**** ELOKUISET 2010 TOUKOKUUSSA ! **** 1 vauva syntynyt !!!!

Tukivöistä: minulla on käytössä kaksi, Anitan ja Carriwellin. Anita on huomattavasti tukevampi, Carriwell taas mukavan pehmeä ja edullinen (n. 14e).

Marlin ja Me9andBonus: Katselin myös tuota Kimperin liinaa, niissä on kivat kuosit ja se olis kotimainenkin, mutta onko teillä tietoa sopiiko se myös pitkälle kantajalle. Esikon kanssa mies liinaili kotona ja kotipihallakin melko ahkerasti (siis jos jaksoin sitoa liinan hänelle). Hän on lähes 2 metrinen, eli ihan kaikki liinat ei hänelle passaa. Vinkkejä hyvistä trikooliinoista otetaan vastaan:)

Kiitti myös noista Kelan nettisivuvinkeistä.

Aurinkoista keskiviikkoa kaikille!

Mymmeli rv 26+5
 
Sartsa83
Me9 Se on todella hienoa että mies on siinä arjessa tukena. Tietenkin sitä oot sen rankimman hetken yksin kun kaiken maailman aamurutiinit ynnä muut. Se se vaatii sitä jaksamista.

neitim Mutta kannattaa hyödyntää naapurin apua, jos oikesti tunnet olosi väsyneeksi. :hug: On hienoa että on olemassa auttavia käsiä. Ystäväpariskunta pyytää monesti naapurilta hoitoapua ja ovat sanoneet että se myös lisää naapureiden välistä ystävyyttä. Nyt he ovatkin jo muutamaan otteeseen viettäneet iltaa yhdessä. :)

 
Huh, kaverin työkaveri oli saanu viime viikolla lapsen, viikkoja oli kasassa joku 25+ jtn.. 10.8 hällä ois ollu laskettu aika.. Vajaa kilon oli painanu.

Täällä hirmunen väsymys menossa. Kissalla kohtutulehdus ja pentuja saa jatkuvasti tarkkailla et syövät tarpeeks. Tai lähinnä kahta pienintä, noi punaset möllykät kyllä pitävät huolen että saavat tarpeeksi. Tuntuu et mikään unimäärä ei enää riitä.. Nytki hyvä ku sai vähä ennen klo 11 ittensä sängystä ylös..

Nyt kauppaan katsomaan löytyykö sieltä jotain ostettavaaki. :D

rv 23+2
 
Chevanne .. hui .. aina noi pienten pienten vauvojen syntymät saa kaikkipaikat kananlihalle ... Onneksi nykyään on kuitenkin vauvalla tuolloin jo mahdollisuus elämään . :heart:

Sartsa Kyllähän mä välillä pyydänkin , mutta toisinaan tulee tunne että pyydän liian usein (vaikka edellisestä kerrasta olisi useampi viikko ja kyseessä vain muutama tunti ... ) :headwall:
Ja nyt kun tarvitsisi muuttolaatikoita täyttämään apua , niin sellaisia ei kyllä ole ! :ashamed: Jokaisella on joko omiakin lapsia (hankalaa siis) tai nuoren menot tai sitten muuten tulisi auttamaan mutta istuu vaan ja katsoo kun mä teen ja saa pyytämällä pyytää keräämään vaikka jotain tavaroita laatikkoon .. huoh !

neitim+tytsy 26+4
 
Musta kans tuossa Kimperissä on kuosit kohillaan, ja niin monenlaista että on vara valita :) Sen taidan ostaa, pitää vaan oottaa että saa kelalta sen äitiysavustus-rahan. Mietin myös sitä Hug A Bub-liinaa, mutta taidan tosiaan kallistua tuon Kimperin suuntaan.

Tänään oli se sokerirasitus, ja tulokset saan huomenna jos ei tän päivän aikana kerkee tulla. Aiko soittaa nyt päivystystunnin (12-13) aikana, jos siis tulleet. Lääkärinla oli myös ja saikulle jäin supistusten takia. Kesäloma alkaa 29.5 eli sinne asti sitä nyt sitten kirjotti.

Paino: +75g/vko, oon kyllä tosi ylpee itestäni tän suhteen :)
RR: 134/81
Pissa puhas
Hb 112
Sf 30,5cm :whistle:
Kohdunsuu on hieman lyhentyny, ja eestä sormelle auki. Mutta ei mitään hälyttävää kuitenkaan supparit oo saanu aikaan :)

Tänään ois sedän 6kymppiset. Ihanaa ku pääsee syömään kaikkia herkkuja :p

Marlin ja Justiina 27+1
 
Me9 Tottakai saa olla väsynyt. Olen sitä mieltä, että oli niitä lapsia 1 tai 20 on äidillä oikeus tuntea väsymystä. Ja paras tapa sitä on purkaa kertomalla siitä. Ei sitä tartte hävetä tai pelätä. Kaikki väsyy joskus. Kaikki ei vaan kehtaa sitä myöntää. :hug:

Kelan paperit saa odottaa varmaan tän kuun loppuun. Kun tahdon ehdottomasti sen uuden pakkauksen.

Meillä on kanssa aivan ihana naapuri yläkerrassa. Hänellä on kaksi lasta poika 2 vuotta meidän poikaa nuorempi ja tyttö vuotta meidän neitiä nuorempi. Siellä meidänkin muksut saa olla todella paljon. Pääsee itsekkin hoitelemaan asiota tai käymään välillä kaupassa/keskustassa ihan itsekseen tai kaksin isännän kanssa. Kun meillä ei täällä ole sukulaisia tai muutakaan tukiverkkoa.
Saatiin lupa siihenkin kunhan tulee aika tän kolmosen kanssa lähteä laitokselle, saa meidän lapset mennä ylös. Yksi stressin aihe vähemmän. Jos anoppi ei pääse tänne päivystämään lasketun lähellä. Matka kuitenkin anopillakin tänne kestää hmmm... 4 tuntia varmaan. Niin ei voi jättää sen varaan, että soittaa nyt olisi aika lähteä.

Vauvan tarvikkeista saadaan isännän siskolta ostaa yhdistelmät, pinnis, hoitopöytä ja syöttötuoli. Turvakaukalo on vielä hommaus listalla. Ajattelin sen ostaa käytettynä jos jostain saan kunnossa olevan. Meillä kun ei ole omaa autoa niin turvakaukalolle on todella vähän käyttöä. Periaatteessa se kun tullaan laitokselta kotia.
Niin ihan rauhassa saapi arvostella. Kun etenkin keskustelupuolella näytää olevan synti ostaa käytetty kaukalo.

Itelläni on esikoisen jäliltä rintareppu. Mutta olen tuota liinaa alkanut miettimään. Saakos sellasta mihin hintaan? Jos en tykkääkää käyttää niin en millään viitsisi kauheaa summaa siihen laittaa. Ja pitäisi toki olla yksinkertainen käyttää, ettei jää hankaluuden takia käyttämättä. Mie ku oon tällänen lyhyen läntä 160 cm niin sen kokoselle käypä liina. Kun tuo liina olisi parempi vaihtoehto ihan vauvalle. Ei tuota rintareppua ole taidettu suositellakkaan kuin vasta olikohan 2-3kk iässä.

Moona81 ja pikku-ukko 23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marlin:
Soitti just rasituksen tulokset. Kahen tunnin arvo oli 8.6 ja raja on just tuo 8.6. Aiko laittaa ravitsemusterapeutille lähetteen tuon viimesen arvon takia.
Oh, onko raja noin alhainen? Mulle ilmoitettiin 2 h rajaksi 10. Apua, mulla kans korkee sit... Entä mikä on Suomen systeemeissä 1 h raja, tiedätkö?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mymmeli10:
Marlin ja Me9andBonus: Katselin myös tuota Kimperin liinaa, niissä on kivat kuosit ja se olis kotimainenkin, mutta onko teillä tietoa sopiiko se myös pitkälle kantajalle. Esikon kanssa mies liinaili kotona ja kotipihallakin melko ahkerasti (siis jos jaksoin sitoa liinan hänelle). Hän on lähes 2 metrinen, eli ihan kaikki liinat ei hänelle passaa. Vinkkejä hyvistä trikooliinoista otetaan vastaan:)
No mulla ei oo kokemusta pitkille liinasta,kun molemmat ollaan lyhyitä miehen kanssa :D
Mut mulla ollut toi pikkuruun trikooliina,pitkä sellainen ja sen uskoisin kyllä passaavaan henkilölle jolla varressa mittaa =) Myös suomalainen ja kivoja kuoseja!Kunhan vaan oppii sen sitomisen!

 
Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Murske, miten käytännössä sulla ne jatko-opinnot menee, täällähän taisi olla muitakin väikkärin tms tekijöitä, voiskohan joku valaista miten sillä "uralla" taloudellisesti pärjää ja miten käytännössä apuraha-byrokratia etenee...?
Minä en tiedä juurikaan noista apurahoista, kun en hakenut niitä... Eipä mun aloilla (hum. ja kasv.tiede) muutenkaan oo helppoa saada niitä. Syy siihen, etten hakenut, on että haluan tehdä lisuriani omassa tahdissani ilman ulkoa asetettuja aikatauluja ja raportointivelvollisuuksia. En nimittäin tiennyt tänne maahan lähtiessäni, millaiset mahdollisuudet mulla on ylipäätään tehdä noita jatko-opintoja. Mutta ihan kivasti olen ehtinyt suoritella etäkursseja ym. tämän 1,5 vuoden aikana :).
Onhan se tietysti vähä tylsää tehdä sitä "ilmaiseksi", mutta tää lisätutkinto on mulle ihan vapaaehtoinen juttu, johon aloin (lisäpätevöitymisajatuksen ohella) ihan omasta mielenkiinnosta. Ja on se kiva, että täällä aavikolla on edes jokin "tehtävä", mua ei pidemmän päälle kiinnosta aivan pelkkä oleilu ja kotirouvailu! :)

*Murske*
 
Mä ostin itselleni äitiysleggarit ja muutamia pidempiä t-paitoja ja toppeja ihan tavan vaateosastolta.Tän hetken muoti kyllä suosii odottajaa,kun on tunikaa ja muuta väljää ja pitkää paljon :D

Mulla pohkeet on kamalan kipeet,vaikka syön magneesiumia enkä siis arjen aherrusta kummempaa oo itseäni rasittanut...

Ens viikolla saankin juosta mahani kanssa :D Ensin maanantaina 4D ja sitten ti aamulla sokerirasitus ja ke aamulla nla lääkäri.
Itse vaihdoin tän tavallisen neuvolan lääkärineuvolaksi kun aatteli että parempi tarkistaa alapään tilanne,missä mennään.Kun taas on supistelut alkaneet.Hyvin se lääke ne piti jonkin aikaa poissa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mymmeli10:
Tukivöistä: minulla on käytössä kaksi, Anitan ja Carriwellin. Anita on huomattavasti tukevampi, Carriwell taas mukavan pehmeä ja edullinen (n. 14e).
Mulla muuten myös nää molemmat.Anitan vyöstä tykkään mutta toi Carriwel ei musta oo niin hyvä.On joo kevyempi tuki,mutta mulla se ei pysy paikoillaan :eek: Se rullaa alavatsalta vaikka onkin ihan oikean kokoinen.

Sillo kun mä odotin mun ensimmäisiä lapsia,oli paljon sellaisia alushousuja joissa oli se tukivyö mukana.Ja ne oli tosi hyviä.Mutten oo löytänyt enää mistään...

 
Kantoliinoista. Mulla ois mahdollisuus ostaa kaverilta ruotsalainen Looma Sino -merkkinen kantoliina (laittoi hinnaksi 40 eur, kun on aivan kuin uusi). Pitää miettiä.... väri on sininen, mikä ei mulle oikein sovi, mutta poitsulle tietenkin.
Onkohan kellään kokemusta ko. liinasta? Ainakin se vaikuttaa ihan laadukkaalta ja hengittävältä.
 
Murske ok, mä tässä mietin sitä väikkärin tekoa kun proffan kanssa siitä jo alustavasti juteltiin... tosin vasta sitten vanhempainvapaan jälkeen, kun meinaan jäädä kotiin. Mietinkin että jäänkö opintovapaalle vai hoitovapaalle, et mikä olis järkevin rahotuksen kannalta. Opintovapaalla sais kohtuullisen korvauksen, mut sit jos apurahasysteemin taas sais, niin se olis luultavati parempi.. tekniikan puolella noista apurahoista ei mun käsittääkseni tarvii niin hirveenä tapella, kun on säätiötä vaikka millä mitalla. Noo, kerkeehän sitä vielä, kunhan nyt eka sais ton dippatutkinnon päätökseen, vielä kun on auki 1-2 tenttiäkin, että saako niitä tehdä tossa ens kuussa vaiko eikö. Ja sit itte työn kansittaminen yms on vielä tekemättä... mutta jos syksyllä sais nakattua paperit ulos koulusta, niin hyvä olis =)

Mulla on muuten se lonkka-pers-alaselkäkipu hellittäny, eli olen pääsemässä ehkä kuiville vesille.. uskaltaiskohan sitä lähteä piakkoin lenkkeilemäänkin, tai haravoimaan pihaa?

niin juu, hui että jos nyt syntyis jo tämä vauva! Siis on kyllä hurjaa että on noin aikaseen päättäny syntyä, toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin ja saa kasvaa rauhassa isommaksi sairaalassa :heart: Jotenkin kauhean vaikea kuvitella että jo nyt tässä olisi toinen, vaikka mitä tahansahan voi tapahtua, ei nämä asiat aina mene kuin kirjoissa on kirjotettu....

 
Heipsan! Sain maanantaina soitettua neuvolaan ja kysyttyä sokerirasituksen tulokset. Eipä ollut sokeireissa häikkää, kun arvot oli: eka 4.6 toka 5.8 ja kolmas 5.4. Seuraavaan neuvolaan on vielä kaksi viikkoa ja sitä jännityksellä odottelen, että pääsis taas kuulemaan jotain suuntaa antavaa kokoarviota.

Huomasin muuten myös että poju on nyt kääntynyt ilmeisesti ylösalaisin. Aiemmin oli pitkään poikkitarjonnassa, mutta nyt on selvästi mahan muoto muuttunut ja potkut tulee ylävatsaan. Sekin olisi nyt kiva päästä neuvolaan varmistamaan, että onko nyt sitten raivotarjonnassa. Ja jos on niin toivottavasti myös pysyisi niin päin synnytykseen asti.

Mä en ole vielä tehnyt mitään vauvanvaate tai muita hankintoja ja äippäraha paperitkin on vielä laittamatta. Mutta sentään pari isointa hankintaa on tehty eli vaunut on ostettu (Emmaljunga duo edget) ja turvakaukalo (Brio) isofix jalustalla. Pikkuhiljaa sitten tehdään lisää noita hankintoja.

sintyli ja sälli 27+1
 
runttis, minä olen koko tutkijaurani ollut apurahalla (2008 alusta) :wave: Melkoinen rumba on aina itse hakea rahoitusta kaikista soveltuvista paikoista. Tällä hetkellä tuo verovapaan apurahan raja on 18 702,60 ?, eli vajaat 1600 ? saa kuukaudessa tienata verottomana. Kyllä sillä pärjää, hyvinkin jos taloudessa toinen tienaa vähänkään paremmin. Sitä rahasta sitten pitää maksaa pakolliset eläkemaksut aina 4 kk ylittävältä apurahapätkältä (MYEL-vakuutus MELA:lta). Tuossa eläkemaksussa on sekin hyvä puoli, että kartuttaa samalla tuloja esim. äitiyspäivärahaa varten. Ennen 2009 kesäähän apurahatutkijat tipahtivat aina minimirahoille äitiysloman ajaksi.

Huomenna ois sokerirasitus ja lääkärineuvola. Rasittava tuo sokerirasitus, viimeksi arvot oli ihan tiptop, mutta sukurasitteelle ei mahda mitään :kieh:

Dino & Hobi 26+2
 
tukivöistä ... mulla on kans anitan tukivyö .. Otin koon M jo n. kk sitten ja oon sitä koko aika käyttänyt siitä lähtien . M koko on mulle hieman iso ja joudun laittamaan tarran hieman yli , mutta toi s-koko oli sitten taas niin jämpti varsinkin toi masulle tuleva kangas ...
Ostin vielä käytettynäkin M koon ja S koon vyöt , S-koko menee kaksinkerroin ja toi M- koko tosiaan hieman tarrasta yli , mutta pitää kuitenkin ja on kyllä paljon tukevampi !
Olihan tuo uutena kallis ja vielä käytettynäkin sai maksaa hunajaa , mutta käytän tosiaan koko aika ja välillä laitan pesuun ja otan toisen tilalle :)

neitim+ tytsy 26+4
 
Kela ... Kela ottaa automaattisesti 20% verolla , mutta jos haluaa jollain muulla niin voi hakea verovirastosta muutosverokortin kelaa varten , muuten noista kelan etuuksista toi 20% riittää juuri ja juuri noihin veroihin , kumpa ottaisikin automaattisesti +2% !!!

neitim
 

Yhteistyössä