Elokuun 2011 pikkuiset lokakuussa

Täällä kans jää vaatteet kovaa vauhtia pieneks :)

Viime viikon tiistaina oli 2kk neuvola ja mitat oli 5370g ja 57,cm. 1vko 1pvä jälkeen eli eilen oli sairaalassa käynnin yhteydessä jo 5740g ja 59,5 cm :) eli tosi hyvin kasvaa poika <3 syntymämitat oli tosiaan 3035g ja 50cm.

Rauhallinen poika ja nukkuu kyllä tosi hyvin, aikasintaan kuudelta herää aamulla syömään kun vikan kerran syö 22-00 :) ja uni maistuis ihan 9-11 saakka. Hyvin menee ja äiti jakselee hyvin. Millasta äitilapsi toimintaa muuten teidän paikkakunnalta löytyy? meillä on täällä ihanat mahdollisuudet monta kertaa viikossa käydä tapaamassa muita äitejä ja kahvitella samalla :)

Elokuunvaavi ja poitsu 10 vkoa tänään <3 (jälkijunassa mennään, ristiäiset 30 pvä vasta :D)
 
Täällä kans yks, joka pohtii pieneksi jääneiden vaatteiden kohtaloa... Luultavasti teen niin, että säilön "tärkeimmät" vaatteet ja muut menee sitten kirpputorille.

Meillä mennään nyt koossa 62cm. Mittoja ei ole sen kummemmin tiedossa,kun meillä on tässä aika pitkä väli neuvolakäynneissä. Edellinen oli 6vkoisena ja seuraava 3kk:n iässä. Oli jotenkin järkytys, kuinka nopeesti 56cm vaatteet meniki pieneksi...Ja niitä vaatteita oliki sitte aika paljon. Monissa potkareissa jäi jalkaterät lyhyiksi, bodyt ekana hihoista.

Meillä nukutaan yöllä ihan kivasti. Poika nukahtaa 9-11 välillä, joskus nukuttaminen on helppoa, joskus vaatii tissiä, tissiä ja taas tissiä! Sitten syödään 2-4 välillä ja toisen kerran 6-8 välillä. Sit otetaan vielä torkut ja herätään 8-10 välillä. Ekat päikkärit otetaan parin tunnin päästä heräämisestä ja ne onki kaikkein pisimmät, 2-3h. Muuten päiväunet meinaa mennä höpöksi, pitää vaunuja hyssyttää, kun poika huutelee unissaan. Omaan sänkyyn en edes yritä päivällä nukuttaa, kun oon todennu unien kestävän vaan 20min. Kantoliinassa saatan nukuttaa sitten alkuillasta.
Kovasti poika juttelee ja hymyilee. Tarraa helistimeen ja pari kertaa on sen suuhunkin tunkenut. Sylissä punnertaa itseään istumaan, tahtoo kovasti nähdä ympärille. Mahallaan kannattelee komeasti päätään ja tutkii leluja. On se jännää, kun nuo pienet kasvaa niin äkkiä ja alkaa oppimaan kaikkea uutta.

Sann85 ja ukkeli 11+ vkoa
 
Huh, onpas muka ollu kiire kun ei oo tännekään kerenny kirjottelemaan :D

Arki luistaa siis vauhdikkasti eteenpäin :) 2½v pojalla on aika paha uhmis päällä ja välillä tuntuu et aika menee vaan arjesta "selviytymiseen" sen kanssa ja vauva tulee siinä sivussa :D

Meillä on nyt tehty kans inventaariota vaatteiden suhteen (tällä hetkellä lähinnä pojan pieneks jääneiden vaatteiden) ja paljon oon nyt antanu/myyny pois haikeana mut enpä mä niillä enää mitään tee.. Tytön vaatteille en oo viel tehny mitään, mut sille menee jossain vaatteissa vielä jopa 50cm vaatteet ja muutenki nyt käytössä 56cm.

Niin ja 2kk mitat oli 4395g/56cm

Meillä nukutaan mun mielestä ihan hyvin, muutaman kerran on nukuttu jo läpi yönki, mut yleisin kaava on se, että mennään yöunille 23-24 aikoihin ja syödään 04 aikoihin ja sit aamulla seuraavan kerran. Ja omassa sängyssä nukkuu. Päivällä nukkuu selkeesti yhet pidemmät päiväunet puolen päivän maissa ja sit pieniä torkkuja pitkin päivää, mut voi myös valvoa tuntitolkulla.. Lattialla viihtyy jonkin verran ja on jo monta kertaa kääntyny mahalta takasin selälleen, mut se nyt ei kamalast vaadi kun pää vie mukanaan :D Hymyilee ja jokeltelee tosi paljo ja on perusluonteeltaan melko tyytyväinen, mut osaa kyllä suuttuaki kunnolla :D Meilläkin viihtyy sylissä parhaiten pystyasennossa kun näkee ympärilleen :)

Äh, nyt taas esikoinen keskeyttää.....

Huikkis Ja Altsu 2kk+
 
Vauva tosiaan kasvaa ihan liian nopeasti. Meilläkin on jo pistetty muutama kassillinen vaatteita pois, nyt käytössä 60/62 senttiset. Bodyt menee liian lyhyeksi, siis alaneppareita ei saa enää kiinni ja pitkistä housuista tulee shortseja. Poika onkin kasvanut pituutta kuukaudessa 10cm!!! :eek: Eilen meillä kävi vieraita, jotka ei ollu nahny Aaroa melkein kuukauteen ja sanoivat, että poika on kyllä kasvanu ihan älyttömästi.

Minu pitää kyllä nostaa hattua teille, joiden vauvat on yleensä kovin itkuisia. Meillä Aaro itki tänään aamulla 2 tuntia ja se oli ihan hirveää. Lopulta minäkin rupesin itkemään, joten lohduta siinä sitten lasta. Itkun syynä on joko nuha tai mahakipu. Nuhaa on ollu viikon (taas, edellinen nuha syyskuussa) ja epäilin, et olisko menny korviin. Suppo helpotti, päivystyksestä sanoivat, että kun lapsi syö, pissaa, eikä ole kuumetta, ei tartte mennä näytille.

Meidän vauvalla on nyrkki suussa aika usein, toiseen käteen se on jo imeskelly ihan kivat jäljet. Tuttia hän ei suostu syömään. POika tykkää istua sitterissä ja katsoa telkkaria...ja sylissäkin on mielummin pystymmässä....vauva-asento on ihan mälsä.

Minunkin puolesta etusivun listalta voi poistaa henkilöt, joista ei ole kuulunu pitkään aikaan. Ja tartteeko tätä pinoa olla enää joka kuukaudelle omaa, ku ei tässäkään ole nyt ku 3 sivua? Jos joskus on jo ihan hirveän monta sivua, tekee sit vaikka uuden!?

Biliga ja Aaro 2kk 12pv
 
Täälläkin olevinaan niin kiire ettei ehdi kirjoitella :) tyttö kasvaa silmissä,vaatteista käytössä jo 62cm (ja bodyt jopa 68 kun kestovaippa vie tilaa)..kovasti on aurinkoinen tyttö ja juttelee paljon:) viihtyy lattiallakin itsekseen ihan erilailla kun pienempi isoveljensä,joka viihtyi vain sylissä ;D päiväunia nukkuis vaan liikkuvissa vaunuissa,kantoliinassa tai autossa..joten yleensä nukutan joko sisällä tai ulkona vaunuissa joita sit välillä heiluttelen :D illalla nukahtaa kyllä hyvin joko itsekseen sänkyyn tai tissille..yöllä syö kai kerran ja aamusta toisen kerran 6-7 aikaan ja jatketaan vielä unia:) tänään nukuttiin kymppiin asti kun isi nousi tuon keskimmäisen kans..olipa ihanaa:) meillä nukutaan perhepedissä joten en ole ihan varma miten usein meil yöllä syödään kun tissin ottaa suuhun jatketaan unia :D

Mammy+mimmi 2,5kk
 
Biliga: Kuulostaa tutulta teidän pojan harrastukset! Meillä myös on nyrkki koko ajan suussa (ja kuolaa tulee ihan kiitettävästi). Samoin telkkarin tuijottaminen on hypnotisoivaa =) Tutti ei maistu ja sylissä kelpaa vaan asennot, joista voi kattella maisemia.

Meille rantautui viime yön aikana nuha ja nenäfriida on ollu ahkerassa käytössä. Poitsu on ollu suht hyväntuulinen, päiväunet jääny tosin vähän lyhyemmiksi. Parhaillaan nukutan sitä kantoliinassa ja nyt näyttäs unet maistuvan...

Sann85 ja ukkeli kohta 12 vkoa
 
Eea
Heippa kaikille mammoille pitkästä aikaa!! :wave:

Päivät on sellasta hulinaa ana välillä, etten ole lukemaan saatika kirjottelemaan ehtinyt. Facebookin puolella tulee aina vaan pyörähdettyä.

Kävin tänään kahvittelemassa hyvän ystävän luona ja kylläpä piristi. Jostais syystä mieli on ollut vähän apea ja tulee murehdittua ihan tyhmiä asioita. Liekö jotain syysmasennusta ilmassa....

Niilo kasvaa ja kehittyy hurjaaa vauhtia. Lattialla viihtyy tosi hyvin ja lelut kiinnostaa. Niitä yrittää nyrkeillä tavoitella. :) Ihana hymypoika on meille suotu!

Yöllä herätään edelleen 1-3 kertaa tankkaamaan. Nukahtaminen on välillä hieman hankalaa syönnin jälkeen tai sitten uni on tosi levotonta.

Nyt taas vauva kutsuu! :)
 
HEIPPA PITKÄSTÄ AIKAA!!!

YKSI MATTIMYÖHÄINEN synnytyskertomus vielä ainakin :D Suokaa anteeksi jos teitä ei enää kiinnosta lukea, mutta julkaisen kuitenkin ku ainakani olen tämän väsännyt ja unohtanu julkaista :D Jos jollain muullakin on kirjoittamatta niin minä ainakin luen niitä vielä mielellään :D Tää oon jotain yli pitkää tää romaani, joten tummensin ton oikeen synnytksen kohdan, en jaksanut enää alkaa muokkaamaan, lukekaa mitä jaksatte :D

Menin siis maanantaina 25.7 käynnistykseen suoraan osastolle jossa oli tarkoitus katsoa tilanne millä alettaisiin käynnistellä(minulla siis raskaushepatoosi). Perjantaina suunnitelma oli että jos paikat auki edes kahdelle sormelle niin asennettais se Ballongi (tms.), mutta vaikka olin maanantaina auki tarvittavan määrän päätti lääkäri että aloitetaan cytoteceillä, kohdun kaula oli kuulemma tiukka ja takana(?) eli liekkö se vaikuttanut asiaan?. OYS:ssa oli osasto/sali niin täynnä että halusivat varmaan pitää mut pois salista ainaki sen päivän. No lääkärin tutkimus sai aikaan heti säännölliset suht napakat supistukset noin 5-6min välein niin eihän ne mitään cytoteciä sitten heti saanut antaa . Supistusten väli kuitenkin piteni muutaman tunnin päästä ja sain ottaa ensimmäisen cytotecin. Sen jälkeen supistuksia tuli säännöllisesti noin 3-4min välein. Pysyttelin liikkeessä oikeestaan koko illan, tässä välissä meän esikoinen kävi äitiä sairaalassa katsomassa ja suht hyvin jaksoin senkin kanssa vielä olla. klo.19 -> alkoi supistukset olla jo kipeitä, mutta niiden kanssa vielä pärjäsi eikä tuntunut että olisi vielä kivunlievitystä kaivannut. Supistusten väli oli pidentynyt taas noin 6min, mutta uutta cytoteciä eivät voineet enää antaa kun tuli yli 1supistus/10min. Iltakätilö toi mulle unilääkkeen ja panadolia. En tiennyt lääkettä ottaessani että opamax(?) on uniääke ja oli ihan ihmeissäni ku tuntu että nukahdan tosi helposti vaikka supisteli. Aamuyöllä heräsin ja ihmettelin kun huonekaverit olivat yön aikana lähteneet synnyttämään, enkä itse ollut tiennyt tuon taivaallista. Olin nukkunut kuin pieni porsas ja lupaavat supistukset olivat hävinneet kuin tuhkatuuleen. Aamulla kävin suihkussa ja aamupalalla, jonka jälkeen supistukset palasivat ittekseen. Kävin lääkärillä, joka katsoi kohdun suun tilanteen. Edelleen slehes ama kuin edellispäivänä, ei siis mitään isompaa ollut tapahtunut. Päivällä sanoin ihanalle kätilölle että nyt on jotain muutaki kokeiltava, että kun homma ei etene mihinkään. Vähän ajan päästä hän tuli sanomaan että lääkäri asentaisi mulle sen ballongin heti. Ballongi teki supistukset heti tosi kipeiksi. Sinnikkäästi pysyin liikkeessä ja mieskin jo totesi, että nyt taidat olla melko kipee ku ei enää paljon huvittanu jutella. 2h ballongin asennuksen jälkeen se tippui pois ja sisätutkimuksessa auki 4cm ja kanavaa enää noin 0,5cm jäljellä. JES! Silloin uskoin että tänää vielä päästään synnyttämään. Iltaa kohden supistukset alkoivat taas hyytyä, yritin kaikkeni ettei ne katoaisi. Kävelin varmaan maratonin verran näiden parin päivän aikana vaan ei auttanut. Nukkumaan mennessäni supistukset tuli harvakseltaan n.10min välein, olivat kyllä napakoita. Yöllä 3.00 maissa heräsin kun supistukset palasivat. ”innoissani” lähdin osaston sisäpihalle tekemään jälleen kävelymaratonia. Kävelin melkeen tunnin kun kätilö tuli hakemaan käyrälle. Supisti jo 5min välein ja tosi napakoita supistuksia piirtyi. Kätilö oli varma että pian pääsisin saliin, että laittaisi vielä kipupiikin ja sitten siirtää mut saliin jos vielä vähän avautusin. No, taas nukahin humalaiseen oloon ja aamulla supistukset oli kadonnut. Silloin pukesin itkuun aamuhoitajalle ja sanoin että jos mua ei nyt siirretä saliin ja kalvoja puhkaista niin lähden kotiin odotteleen, tyhjää se olisi sieläkään enää olla. Tunnin päästä kätilö ilmoitti että nyt lähdetään saliin. Silloin toivoin että ei ihan niin nopeasti olis tullut :D

Supistukset olivat palanneeta taas noin 7min välein kun nousin liikkeelle. Kalvot puhkaistiin salissa n.10.30. Samantien alkoi supistukset tihentyä ja tulla kipeemmiksi. Klo.11 olin jo vailla ilokaasua :D Se olikin taas mulle hyvä kaveri. Istuin kiikussa ja vetelin kaasua ja naureskelin miehelle että ”onpa hauskaa ku tiiän että sattuu niin perkeleesti vaan pää on niin pöhnässä ettei silti satu :D” Noh, itku pitkästä ilosta. Yhtäkkiä tuli supistus joka tuntu halkasevan lantio luut kahtia. Huusin miehelle että paina kelloa!!!! Kätilö tuli paikalle ja pyysin että pikaisesti nyt jotain tujumpaa kivunlievitystä(edelleen päässäni kuvittelin ottavani ilman muuta epiduralia/spinaalia heti ku on sen aika) Olin 6cm auki. Kätilö ehdotti kohdunkaulapuudutusta koska synnytys vaikutti etenevän vauhdilla. Olin kauhuissani, kun kuvittelin että se ei todella voi saada tätä kamala kipua pois jos jotain vähän puuduttavat. Kätilö sait mut vakuutettua että kannattaa kokeilla, joten lääkäri tuli paikalle. Selin kääntyessäni tuli kaksi niin rajua supistusta peräkkäin, ilman taukoa että huusin ja itkin kuin elävältä teurastettu sika. Samassa myös vauvan sydänäänet laski ja sitte oliki samassa hetkessä tupa täynnä väkeä. Mu komennettiin kontalleen ja vauvaa työnnettiin takaspäin ja syke korjaantui. Minä huusin ja itkin kivusta ja pelosta (pahin pelkoni että vauvalle käy niin kuin siskolleen jolla aivoverenvuoto syntymän jälkeen). Paikalla oli anestsialääkäri, gynekologi, näytteenottaja, kaksi kätilöä ainakin. He halusivat ottaa päästä verinäytteen, jotta nähdään oliko vauva kärsinyt hapenpuutteesta. Näytteen otto oli ihan helevettiä, muhun sattu niin paljon selällään olla supistuksen aikana, että huusin ihan täysiä, olin kyllä tässä vaiheessa menettänyt niin kontrollin kipuun!!!!!! Näyte oli just normaalinrajoissa ja lääkäri halusin uuden näytteen PUOLEN TUNNIN PÄÄSTÄ mikä tarkoitti sitä etten saanut mitään kivunlievitystä sitä ennen koska oli sektiovaara päällä… Olin kauhuissani kivusta ja siitä miten selviäisin sen puoli tuntia. Kun saivat toisen näytteen otettua ja selvisi että se oli ihan ok, lääkäri laittoi sen kohdunkaulapuudutteen välittömästi. Ja voi mikä HELPOTUS!!!! Kaikki kipu hävisi kuin seinään saman tien!!!! Olin niin taivaassa selvittyäni hengissä siitä tunnin kidutuksesta mitä oli kokenut, kiittelin kätilön ja lääkärin taivaisiin nopeasta toiminnasta olosuhteisiin nähden ja siitä että olivat vauvan edunmukaisesti toimineet. Olin muuten auennut niiden kahden repivän supistuksen aikana 6cm?8cm:n. Nyt jäljellä oli enää ponnistuksen tunne. Kokoajan vahasin kelloa kun puudutus vaikuttaisi 2h ja pelkäsin kokoajan että vaikutus lakkaisi :D Ponnistuksen tunne tuli koko ajan voimakkaammaksi ja lopussaan roikuin katossa olevasta tangosta kaksin käsin aina supituksen aikana kun tuntui että oma kroppa ponnistaa väkisin vaikka mitä tekisi ja kokeilisi. LOPULTA noin klo.14.45 oli kokonaan auki ja sain luvan kanssa ponnistaa. Pelkäsin ponnistuksissa repeämiä, joten en uskaltanut kunnolla alkuunsa ponnistaa. n.10min jälkeen tajusin ettei se sieltä ulos tule jos en kunnolla ponnista ja niin noin 5min jälkeen klo.15.08 syntyi täydellinen ihana tyttövauva. Repesin vanhoista arvista noin 2 asteen verran, mutta en muista että ponnistamien olisi erityisen kovasti sattunut. Esikoinen syntyi hengityskatkoisena, joten kun vauva parkaisi ensimmäisen kerran ja kätilön vakuuteltua vauvan olevan täysin kunnossa purskahdimme miehen kanssa molemmat kyyneliin. Vihdoin sain oman lapseni syliin asti ja kaikki päättyi hyvin. En tiedä olinko niin adrenaliini ja endorfiini höyryissäni valtavasta kivusta selvittyäni ja helpotuksesta kun sain tytön heti terveenä syliin että toivuin uskomattoman nopeasti kaikesta. Heti olin valmis kävelemään itse osastolle. Esikoisemme tuli vierailulle alle kolme tuntia synnytyksen jälkeen ja jaksoin hyvin hänen kanssa olla. Jouduin syömään vain kaksi buranaa synnytyksen jälkeen jälkisupistuksiin. Pystyin liikkumaan, istumaan ja olemaan ilman isompia kipuja heti. Kätilö oli tikannut mut niin hyvin että tikit ei elämääni juurikaan haitannut, toisin kuin esikoisen kohdalla. Kaiken kaikkiaan mulle jäi melko positiivinen kuva synnytyksestä, vaikka alku oli hidas ja se tunnin pätkä välissä jotain ihan sanoin kuvailemattoman kipeää, mutta aika kultaa muistot uskomattoman nopeasti ja vaikka synnytyksen aikana huusin miehelle että pidä huoli etten enää ikinä ole täällä niin olisin jo valmis samaan uudelleen, oli se palkinto kaiken sen arvoista =)

Mutta nyt yritän myös täällä aktivoitua! Kuinka moni vielä palstaa seuraa odotusajan keskustelijoista, muttei ole kirjoitellut pitkään aikaan? Olisi kiva kuulla niidenkin kuulumisia jotka ei tuolla facebookissa ole!!! Joten kirjoitelkaa kuulumisia jos vielä luette palstaa!!! Ainakaan kirppiinasta, huikkiksesta, Happystä, jotka kirjoittelivat ahkeraan, ei oo kuulunut mitään!

nyt vähän kaffea koneeseen ennneku tytöt herää!!!

Viola ja Oona (Linnea) kahden päivän päästä 3kk!!!!
 
Heipat täältäkin pitkästä aikaa!

Jotenkin tuntuu että päivät vaan hurahtaa ohi kun mukamas niin paljon tekemistä ja silti kämppä näyttää siltä ettei oo tasan mitään tehty. Sen lisäks tuo meidän koira aiheuttaa mulle edelleen harmaita hiuksia päivisin kun ollaan täällä pojan kanssa kahdestaan. Heti kun mies tulee kotiin, niin muuttuu ääni kellossa, kait se sitten saa mieheltä riittävästi huomiota. Tunnen tosi huonoa omaatuntoa koiran hyvinvoinnista. :'(

Nukkuminen heittelee täällä ihan häränpyllyä, nyt tuntuu että riippuu ihan yöstä miten herra haluaa nukkua. Yleensä yöunille nukahtaminen tapahtuu klo 22, viimeistään klo 23. Ensimmäisen kerran herää klo 2 ja toisen kerran klo 5. Viimeisen heräämisen ja syönnin jälkeen alkaa yleensä vatsanväänteet, eli ähistään ja puhistaan ja venkuloidaan sängyssä ja itkutkin siinä saattaa tulla. Tästä syystä en ole enää tuon viimeisen syötön jälkeen nostanut poikaa omaa sänkyyn, vaan siinä vieressä sitten äheltää ja yleensä sitten noustaankin jo kahdeksalta ylös. Aamupäivästä ottaa sitten vielä pienemmät torkut ja kunnon päiväunet nukkuu yleensä ulkona n. klo 13-15/16. Illalla sitten muutamat 10 min. tissille nukahtamiset. Mutta kuten sanottu, häränpyllyä heittää ja viimeyönä ensimmäinen herääminen oli jo yhdeltä. :| Meillä siis toistaikseksi mennään pelkällä tissimaidolla. Olenkin nyt miettinyt että onko tuo kahdesti syömään herääminen jo merkki, että vatsa ei enää tule täyteen? Kun toisten vauvat tässä iässä jo kuitenkin nukkuu selvästi pidempiä pätkiä? :confused:. Sen verran kuitenkin edistystä tullut, että nukahtamiseen ei ole enää muutamaan iltaan tarvinnut tissiä, eli poika nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn. Joskus samantien, joskus aikansa reunapehmusteelle jutellessaan. :heart:. Toivottavasti tilanne pysyisikin tällaisena. Niin ja sen olen huomannut että jos jostain syystä ei nuku ulkona, niin seuraava yö on heti levottomampi. Toivotaan siis, ettei tule hirveän kylmä talvi :O.

Noin muuten poika on vallan ihana. Ei pahemmin turhia kitise ja juttua riittää. Leikkimatollakin viihtyy jo pidemmän aikaa. Ja nyrkki suussa koko ajan :D

Seuraava neuvolameillä on kun tulee 3 kk täyteen. Eli täällä käydään kuukauden välein. Lääkäri oli sillon 1kk neuvolassa, nyt en seuraavasta tiedä, ei ainakaan tässä 3 kk:n yhteydessä. Se on ollut itseasiassa yllätys, jotenkin kuvittelin että noita lääkärikäyntejä olis tiheämpään. Täällä sitten pääsee muutenkin nihkeästi neuvolalääkärille, on vaan yksi päivä viikosta kun se on paikalla ja ehkä saattaa johonkin väliin ajan saada, jos ihan jotain akuuttia on.

Täälläkin käytössä 62/68 vaatteet tällä hetkellä, tosin olen huomannut että riippuu hirveästi valmistajasta miten noi koot mahtuu. Yksi 56 cm body menee vielä pojulle ihan hyvin, ja mittaa siis edellisessä neuvolassa oli 60 cm. Toisaalta sitten taas 65 cm unipussi pitää jättää alhaalta auki kun ei enää jalat mahdu muuten suoraksi. Eli joutaa sekin jo säilöön odottamaan mahdollista pikkukakkosta. ;)

Ja minunkin puolesta voi niitä vähemmän aktiivisia jo alkaa poistelemaan, mutta edelleen toivon ettei tämä foorumi kuivahda kokonaan.

Ihania aurinkoisia syyspäiviä kaikille mammoille :flower:

Siiruska ja Jere 2 kk ja risat
 
Kiva, kun kirjoitit viola-85 synnytys tarinaa :)
Minunkin pitäisi se kirjoittaa kun vaan kerkiäis :whistle:

Siiruska Teidän poika saattaa tosiaan ilmoitella yösyömisellään, että maidon tarve kasvaa.

Leikkimatolla Pihla on mukavasti alkanut viihtyä. Mutta enemmän rakastaa sitä, kun hänelle jutellaan :heart: Mahotonta kyytiä kasvaa tämä lapsi, ihan haikeus iskee.
Seuraava neukku on meillä 3kk iässä. Seuraavalla kerrallahan laitetaan jo rokotepiikit, vissiin kaksi :O voi pientä.

Meillä nuha. Pikkuinenkin välillä tukossa. Kumpa ei korviin kuitenkaan menisi.

Ottaako kukaan influenssarokotusta isommille lapsillenne tai itsellenne??

Me taidetaan ottaa koko perhe paitsi vauva ei tietty vielä saa.

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 7vrk :heart:
 
Moikka!

Kiva kun laitoit synnärikertomuksen Viola. :)

Siskon tyttö oli viime viikon hoidossa ja sit oltiin vielä viikonloppu siskolla kylässä, joten viikko meni nopeasti.

Vyöhyketerapiassa ollaan nyt käyty 2 kertaa. Onneksi viime viikon tiistaista huutopäivää ei ole enään tullut. Nyt seurataan, miten noi mahavaivat vaivaa. Jos menee hyvin, niin ei tartte enään mennä hoitoon.

Meillä kans käytössä 62cm vaatteet. Meillä vaatteet alkavat käymään pieniksi pituudesta, eli bodyn napit alkavat ahdistamaan ja housujen lahkeet käyvät lyhyiksi. 50/56 senttiset annoin kaverille, hän synnyttää ihan kohta. Olen itse saanut melkein kaikki vaatteet kavereilta, joten en niitä vie kirppikselle, vaan lahjoitan eteenpäin.

Unirytmi meilläkin vähän vaihtelee. Yöunille 21 kieppeillä, sit eka syönti 01-03, toinen 05 ja sitten seiskan aikaan. Aamua kohden aina nuo unet lyhenee. Poitsu nousee sit ylös 9-10:30 välillä. Vaunuissa ei ole tähän mennessä suostunut nukkumaan muuten kuin silloin kun vaunut liikkuu. Mut vyöhyketerapian jälkeen on alkanut nukkumaan pidempään.

Lattialla viihtyy leikkimatolla, kun on tyytyväinen. Mahallaan ei jaksa kauaa temuta, vaikka nukkuu kyllä mahallaan. Päätä muutoin kannattelee hyvin, sylissä on välillä ihan tikkana. =)

Ens viikolla ois sitten 3 kk neuvola ja rokotteet. :/

Minun puolesta voi kans ottaa pois listalta taka-alalle jääneet.
 
Moikka taas. Viimeks kirjottelin imetysongemista, joista sitten päästiin onneksi eroon. No Imetys sujui hyvin n.viikon ja sitten iski rintatulehdus, sitten tulehtuneeseen rintaan tuli imusuonitulehdus ja nyt siinä on jokin kova patti ja rinta vuotaa edelleen jotakin märkää. Sain omalta lääkäriltä lähetteen oysiin ultrattavaksi ja kirurgin arvioon, jos on paise et mitä tehdään. Eipä se kirurgi tehny muuta kun puristi kerran tissiä ja totes et mee kottiin ja imetä.. No imetys on sitten taas hirveetä taistelua. Annoin jo välillä pullosta maitoa, mutta nyt koetetaan josko se tuo rinnalla olo alkas sujumaan..

Kastevesi meillä nakattiin talon katolle onnea tuomaan.

Yöt sujuu hyvin, kerran herätään syömään. Päivällä nukutaan kerrallaan n.20min.

Sunnuntaina oli meillä ristiäiset ja poika sai nimekseen: Oiva Matti Iivari
ens viikolla ois 2kk neuvola, saa nähä miten poika kasvanu.

Sori sekava teksti, koitan vaan noppeesti kirjottaa et kerkeen.:D

Tuulis ja Oiva melkein 2kk
 
Tuuulis mullahan meni kanssa rintatulehdus niin pahaksi, että epäiltiin paisetta. Sitä ei kuitenkaan ollut vaan sain uuden kuurin ja sit mätä alkoi tulemaan ihon läpi, eli ihoon tuli reikiä. Mulla alkaa nyt onneks olemaan jo melkein parantunut mutta kyllä sitä olen jo 2kk sairastanutkin.

Tsemppiä siis rinnan suhteen ja toivotaan, että pääset helpommalla kuin minä
 
Heipat kaikille pitkästä aikaa :heart:

Jos tällekkin puolelle rustais pikakuulumiset ainakin...tulee kans enemmän vietettyä aikaa tuolla Facen puolella =)

Meidän poika sai kasteessa syyskuun lopussa nimen Aatu :heart: Ristiäiset vietettiin noin 30 hengen voimin ja 3 kummia tuli Aatulle =)
Tilaisuus meni hyvin ja rauhallisesti...Aatu ei itkenyt koko aikana kertaakaan :D

Aatun vatsavaivat sain kuriin siis luontaistuote kaupan Chamomilla helmillä ja jätinkin kaikki muut apu aineet pois ja ollaan oltu tyytyväisiä päätökseen :)
Aatu on saanut tosi hyvän rytmin itselleen nyt kun masu ei enää vaivaa eli:

Yöunille mennään klo: 20-21 ja nukutaan aamu 10-11 saakka yleensä kahdella syönnillä joista eka on aina suurinpiirtein 4 aikaan aamulla. Aamulla Aatu valvoo tunnin menee päikkäreille 12 maissa ja nukkuu yleensä 15 saakka. Sit taas valvoo tunnin pari ja menee jälleen päikäreille klo: 17 ja nukkuu 19-20 asti :) ...sit taas valvoo sen tunnin ja meneekin yöunille.

Nyrkit on suussa koko ajan ja jokellusta sekä hymyä riittää pitkin päivää ja ihan kaikille jotka vaan haluaa pojan kanssa seurustella ;)

2kk neuvolassa painoa oli jo yli 6kg ja pituutta 62cm joten hyvin on poika rintamaidolla kasvanut =)

Kaikki hyvin siis täällä ei valittamista...meinaa tosiaan jo uusi vauvakuume painaa päälle...oon vaan yrittäny hillitä itteni jo senkin takia kun Aatu vielä niiiiin pieni et ois kiva nauttia aina yhden lapsosen vauva-aika täysillä kerrallaan :p Mut minkäs teet kun tauti iskee ni se iskee ;)

Mut sovittiin isännän kans et aikaisintaan ensi kesänä katsellaan...siis imetys ajan jälkeen sitten vauva saa jälleen tulla jos on tullakseen vielä :)

Nyt tekee mieli herkutella, joten taidan mennä tekemään pellilisen mokkapaloja :heart:

Pilvilinna ja Aatu Murunen 2,5kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Siiruska: Mun mielestä teän nukkumiset kuulostaa vielä ihan kohtuullisilta! Ei kai vielä tämän ikäisten tarvitsekkaan nukkua koko yötä tai mitään hirmu pitkiä pätkiä, toki niitä löytyy, mutta tärkeintä kai tässä vaiheessa on että unirytmi alkaa löytyä. Meilläkin tyttö herää noin 2.00-3.00 maissa ja sitten 6.00 ja seitsemältä noustaan ylös. Jossain vaiheessa nukkui jo niin että heräs 5.00 vasta ekan kerran, mutta nyt taas palattu aiempaan. Luulisin että yöt pitenee kun muutaman kuukauden päästä saa muutakin kuin maitoa syödä illalla. Mua ei nuo yöheräilyt haittaa kun tyttö jatkaa unia syötyään. :)

Vauva-10: Kuulosti hurjalle tuo sun rintatulehdus, että märkä tuli jo ihostaki läpi :O Onneksi menossa parempaan päin!

Tuuulis Kiva nimi tuo Oiva :) Ja Pienen tähtösen Pihla nimestäkin tykkään, olisin halunnut Oonasta Pihlan vaan ei kelvannu miehelle :/

Meillä ei laiteta kenellekkään influessarokotuksia. En koe niitä tarpeellisena ja uskon että jotain tauteja on sairastettavaki että luontainen vastustuskyky kehittyis. Mietinnässä kovasti otetaanko sitä pneumokokkirokotetta, mikä tulis nyt 3kk neuvolassa. kaikki muut rokotusohjelman rokotteet kyllä otetaan.

Meillä Oona alkanut jumpata lattialla nyt ihan hirveesti. Pää pysyy jo tosi topakasti pystyssä masullaa. Selälläänki on nyt pari päivää yrittänyt nostaa päätä irti lattiasta :O Jalat käy selällään kuin singerin ompelukone,nostelee jalkoja masun päälle ja jaloilla punkee itseään selällään eteenpäin lyhyitä matkoja. Osaa tarttua leluun ja kääntyä mahalta selälleen. Hirveä kiire tuntuu olevan siskon perään ja ihan eri maata on kyllä Oonan liikunnallinen kehitys kuin tuon isosiskon joka oli hyvin rauhallinen liikkeelle lähtijä.

Mikäs se on se kerhon puoli? Kuinka siellä on keskustelua? Kannattaisko kaikkien siirtyä sinne vai millanen paikka se on?

Nyt ruoan laittoon kun pienin nukkuu vaunuissa!
Mukavaa viikonloppua!

Viola ja Oona 3kk 1pvä

 
Viimeksi muokattu:
Meillä oli 2kk neuvola tiistaina niin nyt vasta ehdin päivitteleen tietoja. Painoa oli 5760g ja pituutta 58cm. Korvikkeella kasvaa tasaisesti. Rotarokote saatiin ja poika oli itkuisempi sen illan mitä normaalisti. Nyt ei oikeastaan ole ollut mitään oireita, kakan olomuodon muutosta kummempaa. Päätä meillä kannatetaan jo hyvin ja noustaan käsivarsien varaan vatsallaan ollessaan. Kävelyheijaste oli jo kadonnut vallan.

Influenssarokotteita me ei oteta kukaan eikä kuuluta riskiryhmäänkään. Ei olla koskaan otettu eikä olla sairastettu sen kummemmin.

Täällä on alkanut muodostua jonkinlaista rytmiä. Illalla nukahdetaan yöunille 22.30-23 ja aamulla herätään 8, yöllä syödään yleensä kerran joskus 2-3 aikoihin. Ekoille unille mennään sitten 10 aikoihin ja nukutaan se 2 tuntia. Sitten on yleensä muutaman tunnin hereillä ja menee nukkumaan.Ja sylissä otetaan sit illalla pieniä torkkuja jos en lähde lenkille, silloin nukkuu sit vaunuissa.

Joudutteko nukuttaan vauvat vaunuihin vai nukahtavatko itsekseen? Meillä nukahdetaan jyleensä jo kun puetaan ja lasken koppaan mutta jos ollan hereillä vaunuihin asti niin nukahtaa sinne yksin, emme siis keikuttele vaunuja nukahtamiseen asti.

Mä voin tehdä ensi kuulle listan ja päivitellä sitä. Poistan samalla listoilta ne ketkä eivät täällä kirjoittele. Vai meinaatteko kaikki siirtyä kerhon puolelle, kirjoitteleeko täällä vielä joku? Itse kirjoittelen molempiin ja tykkään siitä.
 
vauva-10 hurjalle tosiaan kuulostaa tuo tulehus. Mulla loppuu huomenna kuuri, saa nähä miten käy, kun rinnassa edelleen kova patti ja yhdestä tiehyestä tulee vielä välillä sitä märkää. Toivon tosissaan ettei tulehus uusi.

Täällä ne rintaraivarit jatkuu, vauvan saa syömään tissiä vaan jos on nukahtamassa tai heräämässä. Muuten jos koittaa tarjota niin tuloksena hirmu huuto.:/
Meilläkin jonkin sortin rytmi tullu päivään; illalla alotetaan iltatissi kahdeksan aikaan, joskus syö vielä kymmeneltä. sit nukutaan aamuyöhön, jollon herätään 4-6aikaan ja sitten aamulla herätys 7-8 väliin.sitten valvoo tunteroisen ja ottaa ekat unet jne.
Mä nukutan vaunuihin heijaamalla. En oo nukuttanu nyt ulkona siitä syystä ettei syö ollenkaan jos kerkee herätä kunnolla. Tympeetä tää imetyksen takkuaminen..Jos ei kohta ala helpottaan ni siirrytään kokonaan pullolla, että säilytän mielenterveyteni..

Mahtavaa kun tuolle keskimmäiselle iski taas korvatulehus, 13.tulehus tälle vuotta ja tiistaina ois putkitus. täytyy pittää peukut ja varpaatki pystyssä että paranee siihen mennessä.

Influenssa rokotetta ei oteta. Keskimmäinen ois ainoo joka sen sais ilmatteeksi.Ei oo otettu aieminkaan.
 
Moi!

Annan vaan pikaisen äänimerkin, jos alatte harventaa listaa. Olen mukana jutuissa mielelläni, vaikka odotuspuolella en ollutkaan ja nytkin vasta muutaman kerran. Palaan 2kk kuulumisiin viimeistään ens viikon alussa. 8) Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
HOI!! :)

Hiljaisuus on meidän talossa ja äidillä omaa aikaa.! :) Joten pitkästä aikaa tännekin kirjautumaan.

Eli ristiäisetkin on vietetty ja ne meni pojan osalta oikein mainiosti,nukku koko ajan. Nimekseen sai Luca Jussi Mikael. Mutta lapsen isän puolelta ei tullutkaan sukulaisia muut kuin isovanhemmat. Ja se harmitti mua ja mun sukulaisia ihan senkin takia,kun odotin,että vihdoinkin näkevät toisensa.. Mutta kaippa ne sit joskus..

Muuten sellanen tyhmä kysymys,että jos syö jotain,mikä aiheuttaa lapselle vatsanväänteitä,niin kuinka nopeesti ne mahanpurut sitten tulee?? Siis kun söin eilen vahingossa herneitä,kun en siis muistanu,että niitä pitäis välttää. Olisko ne mahakivut tullu jo eilen,vaiko onko ne odotettavissa vielä tälle iltaa?? Vai onko sekin sitten lapsikohtaista. Ja sit sitä oon miettiny,että jos syö vaiks suklaata paljon,ja ei sit sen takia imetä,niin millon voi sit imettää,että se suklaa on haihtunu tisseistä? :DD

tyhmiä kysymyksiä,mutta noita tulee mietittyä aina yön pimeinä tunteina,kun imettää :D

No nyt nauttimaan lapsivapaa ajasta kun Luca nukkuu ;P

Taiska ja Luca 2kk 11pv :p
 
Jospa nyt sitten ehtisi kirjoitella vähän tarkemmin..

Eli 2kk neuvola oli viime viikolla ja paino pojalla oli jo yli kuusikiloa! Olen siis aivan hämmästynyt, että pelkällä maidolla voi kasvaa noin paljon. 8) Hämmästynyt ja "kauhuissaan"...sehän oli pieni vain pienen pienen hetken. Vaikka todellisuudessa pitää siis vain olla tyytyväinen, että kasvaa hyvin. Pituutta 2kk tasan 60cm.

Minulla myös oli rintatulehdus heti pian synnytyksen jälkeen, mutta meni onneksi heti lääkkeillä ohi. Hurjalta kuulostaa teidän Vauva 10 ja Tuulis tulehdukset. Paranemista ja toivottavasti ei tule sitten enää.

Päivärytmi on edelleen aika selvä, muodostui siis yllättävän aikaisin. Aamulla herätään 8-9, päivän aikana on kolmet unet yleensä 2-3 tuntia kerrallaan ja siinä välissä sitten valvotaan 1-2 tuntia. Iltaunille menee n.20.30-21.30. Yöt nukkuu hyvin, mutta herää kyllä syömään 2-3 kertaa ennen aamun ylösnousua. Että kyllä täällä vielä muidenkin vauvat heräilee. Vanhemmat lapset heräili varmaan yksvuotiaaksi, joten kovin toivekkaana en kokonaisia öitä ole odottanutkaan, mutta mistäs sitä koskaan tietää. Esimerkkinä vielä, että viime yönä heräsi klo 1, 4 ja 6. Aamulla heräsi 8 ja söi klo 9. Puoli kympiltä meni sitten jo päikkäreille vaunuihin, nukkui klo 12 asti, jolloin söi. Puoli kaksi meinasi nukahtaa jo sängyllä maatessaan. Syötin kuitenkin vielä (nukkuu paremmin ja pidempään) ja toistaiseksi nukkuu siis vielä ja herätessään varmaan on taas kiljuva nälkä. ;)Illalla varmasti vielä yhdet lyhyemmät unet ennen yöunia. Niin ja yleensä meilläkin vauva nukahtaa vaunuihin sen enempiä heiluttelematta. Joskus käyn kesken unien lykkäämässä unijatkoa.

Aivan hirmuisen kova vauveli on juttelemaan, höpötystä tulee niin ettei meinaa suunvuoroa saada. =) ja muutenkin on melko lailla ollut helppo tapaus ( ja toiv. sellaisena säilyykin) Kovin on meistä aivan hurmuritapaus! (tietty!)=)

Influenssarokote otetaan varmasti ainakin perheen riskiryhmäläiselle ja tod. näk. muillekin. Viime vuonna ei otettu ja eikös se sitten heti iskenyt...muutenkin oli paljon tautia viime vuonna ja ajattelin, että jos nyt edes yhdeltä välttyis rokotteen takia. Vauvahan sitä ei saiskaan, joten jos muut pysyy terveenä, niin vois olla mahdollisuus ettei hänkään sitä sais.

Taiskalle kommentoisin sen verran, (kun en nyt muista oliko sulla kovin vatsavaivainen vauva)että jos et ole mitään erikoisia vatsanväänteitä mainitsemistasi aineista saanut, ei niitä varmaankaan tarvitse mitenkään vältellä. Meillä on ollut se onni, että vaikka olen syönyy oikeastaan kaikkea, ei vauva ole siihen vatsallaan reagoinut. Siihen, en kyllä osaa vastata, kuinka nopeasti vatsanpurut tulevat...

Tää on muuten vauvaelämässä niin totta, että heti kun erehdyt ääneen jotakin sanomaan niin johan se muuttuu... vauva heräsi. (tutilla tokeni vielä nukkumaan) Että kop, kop vaan kaikelle, mitä olen tässä kehunut.

Niin ja mitä tulee kirjoittamiseen täällä. Taitaa olla niin, että mitä enemmän sitä itse jaksaisi kirjoitella, sitä enemmän sitä varmaan kommentoitaisiin, joten yritän minäkin olla aktiivisempi. Se kerhohomma on mulle kyllä vieläkin epäselvä, josko joku osaisi kertoa enemmän.

Tässä kuitenkin kaikki tällä kertaa. Voikaa hyvin.

Isabella ja vauveli 2kk 5pv
 
Vaunuihin nukahtamisesta Meillä täytyy nukuttaa Pihla vaunuihin, yleensä pukemisen aikana itkee ja sitten tietty hyssytellään ja tähän on tottunut.

Minäkin kirjoittelen tänne ja kerhon puolelle. Minusta tännekin voi näppäysjuttuja kirjoitella edelleenkin ja sitten kerhoon sitten paremmin. Toki tuo kerho on ns. parempi, koska se on suljettu muilta. Liittykää toki muutkin sinne :) Ja ihan hyvin sinne voi kokonaankin siirtyä =) nyt siel on melko hiljaista ollut mutta eiköhän se vilkastu.

Isabella noin minäkin sen ajattelin, että jos otamma sen influrokotteen kaikki niin vauvakaan ei sitä välttämättä sit sairastaisi. Ihan hirvittäää, jos vauva näin pienenä kamalan kuumetaudin saa, isompana kyllä kerkeää niitä sairastamaan.

Päivärytmistä Edelleen aika samanlainen. Nukkumaan menee 22-23 aikaan, herää kerran syömään siinä 4 aikaan ja aamulla herää jutusteleen 7 aikoihin. Sitten nukkuukin pitemmät päiväunet kymmenestä eteenpäin, jopa neljä tuntia, välissä vaan tankkaa masun täyteen ja unet jatkuu :heart:
Meillä tämä nuha edelleen jatkuu, joskin lievänä. Kuumetta ei ole ollut mutta varmaan parempi käyttää Pihla lääkärissä korvat tarkastuttamassa.


Onko teidän vauvoilla kylmät kädet ja jalat?
Meidän neidillä on vaikka vaatteita onkin hyvin päällä. Vissiin vauvoilla vielä tuo verenkierto on niin heikko sitten.

Pieni Tähtönen ja Pihla 2kk 12pvää :heart:
 
mä voisin kans kirjottaa mun synnytyskertomuksen, on aina niin terapeuttista kirjottaa.:)

Maanantaina 29.8 oli rv 41+4, seuraavana päivänä olisi ollut käynnistykseen meno ja siihen valmistauduinkin. Mies läks vanhimman pojan kanssa kalaan, sanoin vielä lähtiessä että olokaa vaan niin kauan ku haluatte ei tää kyllä tännäänkään synny..

klo.19.15 menin laittaan keskimmäistä nukkumaan ja tuli ensimmäinen supistus. Ja jo se oli kipeä, sitten niitä tulikin vartin välein. 20.15 oli pakko nousta pois sängystä kun kävi jo niin kipeää olla makuulla. soitin ukolle et alakaa tulla, mutta olivatkin jo pihassa. Mies meni jatkamaan kesken jäänyttä nukutusta, kun mä menin suihkuun n.20.30. suihkusta tultua supisteli ihan koko ajan. Soitin mun siskolle että hakis mut niille, et oisin lähempänä sairaalaa.

klo.21.15 sisko tulikin ja supistukset tuli n.5min välein ja kesti 30sekunnista reiluun minuuttiin. Päätettiin et meenkin suoraan sairaalalle. Sisko tuli sitten saattamaan synnärille ja sano et jää oottamaan mikä tilanne.

21.50 oltiin sairaalalla, olin vielä ihan hyvissä voinnissa eikä (muka) sattunu paljonkaan, kaikki tutkimushuoneet oli varattuja ja sanoin kätilölle et pystyn kyllä oottamaan. Eivät kuitenkaan antaneet oottaa vaan jossakin varaston tapasessa teki sisätutkimuksen-> 5cm auki ja saliin.

Salissa sain ilokaasua ennenkun anestesialääkäri tuli, auttoi ihmeen paljon. klo.23.45 sain epiduraalin ja kivut kaikkosi.Lääkäri kävi puhkasemassa kalvot ja pieni pelko vauvan koosta hiipi mieleeni kun lääkäri kysyi minkäkokosia edelliset vauvat olleet ja sitten perään et miten se 4,5kg mahtu tulemaan.. Koitettiin siinä nukkua, mutta siskoni höpisi koko ajan miten on tylsää kun mua ei satu.. 00.30 todettiin ettei synnytys edisty ilman oksitosiinia, olin vaan 7cm auki, saman mitä olin ku epiduraali laitettiin. n.01.00 pistettiin oksitosiinitippa ja epiduraalia pienennettiin. koitin siinä torkkua, mutta supistukset alkoivat taas tuntua.

02.15 käskin siskoni soittaa kelloa, kun tuntui niin kova paine. Kätilö tutki ja olin 10cm auki, 02.30 alkoi ponnistus joka päättyi 02.35 pienen pojan syntymään. Ponnistusvaihe oli melko raju, kun vauva syntyi käsi poskella, suurenpia repeämiä ei onneksi tullut.
Syntymän jälkeen siskon kanssa tuumattiin et voi miten pieni, eihän hän ollukkaan niin iso kun arveltiin.
Kätilö punnitsi vauvan ja sanoi ettei tää nyt niin pieni ole..:)
Kaikenkaikkiaan hyvä fiilis jäi synnytyksestä, hiukan haikea vain koska todennäköisesti en sitä enää ikinä tule kokemaan..

Sittenpä muuta:
Meillä kans on vauvan kädet ja varpaat tosi usein kylmät.
Meillä taitaa alkaa imetys taas luonnistamaan, tänään 2kertaa tissitelty ilman suurempia ongelmia.:) Pienestä sitä voikin ihminen tulla iloseksi.:D

Täällä kanssa sairastetaan nuhaa ja Oiva ollukkin tosi kiukkunen pari päivää, onneksi tiistaina lääkärin nla, niin siinä samalla tulee tarkastettua korvatkin.:)
taitaa olla jo 3.nuha vauvalle, kun tuo pienenpi isoveli jatkuvaan sairaana ja tarttuu sitten vauvaankin. Taitaa taas putkitus siirtyä kun nous kuume herraan äskettäin.:/ Ärsyttää.

Miten sinne kerhoon pääsee?
 
Pikaisesti taas...
Voisin myös liittyä sinne kerhon puolelle kun joku neuvoo että miten se tapahtuu.

Ristiäiset oli lauantaina ja Papu sai nimen Elli Elina :)

Kauheaa härdelliä ollut koko viikko ja ollaan kaikki ihan poikki, sekä minä, mies että Elli. Onneksi nyt rauhoittuu meno, ihanaa... Ehdin varmasti jatkossa vähän aktiivisemmin täälläkin kommentoimaan ja kirjoittelemaan!

Tuulia ja Elli
 

Yhteistyössä