Elokuiset 2010 joulukuussa

Hei taas kaikille!

Tänne on tullut ihan simona tekstiä :eek: Mut hyvä vaan että kirjottelijoita riittää!

Adamalle voimia :hug: :hug: Miksi yhden kohdalle sattuu noin monta km!! :'(

Onnea hyviä ultrauutisia saaneille!

Sikapiikkiä en ole vielä ottanut. Kait tässä jossain vaiheessa...

).( Maanantaina oli eka neuvola. Pyysin lähetteen HCG-kokeisiin ja tänään sain tulokset joka oli jotain yli 45000. Kuulemma vastaa viikkoja, mutta en osaa rauhoittua ennen ensi viikon ultraa. Niin moni on tässä pinossa saanut huonoja uutisia joten pelottaahan se kuuluuko sitä itse samaan sakkiin :(
Onko muita rv7+ hcg-kokeissa käyneitä ja mitä arvoja olette saaneet?

Ensin terkkari sanoi että sokerirasitus on vasta rv 26 mutta tänään sitten oikaisi asian ja menen rv16. Ihmettelinkin miten noin myöhään vasta! Ensi viikkoon mennessä pitää mittailla arvoja neljänä päivänä.

Nyt pitää mennä päikkäreille!

MiljaK ja salaisuus 7+3

ei vittu mikä vitutus! anteeksi kielenkäyttöni mut nyt ärsyttää :kieh: sain postissa just palkkakuitin, piti tulla iso tili koska edellisestä tilistä puuttui niin paljon tunteja, joista olin edellisessä kuussa käynyt valittamassa, no eipä sitten tullut niitä tässäkään.. ei toi nyt paha jos sellaset 15h puuttuu, joista 8h sunnuntai yötunteja... töitä kun nyt vaan valitettavasti tehään rahan takia ni pikkasen ottaa päähän jos niitä ei makseta, mä en ala mitään ilmaistyötä tolle mestalle tekee! kiehuu kiehuu kiehuu!

anteeksi avautumiseni mut pakko oli johonki =)

Halaukset kaikille huonoja uutisia saaneille :hug:
Onnittelut plussista ja Katriinalle77 tupla plussista :heart:
Koira asiaa: meillä on koira ja kikki mennyt hyvin koiran ja lasten kans.Oli kyllä tottunut kummilasteni kanssa oloon jo ennen omiakin lapsiani ja kun oma vauva saapui annoimme koiran heti nuuhkia pientä.Siitä lähin se onkin aina vartioinut irti ollessaan(omalla pihalla tai mökillä)vaunujen vieressä vauvan unta ja nyt isompien puuhailuja ulkona.Kun itku kuuluu itkuhälyttimestä niin edelleen korvat höröllä menee ovelle ja katsoo mua.Lapset ovat joskus kaatuneet koiran päälle(vaik kuin yritetään tollaset tilanteet välttää)niin koira vaan katsoo ja odottaa et lapsi nousee.Se on sellanen mun oma lapsenvahti kaveri :heart: Uimisesta: me on käyty kaikkien odotusaikana(paitsi esikoisen)sisarusuinnissa tai vauvauinnissa ja oon uinu aika loppuviikoille asti.Jossain vaiheessa neuvolasta on sanottu ettei kannata enään uida jos kohdunsuu on alkanu aukeneen,mut sit mies on uittanu lapsii ja uimaopet on tarvittaessa auttanu sukelluksissa ym.Itekkin oon joskus käyny kaikkien kolmen kans uimassa ku mies ei oo päässy ja silloin uimaope ottanu yhen "malliksi"leikkeihin ja niiden jälkeen oon ite vahtinu kaikkia.Isommilla uima avut(ja nyt kumpiki ossaa jo jotenkin uida ilmankin) joten niin onnistunu tosi hyvin.Mut onhan siinä iso vahtiminen ja työ varsinki pesulla ja pukemassa..mut onnistuupa ne kotonakin yksinki =)

IHanaaa KORVAPUUSTI :heart: :heart: :heart: Ihana ylläri :)

Mies leipoi eilen illalla pitsaa.. minähän väänsin sitä tietenkin, kun en ollut koko päivänä syönyt kunnon ruokaa. Hiukkasen teki pahaa syömisen jälkeen, varsinkin kun tyhmänä menin laittamaan valkosipulia :x Ajattelin, että varmaan yöllä oksennan, mutta ihan hyvin tuli silti nukuttua. Eikä aamulla ollu yhtään huono olo ja pystyin syömään suht. normaalin aamupalan.. Ihanaa :)

Päivällä tietenkin ällötysvellotus jatkui... Käytiin kaupassa uudeksi vuodeksi kaiken maailman herkkuja ostamassa.. äiti ihmetteli enkös minä viiniä osta itelle, taitaneekohan tuo jo arvata miksi en ostanut. Enkä ole koko aikana täällä kotona ollessa juonut mitään.. no, huomenna tarkotus sitten kertoa ja vahvistaa epäilykset.

Katriinalle tuplaonnittelut :) :heart:

Ihanaa, ostin muutaman appelsiini ja laitoin ne jääkaappiin.. kylmää appelsiinia, nam :p Tytöstä pahoinvointi alkoi kans samoilla viikoilla kuin nyt. Silloin tais olla maalis-huhtikuu ja just se aika ku appelsiinit oli ihan sikahyviä! ja niitähän meni pussikaupalla :)

Oikein ihanaa ja Rauhallista Uutta Vuotta kaikille! Enköhän piipahda huomennakin täällä, mutta toivotetaan sitten vaikka uudestaan :)

Varasin ajan neuvolaan. Sain sen parin viikon päähän.
Se täti kerto, että on nyt syksyllä on otettu käyttöön joku verikoe np-ultran tueks. Kokemuksia? Tietoa? Onko koko Suomessa vai vaan täällä meillä nyt syksyllä käyttöön otettu?
Kysyin vaan, että otetaanko minusta vai mahasta ja sano, että ihan normi verikoe minusta.

Hammaslääkäristä. niille kaiketi kuitenkin tarvii informeerata tilasta, että osaavat olla käyttämättä jotain. Mulla okli viime vuosituhannella joku liivikin päällä. En nyt muista otettiinko kuvia vai oliko se se valokone tjtn..

Tää syö vaan mandariineja ja hedelmäsalaattia..
..ja itkee Kaunareita..uuh

Jaksamisia kaikille jotka huonoja uutisia saanu :flower:

Tänään oli eka neuvola. Yhtä ajanvarausta koko homma :D Varattiin ajat ultraan, sokerirasitukseen, trisomia-seulontaan ja sitten vielä lääkärineuvolaan. Tammikuun viimenen viikko sitten juostaan. Sydänääniä yritti kuunnella, mutta eihän ne vielä kuulunu. Mulla vielä kohtuki taaksepäin kallellaan. Mutta ei haittaa vaikka ei kuulunu, ku tänään sitten käytiin vielä ultrassa :heart: Ja nyt näky se sykekki mitä viimeks ei näkyny :)
Meinas että LA saattaa muuttua, että on ehkä jonkun päivän pienempi. Mutta sano että kaupungin ultrassa sitten kattovat sen lasketunajan tarkemmin.

Tänään on saanu yökkiä taas ihan urakalla, ku omaa tyhmyyttä päästäny mahan liian tyhjäksi. Ja esikolle sattu pieni kakkavahinko :x Sen aikaa istu sitterissä ku suihkussa kävin ja eiköhän siinä vääntäny kakat. Sitä tavaraa oli enempi housussa ku ite vaipassa. Ja olihan hauskaa ruveta riisuun sitä lasta, ku normaali pyllyn pesuki tekee nykyään pahaa.

Voi nam! Minä siis odotan kanssa sitä hetkeä, kun keväämmällä tulee ne oikeat kunnon jaffa-appelsiinit myyntiin!! Nyt ne olis enemmän kun tarpeen!

månsdottir: Kyllä käsittääkseni se verikoe on ollu jo jonkun aikaa käytössä. Ennen oli täällä niin että pysty ottaa pelkän niskaturv.ultran tai ton verikokeen mutta nykyisin suositellaan molempia yhdessä, jolloin saadaan mahd.luotettava tulos. Ja tosiaan kyseessä ihan tavan verikoe, samalla kun otetaan esim.hepatiitti-hiv-yms kokeita.

Oma olotila: Pahoinvointi vähän lisääntynyt entisestään. Päivät menee yleensä ok, mutta aamut ja illat kuvottaa. Muutaman kerran olen oksentanut. Ruuan kanssa on vähän taistelua, täytyy syödä sitä mitä milloinkin sattuu mieli tekemään. Välillä ei voi syödä mitään..Kahvia en ole enää moneen viikkoon pystynyt juomaan edes yhtä hörppyä.

12 vko:n ultra olisi 19.1. Se on seuraava välietappi, jota tavoitellaan. Tämä pieni on tullut jo niin rakkaaksi, että ei voi kun toivoa tarrasukkia.. :heart: Ai niin, turvotus on alkanut vähentymään, joten maha ei pömpötä enää niin selvästi. Pienen pieni kumpu on kyllä..:)

Korvapuustilla ihania uutisia, onnea!!!

Mullakin on ihania uutisia, neuvolan täti sai nyt paremmalla laitteella vaavin näkyviin ja sykekin näkyi, kylläkin huonosti mutta sanoi että vauva liikuskelee joten kaikki on mainiosti,vastasi tarkasti viikkoja joten nyt vaan toivotaan että hipsu pysyy messissä vielä seuraavat 30vkoa :heart: Huh, paniikkipirkko voi siis rauhoittua! Ihanaa! Nyt ootellaan sitä np-ultraa ja siihen on niin piiiiiiiitkä aika sama päivä näköjään ku Eddalla ;)

Minä en tuota trisomia verikoetta sitten ottanut..mun mielestä siinä saa vaan turhaan hermoilla kun aika moni jää verikokeesta
. Ala siinä sitten miettiin että mitä jos....Eli oon muiltakin jättäny välistä ja käynyt vaan np-ultrassa sekä tietty rakenneultrassa.

Eilen kävin muut verikokeet ja vein pissapurkit labraan. Niin ja sikarokotteen kävin ottamassa jo rv 6 tai 7, en muista tarkon. Ei tullu oireita mtn, käsi oli vähän kipeä. Otin sen sillä kun mun lähipiirissä on ollut kauheen vakavia sikainfluenssa tapauksia että omalle kohdalle en semmoista haluaisi ja olisi sikiöllekin kuulemma erittäin vaarallinen tila jos saisi niin korkean kuumeen ja muut päälle :/ Joten en juuri miettiny kun sai käydä ottamassa. Mies ja lapset on saaneet rokotteet jo aiemmin, joten koko perhe on nyt suojattu siltä saralta. Meillä ei kukaan saanut rokotteesta reaktioita.

Mutta nyt lähden soffan pohjalle onnellisena lukemaan ylläripylläri vauvalehteä =)

Jonnuli ja kuperkeikkaa heittänyt hipsu 9+3 :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja jonnuli:

Minä en tuota trisomia verikoetta sitten ottanut..mun mielestä siinä saa vaan turhaan hermoilla kun aika moni jää verikokeesta kiinni.

mitä tarkoittaa?
Onko tää siis joku helposti valheellisia tuloksia antava vai joku joka kertoo mahdollisuuden mahdollisuudesta?
Tää oli mulle tosiaan ihan uus juttu
*poistuu googleen*

Månsdottir kyllä se seerumiseulonta oli jo reilu kolme vuuotta sitten käytössä ainakin meidän kunnassa (kuntakohtaisia eroja on). Se siis on vapaaehtoinen. Mulle tehtiin se molemmista raskauksista ja ensimmäisessä en jäänyt kiinni mut toisessa jäin... Eli siinä lasketaan yhteen tietyt muuttujat kuten hcg-arvo, ikä ja muita juttuja. Jos arvot ylittävät tietyn riskiluvun niin sitten tulee kutsu sairaalaan kätilön luo jossa keskustellaan ja saa mennä lapsivesipunktioon tai istukka "biopsiaan?". Minä valitsin sen punktion. Siinä on jonkinmoinen keskenmenoriski ja vauvan kromosomit tutkitaan eli selvitetään onko downin syndroomaa ja pari muuta vaikeaa kehityshäiriötä. Oli se kauhee shokki kun sieltä tosiaan soitettiin et olis korkee riski saada downlapsi... Kuitenkin kun tulokset reilun kahden viikon päästä tulivat niin kaikki oli ok :D . Yli 39 vuotiaat saavat kai automaattisesti mennä punktioon jos haluavat koska riski kasvaa iän myötä. Aion kyllä ko. seulaan mennä jos niin pitkälle pääsen, onhan mulla ikääkin jo reilusti päälle kolmenkymmenen joten riski kasvaa...

Onko kelläänt ietoa et pääseekö tohon tutkimukseen jos lähisuvussa on downin syndrooma? Mun siskolla oli downin sundrooma, kuoli 6 vuotiaana sydänvikaan loppujen lopuksi. Muussa suvussa ei tuota ole ja kaikki muut lapset terveitä, mutta tietty mietityttää oman kohdalla....

Chevanne 6+3

kiitti Erka briiffauksesta. Neuvolan täti niin mainiosti tän syksyn juttuna (ilmeisesti siis täällä ), joten ei oo tullut tutuksi.
Siinäpä mietittävää poikineen..
:/
toisaalta...jos menee np-ultraan, niin miksei vois otattaa vertakin...tosin saahan tuosta ultrasta muutakin infoa kuin niskaturvotuksen..

Lisään vielä tuohon veriseulajuttuun että siinä siis saa paljon tarkemmat tiedot kuin np-ultrassa noista kromosomihäiriöistä ja niiden mahdollisuudesta ja loppuviimein lähes 100%tiedot jos kromosomit joudutaan tutkimaan. Yksi muuttuja siihen riskilukuun on myös tuo niskaturvotus. Tuossa laskutavassakin on kuntakohtaisia eroja että millä perusteella kutsutaan jatkotutkimuksiin.

pakko kommentoida ... meillä on ollut tuo veriseula käytössä jo ainakin 9 vuotta , ekasta en muista oliko sitä .... taisi olla kun muistaisin ekassa käyneeni siinä ja muissa en .. en juuri sen takia koska niissä on tullut niin paljon turhia hälyttäviä tuloksia .. toki jos np-ultrassa olisi turvotusta niin sitten ottaisin vielä ton veriseulan , muuten olen ilmoittanut etten mene ...

neitim

Mua pelottaa nyt ihan älyttömästi. Tänään tullu veristä vuotoa ja yks pieni verihyytymäkin. Oon ihan varma että tää oli nyt tässä :'( Kipuja ei oo. Huomenna soitan ä-polille ja haluun käydä tarkistamassa tilanteen. Onko muilla kokemusta verisistä vuodoista ja mistä on johtunut? Neuvolasta sanoivat et joskus voi olla runsastakin vuotoa ja silti kaikki kunnossa, mutta PELOTTAA silti....

Jonna82 mulla oli kahdessa edellisessä raskaudessa aina välillä vuotoja ja joskus tuli aika paljonkin sitä verta, mutta matkassa kuitenkin pysyivät pienet. Mulla nää vuodot osui aika usein ns. kuukautisaikaan (eli jos ei ois ollut raskaana, niin ois kuukautiset tullut just silloin). Usein noita vuotoja tulee tuosta kohdunsuun limakalvoilta, kun ovat raskaana ollessa sen verran verestävät.
Toivottavasti sinun pienellä kaikki hyvin ja selviät säikähdyksellä. :hug: Kyllä noi vuodot aina pelästyttää ja iteki kauhulla ootan, että jos niitä taas tulee. Mutta tosiaan jos sinne ultraan pääsisit tarkistamaan tilanteen, niin rauhoittais omaa mieltä. :hug:

Korvapuustille Onnittelut ihanasta uutisesta :heart: Ihan tippa tuli linssiin taas :D

Odottaa täällä helpotusta huonoonoloonsa subin muodossa, kunhan tuo ukko nyt kotiutuis töistä. :p

Katjuska-78:Kiva kuulla että pienillä ei ole ollut mitään hätää vaikka vuotoja onkin ollut. Antoi vähän toivoa ja uskoa itsellekkin. Toivon niin kovasti, että myös minun pienellä olisi kaikki hyvin. Mitenhän sitä saa nukuttua ens yönä, kun odottaa että pääsee huomenna tarkistamaan tilanteen...

Alkuperäinen kirjoittaja månsdottir:
Varasin ajan neuvolaan. Sain sen parin viikon päähän.
Se täti kerto, että on nyt syksyllä on otettu käyttöön joku verikoe np-ultran tueks. Kokemuksia? Tietoa? Onko koko Suomessa vai vaan täällä meillä nyt syksyllä käyttöön otettu?
Kysyin vaan, että otetaanko minusta vai mahasta ja sano, että ihan normi verikoe minusta.

Hammaslääkäristä. niille kaiketi kuitenkin tarvii informeerata tilasta, että osaavat olla käyttämättä jotain. Mulla okli viime vuosituhannella joku liivikin päällä. En nyt muista otettiinko kuvia vai oliko se se valokone tjtn..

Tää syö vaan mandariineja ja hedelmäsalaattia..
..ja itkee Kaunareita..uuh
Tuosta verikokeesta: jos se on se josta selviää downin syndrooma "riskiluku" niin multa on otettu se joka raskaudessa ja nyt pelottaa se ihan hirveesti enkä tiiä uskallanko ottaa sitä.kahdessa raskaudessa tulos oli tosi hyvä,mutta keskimmäisessä aiheutti huolta loppuun asti.Elikkä mulla oli sen mukaan kohonnut riski saada down vauva(riski ei ollu kuitenkaan suuri),mutta sen verran suuri kuitenkin että ultran teki erikoislääkäri.ultran ja verikokeen tulos oli kuitenkin niin hyvä että meillä ei ollutkaan syytä huoleen.Mutta eräänä kauniina päivänä minule tuli puhelu että olemmeko varanneet uutta aikaa ton riskin takia jonnekkin keskustelemaan.säikähdin ihan hirveesti et onko jotain sittenkin vialla mutta kerrottuani ultrasta nainen pyyteli kovasti anteeksi puheluaan.Loppu raskaus menikin sitten taas stressatessa vaikka jaoka paikasta vakuuteltiin että kaikki on hyvin.No viime raskaudessa kuitenkin jostain syystä otin ton verikokeen ja huojennus oli suuri kun tulos oli hyvä,mutta nyt mietin että mitä jos taas tulis virheellinen tulos ja en mää pystyis joka tapauksessa raskautta keskeyttään :'(

Yhteistyössä