla!! :heart:
Katoin niitä ja mietin, että "voi vitsi, pian meidänkin vauva voi jo näyttää kuvissa noin oikealta", kunnes sitten katsoin, että mähän olen sua melkein kolme viikkoa edellä!! :D
Että varmasti näyttää tuolta minunkin masuasukas!

Masuasukas potkaisi tai möyri jotain eilen illalla kolme kertaa oikein reippaasti ja tänään on kahteen eri otteeseen tehnyt yhden isomman tuntemuksen. Ihanaa, tästä se alkaa kunnolla, enää ei tarvi epäillä, että oliko se liike vaiko eikö! Tosin, nyt alkaa samalla se stressi sitten kun niitä liikkeitä ei muka tarpeeksi tunne..

Tänään on ollut suuri päivä minulle, mutta pieni yhteiskunnalle vai miten se tavataan sanoa.. Tukasta jäi 25cm parturin lattialle ja lapsi jäi Seinäjoelle Mummolaan yökylään kun minä tulin kaverille Kokkolaan yöksi. Onneksi Mimmi oli nukahtanut vahingossa jo kahdeksalta, niin mun ei tarvinnut koko iltaa miettiä, että tuleekohan sillä Äitiä ikävä kun unille pitäisi mennä. Huomenna näen taas Mussukan!! :heart:

Raitis ja Rakkaus 16+2
 
Huomenta!

Vaivalistalle: Täälläkin yksi ummetuksesta kärsivä. Se on mulle tuttu vaiva, yleensä ennen kuukautisia maha päättää pantata viikonkin verran. Nyt tämä on jatkuvaa (jo 3 kk :D), joka toinen päivä pääsen kakalle ja kiitos siitä kuulunee kuivatuille luumuille, joita syön joka aamu kymmenkunta. Laitan ne vesilasiin turpoamaan yöksi ja aamulla syön ne ekana.

Kiitos matkustuskommenteista. Kyllä mie taian sinne reissuun lähteä (jos vaan saan pitää lomani siinä).

Täälläkin on ananakseen ihan himo! Se on jotenki nyt niin hyvää. Varsinki ku tekee ananasrahkaa! (Ennen en ole oikein tykänny.) Syön siis purkkiananasta ihan hyvällä omalla tunnolla.

Kuinkahan paljon tuo kohtu tuolla masussa vaihtaa paikkaa/ heiluu sinnetänne? Mulla se on nyt jämähtänyt enemmän oikealle puolelle ja tuossa vasemmalla on selvästi suolia yms. pehmosta. Kohdun yläreuna saavuttaa jo napaa. Ja luin tänään vauvakirjasta että pikkuinen painaa jo yli 100 g ja on jotain 15 cm pitkä ku ottaa päästä varpaisiin mitan. Uskomatonta!

Mandalay + Nokka pokspoks 16+0
 
Leo - Onko nua 3D kuvia vai mitä? ihania ovat! :)

Lähdin eilen pitkästä aikaa kävelylenkille, oli niin ihana ilma ja pakkanenkin hellittti hetkeksi ! Olin alle tunnin kävelyllä, ja johan poltti ala mahaa - ja selkää koko loppu illan !! : / Sit käytiin illalla vielä hesburgerissa ettei vahingossakaan kuluttais mitään, ja nyt on sit sellanen olo että yök hese! Eli ei tarvi sieläkään enään käydä, joulusta saakka inhottanut pizzat, mäkki ym. ja nyt ( onneksi ) inhottaa hesekin ! :D

Liikkeitä en tunne vieläkään, ainakaan varmasti! Niitä siis odotellessa :heart:

Raitapaitanen - Multa lähti kans pari viikkoa sitten tukasta sellanen 10cm... Mut ei tarkotuksella enkä oo vieläkään tottunut! Onneksi mulla taitaa raskaana kasvaa hiukset tavallista nopeampaa tahtia! :D

Mandalay - Mä tapaan kans lukea mitä milläkin viikolla tapahtuu, ja kuinka iso sikiö suunnilleen on ! Uskomatonta miten "isoja" jo ovat! :heart:

Majj & 15+2
 
Huomenia.

Ihan huono omatunto kun ei tänne ehdi mitään kirjotella kun en tajua mihin nuo tunnit vuorokaudesta oikein hupenee.. Tuntuu kyllä, et oon niin naimisissa tuon työpaikkani kanssa, että puuuh... :headwall: Nooh, jokunen kuukausi vielä olisi jaksettava. Käyn kyllä lähes päivittäin lukemassa mutta kirjoittamaan ei tunnu ehtivän. :(

Jaksuja kaikille jotka ovat mahataudin saaneet riesaksi! :hug:

Ja uusille tervetuloa! :wave:

Oon mieki vetäny sitä purkkiananasta ihan huoletta mutta täällä jo todettukkin, että sille ei sen ihmeempiä esteitä. Itellä tosin tullu hurja himo salmiakkiin, voisin rouskutella turkinpippureita yötä päivää :ashamed: Oon kuitenkin yrittänyt jonki verran rajoittaa kun hyväksihän tuo salmiakin mässyttäminen ei ole.. Onneksi itellä paineet aika alhaset, että sen puoleen ei heti huolta. Muita suurempia himoja ei ole tullutkaan, tuorepuristettua appelsiinimehua voisin juoda litra kaupalla. :p

Sitten täällä ollu puhetta raskausajan oireista, ite olen aikas helpolla päässy mutta tässä muutamia; selkä ja rinta ihan punasenaan finnejä, hyi!! Ikinä ei oo finnit mua vaivannu paitsi nyt. Nyt tullu muutenkin ihottumaa vähän sinne sun tänne. Pinna palaa joka toisesta asiasta mutta sitten kyllä lepynkin nopeasti, välillä töissä pyörittelevät silmiä kun kiljun joka toisesta asiasta, mutta ovat taitaneet tottua :D Muuta ei ole tainnut ollukkaan..

Autoista ollut kanssa jotain puhetta. Meillä tällä hetkellä farkkumersu joka todennäkösesti myös pidetään, ensin ukolla oli tarkoituksena vaihtaa se mersun ml:ään, mutta tällä hetkellä päädyttiinkin vielä pitämään, kun toistaiseksi mahdumme sinne kyllä kaikki kärryineen ja koirineen. Muutenkin tuntuu palavan rahaa aika hyvin kaikkiin hankintoihin, niin ajateltiin, että auton vaihto tässä vaiheessa aivan turhaa. Käyettynä yritetään kyllä kaikki mahdollinen ostaa mutta maksaa ne nekin.

(.) Oon lukenu täältä, että monilla jo paljon tuntemuksia liikkeistä, itellä ei vieläkään minkäännäköisiä.. : / Huolestuttaa välillä, että onkohan siellä kaikki hyvin.. No, ens viikolla olis taas neuvola niin siellä sitten varmaan ainakin sydänäänet kuunnelleen.

Muutenkin ollu aikas rankat pari viikkoa niin työn kuin muunkin kannalta : / Isästä tuli vihdoin ja viimein avaustulokset ja kuolinsyy olikin sitten aivan jotain muuta mitä odotettiin, veti mielen aika maihin ja pakostakin kävi taas koko paskan läpi uudemman kerran, nyt vähän eri kannalta katsoen :'( Välillä on niin vihainen ja väsynyt kaikkeen tapahtuneeseen, odottaa vain, että koska menisi yksi päivä muistamatta, ajattelematta ja ennenkaikkea itkemättä. Tuntuu välillä, että enää ei vain yksin kertaisesti jaksaisi.. :headwall: ..No niin nyt Ylex:ltä tulee Jenni Vartiaisen - missä muruseni on, eli kyyneleet tulee taas.. :'( Välillä kun sitten taas on vaan niin iso ikävä isää.. :'( Mutta niinhän se on, että päivä kerrallaan. Anteeksi hirveät vuodattelut mutta tuntui taas siltä, että piti päästä purkamaan edes näin tekstin muodossa.

Ihanaa viikon jatkoa kaikille :heart:

Piianappula + Pikku Myy 15+6 :heart: (Huomenna poksuu, TAAS! Mihin nää viikot katoaa :O)
 
Viimeksi muokattu:
Vielä...

Semmosta pitänyt jo pidempään kysyä, että kuinka moni polttanut ennen raskautta? Ite poltin 10 vuotta, noin askin päivässä, ja kun plussa testin tein niin noin viikon sisällä pikkuhiljaa lopetin ja itse yllätyin kuinka helppoa se oli!!:O Ennen en ole ikinä yrittänyt lopettaa kun tiesin, etten pysty, ettei ole tarpeeksi motivaatiota. Mutta nähtävästi ku tarpeeksi hyvä syy niin onnistuu helposti :heart: Ja hassuahan tässä on se, että pelkästään oma terveys ei ole ollut ikinä tarpeeksi hyvä syy.. :confused: Voi sitä ihminen olla välillä tyhmä ja turhamainen. Mutta iloinen olen, että nyt olen saanut lopetettua! :)
 
lueskelen säännöllisesti mutta ei tule kirjoitettua :D nyt kuitennii pikku väliaika tietoja: mullahan oli nt-ultrassa niskaturvotus 2.9 joten veriseulassa kävin josta tuli hälytys.suhdeluvuksi sain !:15 joka ei kyllä paljon miletä ylennä :( ensi viikolla menen lapsivesipunktioon josta alkaa piinaviikot tuloksien odottamiseen.....
 
piianappula mie poltin raskauksien välissä noin 5kk,,,lopetin imetyksen ja ennen kun alkoi hoidot..ja helppoa oli tosiaan lopetus :) mut pelkään,että taas kun imetys loppuu loppuu myös tupakoimattomuus :/

Mulla edelleen himona vaan viili :D voisin vetää sitä vaikka kuinka paljon :D

Mie varasin meille omasta kaupungista hotelliyön aamiaisella hääpäivän tienoolle...Eli ensi perjantaina lähdetään ihan kahdestaan miehen kans:heart: käydään ehkä keilaamassa ja syömässä ja nukutaan hyvin ja pitkään ja syödään ihana valmis aamiainen...en malttais odottaa :) Mun äiti tulee poikien kans meille yöksi..

Mammy&mato 15+0
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille täältäkin suunnalta.. Ei oo taas hetkeen tullut kirjoiteltua..

Ensiksi jaksamista kaikille jotka ovat ite tai joku perheestä on mahataudissa! Se on kyllä niin inhottava tauti että…!

Tiitu79x, kiva kuulla että ultrassa näytti kaikki olevan kunnossa..

Leo81, aivan ihania ultrakuvia :heart:

Piianappulalle jaksamista suruun :hug:

Millukka, toivotaan, että lapsivesipunktion tulos on kuitenkin normaali.. Onneksi se on todennäköisempää kuin että jotain olisi vialla.. Jaksuja sinne.. :hug:

Mammy-, mäki varasin just hotelli/kylpyläreissun meille kaksin miehen kanssa, esikoinen jää EKAA kertaa yöksi hoitoon.. Saa nähä kumpa ikävöi enemmän, äiti vai poika.. :D

Autoista täällä taisi olla puhetta.. Meillä on farmari Mondeo, vaihdettiin siihen ku sisätilat loppuivat edellisestä autosta kesken pojan siirryttyä isompaan istuimeen, ei huvittanut istua etupenkillä polveet suussa.. Nyt on kyllä tilaa niin sisällä kun tavaratilassakin ja hyvin menee myös mahdolliset tuplat kyytiin.. Nytkin mahtuu emmaljungan vaunut/rattaat ja vielä matkarattaat ja kaikki laukut jne.. Meillä on vielä sellanen ns. tavaraverkko takana, joten perän voi pakata turvallisesti vaikka kattoon asti eikä silti kovassakaan jarrutuksessa tule päälle..

Täällä mies on mielestäni mukavasti mukana lapsen hoidossa.. Esim iltaisin usein käy pojan kanssa pesulla ja huolehtii iltapuurosta ja mä makaan sohvalla :D Käy myös pojan kanssa kaksin kaupassa jos en jaksa ja muutenkin kyllä paljon touhuilevat keskenään..

Täälläkin tukia saadaan minimiä kun olin vielä opiskelija kun pojan sain, oon tässä välissä pojan hoitamisen ohella käynyt koulun loppuun ja nyt oon sit tosiaan ollut hoitovapaalla ja oonki aina uuden äippäloman alkuun asti :) Hyvin ollaan pärjätty miehen palkalla ja vauvallehan meillä on lähes kaikki valmiina esikoisen jälkiltä, toki jos tyttö tulee niin ehkä muutama vaaleanpunainen hankinta tulee tehtyä ;)

(.) Massu kasvaa ja mikä parasta, 7 viikon päivittäinen oksentaminen on nyt muutaman päivän ollut historiaa ja olo on ollut ihmeen normaali.. Mutta nyt sit tietenki iski päälle kamala flunssa, et eipä siitä hyvästä olosta kerenny taas kauaa nauttia.. Ja nyt sit yököttää ku on niin paljo limaa kurkussa :(

Terkuin Huikkis rv 13+3
 
Millukka voimia odotteluun ja piinailuu :hug: Toivotaan että kaikki olisi hyvin!

Piinappula :hug:

Tsempit mahatautisille!

Ja tervetuloa uusi kirjottaja, jonka nimeä en nyt muista :ashamed:

Huikkis huh mikä oksentelu sulla ollu :O Onneks on nyt hiipumaan päin. Ja paranemiset sinne! Mulla oli sama että kun oksentelu loppu niin tulin kipeeksi ja sit sen takia oksentelin kun kurkussa tuntu oudolle.

(.) ei uutta. Joka päivä koitan useaan otteeseen kuulostella potkuja mutta en kyllä saa selvää että onko potkuja vai ei. Välillä on koko kuulostelun ajan ihan hiljaista mut välillä sit tulee jotain tuntemuksia mut en tiiä onko ilmaa vai vauva. Höh. Kohtu mulla kyllä alkaa jo olemaan aika ylhällä, navan korkeudella :)

hemari 17+5
 
Tuun pikana kirjoittamaan. Joillain oli puhetta ummetuksesta. Täällä on yksi KÄRSIJÄ lisää! Alkaa haitata jo normaalia elämää tämä ummetus. :ashamed: Ruokaa kyllä menee ihan ok, mut ei meinaa mitään tulla pois. Ja sit kun tulee, niin tulee varmaan 4 päivän ruoat ja sit ollaan kipeenä sen takia.. Huoh.. Neuvolasta on ihan turhan neuvoa kysyä, kun kaikkeen vastaus olis kumminkin "se on ihan normaalia". En ole tässä raskaudessa edes kysynyt sieltä, ku sen et millä viikol sikiön liikkeet tuntee. Edelleen vaivaa se kun mua ei otettu ollenkaan tosissaan, vaik olin 100% varma että keskenmenon olin saanut. Niin ja olin ihan oikeessa.

Kokeilin eilen sitä luumua, mut taisin ottaa vähän liikaa :stick: Mulla sit tyhjenty varmaan koko maha ja yön kärvistelin maha ja suoli kivuissa :D Ei hyvänen eika, kaikkeen sitä joutuukin :D Tänään mulla ois tosiaan koulupäivä, niin meen kouluun iltapäiväksi, ku jouduin yön kärsimään ja valvomaan.

KKK ja Mannerheim 15+0 (ultran mukaan 15+1)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä täälläkin on 7 viikkoa oksennettu ja nyt 8 menossa, mutta enää on lähes pelkkää kakomista. Että en tiedä, koska alkaa kokonaan helpottaa vai helpottaako ollenkaan :D Flunssaa ei ole näkynyt ja se ihmetyttää, kun ennen raskautta olin lähes jatkuvasti kipeenä :O

Joko teillä jo pidemmällä olevilla on se rankin väsymys loppunut? Nyt meen rv 13 ja hieman on helpottanut väsymys, mutta iltaisin oon 21 aikoihin ihan tööt ja valmis nukkumaan. 12h yössä tulee vedettyä helposti unta ja siihen joskus myös päiväunet.

innoM + Pulla 12+6
 
Tervetulloo naappu :wave:
Leo Aivan uskomattoman suloisia kuvia :)
Millukalle voimia tulosten odotteluun

Tupakoinnista olen polttanut useita vuosia mutta aina lopettanut ennen raskautumista. Kuopuksenkin imetysajan jälkeen aloitin tupruttelun TAAS uudelleen vain iltaisin. Lopetin ennen hoitoja mutta olen päättänyt olla koskematta enään tupakkaan viidennen imetysajan jälkeen.
Hyi tupakkaa!!! en halua sairastua tupakan takia, eniten pelottaa keuhkoahtauma :|

Parvorokko Onneksi olen itse sen sairastanut joskus penskana.

Vaivoista no, ummetusta on. ei oikeastaan muuta vaivaa olekaan. Energiat on palanneet ja siivous maittaa :rolleyes:

( . ) neuvolassa aamulla käyty. Ja, huhuhuh.. painoa tosiaa tursunnut liikaa :whistle:
Kaikki kuitenkin hyvin. Hemoglobiinikin muka 129 :O vaikka yleensä tässä vaiheessa raskautta olen joutunut rautatablettikuurille!! Kuunneltiin sydänäänet ja katsottiin vielä ultralla =) oli niin ihanaa nähdä pieni :heart:
Nyt verhojen vaihtoon...

Hyvää päivänjatkoa kaikille!!!!

Pieni Tähtönen ja Pikku Viitonen 16+1 :heart:
 
Voi Millukka, todella kurjia uutisia sulla. Jaksamista raskaaseen aikaan, ja toivotaan kuitenkin parasta :hug:

En kuulu tupakoijien joukkoon, eli ei ole ollut ongelmia lopettaakaan.

Aamulla kävin vaa'alla, ja 5 kg on nyt tullut lisää painoa :O Vähän sitä pelkäsin viime viikonloppuisen laivalla mässytyksen jälkeen, varsinkin laivan buffet-aamiainen pannukakkuineen ja vaahterasiirappeineen, ja siihen vielä croissantit, kakut ja keksit päälle on vaaraallinen. Eli 6.5 kg enää varaa painon nousta viimeisten reilun 5 kk aikana... fat chance.

InnoM kyseli väsymyksestä. Täällä se edelleen vaivaa, mun suurin raskausoire on aina ollut 9 kk kestävä tajuton väsymys. Muuten ei juurikaan pahemmin oireita ole. Ei sen puolen, olen väsynyt silloinkin, kun en ole raskaana, mutta raskausaikana se vaan lisääntyy.

Siobhan ja Plutte 17+jotain
 
neuvolassa käyty...ja oliha sitä pari kiloo painooki tullu kuten arvelin :/ vähä alko naurattaa ko terkka ei taas osannu ettiä sydänääniä ja kuunteli mun omaa pulssia joka huiteli 128 :O ja totesi että onkohan se poika :D en sit alkanu korjailemaan,että tuo on kyllä mun oma syke :D kaikki oli muutenki jees ja sain ipana-tunnuksen jolla pitäs nettiin täyttää sairaalaa varten esitietolomake,,,seuraava neuvola 19+5 viikoilla...

Mammy&mato 15+0..
 
Pikaisesti ilmoittautumassa taas pitkästä aikaa.

Millukalle tsempit punktioon ja tulosten odotteluun. :hug:

piinappulalle jaksuja surun läpikäymiseen! :hug:

Täällä kans väsymys painaa. Useana iltana tulee töiden jälkeen nukuttua päikkärit. Hemppa oli työterveystarkastuksessa toista viikkoa sitten 122, en tiedä onko siitä sitten laskenut vielä. Ensi tiistaina on seuraava neuvola, niin sittenpä näkee taas lukemat.

Liikkeitä ei tunnu, tai pari kertaa on tuntunut, mutta dopplerilla kuuntelen aina välillä sykkeitä, joten joku siellä on. Alkaispa nyt pian kunnolla ilmotella olemassaolostaan. :heart:

Autoista ollut puhetta, en muista vastasinko tähän jo aiemmin. Meillä on Toyota Verso ja sinne onneks mahtuu tämä kolmaski tulokas, on testattu että kolme lastenistuinta mahtuu sinne ihan miten päin vain. Esikoinen istuu turvavyöistuimessa, telakallinen kaukalo sijoitetaan keskelle ja juniorin turvaistuin siirretään keskeltä toiselle reunalle. Saa juniori vielä istua selkämenosuuntaan sittenkin, mahtuvat istuimet niinkin.

Parin päivän päästä alkaa hiihtoloma, ihanaa, tosin miehellä jatkuu työt. Varattiin kumminkin jälkimmäiseksi viikonlopuksi mökki tuolta etelä-pohjanmaan suunnalta ja käydään sieltä päin Tuurissa ja Ähtärin eläinpuistossa, mahdollisesti myös kylpylässä. Pikkuinen koko perheen virkistäytymisloma, lapset siis tulee mukaan kans. Muutoin mä oon lasten kans viikon kotosalla, tuskin tulee sen kummempia touhattua, yhdessäoloa ja ulkoilua vaan. Mut sehän se onki parasta, ihan vaan rentoa oleilua ja akkujen lataamista.

Tänään poksuu viikot, jee..jotenki tämä vaihe menee silti kauhean hitaasti. Alkuraskaus meni mun osalta ainaki nopsaan ja nyt taas tuntuu että puoliväli ei ikinä tuu, siihenkin vielä 4 pitkää viikkoa.

Koralli & Tähkä 16+0
 
Tupakkaa Poltin sekä ennen esikoista,että ennen kuopusta. Lopetin heti plussattuani,koska en todellakaan halua myrkyttää lapsiani :) Nyt ennen tätä raskautta en edes polttanut,koska imetin vielä tuota kuopusta. Ja tämän raskauden+mahdollisen pitkän imetyksen jälkeen en kyllä varmasti aloita enää tuota pahetta,koska olen niin pitkään ollut ilman!! En halua keuhkosyöpää ja mikä tärkeämpää; en halua näyttää huonoa esimerkkiä lapsilleni. Esikoisen isä polttaa ja esikoinenkin sitten (6v) leikkii aina välillä polttavansa tupakkaa ja kertoo miten isona alkaa polttamaan kun isikin polttaa. Ei kiva.

Väsymys on vieläkin täällä ilonani. Siis miksi se ei häivy? Ja missä ihmeessä on mun ENERGINEN keskiraskaus??

Millukalla toivotaan kaiken olevan kunnossa!! Ikävää että tässäkin pinossa noin kurjia uutisia :(


Mittumaaria ja Lahja 15+4
 
Tervetuloa uudet :wave:

Varoitus :attn:, täältä tulee nyt hirveä omanapavuodatus:
Eilen kävin siis labrassa verikokeissa (ja oli muuten sellanen pistäjä taas että oksat pois). Tänään aamukymmenestä asti kärvistelin odottaen lääkärin soittoa, joka tuli 14.30. Verenkuva normaali, senkka ehkä hieman koholla, joka saattaisi viitata johonkin tulehdukseen. Niin, mihin tulehdukseen? Erehdyin sitten kysymään että olisko näistä kokeistä nähny,jos olis jotain tulppaepäilyä tms. Lääkäri oikein hörähti, että "mikä tulppa, mistä sinulle tuollainen on tullut mieleen". Käski vaan levätä, ja jos ei helpota niin palata asiaan. No, särky on helpottanut jonkin verran, seisominen pitkään tuntuu edelleen pahalta. Ja nyt tuli sitten se päänsärky. :headwall:. Huomen aamulla sitten taas soitto neuvolaan, ilmoitan sinne tämän lääkärin diagnoosin, saa nähdä passittaako sieltä sitten pissakokeeseen, eikös virtsatientulehdus voi olla oireetonkin, jos se selittäisi tuon kohonneen senkan?
Oikeesti ***tuttaa ja masentaa, ja tuntuu ettei missään oteta tosissaan. Äsken sain dopplerilla melkoisen hevosenlaukan kuuluviin, mutta silti mua luonnollisesti huolettaa että sintillä on kaikki hyvin. Eikä tilannetta yhtään paranna se, että oon koko viikon yksin kotona, mies on työmatkalla ja reppana siellä niin huolissaan meistä, etten oo ikinä kuullu sen olevan niin vaisu :(. Ja koira on toinen reppana; korvat luimullaan tuo välillä jonkun lelun, että voitasko ees vähän leikkiä. Ja mä vaan siirryn sängystä sohvalle, ja sohvalta sängyyn ja vollaan. Mahtaa toi maha-asukkikin miettiä että on siinä laiska mamma, kun ainoat liikkeet on kyljen kääntäminen :ashamed: Varmaan kohta meen johonkin yksityiselle tutkittavaks ja ultrattavaks. Niin ja perjantaina meen käymään sairaslomasta huolimatta työpaikalla, jokaisella on henkilökohtainen tapaaminen isojen pomojen kanssa, jossa kuullaan YT-neuvotteluiden tulokset. Nää oli jo kolmannet yt:t mulle reilun kahden vuoden sisällä, en jaksa enää tästä repiä stressiä. |O

Anteeksi vuodatukseni, mutta helpottipahan ainakin hetkeksi. :)

 
Mittumaaria, mä olen miettinyt ihan samaa tuon energisen keskiraskauden suhteen :p Nyt kun iski vielä flunssa päälle niin olo on mitä kammottavin. Onneksi ei ole oksutautia (koputtaa puuta...)

Siiruskalle jaksamisia, pikaista paranemista ja onnea kuitenkin sinne yt-neuvotteluihin =)
 
Mammy - en muista luitko kun tos pari viikkoo sit kirjotin kans, et mein neuvola lääkäri kuunteli jotain mun suolta kans.. Ja tokas tässä nää nyt olis.. :D Mun oli pakko siihen sit kommentoida ettei oo ennen kyllä tollaselta kuulostanut, ja onneks löysi lopulta vauvan sykkeet! :D

Millukalle - Tsempit ja voima :hug:

Väsymys - Mullehan on tullut väsymys vasta joskus rv 11-12 jälkeen . Ja edelleen saatan mennä iltasin kl. 20 jo nukkumaan! Ja muutenki tähän aikaan jo kamala väsy..
 
Piianappula: Iso halaus sulle ja voimia surussa!!!:hug:

Majj: 4D kuvia näyttävät täällä päin nt ultrassa osan aikaa =). On kyllä ihana uudistus ja muutenkin laitteet nyt paremmat kuin kahdessa edellisessä odotuksessa.

Millukka: Ihan varmasti hirvittävä tilanne ja varsinkin tuleva tulosten odottelu. Voimia myös sinne ja toivotaan oikein hyviä tuloksia! :hug:

Raitis: Juu kyllä varmasti näyttää jo ja varmasti vielä paljon valmiimmalta. :heart: Mukava kun olet saanut omaa aikaa. Tarvitsisin myös. :)

Ummetusta ja väsymystä on myös täällä. Ärsyttävä vaiva tuo ummetus, vatsaa vääntää tämän tästä. Väsymys on ihan mieletöntä, mutta ei saa nukuttua päivisin koska lapset harvemmin kumpikin nukkuu. On vielä sen verran pieniä ja arvaamattomia etten uskalla nukkua heidän ollessa hereillä. Iltaisin kun alkaa oma aika, keksin aina jotain tekemistä ...:D

Korallille: Mukavaa reissua!

Mulla olis tänään ollut lääkäri neuvola, mutta jouduin sen siirtämään. Lapsi edelleen toipilaana ja ei ketään lapsenvahdiksi. Muuten olis ollu hoitopäivä. Siirtyi nyt sitten 16.3 asti, mutta jospa ne kurkkais ultralla kun se lääkärillä meidän neuvolassa käytössä... =D Toivoahan aina saa. :D

Meillä aloitti tuo pienempi tänään ripuloimaan ja johtuu ilmeisesti antibiootista... Yleensä ei ole antibiooteista vatsa mennyt sekaisin, mutta kerta se olis ensimmäinenkin. Mahatauti oli pojalla vajaa kolme viikkoa sitten. Toivotaan, ettei ole saanut tk reissulta uutta tautia. En edes muista alkaako antibiootti ripuli viiveellä (juu olen sairaanhoitaja...:whistle:) vai mekein heti. Ehti syödä antibioottia kahden päivän annokset. Anyway aloitin nyt maitohappo bakteerin ja katsotaan huomiseen. Kun olis muistanut aloittaa nuo maitohappo bakteerit heti, mutta kun ei.
 
Huvittavia noi suolen ja äidin sykkeen kuuntelut neuvolassa! :D Mä oon jotenkin niin kiltti/huomaavainen tai jotain, ku en varmaan itte sais sanaakaan suussa noissa tilanteissa. Tai siis en varmaan pystyis huomauttamaan, ettei sille ultraajalle tulis nolo olo. :D Ääh.. :$ Kumminki.

Tuosta miehen osallistumisesta niin meillä isä ja äiti hoitaa yhdessä kodin ja lapset. Toisella ei ole oikeutta lähtä livohkaan niin, että toinen hoitais kokonaan lapsen. Tunnen paljon näitä perheitä, joissa mies kulkee mielensä mukaan, ja nainen hoitaa siivoukset, pyykit, ruuat ja lapset ym. Mies on kuin yksi lapsista. Meillä se ei onnistuis, enkä sellasta miestä ois ottanukkaan. :D

Ikävä, että jollain oli se niskaturvotus liialti :hug: Ei auta, kun odotella.. Mut eikö aika usein kuitenkin kaikki oo silti o.k. Toivotaan, että kaikki kääntyy parhain päin!

Monella ollut/on vatsatautii tai kuumeilua. Paranemisia.

KKK ja Mannerheim 15+0 (laitoin aiempaan tämän päivän viestiin väärin :D )
 

Yhteistyössä