** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

Pikainen omanapavastaus kun tänään oli se eka ultra vihdoinkin. Eli siellähän se kelli, onneksi yksi vain. Pituutta taisi olla 7,5 cm, sydän löin ja vauhtia riitti. Kaveri venytteli sen verran jatkuvasti että hyvä kun sitä päästiin mittaamaan. Niskaturvotusta oli 1,9 mm, verikokeiden kanssa yhdessä mun ikäriskiarvo laski muistaakseni 1/125:sta 1/9211:een. Nenäluukin löytyi. Panikoin vähän tuon "paljon" turvotuksen vuoksi, isosiskoilla kun oli kummallakin alle 1 mm, mutta olen todennäköisesti käynyt ultrassa heidän kanssaan aikaisemmin. Muuta turvotusta kuin se, mitä oli niskassa, ei ollut. Iäksi arvioitiin rv 14+0, mutta koska hoitajan mukaan heittoa kuukautisten mukaan lasketusta iästä oli vain 3 päivää ei mitään laskettuja aikoja ja muuta lähdetty muuttamaan. Mutta siis "oikean" kokoinen kuitenkin. Eli emme nyt sitten mene jatkotutkimuksiin.

Mulle on tullut liitoskipuja. Ikinä ei ole ennen ollut, tai jos jotain pientä on joskus tuntunut, ehkä, niin siinä tapauksessa paljon myöhemmin. Mutta nyt mä onnun kuin vanha mummo : / Onneksi nyt voi kertoa töissä ja muutenkin niin ei tarvitse työkavereiden ihmetellä.
 
Kiitos Neamma :D Tuli kyllä jotenkin helpottunut olo, ja myöskin tää raskaus konkretisoitui ihan eri lailla. Nyt on jo vähän sellainen tunne että meitä on viisi :D

Ja kiitokset kaikki vauvavakuutuksesta muistuttamisesta! Täytyyhän se ottaa. Muutkin lapset on vakuutettu, vaikkei vakuutusta tähän mennessä olekaan tarvinnut "käyttää".
 
Nopeesti tulin vastailemaan, että juu täällä kans otetaan vauvavakuutus , esikoisella on ja se on todella tullut tarpeen ! Mm. Apteekin maidot ovat kalliita Almiron pepti maksoi ainakin 43€/purkki ja ennenkun saatiin kelan korvaus, vakuutus muistaakseni korvas ne, 8kk iäs neiti joutui pariks päiväks sairaalaan josta sit vietiin TYKSiin ambulanssilla, olis tullut aika kallis reissu ilman vakuutusta jne.. !! Suosittelen :)

).( Oma olo alkaa olemaan aika hyvä, ei edes tunnu että on raskaana ! Ainut oire mikä oikeastaan enään on, on hirveä väsymys. Joka ilta menossa jo kl. 21 nukkumaan, joskus jopa aikasemmin ! :D

mammy- Saako kysyä minkä takia ette saa vakuutusta? :eek: Ei tietenkään tarvitse täällä vastata jos siltä tuntuu ! :)


Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista saaneille !
:flower: ..tulis jo se tiistai pian! ;)

majj & 11+3
 
Huomenta!

Tervetuloa mukaan, Evejiima!

Jebu, Schnappy, hyvällä tietenkin tarkoitin. :) En miekään halua olla täällä pikkupaniikissa, valittaa ja maalata piruja seinille ja lisätä toisten pelkoja. Nyt aion siis tuoda vain onnen- ja ilontunteita (jos kaikki jatkuu yhtä normaalisti kuin tähän asti -varauksella). :D

Hauskaa että täällä puhutaan linea negrasta, mahankasvusta, vauvan liikkeistä, liitossäryistä, synnytyksestä, kestovaippailusta, vauvavakuutuksista ja imetyksestä. Ne kaikki on mulle täysin uusia asioita ja luen mielelläni kokemuksista. :)

Anoppi tarjosi äitinsä isän tekemää kehtoa meille kunnostettavaksi ja käyttöönotettavaksi. (Aika huikea tarjous, onhan hänellä jo ennestään nuita lapsenlapsia ja muille ei ole kehtoa tarjottu). Siitä sitten galluppiin: Missä teidän vauvat nukkuivat/tulevat nukkumaan: pinnasängyssä/kehdossa/äitiyspakkauksen laatikossa/perhepedissä/vaavisängyssä?

ON: Olen niin kovasti yrittänyt kuulostella masua, mutta ei, en tunne minkäälaisia kuplia tai perhosia. Odotan niin malttamattomana sitä ku tuntee lapsen sisällään. Se taitaa olla aika hieno hetki..

Kaunista päivää kaikille!

Mandalay + Nokka rv 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Niinhän siinä sitten kävi, että keskenmeno tuli. :'( Sairaalaan mennessä oli jo sikiöpussikin tullut pois ja kohdun suu oli auki 2 cm:ä, joten mitään ei ollut tehtävissä. Ihmettelivät kovasti, kun viikkoja oli 12+6, että harvoin enää kesken menee noilla viikoilla. Uskon syvästi, että pikkuruisella ihmisen alulla ei ollut kaikki hyvin. Luonto järjesti asian näin. Vietin yön sairaalassa, nappailin lääkettä joka aloittaisi supistukset, mutta eipä tuntunut missään. Ei mitään kipua missään vaiheessa. Todella outoa! Kohtu kuitenkin tyhjeni yön aikana.

Olo on outo. Jotenkin varmaan olen tämän tiennyt, kun koko ajan on ollut semmoinen olo, ettei kaikki ole hyvin ja koko lyhyt odotusaikakin oli kummallinen. Mutta luottavaisin mielin tulevaisuuteen, elämäähän tämäkin on, sieltä ikävästä päästä vain.

Toivotan tänne teille kaikkea hyvää ja onnellisia odotushetkiä. Ja kiitos tuesta. :heart:

johnu
 
johnu otan osaa :hug: se on varmasti aina iso menetys,mutta tottahan se on että pienellä oli varmasti joku hätänä niin luonto päätti näin. Kovasti jaksamista teille tulevaisuuteen :heart:

majj mun raskaudet on riskiraskauksia kun olen diabeetikko niin sytnymättömälle lapselle emme saa vakuutusta :(

täällä kärvistellään flunssan kourissa,,pää täynnä räkää ja kaamee jysäri ja kurkku kipu :( Ja illalla kun olsi ollu Ortonin luento jota kovasti odotin :( no tää on tätä mun tuuria...
 
Viimeksi muokattu:
Voi ei johnu ei sanat riitä kertomaan kuinka pahoillani olen puolestasi voimia :hug:
siobhan hyvä että kaikki kunnossa ultrassa!

vauvavakuutuksesta voitteko kokeneemmat kertoa minulle siitä ku en ole ollenkaan tutustunut aiheeseen, siis millä viikolla otetaan, paljon suurinpiirtein maksaa, mitä korvaa yms...

nukkumisesta sitten kun meille se kauan odotettu esikoinen syntyy niin sille ostetaan pinnasänky joka sijoitetaan alkuvaiheessa vanhempien makuuhuoneeseen ja sitten jossain vaiheessa siirretään omaan huoneeseen joka heti seinän takana. Olisi niin ihana alkaa jo "laittelee" vauvan huonetta, vähän pikkuremppaa ja siivousta ja kaappien tyhjennystä olisi edessä... ei kuitenkaan vielä uskalla!

linea negraa en ole nähnyt edes alkua sellasesta joten ei tietoa onko sellaista edes tulossakaan...

esikoisen saavat ovat varmaan aina siinä tilanteessa että joka paikasta aletaan työntää kaikkea mahdollista pinnasängystä vaatteisiin. Onhan se ihan kiva että sukulaiset jotka eivät kertakaikkiaan tarvii niitä enää antavat ne pois... ja varsinkin vaatteet ku eihän ne mahdu päälle ku pienen hetken niin turha pistää hirveästi rahaa niihin. Meillä vielä se tilanne ettei tästä tiedä kuin 2 lapsetonta kaveria ja sitten minun vanhemmat joten ei ole vielä tavaraa ollut tyrkyllä :)

mandalay eipä ole täälläkään vielä mitään kuplia tuntunut vaikka kuinka olen yrittänyt kuunnella itseäni tarkasti, eiköhän se vielä hetki mene siihen että ne tuntee...

painosta onko teillä noussut paino yhtään tämän ekan kolmanneksen aikana? Mä olin aivan puulla päähän lyöty ku piruttain nousin tänä aamuna vaakalle, olo on ku valaskalalla mut paino on juuri siinä missä ennen jouluakin kun viimeksi muistan käyneeni, neuvolan vaaka näytti tammikuun alussa kilon enemmän ku oli päiväpaino ja mulla oli farkut ja huppari päällä niin niistäkin varmaan tuli vähän lisää...

Kiittää muuten vinkeistä kasvatukseen ja imettämiseen liittyen, kaikki on tarpeen ku esikoista vasta pukkaa tulemaan :) muuten omaa napaa: siis melko oireeton, mitä nyt se flunssa vielä painaa päälle mut oikein jo olen ihmeissäni miten on niin normaali olo. Nälkää nyt vielä tuntuu pukkaavan vähän väliä ja vessassa saa juosta koko ajan mut siinäpä ne sit onkin...

Palaamisiin...

Minttu81 + 11+3
 
johnulle lämmin osanotto :hug:

Tänään oli jo toinen neuvola. Verenpaine huitelee omassa maailmassaan, joten sitä on tarkkailtava. Toisaalta hemoglobiini oli noussut ihan kiitettävästi, joten toinen murhe on pois. Painokaan ei ollut noussut (jippii), sitäkin on kyllä ihan tarpeeksi ilman.

Vauvan nukkumisjärjestelyistä; esikoinen saa oikean sängyn ja vaavi nukkuu ensin laatikossa, joka laitetaan pinnasänkyyn. Siitä vaavi sitten siirtyy pinnasänkyyn kunhan kasvaa :)

Janttu ja pikkuinen 12+1
 
johnu Tosi ikävä homma :hug:

vakuutus ei olla otettu kellekkään lapsista ennen syntymää, ei nytkään oteta.

paino on 4kg miinuksella lähtöpainosta, lisääkin saisi lähteä jos lähtee. Kun ennestään on niin paljon.

vauvan nukkuminen nukkuu osittain pinnasängyssä mun sängyn vieressä ja varmaan aika paljon vieressäkin.

linea negra kaikkien kolmen pojan odotuksessa tuli jo melkolailla alkuvaiheessa viivat, ekalta oli tumma pitkä viiva tuonne melkein rintojen väliin asti, tokasta tumma viiva napaan, kolmannesta jonkin verran navan yli, nyt ei ole vielä viivaa näkynyt :confused:

liikkeistä mulla on tuntunut niitä pieniä värinöitä mahassa jo jonkin aikaa, mutta iltaisin kun alkaa nukkumaan niin ihan selkeitä oikeita potkaisuja tuntuu :heart:, toisiltakin tuntuneet aikasin.
 
johnulle voimia suureen suruun :'( :hug:

vauvavakuutus otetaan ehdottomasti ihan niinkuin kolmelle edellisellekkin =)

Ensisänkynä meidän vauvalla tulee olemaan suvussa jo useita kertoja kiertänyt, hyvin palvellut ja mielettömän ihana Rottinkisänky pyörillä ja verhokatoksella :heart:

Linea negra alkaa yleensä mulla muodostumaan puolessa välissä raskautta.

siobhan ja jonetta onnea hyvistä ultrakuulumisista...hienoa että kaikki on hyvin :heart:

mammy pikaista paranemista sinulle noi taudit on aina inhottavia :(

piianappula, älä stressaa ( vaikka helpommin sanottu kun tehty ) kyllä kaikki varmasti hyvin on siellä ultrassa :heart:

Painosta, sitä on nyt tullut kilo lähtöpainosta...eli ei onneksi paljoa :D

 
Ajattelin kysyä täältä teiltä käytännön neuvoa koska luulisin etten ole ainoa vaivani kanssa. Mitä ihmeen ainetta raskaana oleva voi flunssaisena suihkia nenään kun ei saa nukuttua silmällistäkään kun on nenu tukossa :O ?? Humidose eli siis keittosuolaliuos ei vaikuta lainkaan...uuh, oon jo niin kyllästynyt tähän pyöriskelyyn että järki meinaa lähtee!!!! |O
 
Pahoittelut Johnulle ja perheelle, todella kurjaa että näin kävi :'( Jaksamista :hug:

Vakuutuksesta
, ei otettu esikoiselle eikä oteta nytkään.. Vaikka poika olikin alussa monta viikkoa sairaalassa niin lapsilla tuo maksukatto tulee nopeesti vastaan niin eipä siinä hurjia summia menettänyt.. Oisko 7 päivästä maksettu.. Muutaman kerrran ollaan poikaa käytetty yksityisellä mutta ne maksut on ollu pieniä verrattuna vakuutusmaksuihin.. Ja enkä mä tiiä saataisko edes vakuutusta toiselle ku riski keskosuuteen on olemassa..

Vauva tulee nukkumaan pinniksessä/vieressä, esikoinen nukku kainalossa ensimmäiset kuukautensa mut oli sen ansainnut kun joutu alussa olemaan niin paljon erossa mammasta.. Mä nukuin ihme kyllä sata kertaa paremmin vauva vieressä kun vauva omassa sängyssä..

Paino täällä pari kiloa miinuksella lähtöpainosta..

Nyt ei kerkee muuta kun lähetään reissuun.. Omaan napaan ei ihmeitä, supistuksia tunne jo, jes!!
 
Hyvää huomenta!!! Nyt on ahdistus tippunu pois harteilta kun sain kerrottua lähimmille raskaudesta. Laitoin tekstaria runon muodossa. Ihan hyvin kaikki otti vaikka pelkäsin etukäteen, ku tuo edellinen vasta 5kk.
Vakuutuksista: Me ollaan otettu lapsille vasta syntymän jälkeen.. mistä te muut meinaatte ottaa?
Jonetta ja rusina 11+5
 
johnulle ja perheelle suuret osanotot :hug:

paino on pari kiloa miinuksella, eikä kyllä yhtään sais tippua enää. Eikä kyllä varmaan tipukaan kun oksentelu on vähentyny.

vauva luultavasti nukkuu mun vieressä sen aikaa kun yöllä tarvii rintaa. Esikoisen aikana olin päättäny et joo, hän nukkuu pinniksessä siinä vieressä ja nostan sit vaikka kuus kertaa syömään, mut luovutin viikon jälkeen kun olin niin tuskaisen väsyny. Eli esikko nukku mun vieressä ja aina ku heräs niin tissi suuhun ja jatkoin unia :D Paljon virkeempänä heräsin aamulla. Päikkärit vauva varmaan nukkuu siinä äitiyspakkauksen laatikossa.

linea negra mulle tuli esikosta,mut vasta reippaasti puolen välin jälkeen eikä ollu kovin vahva. Ja mun mielestä mulla on vieläkin jäänteitä siitä :D

hemari 13+6
 
Johnulle paljon jaksamisia :(

Vakuutusta olen harkinnut, esikoisella jäi ottamatta eli on mennyt pitkä penni lääkärikuluihin. Oon saanut niin pahat traumat useammasta tk- lääkäristä ja päivystyksistä, että ihan mielelläni maksan siitä yksityiselle viemisestä. Kakkosen kanssa siis ei vakuutusmaksut ainakaan harmita, jos sillä säästytään tuntien jonottamiselta :)

Vauva tulee nukkumaan vieressä, niinkuin esikoinenkin. Haluan pitää sitä vauvaa mahdollisimman paljon lähellä, ja veikkaan että päiväsaikaan se läheisyys ei ole yhtä intensiivistä kuin esikoisen kanssa. Esikoinenkin saa tulla viereen, koska en mä nyt sitä toista voi omaan huoneeseen ajaa. Meillä meni nukkumishommat aina tosi helposti, 1,5- vuotiaana esikoinen siirtyi omaan sänkyyn ilman mitään itkuja ja 2,5- vuotiaasta on ollut omassa huoneessa. Sekin sujui kivuttomasti. Edelleen saa tietysti tulla viereen aina kun tahtoo. Äiti tahtois ehkä vähän useammin ipanan viereensä :D

Painoa ei ole juurikaan tullut, mutta housut kiristää ja olo on kuin norsulla. Jee.
 
johnulle jaksamista :( Todella ikävää että tässä vaiheessa vielä joku poistuu tästä ketjusta. Kohta kun alkaa varmaan olla suurimmalla osalla isoimmat keskenmenoriskit takana!

Vakuutusta en ole kellekkään lapsista ottanut. Esikoisella se olisi kyllä kannattanut olla,koska hän on todella allerginen..kuopuksella ei taas ole ollut mitään. Ei ainoatakaan allergiaa/korvatulehdusta tai mitään. Vähän on kuumeillu välillä,mutta ei muuta. Ei siis oteta tälle kolmosellekkaan.

(.) Pahoinvointi helpottaa! Ihanaa kun voi taas SYÖDÄ lähes mitä vaan (paitsi todella oksettavan hajuista paistettua kananmunaa!!). Olin kyllä eilen ennen ultraa jotenkin ihan varma että kaikki ei ole hyvin ja menin ihan tärisevänä ja silmät kyynelissä siihen ultrapöydälle, en meinannut uskoa silmiäni kun siellä olikin VAUVA. :heart: Sydän sykki ja hän siellä polskutteli menemään! Ihana pieni :heart: Innolla odotan jo ensimmäisiä liikkeitä,niihin tosin on varmaankin vielä kuukausi ainakin aikaa. Toisesta lapsesta taisin tuntea välillä viikolla 14,mutta enemmän viikolta 16 alkaen.

Mittumaaria + Lahja 11+5
 
Johnu :hug:

Vakuutuksesta Olen varannut jo tulevallekin vakuutuksen.
Vauva tulee nukkumaan minun vieressä alkuhetket, sitten pinnasängyssä.
Paino 4 kiloa noussut ja nousee vaan :whistle: mulle kertyy muutenkin tosi herkästi kaikki...

NP-ultra takana, huh. Kaikki hyvin. Pääperämitta 57,2mm ja niskaturvotus 1,3mm normaali. :heart:
Nyt nautiskelemaan tästä hyvästä olosta! :)

Pieni Tähtönen ja Pikku Viitonen 12+2
 
Voi johnu :'( Osanotot.

Vauvavakuutus Esikoinen tulossa, niin olen aikalailla pihalla kaikesta tulevasta :ashamed: Olisi mustakin kiva kuulla, miten ja milloin se kannattaa ottaa ja kannattaako ylipäätään ottaa..

Nukkuminen Pikkuinen saa pinnasängyn meidän sängyn päätyyn. Voi olla että kainaloonkin pääsee, mutta pelkään, että muserran sen jos käännyn tai jotain.. Tai jos en minä, niin ainakin mies sitten

ON Vihdoin eilen oltiin ultrassa ja kaikki oli onneksi hyvin :) Niskaturvotus 1,1 mm, eli ihan normaali. Laskettu aika yllättäen täsmäsi, vaikka oli ihan lonkalta heitetty :) Tai päivällä heitti, mutta ei lähdetty korjaamaan. Ihan ihmeellistä, kun pikkuinen oli ihan oikean vauvan näköinen :D Heilutteli ja kaikkea :D Varmaan tosiaan huomaa, että ensimmäistä odotellaan.. Osallistuin myös veriseulontaan, josta tulosten pitäisi ilmeisesti huomenna tulla. Tuloksista soitetaan, jos löytyy jotain poikkeavaa.. Kamala pelätä koko päivä, että jostain vieraasta numerosta tulee soitto..

Muuten ihan ok fiilis, maha tuntuu kasvavan ja pömpöttää jo huolestuttavasti..

Linda ja ihan oikea vauva 11+6 :heart:
 

Yhteistyössä