*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Kauheesti tekstiä ehtii tänne kertyä käyntien välissä :D Ihanaa!

Hemarille ihan ekaks hurjasti onnea! :heart:

Huikkis, tosiaan näköjään käytännöt/mielipiteet vaihtelevat sitten ilmeisesti gynekologista toiseen! Ja samankin sairaalan sisällä. Mulle kyllä on aina kaikki gynekologit täällä ja KYSissä sanoneet, että raskausaikana ei streptokokkia hoidettas emätinnäytteestä, vaikka voikin ennenaikaisia supistuksia aiheuttaa, vaan se testataan nimenomaan siksi että ne supparit saattavat antaa olettaa että se bakteeri äidillä on ja olisi hoidettava synnytyksen yhteydessä, kun sillon tosiaan voi olla todellakin vaarallinen vauvalle.

Välilihan öljyäminen
-öljysin esikosta juurikin tolla Ceridal Intimella, koin jotenkin hankalaksi, sitten tehtiinkin episiotomia, mutta muita repeämiä ei tullut. Nyt en oo laiskuuttani jaksanut aloittaa, pitäisköhän....

Isyyslomasta, mies on yrittäjä, joten ei voi varmaksi tietää miten saa vapaansa pidettyä. Firmassa muutama muu työntekijä, joten pelivaraa on, mutta ei ihan hirveesti, jos vauva sattuu syntymään kiireiseen hetkeen. Ja nyt kun muillakin siellä kesälomia ja eräällä toisella alkaa isäkuukausi. Mutta toiveissa on että olisi alkuun viikon pari ainakin kotona sitten kun tullaan vauvan kanssa sairaalasta. Molemmat mummot on meillä nyt vielä 3 vkoa lomalla joten jos vauveli syntyy tässä välissä, saa heiltäkin hoitoapua, varsinkin siksi ajaksi esikoisen suhteen kun ollaan vauvan kanssa vielä sairaalassa.

Kivunlievityksestä-ite olin 4 cm auki kun esikosta ehdin sairaalaan, vedet oli menny, tuskat infernaaliset, sain epiduraalin ja taivas aukeni. Toimi erinomaisesti, kivuttomasti naureskellen ja lepäillen ja auringonnousua katsellen avauduin 10 cm:iin, ja sitten sai alkaa ponnistaa. Ponnistus olikin sitten tuskaa, en kai epiduraalin takia ehkä myös?, oikein tuntenut minne suuntaan pitää ponnistaa, ponnistusvaihe kesti 1h9min ja meinasin kuolla. Syntyi sitten nosto-imukupilla.
Spinaalin/epiduraalin ero- yleensä ensisynnyttäjille laitetaan epiduraali, koska heillä synnytyksen kesto on yleensä pidempi, ja samoin siis epiduraalin tehon kesto on pitempi ja annosta voi laittaa lisää. Uudelleensynnyttäjällä synnytys yleensä kestoltaan lyhyempi ja heille yleensä useammin laitetaan spinaali, käsittääkseni sitä annosta ei voi uusia, mutta annos yleensä riittää siksi ajaksi kun on tarve.

Vimmu-:hug: Todellakin tuttuja tunteita sulla.
Meillä esikoinen joutui myös bilirubiinien nousun takia valohoitoon, itseasiassa on-off 3 kertaa (välillä arvot laski, otettiin valosta pois-arvot nousi ja uudelleen hoitoon jne) ja se oli TOSI rankkaa henkisesti kyllä. Tyttö syntyi 37+1, ja kävin läpi kaikki samat tunteet syyllisyydestä jne kuin sinäkin, vaikka tavallaan meillä vauva oli mittareiden mukaan "täysaikainen". Toivottavasti tosiaan sun kanssa on siellä osastolla käyty läpi tuota asiaa, mistä tuo bilirubiinien nousu jne johtuu. Sehän johtuu siitä, että vauvan maksa ei vielä ole riittävän kypsä eikä kehittynyt poistamaan elimistöstä bilirubiinia, jota syntyy meillä kaikilla vauvasta vaariin punasolujen normaalina hajoamistuotteena. Näin voi käydä myös viikoiltaan vaikka yliaikaiselle vauvalle, mutta ennenaikaisella riski tuohon kehittymättömyyteen on tietenkin suurempi. Bilirubiinien kertyminen elimistöön saattaa taas hoitamattomana johtaa aivojen vaurioon, ja siksi sitä hoidetaan sinivalolla, joka iholta hajottaa bilirubiinia. Esim imukuppiulosautto saattaa myös lisätä riskiä arvojen nousulle, koska siitä päähän tulevassa pahkassa ja mustelmassa hajoaa paljon punasoluja jotka sitten vapauttavat bilirubiinia. Meillä oli siis tuokin varmasti lisäämässä bilien nousua. Heikko/huono syöminen ja maidon saanti ei sen sijaan bilirubiineja nosta eikä aiheuta tätä bilirubiinikeltaisuutta, vaan ennemminkin niin, että bilirubiineista väsynyt vauva ei jaksa imeä ja siksi saa huonosti maitoa. Ja siksi voi esim ne sokerit tietysti laskea. On tietysti olemassa äidinmaitokeltaisuus, joka johtuu rintamaidosta, mutta se ei ole sairaus eikä mitään mitä pitäisi hoitaa, eikä vauvalle vahingollista, joskus vaan vaikea erottaa bilirubiinikeltaisuudesta.
Mitenkään et ole voinut itse aiheuttaa ennenaikaisuutta etkä ole syyllinen vauvan koettelemuksiin, mutta tietenkin ne tuntuu äidin sydämessä murskaavilta. Kovasti tsemppiä sinne ja toivottavasti pian vointi kohenee ja pääsette kotiin! Koita puhua jollekin mukavalle kätilölle, mua ainakin auttoi sillon yön pimeinä tunteina kun eräs mukava vanhempi kätilö huomasi mun ahdingon kun itkin yksin huoneessani ja tuli juttelemaan näistä asioista. :hug:

Majj, kuulostaa siltä että sullakin voi olla lähtö edessä?

Happy, sua on kyllä koeteltu, jospa vauva vielä saatas oikein päin? :hug:

Leolla ja jollakin muulla (oliko se Majj?) oli ihana maha! :flower:

Piianappulalle tsemppiä!

Oma olo varsin hyvä JOS EI OIS NOITA LIITOSKIPUJA :headwall::mad: Esikon syntymäviikot oli ja meni, ja ikinä ennen en ookkaan "näin raskaana" ollut!:p
Esikoinen pitää päivät kiireisenä, nyt jotenkin alkanut "oireilemaan" vauvan tulosta ja itkuherkempi ja äidissä kiinni ja varmistelee jatkuvasti että äiti rakastaa jne.. Tänään sitten oltiin sirkuksessa ja ainakin hetkeksi saatiin molemmat virkistävää muuta mietittävää kun nää vauva-asiat, jotka kieltämättä pyörii kovasti koko ajan mielessä. Yhdessä eilen laitettiin vauvan kestovaippoja järjestykseen ja maanantaina kävin ostamassa vauvanuken jonka vauva "antaa" esikolle kun tulevat katsomaan sairaalaan. Jos sen hoivaaminen äidin rinnalla kun äiti hoivaa vauvaa helpottaisi uuteen perheenjäseneen sopeutumista?:whistle:

Kirppiina ja Rooney 37+2
 
Hip! Ihan pikana vaan kysymys, onko pehmeä vai kova kantokoppa parempi? Arvon nyt pehmeän kantokopan ja VarioPlus kopan välillä, Teutonian rattaat siis tulossa kai meille.

Entäs hoitolaukku, samaa kuosia kuin rattaat vai joku muu veska?? Saa myös suositella jos joku hoitolaukku on ihan paras ;)
 
Ompas tänään tullut tekstiä !

Kiitos kaikille masu kommenteista! :)

Piianappulalle - Tsemppiä tulevaan synnytykseen !

Kirppiina - Mä itse asiassa tänään ehdin jo miettiä ootko lähtenyt nyytin haku reissulle, mutta etpä ollutkaan! :)

Eppari - Tehtiin esikoisen synnytyksessä, kun oli imukuppi synnytys. Ja tikkejä jouduttiin laittamaan kahteen kerrokseen, palautuminen kesti 2-3vk. Toisaalta oli hyvä kun leikattiin, niin säästyin repeämiltä, mutta toisaalta toivon ettei nyt tarvitse tehdä, jos vaikka palautuis paremmin.

Leo - Saako kysyä miten tua eppari vaivaa vieläkin? Mulla sen tekemisestä yli 3vuotta, ja edelleen "tunnen" sen. En siis mitenkään kipeenä enkä mitään, mutta tunnen vain missä se on. Ja nyt raskaana, loppu vaiheessa alkanut tuntumaan paremmin mitä ennen, ja jotenki pelottaa että siitä repeis kun meen taas synnyttämään.

(.) Pitkin päivää tullut tota luultavasti limatulppaa, en nyt oo asiasta varma mutta olettaisin sen olevan, lähes joka wc reissulla jää vähän paperiin. Saa nähdä enteileekö mitään vai ei. Toivottavasti ei vielä kuitenkaa syntyis kun kaikki tavarat laittamatta.. :D
 
Sammeli - Esikoisesta meillä oli vaunuihin kuuluva hoitolaukku. Tällä kertaa oon ajatellut ostavani esim. jostain sportti kaupasta sellasen isomman nahkalaukun, esim. Adidaksen olkalaukun tms. Jos nyt ymmärsit mitä meinaan !? Olen huono selittämään! :D
 
Piianappulallahan on jännät paikat. Paljo tsemppiä! Tässähän tuli todistetuksi, että ei sitä aina äiti itse tiedä, tihkuuko lapsivettä vai ei. Niinhän ne tuntuvat synnärillä monille väittävän.

Mulle tehtiin eppari tokassa synnytyksessä. Tehdään automaattisesti kaikissa perätilasynnytyksissä. Oli kyllä pidempään kipeempi, kun esikoisesta tullut nirhauma, johon tuli pari tikkiä.

Sammeli, meille tulee Emmaljungan hoitolaukku. Kävin itseasiassa tänään tilaamassa vaaleanpunaisena. Vaunut meillä on valkoiset, joten halusin jonkun väripilkun siihen. Ensin olin ostamassa Marimekon ruskeaa olkalaukkua, mutta päädyin kuitenkin tohon viralliseen hoitolaukkuun, kun sen saa vetoketjulla kiinni ja siinä on enempi taskuja. Muutenhan hoitolaukuksi käy, mikä laukku vaan. Viimeksi ostin repun, kun ajattelin, että on helpompi vauvan ja taaperon kanssa. Reppua ei vaan saa vaunuihin nätisti roikkumaan.

Vimmulle voimia sairalaan! Varmasti raskasta seurata vierestä, kun tuntuu, että vauva kärsii. Toivottavasti pian alkais asiat sujumaan. Mäkin olen sitä mieltä, että kannattais jutella jonkun kätilön kanssa. :hug:

Epiduraalin mä olen saanut molemmissa synnytyksissä. Ekassa ehdittiin laittaa toinenkin annos, mutta tokassa sain vaan sen yhden ja sekin vaikutti toispuoleisesti.

Isyyslomaa mies pitää sen kolme viikkoa heti, kun jään sairaalaan.

Luin tuolta heinäkuisten pinosta, että jossain oli kätilö sanonut, että kolmannet synnytykset on siitä hankalia, kun ennakoivat supistukset sattuu ja synnytyssupistukset sattuu vaan vähän enemmän. Tarkoitti siis tällä ilmeisesti sitä, että on hankala tietää, milloin synnytys on oikeesti alkanut. Pitääköhän toi paikkansa? Mulla on kahdessa aikasemmassa synnytys alkanut sillain, että heti oon tiennyt, että tää on sitä. Ja olin myös ajatellut, että sen nytkin sitten tiedän. :confused:

Omassa navassa ei kummempia. Nuppu on ollut taas vähän rauhallisempi. Eilen se tosin mylläs ihan hirveesti. Ne toissaöiset supparitkaan eivät ole onneksi uusineet.

Pujaja ja Nuppu 34+4
 
Majj: Eppari kinnaa välillä ihan pirusti ja varsinkin jos istuu pidempään. Myös yhdynnät ym aiheutta kipua tuohon epparille. Ärsyttävää kyllä. Nyt odotus aikana se on vielä jotenkin herkillä ku paikat turvoksissa ja se kinnaamisen tunne on näin odotus aikana kovempi.
 
Heips! Ensinnäkin onnea Hemarille vauvan johdosta! Itselläni on ollut pari päivää väsynyt ja paha olo, jotenkin sellainen kuin ois koko ajan istunut bussissa tai jotain. Varsinkin selällään tai puolimakuullaan ei voi olla, pitää olla koko ajan kyljellään. Asiasta viidenteen, tilasin netistä Manducan kantorepun, kehuvat hyväksi, onko täällä kellään kokemuksia siitä. Esikoisen aikaan ei ollut minkäänlaista kanto- tai rintareppua mutta nyt ajattelin ottaa käyttöön ku tarvii noita käsiä vapaaksi enemmän ku on kaksi lasta ja liikkuminenkin on helpompaa ku ei tartte rattaita ottaa aina mukaan ku poikamme jo kävelee innokkaasti.

Isyyslomasta olette puhuneet, onko täällä muita joilla puoliso opiskelee? mun mieheni opiskelee aikuiskoulutuksessa ja hänellä alkaa elokuussa koulu ja syyskuun alussa työharjoittelu, joten ei voi olla kahta tai kolmea viikkoa poissa ku opiskelu on tosi tiivistä. Harmittaa kyllä, viimeksi hän jäi 2 viikkoa kotiin ku tulin sairaalasta.

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä muuten, kaikki hyvin ja edelleen käyn jumpissa ja lenkillä ja se on ainut hetki ku ei väsytä : ). Huomenna alkaakin sitten äitiysloma, tuntuu tosi oudolle ku jo 1,5 kk olen ollut kesälomalla lukuvuoden päätyttyä.

t schnappy 34+6
 
Moikka kaikille! :)

Onnittelut kaikille jo pienensä saaneille!! :heart: :heart:

Ja voimia kaikille joilla on jo rankkaa!! Uskon että siinä tilanteessa vauvan haluaa jo syliin enemmän kuin mitään muuta!

Tsempit myös kaikille joilla synnytys jo kolkuttelee ovella!! :heart:

Mä kävin jo välilihää öljyämään ihan tavis ruokaöljyllä, mutta nyt se on jääny.. Esikoisesta öljyilin loppuun asti ja vähän repesin, ehkä 4 vai 5 tikkiä..?

Isyysloman mies pitää normaalisti! Jää just nyt perjantaina lomalle ja palaa töihin 8.8., jos en oo synnyttänny vielä (LA 4.8)!

Mulla oli eilen synnytystapa-arvio. Täysin keskikäyrällä oleva kaveri masussa köllöttää, 2900g paino-arvio eli noin 3,5kg arvioitu syntymäpaino. Rd:sta ei tietoakaan, ei tarttee enää mitata ja ylilääkäri sano että jos se mun tunnin arvo olis ollu 9.9 eikä 10.0 ei edes mitään seurantoja olis ollu.. No, ompahan ainakin todettu ettei sokerit oo noussu.

Reilulle sormelle oon auki ja 2 cm kanavaa.. Osaiskohan joku kertoa tarkottaako mitään? Esikoisesta olin vielä täysin kiinni tässä vaiheessa (tai 5 pv aikasemmin..)

Lääkäri vielä mainitsi että tais alkaa sun edellinen normaali synnytys aika nopeasti (mitä lie lukenut papereissa? ;) ).. Vastasin että joo, alko rv 40+4 klo 20.45 varottamatta ku seinästä supistukset ja ennen puolta yötä huusin epiduraalia synnärillä ja klo 05.00 oli poika syntynyt.. No ainut ennakkovaroitus oli (jos olis vaan tajunnu) että päivällä aikasemmin oli neuvolassa verenpaineet pompsahtannu korkeelle ja sain vielä sen takia kontrolliajan parin päivän päähän sen takia..
Sain suoraan yliaikaisajan 1 vk LA:n jälkeen eli 11.8., olemattoman rd:n takia vissiin..?
Epiduraali ekassa synnytyksessä oli kuin taivaissa olis ollu joten enköhän sen nyttekin halua jos on mahdollisuus!

Muuten, oon ihan hyvävointinen, ei supistele oikeesti yhtään ja toimia voin lähes normaalisti. Verenpaineet 111/73, painoa tullut 7kg, rautaa syön. Sf-mitta pyörii edelleen keskikäyrän ja alakäyrän välillä. Öisin saan nukuttua yllättävän hyvin, kun on oikein pehmee patja! Mulla ei oo mikään kiire synnyttämään, en oo kai oikein synnytystä edes vielä ajatellut sen enempää! :O Ennemminkin pitää toivoa, ettei vauva halua tulla ajoissa! Mies on lähdössä (jos siis kaikki vielä ok) Jyväskylän suurajoihin, kun mulla on rv 39+0 ja palaa reissustaan rv 39+3!! Ja matkaa meiltä täältä rannikolta on useampi tunti!! Pahin vaiva tällä hetkellä on nuo pullistelevat suonikohjut, tukisukkikset auttaa kyllä jonkun verran!
Ens viikko olis tarkotus vielä mökkeillä melkein kahden tunnin päässä omasta sairaalasta! :) Sen jälkeen pitäis vissiinkin vanhempien varastosta hakea pinnis ja turvakaukalo ja miettiä sairaalakassin sisältöä.. Meillä on tällä hetkellä vielä vessaremppa kesken ja kaikki kamat makaa meidän makkarissa, joten vauvan tavarat ei vielä mahdu sekaan..
Eiköhän tässä kuitenkin elokuulle mennä! :)

Voimia kaikille loppuun!!

Tiitu ja Leijonanpentu rv 37+0!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän neuvolalääkäri kuulumiset:

painoa tullut lähtöpainosta 10 kg
RR 140/82, vähän koholla mut ei lääkäri mitään kummempaa siitä sanonut
B-Hb 124
Sf-mitta 34,5 cm
sydämen syke 145 ja liikkeet ++
kohdunsuu kiinteä ja kiinni, mutta pituutta enää n. 1cm

Ja vauveli viihtyy edelleen poikittain, lääkäri laittoi lähetteen KOKS:iin, varmaan ensi viikolla sitte sinne, tarkistavat tarjonnan ultralla ja kai yrittävät kääntää jos ei ole itsekseen kääntynyt.. Ihmettelen miten pikkumuru mahtuu olemaan niin päin, luulisi olevan tosi ahdasta :D Tilaa kyllä olisi kun sf-mittakin 34,5.. Katsotaan nyt miten käy, mielummin synnyttäisin alakautta kun sektiolla mut turha sitä etukäteen on murehtia.

Nannie ja masumuru 35+1 :heart:
 
Eea
34 viikkoa täynnä! POKSPPOKS!! :heart: Itse asiassa tajusin, että np-ultran ja ovulaation mukaan 35 viikkoa tulisi täyteen sunnuntaina.... Laskettua-aikaa ei ole kuitenkaan muutettu, mutta jotenkin itse pidän tuota ovulaation ja np-ultran mukaista päivää oikeampana. Saas nähdä. :) Menee kuitenkin vielä 2 viikkoa yli kierron mukaan lasketusta. :D
 
Paljon tsemppiä Piianappulalle sairaalaan! =)

Saadaanpas me paljon vauvoja jo heinäkuussa. :) Mä kyllä odottelen ihan varmasti sinne elokuulle saakka.

Kiitos Kirppiina siitä epiduraali/spinaali selvennöksestä. :) Jotenkin musta tuntuu että haluaisin sen epiduraalin kuitenkin. Tai riippuu siitä paljonko paikat on auki sairaalaan mennessä.

Isyysloman mies aloittaa sitten kun vauva syntyy ja toivottavasti pitää sen kolme viikkoa.

Muakin on mietityttänyt toi kiristely tuolla alapäässä varsinkin se on tuntunut nyt loppuraskaudesta. Mutta muillakin siis vanha epparihaava kiristelee. Viime synnytyksessä mä sekä repesin että mulle tehtiin eppari joten en oikein osaa sanoa paraninko nopeesti. Mä repesin aika pahasti mutta pystyin kyllä istumaan ihmeen hyvin kuitenkin. Toivottavasti nyt pääsis kuitenkin helpommalla, ei se puolentoistatunnin paikkailu enää synnytyksen päätteeksi ollut kivaa.

Päksäkkä 37+6:heart:
 
Hellou!

Pikasesti tulin vaan kertomaan ja kysymään neuvoa..
Keskiviikkona oli sokerirasitus ja paastoarvosta jäi kiinni, eli siis raskausajan diapetes, maanantaina vasta neuvola joten kysynpä nyt että millasta "ruokavalioo" pitäs noudattaa? Sen tiedän jo että namit pois, rasvaset ja suolaset myös..
Ja asiasta kun en enempää tiedä niin eikös rd:stä kärsivien vauvat ole isompia?
Onneks tuli vähä selvyyttä tähän omaankin hurjaan 20 kg painonnousuun, eikös sekin ole niin että tuo rd nostaa sitä?

Kiitos HAPPY-82 myötäelämisestä ja tsemit sullekkin :wave: :hug: Vedetään tää loppu täysillä

Nti. ja pikku pulla 35+5
 
Hemarille ja muille vauvansa jo saaneille hurjasti onnea! Mie täällä märsään jokaista vauvauutista (myös telkkarin tapahtumia)! :D Eilenkin Suurimmassa pudottajassa sen yhden kilpailijan vaimo synnytti pojan keisarinleikkauksella ja mie vaan mölisin. Mieski sanoi että kumma ku nuitten vauvojen mukana tulee aina niin paljon roskia ilmaan ja sieltä silmiin.. :)

Aiemmin synnyttäneet: löysittekö synnytysvoiman itsestänne vai ohjasiko synnytystänne joku/jokin muu? Mie oon taas pohtinu synnytystä paljonkin: mun mielestä neuvolassa ei puhuta tarpeeksi synnytyksen vaiheista ja tuntemuksista, lääkkeellisistä kivunlievityksistä ja ulkoisesti mitattavista asioista kylläkin (kuten supistelujen väli ja kesto, avautuminen jne.). Mun kaveri on neuvolantäti ja se synnytti niin että häntäluu murtui (puoli-istuvassa asennossa epiduraalin vaikutuksen alaisena) tupla-epparin ja imukupin kanssa. Sehän on kärjistettynä sama asia kuin että mie farmaseutin koulutuksen saaneena vetäisin vahingossa överit jostain lääkkeestä tai käyttäisin epäsopivaa yhdistelmää... Pointtini oli siis se että lääketieteellinen tieto on varmasti tärkeää, jos jotain menee vikaan, mutta minusta tuntuu että se on ainoa mitä tarjotaan ja synnyttämään pitää mennä "laput silmillä" muiden ohjeisiin ja apuun luottaen. Onko synnytys liian intiimi asia että siitä voitaisiin puhua naisten kesken, vai eikö siihen löydy sanoja?

Omat neuvolakuulumiset (rv 36+1) sijaisen luona piipahdettuani:
Paineet: 103/60, syke 59
Paino: 69,1 kg eli +140 g/viikko, alkupainoon tullut noin 11 kg
Hemoglobiini: 123 eli nousussa (satunnaisella rautalisällä)
Pissa: puhdas
Sf: 32 cm (sijainen tosin mittasi eri kohdasta kuin oma neuvolan täti)
Liike: ++
Syke: 147
Turvotuksia ei ole.

Sijainen kysyi mun mieheltä suoraan että "oletko lomalla, kun tulit mukaan?". Ööö.. mun mies on ollu mukana joka kerta.. :D Muutenki ärsytti kertoa uudelleen omia asioita, jotka oli vaan ns. jutustelua, kun oma neuvolantäti jo ne tietää. Onneksi seuraava käynti on vasta 2.8., kun mulla on tässä välissä synnytystapa-arvio OYSissa viikon päästä maanantaina. Sitte onki enää viikko ja päivä laskettuun aikaan.

Välilihan hieronnasta ja öljyämisestä Olen aloittanut käyttämään Ceridalin ihoöljyä aina iltaisin pienen hieronnan kera. Mies on venytelly sormella pari kertaa alaspäin ja sivuille nettisivun ohjeen mukaan. Siitä tulee semmonen polttava tunne, en tiiä onko apuja..

Repeämistä ja välilihan leikkauksesta: Aina pelotellaan repeämillä, mutta mie pelkään ite enemmän välilihan leikkausta. Tokihan leikattu haava on helpompi ommella ku repaleinen iho, mutta silti toivon että annetaan mielummin revetä ku aletaan leikkaamaan. Mulla on atooppisen ihon myötä myös alapään iho arpeutunutta jostain kohdista ja ohentunutta kauttaaltaan, niin pelkään pahoin että se ei jousta... Tuossa linkki aiheeseen liittyen: Mik.

Nti. Paastoarvo kertoo tietääkseni enemmän sinun omasta tulevasta riskistäsi saada diabetes. Se syönnin jälkeinen arvo kasvattaa vauvaa, sanoi joskus neuvolantäti. :) Dieetiksi luulisi riittävän sen että kasviksia saat syödä niin paljon kun napa vetää ja valkoiset jauhot + sokerit ja tietysti limsat ja herkut pois. Leivistä saa kuulemma syyä vain ruisleipää.. :) Tsemppiä! Ja juu, ainakin normi 2. tyypin diabetes lihottaa lisää, joten kaipa rd:kin tekee samoin, vaikka kumpikin voi olla painonnousun aiheuttamia.

Piianappula: Tsemppiä kovasti!

-Mandalay + Onni rv 36+1
 
Neuvolakuulumisia tiistailta. Painoa tullut tasan 10 kiloa ensimmäisestä mittauksesta. Rautaa pitäisi syödä (Hb 115). Sf-mitta 31 cm. Parin viikon kuluttua lääkäri.

Vauva pyörii masussa edelleen. Liikkeet tuntuu eri puolilta mahaa eri päivinä. Onhan tässä toki vielä monta viikkoa aikaa asettua :)

Lemongrass, mua pelottaa jo valmiiks et tällä kertaa on kätilö joka ei suostu leikkaamaan välilihaa kun repeämät paranevat nopeammin. Mulla siis viimeks leikattiin (ja lisäks vielä repesin vähän), ja gyne sanoi joskus 10 vuotta sitten jo että se tullaan leikkaamaan jos joskus synnytän. Tikkejä tuli paljon ja moneen kerrokseen. En siis tosiaan halua revetä hallitsemattomasti vaan mieluummin leikataan hallitusti... Voi kai kätilölle sanoa että se on leikattava?! Ja siis todellakin puudutusten kera, mä kuolen muuten. Hyi kun tulee huono olo kun ajattelenkin että toi kuvio menee eri tavalla kuin viimeks, sillon homma toimi.

Piianappulalla aika jänskät paikat :) Mulla on välillä ollut valkovuoto todella todella vetistä (siis silleen että on käynyt mielessä mitä sinne housuun lirahti). Ei kyl oo tullut mieleenkään että olis voinut olla lapsivettä :confused: Hui. Saakohan jotain lapsivesi-testitikkuja jostain...?

Meidän pitäis lähteä lauantaina reissuun. Vähän pelottaa et jos Sintti ottaakin varaslähdön toisella puolella Suomea...

Sammeli & Sintti 33+6
 
Hih, Mandalay (tai joku muu), osaatko sanoa uskaltaako GynoLact -nimisiä maitohappobakteereita tunkea emättimeen? Kun siinä ohjeessa sanotaan että raskaana pitää kysyä lääkäriltä, eikä meidän neuvolan kautta saa lääkäriltä mitään tietoa... Neuvolan täti oli sitä mieltä että "kyllä kai niitä voi...". Onkohan siinä siis jotain ainesosia tms. jotka voisi vaikuttaa vauveliin, tai lähinnä ehkä synnytyksen käynnistymiseen?
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolakuulumisia:

Ensinnäkin oli mukavaa, kun oma terkka taas paikalla. =)

RV 37+3
Paino 75,8 eli nyt tultu taas viikossa alaspäin, mutta en myöskään ole läheskään niin turvonnut kuin viikko sitten.
RR 124 / 93, kotimittaukset olleet väliltä 110 - 128/ 74-83. Eli joko mä oon todella mittarikammoinen tai sitten mun kotimittarissa on jotain pahasti vialla.
Hemppa 140
Syke 146
Liikkeet ++
SF-mitta 33, ei ole enää kasvanut. Kaveri on raivotarjonnassa, pää kuulemma lähtökuopissa. :O. Ihmekkään että eilen illalla pitkään kävelyn jälkeen tuntui että kaveri pullahtaa ulos justiinsa, niin paljon alapäähän ja nivusiin sattui vielä nukkumaan käydessäkin. :eek:. Eli nyt sitten kai vain odotellaan, koska synnytys alkaa, terkan mukaan "tänään, huomenna tai kolmen viikon päästä".
 
Tulin hehkuttamaan!!! Ostin Sintille vaunut. Vuoden vanhat Teutonia Mistralit kovalla VarioPlus kopalla ja ilmakumirenkailla. Ruskeat joissa istuinosassa ja muualla ruskea-beige-valko-harmaa-kirjavaa kukallista kangasta. Nätit on ja setti mahtui kuin mahtuikin meidän miniautoon =)

Huh, taas yksi hankinta tehty :)
 
  • Tykkää
Reactions: Raitapaitainen
Piti tulla poksumaan eli 34+0 POKS!

Neuvola ja äitipoli kuulumisia sen verran että kaikki on tytöllä hyvin ja äidillä vähän huonommin... Toisessa kädessä todettiin rannekanavaoireyhtymä (? tai jotain sinnepäin) ja lantiossa on tulehdus joka aiheuttaa kipuja... Tytöllä oli kaikki hyvin eli keskikäyrää kasvaa tasaisesti ja virtaukset ym. oli ultrassa ok...

Vicy+Tirppa 34+0
 
Pikavastaus: Gynolact on tarkotettu nimenomaan bakteerivaginoosin hoitoon ja raskaushan on siihen altistava tekijä. Varmaan siksi pitäis lääkäriltä varmistaa, jotta on varmasti oikea diagnoosi. Mie oon ite käyttänyt Gynolactia ja Vagi-C-emätinpuikkoja raskausaikana. Samoja bakteereitahan ne sisältää ku on naisessa luonnostaankin. :) Mutta jos on syytä epäillä että olis jo yhteys auki kohtuun eli reikä kalvoissa tms, niin sitte en käyttäis. Saattaa vahingossa kapselin laiton yhteydessä joku pöpö päästä valloilleen, mutta käsienpesuhan siinäkin ennalta ehkäisee..
 
Eea
Synnytysvoima meinasi miulta ainakin loppua kesken. :) Ilman kätilön ja miehen tsemppausta en varmasti olis jaksanut loppuun asti. Miusta on ihan hyvä, että kivunlievityksestä yms. puhutaan, että synnyttäjät tietää sitten mitä mahdollisuuksia on. Tosin, myös muita vaihtoehtoja olis hyvä esitellä ja niistä kertoa. Ensimmäisellä kerralla en tiennyt ollenkaan mitä on edessä, joten en oikein osannut miettiä mitään toivomuksia tms. Vaikka tuttujen kanssa oli paljon synnytyksestä puhuttu, ei sitä voinut käsittää/ymmärtää ennen kuin itse oli puskemassa lasta ulos. Ite ainakin koen, että oon saanut hyvin tietoa ja kokemuksia synnytyksestä ja erilaisista vaihtoehdoista. Myös neuvolassa on puhuttu tapahtumasta ihan avoimesti ja kannustettu äitiä luottamaan omiin tuntemuksiin.

Eea & Urkki 34+0
 
Äääh.. kirjoitin pitkät pätkät ja sitte ne hävis :kieh:

Ei jaksa uudelleen, laitetaan ne tärkeimmät: Ultra takana, poika oli kuin olikin oikein päin :D jeeeeee! ihanaa että terkka neuvolassa erehty, kerranki sellasesta asiasta oon ilonen :) Ja muutaman bodyn kävin sen kunniaks ostamassa + hain huuto.netistä voitetun paketin, missä mm. peittoa, lakanaa, lelua vauvalle :) Nyt on niiiiiin hyvä mieli..

Elzu ja poitsu 37+2
 
Pää hakkaa tyhjää ja on pehmeä kuin jouluinen riisipuuro... mutta kommentoin nyt jotain :)

Aloitan neuvolakäynnistä:


Painoa tullut parissa viikossa puolisen kiloa lisää (vain!!!jee!!!)
Turvotus -
RR 94/60
Pissanäytteessä ei mitään
sf-mitta 32,5cm
Tarjonta RT
Syke +
Liikkeet ++

Ei mitään ihmeellistä, jännätään vain, että nähdäänkö me th:n kanssa lekurineuvolassa vai vauva sylissä :)

Netti tökkii niin saa**nas**, että saas nähdä saanko mitään tänne nyt....

Hyviä kuulumisia bongasin, kiva :)

Synnytysvoimasta oli jotain... no mä en tuntenut kummallakaan kerralla olevani mitenkään voimaantunut, mutta kyllä se kroppa kummasti kertoo mitä tehdä jne... Ekalla kerralla olin aika hoitohenkilökunnan määräyksen alaisena, mutta toisella kerralla määräsin itse tahdin. En esim. alkanut ponnistamaan ennen kuin olin itse siihen valmis vaikka kehoitettiin ja hyvä, että kuuntelin omaa vaistoani, olisin saanut ponnistaa tunnin sijasta varmasti taas sen kaksi...
Repeämistä ja epparista: Ekan kanssa tehtiin eppari ja pieleen meni, onneksi ei niin pahasti, että oltais korjausleikkausta tarvittu, mutta ei kaukana ollut. Tikkejä niin perhanasti ja tottakai mun tuurilla haava tulehtui sitten ja tikitkin suli ennen aikojaan, mutta kunnossa ollaan tänäpäivänä. Tokasta ei leikattu ja yhteen mininirhaumaan laitettiin vain "kauneustikki" :) Kätilö öljysi ja venytti välilihaa tehokkaasti.
Peräruiskeesta ei ole muistaakseni ollut juttua, mutta meinaako joku sen pyytää? Ekasta se iskettiin hanuriin kysymättä, tokasta pyysin, kun mulla ei suoli ollut mitenkään tyhjännyt itseään ja olin tyytyväinen, kakkasin paaaaaljon vähemmän pöydälle :D Mietin miten tän kolmannen kerran kanssa tekisin...

Hankinnoista: Kaikki enemmän ja vähemmän tarpeellinen taitaa olla hankittuna :) ja sairaalakassiakin aloin eilen vihdoinkin pakata...laiskana se on vielä kesken, mutta on siellä jo jotain....

Nyt en muista enempää mitä piti kirjoittaa, mutta taisi joku synnytyksen intiimiydestä puhua ja onhan se toki intiimi tapahtuma, mutta mä tykkään puhua siitä muiden naisten kesken. Musta on ihana kuunnella muiden kokemuksia ja jakaa omani :)

Nyt lepäämään, olen ihan tööööt....

-Miuski & Jimpula 34+5
 
Huikkaukset täältäkin kännykällä :)
Vauveli sinnittelee edelleen mahassa, uskomatonta! Ja tänään varmistu, että kyl meille on tyttö tulossa tosi tod näk vaikka poikaakin välissä jo veikattiin.. Painoarvio tänään 2.2kg :) Pääsen ma-aamuna kotiin jos vauva ei oo syntyny ennen sitä, su lopetetaan kaikki estely.. (toivottavast en toista itseäni ku en muista mitä viimeks kirjotin..). Jonku verran supistelee jatkuvasti, eilen illalla ihan kunnolla mut hellitti sit onneks vähän ja sain nukuttua.. Jopa vähän pelottaa jos kotiin vielä pääsen et kerkeenkö takas kun lääkäri varotteli tosi nopeesta synnytyksestä.. Sano et pitää heti lähtee ku kipeet supparit alkaa! Mut ehkä mä kerkeen, matkaa n. 5km ja 'nopea' tie :D Mut jää siis nähtäväks kotiudunko masun kanssa vai ilman :)

Tsemppiä kaikille!

Huikkis ja typy rv33+4
 
Kantokoppa-esikolla oli kova, nyt hankin pehmeän, en osaa oikein perustella miksi, jotenkin vaan halusin nyt pehmeän. Kovassa menee ehkä pitempään, mutta käytännössä vauva vaihtuu ainakin meillä nukkumaan ratasosaan siinä vaiheessa kun osaa kääntyä, kun muuten voi tulla ryminällä vaunuista alas, kuten esikoinen meinasi. Eli kyllä sinne asti mahtuu pehmeäänkin.

Eppari vai repeämät-en tiedä mihin perustuu uskomus että repeämät paranis "helpommin" tai "paremmin", haavan paranemistapahan on aina sama, siististi leikatussa epparissa haavan reunat on sen sijaan tasaiset joten paraneminen sen myötä voisi olettaa olevan tasaisempaa, ja epparihan tehdään siksi että se on hallittu ja Suomessa tehdään niin että suuntautuu muualle kuin suoraan alaspäin peräaukkoon, eli pyritään estämään peräaukon sulkijan repeämät. Hallitsematon repeäminen sen sijaan voi ulottua minne vain, pahimmassa tapauksessa repien auki siis kaikki suljikankin kerrokset, seurauksena voi olla pahimmassa tapauksessa jatkossa sulkijan toimintahäiriöitä, varsinkin jos jää korjaamatta. Esikosta mulle tehtiin eppari kun oli se imukuppi, ehdottomasit haluan mieluummin hallitun siististi leikatun epparin kuin hallitsemattomat repeämät.

Tiitu, tuosta kohdunsuun tilanteesta ei voi kyllä synnytyksestä tai sen ajankohdasta päätellä mitään, uudelleen synnyttäjällä kohdunsuu pehmenee aina aikaisemmin kuin ensisynnyttäjällä, ja tuosta tilanteesta voi matkaa synnytykseen hyvin olla muutama päivä tai sitten tilanne voi pysyä tuollaisena 2 vkoa yli lasketun ajan.

Hoitolaukku-
itse tykkään semmosista joissa paljon lokeroita ja taskuja, että saa pienemmänkin tavarat järjestykseen eikä kaikki ole siellä "sikinsokin". Esikolla oli Emmaljungan kassi, meni käytössä rikki ja nyt hankin Gessleinin.

Onnea Sammelille
uusista vaunuista! Mekin ois ostettu Teutoniat, jos ei ois ostettu Gessleineja:)

Peräruiskeen otan mielellään kiitos jos katsotaan tarpeelliseksi.

Huikkis, jee! Toivottavasti pääset ma kotiin ja vauva pysyy vielä hetken mahassa, tähän asti hienosti pysynyt kaikesta huolimatta! :flower:

( . ) Täällä nyt vuorokauden epäsäännöllisiä supistuksia, ja olo alkaa olla aika tuskainen. Viime yönä 3 h valvoin niiden kanssa, ei mitään synnytyssupistuksiin verrattavia mutta semmosia että nukkuminen oli mahdotonta, no sitten nukahdin jossain vaiheessa ja aamulla olivat laantuneet. Päivällä kävin mustikassa ja sen kykkimisen jälkeen oli olo tosi uupunut. Sitten päikkäreiltä heräsin muutamaan tosi mojovaan supistukseen, jotka tuntu polttona selässä, nekin kuitenkin laantuivat. Nyt illasta jo monta astetta kipeempiä supistuksia jokunen kappale, ei mitään säännöllistä kuitenkaan. Noin 10 min välein. Nyt just alkoi uusi.....Olo aika tuskainen, kun tää on ihan uutta, esikosta kun meni vedet ja homma oli selvä, ei mitään ennakkotuntemuksia ollut. Nyt tätä ees taas.....Varmaankin sinne elokuulle asti:stick:

Huomenna aamusta sitten neuvolaan! Jos sitä ennen sais vähän ees nukuttua.:confused:

Kirppiina ja Rooney 37+3
 
Täällä taas parin päivän tauon jälkeen! Kuopuksen kummitäti kävi kylässä =)

Paljon onnea Hemarille tytöstä! Kuulosti siltä, että sun synnytykses meni kuitenkin suht helposti ja ennen kaikkea kohtuu nopeasti?!

Violalle tsemppiä synnytykseen (sitten kun se aika koittaa), on sulla ollut tosi kurja kokemus viime kerralla :( Toivotaan ettei tällä kertaa tule mitään ongelmia!

Ja Vimmulle tsemppiä sinne sairaalaan (jos vielä olet siellä). Kuulostaa tosi kauhealta tuo, miten sua kohdellaan. Ei siellä ole mahdollisuutta jättää palautetta jälkikäteen (siis kirjallisesti)? Silloin kun meidän esikoinen syntyi, siihen oli mahdollisuus, ja mä jätin just sellaista palautetta että kun ei annettu esim mun nukkua silloin kun siihen oli mahdollisuus, koska vauva piti puoli yötä hereillä, vaan että ihan henkilökunnan mukaan mentiin. No, pari vuotta myöhemmin kun kuopus syntyi samassa sairaalassa niin ainakin mulle tuli sellainen olo, että meno oli ihan toisen laatuista! Eli kyllä sitä palautetta kannattaa antaa, jos ei siitä itse hyödy niin ehkä joku muu kuitenkin!

Onnea matkaan Piianappulalle!

Pujaja, kiitos tiedosta tuosta kolmannen synnytyksen "ongelmasta". Mullakin kun on se kolmas edessä... ja kätilö sanoi jokunen viikko sitten, että kolmas synnytys voi olla aika yllättävä. En kyllä sitten saanut selville miksi se voisi olla näin, tuo voisi sitä ehkä selittää : /

Mandalay kyseli synnytysvoimasta. Mä oon synnyttänyt ilokaasulla... joskin ainakin esikoisen synnytyksen aikana sain sitä noin viimeiset 4-5 tuntia 25 tunnin synnytyksestä. En olisi kestänyt muuten. Mutta muuten mä olen jotenkin kääntynyt sitten aikas lailla sisään päin. Mielikuvat ympäristön tapahtumista on aika heikkoja. Eli on jotenkin vaikea edes kertoa yksityiskohtia (minkä lisäksi ne monen vuoden jälkeen unohtuvat). Mun mielestä tuosta lääkityksestä puhuminen on kuitenkin tärkeää siinä mielessä, että tietää vähän vaihtoehdoista kun se tilanne tulee. Nimittäin en näe mitään järkeä siinä, että äiti joutuu kärsimään kauheista kivuista kun kivunlievitystä kuitenkin on saatavilla, enää ei eletä 1700-lukua (tai aikaisempaa)... Mutta niinkuin Miuski totesi, munkin mielestä on kyllä kiva naisten kesken keskustella synnytysjutuista (siis itse synnyttäneiden kanssa, tietty, ei lapsettomien :p )

(.) En voi mitenkään valittaa suuremmista suppareista moniin teistä verrattuna, mutta on niitä täälläkin silloin tällöin alkanut tulla, ja aikas kivuliailta tuntuvat. Ei niitä tule kuin yksi kerrallaan, eli en usko, että lähdön aika koittaa ennenkuin lasketun ajan jälkeen, mutta aloin tänään illalla kuitenkin vieraiden lähdettyä laittamaan vähän hommia kuntoon. Eli otin vauvanvaatteet (56 cm) pois säilytyslaatikosta - ne oli laitettu sinne pestynä ja ovat olleet kuopuksen vaatekaapissa siitä asti, eli en rupea niitä kyllä pesemään ja tein niille vaatekaappiin tilaa. Ja hain meidän kopan kellarista, sen laitoin pesukoneeseen (meillä on siis pehmeä vaununkoppa). Nyt se tuolla kuivuu pesuhuoneessa, eli onpahan ainakin mitä laittaa pienelle päälle ja millä kuljettaa hänet kotiin jos sattuisi tulemaan ennen aikoja (mihin en siis kyllä tosiaan usko, se olisi aivan liian hyvä juttu).

Siobhan ja Plutte 37+1 (JEE, täysiaikaisia ollaan!)
 

Yhteistyössä