Elokuiset 2010 joulukuussa

Adama :hug: :hug: Voimia teille molemmille, koittakaa puhua mahdollisimman paljon!

Ikävä hehkuttaa omaa onnea tuon uutisen jälkeen, mutta lyhyesti nyt kuitenkin
Ultra takana, yksi kaveri kyydissä, oikeassa paikassa ja semmonen jumppa menossa ettei tosikaan. Sydän sykki ja tarpeelliset osat paikoillaan, niskaturvotusta ei ollu. Viikot vaan heitti häränpyllyä, la oliskin jo 16.7. Täällä roikkuisin kyllä mieluusti enkä vaihtaisi tuonne heinäkuun pinoon, jos se vaan teille sopii?
Nyt mentävä tekemään 5v-synttärikakku, huomenna tupa täynnä sukua ja ystäviä ja vaikka mitä vielä tekemättä..
Kepsukka ja masukki (11+3)
 
Adama Voimia sinne koko perheelle! :hug:

Ja myös Amelie :hug: Täällä on kans kauhee väsymys, viime yönä nukuin 10 tuntia ja päivällä 1,5 tunnin päikkärit.. Väkisin sain syötyä vähän pottumuusia ja nakkia.. mandariineja oon syönyt niin, että maha kipeenä. Ja röyhtäyttää aivan kamalasti! Mies jo nauroi että lopeta tuo tekoröyhtäsyjen tekeminen, mutta kun en oo koskaan osannu tehdä semmosia... nyt niitä vaan tulee. Oksulla ei oo onneksi tarttenu käydä.. mutta paha olo jatkuu vaikka onki syönyt jotain...

Voimia ja jaksuja kaikille sitä travitseville :hug:
 
Sartsa83
Huh huh.. neitim aikamoisen tarinan kerroit. Kiitos siitä että jaoit sen täällä. Täällä ei voitu myöskään välttää kyyneliä ja pillahdin itkuun siinä kohtaa kun toivoa ei meinannut olla tytön selviytymisessä. Aivan mahtavaa että hän on nyt jo noin iso tyttö ja terve! Todellakin enkeli on ollut matkassa ja tahtonut pitää pienestä huolta. Jumala päätti ettei tämän tytön elämä voi tässä vaiheessa taivalta päättyä, että hänellä on vielä paljon annettavaa maailmalle. :heart: Voih.. eihän tästä itkusta meinaa loppu tullakaa! :ashamed: :'( Oon jotenki niin liikuttunu tarinasta.

Ja itku näköjään jatkuu. Voi adama :'( :hug: Suuret pahottelut keskeytyneestä raskaudesta. :( Miten voi yhdelle ihmiselle käydä noin monta kertaa keskenmeno? Ei saa! Mä toivon todellakin sulle parempaa tulevaisuutta. :heart: :hug:

Amelie Pyydä nyt herranjestas ihmeessä ihminen itsellesi saikkua! Ethän sä voi tossa kunnossa työskennellä! Vauvankin parasta on ajateltava. Nyt mars lekurille ja levossa pysyt kunnes olo kohenee!!!

Kepsukka Ihanaa kuulla hyviäkin uutisia. :heart: Senkun olet täällä vaan. :) Ihanaa kun juttelet meijän kanssa. :)

Omaa napaa: Täytyy toivoa että kuulen hyviä uutisia huomenna omassa varhaisultrassa. Viikkoja tänään omien laskujen mukaan 8+2 mutta huomenna sen kuulee, pitävätkö paikkansa, vai ollaanko sitä pidemmällä vai oonko ite laskenu liian pitkälle.
 
Adamalle paljon voimia sinne :hug: :hug: :'(

Tylsää hehkutella nyt tähän perään, mutta siis ultrassa käyty ja yksi elävä kaveri löytyi ihan oikeasta paikasta ja sykkeet näkyivät ja kuuluivat hyvin. :heart: pituutta oli 10mm vastaten viikkoja 7+1 ja nyt ois menossa omien laskujen mukaan 7+2, että ihan on koko kohdillaan.

Ja juu aamusta täällä kans itkua tirautin, kun luin noita synnytyskertomuksia. :ashamed: Niin ne vaan herkistää ja etenkin sitten nuo, joissa kaikki ei meekään ihan käsikirjoituksen mukaan.

Katjuska ja sintti 7+2 :heart:
 
VOI EI, Adama!!! :( :( :hug: paljon jaksamista teille. ei voi ymmärtää!

Neitim:n tarina sai kyyneleet silmiini. onneksi nyt kaikki hyvin ja tyttö on terve ja reipas, ja kohta varmasti vielä reippaampi ja itsepäisempi teini. :D



Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Huomenia!

Huh, onpa Ja mandariinit on ne millä pidän huonoa oloa poissa mutta tosiaan - kauheat ilmavaivat niistä kyllä saa :x
MITÄ!!?
mä nyt saan kaikista "vääristä" ruuista ilmavaivoja, ja ne tosiaan HAISEE!! :eek: - mutta että mandariineistakin!?
oon tosiaan nyt viikon sisällä syönyt joka päivä 2 mandariinia, kun muuten en oo niitä syönyt 3 vuoteen. oon yrittänyt olla kohta 3 vuota VHH:lla, mikä on sopinut mun vatsalle kuin nenä päähän. mut nyt hoitojen ja raskauden myötä oon lipsunut ja ilmavauvat + muut vatsavaivat on riesanani. ei noi mandariinit mitään välttämättömiä oo, mutta helppoa naposteltavaa töissä... vaikka tosiaan ei niistä nälkä lähde ja huono olo jatkuu syömisen jälkeenkin.
Blaah.
(.) itselle ei kuulu erikoista; mitä nyt muutaman krn tänään koin kovaa repivää/vihlovaa kipua alavatsalla, kahdessa kohtaa. pelästyin niin, että soitin neuvolaan, ja täti sitten yritti lohdutella että kasvukipuja ne varmaan on. uskotaan.
dreamer78 + hipsunipsut rv 8+6

 
Huoh... mä oon hieman taustalla seuraillu teidän kuulumisia. Monta kertaa päivässä :)

Oon vuorominuutein sitä mieltä et kaikki on hyvin ja sit ei. Rasittavaa.
Torstaina on ultra jonka jälkeen voidaan lopettaa arvailu.

Mitään erikoisia oireita ei oo ollu suuntaan tai toiseen. Ei siis vuotoja eikä kipuja. Väsyttää edelleen, ja ruokailujen jälkeen tuntuu et oksu on puolivälissä tulossa ylös. Mutta varsinaista pahoinvointia se ei oo... Sellasta "liian täyttä" oloa täi närästystä tai jotain... Ja tänään on ollu tuntemuksia kohdun kohdalla. Ei menkkakipua, eikä varsinaista kipua ollenkaan, vaan jotenkin "tunnen" kohdun.

Pitkiä on nää päivät odotella...

Onnea kaikille mukavista ultrakuulumisista. :flower:
 
Mulle varattiin suoraan aika 8+2 neuvolaanj a ainakin kuvittelen et ultra sillon jo on. Mahtoks hoitajatäti laskee vaan väärin ku se puhu jotain kymmenest viikost mut en mä kyl niin pitkäl sillo viel ole. Toivottavasti nyt ultraavat sillo jo ku oon nyt jo ihan paniikis et onko kaikki kunnos.

Tänään ollu kyllä hirmusen paha olo koko päivän..

Osanotot Adamalle!
 
ADAMALLE pahoitteluni :hug: jaksamista teille koko perheelle!

mä sain ultra ajan vasta keskiviikolle. silloin selviää tämä arvoitus. lauantaina tuli reilu siteellinen vuotoa, kaikki kerrallaan. sen jälkeen ei mitään. ei kipua eikä muutakaan. olisin tietty halunnu jo ultraan ja kaikki pois alta mutta pyhien takia joudun odottamaan.

mukavaa odotusaikaa teille muille! ehkä mekin tulemme vielä joskus perässä...

korvapuusti
 
mä haluaisin kans ilmottautuu mukaan elokuisten listaan.
tämä vauva yllätti kyllä tulostaan toden teolla =) pahoinvointia on ollut välillä täytyy puhua norjaa varsinkin aamuisin :( no mut on alkanut helpottaa jo jonkin verran. la.aika jossain elokuun 10-13 välillä. en ole vielä käynyt ultrassa se pitäis jo kohta puolin varata aika. kolmas lapsi tulossa, synnärinä olis hus. oletteko vielä kertoneet ystävillenne, vanhemmille ym.. me ei olla vielä kerrottu kellekkään. hauskaa odotusta kaikille.
 
Voi surku Adama.. tuo on jo kurjistakin kurjempaa että ensin annetaan ja sitten otetaan pois.. voimia ja toivottavasti mies jaksaa tukea ja vielä yritätte piakkoin uudelleen. :hug:
Jos saa kysyä, niin menitkö aiempien km:n takia uudelleen ultraan vai epäilitkö ettei kaikki olisi hyvin? Kerrassaan kyllä kamalaa, kun on jo sykkeen nähnyt ja sitten... :'(

Onnea Kepsukalle ja Katjuskalle, on mukava lukea näitä hyviäkin uutisia. Mä taas pähkäilin jos Adamalle tapahtuneen takia että pitäiskö perua koko keskiviikon ultra... ja odottaa siihen viralliseen ntultraan...no, en tiiä. Huomennahan sen vielä voi perua jos siltä tuntuu.

Korvapuusti,toivottavasti se oli kuitenkin jotain kiinnittymisvuotoa tai jämiä tai muuta. Jos olis jotain pahempaa niin eiköhän sitä vuotaisi kuin niagaran putous??? Mulla kun oli edellisessä kierrossa se kemiallinen raskaus niin kyllä riitti sitä verta.. huh huh, eikä sen pidemmällä ollut kuin että muutaman päivän ehti myöhässä olla menkat.

Jooh, mulla on nyt joku ihme himo ranskalaisiin. Ägh, tekis mieli pyytää miestä tuomaan kun meni käymään vielä Anttilassa, et tois vaikka mäkkäristä, mutta en. Nyt en kyllä pyydä ja syön vaikka pieru-mandariinin mieluummin :D :D:D

Jep, pitää kohta mennä pötkölleen, jos sais vaikka nukuttua. Selkää jomottaa ja maha tuntuu taas pullottavan sisältä päin, ja on semmonen yleinen jurputus-olo. Grr, ukko-parka...


Niin joo, ja tervetuloa Lolu :) Mä en ole kertonu kuin miehelle tietty hja sitten yksi tykaveri tietää...ja jos voin pitää salassa vielä pitkään, niin pidän mielelläni...
 
Siis ei voi olla totta.. miten tässä pinossa tulee nyt näin paljon näitä menetyksiä.. voimia ja jaksamista teille jotka olette kokeneet tämän. :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Mulla kans alkanu pelko kalvamaan että mitä jos kaikki ei olekkaan hyvin.. sykehän näkyi sillon 7+0 mutta nyt pelko taas iskeny. Ens viikolla mulla on neuvola ja käsken niitten sillon jo kuunnella sydänääniä jos onnistuis, vaikka täällä ei yleensä kuunnella ennen 12+0:aa. Ens viikolla on kuitenki ku sinne meen niin 10+. Eilen illalla mulla oli niin huono olo et sain ämpärin kans kulkea koko illan ku oksetti niin helvetisti.. Muuten mulla ei oo ollu mitään.. paitsi siis järkyttävä väsymys ja yöunet on aina vähintään 10 tuntia.. ja tietenki päikkärit.. mut tosiaan muuten oireetonta.. mulla kohtu kasvanu jo selvästi, ei tietenkään vielä näe mutta tuntuu erittäin hyvin ja ei ole enää mitään turvotusta.. iltaisin kyllä siihen lisäksi vielä turvottaa.. mullahan tosiaan ekaltaki masu kasvoi nopsaa ja sillo 14.- 15. viikolla masu oli jo iso selvä vauvamasu.

Mitenhän sitä jaksais oottaa sitä np-ultraa 2 ½ viikkoo.. sitte toisaalta jos ens viikolla neuvolassa sydänäänet ei vielä kuulu niin on vielä kamalampaa odottaa sitä ultraa.. huoh.. :( Kerron synnytystarinani myöhemmin kun nyt ei jaksa alkaa rustaamaan ku ei ajatus juokse.. Tervetuloa uusille!!!

-Jonetta ja peukaloinen 9+0 (POKS)-

ps. millon teillä muilla on neuvolassa kuulunut vauvan sydänäänet aiemmissa raskauksissanne tai tässä raskaudessa jos on jo kuunneltu..???
 
Hemskutin dreamer :ashamed: :p
Tuli sitten hormoni puuskissa lähdettyä heseen kun luin sun viestin , teki niin himona mieli noita ranskiksia ,vaikka muuten oon nyt saanut pidettyä ruokailun aisoissa... :kieh: Ostettiin sitten oikein mega ateriat! no perunat söin ja dipillä tietty sekä 1/3 sitä hampparia loput syötin miehelle ... mieli teki vaikka syödä kaikki mut olo ei ! :| Tuli täysi ja jotenkin hassu olo ... nuoremmatkin kiskoi ranskalaisia ja nyt ne peuhaa tossa lattialla , no eipä ainakaan tarvinnut heti laitta lapsia nukkumaan ,jos aamulla saisi vaikka hieman pidempään nukkua .

Huomenna on toi terkkarilla käynti ja saan noi sokerin mittailu ja seurailu välineet .. no tulee sitten ainakin seurattua mistä ruuasta nousee sokerit ja mikä pitää hyvällä tasolla , vaikka ei nyt heittoa ollutkaan kun tossa paastoarvossa ! oon vaan niin piikki-kammoinen että mua iljettää jo noi sormenpää mittailutkin , no kai siihenkin tottuu ?!


neitim
 






Elokuiset 2010 joulukuussa

Nimimerkki * Monesko tulossa * Ikä * Synnytyssairaala

16.7.10
Kepsukka * kolmonen * 28v * Jorvi

29.7.10
miinuliinu * kakkonen * ?? * ?
Huisi hippu * esikoinen * 19v * OYS
Enkelinäiti * viides * 33v * EKKS

1.8.10
Mirde * esikoinen * 32v * ???
Jonetta * kakkonen * 20v * KPKS
Rebeska * esikoinen * 19v * TYKS
Selmiina * esikoinen * 19v * OYS
Tuittu- * esikoinen * 26v * TAYS

2.8.10
Satsuki * kakkonen * 33v * Kättäri
amelie * ??? * ?? * ??
Edda * esikoinen * 24v * PKSSK
sintti 08 * kakkonen * 23v * Kättäri
heinis- * esikoinen * 32v * ??
punakaneli * kolmonen * 30v * Jorvi

3.8.10
ansuli87 * esikoinen * 22v * Jorvi
Papunen84 * esikoinen * 25v * KPKS
viktooria * kakkonen * 29v * NKL/Kättäri
Martta78 * toinen * 31v * KYS
Dreamer78 * kolmonen * 31v * SATKS
DeFeis * kolmonen * ?? * Kättäri
Annala * esikoinen * 26v * SAS

4.8.10
Sintyli * kolmonen * 32v * NKL
Marlin * kakkonen * 26v * OYS
iippanen * kakkonen * 27v * PHKS

6.8.10
NeitiKat * kakkonen * 32v * Jorvi
n11na * esikoinen * 24v * SATKS

7.8.10
neitim * viides * 30v * SATKS

8.8.10
miumukka * kakkonen * 27v * K-HKS
epplu * esikoinen * 19v * ??
Neljännenkinkerran * nelonen * 26v * SATKS

9.8.10
wallay * kakkonen * 25v * SeKS
Niiti * kakkonen * 29v * K-SKS
Sipsunen * ?? * ?? * ??

10.8.10
Hepetius * kolmonen * 23v * PS
Sartsa83 * esikoinen * 26v * TAYS
launii * esikoinen * 22v * KAKS
Melita * kakkonen * 31v * TYKS
Matilda84 * kolmonen * 25v * Nais.KL
Tirliina33v * kolmonen * ?? * ??

11.8.10
nippanappa * kolmonen * 30v * KYS
minilätta * kakkonen * 35v * TYKS
huisi * kakkonen * 30v * PHKS

12.8.10
aleksiina * kolmonen * 33v * SATKS
pikkumökö * kolmonen * 25v * Lohja

13.8.10
Indah * nelonen * 32v * ??
lolu * kolmonen * ?? * HUS

14.8.10
Katjuska-78 * nelonen * 31v * SAS

15.8.10
MiljaK * kakkonen * 22v * KAKS
evi-ta * ?? * 34v * TYKS

16.8.10
mmiilia * kakkonen * 21v * VKS
Copper * kakkonen * 23v * OYS
Pirppis79 * kakkonen * 30v * OYS

17.8.10
sunshine25 * kakkkonen * 25v * MKS

18.8.10
jonna82 * kakkonen * 27v * PHKS
runttipulla * kakkonen * 31v * ?
peppiina77 * esikoinen * 32v * KSKS
jennik * kakkonen * 21v * Kättäri

19.8.10
Onnellinen x5 * viides * 36v * KHKS
Hendu79 * toinen * 30v * Kättäri
Siili H * esikoinen * 23 v * KHKS

20.8.10
Selina76 * esikoinen * 33v * ??
salaisuuksienkammio * kolmas * 25v * SEKS

21.8.10
mennis * kakkonen * 26v * VAS/TAYS
Sinimarja * kakkonen * 29v * K-PKS
caribbee * ?? * ?? * ??

22.8.10
Ihaa82 * esikoinen * ?? * VKS
månsdottir * kolmonen * 33v * K-HKS

23.8.10
Minervi * kakkonen * 26v * ??

24.8.10
vauvahaaveita * kakkonen * 25v * OYS
erka * kolmonen * 36v * TAYS
mamacita74 * kakkonen * 35v * K-SKS

31.8.10
rakkaudesta äiti * nelonen * 29v * OYS


LA ?
sukulaku * kakkonen * 39v??
Millalilla * kolmonen * ?? * ??
Sandeliini * kolmonen * 29v * ??




Elokuisten muistoissa :

adama (la 26.7.10)
viivi ja vagner (la 30.7.2010)
Rhiannon (la 4.8.2010)
Noopu (la 6.8.2010)
Pippuri-83 (la 9.8.10)
Sokruli (la 21.8.2010)
korvapuusti (la 24.8.10)





 
Heips!

Ensinäkin, pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille :hug: :hug: :heart:

Tässä meidän pinossa on nyt tullut monta surullista uutista, joten alkanut itelläki huoli kasvamaan..siksi päätin että menen sinne yksityiselle varhaisultraan huomenna. En voi odottaa viikkoja vielä siihen "oikeaan" varhaisultraan. Saa ainakin mielenrauhan heti huomenna, jos kaikki on hyvin.

Kyllä vähän jänskättää mennä sinne :heart:

Selmiina ja pallero 9+0 (menkkojen mukaan 8+4) :heart:
 
Moikka!

:hug: kaikille pikkuisen menettäneille. Miten näitä onkin sattunut näin monta... :'(
Tulee itsellekkin tosi epävarma olo kun näitä lukee..

Itsellä pahaolo jatkuu. Päivän mittaan tulee useita huononolon kohtauksia ja tuntuu, että kohta on mentävä oksentamaan, mutta ainakaan vielä ei ole tarvinnut. Tänään päivällä tuli pissalla käydessä pienen pieni veriviiru paperiin ja säikähdin ihan älyttömästi. Sen jälkeen ei onneksi ole mitään ollut... Esikon raskausaikana oli sama juttu aika lailla juuri näihin samoihin aikoihin. Paleltaa ja väsyttää edelleen ja hirveä himo syödä mandariineja :whistle: Taisi joillain muillakin olla samaa vikaa =)

Tuohon synnytys galluppiin. Meidän esikoinen syntyi rv 40+3 3110g 49cm. Kesti n.11h ponnistus n.10min. Ilokaasulla ja epiduraalilla urakasta selvittiin :D Istukka ei meinannut irrota joten jouduin leikkaussaliin istukan käsinirrotukseen.

Vielä viikko ultraan :D Saa vihdoin varmistuksen onko masussa kaikki kunnossa.

jonna ja pikkuinen masukki 7+0?
 
Haleja ja voimia kaikille tarvitseville!!!
Mäkin oon mielimaassa ku menin tekee sen viikkoja näyttävän raskaustestin ja tietty tein sen päivällä vaikka siinä lukee että aamuvirtsa muuten viikot ei pidä paikkansa, no se näytti 2-3 viikkoo raskaana eli hedelmöityksestä ja siitä on nyt noin 4 viikkoo joten ostin aamuksi uuden testin ja katon mitä se näyttää..varasin yksityiselle ajan ultraan sain sen ens maanantaiksi ku sanoi että näkysi sykeke sitte joten mulla on ny sitte maanantaina ja perjantaina ultrat.Tissitkä ei oo enää niin arat joten nyt sitte muakin pelottaa, vaikka tiedän että raskaus voi olla täysin oireetonkin. Pojastani sain tietää vasta 5kk:lla että oon raskaana, ku ihmeteltiin miksi vaan laihdun, kai ny ku toinen söi tissistä kaiken minkä irti sai ja toinen sisäpuolelta..painoo oli vaan se 47kg. Nyt ku miettii niin hullua ku ei tajunnu...Vauvani oli vaan 2kk ku mulla jo oli toinen vauva mahassa, kai sitä oli niin sen vatsan ulkopuolisen vauvan lumoissa ettei huomannut. Hyppäs vähän....Mä oon niin sata varma että tää menee kesken...
 
Adamalle iso :hug:
Mulla on huomenna yksityisellä alkuraskaudenultra. Jos sitten tietäs viikotkin vähän tarkemmin, nyt tiedän että jotain 6-7 pitäs olla.

Aikasemmista synnytyksistä oli kirjoiteltu.

Mulla esikoinen syntyi 40+4 käynnistettynä raskausmyrkytyksen takia. Synnytys tosi kipeä ja lyhyt, reilun 6 tuntia.

Toisella kerralla alkoi sit itekseen tasan viikolla 41. Synnytys paljon kivempi, kun suppareissa selvät tauota, kesto 23 tuntia. Mieluummin ottaisin toisen pitkän ja kivuttomamman kuin lyhyen ja kipeän.
 
Moikka!..pitkästä aikaa. Adamalle paljon :hug: .

No nyt on sitten joulu takana ja koko lähisuku tietoinen raskaudesta, kun arvasihan sen kun siidereitä/viinejä tarjoiltiin kieltäydyin, niin eipä aikaakaan kun pöydän toisesta päästä kuului: sä oot raskaana (naama hieman helahti |O, ja se oli siinä ).
No eipä siinä mitään, mutta tietenkin itse olisi toivonut hieman lisää viikkoja ja ensimmäisen ultran taakse.
Nyt 2vk NP-ultraan ja neuvolaan (ei jaksais odottaa)

Nyt taas kahden pv ajan, uni ei ole millään meinannut illalla tulla ja nytkin olen jo yli 1h sitten herännyt.

Tämän hetken mielihalut: Mehujäät, tuoremehut ja Yosa-jugurtti (salmiakki-laku himo hieman helpottanut)

punakaneli ja masu 9+1 NEITIN: mut vois siirtää sinne 2.8 (kiitos)

 
Heipsan!

Olisinkohan mä nyt riittämiin rumppaillu sitä ultra-aikaa?? vaihdoin sen tälle illalle, jos tyttö onkin huomenna kuumeessa rokotuksista ja sit pitää kotona olla. No, tänään sen sitten näkee, toivottavasti olis jo sykekin kohillaan (jos nyt ylipäätään on mitään mitä kattoa) kun viikkoja mun laskujen mukaan siis on 6+6 tai 7+0, vähän riippuen siitä miten se h-hetki nyt natsasi.

Mä olen tosi tyytyväinen, ettei oikeastaan kukaan tiedä tästä vielä mitään.. ja jos vain saan vaikka jonnekin helmi-maaliskuulle pidettyä salassa niin hyvä on. Pomollekaan en aio kertoa kauhean aikasin, mitäpä se sille kuuluu... :whistle: Kun täällä on käytäntö ettei sijaisiakaan palkata, niin en jaksa ressata sillä asialla.

Onko mulla ollut ihmeellistä lonkkasärkyä?? Mulla on oikea lonkka iltaisin tosi kipeä, sitä pakottaa ja liikuttaessakin vähän sattuu? Ja iltasin särkee yläselkää ja tuntuu että vasemmalla puolella masussa, tosi alhaalla lähes nivusissa pullistelee. Oliskohan se sitä kohdun kasvua sitten vai mitä? Njääh, en tiedä.

Jassoo, pitääpä vilkasta mitä kalenteri sanoo tälle päivälle, ja alkaa hommiin. Söin äsken kasan tuc-keksejä kun tuli huono olo, ne autto tällä kertaa.

runttis ja toukka 6+6 ilmeisesti
 

Yhteistyössä