**** ELOKUISET 2010 TOUKOKUUSSA ! **** 1 vauva syntynyt !!!!

Sartsa83
neitim No juu, tuo on vähä ikävämpi tilanne. :/ :hug:

n11na Kelan äitiyspäiväraha on etuutta niin kuin kaikki kelasta saamat tuet (sairauspäiväraha, vanhempainetuus, kotihoidontuki, opintotuki... jne jne). Niissä veroprosentti on vähintään 20% ja sitä ei voida enään laskea alaspäin. Jos aikasempi veroprosentti on ollut jo esim. 25%, voi katsoa, pystyisikö sitä hieman laskemaan, mutta suosittelen ettei sitä laske siltikään, sillä sillon siitä seuraa mätkyjä.

tukivöistä Mullakin on anitan baby belt, se joku semmonen missä on ns. "ohut" vyö osuus joka puolella + sitten masun päälle tuleva kaistale.. tuo ei tue mun selkää niin kun sen pitäs, eli isommalta alueelta. Tarvii varmaan käydä metsästää toisenlainen tukivyö jostakin. Mulla tuo maksoi uutena 40e muksutallista.

Sartsa ja herra pähkinä 26+1 :heart:
 
Kiitos linkistä!!

vauva nukkuu meidän sängyn vieressä omassa pinniksessä niinkuin aikaisemmatkin lapset paitti että nyt pinnis on uudempi kitisemätön versio :LOL:
pojat on siirtyneet omaan huoneeseen esikoinen 2v ja kakkonen 6kk kun hän nukkui tosi pienestä alkaen pitkiä pätkiä yöllä tosin kuin esikoinen..
nyt vanhemmat pojat nukkuu viereisessä huoneessa yhdessä ja hyvin tuntuu uni heillä maittavan.

Tukivyö. anitan tukivyö jonka ostin esikon raskausaikana on ollut joka raskaudessa käytössä on hyvin laadukas ja olen sen aina pessyt käsipyykissä.

Ja tänään sitten päätin että käyn kuitenkin siellä yksityisen 4d:ssä jyväskylässä. jotenkin tuntuu että se on niin mukava kokemus että haluan sen käydä tässä viimeisessäkin raskaudessa. se on nyt 20.5. ja silloin on viikkoja 26+5

kantojutuista, mulla on se hug a bub jo esikoisesta ja olen siittäkin tykännyt mutta tilasin nyt sen manucan jo valmiiksi kun reppu oli lainassa kakkosella ja tykkäsin kovasti ja tuo on sellainen jota voi käyttää ihan jo vastasyntyneelle. kesällä noi liinat on tosi kuumia vauvoille ja siksi niiden käyttö jäi vauva aikana vähälle edellisessä pikku vauva ajoissa..

HÖ mä yritin etsiä tänään prismasta puoli potkareita kun mun mielestäni kietasu body ja puoli potkarit on alle kahen kuukauden ikäisellä vauvalla olleet ihan ykkös vermeet pukea ja pitää niin nyt en löytäny yhtään kappaletta pristmasta??!! kai niitä vielä tehhään muttei prisma niitä vaan oo ottanut myyntiin mikkelissä..

pitää etsiä jostain tokmannilta tai cittarista tms..



 
Hmmm, nyt pitäis päättää... Mulla on jo tuo Manducan kantoreppu, joka tuli eilen postissa :heart: Mutta tarvisinko vielä sen liinankin erikseen, vai onko ihan tyhmää hankkia kaks kantovermettä? Reppua tulis varman käytettyä enemmän ulkona/asioilla, liinaa ehkä kotona (?). Mut yhelläkin vois pärjätä, kai.... äääh, vaikeeta :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murske:
Alkuperäinen kirjoittaja Marlin:
Soitti just rasituksen tulokset. Kahen tunnin arvo oli 8.6 ja raja on just tuo 8.6. Aiko laittaa ravitsemusterapeutille lähetteen tuon viimesen arvon takia.
Oh, onko raja noin alhainen? Mulle ilmoitettiin 2 h rajaksi 10. Apua, mulla kans korkee sit... Entä mikä on Suomen systeemeissä 1 h raja, tiedätkö?
Netistä nuita arvoja kattelin, ja vaihtelevat täällä suomessakin vissiin kunnittain? Mutta siis täällä Oulussa menee niin että, paasto 5.1, 1h 10 ja 2h 8.6.

Tosin netistä löysin Oulun omahoidon sivuilta tämmöstä:
Raskausdiabetes on kyseessä silloin, kun kahden tunnin sokerirasituksessa yksikin arvo on patologinen. Normaaliarvot ovat 5,1 mmol/l (0-arvo), 10,0 mmol/l (1 tunnin arvo) ja 8.7 mmol/l (2 tunnin arvo).(Vuodelta 2008)

Ja sitten taas terveyskirjaston sivulta:
Verinäyte Verensokerin paaston raja-arvo (mmol/l) 5,3 1t 10,0 2t 8,6 (Vuodelta 2010)
 
POKS 27+0 :D
Että viimeistä kolmannesta sitten viedään...

Tota tukivyötä oon kans miettiny, että jokohan pitäs ottaa käyttöön, kun tuntuu että välillä liikkuessa maha ikäänkuin hölskyy välillä aika ikävän tuntuisesti. Sain kaverilta semmoisen, missä on leveähkö tarravyö mahan alle ja siinä kiinni semmoinen tavallaan pussi mikä tulee mahan päälle. Merkistä ei hajuakaan... En oo edes tienny, että moisia härpäkkeitä on olemassakaan, ja hiukan ensin sitä piti käsissä käännellä ennen kuin tajusin mikä se on! :LOL:

Supistukset on laantunu tosi vähiin, kun oon nyt pari päivää ollut vapaalla ja ottanu tosi rennosti. Kyllä se on näköjään sitten se työnteko mikä niitä aiheuttaa. Myös närästys helpotti heti, kun sain vihdoin haettua Renniet apteekista, ei siis ole kertaakaan niitä edes tarvinnut ottaa. Psykologista kenties... ;)

Huhhuh, hurja ajatus, että joku näillä viikoilla jo synnyttänyt! Tsemppiä vaan kovasti pikkuiselle ja hänen vanhemmilleen!!! Toivottavasti pieni kuitenkin sairaalassa sitten kehittyy hyvin. Onneksi nykyään jo pystytään noinkin pieniä hoitamaan!

Kantoliina meinattiin mekin hankkia, tosin sekin taidetaan saada kaverilta, joka ei enää tarvitse. En kyllä tiedä yhtään, minkälainen se on, kun niitä vissiin on paljon erilaisia olemassa. Oon kyllä vähän hukassa vielä näiden kaikkien tarvikkeiden kanssa, kun ei ole aikasempaa kokemusta. Kestovaippoja ostin jo muutaman, mutta aika kauan sain seistä Ruohonjuuressa vaippahyllyn edessä pähkäilemässä, kun ei yhtään tiedä mitkä on hyviä ja aika hintavia kuitenkin kaikki. No päädyin sitten ostamaan parit Imse tms merkkiset vaippakuoret (yksi semmoinen tulee kai äitiyspakkauksessakin vai muistanko nyt väärin), ja sitten jotain harsoja ja semmoisia sisä/lisävaippoja mitä lie... Huh, mikä loputon suo kahlattavana näiden vauvatavaroiden parissa!!

Tänään oltiin perhevalmennuksessa, ja sitä synnytysvideota katsoessa tuli ihan väkisin tippa linssiin pelkästä ajatuksesta, että kohta mekin saadaan tuo kokea. Kaipa sitä sitten jotain pikku hormonimylläkkää vielä kropassa tapahtuu, kun en tietääkseni ihan näin herkkis ole yleensä. Tavallaan en osaa oikein vielä edes tajuta, että vauvan syntymä on ihan kohta käsillä. Sitä on jotenkin tottunut tähän, että mahassa joku myllää ja potkii, mutta että se tulee vielä joskus uloskin! :eek: Välillä ihan hirveesti jännittää se synnytys, mutta yritän aina ajatella, että siihenhän se naisen kroppa on tehty, ja miljardit naiset ovat siitä ennen mua siitä selvinneet, joten miksi en minäkin! Toisaalta välillä taas ei malttaisi odottaa enää hetkeäkään, että saa pikkuisen syliin oikeasti! :heart:

Herkistelevä Ituhippi ja jumppaava pikkuipana
 
Sartsa83
Murske Kokeile eka yhtä.. jos toinen viihtyy siinä, hommaa toinenkin. Mutta jos ei viihykään niin ei oo sit kiva jos on molemmat. Kaverin muksulla kävi niin... toinen muksuista viihtyi vauvana niissä mut tää toinen ei sit viihdykään, kun haluaa nähdä maailmaa omin silmin. :) Eikä äitinsä rintavarustusta koko aikaa. :D

sokerijutuista mulle sanottiin että mulla oli erinomaiset arvot kun mun paastoarvo oli 4,8.. sit tunnin päästä mitattu oli 6,6 ja toisen tunnin päästä mitattu oli 5,8. Ja ilmeisesti ne onkin jos nuo terveyskirjaston arvoasteikot on tosiaan tommoset tänä vuonna.
 
Marlin, samoja linkkejä ollaan kateltu =) Jännä että vaihtelee, tai siis on muuttunu tolleen parissa vuodessa... Tai voihan siinä olla jotain eroa sen suhteen, et otetaanko näytteet laskimoverestä vai - no, nyt unohin sen toisen tavan, plasmasta(?) - no, anyway! :LOL: Nyt taitaa olla tän aika mennä nukkumaan, kellokin "jo" kymmenen.
 
Sartsa83
Ituhippi Se on Anitan baby belt ja mulla on samanlainen. Mulla se ei tunnu auttavan, vaikka sitä oonkin tässä kokeillu. Ennemmin mun on parempi olla ilman ja selän pyöristely ja syvien vatsalihasten reenaaminen auttaa selän kipuiluun. Itellä notko selkä jo entuudestaan joten se vielä korostuu entisestään kun masu kasvaa.

Onnea poksumisesta ja viimesen kolmanneksen alkamisesta. Ite tuun perästä.. tänään 26+1 :)
 
Oho, sori, tais tulla vähän pitkä viesti... :ashamed: Harpatkaa ronskisti yli vaan, jos ette jaksa lukee, joutavaa löpinäähän se enimmäkseen vissiin onkin! Käytän tätä palstaa vissiin vähän ku päiväkirjana...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sartsa83:
Murske Kokeile eka yhtä.. jos toinen viihtyy siinä, hommaa toinenkin. Mutta jos ei viihykään niin ei oo sit kiva jos on molemmat.
Näinhän se olis järkevintä tehä :) Mulla vaan on tullu sellanen fiilis, et haluan hankkia kaiken kerralla... mut mietin vielä! Kai mieskin haluaa asiaan jotain sanoa, sehän on "the one with the money" meiän perheessä :LOL:
 
Sartsa83, joo kyllä mulla vissiin selkälihakset on aika hyvässä kunnossa, mutta tuo maha on jo niin iso, että ajattelin sitää vyötä ikäänkuin estämään sitä irtoamasta kokonaan! :LOL: Jaa, että tukivyön onkin siis tarkoitus tukea selkää eikä mahaa! Hihhih, oon ymmärtäny ihan väärin! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Murske:
Hmmm, nyt pitäis päättää... Mulla on jo tuo Manducan kantoreppu, joka tuli eilen postissa :heart: Mutta tarvisinko vielä sen liinankin erikseen, vai onko ihan tyhmää hankkia kaks kantovermettä? Reppua tulis varman käytettyä enemmän ulkona/asioilla, liinaa ehkä kotona (?). Mut yhelläkin vois pärjätä, kai.... äääh, vaikeeta :p
ei kai niitä ikinä voi olla liikaa...? :D
Kävin tsekkaamassa ton Kimperin liinan ja vaikutta samanmoiselta ku Huggis. Ja on aikas kivoja kuoseja...
Manducan haluan ja sit mulla on sellanen kudottu taskuliina http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/taskuliina.html jahka nasu on pikkasen isompi. Oli aivan totaalisen mainio kuopuksella. Mahtu kassiin kivasti mukaan.
Ja liinojen/reppujen jälleenmyyntiarvo on aikas hyvä!


Liinailusta vielä sen verran, että het ei kannata luovuttaa. esim. Yks hyvä neuvo onkin lähteä liikkeelle kun saa vauvan kyytiin. Rauhottuu kuulemma paremmin ja pääsee "tutuks" sen kans..
Lisää vastauksia, neuvoja ja ohjeita tän sivun alareunassa
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/
Jos olis jollekin apua pähkäilyyn.

Samoin sivuilta löytyy kantoliinatukihenkilöitä.
Toinen kiva sivu on http://www.kantoliinakanava.fi/

Tää siis niille, joita kiinnostaa. Ei tuputuksena... :LOL:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Murske:
Marlin, samoja linkkejä ollaan kateltu =) Jännä että vaihtelee, tai siis on muuttunu tolleen parissa vuodessa... Tai voihan siinä olla jotain eroa sen suhteen, et otetaanko näytteet laskimoverestä vai - no, nyt unohin sen toisen tavan, plasmasta(?) - no, anyway! :LOL: Nyt taitaa olla tän aika mennä nukkumaan, kellokin "jo" kymmenen.

Ennen on otettu sormenpäästä, mutta nykyään ei koska ilmeisesti laskimosta saadaan tarkemmat tulokset. Muistaakseni vielä viime syksynä otettiin sormenpäästä ku synnytyksen jälkeen kävin rasituksessa. Ja sillon siis rajat muistaakseni samat. Eikö vois vaan ilmottaa että onko sitä diabetesta vai ei, niin ei tarvis nuitten arvojen kans pähkäillä :D
 
Hei! Täällä olo ollut omituinen.Ihmeellisen hankala olo välillä ja esim eilen illalla tuntu ettei se hankala olo meinaa mennä ees levossa ohi.En oo varma mut luulen et se hankala olo on supistuksia...vatsa ainakin tuntuu hankalalle ja alamahalta saattaa olla kova mut ylävatsalta ei.Samalla saattaa ahistaa henkeä ja tulee aivan voimaton olo(melkein vapisen)niin että jalat ja usein kädetkin tutntuu puutuneilta.Mullahan on kauhea urakka kulettaa joka päivä esikoululaista kävelemällä eskarissa kahen pienemmän kans ja tänään ku vein eka eskarilaien ja kävelin automaatille tuli taas niin kamala olo et tuntu etten pääse enää kotia.Raahustin sit automaatin lähellä olevaan neuvolaan kysymään mitä tehhään et pitäskö kohdunsuun tilanne tarkastaa ku epäilen jatkuvia supistuksia.Sieltä oltiin heti lähettämässä terveyskeskukseen mutta en pystyny meneen ku tänään oli sellanen meno jota en voinu enään perua.Huomen aamulla sit soitan ajan sinne ja toivon et kohdunsuulla ei oo mitään tapahtunu!! Aijemmat vauvat on ainaki pysyneet visusti mahassa laskettuun päivään ja kaksi ylikin vaikka oon kuin kävelly ja rehkiny,mut tää raskaus ei taidakkaan enää kestää ihan samaa.
Kamala huoli kyllä :'( Mut yritän olla murehtimatta niin kauan kunnes näkee mikä tilanne kohdunsuulla.Vielä tää vauva saa täällä mahassa kyllä pysyä! Oon vaan miettiny jo sitäki et ois melkonen järjestely jos joutus johonki vuodelepoon ja lapset on kuitenki kotihoidossa.No saishan niille sit hoitopaikan mut ois se kyllä kauheeta...mutta nyt turhat huolet pois ja huomenna katsastaan tilannetta
Rakkaudesta äiti ja Aarre 23+1 :heart:
 
Rakkaudesta äiti tsemppiä sinne ja toivotaan ettei vielä ois mittään muutoksia ja pieni masussa malttais ihan rauhassa pysyä. :hug:

Ootte taas niin mahottomasti kirjoitellut ettei perässä pysy, kun aina kun saa luettua, niin sitte pitääki taas tehdä muuta ja vastailut jää ja sitte ei illalla enää muista mitä kaikkea onkaan aamun ja päivän aikana lukenut. :xmas:

Tää kans oottaa täällä jo kovasti, että pääsis noita vaatteita tonne kaappiin järjestelemään, mutta ootellaan nyt rauhassa sinne maanantain ultraan asti. :p onneks on mennyt päivät taas niin nopeaan, kun on ihan kauheesti ollut kaikkea muistettavaa ja ajatelvaa ja menoa, että niin ne vaan hujahtaa. =)

Täällä ollut aika hiljainen päivä masussa tänään ja jotenkin koko kumpu tuntuu lässähtäneen. Onneksi sen verran kuitenkin on liikettä tuntenut, että tietää siellä jonkun olevan. :D ei oo liikkuminenkaan ollut ihan yhtä kankeaa kuin normaalisti.

Tukivöistä Mulla tuo Anitan tukivyö, mutta ei se oikeen kunnolla auta tuohon selkäkipuun mulla. Oonkin ukolle sanonut, että tungen sinne väliin jonkun pallon joka painaa siihen kipeeseen hermoon, niin sitte vois auttaa. :whistle: ja lonkkien kohdalle tarviis saada joku samanmoinen systeemi. :kieh:

Katjuska ja sintti 25+4 :heart:
 
Heipsan!

Eilen oli tosiaan se lääkärineuvola ja tässäpä tietoja:

Rv 27+1
Paino 57.6
Painonmuutos/vko +334
RR 120/86
-
Hb 126
Sf mitta 23,5
Syke +150
Liikkeet ++

Mulle oli yllätys tuo painonnousu siinä mielessä,että tähän mennessä tullut vain 3,2kg lisää siitä kun kävin eka kerran neuvolassa MUTTA sehän on vain positiivinen asia :D

Sokerirasitukseen jouduin,koska suvussa sokeritautia. Esikoisesta en käynytkään ollenkaan tuossa. Nyt odotellaan ens vkon maanantaita ja ultraa :)
Seuraava neuvola jo 2vkon päästä ku oli tuo verenpaine aluksi 3 kertaa mitattuna aika korkea.

Piti ostaa vitamiineja ja magnesiumia kun on tuo väsy ja suonenveto tullu taas kuvioihin.
Eipä tänne kummosempia,ootte kovasti kirjotellu ni en enää pysy mukana ja ehdi kommentoida kaikkea :)

sirri81 ja typy 27+2
 

Yhteistyössä