** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

jaksamisia sulle johnu <3

Me oltiin eilen neuvolassa ja paino laskenu 3kg. johtuupi ehkä siitä et ei oikein maistu enää hese-safka,pizza ja muut "herkut" :p
Kaikki arvot oli ok mutta sydänääniä ei lähdetty edes koittamaan kun joka tapauksessa tulee enempi käyntejä sairaalaan. Lääkäri oli tyrmistynyt mun vähäisistä oireista. Viimeisenä huusi vielä ovenraosta että "ei edes ummetusta vai" no ei :) kaikki siis ihmeellisen hyvin. nyt viikot on siis 9+0 ja 9+1 varhaisultran perusteella.
Nyt alkaa pitkä odotus 21.2 ultraa odottaen :)
 
Huomenta!

Miikulainen Hyväpä se on muiden sanoa aina että; entäs työt tai koulu, millä rahalla elätte, miten pärjäätte yms kaikkea mahollista.. mutta eihän se ikinä oo koskaan hyvä aika tehdä lapsia, aina joutuu laittaa asioita uuteen järjestykseen kun on lapsi tulossa. Mutta kyllä asioilla on tapana järjestyä.. :)

Nti En kyllä ymmärrä miten sut vois tunnistaa täältä :eek: mun mielestä et kovin henk koht juttuja oo kirjotellu. Mut tosiaan, se on tosi ärsyttävää että edes tänne ei voi kirjotella rauhassa omai tuntojaan kun jo joku kyylää, ehkä heillä ei oo muuta elämää ;)

Vakuutuksista Oon joskus ohimennen miettiny, mutta en tiiä.. Hyvä ku siitä on tullu tänne keskutelua nii vois miettii uudestaan :)

Nukuttamisesta.. Pinnasänky on, jossa nukutetaan vauvaa. Viereen en uskalla ottaa ihan siltä varjoltakin kun elukoita on.. Mutta luulen että pidetään makkarin ovi kiinni yön aikana ainakin aluksi..

Pakko tulla poksumaan :D

Hyppy ja kirppu 12+0 (11+2)
 
Kiitos kirppiina, mammy ja miuski00! Selvisin hengissä viime yöstä nasolinin avulla :) . Soitin vielä myös neuvolaan ja siellä täti tutkaili opuksestaan ja totesi saman: turvallinen aine ohjeen mukaan käytettynä vaikkakin tuoteselosteessa toisin sanotaan.
Minutkin voisi muuten päivitellä odottajien listaan eli laskettu aika 24.8, ikää 34. v. ensimmäinen lapsi ja PHKS. ;)
 
Heips..

Miikulainen ja linda, ikävä, että isänne suhtautuvat asiaan noin.. :( Tiedän, että oma isäni odotti ensimmäistä lapsenlastaan kuin kuuta nousevaa muttei ikinä ehtinyt sitten sylissään pitää :'( Mutta uskon ja toivon, että teidän isien mielipide muuttuu jahka pikkuiset syntyy!

nti., ikävää, että joku kyylää sivusta kirjoittamisiasi tänne, mutta munkaan mielestä et mitään henk.koht. täällä oo kirjoitellu. Inhottavaa silti :(

Ja sitten hieman omaa napailua, tunnin päästä olis sitten se ULTRA, mitä oon viikon panikoinu.. Nyt ei enää hirveästi jännitä/pelota lähinnä vaan odottaa, että saa tietää mikä tilanne. Ultrasta joudun suoria suoraan illaksi töihin, siinä on sitten duunikavereilla kestämistä, kun voi olla et tunteet heittelee aika laidasta laitaan ja on varmasti hieman sekavat fiilikset kun ei pääse ultran jälkeen ensin omillaa rauhottuun.. :D :D

Ihanan aurinkoista perjantaita ja alkavaa viikonloppua kaikille! :heart:
 
johnu :hug:

Vakuutusta meillä ei ole esikoisellakaan, hyvin on pärjätty ilman vaikka on ollu maitoallergiaa sekä korvien putkitusta. Kaikki on hoitunu kunnallisella puolella loistavasti ja ilman jonotuksia. Joten tuskin siis otetaan nytkään. Ehkä jos asuttais Helsingissä tai muussa isossa kaupungissa, ni vois ottaakkin, koska jonot on kaikkiin niin pitkät jne. Mutta täällä maalla ei oo tarvinnu kauheesti jonotella.

Esikoinen on kipeänä ollu pari päivää. Tosi inhottavaa... Eka kuumeinen yö meni ihan valvoessa. Vartin välein itkutti toinen...

Ootte puhunu vauvan vieressä nukkumisesta jne. Mulla nukku esikko mun vieressä 3kk, kun ei millään suostunu nukkumaan omassa sängyssä varttia pidempään. Ja mä halusin nukkua... En tiedä johtuuko siitä että solisluu murtu syntyessä ja sairaalassa laittoivat jo mun viekkuun nukkumaan, ettei itkuttais tuota murtumaa. 3kk iässä siirsin sitten pinnikseen nukkumaan. Pinnis omassa viekussa ja siinä se on vieläkin 1v4kk iässä. Normaalisti meillä on semmonen metrin hajurako, mutta jos on vaivoja, kuten nyt kun on kipee, niin oon vetässy sängyn mun viereen, niin saan laitettua käden pinnojen välistä, jollon toinen rauhottuu. Omaan huoneeseen olis tarkotus tytsy kokeilla kesällä. Mutta jos juoksee aina meijän sänkyyn, niin sitten tuodaan sänky isin viekkuun meijän makkariin =)

Alkuraskauden vaivat on ruvennu väistymään. Väsymystä on vähän, mutta jo huomattavasti helpottamaan päin. Ja kahvia pitää saada kuppi päivässä :D Etova olo tulee välillä kylään, mutta jatkuvasti harvemmin ja harvemmin.

Saara09 + Nuuttiasukki 13+0 POKS POKS
 
Hihhei! Ihana paiva, sain tietaa etta mulla on eka neuvola viikon kuluttua keskiviikkona (11+4) ja np-ultra viikon paasta siita (12+4). Postissa tuli lisaksi iso nippu lomakkeita ja esitteita ja nyt on vihdoin sellainen olo etta mahtavaa, ma olen raskaana! Ma paasen siis tayttelemaan noita mun ja perheen alkoholi- ym. suhtautumisia lomakkeisiin jo ennen neuvolaa, ja vaikka moni taalla tuskasteli kysymyksien maaraa niin ma odotan jo innolla iltaa, niin paasen rauhassa tutkailemaan koko pakettia! En melkein malttaisi odottaa.. :)

Vakuutuksesta mun ei onneksi tartte paattaa nyt. Mulla on duunin kautta yksityinen laakarivakuutus ja voin liittaa lapsen siihen, jos silta myohemmin tuntuu. En varmaan viitsi, esikoinen on ollut ihan terve ja paikallinen omalaakari hoitaa hyvin pienemmat vaivat.

Itse en suosi vieressa nukkumista. Taalla katilot ja kaikki viralliset oppaat sanovat, ettei missaan nimessa, ja ohjeista huolimatta olisin kuitenkin samalla linjalla. En vaan saan itse nukuttua yhtaan vauva vieressa, ja mulle uni on tosi tarkeaa. Taalla Englannissa on tapana kayttaa ns. Moses basketia vauvoille ensimmaiset 6kk. Kyse on punotusta kehdosta, joka seisoo omassa telineessaan sangyn vieressa. Niilla ei ole pahemmin hintaa (halvimillaan sellaisen saa 50. eurolla), ja saan varmaan kaverilta sellaisen kun kaikki mun 'mammakaverit' synnyttivat kakkosensa jo viime vuoden loppupuolella. Ovat tosi katevia ja sootteja. Esikoinen nukkui sellaisessa ensimmaiset 6kk meidan sangyn vieressa, ja siirtyi sitten omaan huoneeseensa ja alkoi nukkumaan lapi yon parin yon jalkeen. Meni tosi helposti, toivottavasti kakkonen on sitten samanlainen unen rakastaja kun esikoinen ja aitinsa!

Joku kyseli tuon kuvan liittamisesta? Ma en luule, etta sita saa automaattisesti liitettya jokaisen viestin peraan. Ma ainakin liitan sen joka kerta erikseen.

Bump ja 'nytpitaisikyllakeksiasillejokunimi' kohta pokspoks 10+6

 
kuulostaa ika hurjalta ja karulta tuo,että kätilöt ja viralliset oppaat neuvoo ettei missään nimessä viereen..Minne on hävinny se luonnollisuus?iät kaiket on nisäkkään,mukaan lukien ihminen, hoitaneet lapsiaan lähellä itseään jne...Karkeeseen suuntaan menee nämä ohjeet. Kohta varmaan sanotaan,että älä missää nimessä imetä :( edelleenkään en siis sano että olis huonompi nukuttaa omassa sängyssä,mut kyl miusta on liian karusti sanottu,ettei missään nimessä vieressä...
 
Hei kaikille! tulen kertomaan pika kuulumiset..Väsy on alkanut ehkä pikkasen hellittään,mut äkänen oon ku ampiainen :kieh: mut laitetaan noi kiukut hormonien piikkiin :D Kävin sillon 20pvä ultrassa,selvisi että viikkoja olikin vasta 8+1 silloin,vaavin sydän syykki ja oli kaikki hyvin,mut ei voitu tehdä niskapoimu tutkimusta..(en muista yhtään kirjotinko tästä jo...) muisti pätkii :confused: 3 pvä on uus ultra aika kahelta,ihanaa <3 ois jo 3mas päivä!
vauvan nukkumispaikka tulee olemaan pinnis meidän sängyn viekussa,ja varmaanki pidän vauvaa yöllä vieressä,jotta ei aina tarvi nousta ylös,sängystä ku sectiolla vauva syntyy.

Maitsu83+Iltatähti 9+2 <3
 
mulle oli jo synnäri päivitetty mut vielä jäi laittamatta, että LA 10.8. JA MUN IKÄ ON 38 V.

Onko kukaan kokeillut haikarapussia? Ora tekee niitä. Itse en viittis ostaa toista pinnistä ja olis hyvä jos toi meidän kenkku vois olla pidempään ku kesään pinniksessä. Pitää vissiin lähtee kattoon millanen se on.

Pahaolo ollu poissa jo jonkin aikaa mut tänään tuli taas ja syynä ilmeisesti huonosti nukuttu yö :(

teelikki ja murunen 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Nyt mä en kyllä pysty lukea kaikkia teidän juttuja kun oon muutaman päivän ollut puoliksi nettipimenossa.. Tiedättehän ne sydämen tykytykset kun kone vetää ruudun mustaksi ja tajuat, että kaikki kuvat lapsesta melkein 2,5vuoden ajalta on siellä.... :|
Onneksi tämä tarina päättyi onnellisesti ja mies sai pelastettua konee. Huh.

Tervetuloa uudet!

Mun neuvolareissu päättyi tänään itkuun. Loukkaannuin ja suutuin, kun lääkäri kertoi viimeviikkoisen sijaisterkan kirjoittaneen minusta, että "on hermostunut raskauteen.." SIIS MITÄ??!?
Minähän siellä olin se rauhallinen kun ne terkat yritti etsiä sydänääniä yli tunnin! Kertaakaan en sanonut tai näyttänyt mitenkään olevani huolissani. Kuuntelin sitä niitten "Kyllä kaikki varmaan hyvin on" ja lässynlässyn.. Ne oli hermostuneita, en minä. Että niin suututtaa!!

Jotenkin tuli sellainen olo, että mun odotettiin käyttätäytyvän tietyllä tavalla ja kun olinkin erilainen, niin silti kirjattiin se mitä itse haluttiin nähdä ja miten itse tilanne koettiin.

Mammyn
kanssa samoilla linjoilla tuosta vieressä nukkumisesta. Jokainen äiti tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta mä olen näitä vieressänukkujia. Meillä nukkui tyttö vieressä 2vuotta, nyt muutaman kuukauden nukkunut omassa sängyssään, joka on kiinni mun sängyssä ja pääsee sieltä koska vaan viereen. Mä en osaisi nukkua ilman tyttöä! Toki hänellä aikaisemminkin oli siinä sänky, siis pinnasänky, johon nostin esim. silloin kun olin itse flunssassa, mies tuli pikkujouluista alkoholia ottaneena tai jos sängyssä harrastettiin muutakin kuin nukkumista. Sellaiset tilanteet ei tietenkään ole vieressä nukkumista varten.

Aika järkyttävää muuten se, että 2011 äitiyspakkauksesta on poistettu kaikki kirjallinen materiaali, mukaanluettuna mm. Imetysopas. Siellä on kuulemma kaksi A4:sta täynnä nettiosoitteita mistä voi etsiä tietoa. :|

Raitis ja Rakkaus 12+4
 
Raitis: Olipa kurja neuvolareissu!!! Tosi loukkaava tuollainen kommentti!!!! :kieh: Kyllä mäkin olisin suuttunut ja kovin! Kai sait sen väitteen oikaistua? Koita jaksella ja olla välittämättä! :hug: Vaikka uskon että ketuttaa ja kovin!
Neamma ja masukki 14+2
 
raitis voi ei mikä kommentti :O en tajuu et jos vaikka olisitkin siinä tilanteessa hermostunu ko ne sählää niin ei kai se silti tarkottais et olisit hermostunu ite raskauteen : /
Meil ei E osannu nukkuu enää vieressä ko lähti liikkeelle,ja nyt nukkuuki parhaiten omassa sängyssään viereisessä huoneessa,,

ihan järkkyy toi et imetysopas hävii pakkauksesta...miun mielestö toi pitäs antaa jo odotusaikana neuvolassa,koska eihän kaikki ota pakkausta. Synnärillä meillä on tuki ihan perseestä,riippuen toki kätilöstä,mikä ei pitäs riippua mitenkää siitä...
 
Iltaa.
Olipas täällä taas kirjotuksia.. tervetuloa uudet! ja pahoittelut ja jaksamista johnulle :hug:

Vauvan nukkumisesta silloin kun pystyin imettämään ne muutamat kuukaudet, nukkuivat molemmat vieressä. Sitten pinnasängyssä, nyt en tiedä, mulla ei oo mitään jäljellä enää enkä tiedä mitä meinaan hommata.. Kaipa pinnasängyn vaan..

Mulla lyö pää nyt ihan tyhjää, enkä muista mitä muuta piti kirjottaa..

(.) sen verran että liikkeitä tuntuu :heart: ja olo alkaa helpottaa =) ihanaa että pystyy olemaan enemmän pystyssä ja pitkästä aikaa pystyin tänään tekemään ruokaa.. ei oo pystyny paistaa mitään, on tehny niin pahaa.. ehkä se elämä alkaa siis voittamaan, jee :D

ai niin, Raitis miten se on noin voinu kirjottaa.. inhottavaa.. mitähän kaikkee munki papereissa lukee..

Elzu 13+3
 
Viimeksi muokattu:
Raitapaitainen Harmittaa oikein sun puolesta! Todella ikävää ja olisin myös loukkaantunut ja suuttunut. Sekä vaatinut oikaisemaan asian välittömästi. Noin ei olisi saanut tapahtua, mutta itse hoitajan ammatissani olen kyllä törmännyt muihinkin samantyyppisiin "asiakirja virheisiin". Minä myös aina välillä pohdin samaa kuinElzu, että mitähän mun papereissa mahtaa musta lukea. Varmasti monessa paikkaa, että päästään laho ja sekaisin :LOL:

Imetysopas no ompas tyhjää että se otetaan äp:stä pois, ja tilalle lista nettiosoitteita :O Kyllä mä mieluummin oppaita ja kirjoja aiheesta lukisin, kuin nettisivuilta selaisin. Vaikka onhan netti kätevä, mutta silti. Kyllä siellä voisi edelleen olla se opas ja vaikka lisäksi lista missä on nettisivuja mistä saa lisää tietoa.

Teelikki haikaranpussia en oo kokeillut, mutta ihastellut kyllä. Olis se niin ihana, mutta meillä esikoinen nukkuu omassa pinniksessä vielä aika pitkään, joten joudutaan kuitenkin ostamaan toinen pinnis. Toinen mitä oon ihastellut on SOVGUNGA unikeinu oletko siihen tutustunut? Tossa on linkki, muillekkin joita voisi kiinnostaa: Lastentarvike Pikku Hurmuri - - SOVGUNGA unikeinu

Miikulainen, Tirppa 8kk ja Tirlittantoukka rv 12+3 :heart:
 
Nti Mä vaihtasin nimimerkkiä ja jättäsin esim.paikkakunnan profiilista pois, aikas utelias sukulainen taitaa olla? Et ole kyllä silti tunnistettavasti mitenkään kirjoittanut, mutta juuri ton syyn takia olen itse jättänyt osaan kysymyksistä vastaamatta, mitä täällä on esitetty, koska haluan säilyä anonyyminä.:)
Ultra maanantaina jännittää... :eek:
Vieressä nukkumisesta meillä on kaikki lapsukaiset nukkuneet pinnasängyissä ja nro,4 tulee myös nukkumaan.
 
Johnu: :hug:

Missä vauva nukkuu : Pinnasänky ainakin laitetaan meidän huoneeseen, ja yritän ja toivon kovasti että nukkuis sielä unensa. Mutta mä oon kyllä sen verran mukavuuden haluinen, että niin se esikkokin loppupeleis nukkui meidän vieressä, tuli ainakin jossain välissä viereen, ja tulee edelleen. Mun mielestä on niin ihanaa kun tua 2v7kk tulee aamulla halailemaan ja pusuttelemaan poskelle herätyksen merkiksi! :heart:
Tosta kierähtämisestä vauvan päälle Mietin kans ennen että mitenkä herään, ja mitä jos en herää siihen että nukun vauvan päälle. En koskaan ole kierähtänyt vauvan päälle, ja niinkuin joku sanoi, tuntuu tosi luonnolliselta että vauva on siinä vieressä jne.

Miikulainen ja linda: Toivotaan että ajan myötä isänne sulautuu uutiseen, ja varmasti viimeistään kun vauva on sylissä se paapankin sydän sulaa. Ainakin näin luulisin.
Itse tosin vaikea kuvitella tuota tilannetta, koska uskon että meidän isä ainakin ilahtuu kun kuulee, esikoisestakin oli innoissaan.

Mun mielestä on todella jännää miten toiset voivat jo tuntea liikkeitä ! :p Te jotka olette jo tunteneet liikkeitä, oletteko todella hoikkia vai vaikuttaako se edes asiaan ?!!?

Majj & 11+5

ps. Anteeksi tällänen omanapaisuus.. :ashamed:
 
Ainiin..

Painoa: Ei ole tullut vissiin vielä yhtään.. Max 1kg. Pitääkin käydä tänään anoppilassa puntarilla, oon käyny sielä jo monta vuotta niin luotan siihen.. :D Toivoisin et max 15kg tulis. Esikoisesta tuli 19kg.. Mut mä en tajua miten sen painon sais pidettyä kurissa! :D
Pizzaa, suklaata eikä mitään tee mieli. Mäkkikin ällöttää nyt yhtäkkiä sen takia vain etteivät käytä suomalaista lihaa. ( vaikka en edes syö lihaa :D ) hese on ainut mitä voin syödä jos jotain tollasta pitäis syödä.

Ja.. Mulle tuli vasta äskein sellanen olo "hei mä olen raskaana" :D :heart:
 
Viimeksi muokattu:
majj mie en todellakaan ole hoikka ja edellisessä raskaudessa tuntin perhosensiipien havinat rv 13. En usko että sillä on merkitystä koska eihän niitä ihon päälle tunne vaan tonne jonnekki sisälle :) muutamana päivänä nyt joku on kutitellu,mut en tiedä onko ne vaan jotain ilmavaivoja viel ;)

mammy&mato 11+3
 
Lauantai huomenta!

Pikana nyt hieman omaa napailua tänne, eli, eilen oli se pelottava ensimmäinen ultra ja voi luoja sitä helpotusta kun hoitaja sanoi, että "täällä on oikein reipas ja terve vauva." :heart: Tyyppi pomppi ees taas minkä ehti mutta hoitajan ottaessa 4D kuvia, ei suostunut näyttään kuin takaraivoa :D Pituutta oli 5,4 cm ja niskaturvotus 1 mm. Vastasi lähes täysin viikkoja mutta la siirtyi yhdellä eli nyt 11.8.. Voi ihanuus tätä helpotuksen ja onnen tunnetta. :heart:

Majj mulle tuli tuon ultran jälkeen samanlainen fiilis, "hei, mä taidan olla niinku ihan oikeesti raskaana.

Piianappula + pikku myy 12+2
 
Tuntuu kummalliselta ohjeelta että vauvaa ei missään nimessä saisi ottaa viereen nukkumaan. Mä olin ihan varma että käänny esikon päälle jne, mutta sairaalassa kun laittoivat viereen, niin sanoivat että jos en ole kännissä, huumeiden vaikutuksen alaisena tai lääkittynä, ni en käänny päälle. Ja näin se meni. Ikinä en päälle kääntyny. Pari kertaa kolmen kuukauden aikana heräsin siihen että olin kääntämässä selkää vauvalle, näin ollen en sitäkään tehnyt.

Esikoinen oli viikolla kuumeessa pari päivää, eilen ei ollu enää kuumetta, ni jos vaikka tänään pääsis iltapäivällä ulos. Eilen oli niin ihana ilma, että harmittaa ihan hirveesti kun piti olla koko päivä sisällä.
Mä ajattelin että jos sitä ettis tästä jostain jonkun pikkusen kummun, ni päästäis pulkkamäkeen.

Saara09 + Nuuttiasukki 13+1
 
Nappisuorituksesta ei voi täälläkään puhua! :D Ensin hirveet olot alkuraskaudessa, toista kuukautta sänkypotilaana, sit hirveet kivut ja närästys, suppareita viikolta 20 lähtien, ja sit se raskausmyrkytys. Synnytys meni kyllä ihan hyvin, kesti vaan 2,5 tuntia! =) Mut ponnistusvaiheessa vauvan sydänäänet laski ja beibi piti saada vauhdilla ulos ja imukupin avulla sitte tuli. Ja siitä jäi tosi positiivinen kuva kyl. Ainoo mikä oli ihan hirveetä ni ne supistukset. Ne oli ihan kamalia ja taukoo oli aina joku 5 sekuntia ja sit seuraava tuli jo.. Se oli kuolemaa. Vannoin etten enää ikinä laita itteeni siihen tilaan, ja tässä sitä ollaan taas.....
 
majj neuvolassa kun sanoin että tunsin potkun niin terkka sano että niin, kyllä noin hoikka voikin tuntea jo, mutta itse en kyllä ymmärrä miten hoikkuus siihen liittyy...

raitiksella kyllä tosi ikävä kommentti neuvolassa, höh. Vihaksi pistää tollanen :kieh:

Siis otetaanko äippäpakkauksesta tosiaan kaikki kirjallinen pois ja lista nettiosotteita tilalle :O Noi läpyskäthän oli tosi kivoja siinä, eikä varmasti tule netin kautta sillä tavalla luettua kuin jos materiaali on kädessä.

Unia näen joka yö, ja normaalistikin tosi paljon, mutta nyt on kyllä ihan älyttömästi ollu eroottisia unia :rolleyes:

piinappulalle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :)

).( pahoinointi alkaa nyt oikeasti helpottaa ja iskee vaan aamulla tai jos oon liian kauan syömättä, jes! Ja mikä on hassua, tänään ekan kerran koin sen saman rintojen arkuuden kuin esikoisesta rv5, eli ulkona kun tuli vähän kylmä niin sattui niin älyttömästi!! Siis kivisti ja auts auts auts!

hemari 14+1 (unohtui eilen poksuminen, voih... :) )
 

Yhteistyössä