** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Ihan ekana pahoitteluni niille kenen juttuja en kommentoi.. Ei vaan millään pysy mukana ihan kaikessa.

Suru-uutisia tullut taas pinoon. Kovasti jaksamista suruja kohdanneille.

Ja ihanaa kun kukaan meistä ei ole vielä ultran jälkeen joutunut panikoimaan huonoja ultrauutisia. Toivottavasti kukaan ei joudukaan siihen tilanteeseen. Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Syysmyrskylle jaksamista ultran odotteluun.. Se on kyllä niin tuskaa. Ajattelitko, että kävisit yksityisellä välissä? Paljonko sulla onkaan nyt viikkoja?

Mä oisin kans saattanu hieman repiä peliverkkareita, jos olisin joutunut kuulemaan tuon Okaasan saaman kommentin. :|

Joku kyseli niitä V:llä alkavia nimiä.. Monta kivaa jo tuli ja ei mulla listaan ole mitään lisättävää, mut meillä kans tarkoitus, että muidenkin lasten nimet alkaa M-kirjaimella esikoisen nimen tapaan. Tuo Mimmi mitä täällä käytän esikoisesta on vain lempinimi.
Ja me aiotaan kysyä sukupuoli seuraavassa ultrassa.

Meillä mies ei osallistu lapsen hoitoon mitenkään erityisen paljon. Siis minä olen se vaipanvaihtaja, puettaja ja ruuantarjoaja/tekijä, mutta kyllä mies leikkii, käyvät yhdessä kylvyssä ja lisämaitoa juotti aikoinaan. Ja nykyäänkin jos laitan lapselle ruuan eteen ja meen vaikka vessaan, niin kyllä se sen huolehtii, että ruoka menee suun kautta mahaan eikä sitä kaadeta lattialle. Ja siis kyllä mä ihan kauppaan voin lähteä miettimättä, että miten ne pärjää. Kyllä vaippa vaihtuu kun on pakko. ;)
Kummasti niillä on omia juttuja vaikka ei hoitopuoli menekään 50/50. Mä olen niin tottunut tähän ja meillä tämä toimii. Ja lisäksi meillä mies pitää hyvin tärkeänä sitä, että lapset hoidetaan kotona pitkään ja hän todella arvostaa kotona olemistani. Sanoo usein, että kumpa jaksaisit olla kotona piiiitkään ja eipä mulla kyllä suurempia kiireitä työelämään ole, hoitotyötä on nähty kymmenen vuotta ja ei se sieltä mihinkään karkaa. :)

Mulla meinas neuvolalääkäri viime viikolla vaihtaa laskettua aikaa kun np-ultrassa oli ollut päivän heitto reisiluun mitassa.. Ja siis ivf/icsi-raskauksissa LA:ta ei muuteta kun hedelmöittyminen tiedetään tarkasti. Kyllä se sen sitten itsekin hoksasi. Jotain se mumisi, että onkohan laskettu kuukautisista.. Mutta palautin sen maanpinnalle kertomalla, ettei mulla edes ole kuukautiskiertoa! :D

Toi mahan koko... Jos joku näyttää jo "vähän plösöltä", niin mä näytän kyllä siltä, että olisin jo rv 20+.. Mut vartalon malli on pohjana.. "tikkujalkainen pallomaha".
Raskaus on kyllä ihanaa aikaa kun kerrankin ei tarvi vetää mahaa sisään!! :kiss:

Ihanaa kun on maanantai!! Meillä oli viikonloppuna kaikenlaisia juhlia ja mä olen niin anti-juhlaihminen, että mulle parasta juhlaa on paluu arkeen. Keskiviikkona mennään Komediateatteriin katsomaan Herra Hakkaraista ja torstaina lähdetään Tukholmaan, kiva viikko siis edessä!

Mukavaa viikon jatkoa pinoon!

Raitis ja Rakkaus 13+0
 
raitis kiva että täällä on muitaki tikkujalkasii pallomahoja :D ongelmani on aina se että housut mitkä ovat mahasta sopivat,ovat perseestä ja reisistä KAMALAN isot ://
Toi onki hauska juttu toi LA:n muuttaminen...meil kans terkka vähä aina miettii et mites se nyt olikaan ja neuvolakorttiin kirjotti ics icsi:n sijaan :) saa selittää tarkkaan sille,et miten ne asiat menee :D
 
Raitis mulla pitäis nyt viikkoja olla 9+4 ja 9+3. yksityisellä vois tietysti mennä käymään. mietin kyllä että soittaisin suoraan sairaalaan jos olis mahdollisuus päästä vielä ennen 21.päivää.
Oon koittanut vaakutella itselleni että kaikki ok kun oireet jäivät tähän yhteen ruskeeseen veritippaan ja lieviin menkkamaisiin kipuihin. toivottavasti vain luulotautia liikkeellä! en voi kuvitellakkaan enään että odottaisin vain yhtä lasta tai jos en saisi kumpaakaan. :/
 
Vielä tuosta vieressä nukkumisesta.. Meillä poika siis nukkui vieressä ensimmäiset kuukautensa ja aikaisemmin kirjoitinkin että halusin pitää hänet lähellä koska alkun oli sairaalassa mutta myös siksi pidin vieressä koska ainakin täällä keskolassa vauvat nukkuvat TOSI paljon vatsallaan kun silloin henki kulkee paremmin ja ei poika sitten kotonakaan osannut nukkua kaikista suosituksista huolimatta kun mahallaan ja minusta oli jotenkin turvallisempaa pitää hänet vieressä niin pystyin ikään kuin paremmin tarkkailemaan häntä.. Vaikka en mä nyt tiiä miten mä oikeesti nukkuessa sen hengitystä oisin vahtinut, mutta tuntui jotenkin vaan turvallisemmalta..
 
Pikaisesti ultrakuulumisia. Turvotusta 0,2mm, pää-perämitta 52mm. Eli vastasi viikkoja ja kaikki oli nin hyvin kuin tässä vaiheessa voi olla. Huh huh, kyllä vierähti valtava kivi sydämeltä. Nyt uskaltaa nauttia ja iloita tästä raskaudesta ihan eri tavalla, epävarmuudessa olo oli niin kamalaa.

Hopsula 11+6
 
Syysmyrsky: En tiedä mitä muistat mun tilanteesta, mutta mullahan oli silleen, että 6+4 kaks sikiöpussia, joista toinen tyhjä. 8+0 Molemmissa syke kun taas 10+2 toista ei ollutkaan. Ja mitään vuotoja ei ole ollut. Ja meillä siis eka raskaus meni juuri samalla tavalla ja silloinkaan ei ollut vuotoja.
Siksi mua sun tilanteessa kiinnostaisi kovasti tietää, että kaikki on hyvin. Älä kuitenkaan ala mun kokemusten mukaan pelätä mitään!
 
meillä oli tasan kaksi viikkoa sitten eli 7+4 ja 7+3 kaksi sikiöpussia joissa tasaisesti kasvaneet sikiöt ja molemmilta löytyi syke. mut kyllä nyt hieman tuli enemmän pelko persiiseen. :/ taidan huomenna soittaa suoraan sinne sairaalaan ja rukoilla et ne ottaa mut johonki väliin ultrattavaksi sinne.
 
Hei!

Ensiksi, kiitos vastanneille koskien mahan rasvaamista! Varmaan kokeilen jotain noista vinkeistä seuraavaksi. :)

Iso osanotto suru-uutisia kokeneille! Neljäskö, vauva-10 ainakin :hug:

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia kuulleille! :flower:

Mammy, ja kuka muu sitä mietti, noista viikoista, sehän menee niin, että 13. (kolmastoista) raskausviikko = 12+0 - 12+6.
Eli 12 viikkoa on kulunut kun 11+6 loppuu, jonka jälkeen alkaa 13. vko.

Nti., varmasti saa ottaa ultraan mukaan jonkun muunkin (yhden) tukihenkilön.

Lasketun ajan siirtämisestä, oikeesti kai kannattaa mennä sillä lasketulla ajalla, joka on virallisissa papereissa ja asetettu "viralliseksi" lasketuksi ajaksi, kun loppua kohti se on kuitenkin se, mihin verrataan tarvittaessa raskauden kestoa ja jos tarvii miettiä mahdollisia synnytyksen käynnistelyjä, keuhkojen kypsymistä, ennen aikaisten supistelujen tms vaikutusta jne...

Kirppiina ja masumuru pikku kakkonen 14+0 *poksis*
 
Onpa taas tullu tekstiä :)

Ihan ensiksi isot osanotot kaikille huonoja uutisia kohdanneille :hug:

Kiitokset piianappula, majj ja Huikkis lohduttavista sanoista :) Kyllä mä uskon, että isän mieli vauvan suhteen muuttuu, kun nyytti syntyy. Miestä se ei varmasti halua jatkossakaan nähdä, mutta se on sitten häneltä pois, kun mä aion kuitenkin olla mun "uuden" perheen kanssa mahdollisimman paljon.

Menkkakipuja mulla on aika usein, ainakin kerran viikossa. Aiemmin oli vielä useammin ja vähän pelotti, että mitäköhän se tarkoittaa.. Np-ultrassa vajaa viikko sitten kaikki kuitenkin hyvin, niin ei kai siitä tarvitse säikähtää.. Mitään vuotoa tosin ei ole ollut.

Miikulainen laittoi jotain vinkkiä suonikohjuista, kiitos siitä :) Oksettaa mainita koko asiasta, mutta mulle on myös noussut ihana sinertävä patti tohon polven yläpuolelle sisäreiteen ja pohdiskelin juuri, että mitä h***ettiä mä sille teen, kun ei varmaan oo eka ja viiminen raskauden aikana..

(.) Maha senkun kasvaa, eikä mikään ihme kun on jatkuva nälkä.. Onko ihmisille tullut jotain selkeesti raskaudesta johtuvia mielihaluja? Mä oon ollu hirveesti suklaan perään aiemmin, nyt ei sitä tee yhtään mieli, mutta PULLAA mä voisin syödä vaikka kuinka paljon :ashamed: Varsinkin laskiaispullaa.. Jotkut tietyt hajut, kuten valkosipuli, oksettaa vaikka tykkäänkin valkosipulista hirveästi.. Valitettavasti mitään terveellistä ei kyllä tee mieli, mutta terveellisesti pyrin tietty syömään, jotta pikkuinen saa tarvittavat vitamiinit sun muut "rakennusaineet".

Oon miettinyt, että mites kun raskaus on kestänyt yli 12 viikkoa, ni enkö mä nyt voi sanoa kaikille että oon neljännellä kuulla? Se kuulostais paljon paremmalta, kun toi vatsakin vaan pyöristyy :D

Linda ja pikkuinen 12+3
 
kirppiina joo kyllä mie tämän jo olen kolmatta odottaessa hoksinu ;) mut mulla vaan lukee se 13. viikon kohdalla kirjassa niin ajattelin et kun alkaa neljästoistaviikko niin sillon sen mukaan voi huokaista...olen varmaan ymmärtäny väärin :D

mie en tiedä osaanko missään vaiheessa nauttia tästä raskaudesta ja ahdistun koko ajan enemmän sen takia :( pelkään ja olen epävarma...pikkusen kun nipistää niin olen varma ettei eloa ole...jos olen esim tiistaina kuunnellu sydänääniä niin jo torstaina olen varma että mato on menehtyny :( pelkään ihan kamalasti keskiviikon ultraa :/ tuntuu pahalta kun haluaisin olla onnellinen ja nauttia tästä kun ei vielä ole isompia vaivoja jne,,,huono omatunto..ihan senkin takia että moni antaisi melkein mitä vaan että olisi tässä tilanteessa ja niin olisin minäkin antanut...miksi siis tunnen näin :/
 
Okaasan: Hui, varmasti säikähdit tuollaisesta kommentista! Mutta onneksi masussa oli kaikki hyvin ! :)

).( En vieläkään halua tunnustaa isoa masua ;) vaikka onhan tua jo aikas hyvän kokoinen, joku kyseli mahan mallista, musta tuntuu että kasvava kohtu nostaa maha makkaraa ylöspäin ja sen takia maha näyttää alkavan jo vähän yli navan. Täällä kans tissit yhtäkkiä kasvaneet, ja liivejä ei voi ottaa pois, muuten aristaa ja kovaa ! :D Nyt taas tullut myös repäisy kipuja, varsinkin yskiessä ja nukkuessa jos vaihtaa kylkeä liian nopeaa !

Mielihaluja: Jugurttia uppoaa tavallista enemmän, ei niitä varsinaisesti mieli tee mutta jostain syystä niitä vain uppoaa parikin päivässä, ennen saatoin syödä yhden jugurtin viikossa! :D Makarooni/spagetti/nuudelit ym. Ei meinaa maistua ! eikä edelleenkä suklaa,pizza ym. Sipsit taas kyllä maistuis, varmaan kun ovat niin suolasia.

Mä olin elänyt koko ajan niin, että tänään olis ensimmäinen- ja huomenna toinen päivä. Meillä on 2.2 ultra ja olin siis koko ajan menossa että joo huomenna olis ultra, mutta vielä onkin kaksi yötä ! Toivotaan et huominen päivä menee nopeaa ! :D Ultran jälkeen ei sit tarvitse pitää enään pelkkiä löysiä paitoja, vaan masu saa näkyä ! ;) Vaikka eihän se tässä vaiheessa vielä mikään sellanen ihana vauva maha ole ! :D

majj & 12+0 POKS ! :heart:
 
Isä-kommentteihin vastanneille kiitokset. Kyllä mä uskon kanssa, että isäni mieli muuttuu kun pienokainen syntyy. Kyllä hän esikoisenkin kanssa kovasti touhuaa, vaikka raskausaikana ei juuri kommentteja herunu, välillä kysy että "jokos masu kasvaa". kyllä mä silti isälle aina ultran ja neuvolan jälkeen raportoin, johon toteaa yleensä vaan, että joo no hyvä.

Linda87 vilauta sitä suonikohjua neuvolassa, ehkä saattavat vinkata jotain siihen. Mulle olisivat tarjonneet jotain voidetta, en muista nimeä. Mutta siinä oli jotain aineosaa, mikä ei sopinut mulle, joten sitä ei voinut sitten määrätä mulle.

Mielihaluja juusto uppoaa, vaniljajäätelö mustikoiden kanssa, uunikasvikset ja kala. Myös lakritsia ja salmiakkia tekee useasti mieli :p

Majj tsemppiä ultraan! :heart:

Okaasan no johan oli kommentti! Ei sais säikytellä nuin! Mulla ekassa raskaudessa ultrattiin ensin masun päältä, kun luultiin että olen rv 11+ viikoilla, ja mitään ei löytynyt. Oma sykehän siinä nousi huippulukemiin ja itku oli lähellä. Kätilö onneks totes, että katotaan nytten vielä alakautta. Sieltä sitten pitkän etsinnän jälkeen löyty kohtu ja pieni rääpäle, viikkoja olikin vasta 8+6.

Nti tottakai sinne ultraan saa ottaa jonkun muun mukaan, jos ei mies pääse! Mulla on aina varalla sisko tai kaveri jos mies ei pääsiskään mukaan, sama juttu synnytyksessä. Synnytyksessä mulla oli mies ja sisko mukana.

Miikulainen, Tirppa 8kk ja Tirlittantoukka rv 12+6 :heart:
 
Heipähei pitkästä aikaa!

Tänään oltiin nt-ultrassa, ja kaikki hyvin :) Vaavi 5.5.cm pitkä ja niskaturvotusta 1.3 mm, eli normaali. Kovin liikkuvainen kaveri, ei meinannut saada 4D kuvaa otettua kun pyöri kovasti, saatiin sitte sellanen missä on kyljellään käsi kasvojen edessä :) Aukoi suutaankin kovasti. Ultran mukaan viikkoja olisi 12+1 eli heittoa neuvolassa laskettuun kolme päivää et ei muutettu sitä, nyt siis mennään neuvolan mukaan 11+5 ja LA 17.8. :heart: Joku muukin oli tainnut täällä sanoa et jännä juttu kun vauva liikkuu mahassa paljon mut itse ei vielä tunne mitään :D Mulla näkyy jo pienenpieni kumpu alavatsalla, kasvua odotellen.. :)

Nannie ja pirpana 11+5 :heart:
 
Olipas kiva tulla lukemaan kunnolla, kun on paljon iloisia asioita! Mä kopsaan tonne etusivulle valmiiksi jo tän ketjun vanhoihin niin uusi päivittäjä voi helposti napsia koko listan uuden pinon alkuun :)

( . ): Mulla on alamaha NIIN kipee, että en tiedä miten olla :( Tää ei ole kivaa.....
 
Syysmyrsky: Meillä on molemmat raskaudet alkanu hoidoilla. Koeputkiraskauksia molemmat. Eka oli ivf eli ihan tavallinen koeputkihedelmöitys, jossa munasolut ja siittiöt laitetaan samalle maljalle ja "jokainen saa valita itse parinsa". Tämä raskaus on icsi-raskaus eli mikroinjektiolla tehty koeputkihedelmöitys. Siinä solubiologi laittaa siittön munasolun sisään. Tätä käytetään usein miehestä johtuvassa lapsettomuudessa kun siittiöitä on vähän tai niissä on vikaa. Meillä icsi tehtiin siksi, että mä tuotan niin vähän munasoluja, etteivät halunneet ottaa sitä riskiä, että "siittiöt ois vaan kiertäny munasolut kaukaa.." ;)

Mitään eroahan esim. keskenmenon suhteen ei ole sillä onko raskaus alkanut hoidoilla vai luomusti. Ei se kohtu siellä tiedä onko hedelmöitys tapahtunut munanjohtimessa vai kasvatusmaljalla.

Onko sun geminit samassa pussissa? Mulla on ollu molemmilla kerroilla molemmat dikoriaalisia diomniaalisia eli omissa pusseissa omilla istukoilla. Ja silloinhan ne lapset ei tässä vaiheessa vielä tiedä toisistaan mitään ja näin alussa kuin mulla on mennyt kesken (rv7-9 paikkeilla), niin toisen keskenmeno ei aiheuta toiselle vaaraa.

Yritä rauhoittua.. Mutta pakko myöntää, että tuo ultraanodotusaika on pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa!!!
Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!!! Ihanaa! Ja Tsemppiä niille joilla se vielä edessä! Toivottavasti jatkossakin näin hyviä uutisia!!!!
Mä ostin tänään hoitopöydän vaaville. :D Edellisten lasten vaipat vaihdettiin pesukoneen päällä irtohoitopöydällä ja se ei ollut kovin kätevää. Nyt löysin ihanan valkoisen, jossa neljä laatikko alla, joihin saa vaipat, vaihtovaatteet, rasvat ym... Tosi kätevä! Siinä oli vielä niin suloinen pehmustekin mukana, käy molemmille sukupuolille. :heart: Mies kantoikin sen heti yläkertaan ja nyt se on jo paikoillaan. Nopeeta toimintaa! Eihän tässä ole enää kun puoli vuotta raskautta jäljellä! :LOL: No, puolustelen vähän sillä, että mulla käy usein sellainen pieni vaippaikäinen hoidossa, joten tulee hoitopöydälle käyttöä jo nyt.
(.) Kai mun täytyy tämä jo myöntää, että maha on kasvanut. Tänään töissä asiakkaat jo kyseli että koskas mun vauva syntyy, joten kaipa tuo kumpu ihan selvä vauvamasu jo sitten on. :heart:
Jotain piti vielä kommentoida, mutta nyt iski niin hirveä väsymys, että pakko kömpiä sänkyyn.
Neamma ja masukki 14+5
 
Jonetta meillä mies osallistuu niin vähän kuin mahdollista. Ensimmäiseen 10 kuukauteen ei kertaakaan vaihtanu vaippaa esikoiselta eikä muutenkaan mitenkään hoitanu. Nytkin kyllä todella vähän hoitaa tyttöä, aamuisin tekee aamupesut ja vaihtaa vaipan, muuta ei tee. Nyt kun olin huonovointinen, niin kerran taisi imuroida, muuten minä imuroin aina. Tiskauksen hän tekee niin että huuhtelee astiat kylmällä vedellä, eli saan kaapista ottaa likaisia asioita uudelleen pesuun. En tajua kuinka tässä on näin käyny, mutta nyt jo oon tottunu että saan tehdä kaiken.

Sukupuolta ei kysytty esikoisesta, kun mies ei halunnu tietää eikä mulla oo väliä tiedänkö vai en. Eikä siis nytkään kysytä.

Hyppy Mäkin alan näyttää jo vähän lihonneelta :) No, kaipa se kunnon masu sieltä tulee.

miimiille onnittelut ultrakuulumisista ja tsemppiä närästykseen ja oksenteluun :hug:

okaasan oisin varmaan saanu sydärin tossa kohtaa :D Onneks kaikki oli hyvin, onnittelut!

Kamillalle ja Hopsulalle ja Nannielle myös onnittelut ultrakuulumisista!

mammy ja bump mäkin oon lukenu että nimenomaan vieressä nukkuminen vähentää kätkytkuoleman riskiä. No, noita tutkimuksia on kyllä joka lähtöön.

linda mä oon kans aikasemmin ollu sellanen suklaasyömäri et joka päivä söin kahvin kanssa paljon suklaata, mut nyt ei tee kyllä yhtään mieli. Taisin jouluna syödä yhden suklaan mut siihen se jäi.

(.) kai munkin sitten on pakko myöntää että masu on vähän kasvanu. Näyttää kyllä sellaisille jotka ei raskaudesta tiedä että oon vaan lihonnu. Mut mulle toi näyttää jo ihan valtavalta mahalta! Muistan esikoisen kohdallakin kun mun mielestä maha oli jo tosi iso ja muut kysy et mikä maha? Oih, tuli potku :heart: En olekaan vähään aikaan taas tuntenu :)

hemari 14+3 ( pitäis kyllä jo työnimi keksiä...)
 
Sanokaa nyt ihmeessä (selasin jo 15 sivua taaksepäin sen löytääkseni,mutta ilmeisesti meni multa ohi) että miten ton raskauslaskurin saa tonne loppuun? ja eikö näissä saa mitää "allekirjotusta" tonne perään johon sen sit vois lisätä? Kiitos jos joku viitsii TAAS vastata :)
 
Noista ruuanhimoista tuli tässä just mieleen, että mun tekee hirmuisesti mieli salmiakkia ja paistettua pekonia :ashamed: Mä en ole koskaan oikein tykänny salmiakista. Ei mitään terveellisemmästä päästä, mut pakko saada. Ei tietenkään joka päivä mut useammin kuin normaalisti.
Edellisissä kolmessa raskaudessa mun teki mieli kermaviiliä, se oli sit aamu ja iltapala. Nii ja edelliset kolme on poikia...
 

Yhteistyössä