ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - heinäkuussa

uusi pino luettu!
hellettä piisaa, talo on kuin sauna! ovia ei voi aukoa kun heti hyttyset ja paarmat sisällä!
nilkat aivan puupökkelöt turvoksissa ja paarmat vielä kupannu ne että entistä enemmän turvoksissa. äsh!
kohta tulee ukko ja sen veli siirtään kaapin toiseen huoneeseen että saahan häkkisänky paikoilleen eli siivousta luvassa!

 
aurinko vaan jaksaa aina paistaa..

Ihana yö takana, heräsin vasta klo 11.00 kun tytär soitti et ovat tulossa kotiin. Eli 10h unta ja vain kaks wc reissua yöllä!
Lienee osuutta sillä eilisellä ihanan rentouttavalla jalkahoidolla. On niin kiva hipsutella kun ei katkeamat/halkeamat tartu maton reunoihin kiinni.
=)

Nyt pitäsi jaksaa raahautua suihkuun ja omppuun lasten kans katselemaan alennusmyynneistä kouluun vaatteita, jos ees kengät sais kaikille syksyks.

Illasta taas kuulumisia lukemaan. Mulla onneks muljahteluita ei oo tänään tuntunu. Vauva liikkuu hyvin ja mieli on kepeä.

omppuli ja öttiäinen 32+1
 
Voi tätä kuumuutta...

Onneksi huomenna lähden mökille. Tosin uiminen jälleen kielletty :D saan ehkä pulahtaa ja kahlata järvessä.. Hitsi, niin odotin että pääsisin edes kerran kesällä uimaan.. Kävin tänään neuvolan lääkärissä, lyhentynyt on tuo kaula ja vähän joku paikka kuulemma auki ja pehmentynyt, että tulehdusvaara.. No nää on muutenkin viimeisiä hetkiä kun uskallan lähteä vähän pidemmälle. Lääkäri kuitenkin sanoi, että kannattaa katsahtaa varmuudeksi missä on lähin sairaala, kun tosissaan nopeaa synnytystä sitten povattu kun joskus tämä on tullakseen..

Lääkäri myös veikkasi, että kun lapsi lopulta syntyy että se on 3 ja puoli kiloinen tai hyvin mahdollisesti enemmänkin. Ja että nyt alkaa olla täysaikainen, että voi tulla milloin vaan eikä haittaa.. :D No pitää pidätellä nyt ainakin vkl. Luulen kuitenkin, että menee se kaksi viikkoa yli, ettei mitään huolta. Ja hyvä kun ystäviltä on tullut hirveästi kaikkia aikoja, jolloin en-saa-synnyttää kun he ovat jossain reissussa tai jotain. Alkaa näin ollen olla aika vähän päiviä, jolloin lapsi saisi tulla :LOL:

Kummeista, ne on valittu jo aika päiviä sitten. Innostuin silloin heti kun kuulin raskaudesta, niin jouluaattona kysyin jo kummit. Miehen sisko ja tämän mies (jotka tosissaan muuttavat juuri Kanadaan kahdeksi vuodeksi eivätkä pääse ristiäisiin) ja sitten paras ystäväni ja lisäksi mahdollisesti siskoni, joka tuossa jostain kumman syystä soutaa ja huopaa haluaako olla vai ei.. joten täytyy sitten miettiä sitä vielä...

Semmoista täältä päin. Huomenna tosissaan eka synnytyssairaalaan tutustumaan ja sitten mökille rentoutumaan. Onko muita tulossa NKL tutustumaan huomenna?

Zinnie 35+6
 
Tsau! Kuumuudesta tuskaillaan täälläkin :kieh: Lapset on parina yönä menneet vasta puolen yön maissa nukkumaan, valvovat niin kauan et nukahtavat pystyyn :| Ja puolestaan nukkuvat lähemmäs puolta päivää, eli tän kuumuuden takia rytmiki menny päin persettä. Ja toisekseen mä en oo kerenny käydä pariin päivään pitkälläni paitsi öisin siis. Ja senpä takia sit vissiin tänään tuntunu vihlontaa alaselässä ja välillä menkkamaista kipua :(
Jospa ne rauhottus, ukon vuoro tänään olla lasten kanssa enimmäkseen ku töistä tulee.

En saanu luettua edellistä pinkkaa loppuun ku jostain kumman syystä tää ei vaan suostu sitä avaamaan ja toisekseen tää netti on niiiiin hidas ollu monta päivää jo :/

Niin ja nyt ku poitsuki nukahti ennen kahta hyvin päiväunille niin eipä se saanu nukuttua ku reilut puoli tuntia ku esikoinen on kiukku päällä eikä usko mitään!

Mulle ei ees oo tehty mitään tutkimuksia pepun kautta tossa [/b]synn.tapa-arviossa ja onneks ei olekaan :D Normaalisti vaan ultralla tutkittu ja normaali sisätutkimus tehty.. Mut ei kai sit joka paikassa oo sama käytäntö...?

Sheivauksesta Minä en oo vähään aikaan pystyny ajelee alapäätä ku enhän mä enää nää sinne ja peilin kautta en osaa :ashamed: Tosin mies on luvannu sen ajella jo monet kerrat mut ite en oo jaksanu siihen sillon ruveta ku miehelle sopii... Jospa sitä vielä joku päivä ennenku karvat ulottuu lattiaan asti, no ei sentää :LOL:

AI saakeli, nyt on pakko mennä vähän levähtää sohvalle vaikka mikä olis, tuntuu niin inhottavalta nuo supistelut :/

mertsu & prinsessa 32+5
 
Heip!

Missä se sade nyt on????? Aaargh. Ei oo aiempina päivinä ollut kertaakaan näin huono olla :( Nyt eilisestä illasta asti ollut vaimeita suppareita jotka aina laantuvat ja jollain hyvällä hetkellä sitten alkavat uudestaan, kuten tänään kesken esikon pullojen pesun.

Poika huutaa syöttötuolissa että "mait! äitä! mait!" ja mä yritän tiristää että saisin kaikki pullot pestyä ennen kuin poika alkaa huutaa ihan tuhottomasti. Vatsaa nipistää ja pistelee ja vaatteet on ihan märkänä hiestä koko ajan..

No sain kuin sainkin vähän pyyhittyä lattioita ja alotettua ruoan laiton, laitettua pojan vihdoin unille käytettyäni sen suihkussa, siivottua keittiön... Nyt ketuttaa etten jaksa lähteä ulos. Pojan kanssa ollaan partsilla leikitty ja istuskeltu, mutta en vaan pysty lähteä ulos. Sattuu ja kiristää ja jomottaa niin pirusti... Nyt hillun kotona pelkkä kesämekko päällä, ulos pitäisi pukea alusvaatteet ja se ajatus tuntuu jo ihan liian kauhealta. Normaalisti pidän ympäri vuorokauden rintsikoita, koska rinnat on arat ja vuotavat maitoa... Arvatkaa vaan miltä tuntuu kun toi meidän kirppu ottaa ja vääntää nännistä kiukuspäissään, jos ei ole rintaliivejä |O

Huh heijaa..

Kimalle rv32+3 ja poju 10,5 kk
 
Hei taas pitkästä aikaa :)

En ole jaksanut kirjoitella, nyt potenut kohta 3 viikkoa flunssaa, viikkoon en ole kunnolla nukkunut yskän takia.... sain jotain yskänlääkettä ja katellaan jos se auttais... toivotaan :headwall:

vauvalla kaikki hyvin, mulla paino pudonnut edelleen kun turvotus hellittänyt =)

Elokuussa09 31+5
 
Hellou!

Nyt on lääkärikäynti ja synnytystapa-arvio takana. Vauva on edelleen raivotarjonnassa (jee!) eikä ole mitään estettä sille ettenkö voisi synnyttää alateitse =) Se oli tosi helpottavaa kuulla, sillä sektiota en haluaisi.

Vauvan paino oli tänään ( eli rvk 36+1) 2,7 kiloa eli oikein nätisti kasvaa. Syntymäpainoksi arvioitiin noin 3,5 kiloa.
Lääkäri yritti ultralla katsoa myös virtauksia, mutta vauva oli niin liikkuvainen, ettei niitä saatu otettua :D Mutta lääkäri sanoi, että jos vauva on noin liikkuvainen, niin kaikki on varmasti kunnossa. Joten niitä ei sitten katsottu.

Kävin myös verikokeissa, koska mun pissassa on edelleen protskuja. Verenpaineet sentään oli ihan ok. Verikokeiden tulokset saan kai huomenissa.

Niin ja kohdunsuu on vähän pehmennyt ja auki yhdelle sormelle =)

Eli ei ollut mitään ihmeellistä, kaikki hyvin =)

outiko 36+1
 
Voi vitsi mä kanssa haluaisin tohon synnytystapa-arvioon !!
Neuvolassa olettivat että kun lähettivät mut sinne äitiyspolille, niin olisivat sieltä sitten antaneet uuden ajan sitä arviota varten, mutta ei.
Lähinnä kyllä vaan haluaisin tietää sen painoarvion, ja sitten kyllä vähän mietityttää että mitä jos tulee iso vauva niin mahtuko se tulemaan tuolta.

Siis kun olen tosi lyhyt ( pituutta 152cm ) , mutta lantio mulla kyllä on leveä.
Jotenkin kuitenkin mietityttää että mitäs sitten jos ei vauva mahdukaan..

No, parin viikon päästä on 36. viikon lääkäri, niin voi olla että saan vielä sen lähetteen TAYSiin, mutta vähän kyllä epäilen.
 
Kivaa Outiko että olit jo siellä! Oon koko pvän odottanu sun kuulumisia. :)

Ja mä vihdoinki, koko kevään ja kesän vitkuttelun jälkeen ostin vaunut huutiksesta!! Tänään on hyvä päivä. Ens viikolla varmaan saapuvat. jipppiiiii.
 
outiko ai aukiki jo :) No ehkä sulla lähtö tulis ihan kiitettävien aikojen puitteissa. :) Kuten irc-galleriassa sanoin jo että kiva että kaikki oli hyvin. :)

AAH HELLETTÄ: Kauhea olo kun on vaan lihan liian kuuma ja talo kun sauna. Alasti vaa pakko melkee olla ku suihkussa saa käydä puolen tunnin välein...
 
kikka89 Mä luulen, että lääkäri ultraa sillon parin viikon päästä sut ja katsoo samalla vauvan painon. Ja sitten jos näyttää siltä että oiskin iso, niin sitten katotaan lantiota yms. että mahtuuko tulemaan. Mutta tuota arviotahan ei tosiaan tehdä, ellei oo mitään syytä.
Ja niinkun joku muukin taisi jo aiemmin sanoa, niin se millanen lantio on ulospäin, ei kerro sitä, mahtuuko vauva sieltä syntymään. Mutta tosiaan, luulen että tuota asiaa katotaan sitten lääkärissä .

Aniit Hih, olen otettu jos mun kuulumiset kiinnostaa :ashamed: :heart:

 
Kiitokset Mandylle jälleen uudesta pinosta :flower:

Viettelen tässä virallisen äitiysloman toista päivää. Niin se aika vain rientää. Olo on helteistä huolimatta ollut ihan siedettävä, päiväpäivältä tosin alkaa olla raskaampaa.

Turvotuksesta, sitä on melkoisesti etenkin nilkoissa ja jalkaterissä. Jalat muistuttavat norsun töppösiä. Asiaa ei varmaankaan edesauta yhtään se, että minulla on kamala himo sinappisillivoileipiin... Juoda pitäisi huomattavasti enemmän ja kai nuo sillitkin olisi syytä sivuuttaa. Mansikoita saa onneksi nyt torilta ja ne poistaa mukavasti nestettä. Ostin eilen mixerin jolla on kiva pyöräyttää erilaisia pirtelöitä ja smoothieita helteen helpotukseksi.

Synnytyssairaalaan tutustuminen oli maanantaina Naistenklinikalla. Mielestäni se oli hyvä käynti, sai selkeän kuvan siitä, miten osastolla toimitaan ja mitä erilaisia kivunlievityskeinoja yms. on käytössä. Vähitellen alkaa tuo synnytys pyöriä mielessä enemmän ja enemmän. Jännittää.

Tiistaina kävin neuvolassa. Muuten arvot kohdallaan mutta hemppa se vain ei suostu nousemaan millään nyt arvo oli 110.

Vauveli pötköttää masussa kun riippumatossa poikittain eikä ole edes yrittänyt kääntyä. Pää on oikealla ja peppu sekä jalat vasemmalla. Ensi viikolla on neuvolalääkäri ja jos ei ole kääntynyt siihen mennessä tulee lähete äippäpolille ultraan ja tod.näk. ulkokäännön yritykseen. Mikäli vauveli ei käänny en kyllä ensikertalaisena haluaisi yrittää synnyttää alateitse vaan toivon sektiota. Harmittaa kyllä kovasti, jos joudutaan sektioon päätymään.

Tsemppiä kaikille helteistä kärsiville, kyllä tämä tästä ennen pitkää hellittää. Muistakaa juoda, pitää jalkoja koholla ja käydä usein viileässä suihkussa.

Tikru 35+1

 
Onneksi enimmäkseen hyviä kuulumisia, kivakiva! :)

Mulla on tässä synnytyksessä eri sairaala kuin mikä aiemmissa on ollu ja tutustumassa en oo käyny, enkä käy. Tutustun sit kun on tositoimet eessä, itse synnytys on kuitenkin jo silleen tuttua, vaikka jokainen onkin omanlaisensa (mulla ainaki olleet täysin erilaiset). Talon tavoille oppii nopsaan (eli missä liinavaatevarasto puhtaine vaatteineen ja lisätyynyineen --> saa hakee itselle ja vauvalle itse) ja ruoat ne kuuluttaa kuitenkin (itse haetaan ellei oo heikko kunto/sektio). Yökkösetkin käy yöllä vuoronvaihteessaan tervehtimässä omat potilaansa läpi (yleensä ) ja omaa vauvaahan saa hoitaa ja helliä just niin usein kuin haluaa. Itse köllin usein nakun vauvan kanssa saman yökkärin sisällä ja harvemmin kärrään nyssäkkää sängyllä kun lämmin sylikin löytyy :heart: Hoitsuille en vie hoidettavaksi, kun kuulen aamupala-aulaan suljetun huoneenoven takaa toisestakin päästä osastoa jos oma ihana "nakki" inisee :heart:

Kuinka moni toivoo pääsevänsä nimenomaan usean hengen huoneeseen? Musta on ihanaa jakaa huone toisten kans kun saa kelata yhdessä synnytyksiä ja on vähän juttuseuraa kun ei se uni vaan jostain syystä tule vaikka kuinka väsynyt olis. Huoneisiin kun ei omaa perhettä lukuunottamatta muita vierailijoita saa tulla ja meidänkin lailla "suurperheelliset" ei siellä niin pitkään viihdy kuin joku esikoisen iskä joka yleensä on aika huomaamaton. Sänkyverhot on keksitty ja itse käytän niitä jos viereistä iskää alkaa kovasti kiinnostaa meidän ruokailut, vaikka aika luonnollista kai se on ;) Mulla on molemmilla kerroilla ollu isoissa huoneissa (4) tosi hyvä yhteishenki ja naurua on piisannu.

Ne jälkivuotovaipat, jotka paistaa tiukoista verkkokalsareista huolimatta yökkärin läpi peräpuolelta kävellessä on just hyvät, kun ei tartte jatkuvasti tiirailla helmoihin ja sänkyyn ohivuotojen pelossa. Kotiinkin oon niitä parit aina maksavana asiakkaana ottanut kun ei kaupasta sellasia "tenoja" löydy... ja kotoa taas ei löydy sellasia pöksyjä joihin ne mahtuu! :LOL: :LOL: :LOL:


BTW: voin höpistä yv:näkin näistä arkaluontoisista jos joku haluaa niistä jutskailla! :wave:
 
Täällä aikasemmin puhuttu tuosta painoarviosta ja ultrista.
Multa kysyttiin neuvolassa haluaisinko mennä ultraan tekemään painoarvion, koska sf-mitta kasvoi yhtäkkiä paljon, ja ollaan helposti yläkäyrän päällä.. Maksullinen ultra koska on ns. "vapaa ehtoinen" ja ihan keskusäitiysneuvolaan laittoivat että eivät TAYSsiin..

Kahden viikon päästä olis aika, ja kyllä jännittää kun joudun yksin sinne vielä menemään. Mulla on ihan sellainen oli että synnytys käynnistettään aikaisemmin, että ei vauva kasva liian isoksi.

Vauva on kuitenkin jo kääntynyt ihan oikein päin. (siis pää alhalla)

Turvotus Mulla on nyt tullut hirveästi turvotusta varpaisiin-nilkkoihin ja sormiin.. Huh huh, ei meinaa millään laskea.
Juon paljon päivässä ja yritän kyllä liikkuakkin.. että ei oo paljon laskenut. Saa nähdä kun lauantaina on tutun häät että missä kengissä sitä mennään :D


 
iinaZ:
Kuinka moni toivoo pääsevänsä nimenomaan usean hengen huoneeseen?
Musta ainakin on kiva jos on seuraa. Ja täällä Jyväskylässä ei ois ees toivoa saada olla yksin, ainakaan heinäkuussa. Synnyttäjiä heinäkuussa on 300 eli n. 10 per päivä ja täällä kun on muutenkin nyt ahtaat tilat remontin jälkeen niin... voi tulla jo synnytyssaleista pulaa :D Meitsikin varmaan jossain vessassa pukkaa lasta maailmaan :LOL:

outiko 36+1
 
Mullakin alkaa jalat olla kyl kivasti turvonneet. Crocsit ei enää illalla oikein jalkaan mahtunu. Sunnuntaina rippijuhliin, saas nähä mitä tää matami jalkaansa tunkee.

Musta tuntuu että haluisin kyllä mahdollisimman pieneen huoneeseen laitoksella. Oon huono nukkumaan jos muita ihmisiä samassa huoneessa. (Tosin voi olla ettei muutenkaan paljo nukuta) :D

Outiko erityisesti sua mietin tänään siks ku mulla pyörii toi synnytystapa arvio mielessä. :)

aniit 32+6
 
heipsan taas toistamiseen tälle päivälle! istuskelen täällä anoppilassa, käytiin saunassa ja ukko porukka nyt saunassa. poitsua ei saa pois kun serkkutyttö tuli myös kyläileen. isäntä ja sen suku taas vituttaa niin että! |O
isäntä huomena lähösä tätinsä 50-v synttäreille toiselle puolen suomea, no ei siinä mitään luvan antanu kun en ite jaksa mukaan lähteä näillä helteillä ja tällä masulla päiväseltään. lähtee velipojan kanssa. no tänään sitten kuulin että lähtevät meidän autolla, ite olin jo poitsun kanssa suunnitellu vaikka mitä että lähetään pitemmällä käymään josain vesipuistossa ymm.. no hyväksyin senkin että ukko nyt sitten lähtee mun autolla, mulle jää vain paku jolla en tykkää ajaa. no nyt sitten täälä taas nämä fiksut isännän sisarukset koolla ja sisko sitten idean keksi kun hänen pitää päästä sielä määränpäässä kaupungille aikusin että hän lähtee omalla autollaan ja miehet sedän autolla ja että anoppi ja toinen sisko sitten meidän autolla! voi tsiisus! just ukolle mainihtin asiasta että näin ei tule tapahtumaan minä oisin tarvinnu autoa huomenna ja jos sillä joku huomena lähtee niin se on isäntä ei kukaan muu! minä olen tarkka autosta kuka sillä ajaa! ne ei reissuissa parane ja meillä ei varaa uuteen autoon eikä remontteihin, just meni 300e kankkulan kaivoon, 200e on ruotsissa huijarifirmalla josta "ostettiin" renkaat pakuun joita ei ole näkynyt.
että tällaista! isäntä kyllä tuumas että ei mitään järkee vaihella autoja että hän lähtee velipojan kans kuten oli suunniteltu! jees mutta tällaista! vituttaa ja itkettää taas niin että! hormoonit jyllää! ei jaksa ei!

pekunalle ja tuikkis 33+4
 
Täälläkin käyty neuvolassa.

Paino: +0 g (Alusta tullut 10,9 kg)
Paineet: 126/81 (Alapaine musta vähän korkea, mutta täti ei nähnyt hätää)
Turvotus: +
Liikkeet: ++
Kohdunpohja: 29, alakäyrällä mennään
Tarjonta: RT

Kerroin neuvolassa siitä, että mulla on ala-asteella mennyt häntäluu pituutta hypätessä kieroon (+sattuu vessassakäynti turkasen paljon häntäluuhun) ja sainkin ajan ens viikolle päivystävälle lääkärille. Hän tekee mulle kait alatutkimuksen ja päättää, että onko tarvetta varata aika äitipolille synnytystapa-arvioon.

outiko Mukavaa, että ei tullut estettä alatiesynnytykselle. Näin toivon, että kävis omallakin kohdallani.

Turvotus Oli pakko ottaa sormukset pois. Oli jäänyt jo kunnon jälki ja sai nitkuttaa ihan kunnolla rinkuloita pois.

Me pidetään kahden raskaana olevan kaverini kanssa ens tiistaina kolmestaan yhteiset Baby Showerit. Ajateltiin painaa bodyt, tutkailla omia neuvolakorttejamme sekä syödä hyvin. =)

Mandy ja Aksu 35+3
 
tikru eihän poikittain olevaa vauvaa alateitse synnytetäkkään kun sehän on automaattisesti sektio?? Näin oon ainakin ymmärtänyt. Perätila vauvaakaan ei hirmu usein ensisynnyttäjälle ees ehdoteta alakautta synnytytettäväksi. Ellei oo sitten ihan 100 varmaa että sieltä mahtuu tulemaan.
 

Yhteistyössä