ELOKUISET LEIJONANPENNUT 2009 - Elokuussa

20.8 rv 41+5.
3535g ja 50cm.
synnytys oli pitkä ja todellakin tuskainen, joka ponnistusvaiheessa päättyi kiireelliseen sektioon. äitikin joutui viettämään melkein vuorokauden teholla verenhukan vuoksi (4 litraa), jota hoidettiin runsaalla nesteytyksellä ja kuudella pussilla punasoluja.
26.8 kotiuduttiin ja aikasen vetämätön olo on kun hemppa 80.
mutta silti olen NIIN ONNELLINEN! :heart: :heart:
 
Onnea vauvan saaneille :heart: :heart: :flower:
CitildaHienon hieno urakka,joka kannatti varmasti :heart: :hug: Onnittelut koko perheelle!Suukko Eddielle :heart:

:hug: tsemppiä kaikille vielä odottaville :heart: :heart:
 
Supersuloinen tyttäremme syntyi keskiviikkona 26.8. klo 18:53. Prinsessan syntymämitat oli huikeat 55 cm ja paino 4062g. Päänympärys 37 cm. :heart: :heart: :heart: :heart: Oli tarkka tyttö, sillä neitsyen viikonpäivä on keskiviikko. :)

Ja vähän kertomusta:
Sunnuntaina aloitettiin käynnistys, mutta vasta ke aamuna klo 9 jälkeen olin sen verran auki, että saatiin kalvot puhkaistua. Klo 10:30 jälkeen alkoi säännölliset supistukset 5-10 min välein. Klo 12 pyysin kipuun muutakin apua kuin kauratyynyt, sillä oli jo aika sietämätöntä. Mutta mut laitettiin käyrään hetkeksi ja sen jälkeen noin klo 13 sisätutkimus, jossa kätilö ilmoitti mun olevan täysin auki. Iski paniikki ja melskasin, että elin keskellä mun pahinta painajaista, että joutuisin synnyttää/ponnistaa ilman kivunlievitystä ja juuri siksi olin käynyt pelkopolilla. Mies ja kätilö rauhoitteli ja kauheella höökillä lähettiin saliin. Minä itkin ja tuskailin supistusten kanssa. Salissa toinen kätilö tutki ja totesi sana, että auki on mutta vauva vielä korkealla, ei saa ponnistaa, vaan odotellaan et laskeutuu. Mä seisoin korkeaan rollaattoriin nojaten ja otin vastaan supistuksia 3-4 min välein. Kätilöopskelija piti kauratyynyä selässä ja mies kylmää märkää rättiä naamassa. Kokeilin ilokaasua eikä mitään apua. Näin mentiin noin klo 16 asti. Tuli kolmas kätilö (joka oli sit loppuun asti mun synnytyksessä) joka tutki ja totesi, että herran jestas, sä olet vasta 5-6 senttiä auki, että mulla on ihan ohut se kohdunsuun reuna ja se on vaikea huomata. Siinä kohtaa mun mies sanoi napakasti, että nyt se epiduraali. Meni 10 minuuttia ja epiduraali oli laitettu. Olin seitsemännessä taivaassa ja muutuin ihan eri ihmiseksi. Heitin läppää ja lepäsin, kunnes klo 18 jälkeen sain luvan lähteä ponnistamaan. Puolisen tuntia työnsin lasta ulos ja karjuin kuin villieläin. En tiedä mistä se tuli, mut jostain syvältä. :D kätilö huusi, että hyvin on tilaa, anna mennä ja mies veti selästä ja takareidestä mua kasaan, että sain voimaa ponnistaa. Kolme supistusta lapsi hiissasi edestakaisin ja sit löytyi joku vaihde ja yhden supistuksen aikana vedin 6-7 kertaa keuhkot täyteen ilmaa ja ponnistin kaikilla alkuvoimilla. Ja ulkona oli!! Kun lapsi liukui ulos, olo oli aivan euforinen. Ensimmäiset sanat oli vauvalle oli, että " anteeks että äiti sillä tavalla karjui." :D

Eniten pelkäsin ennen synntystä ponnistusvaihetta, mutta sehän onkin ne supistukset, jotka on miljoona kertaa hirveämmät. Kiittelin muuten anestesialääkäriä, että on ihan seuraava jumalasta.

Kätilö, joka oli mun kanssa loppun asti, ja kätilöopskelija, joka oli mun kanssa koko ajan, olivat aivan mahtavia eikä mulla jäänyt suurta kammoa synnytyksestä. Ainoa mistä pidän seuraavalla kerralla, jos sellainen tulee, huolen, on se, että kivunlievitys tulee ajoissa. Virhearviointeja tapahtuu eikä kukaan tee niitä tahallaan. Upea henkilökunta oli sairaalassa. :flower: ja mun mies oli korvaamaton apu -ilman häntä en olisi kyllä ollut yhtään niin urhea.

Vauva on tyytyväisen oloinen ja rauhallinen. Hurmannut meidät täysin!! :heart:

Nyt ollaan kotona ja ihanaa olla omissa ympyröissä.

Onnea kaikille vauvaantuneille!!! :hug: :hug: :flower: :flower: :flower:

Luminella ja matkustaja 3 vrk :heart: (joka siis syntyi raskausviikolla 42+4)
 
Onnea luminella,aurora,elokuuvauva ja citilda + muut jos joku unohtu :flower: :heart:

Mä lähden taas taysis käymään kun 16 jälkeen alkanut jotain pöksyihin lorahdella-aina ku nousen ylös..Paljoa ei tule enkä ole varma et onko lapsivettä,mutta ennen 00 kehoitti käymään ja jos supistuksia ei tule silloin niin himaan vielä pääsen..nyt ei mitään joten toiv.pääsen alkukärvistelyt hoitaan himas..
ja ylipäätään toiv.on lapsivettä


pompula 40+5
 
Tyttö tuli meillekin raskausviikolla 40+3! Syntyi melkein auton penkille, kun Kättärillä käskivät olla kotona niin kauan kuin voi. No voihan sitä olla, vaikka loppuun asti, jos todella kipeet supistukset kestää vajaa puol tuntia ennen ponnistusvaihetta. Että autossa pidäteltiin, huudettiin ja puuskutettiin, mies otti kumman rennosti koko hommaan, rauhoitteli, että voidaanhan me aina pysätyä jollekin Tuusulanväylän rampeista. Ens kerralla otan suosiolla sen ambulanssikyydin vastaan.

Kaikki alkoi limatulpan irtoamisesta tiistaina. Keskiviikkona tein sitten rankan shoppailumatkan Jumboon, tuloksena muutama vaivainen supistus. Yön aikana kuitenkin supisteli jonkin verran ja parin tunnin välein oli herättäväkin, kun joku supistus sattui tujummaksi. Viiden aikaan aamulla alkoi supistukset tulla 5-7 min välein sen verran tuntuvina, etten pystynyt nukkumaan. Kolme varttia mentiin näin ja sen jälkeen puoli tuntia 2-3 min väleillä. Tässä vaiheessa soitin anopille, että tyttö pitäis hakea hoitoon, varmaan tänään synnytetään. Miehellekin soitin, että alkaisi ajaa tänne päin (oli työmatkalla reilun sadan kilsan päässä). Yhtäkkiä supistukset loppuivat, eikä niitä tullut pariinkymmeneen minuuttiin ollenkaan. Alkoivat sitten taas 15 min välein ja tihenivät vähitellen 7-8 minuuttiin. Kun tyttö oli haettu hoitoon pakkasin sairaalakassin ja touhusin kotihommia. Mies saapui äkemmin kuin sallitulla nopeudella pääsee... Olin juuri soittanut synnärille ja tiedustellut kannattaako lähteä, kun mies saapuu. Käskivät siis olla kotona niin kauan kuin voi, synnytys kun ei ollut heidän mielestään käynnissä supistusten epäsäännöllisyyden vuoksi. Miehen saavuttua menin siis suihkuun, jossa pysyin tunnin verran, kunnes tuli yksi todella raju suppari, joka vei jalat alta. Tulin suihkusta ja sanoin miehelle, että nyt lähdetään, sanoivat, mitä sanoivat siellä Kättärillä. Kohta olinkin kontillani vuoteessa ja huusin suoraa huutoa, kun perättäin tuli kolme supparia ilman juuri minkäänlaista taukoa. Tällä välin mies soitti synnytysosastolle ja kysäisi, josko voitaisiin nyt tulla. Kysyivät toisessa päässä, tarvitaanko ambulanssia (huutoni oli kai aika kovaa...), johon mä totesin, ettei tää nyt ihan vielä synny kait sentään. Lähdettiin siis omalla autolla matkaan, kunhan mies oli eka auttanut pukemisessa. Vielä mun jo autossa istuessa, mies palloili ulko-ovella ja hoki: ''tarvitko jotain, tuliko kaikki mukaan, tarviiks hakee jotain vielä?''. Huusin, että ei tarvi, kaikki on mukana, nyt mennään! Automatka sujui ihan kivasti, tosiaan huutaen, puuskuttaen ja loppumatkasta jo ponnistustakin pidättäen. Matkaan kului aikaa arviolta 20 min. Sairaalaan päästiin yhtenä kappaleena sentään.
Onneksi kuskasivat paareilla etuovelta synnytyssaliin, yhtään askelta en olis pystynyt ottamaan, piti vaan pitää jalat ristissä.
Salissa sain suoraan alkaa ponnistamaan. Ponnistusvaihe kesti kuitenkin yli puolituntia, sillä vauva oli avotarjonnassa. Ilokaasun avulla selvisin siitä kuitenkin kiitettävästi, vaikka usko vauvan syntymään välillä lopahtikin. On uskomattoman turhauttavaa tuntea, miten vauva liukuu takasin päin heti supparin loputtua, kun ei ole jaksanut työntää riittävästi.
Helppo synnytys kuitenkin. Todellisia kipuja ehti olemaan noin puoli tuntia, nekin lakkasivat, kun pääsin ponnistamaan, olo oli niin turvallinen siinä kahden kätilön huomassa.

Pikapalkinto oli 3615 grammaa painava ja 50 senttiä pitkä tyttö, pipo 36 senttiä. Syntymäaika 10.22 ja päivämäärä 27.8. Synnytys katsottiin alkaneeksi noista viideltä alkaneista supistuksista, itse kun olin tajunnut silloin synnytyksen alkaneen. Mutta niitä tosi kipeitä supistuksia ei siis tullut kuin puolisen tuntia. Olivat muuten tosi jänniä, tuntuivat vain yhdessä kohtaa alaselkää ja tuossa lantion välissä, tosi pienellä alueella.

Jälkipuinnissa ollaan päädytty siihen, että Kättärillä oli täyttä tuolloin aamulla, eivätkä siksi heti minua riemulla vastaan ottaneet vaan käskivät odottaa. Lopulta oli pakko ottaa vastaan =D Osastolle pääsyä odottelin kuusi tuntia synnytyksen jälkeen. Piti ensin kotiuttaa väkeä... Saipahan olla ihan rauhassa hetken ja selvitellä päätään.

 
Onnea Luminella ja Tigrita! Luminellaa mietinkin tänään. :)

Maria sitä ÄSSÄÄ ei oo harrastettu kuukausiin. Miehen pelkoja. :D Joten nyt on pakko turvautua vaan niihin muihin menetelmiin. :D

Pompulalle tsemppiä!

mä taidan laittaa yöks ja herään aamulla taas kuten aina ison mahani kanssa. :D
 
Tigrita Paljon onnea tytöstä :heart: :heart: =) Onneksi ehditte sentään sinne Kättärille.. :D

AniitMäkin toivoin sitä yhtä S:ssää silloin ku 37 vkoa tuli täyteen,mut pelkoja meilläkin kait :D Ja nyt on pelko vaihtanut osapuolta :kieh: :kieh:
Tsemppiä sulle su päivään.Täällä ainaski on sin inen taivas.Tulee hyvä ulkoilupäivä...Jos menis tohon lähipuistoon vaunuilla ja ottais kahvia termariin ja pullat mukaan.Siellä on semmosia piknik-pöytiä ja penkkejä... =)
 
Onnen paljon kaikille vauvan saaneille! :heart:

Luminella hienosti selvitty! :hug:

elokuuvauva jäitkö silloin sinne samalle reissulle kun yöllä lähdit sairaalaan?

Aniit hirmuisesti tsemppiä sulle! Toivottavasti pian alkaa tapahtumaan! :hug:

Täällä sitä yhtä S:sää ei ole pitkään aikaan näkynyt ja mun paikoissa taitaa mennä sen verran aikaa parantua ettei vähään aikaan näykään. Mä olen ehkä vähän hölmö mutta en ole uskaltanut katsoa mun alapäätä ollenkaan synnytyksen jälkeen. Se puolentoista tunnin paikkailu oli mulle liikaa. Kai se olisi pakko tikit tsekata. Sairaalassa kun hoitsut teki sen!

Päksäkkä ja poitsu 11 vrk :heart:
 
Hei

Onnea vauvan saaneille! :heart:
Tähän mennessä on syntynyt jo 54 tyttöä ja vain 35 poikaa! :eek:

Oli mukava kuulla että kaikki on hyvin Lilliputit!

Elokuu lähestyy loppuaan... Voin jatkaa tämän listan päivittämistä niin kauan kuin täällä on vielä kirjoittelijoita. :) Uutta pinoa ei varmaan kannata enää tehdä (?) Voidaan sitten siirtyä tuonne vauva-puolelle jatkamaan juttuja... :D http://kaksplus.fi/keskustelu/t1499976

Illusia ja Manta 12 vrk
 
Onpas hassua että tyttöjä on tullu noin paljo enemmän. :) onpas meidän pojalla sitte morsmaikkuja ainakin. :D

Illusia oon samaa mieltä ettei kannata mitään uutta pinoo tehdä. Kohta mä kuitenkin odottelen täällä yksin. :D

Onneks täälläkin on aika kaunis päivä, pesen pyykkiä ja kulutan aikaa.

Aniit 41+2
 
Sonjuska "kiva" kuulla että on vielä muitakin. :D mulla on huomenna se yliaikakontrolli ja toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä että jotain olis alapäässä tapahtunu ja ne sais vaikka päähänsä käynnistää. Kaiken varalta aattelin tänään siivoilla kämppää, on sitte mukavampi tulla kotiin vauvan kanssa. Optimisti? :D
 
Hei! En ole pahemmin kirjoitellut tänne, mutta aina välillä lukenut. Onnea kaikille vauvansa saaneille!

Täällä kans kärvistellään ja odotellaan, mitään merkkiä synnytykseen päin ei oo ollut :/ . Pitkiä on odottavan päivät...

denise 40+5
 
Ja kakan marjat sanon minä..Ei se eilinen sitten mitään lapsivettä ollut..kait mä vaan kusin housuuni yhden illan :'( Tai siis kai vetistä valkovuotoa sen pakko olla.Pettymyksen määrää voitte arvata,kun 2,5h siellä odottelin lääkärin aikaa-päästiin 1.30 himaan..Ja sitten lääkäri ilmoitti et 3cm kohdunkaulaa ja 2cm auki..no aiemmin 2cm kaulaa lääkärit merkannu,et vielä huonommalta kuulosti :whistle: valitin miehelle kotimatkan et kuinka veetuttaa.Ajattelin niin et tänää syntyis ja tytöllä hoitaja järkättynä..No nyt asennoidun siihen että ke yliaikakontr.ja sit toi lääkäri veikkas et ma 7.9 käynnistys määrättäs tuolla ke käynnillä.

Onhan tässä vko aikaa siihen milloin esikoinen syntyi

pompula81 rv 40+6
 
aaarrrgh! täällä ollaan siis vielä mutta en tiedä kauan. Jos huomis aamuun mennessä ei ole tullut ulos niin sitte joo soittelen kanssa minäkin kontrolli aikaa. Täällä saa ottaa yhteyttäkin kuulemma vasta 41+5 tai näin mulle sanottii ja silti terkka huomen käski jo soittaa..

Nyt kuitenkin kärvistelen... onkohan tää sitä... selkää särkee, supistaa! Häpyluuta jotenkin polttaa... ja tätä on kestänyt 12 asti... huh, en oo viel soittanut ees mihinkään...
Toivon etten iloitse liian aikasin vaikka tää helvetillistä onkin...

Sonjuska 41+3
 
Sonjuska kyllähän toi voi olla sitä. kattele nyt rauhassa, kyl sä sen sit huomaat. :hug:

mulla on tänään ollu päänsärkyä joka ei meinaa mennä ohi panadolilla. Tai meni osittain, mut ei kokonaan. Voi kyl johtua siitä et hartiat on ihan jumissa. Aattelin et jos tulee kunnolla takas niin käyn tk:ssa mittaamassa verenpaineen ja pissan kattomassa.

Pompula :hug:
 
heissan..
tyttö tännekkin tuli sitten 23.8 klo 12.08 imukupin avustuksella ja epiduraali oli lakannut toimimasta ja ilokaasu otettiin pois kun piti alkaa ponnistelemaan mutta kipu jo unohtunut... 3850g ja 51cm.. Pikkuprinsessa joka omaa todella pulleat posket.. Syö ihan älyttömästi.. :) tissin lisäks oon antannu välillä nannia.. Vaavi on ollut aika vaativa.. viime yönä nukuttiin ekan kerran 4h tuntia putkeen.. aah.. Ehkä se tästä helpottaa, kun mekin opimme vähän enemmän vielä tuota vaavin hoitoa.. Synnytyksen jälkeen meijän vaavi joutui keskolaan tarkailtavaksi, kun oli niitä extroja silloin kun oli vatsassa.. mutta siellä ei enää niitä esiintynyt ja pääsi seuraavana päivänä mun kanssa osastolle.. tuun kertomaan synnytys tarinaa tarkemmin jossain vaiheessa.. nyt taidan mennä lepäilemään vaavi on nukkumassa, mutta kohta varmaa rupeekin jo heräilemään..

Voimia teille jotka vielä kärvistelette mahan kanssa..
piritta ja möykkääjä 1vk <3
 
Aniit ja Sonjuska sekä Pompula :hug: :heart:
Aniit,huomenna olen hengessä mukana.Sano siellä TYKS:ssa sitten et oot vaivaisempi ku oot.Tsemppiä huomiseen!Saatkohan nukuttua ens yönä??!!

PäksäkkäMä katoin alapääni peilillä heti seuraavana päivänä ku olin kotiutunu sairaalasta suihkun jälkeen.Kantsii kattoa!Ei ollu järkytys ollenkaan.Sairaalassa ei ollu peiliä??!!Mukamas.Kotona vaan omalla sängyllä maaten.Käskin miehen mukaan katsomaan ja kysyin voiko tämmösellä värkillä vielä seksiä joskus harrastaa???Kuulemma voi.Rohkeasti vaan kattelemaan peilillä!Se on sun omaisuuttas!

T:maria-s ja lauri -vauva 13 vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piritta88:
heissan..
tyttö tännekkin tuli sitten 23.8 klo 12.08 imukupin avustuksella ja epiduraali oli lakannut toimimasta ja ilokaasu otettiin pois kun piti alkaa ponnistelemaan mutta kipu jo unohtunut... 3850g ja 51cm.. Pikkuprinsessa joka omaa todella pulleat posket.. Syö ihan älyttömästi.. :) tissin lisäks oon antannu välillä nannia.. Vaavi on ollut aika vaativa.. viime yönä nukuttiin ekan kerran 4h tuntia putkeen.. aah.. Ehkä se tästä helpottaa, kun mekin opimme vähän enemmän vielä tuota vaavin hoitoa.. Synnytyksen jälkeen meijän vaavi joutui keskolaan tarkailtavaksi, kun oli niitä extroja silloin kun oli vatsassa.. mutta siellä ei enää niitä esiintynyt ja pääsi seuraavana päivänä mun kanssa osastolle.. tuun kertomaan synnytys tarinaa tarkemmin jossain vaiheessa.. nyt taidan mennä lepäilemään vaavi on nukkumassa, mutta kohta varmaa rupeekin jo heräilemään..

Voimia teille jotka vielä kärvistelette mahan kanssa..
piritta ja möykkääjä 1vk <3
Onnea!

Mää sain kyllä vetää ilokaasua ponnistusvaiheessa. Mistäköhän tämä ero johtuu...
 
Aniit, Sonjuska ja Pompula, täälläkin on vielä yksi odottelija. En ole juuri tänne kirjoitellut, mutta sivusta olen jonkun verran seuraillut.

Laskettu aika meni tiistaina 25.8. Keskiviikon ja torstain oli jo lupaavan tuntuista kuukautiskivun kaltaista lievää jomotusta, mutta se loppui parin päivän jälkeen kuin seinään ja sen jälkeen ei ole ollut mitään synnytykseen viittaavaa ilmassa. Limatulppa ei ole irronnut eikä mitään limaista tms. vuotoa ole ollut. En edes tiedä, mikä on oikea supistus! Mulla on vain sellaisia alavatsan kiristyksiä, jotka tulee rasituksesta ja loppuu saman tien rasituksen jälkeen. Ne ei tunnu aiheuttavan mitään myönteistä synnytystä ajatellen... Vauva on vielä tosi ylhäällä kohdussa eli ei ole edes laskeutunut.

Ymmärsin, että mulla olis viimeinen neuvola tiistaina 41+0 ja sen jälkeen sais jo samana päivänä varata yliaikaisuuskontrolliajan. Neuvolassa toivoivat, että sinne pääsisin perjantaina eli 41+3.

Iloinen 40+5
 

Yhteistyössä