vieras
Ja varmaan moni muukin jonottaa tällä hetkellä jotakin elintä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112062970_uu.shtml
Ja varmaan moni muukin jonottaa tällä hetkellä jotakin elintä.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112062970_uu.shtml
En muista. Typerä kommentti. Tämän vanhemman lapset ovat sitten halunneet luovuttaa lapsensa elimen ja pelastaa jonkun toisen elämän. Se ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi oikeus käyttää sellisen, joka ei samaan itse pystyisi.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:Muistathan myös kieltäytyä ottamasta elintä lapsellesi, jos hän sitä tarvitsee? Sen kun voi antaa myös jollekin toiselle..Alkuperäinen kirjoittaja mä:Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.
Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..Alkuperäinen kirjoittaja mä:En muista. Typerä kommentti. Tämän vanhemman lapset ovat sitten halunneet luovuttaa lapsensa elimen ja pelastaa jonkun toisen elämän. Se ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi oikeus käyttää sellisen, joka ei samaan itse pystyisi.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:Muistathan myös kieltäytyä ottamasta elintä lapsellesi, jos hän sitä tarvitsee? Sen kun voi antaa myös jollekin toiselle..Alkuperäinen kirjoittaja mä:Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.
Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Yhteiskunta kestää tietyn määrän "mä"-nimimerkin kaltaisia vapaamatkustajia. Sama asenne näkyy yleensä muillakin elämänalueilla: ollaan valmiita ottamaan hyöty toisen jalomielisyydestä, mutta itse ei anneta mitään takaisin vastaavassa tilanteessa.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..
No, jos sun lapses olis kuolemansairas, ei varmasti ensimmäisenä olisi mielessä se eettisyys, vaan halu tehdä kaikki mahdollinen OMAN lapsen eteen, jotta hän selviäisi. On tässä palstaa lukiessa helppo sanella, mikä on väärin ja mikä oikein, todellisuus onkin sitten eri asia, jos omalle kohdalle sattuisi. Myös sen suhteen, luovuttaisinko sitten asioiden niin ollessa sen oman lapseni elimen, jos saisin tietää sen pelastavan toisen ihmisen hengen. Mutta NYT ajateltuna se tuntuu kamalalta, enkä olisi lapsen elimen luovuttamiseen valmis. Omani kylläkin.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..Alkuperäinen kirjoittaja mä:En muista. Typerä kommentti. Tämän vanhemman lapset ovat sitten halunneet luovuttaa lapsensa elimen ja pelastaa jonkun toisen elämän. Se ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi oikeus käyttää sellisen, joka ei samaan itse pystyisi.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:Muistathan myös kieltäytyä ottamasta elintä lapsellesi, jos hän sitä tarvitsee? Sen kun voi antaa myös jollekin toiselle..Alkuperäinen kirjoittaja mä:Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.
Voi kuule, oleppa hiljaa. Et tiedä mun jalomielisyydestä ja vapaamatkustamisestani yhtään mitään. Paljosta olen luopunut ja ihmisiä auttanut (ihan yksityiselämässäni mutta myös työssäni). Mutta TÄLLÄ HETKELLÄ ajateltuna lapsiani en olisi valmis pilkkomaan. Se ei tee musta vapaamatkustajaa, susta kylläkin aika mustavalkosen ja tyhmän, kun tommosia lauot toista ihmistä tuntematta!!Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Yhteiskunta kestää tietyn määrän "mä"-nimimerkin kaltaisia vapaamatkustajia. Sama asenne näkyy yleensä muillakin elämänalueilla: ollaan valmiita ottamaan hyöty toisen jalomielisyydestä, mutta itse ei anneta mitään takaisin vastaavassa tilanteessa.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..
Öh Ja sä pystyt sanomaan ton toisesta yhden mielipiteen perusteella? Itse taidat kuulua niihin jalomielisiin Minä-olen-aina-oikeassa ihmisiin, joille oma mielipide on se ainoa oikea tapa suhtautua asioihin....Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Yhteiskunta kestää tietyn määrän "mä"-nimimerkin kaltaisia vapaamatkustajia. Sama asenne näkyy yleensä muillakin elämänalueilla: ollaan valmiita ottamaan hyöty toisen jalomielisyydestä, mutta itse ei anneta mitään takaisin vastaavassa tilanteessa.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..
Minusta olisi eettisesti väärin antaa sellaisten vanhempien lapsen( jotka eivät itse antaisi lastensa elimiä) kuolla. Syytönhän se lapsi siihen on, että vanhemmat ovat sellaisen päätöksen tehneet.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:No mielestäni on eettisesti väärin. Mutta lakihan sitä ei toki kiellä..Alkuperäinen kirjoittaja mä:En muista. Typerä kommentti. Tämän vanhemman lapset ovat sitten halunneet luovuttaa lapsensa elimen ja pelastaa jonkun toisen elämän. Se ei tarkoita sitä, etteikö sitä olisi oikeus käyttää sellisen, joka ei samaan itse pystyisi.Alkuperäinen kirjoittaja muistathan:Muistathan myös kieltäytyä ottamasta elintä lapsellesi, jos hän sitä tarvitsee? Sen kun voi antaa myös jollekin toiselle..Alkuperäinen kirjoittaja mä:Niin, toisaalta näinkin, ehkä jopa joku toinen lapsi pelastuisi. Mutta ei, jotenkin se tuntuu kammottavalta, enkä antaisi lupaa sellaisen tragedian kohdatessa, että menettäisin lapseni, ja kysyttäisiin, saako jonkin elimen ottaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Itse taas ajattelisin että jonkun muu elämä jatkuisi.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Hyvä asia. Mä olen miettinyt, että haluaisin luovuttaa elimiä jos kuolisin, mutta en ole aikaiseksi saanut mitään elinluovutustestamenttia.
Toiset kutsuvat tuntemattomia ihmisiä vapaamatkustajiksi, toiset tyhmiksi. Jokainen voi sitten miettiä, kumpi on kohtuuttomampaaAlkuperäinen kirjoittaja mä:Voi kuule, oleppa hiljaa. Et tiedä mun jalomielisyydestä ja vapaamatkustamisestani yhtään mitään. Paljosta olen luopunut ja ihmisiä auttanut (ihan yksityiselämässäni mutta myös työssäni). Mutta TÄLLÄ HETKELLÄ ajateltuna lapsiani en olisi valmis pilkkomaan. Se ei tee musta vapaamatkustajaa, susta kylläkin aika mustavalkosen ja tyhmän, kun tommosia lauot toista ihmistä tuntematta!!
Paloittelu on nimitys, jota käytän itse, koska elinten luovutus kuulostaa minusta siltä. Siis lapseni kohdalla. Ehkä tyhmä nimitys, mutta nimenomaan ajattelen sitä lapseni kohdalle, jos hän joutuisi tilanteeseen, jossa vietäisiin sydän ja keuhkot ja ties mitä. Tuntuisi paloittelulta, ja sitten tyhjä ruumis vain kursittaisiin kasaan... Toki tiedän, ettei elinten luovutus ole mitään paloittelua, mutta tosiaan ajatuksena se tuntuu siltä, sen takia en ehkä myöskään pysty sitä ainakaan tältä seisomalta käsittelemäänkään niin, että kykenisin lapseni elimiä luovutettavaksi antamaan jos selainen tilanne olisi...Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Toiset kutsuvat tuntemattomia ihmisiä vapaamatkustajiksi, toiset tyhmiksi. Jokainen voi sitten miettiä, kumpi on kohtuuttomampaaAlkuperäinen kirjoittaja mä:Voi kuule, oleppa hiljaa. Et tiedä mun jalomielisyydestä ja vapaamatkustamisestani yhtään mitään. Paljosta olen luopunut ja ihmisiä auttanut (ihan yksityiselämässäni mutta myös työssäni). Mutta TÄLLÄ HETKELLÄ ajateltuna lapsiani en olisi valmis pilkkomaan. Se ei tee musta vapaamatkustajaa, susta kylläkin aika mustavalkosen ja tyhmän, kun tommosia lauot toista ihmistä tuntematta!!
Siinä olen ihan samaa mieltä, että tosipaikan tullen moni asia menee toisin, ja harvalla taitaa riittää kykyä edes kuvitella tuollaista tilannetta. Hienoa, että olet valmis asiaa teoriatasolla valmis harkitsemaan.
Se mikä minun korvaani särähti, oli tuo kommenttisi lapsen "paloittelemisesta". Se on mielestäni raflaava termi, jonka tarkoituksena on saada kuulostamaan elintenluovutus vastenmieliseltä. Onko sekin paloittelemista, jos elävältä lapselta poistetaan vaikka munuainen sairauden vuoksi? Entä ruumiinavaus? Jäljethän siitäkin jäävät ja näytteitä otetaan.
Vai onko paloittelua vain sellainen leikkely, josta joku toinen hyötyy.
Ja minä poistan sinut vapaamatkustajien kategoriasta. Tuo "paloittelu"-sana puolestaan kiehautti minua niin, että en huomannut että olisit valmis kuitenkin luovuttamaan omia elimiäsi. Hyvä juttuAlkuperäinen kirjoittaja mä:Paloittelu on nimitys, jota käytän itse, koska elinten luovutus kuulostaa minusta siltä. Siis lapseni kohdalla. Ehkä tyhmä nimitys, mutta nimenomaan ajattelen sitä lapseni kohdalle, jos hän joutuisi tilanteeseen, jossa vietäisiin sydän ja keuhkot ja ties mitä. Tuntuisi paloittelulta, ja sitten tyhjä ruumis vain kursittaisiin kasaan... Toki tiedän, ettei elinten luovutus ole mitään paloittelua, mutta tosiaan ajatuksena se tuntuu siltä, sen takia en ehkä myöskään pysty sitä ainakaan tältä seisomalta käsittelemäänkään niin, että kykenisin lapseni elimiä luovutettavaksi antamaan jos selainen tilanne olisi...
Ja sori toi "tyhmä" nimitys, mua vaan loukkaa, jos joku kutsuu vapaamatkustajaksi tuollaisen asian takia. Kun et minua paremmin tunne, et todellakaan tiedä, olenko muista piittaamaton vapaamatkustaja, vaiko jotain ihan muuta. Joten TYHMÄ kommentti, et sinä!!
Mutta kuitenkin jos tulisi eteen tilanne, että sinun lapsellesi pitäisi siirtää elämän jatkumiseksi elin toiselta lapselta, ottaisit sen kiljuen vastaan? Melko itsekästä.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Sen sijaan, jos lapseni kuolisi, en haluaisi heiltä otettavan mitään elintä, en haluaisi heitä "paloiteltavan" millään tapaa. En tiedä miksi, mutta ajatus tuntuu kamalalta.
Tuo "paloittelu" on kyllä vähän turha pelko siinä mielessä, että suuri osa suomalaisista "paloitellaan" joka tapauksessa kuoleman jälkeen. Ruuminavaus on ihan rutiinia ja se tehdään aina, kun henkilön kuolinsyystä voi olla pienikin epäilys. Esim. kotona kuolleelle se tulisi periaatteessa aina tehdä ja vain sairaalahoidossa ollut ihminen, jonka kuolema johonkin sairauteen on ollut odotettavissa välttää todennäköisemmin ruumiinavauksen.Alkuperäinen kirjoittaja mä:Paloittelu on nimitys, jota käytän itse, koska elinten luovutus kuulostaa minusta siltä. Siis lapseni kohdalla. Ehkä tyhmä nimitys, mutta nimenomaan ajattelen sitä lapseni kohdalle, jos hän joutuisi tilanteeseen, jossa vietäisiin sydän ja keuhkot ja ties mitä. Tuntuisi paloittelulta, ja sitten tyhjä ruumis vain kursittaisiin kasaan... Toki tiedän, ettei elinten luovutus ole mitään paloittelua, mutta tosiaan ajatuksena se tuntuu siltä, sen takia en ehkä myöskään pysty sitä ainakaan tältä seisomalta käsittelemäänkään niin, että kykenisin lapseni elimiä luovutettavaksi antamaan jos selainen tilanne olisi...Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:Toiset kutsuvat tuntemattomia ihmisiä vapaamatkustajiksi, toiset tyhmiksi. Jokainen voi sitten miettiä, kumpi on kohtuuttomampaaAlkuperäinen kirjoittaja mä:Voi kuule, oleppa hiljaa. Et tiedä mun jalomielisyydestä ja vapaamatkustamisestani yhtään mitään. Paljosta olen luopunut ja ihmisiä auttanut (ihan yksityiselämässäni mutta myös työssäni). Mutta TÄLLÄ HETKELLÄ ajateltuna lapsiani en olisi valmis pilkkomaan. Se ei tee musta vapaamatkustajaa, susta kylläkin aika mustavalkosen ja tyhmän, kun tommosia lauot toista ihmistä tuntematta!!
Siinä olen ihan samaa mieltä, että tosipaikan tullen moni asia menee toisin, ja harvalla taitaa riittää kykyä edes kuvitella tuollaista tilannetta. Hienoa, että olet valmis asiaa teoriatasolla valmis harkitsemaan.
Se mikä minun korvaani särähti, oli tuo kommenttisi lapsen "paloittelemisesta". Se on mielestäni raflaava termi, jonka tarkoituksena on saada kuulostamaan elintenluovutus vastenmieliseltä. Onko sekin paloittelemista, jos elävältä lapselta poistetaan vaikka munuainen sairauden vuoksi? Entä ruumiinavaus? Jäljethän siitäkin jäävät ja näytteitä otetaan.
Vai onko paloittelua vain sellainen leikkely, josta joku toinen hyötyy.
Ja sori toi "tyhmä" nimitys, mua vaan loukkaa, jos joku kutsuu vapaamatkustajaksi tuollaisen asian takia. Kun et minua paremmin tunne, et todellakaan tiedä, olenko muista piittaamaton vapaamatkustaja, vaiko jotain ihan muuta. Joten TYHMÄ kommentti, et sinä!!
Tässäkin on jätetty typerä porsaanreikä kyllä asiaan. Omaisethan voivat sanoa omasta päästään että mahdollinen luovuttaja on kieltänyt elimien käytön ja ainoastaan sen takia etteivät halua omaisestaan luovuttajaa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Vielä nyt lupaa elimen ottamiseen pitää kysyä omaisilta, jos vainajalla ei ole ollut elinluovutuskorttia.
Jatkossa käytäntö menee toisinpäin: jos elinsiirron haluaa kieltää, se pitää kirjata paperille tai siitä pitää kertoa omaisille.
Ei niin. Mut mikä niitä elimiä pilaa???? Miksi kukaan ei selvitä sitä syytä? Arvelluttaa lasten kohtalo jatkossa, kun ei huonoja elimiä kannata enää siirtää kenellekään ja tietynlaisista voi olla jopa "tilauksia". Katsos:Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Otsikko ei pidä ihan paikkaansa. Pitäisi olla "mahdollinen elintenluovuttaja". Ei läheskään kaikkien elimet kelpaa luovutettaviksi.