@lyrae, sori, katsoin ap. kirjoittajan väärin! Onpa tosiaan raudat sulla alhaalla. Mä oon nyt syönyt Obsidania joka toinen päivä 2x100, saa ottaa samalla kertaa, jos vatsa kestää. Olen ottanut ne aamupalan yhteydessä, jolloin syödään myös marjoja, että tulee jotain C-vitamiinia siihen mukaan. Kaverin oli käsketty ottaa Obsidania 2x100 joka päivä, ihmettelen, ettei sulle suositeltu isompia määriä?
Soitin tiistaina neuvolaan, että saisiko sinne jo tulla, kun olen näin kauan odottanut eikä tilanne ole muuttunut mitenkään. Mutta ei. Sen sijaan lähettivät terkan eilen kotiin täydessä suojavarustuksessa. Naapurit varmaan nyt pelkää, että meillä on korona...
Verenpaine oli yhtä matala kuin tähänkin asti. Liuskatesti puhdas. Sf-mitta otettiin ekaa kertaa, oli alakäyrällä, mistä terkka vaikutti huolestuneemmalta kuin minä itse. Esikoisen aikana oli ensin alakäyrällä, sitten sen alapuolella ja lopulta lähti taittamaan. Pari kertaa ultrattiin ekstraa eikä mitään poikkeavaa löytynyt. 3,5- kiloinen reilu puolimetrinen lapsi sieltä syntyi jo ennen laskettua aikaa, joten turhaan huolehtivat. Toka lapsi meni ala- ja keskikäyrän välillä, syntyessään oli pienempi esikoista. Kolmas meni keskikäyrällä, oli isoin tähän mennessä, mutta hänestä sainkin vatsalihaserkauman. Nyt olen tietoisesti välttänyt kaikkea ylimääräistä syömistä, jotta erkauma ei pahenisi eikä raskausdiabetes puhkeaisi, kun ei tuota arkiliikuntakaan juuri tule etätöissä.
Sydänääniä hän yritti pitkään saada mukanaan tuomalla kotidopplerilla kuuluviin voimakkaina. Se ei oikein onnistunut; äänet kyllä kuuluivat, mutta vähän hennosti. Kone näytti sykkeet oikein sopiviksi. Vauva liikkuu niin paljon, etten lainkaam epäile sydämenkin lyövän mitä parhaimmin. Ihmettelin enemmän sitä dopplerointitapaa: alkuun etsi ääniä sieltä, missä potkut tuntuvat - siellähän ovat raajat?! Kun lopulta kysyin, onko tuo paras paikka, siirtyi toiselle puolelle vatsaa, ja sieltä kuuluikin hetken aikaa voimakkaampi naputus. Vauva liikkui vähän väliä, mutta hän ei hirveästi vaihdellut dopplerin paikkaa.
Vielä yksi asia, mitä ihmettelin, oli pohdinta siitä, missä vauvan pää on. Niinkuin sillä tässä vaiheessa olisi mitään väliä?!! Ei kai kukaan vauva odottele syntymää raivotarjonnassa 10-12 viikkoa... Hoitaja oli tosi sympaattinen, mutta kovin kokeneelta ei vaikuttanut. Varasi mulle uuden ajan kolmen viikon päähän ja toivon totisesti, että silloin pääsen oikeaan neuvolaan.
Ai niin, labraan saa kuulemma mennä hemoglobiinin takia vaikka olisi oireitakin. Että ei oikein ole logiikkaa tässä terveydenhuollon hommassa.