** Elokuiset elohiiret tammikuun tuiskeessa **

tulin moikkamaan, en jaksa kommentoida oikeen mutta käyn joka päivä lukemassa juttujanne.. oksentelen 24h/7 ja tosi huonossa kunnossa ollaan.. yöllä söin jäätelöä jotta aamu ei´olisi niin kamala ja hieman auttoi.. äskön oksensin nekin:D

tulin poksumaan rv7 !vielä 6viikkoa oksentamista luulisin:D voi voi...

menen tästä lepäilemään, ainiin mulla on tyttöolo! :D
 
edelleen äklö olo vähän väliä :x ja väsyttääää!!! tekis mieli vaan nukkua.ens ma ois vasta eka neuvola aika sillon viikkoja 9+5 <3 eilen illalla oli ihan järkky turvotus masulla,kävi mielessä välillä et hui kaksosetko tuol masussa onki :D toisaalta ois ihana mut siltiki pelottas jos oiski.. tissi jomotusta on ja masun jullimista lähes päivittäin.

maitsu83+Iltatähti 8+5 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä alkanu tosi ikävävät kasvukivut nivusten tienoilla..samanlaisia repäisykipuja kun viikolla 6-7 vaan paljon kovempia..onneks ei kovinkaa usein toistu...enimmäkseen yöllä ja illalla...

Vielä olis yli kaks viikkoo ekaan neuvolaan,,,sillo siis rv11

Mammy+mato 8+5
 
Heips!

Tänne on tullu niin paljon tekstiä viime kerrasta, ettei ehdi selaamaan kaikkia läpi. Ahkeria ootta kirjoittamaan. :)

Repäisykivuista niitä on täälläkin. Nenää kun niistää kovasti niin tuntuu alavatsassa ja aivastaminen kans.

Väsy on ehkä vähän hellittäny. Sunnuntaina aamusta ekaa kertaa oli vähän huono olo ja tuli sellainen kylmä hiki päälle. Meni kuitenkin nopeasti ohi, onnex...

Sain just tiedon, että lapsettomuus-puolella oli yhdelle palsta-kaverille tullut keskenmeno. Ja ollaan aika samoilla viikoilla... Kyllä taas pistää miettimään, että tää voi loppua hyvinkin lyhyeen. Mulla ois viikon päästä ylimääräinen ultra varattu polin puolelle. Ensin ajattelin, että perun sen, kun nuo vuodotkin loppui, mutta taidan sittenkin mennä....

*Muoks* Ai niin, oli iloinen ylläri aamulla puntarilla. Ei ole kuin 0,8 kg noussut paino plussan jälkeen. Kilo on tippunut joulun/uuden vuoden mässyttelyjen jälkeen, vaikken ole mitenkään tarkkaan katsonut, mitä syön. Olin ihan varma, että paino olisi noussut lisää. :D
 
Viimeksi muokattu:
Heips!
Neuvolassa käyty, 1,5 h meni.. huh.. huomenna labroihin ja muutaman viikon päästä sit varmaan se nt-ultra. Sydänäänetkin saatiin kuulumaan :heart: neuvolan kone sai 4.8 lasketuks ajaks, mut ei nyt vielä muuteta.. :)

Pahaolo jatkuu.. joten meen leipäilee..

Elzu 10+3 (10+4)
 
Moikka! =)

Tää on nyt huolestunu hieman.. eli pari kysymystä viisaammille jos osaatte auttaa....?

Onko teillä ollu vielä näillä viikoilla 8+4 tai 9+3 rv:llä menkkatuntemuksia mahassa? mulla on melkein päivittäin, lieviä mutta silti pelottaa..? ja toinen kysymys joka ehkä enemmän huolettaa, mulla on tullu muutaman päivän välein outoa pistävää kipua navassa/navanseudulla.. ei pysty nauramaan tai yskimään tai oikein hyvin liikkumaan.. mistähän se johtuu? Huoli on nyt suuri :'( vuotoa ei oo ollu....

Hyppy ja Kirppu 8+4 (9+3)
 
Heips taas! Yksityisellä ultra takana ja siellähän se pikkuinen potki ja heilutteli käsiään! :) viikot nyt tasan 9+0 eli laskettu aika olisi siis 15.8. tuon ultran mukaan. Oli kyllä tosi mukava lääkäri ja tosi tarkkaan tutki kaikki ja tällä hetkellä siis kaikki kunnossa. Pari kuvaakin saatiin sieltä... on kyllä sit tosi hyvä olo nyt ku on nähnyt itse omilla silmillä et kaikki ok, tulevaahan ei voi tietää mutta toivottavasti kaikki jatkuisi hyvin. Mut kyllä se reilu pari senttinen ihmisenalku vaan voi jo saada ihmisen "sekaisin" onnesta. Töihin ei kiinnosta lähtee ja väsyttää mut silti olen vaan yhtä hymyä! :heart:
 
Hienoa innoM että kaikki on hyvin! Onnea.:heart:

miimiille tsemppiä pahoinvoinnin kanssa. Toivottavasti pian helpottaa.:hug:

Hyppy jos sua kauheesti huolestuttaa niin soita neuvolaan ja kysy terkan mielipidettä. Ei ainakaan tarvitse yksin stressata.

Päksäkkä 11+3:heart:
 
Täälläkin eka neuvola takana :) Mies oli vähän aikaa mukana kunnes lähti töihin. Terkka halusi kuunnella sydänäänet vaikkei täällä yleensä ekalla käynnillä kuunnella, ja hyvin kuuluivat! Kävi naurattamaan kun kuuli tasaisen puksutuksen, onnellinen olo :heart: Inhottavin juttu oli verinäytteen ottaminen, kovin neulakammoinen kun olen.. otin myös influenssarokotteen. Verenpaine ja hemoglobiini oli ok. Kovasti saatiin lukemista ja yksi dvd, pitää kohta vilkaista mitä tietoa siellä on.. Ultra on sitte 2-3 viikon päästä, tulee kirje kotiin niin siinä on sitte tarkka päivä. Netin laskurin mukaan LA olisi 16.8, neuvolan mukaan 17.8 ja siellä varhaisultrassa laski että 18.8.. Katsotaan nyt mitä vielä KOKS:issa sanovat :D
 
mammy-: Nii toi tais olla sellainen rokote missä on jotakin ainetta sitä sikatautia vastaan mut ei sitä ainetta minkä on sanottu aiheuttavan joillekin narkolepsiaa. Terkka sano et nyt alkaa olla viimeset hetket enää ottaa sitä kun kohta alkaa olla jo suurin "epidemia-aika". Mulla ei ollut ennestään sitä sikapiikkiä niin otin nyt sitte ton ihan varmuuden vuoksi :)
 
Heips!

Onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille, innoMille ekstra :wave:

Täällä sama laulu kun niin monella muullakin, väsyttää ja oksettaa.. Eli ei mitään uutta auringon alla...

Influenssarokotteen otin jo syksyllä kun olin niitä itse pistelemässä ja sain siinä sivussa ja siitä rokotteesta puuttuu tosiaan se adjuvantti eli tehosteaina, jonka on epäilty olevan yhteydessä niihin narkolepsiatapauksiin..

Perjantaina ois eka neuvola, saa nähdä miten siellä pysyn tolpillani kun on heti aamusta.. Mies ja esikko lähtee mukaan, ehkä tuota pientä miestä vahtiessa pysyy hereillä, muuten asiat siellä niin kovin tuttuja että |O Mut kiva silti mennä :)

Huikkis 7+2(4)
 
Rokote mä otin esikoisen odotusaikana sen sikanuharokotteen, rv 15 paikkeilla. Joten tänä vuonna en ota, kun en normaalistikkaan ole ennen ottanut flunssarokotteita.

Talvitakki, mulla on viime talvelta jäljellä reilun kokonen toppatakki, jonka ostin esikoisen odotusaikana. Vielä mahdun tuohon toiseen pienempään talvitakkiin, jota käytänkin niin pitkään kuin vetoketju antaa myöten :D
 
Näin siinä käy kun ensiksi hehkuttaa kuin hyvä olo on ollut pari päivää, tänään sit en kerinnyt syödä aampulaa ennenkun aamulla lähdin julkisilla kaupunkiin päin, sain pidätellä ettei oksennus lennä!! :x Eli ei taidakkaan olla täysin etovaolo kokonaan lähtenyt pois..

Hyppy: voisko noi pistävät kivut navan/alamahan ympärillä olla juuri niitä repäisykipuja kun kohtukasvaa ? Jos huolettaa voithan soittaa neuvolaan ! :)

Rokote: En ole mitään rokotetta ottanut itselleni enkä lapsellekkaan ( muutakun ne mitkä kuuluvat rokotesuunnitelmaan ), joten en taida nytkään ottaa mitään rokotetta.

Talvitakki: Varmasti pärjään ihan hyvin tolla nykyisellä takilla, jos en nii sit otan vaikka laskettelu takin käyttöön viimesille talvipakkasille jos on pakko, sitä käytin esikoisenki aikaan joskus rv 25 vielä..

majj & 9+0 POKS :heart:
 
moikkelis kaikille..
:attn:eek:on siis vanha vilivaltteri, kävin vaihtamas nimee. :p

hyppy: ne on varmastikin niitä kohdun kasvukipuja, mul oli kans ekasta ja tokasta lapsukaisesta aikas kovat kivut. Mut nyt kun aikaa on niin vähän edellisestä raskaudesta, niin ei oo yhtään kipuja.

rokotteesta sen verran et mä otin kyl viimevuonna sen sikalenssu rokotteen koska mul on astma. Vanhemmalle pojalleni otin kanssa sen ja influenssan kans. Ja aattelin ottaa jatkossakin jos tarvis.

Talvitakit kyl pysyy samana.. en kyl ala ostaan sen takia uutta.

Pahaa oloo pukkaa, mut tosiaan tipassa olo auttoi. Sai vähän nestetasapainoo takasin. Närästääkin ihan tuhottomasti. Mul on raskauspahoinvointi kestäny muissa raskauksissa 15 vk asti ja varmaan tässäkin kestää. : /

Semmosta utelisin muilta että onkos kellään ollu keskosvauvaa? Mun vanhempi poika synty keskosena hätäsektiolla rv 36. Olin lapsivesipunktiossa jatkuvien sappikohtausten takia ja piti tarkistaa lapsen keuhkojen kypsyys. Ekalla neulalla tuli pelkkää verta ja toisella veristä lapsivettä. Mun olo alko huonontua ja lapsen sydänäänet romahti alas. Mut kiikutettiin äkkiä käyrälle ja 3 kertaa sydän löi ja sen jälkeen lopahti kokonaan. Sit mentiinkin LUJAA! Mut nukutettiin ja minuutin päästä synty hengittämätön poika. Yritettiin elvyttää ja sit laitettiin hengityskoneeseen. Siitä sit pikku hiljaa alko ite hengitteleen. Mun sappi poistettiin samalla leikkauksella ja nukutuksella. Oli mahtavan kokonen leikkaushaava, 45 metallihakasta. 2vk oltiin sairaalassa. Vuoden verran seurattiin koko ajan kehitystä, koska synnytyksessä oli happivajetta. Mut nyt ainakin on menoo täynnä oleva miehen alku..
Toinen poika synty kans leikkauksella samasta pystyhaavasta. Mul oli maksahepatoosi eli maksantoimintahäiriö ja raskausmyrkytys. Yritettiin käynnistää, muttei mitään tapahtunu ja sit päätettiin leikata. Ja tää kolmaskin ymmärtääkseni tulee kans sektiolla...
Semmosia synnytystarinoita mulla oli... että kolmatta tässä ootellaan jännityksellä... ;)

vipe80 ja tahvo 10+5
 
Kiitos kaikille! :) Toivottavasti kaikki vaan menis nyt hyvin! Päivä kerrallaan. Pysyy, jos on pysyäkseen!

Neuvolassa käyty myös. En kaikkia lippuja ja lappuja halunnut, kun ne jo tuolla laatikossa edellisestä kerrasta on. Neuvolalääkäri on 25.1 (en tiedä ultrataanko) ja aika pitäis tulla NP-ultraan. Seulonnat otettiin. Neuvolantäti sanoi, että jos vuotoja tulee, niin sitten vaan lähetettä hakemaan ja kurkkaamaan tilanne. Ei kannata jäädä kotiin miettimään. Sain vielä purkin foolihappoa mukaan :)

Inhottavia nämä kipeet finnit naamassa :( Ja tosiaan vasemmalta puolelta munasarjoista löydettiin hyvänlaatuinen kysta ja se varmaan voi aiheuttaa myös jotain kipuja. Kaikki kuitenkin ok.

innoM + Pulla 6+4
 
Viimeksi muokattu:
innoM Siis otettiinko sulta jo nyt ne sikiöseulonnat down ym? :O Mä kun kävin neuvolassa rv 8+1 (8+3 ultran mukaan ) niin eivät suostuneet silloin vielä ottamaan kun oli liian aikaista. Sit jouduin käydä labrassa rv 9+6, ne taisi sanoa meillä neuvolassa et seula pitäs ottaa rv 9+0-11+0 välillä, jotta olis luotettava.

Rokote viime vuonna sikapiikin otin, tuskin nyt tänä vuonna...

tapaaminen Olis kiva homma, mutta tosiaan täältä on niin hirmuinen matka, että ei onnistu : / jotain 400km väliä...
 
vipe oot ihailtavan rauhallisella mielellä, vaikka synnytykset ollu molemmat ns epäsäännölliset ja esikoinen vielä synty niin ettei hengittäny! Itse jännitän jo nyt synnytystä ja sen jälkeistä aikaa, kun esikoinen syntyi kipeenä tai sairastui heti synnytyksen jälkeen. Oltiin jo ehditty kotiin kun sairaus huomattiin ja sit tulikin kiire lastenklinikalle. Päivästä oli kiinni et selvis. Tässä raskaudessa ilmeisesti sitten jotkut testit tehdään et vältytään samalta. Silti pelottaa.

Itse otin sikarokotteen n. vuos sitten, esikoiselle ei otettu. Nyt en osaa yhtään sanoa otanko vai en. Katsotaan sitten kun tulee neuvolassa puhetta.

Ylihuomenna ultra!!!!!

hemari 11+2
 
Nyt taas aikaa ku työpäivä ohi...
menkkatuntemuksista niitä on vaihtelevasti muutamana päivänä viikossa, eivät kuitenkaan ole voimakkaita, ihan vaan sellainen tuntemus ku menkat olis aluillaan... repäisykipuja ollut silloin tällöin ku nousee nopeasti sohvalta tai vaikka aivastaa...

tapaaminentaitaa minun osalta valitettavasti jäädä koska on täältä sen verran susirajan takaa ajomatkaa et ei ihan usein tule käytyä sielläpäin...

rokotteestakantani on jyrkkä ei, viimeksi otin sikapiikin ja siitä n. 2-3 viikkoa eteenpäin on sikiön kehitys loppunut, se että oliko se piikin syy sitähän ei koskaan saada tietää mutta enpähän ainakaan tällä kertaa ota mitään piikkejä niin ei ainakaa tarvii miettii sitä jos sattuisi sitten keskenmeno tulemaan. Tiedä tuota, paljonhan siitä on syksyllä ollut kirjoituksia että olisi aiheuttanut keskenmenoja ja kohtukuolemia...

sydänäänistäsanoi lääkäri että niitä voi minulla olla vaikea saada kuulumaan kun on kohtu niin taaksepäin kallellaan. Siinäpä sitten vastaus siihen että olisiko järkevä tilata se laite jolla ne kuuluu, tulis varmaan vaan neuroottisuus esille jos sen hommais :)

Seulonnoistasanottiin myös minulle että niitä ei voi ottaa vasta kuin 9+0-11+0 välillä ja itse sain myös ohjeen mennä sinne labraan vasta sitten kun tulee se kutsu sinne äitipolille ultraan niin siitä sitten 2 vk aikaisemmin.

Aikooko kaikki muuten ottaa ne veriseulonnat ja sit ne niskapoimuhässäkät? mulla ei siis kokemusta ennestään niistä mut jotenki tuntuu että pelottaa jo valmiiksi se homma mut silti olen varma että haluan tietää! On tämä raskausaika vaan yhtä epävarmuutta ja huolta....:|
 
Niin ja Hyppy, mulla ainakin oli myös noilla viikoilla menkkamaista jomotusta, ja muutaman päivän kävinkin tiheesti vessassa tarkistamassa ettei vaan ole verta tullu. Mut kaipa ne kuuluu sitten vaan :) Alkuraskaus on tosi stressaavaa aikaa kyllä... Jokaista pistosta mahassa saa pelätä. Tsemppiä sullekin huoliin!
 
Minttu Mä en osallistunu veriseulaan enkä halua tietää mitään riskilukuja. Ultraan kyllä menen ja siellä niskaturvotus mitataan. Ja myös rakenneultraa menen ja sielläkin saa tutkia kyllä kaikki. Eli siis en missään nimessä ole ultria ja tutkimuksia vastaan, ainoastaan down-veriseulan jätän väliin enkä myöskään mihinkään lapsivesinäytteisiin osallistu jo sellaista ehdotetaan.

Enkä tiennykään et toi rokote voi aiheuttaa keskenmenoja! En siis ota sitä. Helppo päätös :)
 
Rokotteesta En todellakaan ota sitä! Possurokotetta ei ole kellään meen perheessä, eikä tule!
Talvitakista Joudun kyllä ostamaan uuden:D sen verran tiukka on jo masun kohdalta.
Seulat Kaikeen muuhun osallistun paitsi toiseen sokerirasitukseen mun mielestä ihan turha mulla ei ole ikinä ollut sokeriarvoissa mitään vikaa joudun aina testiin ylipainon vuoksi.:( Mua ällöttää koko koe tulen siittä todella huonovointiseksi...
Np-ultra olisi kuun lopussa jännittää pirusti onko siellä yksi vai kaksi???:LOL:
 
Hemari minulle neuvolassa tarjottiin siis nyt tällä kertaa ihan sitä tavallista influenssa rokotetta, siitähän en tietenkään ole kuullut ikinä mitään onko tullut keskenmenoja tms., siitä sikapiikistä josta viime vuonna oli kauhea vöyhötys päällä alkoi tulla kesän ja syksyn mittaan mediassa juttua et olis aiheuttanut kaikkea...

mut eikös täällä joku jo maininnutkin että nykyiseen influenssarokotteeseen olis lisätty possurokotetta, vai luinko aivan väärin... Miehen kanssa vaan puhuttiin että tällä kertaa en ota yhtään mitään ylimääräistä! Äitinikin sanoi että herranjumala ei hänellekään silloin kauan sitten ole mitään piikkejä annettu ja 4 tervettä lasta on saanut. Mä ku en vaan tiedä tuosta asiasta tarpeeksi niin parempi olla ottamatta. Voihan se olla että ovatkin aivan turvallisia...
 

Yhteistyössä