Elokuiset Elohiiret 2011 **joulukuu**

Heippa!

Kinkut ja laatikot syöty, ja ihan liikaa suklaata :ashamed:
Kylmäsavu ja graavikalan jätin väliin, muuten normaalia jouluruokaa. Mä kyllä jatkossakin vältän ne kalat, kun se listeriariski on kuitenkin olemassa. Jos sen tartunnan sattuu saamaan ei voi ketään muita syyttää kuin itseään. Mulla on yhden kaverin vauva kuollut pariviikkoisena listerioosiin. Enkä halua ketään pelotella asialla, että aika pitkälti pärjää ihan normaalilla
" maalaisjärjellä"
Mut tässä hieman listeriosista tietoa:

Listerioosi


Listeria monocytogenes on grampositiivinen aerobinen sauvabakteeri, jota esiintyy maaperässä, eläimillä ja suoliston normaalifloorassa. Tartunnan voi saada elintarvikkeiden, erityisesti pastöroimattomien meijerituotteiden sekä tyhjiöpakattujen ja graavisuolattujen kalatuotteiden välityksellä. Bakteeri voi lisääntyä jääkaappilämpötiloissa ja voi säilyä vuosia.



Listeribakteeri voi läpäistä istukan ja infektoida istukan, lapsiveden ja sikiön. Sikiö voi saada tartunnan myös synnytyksen yhteydessä synnytyskanavasta, jolloin tauti ilmenee vasta päiviä tai viikkoja synnytyksen jälkeen. Infektio ei kuitenkaan aina tartu äidiltä sikiölle.

Raskauden aikaisesta listerioosista voi seuranta keskenmeno, sikiökuolema, ennenaikainen synnytys tai vastasyntyneen varhainen infektio. Vastasyntyneelle voi kehittyä aivokalvontulehdus päiviä tai viikkoja synnytyksen jälkeen (myöhäinen listerioosi), mutta listerioosi voi parantuakin ja raskaus jatkua.



Listerioosi on harvinainen, ja raskaudenaikaisia listeria -tapauksia todetaan Suomessa 10-30 vuosittain. Perinataalikuolleisuus (syntymänläheinen) on n. 30-40% ja neonataalikuolleisuus (vastasyntyneisyyskausi) vastasyntyneen infektiossa n. 35-55%.



Taudin itämisaika on 7-70 vrk, mutta useimmiten oireet alkavat 2-3 vrk kuluttua tartunnasta. Listerioosi ilmenee raskauden aikana yleensä kuumetautina. Muita oireita voivat olla, selkäsärky, ripuli ja oksentelu. Kohdun supistelu tai arkuus voivat viitata kohtuun levinneeseen infektioon.



Listerioosiin on olemassa lääkehoito, mutta taudin hoito voi olla vaikeaa. Raskauden aikana hoito aloitetaan yleensä pelkän epäilyn perusteella, koska varhain aloitetulla hoidolla voidaan pyrkiä estämään sikiön ja vastasyntyneen infektio.


Ennaltaehkäisy:



*
Vältettävä pastöroimattomia maitotuotteita, pehmytjuustoja, tyhjiöpakattuja kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalatuotteita, mätiä ja pateita
*
Listeria voi lisääntyä jääkaappilämpötilassa, hyvä noudattaa "parasta ennen" päivämäärää
*
Pakastevihannesten kuumentaminen ennen syöntiä
*
Lihan huolellinen kypsentäminen (yli 70 Celsius astetta
*
Raakojen tuotteiden säilyttäminen erillään kypsennetyistä


Dokumentti julkaistu: 28.10.2010
 
Vetäsin tuossa 4 (!!) perunaa ja jauhelihakastiketta,joka oli pakko höystää aurajuustolla..:p ja tuntuu silti että on hirvee nälkä..:ashamed:

Raitikselle Tuplasti onnea, tuli ihan tippa linssiin.:) :heart:

mä oon huomannu että tän raskauden myötä oon alkanu kauheesti miettimään "pahoja" asioita.. Ylleensä oon semmonen luonne, et otetaan vastaan se mikä tulee, mutta nyt.. Tänään soitin miehelle itku kurkussa töihin, ku alko pelottaan et edellisen raskauden aikainen munuaisvaiva uusii tässä raskaudessa. Joo,sehän auttaa kauheesti kun nyt sitä itken..:/
Mulla on eka neuvola 17.1. Täällä ultrataan alkuraskaudessa joka neuvolakäynnille, sit kun on viikkoja jo hyvin, niin kuunnellaan äänet vaan dopplerilla.
Jottain piti kommentoida vaan en muista mitä. Pitää lukasta uudemman kerran ja kommentoida sitten.:)
Tuulis joka ei kuollakseenkaan muista mikä rv....:ashamed:
 
Raitikselle tupla onnittelut. :flower:
Jouluherkut on nautittu ja kaikki maistui liikaakin.:$
Etovaa oloa on päivittäin jos ruokailuväli jostain systä menee liian pitkäksi, ongelman olenkin ratkaissut hedelmä välipaloilla.:) Rinnat on edelleen todella arat ja varmaan turvonnu jo yhden kuppikoon lisää, kivaa etsiä imetysliivejä sitten aikanaan kuppikoosta F tai G???:eek:
Turvotusta, kiukuttelua, ja väsymystä....oi tätä alkuraskauden ihanuutta.:LOL:
okaasan & itu rv6+3
 
Tirlittan1968
Ihanaa Joulu on taas vuodeksi ohi. Itse aika sekavissa fiiliksissä. En jotenkin uskalla ilointa vielä raskaudesta sillä olen "ihan varma" että tämäkin menee kesken niinkuin meni maaliskuussa. Silloin en ollenkaan ajatellut keskenmenon mahdollisuutta ja kun se meni kesken en mitenkään halunnut asiaa tunnetasolla käsitellä. Nyt ajattelen että jos en ajattele koko raskautta niin mahd. keskenmenokaan ei voi sitten niin satuttaa. Ehkä nämä ajatukset johtuu näistä hormooni heittelyistä ;) Huomaan myös liikuttuvani television mitä hölmömmistä ohjelmista melkein kyyneliin saakka.
Mukavaa iltaa kaikille
 
Olipas tänne tullut tekstiä, sitten viime lukeman :D Pitää lueskella, kun aikaa liikenee.

Raitapaidalle ihanat tupla onnittelut :) :heart:

Joulu sitten oli ja meni. Olipas ihana viettää pitkästä aikaa joulua :) edellisestä kerrasta olikin jo kaksi vuotta. Onneksi ei vielä ainakaan ole kamalan huono olo alkanut. Väsymys on sitäkin suurempi. Töissä voisin vaan nukkua, jos voisin ja muutenkin väsyttää kamalasti. No, lupaan levätä, kun kiire ensin helpottaa :) Haju- ja makuaisti on herkistyneet aivan ylenmäärin :O Söin äsken valmiiksi maustettua nuudelia, eikä maistunut samalta kuin ennen :( Olisikohan muuten fiksua soittaa neuvolaan ensi viikolla? Silloin pääsisin jo viikolle 6 :D Vai onko liian aikaista silloin varailla neuvola-aikaa?

Hyviä välipäiviä kaikille! :heart:
 
Ihania ultrakuulumisia sinulla raitapaitainen :heart:

Soitin tänään neuvolaan ja ajan sain vasta 21.1. joten sinne asti pitäisi jaksaa odottaa... ei millään malttais!
Siellä laskivat LA:ksi 17.8. mutta itse kyllä epäilen että ultrassa siirtyy eteenpäin, koska mulla on ollu todella pitkiä kiertoja ja neuvolatädin mukaan sitä ei tarvitse ottaa huomioon laskettua aikaa laskettaessa :confused:
Ilmoittelen sitten ensimmäisen ultran jälkeen, virallista tietoa lasketusta ajasta.

Onnea kaikille uusille odottajille :flower: Meitähän on jo todella iso porukka :heart:

Ruusulainen ja masukki (neuvolan mukaan 6+5)
 
ruusulainen: Mulla toisessa raskaudessa heitti kierto ennen raskautumista 28-50päivää. Sillonki laskettiin vikoista menkoista sillä 28päivän kierrolla, ultrassa ois sitten muutettu la, jos ois ollut tarvetta mutta meillä vauva vastasi kuitenkin viikkoja. Eli taitaa olla yleinen käytäntö,et lasketaan sillä 28pv ja muutetaan jos tarvis.

Mä oon jo miettiny asiaa niinkin pitkälle,kun ens vuojen elokuun loppupuolelle.:D oon nimittäin alkanu harkita,jos meniskin oasiin synnyttään oyksin sijasta? oon kuullut siitä tosi paljon hyvää ja vaikka molemmat synnytykset oysissa menneet ihan ok, mutta kuitenkin on jäänyt mieltä painamaan se ettei kuunneltu riittävästi tai tarjottu vaihtoehtoja esim.kivunlievitykseen tai ponnistusasentoon. ekassa en ollut oikein perehtynyt asiaan ja tein niinku käskettiin ja tokassa olin niin kipeä siinä vaiheessa kun kätilö tuli paikalle, etten saanut sanottua enää mitään.. nyökyttelin vain, kun kysyttiin et haluanko epiduraalin. No onhan tässä vielä aikaa pohtia asiaa,mutta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. ;)

hopeful: mä varasin neuvola ajan jo rv 5+6, oli pojalla 1v neuvola niin samalla sitten varasin, tuskin nuo kieltäytyy aikaa antamasta jos liian aikuse tillaa.
 
Onnea Hypylle ihanista ultrakuulumisista!:heart:

Ja Raitikselle tuplaonnea! Ihanaa.:heart:

Tervetuloa taas uusille!

soitin neuvolaan jo melkein plussattuani ja varasin ajan niin sain valita semmoisen ajan mikä mulle parhaiten sopii. Ja meillä on vielä neuvolassa muuttamassa tästä meidän vierestä keskustaan (ihan syvältä) joten kerkesin vanhassa käymään. On nää säästöhommat niin mukavia!:(

Päksäkkä 9+3:heart:
 
raitisihana uutinen :heart:

Uusille tervetuloa :)

( . ) Arki palailee pikkuhiljaa...Esikolla alkaa tosin koulu vasta 10.1 joten viel on kotosalla pitkään :) Viel olis kolome pitkää yötä ultraan...sekavaa ko ei oikein tiedä mitä ajatella,välillä olen ihan varma et siel jotain kasvaa,useimmiten muuta kun varma...välillä en muista koko asiaa...väsyttää PALJON!!yöllä vetäsen 10 tuntii ja päälle parin tunnin päikkärit :ashamed:
 
Kävin hieman alennus myynneillä yksinäni pyörimässä, ja mukaan tarttui yks 56cm nalle fleece-haalari, oli pakko ostaa kun maksoi vaan 5€ ! :ashamed: Minä joka muka en koskaan osta näin ajoissa mitään ! :whistle: Näytin sit sitä miehelle joka tokas, että tua on varmaan ystäväsi vauvalle ( kaveri sai eilen vauvan ! :) ) mutta johan pyöri silmät päässä kun sanoin säästäväni sen elokuulle saakka. Annan sit tuan vaikka lahjaksi jollekkin jos tässä jotain käy..
 
(.) Koko päivän olen kiukutellut, huutanut, valittanut, itkenyt ja silti ei olo tunnu paranevan. Tuntuu, ettei mies ymmärrä ja sanoikin, että "nytkö sä jo ton alotit" (raskaudesta tiedetty vähän yli viikko). Ei ole ketään kelle puhua, kuin te ihanaiset, joten tulin tänne purkamaan tämän kiukun (mistä lie edes tullut). Anteeksi ja kiitos että sain purkautua :ashamed:
 
Viimeksi muokattu:
Raitikselle mahtavan suuret onnittelut :flower: Mäkin toivoin salaa mielessäni kaksosia kun meillä on suvussa niitä ollut ja nyt jo pari sukupolvea välissä.. :rolleyes: Mutta ehkäpä siinä yhdessäkin on taas riittämiin hetkeksi :D

Mä ostin viime keskiviikkona noi pahoinvointirannekeet apteekista, en tiedä onko oikeasti hyötyä, mutta tuskin haittaakaan, niin en uskalla niitä ranteistani pois ottaa ettei olo huonone :D Siellä apteekissa ei niitä kyllä osattu kehuakkaan.. Ja niin siis tänäänkin pönttöä halailtu, että ei niin suurta apua kuitenkaan..

Mullakin haju ja makuaist tosi herkkiä, ennen hyvältä tuoksuneet/maistuneet oksettaa.. Ja sitten mua oksettaa antaa esikoiselle ruokaa(tietenkään kun ei ite tee mieli) ja vaihtaa vaippaa :D ei ihan normaalia kun ennen ei oo tehnyt mitkään tollaset asiat heikkoa :ashamed: Ja niitäkin asioita kun kuitenkin täytyy tehdä ;)

Rinnat on hiukan arat, ja mä kun imetänkin vielä tota ekammaista.. Tarvis varmaan sekin lopettaa kokonaan tässä lähitulevaisuudessa..

Mun piti niin jouluna kertoo tästä raskaudesta, mutta jotenkin ei vaan vielä uskalla..

Hei ja mulle tuli np-ultraaika: se olis sitten 17.1 :heart:


-Fanny- ja vaavi 9+1 (kyllä tää aika sittenki menee aika nopeeasti) =)
 
Hei!! Täälläpäs olis yks elokuinen mukaan,jos vain mahtuu ;)

Osaako joku sanoo,millon tää nenän tukkoisuus lakkaa? Kun tuntuu,että aina on röörit tukossa.. Ja hengästyttää :)

Viel lisäilen,että ikää olis 23 ja synnyttää pitäis K-PKS kait. Näkee sit kun pääsee niin pitkälle ;)
Kiva kun joku täältäkin päin. :wave: Eli K-PKS:aan minäkin meen synnyttämään. =) Ja mulla on kans nenä tukossa, aamuöisin haittaa erityisesti nukkumista. Ja mullakin clomivauva tulossa.
 
Hei !

Vieläkö mahtuu joukkoon....? Täällä sellainen joulu yllätys , että huh huh :D
Ensimmäinen lapsi syntyi 2007 ja sitä lapsettomuushoidoilla väsäsimme ja 10 hoito, meille pojan toi.
Nyt pari vuoden yrityksen ja kolmen hoidon jälkeen tuli ihan luomu ylläri!
Tänään tein sen testin mikä näyttää viikot ja näytti, että 3 vko sitten hedelmöittyminen tapahtunut.
Laskurilla katsoin, että la 27.08.2010 synnyttämään mentäis K-HKS .
Ikää itselle on kertynyt jo 33v ja esikoinen on juuuri täyttänyt 3v.

Huiii kun jännittää T: Leppis
 
Varhaisultrassa käyty ja siellähän pieni sydän sykki :heart: Lääkäri sai lasketuksi ajaksi jo 9.8, saa nähdä muuttuuko vielä np-ultrassa. Vaikka eivät taida kovin helposti muutaman päivän takia muuttaa aikaa.

Kovasti oon ollut viluinen ja kuvotustakin ollut paljon enemmän kuin esikoisesta.. Lisäks väsy vaivaa, tyttö tykkää herätä jo kuuden-seiskan välillä ja mammaa kovasti vielä nukuttais. Onneksi mies on tän viikon lomalla niin saa herätä tytsyn kans joka toinen aamu :)
 
Vitamiineista vetelen noita Multi- tabsin (?) raskausvitskuja. Ja tuntuu ettei nekään riitä tekemään olosta pirteää...

Raitis, vau! Hurjasti onnea kaksosista! <3

Itseäni väsyttää ja kiukuttaa aivan älyttömästi. Oon ollut kuin takapuoleen ammuttu karhu jo useamman viikon. Kivaa aikaa miehelle ja sukulaisille, kun tuntuu että kaikki ärsyttää ja paljon! Olen ottanut yhteen mm. foliorullan kanssa niin että itku tuli. Viime raskaus oli tältä osin helpompi, nyt mun hermot on olemattomat.

Vapaapäivien aikana vetelin 2-3 päikkärit per päivä, ja 12 h yöunet ja mikään ei riitä. Oon yrittänyt lisäksi liikkua paljon ja syödä noita vitamiineja + vitamiinipitoisia ruokia, mutta mikään ei auta. Pirtempiä aikoja odotellessa...

Aineenvaihdunta on myös kokenut totaalisen stopin, edellisessä raskaudessa ei ollut tätä ongelmaa. Aineenvaihduntaa kiihdyttävät ruoka-aineet käytössä, ja kaikki mahdolliset lisäkuidut käytössä jos vaikka alkais jossain vaiheessa auttamaan. Tulipa nyt valitettua... :)
 
Empäs oo muistanu päivitellä tilannnetta tänne :) Kävin viime tiistaina ultrassa ja siellä se pienokainen polski ja sydän sykki :) Lääkäri vain veikkasi jotta ei ois niin pitkällä mitä viimesistä menkoista laskettu tulis.. No se selviää sitten tammikuun lopussa kun np ultra on.
 
Onnea Raitikselle hyvistä ultrauutisista!

Kivaa kun muutkin on pahalla tuulella. Mulla palaa pinna edelleenkin vähän turhan helposti lasten kanssa. Mutta kaikkein paihin joulun aikana oli meidän isä, joka on siis laiska kun mikä ja passauttaa itseään täällä sitten mulla kun äiti on vieraana. Sanoin sille sitten jonkun kerran aika tiukasti, suurinpiirtein kuin lapselle (ja se siis käyttäytyi kuin pahainenkin kakara), että nyt laitat noi roskat roskiin, muuten se jää mun tehtäväksi. Nauroi räkäisesti mutta teki kuitenkin. Se ukko tarvis enemmän jöötä...

Mutta tosi paljon tulevat isovanhemmat ilostui, siitä ei voi valittaa. Suurempi ongelma on tuo tuleva isä joka on edelleen tosi mörtsinä tästä :(

Huomenna on eka neuvola. Saas nähdä koska saadaan np-ultra-aika.

Siobhan ja Plutte 9+0
 
tupla onnittelut raitikselle

huomenna ois varhaisultra ja en muuten ois varannu aikaa mut oli niin epävarma olo, joo ei o enää.. kohta kaks päivää melkein asunu vessassa ku tuntuu et tulee yrjö.. :x ja joo eilen mukava siivota koiran oksennuksia ympäri taloo.. :x
sit taas torstaina ois jo neuvolakin et pääsee turvotustaankin esitteleen..:D

(.) aivan järkyttävä pallomaha, viikkoja 7+4 ja näytän siltä ku oisin ainaki neljännellä kuulla.. ja salata pitäis np-ultraan asti.. ei taida onnistua: /

mut tää lähtee ny maate jännittään huomista ultraa..

anooj ja pähkinä 7+4
 
Mä yritän täällä yövuorossa kestää hereillä... Ihan kamala väsymys, apua! Ei meinaa kestää päivälläkään hereillä, saati sitten koko yön :( Ihan kammottava pahoinvointikin on ollu koko yön, yäk!

Mä luulen, että ne pahoinvointirannekkeet on humpuukkia. Mihin ne muka perustuu??

Kuinka moni teistä aikoo ottaa äitiyspakkauksen? Mä otin ekalle lapselle, mut en tykänny. Kaikki jäi käyttämättä. Muille oon ottanut rahana ja ostanut mieleisiäni vaatteita :D En ota nytkään.

MiukuMauku ja mato 7+0
 
äitiyspakkauksesta: me ei oteta äitiyspakkausta, jossei se oo toooosi ihana. Otettiin ekalla ja tokalle, niin tuntuu ettei tarvii kolomatta.
Äiti soitti eilen, ei puhunut vauvasta tai raskaudesta mitään.:/ kahdesta ekasta se on ollut aidosti iloinen, mut kolmas tais olla liikaa.:D Joo, eipähän äitin tarvii tästä vauvasta huolehtia, vaikka ei oo tarvinnu hoitaa muitakaa.. no eiköhän tää tästä, mielenkiinnolla ootan mitä se anoppi tuumaa..:vampire:

Nyt toiselle aamupalalle, jotta jaksaa oottaa lounaaseen. mun elämä pyörii vaan ruuan ympärille.:ashamed:

Tuulis ja ipana 6+5:heart:
 
Onnea Raitapaidalle tuplasti :heart: ja kaikille muillekin hyvistä ultrakuulumisista.

Oireista, vähän kuvotusta ja etomista, mutta ei vielä muuta. Saa nähdä alkaako oireet vahvistumaan. Ensimmäisessä raskaudessa oli kyllä tosi vähän mitään alkuraskauden oireita, joten voi olla että nyt selviän myöskin helpolla.

Äitiyspakkaus en taida ottaa tällä kertaa. Ensimmäiselle otettiin, mutta nyt ollaan saamassa paljon vaatteita kavereilta.

Vitamiineista en oo nyt syönyt mitään. Täytyykin tänään muistaa käydä apteekista ostamassa jotain.
 
Äitiyspakkaus: En vielä tiedä otetaanko vai ei, pitää katsoa sit kun 2011 vuoden pakkaus tulee esille ! Esikosta otettiin, ja vaikka ei niitä vaatteita oikeastaan käytetty mun mielestä se oli silti kiva ottaa, eikä se rahakaan kovin suuri ole ! :)

Mä näin viime yönä unta että saatiin ultrassa tietää kumpiko tulee, ja nyt harmikseni en tietenkään enään muista kumpiko oli ! :D

majj & 7+1
 

Yhteistyössä