*** Elokuun 2011 masumurut HEINÄKUUSSA ***

Vimmu!

Sä olet tehnyt kaikkesi pienen eteen ja teet edelleen! Älä IKINÄ aliarvioi itseäsi äitinä! Olet maailman paras äiti omalle lapsellesi ja se on luonto mikä on määrännyt, että pienen oli aika tulla tälle puolen. Et olisi mitään voinut tehdä toisin, että olisi eri tilanne. Anna tunteiden tulla, jos et itke, patoat vielä liikaa ja romahdat, nimim. kokemusta todellakin on! Voi kun voisin ottaa edes puolet sun taakasta...

Paljon voimia ja todellakin, olisi IHANAA jos tänne aluksi kirjoiteltaisiin myös vauvajuttuja ja sitten myöhemmin siirryttäisiin toiselle puolen, miksi "jakaa" ennestään loistavaa porukkaa?

-Miuski & Jimpula 34+4 ja mä ostin jotain sairaalakassia ajatellen tänään, vau.... siitä se lähtee... ehkä :D

MUOKS: Tämän päivän fiiliksiä.... rv 34+4 - taas yksi päivä lisää :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Hemari! :heart:

Vimmulle piti tulla kommentoimaan tässä lukemisen lomassa. Tutun kuuloisia ajatuksia. Meillä esikoisen syntyi viikolla 41+1 ja silti kellastui juuri kun piti kolmen vuorokauden jälkeen päästä päästä kotiin. Mä vaan itkin sen päivän, koska mulla oli niin ikävä kotiin. Anoppi vielä töksäytti jotenkin että se on nyt vaan oltava siellä, ihan kun en olisi tiennyt. Mä olin neljän hengen huoneessa ja vieruskaveri kuorsasi enkä saanut nukuttua. Mun sänky oli vielä siinä hoitopöydän vieressä. Tsemppiä teille sinne sairaalaan ja itke ihan oikeesti jos itkettää, se mulla ainakin helpotti. Kannattaa myös käydä vähän ulkona kävelemässä. Mä muistan myös miten ärsyttävää se oli kun siihen vauvan unisuuteen ei kiinnitetty mitään huomiota. Toivottavasti pääsette pian kotiin. :hug:

Päksäkkä 37+5:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: vimmu
Jos sitten tämän päivän neuvolakuulumiset.

37+5
paino: 325g/vko yhteensä 9kg
RR: 120/75
pissa: puhdas
hb: 119
sf: 31,5
tarjonta: RT
syke: 132-145
liikkeet:++

Kaikki arvot siis tosi hyviä ja ensi viikon torstaina seuraavan kerran. Oma terkka jääkin nyt lomalle mutta sijaisena on onneksi sellainen toinen tosi kokenut terkka jolla ollaan käyty esikoisenkin kanssa. Pää on kuulemma kiinnittynyt kun se vielä pari viikkoa sitten heilui lääkärissä. Sf-mitta on kasvanut tosi tasaisesti eikä missään ole tullut laskua tai nousua. Pulssi mulla oli 80.

Kummeja ei olla vielä edes mietitty.Yhden mun läheisen kaverin ajattelin kyllä pyytää.

Nimikin on vielä miettimättä mutta se varmaan päätetään sitten kun nähdään vauva ja vähän tutustutaan. :)

Mä olen miettinyt puudutukseksi epiduraalia mutta terkka sanoi että tokaa synnyttävälle tarjotaan usein spinaalia. Kumpikohan olisi parempi?

Ihanat masukuvat Majj:lla ja Leolla. :heart:

Mulla on läheisyydessä vähän sama homma kuin mammylla että mieli tekisi mutta kun ei millään jaksaisi. :D Ja helteillä ollaan kyllä istuttu muutenkin sohvan eri päissä. :) Mulla on koko ajan kuuma.

Mä olen muuten myös tosi väsynyt. Kai se sai toi muutto multa voimat pois. Maanantaina tuli stoppi etten jaksanut enää yhtään laatikkoa purkaa. Eilen mies oli reilut 12 tuntia töissä joten jos tänään jaksaisi jatkaa kun anoppi tulee katsomaan esikoista. On niin paljon nimittäin niitä vauvankin kamoja tuolla laatikoissa. Vaunut ja kaukalo on vielä kaverin kellarissa, jos ne vaikka saisi viikonloppuna haettua.

Päksäkkä 37+5:heart:
 
Vimmulle ...koita vaan kovasti olla stressaamatta sillä oot tehnyt kaikkesi pienen eteen aivan varmasti. Tiedän ettei oo helppoo olla sairaalassa henkilökunnan arvioitavana ja käskytettävänä...tavallaan yksin :| ja just synnyttäneenä tunteet on tosi pinnassa ja itku herkässä :'(
Vauvoilla tahtoo olla oma tahto ton syömisen ja nukkumisen suhteen ja kun toinen vielä pieni ja etuajassa syntynyt ei voi edes vaatia suurempaa terhakkuutta ja jaksamista vauvalta.


Mä vaan huomasin edellisessä sairaalassa olossa sen että pihistelevät sen lisämaidon kanssa turhankin paljon ja siitä syystä monet vauvat menettävät painoaan sen verran että väsyvät ja tulevat keltaisiksi...
Äideille ja vauvoille ois paljon helpompaa kun ensin imettäisi ja sitten annettaisiin suosiolla lisä maito niin kauan kun äitien omat maidot nousevat rintoihin...jotenkin tuntuu niiiiin rääkkäykseltä se että pitää vaan sitkeesti imettää "tyhjiä" tissejä, eikä vauva saa ravintoa yhtään...totuushan on tietty se että maito nousee rintoihin sitkeästä imetyksestä mutta nimimerkillä kokemusta on maito nousi ihan yhtälailla vaikka imetyksen jälkeen annettiin joka kerta myös se lisämaito. Vauva ei väsynyt ja paino nousi tasaisesti ja imetys lähti sitten hyvin käyntiin :)

Hemarille ONNEA PRINSESSASTA :heart:
 
Hei taas kaikille ja onnea vauvan saaneille:) En enää muista ketä olen onnitellut, just neuvolassa valitin että mun pää on nykyään niin hatara ett voi jestas jos vielä pitäis muka töissä olla... Virallisesti mulla alkais äippäloma vasta huomenna!

Neuvolakuulumiset RV 34+6
Paino +430 g/vko eli rauhoittunut viime kerrasta ja nyt turvotuksiakin jonkun verran, vaikka niitä ei edelleenkään korttiin merkitty...
RR 129/81
Pissa puhdas
Sf 32 (taas kahden sentin nousu edelliseen:D)
RT, mutta pylly on nyt vasemmalla eikä oikealla niin kuin viimeksi ja selkeästi laskeutunut alemmas, minkä kyllä tiesin itsekin:)
Syke 144, liikkeet ++

Ja mikä mielenkiintoisinta, terkkari epäili vahvasti ett ei mennä laskettuun aikaan, en edes tajunnut kysyä että miksi... Sanoi että jos tulee napakampia supistuksia, niin soitella neuvolaan tai äippäpolille ett ehtisivät antaa kortisonit! Huh huh... Mietin vaan ett kuinkahan myöhään ne vielä ne kortisonit antaa, meillä on huomenna kuitenkin jo 35 vkoa täynnä ja vauva on ihan hyvän kokoinen?!? Ens viikolla sitten lääkärineuvola, ihan mielenkiinnolla odotan ett mikä on kohdunsuun tilanne ja pääsenkö käymään vielä reissussa ens viikon lopulla! Itsellähän mulla on jo pitkään ollut sellanen olo että vauva syntyy ennen laskettua aikaa, mutta sitt toisaalta oon mietiinyt sitäkin että mennään yli ja reilusti!

Eilen supisteli pitkin päivää aina kun lähti liikkeelle, kaks kauppareissua tein päivän aikana ja molemmat oli yhtä tuskaa! Istuessa tai pitkällään ei supistellut yhtään, mutta seisoessa ja kävellessä senkin edestä... Illalla tuli sitt ihan yhtäkkiä tosi huono olo, oltiin ajelemassa ja musta tuntu ett mä oksennan ihan just:x. Korvissa vaan suhisi ja yökötti, meni sitt kyllä ohi kun päästiin kotiin ja menin nukkumaan. Mulla on joskus nuoruudessa/lapsuudessa ollut matkapahoinvointia, mutta ei se ole koskaan kovin paha ollut ja sillon mulla yleensä alkoi särkemään päätä ensin ja sitt tuli pahoinvoiva olo (liittyy kai migreeniinkin, autossa istuminen vain laukaisi sen). Ton eilisen kohtauksen vois kyllä periaatteessa selittää sekin, että olin joku tunti aiemmin syönyt salmiakkia aika reippaalla kädellä, josko ois sitt RR vaan käynyt korkeella sen takia ja aiheutti pahoinvoinnin... No, ihan sama, pääasia ett meni ohi:D

Vimmu: Sano hyvä ihminen siellä sairaalassa jollekin ett miltä susta tuntuu, vaikka tiedän kyllä ettei se varmasti helppoa ole... Äläkä itseäsi vauvan väsymyksestä tai mistään muustakaan syytä, se on ihan turhaa! Onko siellä kukaan edes hoksannut sanoa sulle ihan suoralla suomen kielellä, että toi bilirubiinin nousukin yksistään aiheuttaa sen että vauva on ihan väsy, ei jaksa syödä ja tarvii herättelyä ruokailuihin ja sokerit voi laskea ilman lisäruokaa kun vauva ei jaksa imeä tarpeeksi rinnalta? Tuo vauvan tutkiminen, herättäminen yms. ei ihan varmasti tunnu äidistä kivalle, mutta yritä ajatella niin että se kaikki on vaan vauvan parhaaksi, ei siellä kukaan noita juttuja kiusallaan tee. Ja kysy kaikesta mahdollisesta mikä sua epäilyttää tai painaa mieltä, tyhmiä kysymyksiä ei tässä tapauksessa ole olemassakaan! :hug:

Mutta ei auta, täytynee jatkaa hommia että pääsen sitt isännän viekkuun päikkäreille kun se kotiutuu töistä:)

Tuulia ja papu 34+6
 
ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!!!

Aamulla neuvolassa lääkäri totes sisätutkimuksessa, että valkovuoto on normaalia vetisempää ja laitto lähetteen Äippäpolille. Nooh, äippäpolilla varmistu, että lapsivettähän se! Ite en oo osannu yhtään aavistella vaikka on jo tuos muutaman päivän "tiputellu" luulin vain runsaaksi valkovuodoksi! :O

Eli toisinsanoen tänään lähtö viel naistenklinikalle ja jos ei käynnisty itestään 2 päivän kuluessa niin käynnistetään ELI JOS MÄ SITÄ LÄÄKÄRIÄ YMMÄRSIN OIKEIN NIIN MEILLÄ ON VIIKONLOPPUNA VAUVA!!!!!!!!!!!!!!!! ..Oon ihan kevyesti järkyttyny..

Aika paljon jää ny kyllä miehen harteille mutta eiköhän tuo pärjää.

APUA, jos sitä tuon sairaalakassin ny pakkais.. ..ku on pakko.. Iiiik!!! Voin kertoa, että NY JÄNNITTÄÄ!!

Ja hemarille onnittelut tytöstä!!! :heart:

Piianappula + PikkuPena (joka nähtävästi ny sitten päätti kuitenkin tulla kuukautta aikasemmin) :heart:
 
En taida sieltä käsin saada kuulumisia päiviteltyä kun tuos puhelimeskaan ei mitään nettiä. Mutta kotoolta sitten taas viimestään!

Kiitokset tsempityksistä! :heart:

..Nyt tarvis varmaan viel tutkii missä se koko sairaala on... :O
 
Piianappulalle onnea matkaan!! :) Taisi olla neuvolan lääkäri aika hyvään aikaan kun selvisi tuokin asia. :)

Nyt on mansikat pakastettu ja iltapalaksi vedin niitä litran ja päivän mittaan myös litran herneitä ja vähän kirsikoita. Miten niin himottaa ja paljon? :D Parempihan tuo on kyllä kuin suklaa tai joku epäterveellinen himotus.

Mä en taida päästä tästä väsymyksestä ikinä eroon. Ihan sama kuinka paljon nukun niin voin nukkua koko ajan lisää. Lonkat puutuu, mutta eipä se hirveästi näköjään haittaa, välillä vähän kävelyä ja taas voi nukkua. |O
 
Kiitoksia kaikille äitiyspäiväraha-asiaan vastanneille. Kävin kelassa (koska en puhelimitse päässyt läpi...) ja sama virkailija, jolle toimitin edellisen palkkatodistuksen kaivoi tiedoistani, että minulta olisi kysytty palkkoja komleen kertaan. Tasan yhden kyselyn olen saanut, senkin vasta toimitettuani tiedot jo kaksi kertaa. No, taustatukeen soitettuaan osasi kertoa, että hakemukseni liitteineen on nyt ok ja asia käsittelyssä. Olisikin näin, vahvasti kyllä epäilen. Mutta helpotti, että joillain muillakin on sössitty, että ehkä tämä vain on talon tyypillistä toimintaa. :/

Vimmulle voimia! :heart: Toivottavasti imeminen lähtee sujuminaan, sitä myöten moni asia helpottuu kuin itsestään. Jos osastolta löytyisi joku kätilö, jolle voisit jutella, sekin voisi helpottaa. Muistan itse kuopuksen syntymän jälkeen olleeni hyvin herkillä ja kaikki tuntui aivan mahdottoman surulliselta. Onneksi mies toi vähän suhteellisuutta arkeen ja moni asia, jota itkin, helpottui puhumalla miehen kanssa. Tietenkin tilanne oli aivan eri, me kotiuduttiin yliaikaisen vauvan kanssa parin päivän jälkeen, mutta siltikin jonkinlaista babybluesia koin.

Kivunlievityksestä: Ekassa sain kaksi epiduraalia, jotka auttoivat niin, että pystyin jopa nukkumaan. Olin niin kipeänä niitä laitettaessa, etten edes tajunnut koko toimitusta. Toinen tuli ehkä liian myöhään ja lähellä ponnistusvaihetta, sillä en oikein tuntenut supistuksia ja ponnistin vähän milloin sattuu ja ponnistusvaihe kesti melkein tunnin. Tokassa mentiin sitten ihan luomuna. Suihku on auttanut molemmissa synnytyksissä tosi paljon ja kun tokassa kätilö kutsui minut suihkusta ulos mitatakseen paljonko kohdunsuu on auki, se oli jo 9cm auki enkä saanut enää mitään. Ilokaasua yritin hönkiä, mutta siitä tuli lähinnä huono olo. Tällä kertaa ajatuksena ja toiveena on yhtä sujuva synnyt kuin toinenkin oli ja jos mahdollista, ammetta haluaisin kokeilla. Mutta jos synnytyksen eteneminen olisi yhtä takkuista kuin ekassa ilman muuta pyytäisin epiduraalin.

Miten suhtaudutte eppariin? Mulla on molemmissa leikattu välilihaa ja tikattu aika paljon, mikä on varmaan parempi vaihtoehto kuin vapaasti repeäminen. Mutta ajatus siitä, että ilmankin voisi pärjätä, kieltämättä houkuttelee. Ekaa odottaessa rasvailin ceridalilla välilihaa, mutta minun kohdalla siitä ei todistettavasti ollut hyötyä, joten toisella kerralla en enää viitsinyt vaivautua.

Piiannappulalle tsemppiä täältäkin!

Fb-ryhmässä huijari? Höh, tylsää, että joku viitsii, mutta onhan tuo mahdollista kaikessa nettikirjoittelussa. :( Ennemmin tosin ajattelin, että täällä pyörii kaikenlaisia trolleja kuin fb:ssä, mutta näköjään noinkin.
 
Eea
Lemongrass Esikoisen synnytyksessä repesin melko pahasti. 2. asteen repeämäksi luokiteltiin, ja tikkejä laitettiin paljon. Istuminen oli alkuun hankalaa, mutta melko nopeasti lähti paranemaan ilman ongelmia. Ihmettelin, että miksi kätelö ei leikannut, vaan antoi repeytyä. Jostakin olen kuitenkin lukenut, että repeämät paranisivat nopeammin kuin eppari. Tiedä sitten miten asia aina on. Nyt toivon, että selviäisin ainakin pienemmillä repeämillä. Ajatuksena oli myös kokeilla ceridalia. Saa nähdä auttaako....
 
Lemongrass Mulla ekassa synnytyksessä leikattiin väliliha, tokassa repesin ja siitä 2. asteen repeämä, kolmannessa leikattiin taas väliliha, neljännessä ei tullut mitään repeämiä eikä yhtään tikkiä tarvittu :) kumpa nytkin selviäisisin ilman repeämiä tai leikkaamista.. niin tai siis jos en sektiion joudu, kun pikkuinen poikkitilassa.

rv 36+1
 
trolli sana se oli mitä näistä huijareista käytettiin. Mietin sitä tuolla fb:ssä, että olen ennenkin törmännyt ja ihan varmasti niitä tällaisilla palstoilla pyörii. Uskomattomia, mutta minkäs niille teet.
 
Mulla oli tänään vika lekuri. Jee!
Huomenna RV 36+0
Painoa +700/viikko
Hemoglobiini 103, juon tollasta kamalaa rauta litkua eikä se tunnu oikeen auttavan niin hyvin kuin obsidan..
Kohdunpohjakorkeus 31cm
Vähän on pehmentyny kohdunkaula mutta muuta ei oo tapahtunu
Sydämensyke 146
Rt

Vähän hengästyttää kyllä ku vauva on ihan tossa tissien alapuolella :p
 
Täällä supparit jatkuu alaselässä ja vatsassa mutta en luokittele niitä vielä oikeiksi vaikka mun vatsa on aivan sekaisin niistä (ainakin 10 kerttaa käyny vessassa).

Voi miten ärsyttävää kun ei tiedä miks on näin kipeä huomasin että mun verenpaineeni nousee aina kun tulee suppari joten on ne aika inhottavia, miten muilla noi harkkari supparit onko pahentuneet viikkojen edetessä ja onko mitään taukoa?
 

Yhteistyössä