ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - toukokuussa

Kikka89: Uskon kyllä että vauvalla on kaikki hyvin. :hug: Pääasia mun mielestä ett vauveli liikuskelee mahassa.. Toi sf-mittaus on aika epätarkkaa ainakin mun kohdalla. Mullahan se on heitellyt ihan miten sattuu neuvolan mittauksissa (yläkäyriltä alakäyrien alle ja takaisin ylös) ja lääkäri sanoi mulle, että se vaatii paljon kokemusta että se mitataan oikein ja näillä viikoilla se saatetaan helposti mitatakin väärin.. Tsemppiä!
 
Jos jotakuta muuten kiinnostaa miten tatskat mahassa reagoi paisumiseen, niin tässä kuva miun mahasta :) Ei noille ole tapahtunut oikeastaan yhtään mitään. Saa nähä miten loppu menee... mutta tällä hetkellä tilanne ei huono! :D
Joo, ja miun oh-so-sexyt hello kitty-alkkarit näkyy onneksi myös :whistle:

 
unikuu108
Alkuperäinen kirjoittaja Päksäkkä:
Meillä oli eilen viimeinen perhevalmennus jossa oli vauvanhoitoa. Piti tulla kestovaippaesittelijä mutta ei näkynyt. Harmi, mä kun olisin toivonut että joku yrittäisi innostaa mua kestoilemaan.

Kikka voima :hug:

Päksäkkä 28+1 :heart:
mä voin yrittää innostaa sua kestoiluun.. se on kivaa..

 
OnSiisKevät Nätit tatskat =)

Mittasin nyt sitten tuon mahanympäryksen ja tulos 110 cm :eek: Härregyyd!
Eipä ihme että yläkäyrillä mennään..vaikka en mä tiedä mikä on "normaali" mitta näille viikoille..

Outiko 30+0
 
Terveisiä neuvolasta! Lääkärineuvolaa odotellessa, neuvolan täti sanoi, että jos supistelee yhtään erilailla tai tuntuu, että supistelee normaalia enemmän, pitää varata aika tk:hon polille tai päivystykseen, että tiedetään sitten, onko supistuksista haittaa.. Mutta kivuttomat ja vain vattaa kovettavat supistukset ok.

Muuten kaikki arvot, pissat yms. ok, mutta hb oli laskenut 119, ei vielä lisärautaa, mutta käski syödä lihaa normaalisti.
Sokerirasituksesta kaikki arvot alle 5 (4,5 - 4,9 - 4,6), ja kätilö sanoi olevansa tyytyväinen noihin. Mulle ne ei sano mitään. :)

Kikka89 oon ollut myös yläkäyrillä, kolme viikkoa sitten kuulemma ylitsekin, ja nyt oli kasvanut 1cm. Joten yhtäkkiä kasvu olisikin melkein pysähtyny. Mutta kaikki vaikuttaa, asennot vauvalla yms. meillä nyt pää alaspäin, ja vielä vinossa. Älä vielä stressaa! Jos vain syöt kunnolla! :)

Onsiiskevät ihanat tatskat, ja ihana masu! :) Tuollainen mainosmaha, mulla kun on vähän tuota läskiä alavattalla, niin maha näyttää ilman vaatteita ihan jonku vanhan miehen kaljamahalta. :D Otan kans tatuoinnin vatsaan sitten, kun ei lapsia enää tehdä.

Outiko tuo 110cm ole varmaan edes mikään iso, en taida uskaltaa omaa vattanympärystä mitatakaan.. :ashamed:

Vilmav2 luin sun tekstin tuosta vieri-osaston remontista, mutta ajattelin, että onpa harmillista joillekin. Nyt vasta iski tajuntaan, että ei prkl. :D Vähä hitaasti toimii hoksottimet. Ei ne mua ainakaan saa ennen sitä 3 päivää laitettua kotiin. Haluan oppia imettämään edes jonkin verran jo sairaalassa, ja se 3 päivääkin on kuitenki tärkeä vauvan kannalta (suurin osa "ongelmista" tulee esiin ekan 3 pv:n aikana). Tyypillistä, ja heinä-elo-syys on luvattu vielä hirveä määrä synnyttäviä mammoja SeKS:ille.

Ihanaa, huomenna vapaapäivä! Tulee tarpeeseen, juuri molemmat nukuttiin 2 tunnin päikkärit. Mies nukkui vielä pidempään. Tosi väsynyttä porukkaa, ja koiralla tietenkin olis virtaa vaikka mihin. Tulee paha mieli, kun se ei pääse kunnon lenkille, kun mustakaan ei ole enää lenkittäjäksi. Onneksi asutaan maalla, että koira saa olla irti ulkona.

Vaavitar + tintta, 27+4
 
Hei kaikille! OnSiisKevät, tosi kaunis sun masu perhostatskoineen. Itse asiassa ne perhoset sopii loistavasti tuohon sun raskausmasuun. =) Pakko muuten kysyä sun nimimerkistä, että tykkäätkö Liisa Akimofin sanoittamasta Kevät -biisistä? ;) Se on mun ihan lemppari biisi (melkeen ainut biisi, jota karaokessa laulan).

Kikka89, voimia kaikin puolin sun tilanteeseen! Toivottavasti miehesi kasvaisi aikuisemmaksi käytöstavoiltaan. :hug:

Rentouttavaa helatorstaita!

P.S. Permiksen laittama kuva niistä harmaista samenttivaunuista sai minutkin haaveilemaan kun olisi itsellä ja sisaruksillä olleet ruskeat samenttivaunut vielä tallessa! Outikollahan oli myös ollut samanlaiset vaunut vauvana. =)
 
tänään tuli käytyä siinä kunnan tarjoomassa ilmasessa hampaitten tarkastuksessa. Ihan hyvä palvelu tuokin!

Mahanympäryksistä on ainaki keskustelua. Mä en viitti moista ees mitata, oli jo alkuunlähdössä niin mahti lukema!

Kikan tilanne kuulostaa ikävälle. Mut toi sf-mitta on kyl tosiaan sellanen et siihen ei voi täysin luottaa, joka kerta on omanlaisensa. Miehes vaikuttaa kyl todella lapselliselta! Jos olisin sinä niin yrittäisin puhua hänen kanssaan vaikka väkisin. Mut mä nyt oon sellanen tyyppi joka haluaa aina ruotia kaikkia asioita.

Onsiiskevät tosi kauniit tatskat. :)

Oon niin kateellinen niille joilla on loma alkamassa. Itellä on töitä vielä puoltoista kuukautta ennen kesälomaa. :) Voi kyllä olla et saikkua joutuu ottaan ennen, äsken supisteli aika kipeestikin, joten on hyvä että oon nyt lepäämässä saikulla.

Aniit 26+5
 
Kikka, kaikki on varmasti hyvin! Muista että meitä on täällä akkalauma sua tukemassa aina jos siltä tuntuu :hug: :D

Vaavitar, heh :LOL: Joo kolmen vuorokauden iässä voidaan todeta vasta joitain juttuja, mut just siks sinne sairaalaan sit pitääkin mennä takas vauvan kans. Eihän ne sieltä ketään pakolla pois laita jos tilanne ei ole sellainen että onnistuisi, mut kaikki kynnelle kykenevät ilmeisesti.. :( Ja kun mullakin on vähän sellainen tausta, että mielellään olisin siellä vähän kauemmin.. Mut näillä eväillä mennään!

OnSiisKevät, kauniit tatskat :)

Kauniita unia!

 
tatuoinneista niin mulla on tuolla oikealla puolella "alaneljänneksessä" eli alaselän oikealla puolella kankun yläpuolella tatuointi ja odotan tosiaa kuinka kläy kun se on aika repeämis herkkää aluetta myös.

Kikka lohdutukseksi niin mulla oli kans tiputtu yläkäyrältä keskikäyrän alle ja sitte kun verenpaineiden takia jouduin jorviin niin olikin vauva ihan TASAN vastaava viikkoihin. Lääkäriki totes että on kyllä Tosi viikkoja vastaava vauva. :) Sitä ennen tosin oli kasvanu parissa kolmessa viikossa sf mitta 6 cm ja sitten 5 viikossa just ja just muutaman. :/ Kun sydänäänet kuuluu hyvin ja vauvakin liikkuu ei syytä huoleen. Kaikki muut oli kuitenkin hyvin. :) :hug:
Ja minulla 27+ viikolla oli sf 22,5 cm :)

outiko onnea poksuista 30 täynnä ja enää max. 12 viikkoa edessä! :)
MEILLÄKI POKSUU HUOMENNA 29+0!
 
unikuu108
pyh siitä fundusmitasta mitään voi sanoa.. hassu terkka kun pelottelee.. mulla esim näin että kun lapsi mahassa sivuttain niin mitta 21 ja sit seuraavana päivänä kääntyi pää alaspäin niin mitta 25. mitta tulee siitä miten on vettä, missä asennossa lapsi mahassa on ja miten kohtu uppoo sun lantioon. ei muuta, ei edes sitä miten iso lapsi on..
 
Mä odotan innolla ensi tiistain neuvolaa, että onko se sf omankin terkan mittaamana todella niin suuri kuin viimeksi. Kun paikalla oli tosiaan melko kokematon kätilö ja hänellä opiskelija. Aika säätämistä tuntui olevan (en sano tätä pahalla) ja veikkaan vähän että meni arpomiseksi niillä se homma. Mut ihan sama, sithän sen näkee :)
 
Kikka89: Kaverille tuli esikoisen odotuksen aikaan useasti sanomista tuosta sf-mitasta, aina kuulemma liian vähän, tai sitten ei kasvanut ollenkaan, tai mitä nyt ikinä noista voikaan tulla... käyrät ovat kuitenkin KESKIARVOJA ja jokainen ihminen on yksilöllinen, sitä ei neuvolassa huomioida. Jos joku poikkeaa keskiarvosta, niin siihen yleisesti puututaan, koska on mahdollista että se merkitsisi jotain. Se on heidän työtään, eivätkä sen puolesta voi jättää puuttumatta asiaan. Uskon, että kaikki on varmasti oikein hyvin, kaverikin sai lopulta ihan ajallaan melkein neljäkiloisen, ja muutenkin hyväkokoisen tyttövauvan, viikkoa meidän esikoista myöhemmin :heart:

Nuo käyrien keskiarvothan pätevät myös siis mm. näihin painoseikkoihin yms. Yksilöille ei yleisesti ottaen ole sijaa näissä jutuissa, vaan ne tutkitaan ja niihin puututaan. Ja loppupeleissä sehän on ihan hyvä asia, vauvan ja äidin hyvinvoinnistahan tässä on kyse =)
 
Huomenta!

Mä en tajua että mikä mulla on, mutta oksensin viime yönä tosi isosti :eek: En tiiä onko nyt jotain mahatautia vaiko tähän raskauteen liittyvää. Nyt aamulla en oo enää oksentanut, mut en oo uskaltanu oikeen mitään syödäkään.
Voiko raskauspahoinvointi tulla takasin vielä tässä vaiheessa? Mullahan loppu joskus viikoilla 12 se eka "pahoinvointiputki" ja sen jälkeen ei oo ollut mitään, nyt sitten taas ihan yhtäkkiä rupes laattaa lentään oikeen kunnolla :(

Mä en kyllä kestä, jos se pahoinvointi tulee takasin. No mutta pitää katsella tilannetta ja koittaa syödä jotakin.

Harmi, kun ulkona on nyt noin synkkä ilma, mutta onneksi on kuitenkin vapaapäivä!

Outiko 30+1
 
Kodin hengetär ilmoittautuu... :D
Mikä siinä on, että kun on vapaapäivä niin herää ennen kuutta ja seiskalta on jo karjalanpiirakat uunissa ja raparperipiirakat aluillaan ja täyskäri täytetty??? hämärää... pidän tänään tupperware kutsut ni täs ois viel taloa siivottavana yms muuta mukavaa :) ettei tartte vieraitten arvostella meidän epäjärjestystä ja koirankarvan määrää, ja sitähän riittää :whistle:

papanakin on siirtäny aamujumpat tunnilla taaksepäin kun on ollu aikasia herätyksiä ja kuudelta jo autonratissa. aiemmin on alkanu aina seiskalta kun lähti töihin. no ehkä tämä aiheutuu siitä istuma asennosta...

mullakin taitaa olla ens keskiviikkona neuvola. ihan jees, vaiks oon vähän tympiintynyt siihen tätsyyn. koko ajan vaan odottaa et joku asia olis huonosti tms huolia. mut kun ei oo, ni ei oo. ukkelin perään ei oo kyl kertaakaan kyselly tms painostusta, mitä muistaakseni jollain oli...

noh siivousintoilija lähtee taas hommiin ja antaa dysonille kyytiä

sissi ja papana 26+6
 
Huomenta!
Älkää ottako liian vakavasti niitä neuvolantätejä. Hyvähän se on että tutkivat ja mittaavat, mutta.. Multa esim. mitattiin hb, ensin näytti alle 100 ja pyysin ottamaan uudestaan. Ehdotin että ottais vasta toisesta veritipasta ja otti sitten sekä ekasta että tokasta veritipasta ja lopullinen arvo oli 114. (viime käynnillä sai taas tulokseksi 95, mut onneksi lääkäri ei huomannu sitä..) Lisäksi selitin eka neuvolakäynnillä, miten hyvin hedelmät maistuu. Sain vastaukseksi, ettei saa syödä liikaa hedelmiä, kun niissä on hedelmäsokeria. 3 hedelmää päivässä kuulemma riittää. No nyt mä oonkin siirtynyt suklaan syöntiin :D
Paljon ois muitakin juttuja, mutten nyt jaksa muistella.. En siis hirveesti luota noihin neuvolatäteihin, mutta on siellä mun mielestä silti ihan kiva käydä =) Meillä ei mies oo ollu kertaakaan mukana neuvolassa (eka raskaudessa oli eka käynnillä), eikä oo kysyttykään. Molemmissa ultrissa oli kyllä mukana.

Masua oon rasvaillu ihan apteekin perusvoiteilla, sillon kun muistan :whistle: Yhtään raskausarpia ei tullu esikosta eikä nytkään vielä näy, saa nähdä miten käy.

Jotain synnytysjuttuja oon katonu telkasta ja mua kyllä jotenkin ahdistaa.. Terkka ja lääkäri pompotteli sitä mun pelkopolilähetettä niin ettei kumpikaan lopulta sitä laittanu ja mäkin sen jo unohdin. Mut täytyy pyytää kesäkuun alussa kun meen neuvolaan, jos vielä ehtis..

misu75 rv29+3
 
Minttuli82 hmm joo ilmeisesti ollaan oltu samassa valmennuksessa..:) hirvee mietintä alko mulla että kukakohan olit siellä mut en mä kyllä keksi.. mitäs tykkäsit valmennuksesta?? nii ja aiotko mennä ens viikolla?? hmm nii ja mulla laskettu aika on neuvolan mukaan 14.8 mutta omien laskujeni mukaan 15.8.. käyn tämän tekstin kirjoitettuani katsomassa että millos sinulla olikaan laskettuaika.. ties vaikka ollaan samaan aikaan sitten tuolla PHKS:ssa

Jee me saadaankin jo huomenna avaimet uuteen kotiin vaikka vuokra sopimus alkaa vasta 1.6.. tosi kiva ni pääsee viemää tavaroita jo pikku hiljaa sinne tai mä itse ajattelin olla vaan työnjohtajana.. :D nyt parina päivänä tosi helposti alkannu supistamaa ku kotona oon jotain touhuillu, mutta ei kyllä ole mitenkään kivuliaita ollu.. lähinnä ahistavia.. nämä siis ilmeisesti niitä ei haitallisia suppareita..
mittailin tossa mahan ympärys mitan niin 91,5cm oli.. harmittaa olisi pitänyt pitää jotain seurantaa alusta asti vaikka että aina kun viikot ois poksunu ni ois mitannu..
On siis kevät tosi ihanat noi tatskat ja sopii tosi hyvin just vauvamasuunkin.. toivottavasti pysyvät yhtä kauniina raskauden loppuun ja vielä sen jälkeenkin..
Outiko onnea poksuista... just tuli telkkarissa mainos tosta sairaala sarjasta ku siellä tällä viikolla on kolmos pojat jotka synty vk.28. ja kuulemma oikein virkeitä.. pitää kattoa se jakso.. jos vaikka tulis tänää tai huomenna tai sit jos on tullu ni ei auta ku kattoa viikonloppuna sitten uusintana..
Kikka voimia sulle.. mä kanssa epäilen että ei syytä huoleen.. toi sf-mitta on kuulemma muutenkin aika vaikea mitata, niinkun joku muukin oli jo maininnut.. mutta onneksi tilannetta nyt seurataan.. harmillista tuo miehesi kanssakäyminen kanssasi.. toivottavasti tajuaa muuttaa asennettaan..
Mä oon itse nyt ruhtinaalliset kaksi laatikkoa jo pakannut.. :LOL: että kovasti oon viikonloppuna muuttoa tekemässä.. joo pitää tänään nyt yrittää vielä ahkerammin pakkailla.. tuo pakkailu sinänsä on ihan kivaa mutta se laatikoiden purku onkin sitten ihan eri juttu.. :kieh:
aattelin vielä muffinseja tehdä tänään jos vaan kaikkia aineksia löytyy..

piritta ja moggulaa 27+5
 
joo ei ihan onnistunu noi lihavoinnit tällä kertaa..:D

Alkuperäinen kirjoittaja misu75:
Huomenta!
Lisäksi selitin eka neuvolakäynnillä, miten hyvin hedelmät maistuu. Sain vastaukseksi, ettei saa syödä liikaa hedelmiä, kun niissä on hedelmäsokeria. 3 hedelmää päivässä kuulemma riittää. No nyt mä oonkin siirtynyt suklaan syöntiin :D

joo toi on hyvä.. kun ei kerta hedelmiä saa liikaa syödä ni syödään sitten suklaata..
:LOL: joo meenkin nyt tekemää niitä suklaamuffinsseja..
 
SpringSummer
Moikka.
kikka89 uskon myös että ei tosiaan ole mitään hätää, sf-mitat vaihtelee tosi paljon. Toivottavasti saat miehesi tukea!

outikolla on kyllä jo hyvin viikkoja kasassa, oon itsekin alkanut odotella 30 vkon täyttymistä. no, ei siihen mahdoton aika enää ole.

Mä oon lukenut tarkkaavaisesti kun ootte kertonut miltä supistukset tuntuu, mutta en silti oikein osaa hahmottaa. Mietin että tunnistaisinko ollenkaan jos kohdalle osuu. Mä touhotan kokoajan kaikenlaista ja en tiedä osaanko pysähtyä ja tunnistaa kivuttoman supistuksen.
Kävelyillä tuntuu välillä sellainen iso muljahdus mahassa, oon ajatellut että se on vauvan isompi liike. Mietin nyt kun siihen liittyy pientä paineen tunnettakin, että onkohan se liike vai joku supistus..? Kysyn neuvolassa asiaa, mut ärsyttää kun en osaa tunnistaa näitä tuntemuksia.

Onko teidän mahavauvoilla
uni-valverytmi ? Mä en osaa sellaista oikein tunnistaa, mun mielestä on ainakin aamulla ja illalla hyvin hereillä ja ehkä lepää kun oon syönyt...? En oo kyllä varma.

Hyvää helatorstaita!

SpringSummer 28+4
 

Yhteistyössä