ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - huhtikuussa

Sokerirasituksista vielä...onkin mukava jos muutkin laittas noita arvoja, kun saa tuloksia. Itekkin kun tosiaan toukokuun 9 menen, niin on mukava verrata. Sisko tosiaan meinas, että 4-7 ois normit paastot ja alle 10 pitäs olla tuolla 2h kohalla. Nää siis ihan heitolla, kun seuraa omaa hoitotasapainoa, ei mistään taulukoista tai ammattilaisen suusta (tai kai hän aika ammattilainen on, kun kerran elämän mittanen sairaus kyseessä :) ).
 
Täällä on puhuttu sokerirastuksesta. Oli pakko tulla jotain tietoa antamaan. Tuolla HUS:n laboratorion ohjekirjassa sanotaan että raskaana olevilla paastoarvon pitäisi olla 5.1 tai alle jotta olisi normaali glukoosinsieto. 1h arvon pitäisi olla 10 tai alle sekä 2h arvon 8.7 tai alle. Näähän vaihtelee hieman eri paikoissa ja ovat tietty erit ei-raskaana olevilla. Itelläkin on 6.5 rasitus edessä. :)

Niin ja jos joku haluaa käydä tarkemmin katsomassa tuota HUS:n ohjekirjaa ni linkki on tässä: http://huslab.fi/cgi-bin/ohjekirja/tt_show.exe?assay=1483&terms=sokeri
 
Mä meen huomenna sokerirasitukseen. Nyt jo mietityttää, että miten voin olla syömättä aamupalaa, kun aina on kiljuva nälkä kun herään. Onneks testi on jo klo 8.30.

Meillä on ehkä jo nimi mietittynä meidän kossille. =) Siis mulla on.. Pitää kysyä, meneekö hallituksessa läpi. :)

Mandy ja nappula 25+0 POKS!
 
Moikka kaikille =)

Koulu juttujen parissa täällä aherran. Välillä tuntuu et pää hajoo, mut ei auta pitää vaan pakertaa että valmistuu keväällä. Tuntuu siltä ettei enää ikinä kouluun, enkä kyllä käy mitään kurssejakaan ikinä :LOL:

Hudjuke ja Kajsa 24+4
 
Mandy81 Hyvin se sokerirasitus menee. Mäkin vähän jännäsin sitä, mutta ei se oo olleskaan paha. Ainoo vaan, että siellä käy aika pitkäksi, joten lukemista suosittelen mukaan. Ai teillä mies on hallitus, meillä se menee toisinpäin :LOL:

baby butterfly
Kiva nähdä suakin pitkästä aikaa :)

outiko 25+5
 
Täällä paastoarvon raja kyynärtaipeesta mitattuna on 5,3 eli sen ylittävät ovat heti raskausajan diabetesta. Aterian jälkeisiä raja-arvoja en kyynärtaivemittauksista muista.

Sormenpäästä mitatut arvot voivat sen sijaan olla vähän isompia. Paastoarvon raja sormenpäästä on täällä 5,5 ja 1 h ateriasta 7,8.

Mullahan pomppasi sokerirasituksessa paastoarvo 0,1 verran koholle (eli oli 5,4). Nyt sitten mittailen kotona sokereita n. 16 kertaa viikossa. Tähän asti homma on ollut ok ja vauvakin on vielä oikean kokoinen.

Meillä oli rakenneultra viime viikolla ja meille odotellaan yllättäen poikaa! Ultra tehtiin rv 21+2, jolloin pienokaisella oli painoa 400 g. Kaikki rakenteet näyttivät olevan kunnossa.

Iloinen 21+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja outiko:
Ai teillä mies on hallitus, meillä se menee toisinpäin :LOL:
Mies sanois kyllä, että minä olen hallitus. Mutta voinhan mä antaa miehen uskoa, että hänelläkin olis jotain vaikuttamismahdollisuutta asiaan. =) No ei vais.. Kyllä mä luulen, että yhessä nimi päätetään. Siltä vaan ei oo tullu mitään ehdotuksia..

Onnea Iloinen poikalupauksesta! :heart:

Mandy ja nappula 25+0
 
Kaunis masu BB :)

Onnea Iloinen hyvästä rakenneultrasta ja poikalupauksesta :flower:

Nimistä, mä sain tänään neuvolasta mukaan synnärille menevän lapun jossa oli hätäkastenimet, synnytystoiveet jne. Huh. Tytölle laitettiin se nimi minkä saa muutenkin, poika on mietinnässä. Ja perhana minä vielä osaa synnytystoiveista sanoa :eek: Just nyt en keksi muuta kuin että en halua Petidiiniä vaikka henki menisi. Oletteko te muut täyttäneet vastaavanlaista lappua?
 
Heipä hei pitkästä aikaa!! Täällä on nyt rakenneultra takana ja kaikki oli hyvin. Saatiin pari oikein hyvää kuvaa vauvasta, joita on saanu esitellä ystäville ja sukulaisille. :D
Sukupuolta ei haluttu tietää, pidetään jännitystä yllä loppuun asti. ;)

Sokerirasituksesta. Vähän oon sitä pelännyt ja veikkaan et siihen joudun, vaikka vauva on toistaiseksi juuri sen kokoinen kun viikkojen mukaan pitääkin. Saa nähdä miten käy, perjanaina neuvola ja kai siellä jotain sanotaan jos on aihetta. :p

Kendi ja vaavi 21+3
 
Mullakin sokerirasitus huomenna. Vähän jännittää.. Tosi vaikeeta olla syömättä mitään. Pitää varmaan mennä nukkumaan ettei tuu vahingossa naposteltua jotain.. Mua hermostuttaa että mä aamulla syön vahingossa vaikka salmiakkia, kun mulla on sitä aina takin taskussa. Mulla on verenpaine ollu sen verran matala että pidän salmiakkia mukana ja varsinkin aamulla tulee sitä otettua...
Mulla ei viime raskaudessa (Vantaalla) kysytty mitään hätäkastenimiä, eikä vielä tässäkään raskaudessa (Keravalla) oo kysytty.. Onkohan paikkakuntakohtaista vai annetaankohan mullekin se paperi vielä?

misu75 rv 25+0
 
Huomenta taas täältä auringon paisteesta !!

Meillä meni viikonloppu tosi hyvin, siis ei riidelty oikeastaan kertaakaan.
Tosin luulen että asiaan vaikutti paljon se kun mies oli koko viikonlopun ja vielä eilisen vapaalla, niin ei stressannut työ.
Nythän se taas nähdään että miten käy kun mies on nyt koko loppu viikon töissä..
Eilen käytiin tutun luona hoitopöytää katsomassa, ja vaikka se oli vähän liian korkea mulle niin kyllä me se otetaan.
Siis ilmaiseksi saadaan, ja tämä tuttu sanoi, että haluaa vaan nyt äkkiä eroon kaikista vauvatavaroista.
Nukaan siis kuulemma tulee ainakin imetystyyny ja jotain muuta vauvatavaraa..

Varasin sitten eilen ajan siihen karisbakteeri tutkimukseen.
Ovatko muut menossa?
Siis ainakin täällä se on kuulemma vapaaehtoinen ja imainen tutkimus kaikille raskaana oleville.
Nyt jo kyllä kaduttaa kun sen ajan tilasin kun aina lääkärissäkin kun suuhun tungetaan jotain niin heti alan yökkäilemään.
Mutta ajattelin että kun neuvolantäti jo kirjoitti lähetteenkin sinne, että kai siellä nyt sitten kannattaa käydä..

Mutta nyt pitää taas mennä syömään, ja sitten taas koiran kanssa ulos.
 
Huomenia

Meillä ei kikka oo tota neuvolassa ees tarjottu, poika on kyllä kyseisessä käynyt, mutta odottaville puhuttiin vaan hammaslääkärissä käynnistä. No mulla on kyllä mennyt neuvolassa kaikki muukin ohi, ei olla seurattu muuta kuin näitä supistuksia, pissaa ja verenpainetta. Mistään muusta ei oikeestaan puhuta ja multa on neuvoloita peruttukkin, kun olen niin usein lääkärissä käynyt. Toki olen näitä kannattanut, koska muuten kaikki on jo tuttua. Tonne sokerirasitukseenkin pyysin ite, ei olis tullut muuten puheeksi.

Huomisesta jäänkin sit kotiin, en vaan tiiä vielä miksä aikaa. Tietää lisäkiloja, kun on jääkaappi koko ajan käsillä :p Mulla on muutenkin joteskin koko ajan hirvee nälkä, onko muilla?? Tekee mieli ihan kunnon ruokaa monta kertaa päivässä ja tietty herkkujakin. Enkä ees kuluta yhtään.

Permis ja Veikko 23+1
 
Huomenta täältäkin... Mä en aamulla meinannu nousta sängystä ku nukutti niin että silmät ei avautuneet. Tekisi nytkin mennä nukkuu mut ku töissä ollaan niin ei onnistu..
Mulla kans HIRVEE NÄLKÄ aina Tuntuu et mä pystyn syömään elefantinkin ))) :LOL: :LOL:

Anna ja Masukki 26+4
 
En muista nimimerkkiä, mut joku kyseli tuosta Kemin Lastentarvikkeesta. Me käytiin siellä paikan päällä pääsiäisreissun aikana. Tiettyhän sinne voi soittaa, mut kyllä me vähän tingattiin ja keskusteltiin hinnasta. En sitten tiedä, mitä sanovat puhelintilauksesta. Ainahan voi kokeilla. Ja Haaparannan puolella tuo vaunu/turvaistuin ym. lisävarustepakettipaketti olis ollut vielä 80 ? halvempi. Sieltä ne olisi pitänyt hakea itse, kun taas Kemistä lähettävät toivomaasi Lastentarvikeliikkeeseen ts. tilaavat tuotteet. Ja kun kyseessä noinkin pieni ero niin ajateltiin, et parempi, kun veroeurot menevät Suomen puolelle. Ruotsin kuluttajasuojasta meillä ei myöskään ollut tietoa, joten siksikin päädyttiin noihin toisiin. Toivottavasti täsä sepustuksesta oli jotain hyötyä :)

Meille tulee nämä Emmaljungan City crossit http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/00121-0920_lim_full.jpg

Johon tämä kantokoppa (samanvärisenä kuin vaunut, kuvassa erin värinen) http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/001631-_lim_full.jpg

ja jalkapeite (samanvärisenä kuin vaunut) http://www.lastentarvike.fi/images/Paatuotekuvat/Large/00151-_lim_full.jpg

Tämä turvakaukalo http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/00188-0920_lim_full.jpg


Tänään äipän kanssa Ikeaan shoppailemaan, kivaa!

Aurinkoista päivää kaikille toivottelevat

Möhköfantti ja Leppis 23+6
 
Rimprenssa, kivat vaunut tulossa teille. :)

En ole pitkään aikaan ehtinyt kirjoittelemaan tänne. Oon käynyt pikapikaa aina lukemassa. Nyt on flunssainen olo. Kolme päivää töitä ja sit alkaa loma. Jään kyllä saikulle tän päivän jälkeen jos tuntuu liian raskaalta olla töissä.

Launataina lähden Kreetalle viikon lomalle. Lököloma on kyllä nyt ihan paikallaan! B)

Eilen oli neuvola ja kaikki oli kunnossa. Verenpaine 113/68, pissa puhdas, hb 120, muksun syke 130-150, kohdunpohjan korkeus 22 cm. Ja painoa oli tullut lisää nyt riittävästi ja terveydenhoitaja oli tyytyväinen. Ja kieltämättä onhan tuo maha kasvanut aika äkkiä. Jotenkin vaan pullahti ulos. :D

Vaunut on vielä tilaamatta. Kiitos vaan vinkistä, että Emmaljungan vaunut olis hyvä tilata piakkoin. Pitää ennen reissuun lähtöä käydä tilaamassa.

Nyt töihin.

Luminella ja matkustaja 24+3
 
Aurinkoista päivää kaikille!

Mä olin yllättävässä nettikatkossa muutaman päivän kun modeemi lakkasi toimimasta. No eilen illalla kävin hakemassa uuden ja jonkun aikaa kerettiin surffaamaan kun sai alkaa tyhjentämään viiruksia koneesta. No tänään on ainakin tähän asti toiminut. Luin kaikki viestit mutta nyt on pakko myöntää että ei meinaa millään muistaa mitä piti kommentoida ja ketä onnitella joten kaikille ultrassa käyneille tasapuoliset onnittelut! :flower:

Sokerirasitukseen en joudu kun olen vielä 25 vuotta ja painoindeksi oli alhainen. Tsemppiä kaikille jotka sinne on menossa. Mullekin olisi paha paikka olla aamusta syömättä.

Kikka tarkoititko sitä sylkitestiä jolla ilmeisesti toisilta tutkitaan se kariesbakteeri. Meillä sitä ei järjestetä. Viime viikolla perhevalmennuksessa hammashoitaja kertoi. Eilen muuten lintsattiin perhevalmennuksesta. Siellä olisi ollut seurakunnan edustaja puhumassa. Mennään sitten seuraavat kaksi kertaa kun on terveydenhoitaja. Eilen ei vaan saanut itsestä enää illalla mitään irti.

Oma napa voi hyvin. Selkä meinaa jäykistyä ja kipuilla mutta olen yrittänyt liikkua tosi paljon kun vielä hyvin pystyn. Jotain etua on pienessäkin mahassa. =) Hyvin olen vielä töissäkin jaksanut.

Päksäkkä 24+0 POKS
 
No nyt on sokerirasituksessa käyty. Huh. Molemmat kyynärtaipeet on kipeänä, kun kummastakin otettiin verta. Ei alkanut edes heikottamaan, vaikka ruokailusta tuli aika monta tuntia. Lounaan jälkeen tulikin aikamoinen tutina. Varmaan verensokeri lähti kohisten nousuun.

Mandy ja nappula 25+1
 
heippa hei..
täällä minäkin nyt olen saikulla toista päivää, kun on päätä ja selkää särkenny..
käytiin eilen katsomassa paria rivari kolmiota kummatkin olivat samassa talossa, mutta kunto ero oli kyllä huomattava.. asunnot oli tosi kivan kokoisia ja kun sitten pääsisi maantasalle ei olisi vaunujen kuljetus ongelmaa tällä hetkellä asutaa siis hissittömässä kerrostalossa kolmannessa kerroksessa.. huonoja puoliakin kyllä löytyi keitiöt oli kummassakin aika kurjassa kunnossa, ainakin verrattuna nykyiseen keittiöömme. ja sitten se että ne ovat anttennitalouksia ja tällä hetkellä asumme kaapeli taloudessa.. ja alle puoli vuotta sitten hommasimme melko arvokkaan tallentavan digiboxin netanttilasta, joka on kyllä alkannut tempuilemaan, olen nyt sitte miettiny että saisikohan sen vaihdettua anttilan kautta anttenni talouteen sopivaan digiboxiin kun takuutakin on viellä jälellä.. epäilen kyllä..
vaavi alkannut hirveesti potkimaan ei niin kivoina kellon aikoina.. yleensä kun aamulla viiden aikaa menen vessassa käymää ja sitten takaisin nukkumaan niin mieletön jytäys alkaa..:D
Onnea muuten minunkin puolestani taas hyvistä neuvola ja ultra kuulumisista.. :flower:

piritta ja moggulaa 23+3
 
Päksäkkä en oo ihan varma että mitä siinä tehdään.
Neuvolantäti vaan antoi paperin missä on ohjeet ja sanoi että laittaa lähetteen koneelle ja voin varata sinne ajan.
Siis jotain näytteitä siinä otetaan vanupuikolla hampaista ja kielestä ( tosi hyvin olen siis perillä minne oon menossa, mutta... )
Ja ohjeessa luki että hampaita ei saa pestä sinä päivänä ennen tutkimusta, eikä saa syödä purkkaa tai ksylitoli pastilleja.
Ja siis se on kariesbakteerien ( mutans streptokokkien ) määrittäminen suusta, se tutkimus.
"Nämä bakteerit siirtyvät helposti syljen välityksellä äidiltä lapselle ensimmäisten maitohampaiden puhkeamisen jälkeen"
Noin tossa paperissa lukee.
Eli siis neuvolassa sanottiin että jos olisi se bakteeri niin sitten ei saisi laittaa vauvan lusikkaa omaan suuhun ja sitten taas vauvan suuhun ettei se tarttuisi.
 
Kikka joo mäkin vaan kuulin siellä valmennuksessa jostain sylkitestistä mitä meillä ei siis järjestetä. Siellä kanssa puhuttiin paljon tosta bakteerin tarttumisesta. No mä tiedän mun testin tuloksen ilman testiäkin. On meinaan sen verran ollut reikiä! Se hoitaja muuten sanoi ettei hammastahnaa tarvitse huuhdella pois pesun jälkeen. Mä en ollut ennen siitä kuullutkaan!
 

Yhteistyössä