~Elokuiset 2020~

@merin Nyt menee jo paremmin täällä! Kuurin vika päivä menossa ja oireet asettui silloin oisko ollut toisena päivänä. Sitä osaa taas kummasti eri tavalla arvostaa omaa terveyttään kun ensin sairastaa (y)

Tosi harmi toi sun kestoflunssa, nuha, mikälie nyt onkaan! Kun just tää että normaalisti jäis varmaan noteeraamatta mutta tää "älä tule sairaana" sotkee sitten niin että pakko pelata varman päälle.:unsure:

KeepGoing 21 +6
 
Hienoa, että menee paremmin, @KeepGoing!

Noita koronaennusteita katsoessa alkaa kyllä huolestuttaa, että me elokuiset (ja varsinkin mahdolliset heinäkuiset) joudumme myös synnyttämään yksin. Vaikka sanotaan, että mies saa olla synnytyssalissa mukana, niin miehen työkaverin mies oli ainakin samantien käännytetty sairaalalta kotiin eikä saanut tulla mukaan ollenkaan. Ilmeisesti ei ollut edes sairaana tms.

Omat synnytykset olleet sellaisia, että siellä synnytyssalissa ei ole hirveästi aikaa edes mennyt. Ja jos salit on varattu, joutuu pahojenkin supistusten kanssa pärjäämään ties missä muissa tiloissa salin vapautumista odotellessa. Kamala ajatus, että yksin pitäisi kestää.
 
@merin Höh, hankalaa tommonen jatkuva tukkoisuus. Mulla on nyt allergialääkkeet auttaneet ja selvästi saan oireita omista kissoista (ulkona on ihan ok, mutta kun tuun sisälle, alkaa aivastuttaa).

@KeepGoing Hui, hurja tilanne! Hyvä, että helpotti antibiooteilla.

Mulla on myös välistä tullut särkyilyä ja supisteluja liikkeessä. Ja ruianlaitto on välistä tuskaisaa. Ei ollu edellisissä raskauksissa tämmöstä, oliskohan sitten iästä kiinni. Maha on aika valtava näin reiluun puoleenväliin. :D

Huomaa, että ajatukset on jo pitkälti äitiyslomassa. Jään ensin kesälomille kesäkuun alussa ja siitä äitiyslomalle heinäkuun puolessavälissä. Ei meinaa enää olla töissä samalla lailla motivaatiota...

Toi kyllä jännittää, jos joutuuki synnyttämään yksin. :( No, kolmas jo, ni kai se sieltä vaan putkahtaa menemään... :D

lyrae 22+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Haa, luin terveyskirjastosta, että raskauden aikana limakalvoturvotus on yleistä, mikä voi tukkia sivuonteloa. Tästä varmaan on nyt kyse ja päälle allerginen nuha. Viikonloppuna oli taas oireeton olo, mutta tänään särkee otsaa. Jospa suolasuihke ja öljytipat vähentäisivät tuota turvotusta, ja pääsisin neuvolaan ylihuomenna.

Nyt on 25 viikkoa täynnä. Aika tuntuu menevän kiihtyvällä vauhdilla. Kuopuskin on tuntenut potkuja. Ja hän on edelleen sitä mieltä, että hänelläkin on ihan pieni vauva masussa. :)
 
Moikka moi! Kävin tänään neuvolassa ja siellä oli joku sijainen joka oli tosi tarkka kaikesta ja kyseli vaikka mitä ja mulla meni melkein 1,5h!
Kysyi tosta edellisestä synnytyksestä kun oli niin nopea että miten ollaan miehen kanssa asiaa käsitelty vai ollaanko mitenkään... Tässä raskaudessa saisin kuulemma käynnistyksen ihan vaan ton edellisen synnytyksen perusteella ja laittoi nyt jo lähetteen äitipolille että ottavat sitten loppuraskaudessa tarkempaan seurantaan. Vähän hassu olo tosta vaikka toisaalta rauhoittaa mieltä kun tietää että tilannetta seurataan ja käynnistyskin on mahdollinen jos siltä tuntuu.
Vauvan sykkeitä kuunneltiin pariin kertaan kun hänellä oli niin kova riehuminen päällä ❤

Mulla venähti eilen selkä lapsia kylvettäessä ja suihkuttaessa illalla ja yö oli tosi tuskallinen, tänään ehkä tässä päivän mittaan on helpottanut vähän.

KeepGoing 22+2
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Heippa hei!

Meille ei kuulu varsinaisesti mitään uutta. Neuvolassa kävin, ja hemoglobiini oli pikkuisen alakanttiin (111), joten aloitin rautalisän. Kantoreppu tuli postissa ja vaikuttaa tosi kivalta. Vielä pitäisi malttaa pikku hetki ennenkuin pääsee kokeilemaan. :) Mitään muuta ei olla vielä ostettu, enkä ole edes päättänyt minne lähden synnyttämään, vaikka kaikki sitä kyseleekin. :D Onhan tässä vielä neljä kuukautta aikaa. :D

Jonkun verran ollaan nimiäkin mietitty sen jälkeen kun selvisi että tulokas on poika. Ollaan miehen kanssa aika samoilla linjoilla nimen kanssa - tykätään ihan sellaisista perinteisistä, ehkä vähän vanhahtavista suomalaisista nimistä. Ehkä se lopullinen päätös syntyykin vasta sitten kun ollaan nähty lapsi. :)

22+3
 
Olipa sulla @KeepGoing tarkka sijainen siellä! Mulla oli varattu vain puoli tuntia tuolle rv 22-24 käynnille. Mutta en mä nyt sinnekään päässyt, vaan pääsin... koronatestiin.

Soitin aamulla ohjeiden mukaan terveysasemalle ja kysyin, miten menetellä tämän ikuisen nuhan ja neuvolakäyntien kanssa. Sieltä vastasi joku aksentilla suomea puhuva hoitaja, joka ei oikein edes kysynyt mitään tai miettinyt vaihtoehtoja vaan alkoi suunnilleen saman tien täyttää koronatestin kysymyslomaketta. Kysyttyään noin 17 kysymystä (no, siltä se tuntui), hän yhtäkkiä sanoi:"Olisikohan sulla poskiontelontulehdus?" Mutta silti jatkoi kaavakkeen loppuun ja lähetti testaukseen. No, onpa nyt sekin koettu, mutta inhottavaa se näytteenotto kyllä oli. Tulokset tulee huomenna tai ylihuomenna. Olisi sekin aikamoista, jos tauti olisi kestänyt 1,5 kk mutta kukaan muu perheestä ei olisi saanut tartuntaa. Ja ironista kyllä, nyt illalla on taas ihan oireeton olo. Aamut yleensä hankalimpia.
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing
Heippa hei!

Meille ei kuulu varsinaisesti mitään uutta. Neuvolassa kävin, ja hemoglobiini oli pikkuisen alakanttiin (111), joten aloitin rautalisän. Kantoreppu tuli postissa ja vaikuttaa tosi kivalta. Vielä pitäisi malttaa pikku hetki ennenkuin pääsee kokeilemaan. Mitään muuta ei olla vielä ostettu, enkä ole edes päättänyt minne lähden synnyttämään, vaikka kaikki sitä kyseleekin. Onhan tässä vielä neljä kuukautta aikaa.

Jonkun verran ollaan nimiäkin mietitty sen jälkeen kun selvisi että tulokas on poika. Ollaan miehen kanssa aika samoilla linjoilla nimen kanssa - tykätään ihan sellaisista perinteisistä, ehkä vähän vanhahtavista suomalaisista nimistä. Ehkä se lopullinen päätös syntyykin vasta sitten kun ollaan nähty lapsi.

22+3
Kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta tämäkin. Mekin on aina haluttu nähdä lapsi ensin, ja kakkosen nimi itse asiassa vaihtui siinä vaiheessa. Muilla pysynyt samana ainakin ensimmäinen etunimi. Me ollaan nyt pohdittu, mitä ihmettä tehdään ristiäisten kanssa. Kummiksi ajateltu serkku konfirmoitaisiin vasta kesällä, mutta jos rippikoulut siirretään, niin ties milloin se sitten toteutuu. Ja jos kokoontuminen on yhä rajattu kymmeneen henkeen, niin eipä sinne sitten sopisi oman perheen lisäksi kuin pappi ja kummi ja kaksi muuta. Edellisille on pidetty ihan kunnon juhlat ja samalla vähennetty ystävien tarvetta kyläillä erikseen vauvaa katsomassa kotona alkuaikoina.
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Hiljaista on... Kaikilla kaikki hyvin? Kuten ennakoitavissa oli, koronatesti oli negatiivinen. Mutta turhaa oli sekin kärsimys, nimittäin kun soitin uutta neuvola-aikaa, niin ei sinne sittenkään saa mennä, vaikka testi oli negatiivinen eikä mitään kontakteja ole ollut perheen ulkopuolisiin puoleentoista kuukauteen (paitsi rakenneultra). Alkaa niin ärsyttää... Voi olla, ettei tämä limakalvoturvotus ja sen aiheuttamat oireet lopu ennen kuin synnytykseen. Jos vauvalla on kaikki hyvin, niin samapa tuo sitten on, mutta kai niillä neuvolan tarkastuksilla näin loppuraskaudessa sentään joku funktio on??? Voihan tässä puhjeta vaikka diabetes tai raskausmyrkytys tai mitä vain, mitä pidemmälle mennään.
 
Hei kaikki!

En ole aikoihin saanut tänne kirjoitettua, mutta olen kyllä käynyt lukemassa teidän muiden kuulumisia. Ihana kun olette vielä täällä!

Paljon on tapahtunut viime viikkojen aikana. Ollaan ostettu talo, ja viime viikonloppuna oli muutto. Tavarat ovat vielä aivan levällään. Fyysinen kuntoni on on ollut hyvä, ja lapsella ultran mukaan kaikki hyvin (poika tulossa). Mutta psyykkisesti olen tosi stressaantunut ja kuormittunut. Unet ovat hukassa, enkä jaksa tehdä mitään ylimääräistä pakollisten töiden lisäksi. Huomisen sokerirasituskokeen jouduin perumaan, koska tiedän että en selviä 12h syömättä tämän stressin ja unettomuuden keskellä. Onneksi terkka ymmärsi asian. Perheen sisälläkin on ollut huolta, ja sitten vielä tämä korona-aika.. Kaikki nämä lävähtivät päälle samaan aikaan, kun minulta alettiin ajaa alas mielialalääkitystä. Siihen saakka odotusaika menikin ihanan tasaisella mielellä, ja pienistä uniongelmista huolimatta pärjäsin varsin hyvin..

Anteeksi, että tästä tuli nyt tällainen vuodatus. Mutta kiitos jos jaksoitte lukea. Jospa tämä tästä helpottaisi. Eniten pelkään sitä, että tuo pikkuinen kärsii tästä kaikesta :cry:

Hyvä juttu @merin että testi oli negatiivinen. Mutta ihme juttu, että siltikään ei pääse sinne neuvolaan :rolleyes:

Hedvig ja pojanpallero 24+2
 
@merin No on kyllä kurja homma, että ei pääse, vaikka sit maskin kanssa tai jotain? Mulla on ajoittaista tää tukkoisuus ja onneks helpottaa kodin ulkopuolella, kun ei hengitä kissankarvoja, niin neuvolassa pääsin viimeks käymään. Vähän jännittää, onko ens viikolla mikä tilanne, kun pitäis mennä...

@Hedvig Kurjaa kuulla, että oot kuormittunut. :( Mä kans huomaan, että varsinkin tää koko korona-aika kuormittaa kyllä runsaasti. Mä uskon, että vauva kyllä pärjää siitä huolimatta. <3 Koitat vaan saada helpotusta tilanteeseen millä vaan, mikä toimii. Mä ainakin sinnittelen aina liian pitkään (muutama burnout parin vuoden sisään, josko hiljakseen alkais oppia...), vaikka ihan hyvin vois delegoida ja sanoa, että nyt ei onnaa, sekä kotona että töissä. Tosi hyvä, että terkka ymmärsi ton sokerirasituksen tilanteen.

Mun pitäis kai mennä sokerirasitukseen uudestaan, mut ihan kauheen innoissani en oo menossa labraan jonottelemaan tässä tilanteessa. Oisin mieluummin toivonu, ettei tarttis. :/ En kyllä oo ees jaksanu selvitellä, millä viikoilla piti, kun ei oo neuvolastakaan muistuteltu... :D

Otin väsymyksen tienoilta työterveyteen yhteyttä, kun en pysy työpäiviä hereillä, vaan torkun iltapäivästä usein. Ne ei ihan ymmärtäneet, vaan luulivat ensin, että oon alkuraskaana. :D Sanoin vaan, että ei ku siinä "energisessä" keskiraskaudessa... No, eivät oo nyt sit vastanneet mitään, ehkä pitää valittaa neuvolassa. Oon ruvennu syömään lisärautaakin, jos olis siitä. Nestemäinen näyttää sopivan vatsalle, kun kaikista muista tulee kovat kivut.

lyrae 22+6
Edit. Näköjään viimeks olin laskenu viikot väärin. :D
 
Tsempit kaikille sitä tarvitseville! @Hedvig tää korona-aika on muutenkin kuormittavaa ja siihen vielä lisäksi huolta perheestä, muutto ja lääkityksen alasajoa niin ei ihme että tuntuu! Vauva kyllä varmasti pärjäilee hyvin, ethän ota lisästressiä siitä ❤ toivon että sulla helpottaa pian olo:)

@lyrae mulle sanottiin että 24-28 olis ne viikot kun pitäis uudestaan käydä sokerirasituksessa ja suositteli mieluummin myöhäisempää ajankohtaa joten aattelin mennä vasta ihan joskus sillon vikalla mahdollisella viikolla

Mä olen nyt ollut pari päivää imettämättä, 2v 3kk kesti tämä taival. Joka kerta aiheuttaa kyllä äidille tunnemyrskyn tämä, tänäänkin kun poika meni päikkäreille niin katselin sitten nukkuvaa lasta ja itkin. No, eiköhän nämä tissit ole ansainneet hetken lomaa! :D

Mulle tuli jo eilen aika äitiyspolille heinäkuulle, nopeasti meni lähete ja antoivat ajan, vau(y)

Hyvää viikonloppua kaikille!

KeepGoing 22+6
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: lyrae ja Hedvig
Heippa ja hauskaa vappua vaan tänne kaikille! Täällä on juhlittu lasten kanssa kera ilmapallojen, saippuakuplien ja erilaisten pihapelien. Munkkeja paistettu ja syöty ja simaa maisteltu. :)
Vajaa 2 vuotta sitten leikattu napatyrä (tai lähinnä siis se arpi) on alkanut vihoitella, nyt oon teippaamalla saanut pysymään kivut aisoissa. Raskaus sujuu muuten ok ja maha kasvaa. Töihin ilmoitin että jään äitiyslomalle ja Kelaan laitoin jo hakemukset menemään. (y)

Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia?

KeepGoing 23+6
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
Moi!

Meillä meni vappu ihan kotona. Vappupäivänä syötiin vähän tavallista parempi aamiainen ja join pari lasia itse tehtyä simaakin.

Maha on (täysin yllättäen :D) jatkanut kasvuaan, ja liikkeitäkin tuntuu nyt päivittäin. Multa jäi kyllä kaikenlaiset "kuplat" ja "lepatukset" välistä, ja siirryttiin suoraan ihan rehellisiin moukkuihin. Edelleenkään ei ole mitenkään raskas olo, ja jollen hetkeen katso alas niin saatan unohtaa koko mahan, ja sitten kun näen vaikka oman heijastukseni jostain niin oikein hätkähdän, että mikä hitto.

Me ei olla edelleenkään tehty mitään järkeviä ostoksia vauvalle. Sairaalaan ostettiin kaksi melkein identtistä asua kahdessa eri koossa (50 ja 56) ja toivotaan että jompi kumpi niistä on sen kokoinen että kehtaa lähteä kotiin niissä. Lisäksi olen tilannut netistä kapaloliinan, pari tuttia, pari (tosi nättiä) tuttinauhaa ja muutaman kestovaipan. That's it. Pitäisi kai pikkuhiljaa yrittää keskittyä johonkin järkeväänkin kuten vaunuihin, hoitopöytään ja turvakaukaloon.

Tunteetkin heittelee välillä ihan laidasta laitaan. Suurimman osan ajasta oon ihan OK ja innoissani tulokkaasta, mutta välillä semmoinen pieni paniikinpoikanen nostaa päätään. Kun ei ole niitä lapsia ennestään, eikä yhtään tiedä mitä on tulossa. Ja kun elämästä on 36 vuotta mennyt ihan tosi kivasti ilman lapsia, ja nyt yhtäkkiä se onkin muuttumassa. Mitään sellaista ei ole, etten uskoisi että me pärjätään tai että musta ei olisi äidiksi. Tiedän että on. Mutta kyllä se muutos silti jännittää ja ajoittain jopa pelottaa. Itse synnytystä sen sijaan en osaa pelätä yhtään. Tämmöistä tänne.

Lämmintä tulevaa viikkoa kaikille!
 
Meillä oli rauhallinen vappu kans, käytiin metsäretkellä ja paistettiin nakkeja.

Ennen vappua oli neuvola. Vaikka mun maha on valtava, niin ilmeisesti kohdun sf-mitta oli pieni, joten sain yhden lisäkäynnin. Ja hb oli vaan 101, joten sain nyt sit lähetteen ferritiinin mittaukseen. Toivottavasti voi ottaa sokerirasituksen yhteydessä, ens viikolla pitäis sekin kärsiä.

Parina yönä oon nyt herännyt keskiselän särkyyn, että on ollut pakko nousta ylös ja ottaa särkylääkettä. En tiiä, mistä toi nyt tuli. Alaselkää ennemmin oisin veikannu, kun siinä on vanha välilevyn pullistuma, joka ennen raskautta vihotteli vielä. Ja silleen se alaselkä on kyllä vähän viallinen, että noiden selällään tehtävien tutkimusten jälkeen en aina meinaa päästä ylös tutkimuspöydältä. :D Neuvolassaki piti sydänäänten kuuntelun jälkeen vähän haeskella, että miten ne jalat taas toimikaan. :D

Mut ton hb:n suhteen oon sinänsä iloinen: selittää väsymyksen. Mähän torkun about joka päivä sohvalla ja jos en, nukahdan, kun saan lapset unille. Lisärautaa söin jo pari viikkoa ennen hb:n mittausta, joten jos se varastorauta on tosi alhaalla, toivon, että tarjoovat mahdollisuutta rautainfuusioon. Vatsa ri kestä oikein mitään muita rautalääkkeitä, ku nestemäisen Maltoferin, muut aiheuttaa voimakkaat kivut. Ja tuosta nestemäisestä ei mitään. :unsure:

lyrae 24+2
 
Moi,

Kiva, kun edes jokunen käynyt kirjoittelemassa!

Vauva potkii ja potkii, on se niin hauskaa, kun noita raajoja ja muitakin ruumiinosia alkaa tuntea mahan läpi käteen ihan konkreettisesti.

Neuvolaan ei ole menemistä, mun tukkoisuustilanne ei ole muuttunut mihinkään. Mennään sitten vissiin ilman neuvolaseurantaa tämä raskaus. On jo mietitty miehen kanssa kotisynnytystäkin, ei nimittäin todellakaan houkuttelisi mikään ilman miestä yksin eristyshuoneessa avaruuspukuisen henkilökunnan kanssa synnyttäminen... KUN MULLA KERRAN EI OLE KORONAA, vaan mikä lie kroonistunut limakalvoturvotus / lievä sivuontelontulehdus. Eri asia tietysti, jos oikeasti olisi korona tai edes jotain tarttuvaa.

Mitäs muuta... Taaperon kanssa ollut erittäin haastavaa viime päivinä. Haastaa isompien kanssa riitaa ärsyttämällä heitä tahallaan eikä tottele mitään käskyjä eikä kehotuksia. Huomion puutettakaan ei pitäisi olla, olen leikkinyt ja pelannut ja touhunnut kaikenlaista kanssaan. Myös sisarukset yrittäneet, mutta siitä ei tule mitään, kun pienempi rettelöi joka asiasta.

Raudastakin ollut juttua. Mulle sanottiin puhelimessa neuvolasta, että voisin ottaa 2xObsidanin joka toinen päivä mieluummin kuin yhden joka päivä. Saattaa kuulemma imeytyä paremmin. Olen nyt sitä sitten kokeillut. Tosin en yhtään tiedä, mitä hemoglobiini on, se on mitattu ainoastaan silloin tammikuussa ekaa ultraa edeltävissä labroissa. Silloin oli 116. Välillä kyllä väsyttää tosi kovasti täälläkin, mutta se nyt voi johtua mistä vain.

Täällä pähkäillään, menevätkö koululaiset ensi viikolla kouluun vai eivät. Olisi kiva, että voisivat mennä, mutta onko oikeasti järkevää ottaa tartuntariskiä juuri ennen kesää. Käyvät vielä koulua, jonne suurin osa kulkee julkisilla, mikä taas lisää riskejä verrattuna siihen, että kaikki tulisivat kävellen lähikouluunsa.
 
Viimeksi muokattu:
@merin mä oon ollut myös tukossa ihan alkuraskaudesta lähtien ja käynyt kyllä normaalisti neuvoloissa ja ultrissa. :) nyt varmistin teratologisesta että saan käyttää kortisoninenäsuihketta ja tukkoisuus hävisi samantien. :)

Parashan olisi ottaa rauta tabletti kerrallaan, jos ottaa 2 päivässä niin toinen aamulla ja toinen illalla. Kannattaa myös kokeilla eri valmisteita, itse syön ferrodania, siinä on mukana c-vitamiini joka edistää raudan imeytymistä. :)
 
@merin mä oon ollut myös tukossa ihan alkuraskaudesta lähtien ja käynyt kyllä normaalisti neuvoloissa ja ultrissa. nyt varmistin teratologisesta että saan käyttää kortisoninenäsuihketta ja tukkoisuus hävisi samantien.

Parashan olisi ottaa rauta tabletti kerrallaan, jos ottaa 2 päivässä niin toinen aamulla ja toinen illalla. Kannattaa myös kokeilla eri valmisteita, itse syön ferrodania, siinä on mukana c-vitamiini joka edistää raudan imeytymistä.
Kiva @lyrae, että teillä pääsee neuvolaan kuitenkin! Täällä ei... Eikä edes koko terveyskeskukseen. Juuri mies soitteli sinne, kun pitäisi pistää kolmas erä punkkirokotetta muuhun perheeseen. Heti sanoivat, että jos tulee mitään hengitystieoireita, ei saa tulla. Ja käytävät on kiinni, asiakkaat noudetaan ilmoittautumisaulasta (on täällä erittäin pieni). Mulle sanottiin, kun soitin sieltä lääkäriaikaa saadakseni jonkun paperin allergisesta / kroonisesta oireilusta, että (oireiden syystä riippumatta) on mentävä Laaksoon tai Kivelään - no mitä siellä tekisin, sieltähän niitä tarttuvia tauteja sitten saisikin. Neuvolaan tulijat vielä tarkistetaan kuulemma erikseen ennen vastaanottoa hengitystieoireiden varalta.

Yksi kaveri joutui loppuraskaudessa ottamaan kahta eri astmalääkettä ja lisäksi antihistamiinia saadakseen itsensä "oireettomaksi", jotta pääsi neuvolaan. Hänellä siis ei ole diagnosoitu astmaa. Mutta tämäkin kuulemma vasta rv. 36 jälkeen, sitä ennen ei saanut yrittää.
 
@merin Varmaan Appelsiiniomenalle piti mennä? Ihan älytöntä kyllä toi, että ne pitää sua jonain tartuttajana, vaikka erikseen testattukin! :rolleyes:

Mä sain tulokset labroista, sokerit normaalit. Varastorauta 12, kun viitearvot 15-125 (mitkä jo itessään on alhaiset). Sain vaan neuvolasta ohjeen syödä joka päivä 100mg. Kuulostaa musta tosi vähältä. Oon niin hemmetin väsyny kaikki päivät ja hengästyn pahimmillaan puhuessa enempi.

Me kans pohditaan, onko järkeä laittaa astmaatikkolasta kouluun kahdeksi viikkoa. Ja nuorempi haluais eskariin, mutta kannattaako. :confused: On nää ihan älyttömiä aikoja.

lyrae 25+2
 
@lyrae, sori, katsoin ap. kirjoittajan väärin! Onpa tosiaan raudat sulla alhaalla. Mä oon nyt syönyt Obsidania joka toinen päivä 2x100, saa ottaa samalla kertaa, jos vatsa kestää. Olen ottanut ne aamupalan yhteydessä, jolloin syödään myös marjoja, että tulee jotain C-vitamiinia siihen mukaan. Kaverin oli käsketty ottaa Obsidania 2x100 joka päivä, ihmettelen, ettei sulle suositeltu isompia määriä?

Soitin tiistaina neuvolaan, että saisiko sinne jo tulla, kun olen näin kauan odottanut eikä tilanne ole muuttunut mitenkään. Mutta ei. Sen sijaan lähettivät terkan eilen kotiin täydessä suojavarustuksessa. Naapurit varmaan nyt pelkää, että meillä on korona...

Verenpaine oli yhtä matala kuin tähänkin asti. Liuskatesti puhdas. Sf-mitta otettiin ekaa kertaa, oli alakäyrällä, mistä terkka vaikutti huolestuneemmalta kuin minä itse. Esikoisen aikana oli ensin alakäyrällä, sitten sen alapuolella ja lopulta lähti taittamaan. Pari kertaa ultrattiin ekstraa eikä mitään poikkeavaa löytynyt. 3,5- kiloinen reilu puolimetrinen lapsi sieltä syntyi jo ennen laskettua aikaa, joten turhaan huolehtivat. Toka lapsi meni ala- ja keskikäyrän välillä, syntyessään oli pienempi esikoista. Kolmas meni keskikäyrällä, oli isoin tähän mennessä, mutta hänestä sainkin vatsalihaserkauman. Nyt olen tietoisesti välttänyt kaikkea ylimääräistä syömistä, jotta erkauma ei pahenisi eikä raskausdiabetes puhkeaisi, kun ei tuota arkiliikuntakaan juuri tule etätöissä.

Sydänääniä hän yritti pitkään saada mukanaan tuomalla kotidopplerilla kuuluviin voimakkaina. Se ei oikein onnistunut; äänet kyllä kuuluivat, mutta vähän hennosti. Kone näytti sykkeet oikein sopiviksi. Vauva liikkuu niin paljon, etten lainkaam epäile sydämenkin lyövän mitä parhaimmin. Ihmettelin enemmän sitä dopplerointitapaa: alkuun etsi ääniä sieltä, missä potkut tuntuvat - siellähän ovat raajat?! Kun lopulta kysyin, onko tuo paras paikka, siirtyi toiselle puolelle vatsaa, ja sieltä kuuluikin hetken aikaa voimakkaampi naputus. Vauva liikkui vähän väliä, mutta hän ei hirveästi vaihdellut dopplerin paikkaa.

Vielä yksi asia, mitä ihmettelin, oli pohdinta siitä, missä vauvan pää on. Niinkuin sillä tässä vaiheessa olisi mitään väliä?!! Ei kai kukaan vauva odottele syntymää raivotarjonnassa 10-12 viikkoa... Hoitaja oli tosi sympaattinen, mutta kovin kokeneelta ei vaikuttanut. Varasi mulle uuden ajan kolmen viikon päähän ja toivon totisesti, että silloin pääsen oikeaan neuvolaan.

Ai niin, labraan saa kuulemma mennä hemoglobiinin takia vaikka olisi oireitakin. Että ei oikein ole logiikkaa tässä terveydenhuollon hommassa.
 
  • Vau!
Reactions: KeepGoing
Miten @lyrae, mentiinkö teillä tänään kouluun? Meillä koululaiset olisivat omasta puolestani voineet mennäkin, mutta mies on niin suojeleva tulevaa vauvaa kohtaan, että halusi heidän pysyvän ennen kaikkea raskauden takia kotona. Toki meillä kaikki isovanhemmatkin ovat riskiryhmässä, eikä ole kiva vältellä heitä koko kesää.

Koulusta onneksi sanottiin, että oppimisen takia sinne ei tarvitse mennä ja annettiin vanhempien itse päättää. Nuoremman lapsen luokasta kolmasosa jäi kotiin, vanhemman osalta en tiedä.
 
@merin Esikoisella oli siitepölystä oireita, niin jäi kotiin. Ei se ees paljoa aivastellut, mutta kun ohjeet oli noin. Nuorempi meni eskariin ja on ollut ihan onnessaan. Nuo eskarit ovat ulkona kaikki päivät nyt keväällä (luontopäiväkoti), joten en silleen usko, että herkästi tarttuis.

Eikä, mä olin ymmärtäny, et labraan ei sais mennä oireisena? Olitteks Helsingissä? Just vähän aikaa sit mulla oli se sokerirasitus ja sanottiin, et ei sieltä tartu, ku oireisena ei saa mennä. Tosin sulla nyt toi tilanne on ihan älytön, ei oo muuttunu mihkään ja testiki otettu... Viikon päästä mun pitäis varailla ferritiinin mittaukseen kontrollia. Iteki ihmettelin tota 100mg vaan rautaa kyllä, yks kaveriki sanoi syöneensä 200/pvä.

Mun selkäkivut on herättäneet joka yö nyt melkein 2vko ajan. Sain viikon saikkua keskiviikkona, mut oon silti tehny töitä 4-5h per päivä, kun oon vähän kriittisessä roolissa tällä hetkellä töissä. Kipu herättää 3-4h päästä nukkumaanmenosta ja on pakko nousta ja ottaa Panadolia ja laitan lämpötyynyn. Sit tunnin päästä helpottaa ja saan ehkä torkuttua sohvalla lisää. Yhdessä raudanpuutteen kanssa välillä aika töttöröö-olo. :LOL:

lyrae 26+0
 
Onpas sulla ollut kummallinen terkkari kotikäynnillä @merin! Toivotaan että seuraava tarkastus on tosiaan siellä neuvolassa. (y)

Meillä meni eskarilainen eskariin ja kasiluokkalainen kouluun torstaina. Lukiolainen jatkaa etänä ja pienet kotona kuten muutenkin.

Mä oon yrittänyt harrastaa liikuntaa ihan mahdollisimman paljon koska se auttaa jaksamaan tätä hullunmyllyä. Pari kertaa viikossa kahvakuulatreeni joka käy varsinkin alakroppaan ja 1-2 kertaa viikossa käsitreeni painojen kanssa, lenkkeily koiran kanssa (tosin koiran takia lyhennetty noin 4km mittaisiksi). Selkä ollut nyt suht ok, mutta napatyrä/arpi vaivannut enemmän ja oon aika vahvasti teipannut sitä ja siitä on kyllä ainakin jonkun verran apua. Lisäksi oon tehny sitte vaihtelevasti joogaa tai pilatesta. Kaveri kysyi jos lähdettäisiin polkujuoksemaan, mieli tekis mutta luulen että en kuitenkaan pysty :unsure::LOL:

Sokerirasituksen varasin yhtenä yönä kun en saanut nukuttua, sain ajan kuun loppupuolelle rv28 tienoille. Unet on tosi huonoksi menneet, herään tosi herkästi milloin mihinkin ja uudelleen nukahtaminen on tosi vaikeeta. Päivisin koitan aina edes levätä hetken aikaa nuorimman päiväunien aikaan, joskus onnistuu jopa pienet päikkärit ottaa. :sleep:

En ole edelleenkään hankkinut mitään, hyvin on aikaa siihen vielä ja loppupeleissä ei paljoa ole mitä tarvitsee. Turvakaukalo täytyy ostaa ja nyt pähkäillään kahden vaihtoehdon välillä että kumpi ostetaan. Vaatteita sain kaverilta jonkun verran samoin täytyy käydä varastosta läpi että mitä siellä on säilössä.

Hyvää viikonloppua! :giggle:

KeepGoing 26+0
 
Moi!

Mulla oli viikon alussa toka sokerirasitus, jossa samalla katsottiin vauvan reesustekijä (kun olen itse negatiivinen). Sokerirasituksesta tosi hyvät tulokset ja vauva on perinyt reesuksensa multa, joten ei senkään suhteen tarvita mitään jatkotoimenpiteitä. Torstaina neuvolassa otettiin ekaa kertaa myös sf-mitta, ja se osui aika tarkalleen sinne keskikäyrälle. Kaiken kaikkiaan siis tosi tavanomaisesti menee. :)

Matkahuolto toi tänä aamuna meille vaunut, rattaat ja turvakaukalon, ja niiden kanssa ihmetellessä menikin aamupäivä. Enemmän liikkuvia osia kuin Ikean kalusteissa. :D Yritettiin ensin ilman ohjekirjaa, mutta pakko se oli sitten kaivaa nöyränä esille.

Eilen alkoi jo 27. viikko. Huhhuh. Toisaalta tuntuu että tässä on tosi vähän aikaa jäljellä, ja toisaalta sitten taas että vielähän tässä on koko pitkä kesäkin välissä. Kesälomaa odotan kyllä jo kovasti, erityisesti heinäkuun ekaa viikkoa kun meillä on mökki varattuna viikoksi tästä Etelä-Suomesta ❤.
 

Yhteistyössä