ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - huhtikuussa

vaunuista koska olisi hyvä hankkia viimeistään vaunut?
Me ollaan kyllä kateltu ja muutamat hyvät on tullut vastaankin :) Vaikka kaikkihan ne on hyviä.

Saako kelalta avustusta kuinka paljon vaunuihin?
Kun meillä mies lähtee inttiin heinäkuussa ja LA on elokuussa, niin saan silloin tuota sotilasavustusta.

Erityisavustus

Erityisavustus on osa Kelan maksamaa sotilasavustusta. Kela voi harkinnan mukaan myöntää sotilasavustukseen oikeutetulle omaiselle erityisavustusta tarpeellisiin ja määrältään kohtuullisiin menoihin.

Erityisavustukseen oikeuttavia menoja ovat mm.

* muut kuin vähäiset terveydenhoitomenot (esim. lääkärin määräämät lääkkeet, sairaalamaksut, hammashoitokulut sekä näön tarkastuksesta ja silmälasien hankinnasta aiheutuneet menot)
* lasten hoitoon liittyvät menot (esim. lastenvaunut, -rattaat, sänky tai turvaistuin keskimääräisen hintatason mukaisena)
* omaisen opintolainan korot
* muuttokustannukset
* hautauskustannukset sekä
* työmatkakustannukset, jotka ylittävät 500 euroa vuodessa.


Ja mikä nyt sitten kelan mukaan on keskimääräisen hintatason mukaan.. :D
 
Tulossa kuuma kesä? Tänään oli töissä puhetta siitä et millainen sää mahtaa olla kesällä kun on viimeisillään niin uusimman tiedon mukaan on tulossa kunnon intiaanikesä eli aurinkoisia päiviä riittää ja lämpöä yli 30 astetta. :snotty:
Kesää odotellessa! :D

tyttönen90 en oo ihan varma noista kaikista avustuksista, mut eräällä tutulla oli mies intissä ku vauva synty ja heille makso n. 600? vaunut vaan 100? eli kela korvas aika ison osan. Ja sit semmonen juttu et ku korvausta haetaan lasten tarvikkeisiin intin aikana niin ei kannata lannistua jos tulee kielteinen päätös vaan valittaa heti perään. Yleensä antavat toisella kertaa periksi. ;) Näin kävi kyseiselle tutulle turvakaukalon kanssa.

Kendi ja vaavi 18+5
 
Olettepa katselleet/hankkimassa ihanan näkösiä vaunuja :)
Minä oon tässä mietiskelly niitä tuplarattaita ja ne ois kyllä hyvä olla... Miettien ku meidän nuorimmainen on sit puoltoista vuotias, kun tää syntyy et olis kyllä hyvä olla vielä ne tuplikset sitten lisäksi. Pitäs vaan ruveta kahtelee...
Miehen siskollahan olis tuplarattaat vissiin edelleen myynnissä, mutta oon tullu siihen tulokseen, etten häneltä niitä osta. Hän aikoo pitää itellään ainaki toisen lämpöpussin, joten niihin jäis vaan yks ja ne on muutenki ne rattaat niin isot jotenki et on tosi raskaat työnnettävät... Pitää ruveta kahtelee jostain.

Meillä ainaki täällä joka neuvolalääkärillä ultrataan. Ku tossa neuvolassa on ultra myös. Mulla on 29.4. seuraava neuvola. Ihanaa ku tiistaina on sit rakenneultra, paljastaakohan pikkunen sukupuolensa..? ;)

OnSiisKevät Voih, tosi kurjaa tollanen :( Itsellä ei ole kokemusta uusperheestä, ja voin vaan kuvitella miten joillain voi olla hankalaa, jos miehen entinen vaikka käyttäytyis noin :( Haleja sulle :hug:

Jos lähtis hiilautuu kohta sänkyä kohti ja lueskelee. Sais levätä niin selkäkin vois paremmin :)

mertsu 19+4
 
Kendi Mun äiti puhu tässä yks päivä, olikohan ollu iltalehdessä juttua siitä et olis tulossa kuulemma oikeen superkesä :D Mietin vaan et mitenköhän tukalaa mahtaa olla loppusalla ison masun kanssa ;) Ennen on raskausajat osunu just talvelle mut nyt sitä ollaanki ison masun kans koko kesä :whistle: :D

mertsu 19+4
 
Niin ja vielä tuohon avustushommaan... Minun mies ku oli intissä sillon ku odotin toista lastamme, niin kela korvas myös lasten tarvikkeita. Mutta sillon ei vaunuja tarvittu ku ne oli jo esikoiselta valmiina. En nyt muista mitä hankittiin mut kyllä kela niistä aina jotain korvaa.
 
Tänään ilmoittauduttiin Haikaranpesään (Kätilöopistolla) synnyttämään. Saatiin synnytysvalmennusjatkin jo. Eli eka on 23.6 ja toinen 30.6. Eka kerta kestää kolme tuntia ja toinen kaksi.
Onko muita Pk-seutulaisia menossa tuonne Haikaranpesään?

Olin myös tänään ekaa kertaa mammajoogassa. Ihan mukavaa puuhaa, vaikka yleensä olen aina pitänyt vähän "rajuimmista" lajeista. Venyttely ja liikeratojen harjoittelu tekee kyllä mulle hyvää, kun oon aika kankea.

Toivottavsti ette tulleet kovin huijatuiksi tänään :)

Möhkis ja Leppis 21+0 POKS
 
avustuksesta Eli kela siis korvaa aikalailla tarvikkeita mitä on siinä avustuksen aikana hommaillut kun on vaan kuitti. :)

Olisi kyllä hienoa jos kävisi noin kun kendi kertoi, että 600e vaunut 100e :) Säästyisi iso summa, kun tuona aikana ei oikein muulta rahaa tule kuin kelalta ja tietty vanhemmilta avustusta.
 
Moikka kaikille =)

Kahvia oon juonu ihan normisti, mut en muutenkaan juo sitä litrakaupalla. En tykkää mistään limusta niin niitä ei tarvi miettiä, vichystä tykkään ihan hirveesti ja juon sitä paljon, mut suolatonta vaihtoehtoa. Suolan kans oon muutenki tarkkana, koska oon turvonnu aikasemmissa raskauksissa ihan hirveesti.

Kaks lämmintä ateriaa tulee melkeen joka päivä syötyä ja juustoja tai jogurtteja en oo sen kummemmin tutkinu, mut ei oo tullu lidlistä ostettua mitään pitkään aikaan, niin ei varmaan tarvi olla kauheen huolissaan.

Mä opiskelen kokkolan sotessa lähäriks ja valmistun keväällä koulutusohjelmasta mielenterveys ja päihdetyö. Tällä hetkellä teen viimeistä harjoittelua mielenterveys kuntoutujien palvelukodissa.

Kävin tänään Lindexissä shoppamassa. Mä rakastan näitä retro vauvanvaatteita :heart:



Nämä mä löysin kirpparilta euron kpl



ja nää on aitoja retroja niin, niin ihania =)



Minkälainen vauvanvaate maku teillä muilla on? Tykkäättekö retroista, perinteisistä vaaleanpunaisista tai sinisistä vai esim. merkkivaatteista? Mä tykkään just noista retroista ja sit täysin tai osittain mustista vauvanvaatteista. Mulla on varmaan vähän erikoinen maku, koska moni tuttu ja kaveri välillä vähän kauhistelee mun ostoksia :D

hudjuke ja kajsa 21+6
 
Hudjuke No retrovaatteet on kyllä ihania. Mullakin on noita Lindexin bodyja ostettuna vauvalle :)

Kävin tänään sitten lääkärissä ton alaselkä-/kylki-/vatsakivun takia. Oli oikein mahtavan ihana mieslääkäri. Sanoi mulle että tää on tätä" kivuliasta mutta vauvan kannalta merkitsevää" kipua. Olisin saanut saikkua sen verran mitä oisin tahtonut, mut en kehdannut ottaa kun huomisen.
Sitten sain reseptillä panadolia sellasen 100kpl purkin. Se ei maksanut kun 2,45 euroa! Kun miettii et pelkästään se 12kpl paketti ilman reseptiä on samaa hintaluokkaa.

Nyt meen huilimaan :)

outiko 23+0
 
Hudjuke, nuo siun ostamat on just ihania :) ja mustat vauvan vaatteet kuulostaa kans ihanilta! Saako sellaisia jostain? Tosin siinä on vaan se, että en itekään käytä mustaa kun juhlissa kun meillä on kolme kissaa ja mustassa näkyy karvat eniten. Vaikka kyllä tykkään mustasta...
Oon vaan tosi huono ostamaan mitään. En ole ostanut vielä yhtään vauvanvaatetta, kaverilta sain jotain. Tod. näk. tulen aika vähän ostamaan ja kun ostan niin haluan jotain raikasta ja kirkkaita perusvärejä ja retroa, en oikein lämpene söpöilylle :)
 
vaatteista itse olen ostellut vähän retrompaa ja vähän uudempaa :) Ei mikään tietty "genre" vain kaikki menee kunhan on hienoja.

Meillä ei taida olla yhtäkään vaaleansinistä tai punaista vaatetta.. Kaikki on sellasia että kummallekkin käy eli aika pitkälle perusvärejä :)
 
OnSiisKevät KappAhlista löysin mustia bodyja ja mustan yöpuvun, mustia kollege tai sametti olohousuja on myös Lindexissä ainakin ja sit netistä saa monilta sivustoilta mustia bändi vauvanvaatteita. Vois olla kiva joukun hevibändin body vauvalla, vaikka metallican. Mies on henkeen ja vereen metallica fani =)
 
Jee, ekaa kertaa onnistuin laittamaan tänne kuvan. :) Vauva näyttää niin suloiselta tuossa ultrakuvassa, että se oli pakko laittaa... :heart:

Hudjuke Täällä olis ainakin body Metallica fanille: http://www.blackgroup.fi/cat/product_details.php?p=1082
Meillä mies osti anttilasta sellaisen jossa luki "I listen to Led Zeppelin with my daddy". :)

Tupakansavusta vielä. Meillä ei oo liesituuletinta, pelkkä liesikupu vaan. Siksi savu varmaan tuleekin tänne niin hyvin. Ajattelin kokeilla laittaa tonne rappuun jonkun "ystävällisen" kirjeen tuosta tupakoinnista, kun vaan ehdin/jaksan.

Illusia + Emppu 20+5
 
Heipä hei,

listahiljainenkin koettaa aktivoitua. Lueskelemassa tulee käytyä useamman kerran päivässä, mutta kirjoittaminen on jäänyt. Koetan ottaa itseäni niskasta kiinni ko. asian suhteen.

Eilen oli sitten itsellä rakenneultra vauva vastasi kooltaan viikkoja ja kaikki näkyviltä osilta ok, paitsi napanuora oli kaksisuoninen, norm. niitä suonia on kolme. Kätilö kyllä sanoi ettei tarvii yöunia tuon takia menettää. Rv 28 käynti äippäpolilla, jossa tarkistetaan vauvan kasvua.

Tuplarattaita olen minäkin tutkiskellut, en ole vielä päättänyt millaset. Tuplat on kuitenkin hommattava, koska tuo nuorimmainen on vauvan syntyessä vasta 1v2½kk. Minua jotenki kiinnostas nuo Carenan double swingit, onko kenenkään lähipiirissä kokemusta noista??

Vauvan vaatteista pesen kyllä kaikki ennen käyttöön ottoa ja käytän hajusteetonta huuhteluainetta. Onpahan sitten pehmoisia ne vaatteet, silittämiseen en ole koskaan viitsinyt rueta. Täällä on yks mamma, jonka vauvalta ei tule löytymään retroa!

Meitähän näkyy olevan useampi täältä Kainuusta :) Voitas järkätä mammatreffit tälläkin korkeudella. Minä asustan meitin "pääkaupungissa".

Mitähän vielä....hmm.. enpäs muista enää

Iina, jätkis 10kk ja masuasukki, jota kätilö neidiksi arvaili 20+3 :heart: :heart:
 
Hei!

Kiirettä pukkaa kun perhe on sairastellut. Vatsatauti yllätti ja piti sängyssä pari päivää.
Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :flower: :heart:

Vauvanvaatteista oli puhetta,itse pidän myös retrohenkisistä vaatteista lapsilla ja meiltä löytyykin lähes mallistollisen verran meandia. Vauvalle olen ostanut sen ihanan leijonapuvun ja monsteri seka leppäkerttupuvun. Muuten ostan paljon kirpputoreilta ja muutama pinkki mekkokin löytyy vaikka eivät kuulukaan suosikkeihini.

Vaunutkin on nyt tilattu saksasta,olivat jotain vähemmän tunnettua merkkiä,en nyt muista nimeä. Laitan vaikka kuvan kun saan ne =)

Ensi viikolla menen 4D ultraan. Halutaan miehen kanssa mennä kun tämä lapsi jää viimeiseksi niin ollaan sitten koettu ja käytetty kaikki palvelut. Saa nähdä onko sukupuoli vielä sama kuin rakenneultrassa.

Ezmeralda ja ötökkä 21+2
 
Hei kaikille! Ja jänskätän jo tämän päivän neuvolaa, kuinkahan paljon paino on noussut.. :( Mutta kun ruoka on niiiin hyvää! :p Ja mukava kuulla edes sydänäänet taas parin viikon tauon jälkeen.

Kielletty, kiitos noista "koko"-asioista. Ainahan se vauvasta riippuu, mutta mukava tietää, että edes sen ensimmäisen kuukauden-2 pärjää ilman, että tarttee välttämättä lähteä vaatekauppaan. :)

Vauvanvaatteista oli puhetta, meillä on varattuna aikalailla neutraaleja ja yksivärisiä housuja ja paitoja, bodeja ja potkuhousuja on sitten kuvioituna, ja hieman retroa, ei liikaa. Tykkään siitä, että esim. body on kuvioitu ja housut siinä päällä on sopivat yksiväriset tms. Kotona sillä ei tokikaan ole väliä, kunhan vauvan on lämmin! Mutta "ihmisten ilmoilla".. :D :saint:

Kikka89, tuo kertomasi oli niiiiiiiiiin tyypillistä miestä. Ainakin meillä kävisi just noin. Ja varmasti olisin hieman vahingoniloisena kysynyt, että mihin rappuun yrititte.. :kieh: Kun miehellä on "oma" nainen/tyttöystävä/vaimo, mies jotenkin jättää ajattelun naiselle. Miksi sitä turhaan käyttää omia aivoja enää, kun naiselta se sujuu paremmin. Eilenkin käytiin ystävien työnä, ja olemme keskustelleet, että en halua miehen polttavan mun aikana, koska mun alkaa tehdä tupakkaa mieli. Ok, mies poltti kaverinsa kanssa yhden alkuillasta, mun aikana, se ei vielä mua haitannut. Mutta lähtiessä hän poltti toisenkin, ja mun piti odotella, että päästäis jo kotiin. Hieman kihisin kiukusta, ja kysyin, että ajattelitko ollenkaan, mistä on keskusteltu. "En kyllä ajatellut loppuunasti." Argh! :headwall: Yritä siinä sitten olla valittamatta, kun tekisi mieli polkea jalkaa maahan ja kirkua.. :D :D

OnSiisKevät mä varmaan olisin yhtä kauhea, kuin se sun miehen ex-muija. Varsinkin jos mulla ei olisi uutta miestä. :) Enmä lapsia siihen vetäisi tai haukkuisi miestä tai uutta-äitiä lapsille, mutta varmaan voisin vähän olla ilkeä.. Katkera ämmä. :saint: Toivottavasti se ei meillä siihen mene.. Tsemppiä!!

Piritta88 me haetaan vaunut vasta kesäkuus-heinäkuun alussa. Malli on käyty testaamassa autoon ja lykitty, ja sitten vain käydään hakemassa ja väriä miettimässä :) . Meillä ei mahdottomasti oo lämmintä säilytystilaa, ja ensin investoidaan ns.lastenhuone valmiiksi. Meillä vaunut maksaisi nyt tarjouksessa 369e, kesänhinnoista en tiedä, mutta myyjä sanoi, että ei kuitenkaan oo kyse monen sadan euron nostosta. Vaunuissa oli heittoaisallinen runko, jossa hipaisujarrut ja isot pyörät. Iso kantokoppa/vaununkoppa, ratasosa, 2xjalkapeite(koppa ja ratas), hoitolaukku, sadesuoja ja hyttysverkko. Isohkot vaunut, mutta onneksi meillä on farmari. Laitan kuvaa sitten, kun saadaan vaunut kotiin! :D

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista ja tyttö- sekä poikalupauksista!

Vaavitar + tintta
 
Huomenta kaikille!

Oon erittäin laiska kirjoittamaan tänne, päivitäin oon lukemassa käynyt.
Oon hullun lailla taas pari päivää siivoillu, vaikkei kyllä ollenkaan taas siltä näytä. Esikoisen odotusaikanakin puunasin kotia koko ajan. Pienikin tahra alko häiritseen. Nyt sitte se sama toistuu tässäkin raskaudessa.Poitsu vaan sitä mukaa levittää ku mä saan siivottua. :/ Onko kellään muulla hirveetä siivousvimmaa?
Neuvola olis vasta 16.4, tuntuu niin hullulta kun niin harvakseen on neuvolaan aika.

Mä oon taas ostellu vauvalle vaatteita. Mieskin jo sanoi että eiköhän jo ala riittämään vähäks aikaa, et kerkeehän niitä ostella viel myöhemminki ettei kaikkea tarvitse kerralla ostaa. Mut aina vaan sattuu kaupassa eksymään vauvanvaate osastolle ja sit kun löytyy joku ihana vaate niin pakko ostaa :D Samallaista se oli esikoisen aikaankin.

Minä seuraan [/b]sairaala-sarjaa aina kun vaan muistan. Se on kyllä hyvä!

Uusien vaatteiden pesusta mä pesen kaikki uudet vaatteet, paitsi ulkovaatteet. Olen kai sen oppinut äidiltäni, kun se on kans hirmu tarkka tollasissa asioissa.

Syömisistä ja juomisista pyrin syömään kaks lämmintä ateriaa päivässä, mut oon niin laiska tekeen ruokaa et jos ei edellispäivän ruokaa jää seuraavalle päivälle niin sit jää vaan yhteen lämpimään ruokaan. Mun on pakko saada aamukahvi, muuten ei päivä lähe käyntiin ja tulee hirvee pääkipu! Päivän aikana menee noin 3-4 kuppia. Alkuraskaudessa en voinu ajatellakkaan mitään herkkuja, en suolasta enkä makeaa ja söinkin hedelmiä jne. mut nyt ihan hirveet himot karkkiin, etenkin salmiakkiin. Tuoremehut kans maistuu. Täytys vaan nyt koittaa rajoittaa herkuttelua kun jo muutenkin tuota painoa ihan riittävästi. :x

Onnea kaikille hyvistä ultra- ja neuvolakuulumisista!!! Ja aivan ihania masukuvia ootte laittanut.

Äiskä87 + pikkuinen 21+3

 
No nyt on kyllä noi tummennukset osuneet just väärään kohtaan :LOL: Voi ei!
Niin ja unohtu tuossa äsken kirjoittaa et täälläkin on mietitty sitte useaankin otteeseen ostetaanko tuplat vaiko sitte yhdistelmät. Esikoisen ja vauvan ikäeroksi tulee 1v8kk että siinä mielessä kyllä tarvittas niitä tuplia mut mies on sitä mieltä ettei niitä tuplia ostettas. Hyvähän sen on sanoa kun minä se ulkona lasten kans kulen. No onneks on aikaa viel miettiä. Mut kyllä hulluksi tulee ku alkaa pähkäileen et kummat ostaa.. Esikoiselle ostettiin nuo yhdistelmät käytettyinä ja oli kyllä erittäin huono kauppa. Sitten päätinkin että yksiäkään vaunuja en enää osta käytettynä. :|
 
Mun piti tossa maaliskuussa siivota suunnilleen kaikki kaapit (paitsi keittiön), siis lajitella vanhat lehdet ja muut sellaiset -> poistoon vai hienosti lehtikoteloihin kaappeihin.. B) Ja sitten intouduin keräämään vanhimmasta päästä (eli toooooosi vanhoj) vaatteita kirppikselle lahjoitettavaksi.. Ihankuin ne tulevat Lilliputit asuis meillä kaapeissa?? :saint:

Täällä tuntuu älämölöä massussa, ja nyt tunnen molemmat Lilliputit touhuamassa siellä vihdoin samaan aikaan!! :heart: :heart: Eilinen rakenneultra varmaan auttoi hahmottamaan liikkeitä paremmin, kun näin ruudussa miten toinen vauveli venytti jalkojaan ihan suoraksi ja potki hurjasti sitä Lilliputtien yksiöt erottavaa kalvoa.. Ja samaan aikaan mietein, tuntuuko massussa miltään!

Onnittelut muillekkin hyvistä ultra-kuulumisista!! Ja on tosi mukava lukea, kun porukka on alkanut shoppailla kaikenlaista tuleville tiitiäisille!! Mä käyn vielä Lapsimessuilla sunnuntaina ennen kuin alan tehdä hankintoja! Sieltä voi saada vielä niin hyviä ideoita kuitenkin.. :) Tällä hetkellä hankittuna vasta itkuhälytin. Ja ne aiemmin mainostamani Decofunin suloiset boordit ja wall stickersit on tilattu! Olen kyllä käyttänyt paljon aikaa netissä surffaillen ja kotimaisia vaihtoehtoja eri tarvikkeista etsien. Vauvojen makuuhuoneen kalusteet tilataan Askosta varmaan ensi viikolla ja kaksosten vaunut haetaan Oraselilta täältä Noormarkusta.


 

Yhteistyössä