Elokuiset 2010 tammikuussa !

Sunnuntaita!

11+0 paukahti täälläkin Oon niin väsy viikonlopun töistä että ihan kirjaimellisesti oksettaa.. :x Täytyy käydä haukkaan jotain ettei tarvi laattaan lähtee..

Katariinalle tervetuloa mukaan, ollaan samanikäsiä B)

Ei nyt lähe juttua..täytyy kaatua sohvalle..karsee olo..

jonnuli ja hipsu 11+0 :heart:
 
Heips, olipas hyvä kun on ollut keskustelua tuosta herpeksestä, mulla sitä ei ole, mutta miehellä pari kertaa vuodessa huuleen pukkaa. Et jos sattuu vaikka olemaan pienen syntyessä hällä, niin tarkat ohjeet koskevat varmasti myös miestäkin?

Huoh, mulla on niin kamala olo (siis ei raskaudesta taatusti) vaan tästä flunssasta, menis jo pois. Ja nyt näyttää että tyttökin on tulossa kipeeksi, joten mielenkiintosia öitä ja alkuviikko tulossa. Täytyy kattoa menenkö itekään huomenna töihin, on niin kova flunssa kyllä että oksat pois.. mietityttää tämmönen sairastelu näin alkuvaiheessa, kun kaverin tytöllä oli kitalakihalkio syntyessään ja just näillä viikoilla sekin sairasti kovan flunssan.. vai onkohan se halkiojuttu jotenkin perinnöllistä??

Mutta joo, ei tässä nyt oikeastaan muista edes olevansakaan raskaana kun muut olot peittää alleen tämän kaiken, tosi kurja olo =(

Mutta hyviä vointeja muille, harmittaa kun ei pääse liikkumaan ja tytön huonekin pitäis saada rempattua - viikon päästä on synttärit ja tulee yövieraita ja kaikkea... äääh..

runttis ja sytkylä 8 plus jotain
 
Moikka!

Tuli sit oltua muutama päivä töissä... Hirvee väsymys iski, taitaa kutsua päiväunet kohta! :) Miekkonen on työporukans kanssa Tallinan reissulla ja tulee vasta illalla. Ostanut kuulemma tuliaisia... Saatin nyt sit se eka neuvola aika ens perjantaille ja ultra on sit 28.1.

Onnea kaikille ultrista!

ÄIPPÄ-86 JA EKA 9+3
http://lmtf.lilypie.com/ixm3p2.png
 
Leppoisaa sunnuntaita vaan kaikille. :) :hug: sairastaville ja stressaantuneille ja väsyneille.
Perjantaina neuvolassa kaikki ok, paitsi ääniä ei saatu kuulumaan, mutta tarkistin aikaisemmista korteista, että aika myöhään ne on aikaisemminkin vasta kuultu ja huonoa oloa on ihan riittävästi, niin eiköhän kaikki oo hyvin. :heart:

Onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista :flower: ja tervetuloa kaikki uudet mukaan kirjoittelemaan. =)

Jahas... sen verran hulinaa taas ettei ehdi enempiä höpisemään. Päivittäin kuitenkin lueskelen teidän kuulumisia. :wave:

Katjuska ja sintti 9+1 :heart:
 
Mulla oli eiilenillalla kummallinen juttu, nimittäin makasin puolimakaavassa asennossa sohvalla ja sitten kun nousiin niin meinas toinen jalka lähtee alta kun sattui tonne häntäluun alueelle ja se säteili koko jalkaan. Ihan kuin hermokipu ja hetkeen en kunnolla pystynyt käveleen ja tiätty pelästyin taas. Mahaan ei sattuunut yhtään mut selkäpuolelle ja se kipu tuntui vain tietyissä asennoissa ja kohta se lakkasi ja pystyin kävelemään normaalisti. No ehkä se oli vaan tätä alkavaa vanhuutta.... ;) :whistle:
 
Mulla on taas tänään vatsa ollut kamalan kipeä ja pientä rusehtavaa vuotoa :'(Mullahan on se istukka tuossa kohdunsuun edessä vielä ja lääkäri meinas että vuodot johtuu siitä,kun istukka vähitellen kohdun kasvaessa nousee. Jouduin ottaa panadolia,niin vatsaa jomottelee :'( Toivottavasti kaikki pikkasella hyvin,mä en kestäis jos tässävaiheessa käy jotain.Jos olis pajon rahaa,menisin varmasti huomenna taas ultraan,mut luulen et mies ei tykkää ajatuksesta.
Meillä on kaksinkeskeinen ulkomaan matka(5 päivää)tiedossa piankoin,just ennen np-ultraa ja mua pelottaa nää vatsakivut... :'(
 
erka,kuulosti ihan issias vaivalta!Mulla 2 edellisessä vaivannut ja siinä se vihlaiseva kipu kävi just jonnekin häntäluun paikkeille tai alaselkään ja pakaraan ja vei jalan alta,varoittamatta.
 
Moiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!
Ihquuu Katariina että sulla pienet vielä masussa :hug: :heart:
Viime viikolla etsin sun tietoja listasta, kun muistin että kaksoset tulossa ja olin ihan huolissaan josko mennyt kesken.
Mulla on ollut eilen ja tänään päänsärkyä ja lueskelin tuossa että prostagen hormoonin lisääntyessä elimistössä niin se voi aiheuttaa päänsärkyä. Huomaan myös että jos ruokailujen välit venyy yhtään niin alkaa pyörryttään helposti... On pitänyt opetella uudet ruokailurytmit, kuten aamupalan syöminen :wave:

Meillä kans 11 vkoa tänään :heart:
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Täällä ollaan, mutten ole varmaan kuukauteen ehtinyt palstoille. Väsymys on ollut tosi voimakasta ja päälle vielä iski yli kaksi viikkoa kestänyt flunssa...

erka: Mulla on ollut tällä viikolla ihan samanlaista vaivaa alaselässä. Pitkään jos on paikallaan, niin sattuu alaselkään eikä tosiaan meinaa pystyä astumaan toiselle jalalle. Oon ajatellut, että vois johtua lantion levenemisestä. Esikoisesta en kyllä tällaista vaivaa muista...

Miten, onko kukaan joutunut vielä vaateostoksille? Mulla alkoi noin viikko sitten puristamaan kaikki housut niin paljon, että jouduin jo hankkimaan äitiyshousut! :eek: Ajattelin, että sama se on jo ostaa noita äitiyshousuja, kun kohta puoleen niitä tarvitsee, olisihan tavallisetkin housut käyneet, mutta olis vaan pitänyt ostaa aika isot.

Toivottavasti tuo väsymys alkais kohta helpottaa, ainakin nyt yritän kunnostautua tässä palstailussa =)

Satsuki 11+0 POKS POKS!

ps. Laskettua aikaa siirsivät päivällä varhaisultran perusteella eli se on nyt 1.8.2010, mutta muo puolesti saa olla tuo 2.8. yli menee kuitenkin...
 
Katriina77 :wave:
olikos muitakin uusia, niille kans iloiset moikat =)

Oon käyny pikapikaa lukemassa, mutta ku ei ehi kirjottaan siinä samalla, ni helposti unohtuupi..

Mä tuun niiiiiiin kalliiks!!
Mä ostan kaupasta kaikenlaista, kun en koskaan tiedä mitä tulee tekemään mieli (enää ei kauppa nurkan takana..) ja tarvii sit varautua perusjuttuihin: salaatit, hedelmäsalaatit, hedelmät, kiisselit, rahkat, einessalaatit, spessuleivät...salmiakit ja eri vaihtoehtoruokia.. :ashamed: :whistle: :p
Ja koska mä syön KOKO ajan.
Paha olo pysyy pois rannekkeilla ja syömällä vähän väliä. (hammasparat...) Paino ei tosin oo noussu...vielä...

Meen huomenna uuteen taloon ja mietin just millasen arsenaalin vien sinne ruokaa... Voinhan sanoo, että on viikon eväät ja täydentää varastoja jo seuraavana päivänä
:LOL: :LOL:

M ja Muumi-Rusina 8+0
POKS POKS
:heart:
 
Matilda84 Rskausaikana liikuin paljon, mutta paino nousi kuitenkin sen 20kg, Synnytyksen jälkeen painoin vielä 68kg ja tiesin että 55 Kg on päästävä..eipä se paino niin vaan tippunutkaan. Hoidin kaikki 4 lasta siivosin yms, katkonaiset yöt ja kuntopyöräilyä ja pitkiä kävelylenkkejä, pieni ruokavalio... elimistö ei jaksanut joten mieli sairastui.. ei ollut kivaa. 2kk:tta taistelin että pääsin terapiaan ku en halunnut lääkitystä niin eivät meinanneet päästää terapiaan. Sain terapia paikan ja oman itsensä kuuntelu ja ennenkaikkea rauhoittuminen välillä on todella tärkeää. Elimistö tarvii lepoa ja varsinkin raskausaikana on levättävä koska sitten se valvominen saattaa alkaa. Munkin lapset on kuitenkin nukkuneet aina hyvin, mutta minä ja mun ajatukset täydellisyydestä masensi mut. Ei aina tarvii kaikki olla tip top koton eikä aina tartte näyttää niin hyvältä. En siism tarkoittanut että kaikki sairastuu mutta kannattaa kuunnella itseään. Jatka harrastuksiasi niin kauan ku se tuntuu oikeesti hyvätä ei sen takia että pakko pysyä kunnossa :heart:
 
Moikka taas.

Ihaanaa kun tuo pakkanen lauhtui =) Tänään käytiinkin lasten kanssa luistelemassa. Valitettavasti olo oli vain niin surkea että oikein ei ulkoilusta jaksanut nauttia. Kokoloppu päivä onkin mennyt sitten sängyssä makoillen. Mulla on kauhea väsy ja kokoajan niin kokonaisvaltasen huono olo. Aijemmista raskauksista ei näin voimaksta "oloa" ole ollut. Miehelle sanoinkin että ei kai tää voi olla normaalia |O |O

Aamulla pitäs sitte jaksaa taas töihin :( tiistai aamuna on mulla varhaisultra, jospa sieltä sais energiaa jaksaa tämä paska olo.
Miestä pitää kyllä kehua kun niin ahkerasti puuhastelee lasten kanssa ja kotihommissa että minä saan vain olla :heart:

Sorry, kun tuli jauhettua vaan itsestä :whistle:

Palataan
UpsyDaisy ja Veikka 8+1
 
Nyt pitäisi kaikki olla listalla .. tosin joku taisi vielä olla et ei oo listalla .. kun joku kirjoittaa välillä tervehdykset ja sitten kuitenkin että palailen myöhemmin niin sitten annan listaan paremmin tiedot yms. niin sitten on jäänyt vielä laittamatta ja olen odotellut parempia tietoja ... :ashamed:

Liikunnasta .. mulla on raskausaikana "ongelmana" se että alkaa supistelemaan helposti tai sitten tulee sellaisia mahakipuja että on pakko mennä maate ... Olen siin suosiolla jättänyt nyt kun on vielä heikko olo niin urheilut kokonaan ja pakkanen vielä pahentaa oloa , kun on tuo astma , vaikkakin muuten ollut oireeton , mut pakkanen .. laittaa yskittämään ja ahdistamaan . Mulla ei noihin mahakipuihin ole liittynyt vuotoa tms. mutta sen verran olen ajatellut itseäni sekä vauvaani, että kun maha kipu alkaa , niin työt tms. loppuu siihen ja maate on pakko päästä ! Silloin kun viimeksi odottaessani olin raskaana niin koitin käydä töissä ja välillä pisti niin koitin pysähtyä ja rauhoittua , välillä se oli kuitenkin tosi hankalaa ja mahaan alkoi sattumaan melkein heti uudelleen , joten jäin saikulle . samoin olin 2-3 viikkoa alussa poissa pahoinvoinnin takia ! lantionpohja lihaksiakin pitäisi vahvistaa (sanoi viimeksi sairaalassa synnytyksen jälkeen että aikaste heikot on ,pitäisi treenata. tosin tekee nuo aiemmat synnytyksetkin) no nyt en sitten taas tee juuri mitään lantionpohja lihaksilleni , kun jos jännitän lihaksia vaikka vain 10 kertaa ,niin hetekn päästä alkaa se mahakipu :( Joten oon tälläiset jättäny suosiolla ,koitan sitten myöhemmin jotain muuta .

ON: tänään on 10+1 ... eilen ja tänään on ollut parempi olo , mutta sitten on tullut siivoiltua ja illemmalla on ollut pakko huilata ...
Mieliteoista .. mun alkoi tehdä ihan sikana mieli lättyjä saunan jälkeen ja pyöräytin 2l taikinan ja syötiin miehen sekä lasten kanssa .. 2 isoa lättyä jäi koko satsista , taisi muillakin tehdä mieli lättyjä :LOL:

Jollain olo tuhruttelua taas ... Toi istukka kohdunsuulla voi kuulemma aiheuttaa ihan kunnon verenvuotoakin , tosi pitkäksi aikaa ... :hug: Mulla on noita kramppeja masussa pitkin raskautta ja mitä enemmän viikkoja sitä kovemmiksi ne käyvät , mutta silloin pitää aina muistaa levätä ! Toivotaan että toi tuhruttelu ja pelottelu loppuu pian !!!

neitim
 
evi-ta: meet tk-päivystykseen kipujen ja vuodon takia, pientä draamaa siihen viel päälle ni varmasti pääset ultrattavaks ja pelkän päivystysmaksun hinnalla.. :)

ja täällä kans yks joka syö syö ja syö... pakko lopettaa kohta on kiloja taas miljoona ja sit ahdistaa, ku perse ei kuitenkaan liiku sen enempää vaik tällä syönti määrällä ois ehkä tarve :LOL:
 
Iltaa, tänne ei mitään uutta, tytölle nous melkein 39 asteen kuume ja on räkäinen. Mullakin on vajaat 38 kuumetta, tai lämpöä joten kotona sitä sitten ollaan. On vaan aika rankkaa olla itse kipeänä ja vielä kun tuo pikkunenkin on nyt.. no, jää tämä oma olotila vähän taustalle kun toisesta on enemmän huolta.
Nyt pötkölleen iltapalan kautta, mitään en ole tänäänkään syönyt kun ei tee mieli... tai kaksi paahtoleipää ahdoin aamulla väkisin ja nekin oksensin ulos, mutta muuten ei muuta kuin sokeroitua mehua vaan.. jep, elämä on.

evita, mene ihmeellä tk-päivystykseen jos tuo vaan jatkuu, vähän tosiaan potenssiin 10 lisäät kivut ja olotilat niin pääset ultraan, niin ei tarvii olla epätietosuudessa. Toivottavasti kaikki on mahassa hyvin pienellä :hug:
 
Minä valitettavasti joudun poistumaan joukostanne.
Perjantaina alkanut vuoto on jatkunut koko viikonlopun. Ja tänään emme ehtineet vielä lähteä päivystykseen, kun kovien alavatsakramppejen jälkeen oletettavasti pikku pöpö ja muu raskausmateriaali tulivat vauhdilla ulos... Kivut lähes loppuneet mut vuoto jatkuu.
Huomenna vielä yhteyttä neuvolaan mut eiköhän tää ollut tässä.
Olen itkenyt koko päivän, nyt ei enää vain jaksa. Olo on muuttumassa osin surusta helpotukseksi, kaiken tämän piinaavan epätietoisuuden jälkeen... Ei ollut meidän pienoisen aika vielä, luonto hoitaa...mut mieli on kyllä äärimmäisen haikea! :'(

Tsemppejä ja ennen kaikkea onnellista odotusta teille kaikille!
 
Melina84: Pahoitteluni :hug: :hug: :hug:
Kannattaa pyytää (jos ei neuvolasta automaattisesti tehdä lähetettä ), että pääset vielä ultraan, jossa tarkistetaan, ettei kohtuun ole jäänyt mitään. Voipi aiheuttaa muuten tulehduksen. Mulla alkoi viime keväänä samoilla viikoilla (8+4) verenvuoto, joka osoittautui keskenmenoksi. Osa tuli itsekseen pois, mutta osa jäi kohdunkaulakanavaan. Lääkäri sai sen materiaalin jollain pihdeillä pois, joten ei tarvinnut mitään isompaa toimenpidettä. Voimia surutyöhön! :hug:

runttipulla: Pikaista paranemista sinne teille! Onpa ikävää, että pikkuinenkin sairastui, se on aina yhtä kamalaa, kun lapset sairastaa, huolta ja huolehtimista. Meidän kuopuksella nousi (sika?)influenssan aikana yhtäkkiä kuume yli 40 asteen ja jouduttiin soittamaan ambulanssi, joka lähti viemään pillit soiden sairaalaan. Vähänkö pelästytti! :(

Halkioista: Osittain se on periytyvää, eli jos lähisuvussa on halkiota jollain, niin riski on jossain määrin kasvanut. Kuitenkaan perinnöllisyys ei ole ainoa syy halkioiden esiintymiseen, eli tiedetään, että ympäristötekijöillä ja mm. raskaudenaikaisella ravitsemuksella on myös merkitystä niiden synnyssä. Etenkin foolihapon puute voi aiheuttaa halkioita (huuli-, suulaki-, tai selkäydinhalkioita) ja sen takia foolihappolisää suositellaan jo siinä vaiheessa, kun raskautta aletaan suunnitella, mutta viimeistään heti raskauden alussa (koska halkiot syntyvät alkuraskaudessa, joten myöhemmin foolihaposta ei ole hyötyä ). Halkioiden syntymekanismit ovat osin vielä hämärän peitossa, esim. ei tiedetä miksi identtisillä kaksosilla voi toisella olla halkio ja toisella ei. Heillähän on täysin samat perintötekijät ja olosuhteet kohdussa.

Wanamo 8+4
 
Hei vaan pitkästä aikaa! :) Nyt oltas menossa kuukautisten mukaan 10+6, mutta alkuraskauden ultran mukaan 9+4. Vielä ei toinna laskentunajan päivää muuttaa tänne tietoihin ennen kuin niskaturvotus ultrassa selviää tarkempi koko. Näkyi kuulema viimeksi niin epäselvästi ultrassa alkion koko, kun oli vielä niin pieni. Saa kyllä taas jännittää onko kaikki ok... Niin kuin viime raskaudessakin. =/ Hiukan on ollut nyt vähäistä tuhruvuotoa, mutta sama homma oli eka raskaudessakin ja terve poika syntyi ajallaan. Ehkä ei ole mitään hätää...
Tässä olen sellaista asiaa kovasti pohtinut, kun olen vielä hoitovapaalla ja hoitovapaalta töihin olisi tarkoitus mennä toukokuun alussa. Nyt kuitenkin kävi näin iloisesti, että olen raskaana ja äitiysloma alkaisi heinäkuun alkupuolella. Eli kerkeisin olla työelämässä n. 2kk. Mietin miten tekisin... Pyytäisinkö esimieheltä mahdollisuutta jatkaa hoitovapaata siihen saakka kun äitiysloma alkaa vai menisinkö töihin... Raha ei olisi pahitteeksi... ja lapselle ei tarvitsisi etsiä hoitopaikkaa kun isänsä on nyt työttömänä. Toisaalta työni on kiireistä ja fyysisestikin raskasta välillä. En tiedä miten jaksaisin äitiysloman alkuun asti työelämässä. Työstä olen ollut poissa jo pian 2v, eli aika opettelua olisi hommat. Viimeksi jouduin sairaslomalle kuukautta ennen äippäloman alkua supistuksien takia. Mitä mieltä olette? Miten itse tekisitte? Lähteäkkö töihin ja saada kipeästi tarvitsemaamme rahaa ja hoitorahaakin vielä päälle ja jäädä vain tylysti sitten saikulle kun kunto niin sanoo vai jatkaa hoitovapaata (jos pomo antaa) ja jäädä suoraan äippälomalle sitten....
 
melina84 :hug: .

Martta78 Kannattaisi varmaan jutella pomon kanssa asiasta , kun on raskaus "varmemmilla" vesillä , vaikka np-ultran jälkeen . On kuitenkin työpaikallekin rasite jos joutuu taas palkkaamaankin jonkun paikkaamaan sua sairasloman ajaksi ja sitten taas uuden kun äippäloma alkaa !?

runttipulla Voimia , tiedän tunteen kun nuorimmainen sairastui ja itsellekin koitti tulla nuha päälle ... nyt on onneksi jo hieman parempi , kiitos heti käynnin yksityisellä ja kunnon lääkkeiden !!! :saint:

neitim
 
Martta Helposti sanovat alkurask. ultrassa että pienempi ku menkoista laskettuna, koska eivät saa niitä rajoja alkiosta ku on niin pieni, eli ei hätää mulla sama homma ja tuhru on aika yleinen ja jos se enteilis km:ää niin muutamassa päivässä muuttuisi veriseksi ja runsaaksi, ole vaan huoleti. Mieheni kyseli lääkärikaveriltaan vielä lisää tosta ultrasta niin ei sitä pikkuisen kokoa saa tarkaksi näin alussa joten sen vuoksi eivät anna eivätkä saa ultran perusteella laskettua aikaa. Sain luvan soitella ko lääkärille jos tulee jotain...

Isommat lähti yläastetta kohti ja pikkuneiti kohta ala-astetta kohti, 2 v:n kanssa vietän vp:tä kotona. Jos vaikka lenkille ja veis pikkuisen äitille ja lähtis miehen kanssa hiihtään ku on noin ihna ilma.

Oireina on nyt jokapäivänen päänsärky varsinkin aamuisin. Turvottaa aamulla, tissit jatkaa kasvuaan ja maha pömpöttää. Ihme ja kuma kahvi maistuu vieläkin.

Muuten olen kyllä energinen ja hyväntuulinen..

Mukavaa päivänjatketta kaikille ja voimia tarvitseville...mikään ei ole itsestään selvää ja nautitaan tästä nyt!!!

Onnellinen ja tirpukka 7++ siis 8 viikko meneillään =)
 

Yhteistyössä