ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - toukokuussa

Onnea Outiko viimeisestä työpäivästä :) :flower:

Onnea Poksuttelijoille!

Kikka, voi sinua :hug: meilläkin tänään vauva aika hiljainen. Mut se aina välillä on ja siksi en kauheaa pulttia enää jaksa aiheesta ottaa.

Koskaan kuullutkaan että vauva voisi itkeä mahassa, ei kai? :eek:

Vilma ja Elma 28+0
 
Moi!! :wave:

Meillä tuo isäntä syntyny vajaa 5-kilosena mutta "onneks" mulla on raskausdiabetes niin vauvan kokoo seurataan tarkasti!

Sairaalakassin sisältöö oon ruvennu mietiskeleen (pikkusen aikasta ehkä!) ja kohta varmaan rupeen pakkaileenki. Esikoisen aikana mulla oli mukana omia pikkuhousuja ja rintakumit, ne lähtee kyllä nytki mukaan. Lisäksi siä osastolla oli kyllä niin tajuttoman tylsää että joku hyvä kirja ja kasoittain ristikkolehtiä on kans listalla.

Nyt saunaa lämmitteleen!

mamika & turo 27+5
 
:D siitä vauvan itkusta masussa :D
mähän laitoin etten usko sen äänen sitä olevan. muistui vain mieleen kun esikoista odotin kun oli jossain juttua että vauvan itkua tai ääniä vois kuulla jopa mahan lävitse, itse en tähän usko en vieläkään vaikka outo ääni olikin! :saint: laitoin vain että mielessäni pidin sitä kuin vauvan itkasuna oli niin ihana ääni! :D ei tarvi vielä pitää hulluna vaikka vähän viritöötööt välillä olenkin :saint: :LOL: :D
 
:)
Vauvan koosta mun veli on painanu syntyessään n. 5500g ja oli 58 cm pitkä. ei riittäny edes sairaalan mitta, joten se on arvioitu. :) ja ihan alakautta tuli. En kyllä ite kuuna päivänä tuohon pystyis!

onko kellään muulla sellasta olotilaa ettei millään jaksais ruveta peseen vauvan vaatteita? tuntuu siltä että kaikki on innostuneita siitä, mutta mä inhoan niin paljon pyykinpesua ettei ees söpöt vaatteet siinä auta. :)

Outikolle onnittelut loman alkamisesta!

aniit 27+0
 
Aniit, joo ei tuo pyykinpesu niin hienoa kuitenkaan ole.. :) Niitä mitä olen kavereilta saanut ja ovat valmiiksi pestyt en pese. Äitiyspakkauksen vaatteet pesin eilen ja tänään. Pikaohjelmalla pyöräytin pienellä pesuainemäärällä. Muita uusia miulla ei olekaan, en tiedä tulisiko kaikkia niitä pestyä...
 
Kyllä on tullut taas tekstiä! yli 10 sivua! huh huh..

Me käytiin viikko sitten neuvola-lääkärissä kaikki oli hyvin :)
sf-mitta oli 25cm että yläkäyrillä mennään.
Hemoglobiini laskenu 125. Alku raskaudessa oli 160..
Verenpaineet vähän noussut.. En muista nyt paljon olivat.. Mutta ei kuitenkaan kovin paljoa..
Pissa puhdas.
Kohtu hyvin kasvanu ja hyvän muotoinen. Piparissa kaikki kunnossa :)
Paino oli tosin noussut hiumasti! Pitää tuota karkin syöntiä vissiin vähän rajoittaa.. heh. :D


 
outiko Oi, mahtavaa! Sulla alkoi nyt loma. Mulla on vielä 5 päivää töitä. Eli perässä tullaan. Ainakin näyttäis tällä hetkellä siltä, että minäkin saan jäädä kesälomalle ilman kolotuksia ja vaivoja. Mukava näin. :)

Mä veikkaan, että meidän vauveli tulee yhtä vauhdilla kuin minä ja miehenikin. Ja toivottavasti koko olisi periytyvää. Mies syntyi 5 vkoa etuajassa, painoa 2800 g ja 47,5 cm, minä synnyin melkein 3 vkoa etuajassa, painoa 2980 g ja (VAIN!) 45,5 cm. Vaikka katotaan vaan, niin kossi köllii sit tuolla masussa kaks viikkoa yli lasketun ajan ja kerää yli 4 kiloa painoa. :LOL:

Mandy ja nappula 29+4
 
Heippa!

Ihan ekaks tohon masuvauvan "itkuun", toi ääni on varmaan sarjassaan niitä samoja hassuja ääniä kuin mun masusta kuuluvat napsahdukset. Mutta ai kuinka mä pidän niistä napsahduksista :heart:

Neuvolakäynneistä: Jotenkin mun uus neuvolaterkkari on sen verran yliaktiivisen oloinen mun raskauden suhteen että mulla on ihan semmonen olo että "eikä, taasko sinne pitää mennä". Jotenkin tulee sellanen olo että pitääkö se mua ihan tyhmänä, tai tajuaako se ollenkaan millanen mä olen.. No ei tietenkään kun se ei tunne mua, mutta edellinen terkkari tunsi. Olisin vaan halunnut etten joutuisi uudestaan alkaa selittämään tilannettani... Edellinen terkkari kun oppi ajan kanssa mut tuntemaan ja auttoikin mua ongelmissani.
Vähän pitkä tarina mitä ongelmia, mutta varmaan jossain vaiheessa tulen niistäkin kertomaan. Nyt vaan tämmönen pikavisiitti, kun nukkumaan täytyy päästä.

Tänään täytänkin siten 25-vee, ja mua luultiin mun 17-vuotiaan siskon kaksoissiskoksi eilen :D Ihan mukavaa silleen, etenkin kun on kohta kaksi pientä lastakin, ja kuitenkin olen luullut että mun ikä paistaa kasvoista kilometrien päähän..

Seksielämästä sen verran että meillä se on ollut melko hiljaista jo ekan raskauden ajoista lähtien. Ekaks lopahti mieheltä into, nyt tokan raskauden aikana multakin. Ne muutamat kerrat mitä on, on kuitenkin uskomattoman upeita kokemuksia :D

Nyt täytyy mennä nukkumaan!

Kimalle rv 26+4 ja pikkumies 9kk
 
Huomenta!

Heräilin tänään sit ekan virallisen lomapäivän kunniaksi jo seittemältä, kun mies lähti töihin :)
Mulla ois yheksältä parturi, jee :) Oon käynyt raskausaikana kyllä tosi usein parturissa/kampaajalla. Varmaan kerran kuukaudessa. Tai siis mulle se on usein, kun tavallisesti käyn ehkä kerran parissa kuukaudessa.

Mandy81 Joo, kyllä on helpottunut olo, kun loma alkoi :) Ei ole sullakaan enää kauaa.

Mä olin viime yönä ihan paniikissa, kun seksin jälkeen maha tuli tosi kipeeks ja alkoi supistella :| Olin varma, että ollaan harrastettu jotenkin liian rajua seksiä ja nyt vauva ei voi hyvin jne. No mut onneksi se meni ohi. Tollaset "pienetkin" asiat kyllä pelästyttää..

Mutta nyt aamukahville ja sitten pyörä alle ja parturiin :wave:

Outiko 30+3
 
Kimalle onnea synttäreistä! :flower:

outiko onnittelut loman alkamisesta! :flower:

Mun maha on välillä ihan epämuodostunut kun vauva tunkee itseään ulospäin. Se on aika hassun näköistä mutta ei kyllä tunnu aina kauheen kivalta. Sillä on vissiin ahdasta pienessä massussa. =)

Päksäkkä 28+4 :heart:
 
Kimalle onnittelut synttäreistä !!

outiko onnea loman alkamisesta !!

Meillä taas mies koko päivän pois kotoa..
Tällä kertaa olisi koko päivän kestävä jalkapalloturnaus.
Ihmeen hyvin kyllä pystyin tällä kertaa ottamaan asian, enkä edes ollut pahalla päällä kun mies lähti.
Tosin voi olla että se vähän helpotti kun en ollut kotona juuri sillä hetkellä, ajoitin koiran lenkittämisen juuri siihen.

Oli jotenkin huvittava tilanne kun kerroin miehelle eilen että vauvalla on ollut tässä viime päivinä hikka kamalan monta kertaa.
Oli ihan ihmeissään että miten sillä nyt voi hikka olla. :D

Ja kyllä taas eilen senkin huomasin että kyllä se on vauvasta kovasti huolissaan ( ehkä vähän liikaakin ) , kun eilen vauvalla oli käsi tai jalka tuolla mun kylkiluiden välissä ja koitin sitten vähän töniä tuota mahaa jos vaikka suostuisi siirtymään.
Mieshän meni ihan paniikkiin ja alkoi mulle huutamaan että "lopeta nyt äkkiä ennenkun sitä sattuu"
No, minähän sitten tietysti jälleen kerran hermostuin siitä huutamisesta ja menin nukkumaan..
Onhan se tietysti hyvä että huolehtii, mutta jotenkin koin sen kauheana loukkauksena kun alkoi huutamaan että muka yritän satuttaa vauvaa..
Kai tässä taas ollaan jotenkin herkillä :headwall:

Ja sitten en enää saa juoda kahviakaan, kun menin vahingossa sanomaan miehelle että liika kofeiini voi vaikuttaa vauvan kasvuun, ja nyt tosiaan kun ei tuo maha ole kasvanut..
Itse kyllä luulen että vauva on kasvanut, ainakin voimat on kovasti lisääntyneet, ja jotenkin tuntuu että vauvalla vähän olisi ahdasta siellä mahassa.
Eli siis että vauva olisi kasvanut, mutta maha ei.
Onhan tuokin mahdollista..
 
Lauantaita!

Täällä vähän satelee, mutta tekee luonnolle ihan hyvää, kunhan lakkaa iltapäiväksi, kun pitäis alkaa taas loputon puutarha-urakka... :kieh:
Onneksi alkaa maha olemaan jo sen verran iso, ettei ihan kaikkia hommia voi tehdä... :D

Kimalle onnittelut synntäreistä!

Ja kaikille lomalle jääneille myös! Mulla on nyt vielä muutama lomapäivä ja sitten alkaakin ä-loma. Kelakin sai vihdoin aikaiseksi päättää mitä mulle maksavat ja saman saan kuin esikoisesta, JEE! iso helpotus. =)

Neuvolassa tuli käytyä, sf-mitta taisi olla 28, painoa tullut ykskaks ihan hirveesti :/ , paineet oli ok, hb:a ei otettu koska on mitattu jo niin usein eikä se parane mittaamalla. Samalla vein synnytyssairaalan esitietolomakkeet ja muut tutkimuslaput.
Täällä on jokin tutkimus, jossa vauvoilta otetaan verinäyte 2vrk iässä, siitä sitten joitain sairauksia selvitetään tms. Tämä varmaan muuallakin?
Ainut, että jos kaikki menee synnytyksessä hyvin, aion hilpaista sairaalasta heti kun päästävät, sitten täytyy ajaa uusi reissu sinne antamaan tuota näytettä. Mutta se on sitten sen ajan murhe.

Ja vauva majaili vaihteeksi rt, eka kerta sekin! :eek: Edellisen päivän taisi olla poikittain... Esikoinenkin oli vielä perätilassa näillä viikoilla ja onhan tälläkin vielä aikaa ja tilaa moneen volttiin.

Nyt alkaakin sitten tiheämmin nuo neuvolakäynnit, |O
Ne on kieltämättä vähän tylsiä välillä.

Seksielämästä mitä se on? Että hiljaista pitelee, mutta jos yhtään menee niinkuin viimeksi niin meillä ainakin synnytyksen jälkeen vain parani koko homma, mutta jostain syystä raskausaikana ei nappaa, kumpaakaan. Joten syksyä odotellessa! :p ;)

Nyt täytyy rientää! :wave:

Treelo 30+6
 
Treelo tosta tutkimuksesta. Mä ymmärsin että tutkimus just tuollasena tehdään vaan TYKS:ssa. Kai muissakin sairaaloissa tutkitaan kaikkea, mut tyks tekee ymmärtääkseni ainoona just näiden sairauksien seulontaa. Korjaatkoon joku jos tietää. :) mä ainakin hyväksyin, ihan hyvähän se on että tutkivat. :)

aniit 27+1
 
Nyt on käyty parturissa ja muutenkin käyty hemmottelemassa itteään :) Ostin vähän vaatteita (kerrankin itselleni, en vauvalle) ja täydensin meikkivarastoa.
Sitten vaan istuskelin kahviloissa ja nautin olosta ja lomasta :D Täytyy nyt vielä tehdä kaikkee tollasta, mitä ei sitten vauvan kaa niin helposti voi.
Täällä onneksi ainakin vielä paistaa aurinko =)

Aurinkoista päivää kaikille!

outiko 30+3
 
Heipsan kaikille :flower:

Taas pääsi aikaa hetki vierähtämään kun olen täällä ehtinyt käymään, vaikka lupasinkin ryhdistäytyä palstailussa. Ei vaan ehdi/jaksa kun on työt ja lapset + raato-olo iltaisin.

Anteeksi omanapaisuuteni heti tähän alkuun :ashamed:

Muuten oma olo ollut ok, kamala väsymys vaan vaivaa koko ajan.. Samanlaista kuin alkuraskauden aikana, eli voisin nukahtaa mihin vaan ja vaikka seisoalteen :eek:
Neuvolassa ei siihen mitään osattu paremmin sanoa. Epäilivät sen johtuvan siitä kun aloitin vuorotyön näinkin pitkällä raskaudessa niin ottaa veronsa väsymyksenä.. Mutta minkäs teet, pakko saada rahnua jostain...

Neuvolassa muutenkin kaikki hyvin. Toisesta sokerirasituksesta selvisin puhtain paperein (5.1, 7.9 ja 5.5) Ekassa jäin tosta paastoarvosta kiinni, oli 5.4 kun pitäisi olla alle 5.3. Otettiin neuvolassa myös paastoarvo sormenpäästä, sekin ok (5.2). Ensi kerralla pitäisi syödä tuntia ennen neuvolaa ja otetaan sokrut niin nähdään miten insuliinit tehoaa.
En kyllä ymmärrä miksi niitä nyt seurataan noin tarkkaan kun ekan rasituksen jälkeen ollut kaikki ok, mutta parempi tietysti että seurataan liian tarkkaan kuin liian vähän.

Hemppa oli 142, pissa puhdas, RR 120/70, sf 25.5 eli tasan keskikäyrällä mennään edelleen. Sykkeet ja liikkeet +.
Paino muutos oli ainut mikä melkein sai minut putoamaan penkiltä. Olin laihtunut 800g :eek: Tulos oli siksi yllättävä että olen kyllä mielestäni asunut viime viikot jääkaapin edessä kun on koko ajan nälkä. Mutta ei terkka sitä pahana pitänyt kun kerran on tuota lähtöläskiä sen verran ympärillä :LOL:
Eli painoa kertynyt koko raskauden aikana huimat 200g.
Voin kuulemma olla ylpeä itsestäni kun olen saanut pidettyä painon noin hyvin kurissa.

Supistuksista on ollut muutamalla viime sivulla puhetta. Joku taisi miettiä tunnistaako niitä sitten kun niitä oikeita tulee. Kyllä tunnistaa.
"Ennenvanhaan" (tai ainakin äitin raskauksien aikaan) niitä sanottiin poltoiksi ja se kuvaa sitä tunnetta aika hyvin, kipeä ja polttava ja tuntuu myös selän puolella ei pelkästään vatsapuolella.
En voi tietty yleistää mutta mitä lapsia saaneiden kanssa ollaan kokemuksia vertailtu niin supistusten osalta ollaan oltu samoilla linjoilla.

Seksistäkin on ollut puhetta. Täällä tahti entisen mukainen (joka pvä tai joka toinen pvä), mutta mulla on paikat jotenkin tunnottomat :eek: Mieli on kyllä heti täysillä mukana mutta alakerta ei oikein pääse vauhtiin. Ei se pahalta missään mielessä tunnu, joskaan en saa siitä niin paljon irti kuin ennen. Toivottavasti menee ohi. Olis se kivempaa seksiä harrastaa jos mieli ja kroppa ois samaa mieltä.

Joku ruokagallup oli myös jossain välissä.. Täällä tekee ihan tuhottamasti mieli hedelmäaakkosia :p Niitä vois syödä vaikka kuiiiinka paljon. Ehkäpä tänään pussin ostan kun olen jo viikon ilman niitä jaksanut kärvistellä... Saahan sen jo palkita????

Nyt on tullut niin paljon tekstiä ettei tätä varmaan kukaan jaksa edes lukea.. Parempi lopetella...

Ihanaa viikonloppua kaikille!!!!

(möhömaha) Minerva

 
Heippa!

Tuntuu että kaikki muut kun minä itse on enemmän huolissaan mun voinnista. Ei nyt siis lähdetäkään bestiksen kanssa sinne Espanjaan, koska ei halua ottaa sitä riskiä et jotain tapahtuu. Mies ja moni muukin oli sitä mieltä. Eilen pomo kehotti mua töissä ottamaan rauhallisesti, kun oli pesemässä vessaa. Siis mitä kamalaa voi siivotessa tapahtua? Jos musta tuntuu hyvältä niin eiköhän se ole tärkein asia. Kyllä mä sitten kerron kun musta tuntuu pahalta/sattuu. Onko muut huomannu samanlaista? Anteeksi purkautuminen oli ihan pakko.
Tuolla sanotaan
http://www.kampanjat.net/raskauslaskuri/index_uus2.html
että viikolla 31 alkaa monenlaiset vaivat. Niin kauan kun niitä ei ole niin ollaan niin kun ennenkin.
Mulla ei ole siis ollut supistuksia, eikä närästystäkään. Olo on tosi hyvä. Ruuista tekee mieli kaikkea raikasta ja suolasta enemmän kun makeeta. makeesta meinaa tulla huono-olo. Hedelmiä oon syönyt päivittäin niin nyt on sitten tullut niistä ihottumaa. Harmittaa kun niitä just tekee mieli. Meinasin seuraavaks kokeilla päärynää kun omenasta, appelsiinista ja mandariinista tulee ihottumaa.


Mansikkatee ja Hippuli 29+
 
Mansikkatee tiedän tunteen..
Välillä tuntuu että kaikki muut tuntuu tietävän paljon paremmin mitä voin tehdä ja mitä en.
Mutta sitten taas toisaalta eivät välttämättä kuitenkaan ymmärrä joitain asiota mitä ei voi tehdä.
Mutta siis itse olen kyllä sitä mieltä että itse tietää parhaiten mitä voi tehdä ja mitä ei.
 
Mansikkatee muakin ärsyttää kun aina ensimmäisenä kun mut näkee niin kysytään että miten voit. Kai se on ihan normaalia. Itseä vaan ärsyttää kun harvoin muutenkaan puhun muille mun voinnista. Sit kun olen tosi kipeä niin sitten yleensä sanon. Toinen mistä mä en tykkää on kun mun masua hiplaillaan. Tais joku muukin olla samaa mieltä.

Päksäkkä 28+4 :heart:
 
Joo eipä kyllä muakaan kauheasti sytytä se jatkuva huolehtiminen. Tuntuu että ihan kuin mua pidettäisiin idioottina. Älä juokse rappusissa, älä kävele kovaa, älä satuta mahaa, älä syö sipsejä, älä juo limsaa, älä töki mahaas (leikin vauvan kanssa sitä mitä kaikki varmaan tekee, että tökkään vastaan kun se potkasee jne), älä tee ylipäänsä yhtään mitään! Hyväähän kaikki vaan tarkoittaa, mutta en vaan jaksa. Onneksi mies on just se ainoa joka ei neuvo, en kestäis jos sekin aloittaisi.

Ja mä vihaan sitä jos mahaan kosketaan ilman lupaa tai sitä tuijotetaan. Oli ihana käydä tänään kylässä äidin ja pikkusiskon kanssa meidän perhetutuilla kun siellä ne halasi ja kysyi kuulumiset normaaliin tapaan, mutta ei mitään kauheeta mahan taputuksia tms. Tää perheen äiti on itse neuvolan täti että varmaan siksikin osasi suhtautua. Oon varmaan liian herkkis, mutta olisi kiva jos mulle puhuttais niinkuin normaalille ihmiselle, eikä vaan tuijotettaisi mahaa ja iskettäis käsiä salamana siihen :kieh: Olin ihan häkeltynyt kun näin kummiani ja hän oikein kysyi, että saisiko kokeilla mahaa. Oon niin tottunut että kukaan ei kysy.
 
Munkin masua hiplaillaan ja minusta se on suurimmaksi osaksi ihan kivaa :) Johtuu varmaan siitä, että kaikki ovat kyllä luvan kysyneet..

Meidän äiti on kyllä kaikista pahin huolehtija. Se ihmetteli tänään sitä, että miten jaksan vielä pyöräillä :D Niin ja sitten täs muutama viikko sitten kerroin sille, että laskin vesiliukumäestä kun olin uimahallissa, niin äiti ihan paniikissa siitäkin :D Sen mielestä vauva voi kääntyä väärinpäin sellasesta :D :D

Eilen kun käveltiin kaupungilla miehen kaa niin joku jätkä kommentoi terassilla kavereilleen että " toi muija on todistetusti saanut ainakin kerran" En tiennyt itkeäkö vai nauraa..

Raskaana ollessa sitä kyllä välillä tuntee olevansa ns. yleistä riistaa..
 
Joo toi mahan hipeltäminen on kyllä NIIIIN rasittavaa..
Varsinkin kun mulla jostain syystä juuri maha on sellainen kohta minkä koskemisesta en yleensäkään tykkää ( toinen on varpaat ) .
Olen tässä raskausaikana opetellut sietämään sitä että mies koskee mun mahaa, enne ei mieskään saanut koskea.
Siis kyllä vieläkin joissain tilanteissa työnnän käden muualle, ja lähes aina hätkähdän jos mies laittaa kätensä mun mahan päälle.

Mua ei se tuijottaminen niinkään haittaa, kun tuntuu että mussa on lähes aina ollut jotain mitä ihmiset ovat katsoneet pitkään.

outiko noi tuollaiset kommentit ovat kyllä juuri sellasia ettei aina tiedä miten niihin suhtautuisi.
Itse yleensä ensin vähän loukkaannun ja sitten jälkeenpäin naureskelen niille.
Meilleken yksi miehen kaveri sanoi kun kuuli että olen raskaana että "No kaikkea tekin ehditte, mut toisaalta äijän tuntien en kyllä yhtään ihmettele"
Siinäkin oli vähän silleen etten oikein tiennyt pitäisikö suuttua, vai nauraa.
 
Mä oikeestaan tykkään siitä, että multa kysytään, että miten voin. Kerron sit yleensä sen hetkisen totuuden. Äiti on joskus mulle sanonut, että en ikinä tule tarviin pssykologia tms., koska vuodatan murheeni ja iloni sille, joka vähänkään sillä hetkellä antaa vinkkiä, että jaksais kuunnella. :D

Kreetalla kun olin, niin oli jännä huomata, että kreikkalaiset miehet suhtautui mun raskauteen ja mahaan jotenkin tosi ihanasti ja kyseli just mun vointia, millon syntyy, tiedänkö kumpaa odotan ja arvaili, että kumpi se vois olla, yms. Suomessa ei kyllä kukaan tuntematon mies ole kysellyt mitään vastaavaa. :D

Mä oon saanut siliteltyä nyt vauvan vaatteita ja uskokaa tai älkää, niin petasin jo vauvan pedin äitiyspakkauslaatikkoon ja kansi kiinni, ettei pölyt mene petivaatteisiin. :heart:

Huomenna alkaa terassinrakennusprojekti. Jee!!

Luminella ja matkustaja 29+0
 

Yhteistyössä