***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Onnea vauvan jo saaneille :flower: ja terveisiä äitipolilta =)
Kaikki oli kunnossa, vauvalla asiat paremmin kuin kypsällä äidillä, mutta tulipahan viimein jotain suunnitelmiakin. Vauvan painoarvio nyt 3,7kg ja kohdunsuulla sisäsuu sormelle auki ja ulkosuu kahdelle sormelle, kanavaa toki vielä vähän jäljellä. Viikon päästä keskiviikkona olisi sitten käynnistysharkinta eli näillä näkymin silloin osastolle tai sit suoraan synnärille.

Vendalle kiitokset vaavi-sängyn infosta =) Laitoin nyt meillekin tilaukseen, että varmasti saadaan ajoissa.

Theresia ja kyytiläinen Neiti Näpsä 37+5
 
empux, onnea :flower:

Täällä sitä vaan ollaan, aamusti siis sais käydä vaikka kuinka usein vessassa, mut eipä tuo mitään muuta oo saanu aikaiseks:( joten eipä tarvii vielä hetkeen aikaan lähtöä miettiä.

Tämä päivä on menny kyläillessä.

Maijamehi ja Toukka rv 39+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja venda:
Kysymys jo synnyttäneille: minkälaisen vaatesetin te pakkaisitte sairaalakassiin vauvallenne jos se syntyisi nyt?
Tyttö kotiutui edellispäivänä ja kotiin tullessaan päällä oli lakki, pitkähihainen body, housut ja sukat. Turvakaukalon päällä oli vielä pieni peitto. Tosin kotiintulopäivänä oli hieman viileämpi kuin nyt on muina päivinä ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Chevanne:
Korvapuusti: näin mä oon vähän kuullutkin.. Mutta mulla sattuu olemaan hevonen joka tarttee liikuntaa ja hoitoa niin se on vähän selalnen mitä ei noinvain siirretä myöhemmäksi. :D Pakko se on eläimet hoitaa kanssa. Muista menoista pystyy joustamaankin enemmän. Mutta täytyy nyt katsoa miten tässä menee ja tilanteen mukaan sitten toimia.
Ja saahan ne tallilla käynnit ajoitettua niin että syöttämisen jälkeen lähtee heti, niin pitäisi ennen seuraavaa syöttökertaa ehtiä ihan hyvin takas jos ei sinne juoruumaan jää. :D
Mulla köpöttelee myös oma humma tuossa pihassa. (Ei siis tarvi kauaks lähteä). Mutta olen päässyt maastoilemaankin niin, että olen imettänyt vauvan ja vauvan isä on sitten ollut vahtina. Pullo tietty hätävarana, mutta eipä ole koskaan tarvinnut. En mä ainakaan ihan heti ole synnytyksen jälkeen pystynyt ratsastamaan eikä ole kyllä tullut mieleenkään..Paikat kuitenkin sen verran arkana. Onhan tietty näitä urheita jotka näin tekevät, mutta minä en kuulu niihin.. =) Tuttava oli synnytyksestä muutaman päivän kuluttua jo ratsastamassa. :whistle:
 
Emppux Paljon onnea pienestä pojasta! :flower:

Chevanne Mä suosittelisin tuttipulloista Tommee Tippeen Closer To Nature -tuttipulloa. Tutin muoto muistuttaa parhaiten äidin rintaa ja tuttipullon mukana on venttiilillä varustettu hidas virtauksinen silikonitutti. Niin ja tää tuttipullo on muuten hyvä myös koliikkivauvoille. Venttiili on kiinni pullotutissa, eikä pulloa tartte koota mitenkään ihmeemmin eikä pelätä miten venttiili pysyy paikoillaan.
Tässä vielä linkki pullon tietohin Lastentarvikkeen sivuille:
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=945&toimittajaid=60
Niin ja nykyään näitä pulloja saa sitten myös Prismoista.

Täällä alkoi just pieni menkkajomotus alavatsalla ja selässä. Mut tuskinpa se sen kummemmaksi vielä tästä muuttuu...

Hendu ja herra A 37+0 POKS!
 
Onnea Emppux, nyt tässä pinossakin alkoi tapahtumaan :flower: :flower: :flower:

Mun ilta meni supistusten ja kaikenmaailman tuntemusten kanssa. Jesta, miten kipeitä oli, itkuakin väänsin kun sattu J-O-KA paikkaan. Nyt sit pelkkää pientä särkyä alaselässä, meni siis ohitte jo. No, kaipa tämä ruoto tässä valmistelee itteänsä.

Chevanne, mulla oli tytön kanssa ekoina kuukausina aventin pullo imetyksen lomassa, ja rintaa ei hylänny olleskaan. Aventin pullot ja välillä annettiin nanniakin (mies ei kuunaan jaksanu sulatella pakkasesta pumppailtuja maitoja), jos mä olin esim. kampaajalla. Nyt jos ei tule sektiota ja iholla pesiminen onnistuu paremmin, tuskin tarvitaan alkuun sitä lisämaitoakaan, toivon mukaan. Mut sit jostain 3 kk iästä meillä ei pullojakaan juuri tarvittu, ja mäkin pääsin sitten siinä vaiheessa jo ite kaupassa tms käymään imetysten välissä, kun tyttö imas jo suurempia määriä ja imetin jotain 8-10 krt vuorokaudessa, plus että unet sattu aina siten, että isäntä oli jo kotona. Mutta se miten pulloon suhtautuu, on kyllä mun tietääkseni ihan tuuripeliä, toisilla on kerrasta poikki ja toiset sitten ei ole millänsäkään. Tissittely meillä loppu sit ku seinään kun mulla alko menkat, maidon maku ilmeisesti muuttu niin paljon, ettei kelvannu lainkaan. Mut onneks reilut 8 kk kuitenkin se onnistui kohtuullisesti.

Jaaha, mä taidan tehdä pesän kans tuonne sohvalle - mulla kans vauvan kosteussuoja lakanan alla, vasta jouluna ostettu sohva niin en kyllä sitä aio pilata vesien menolla... :whistle:
 
Kiitoksia vinkeistä!!! :) Kiva kuulla ettei se välttämät tarkota sitä et vauva hylkää tissin kokonaan jos ruokkii pullosta. Täytyy ostaa tollanen hidas pullo. :D Heh..

Ja tosiaan tarkotus ois ruokkia vaan sillon pullosta jos vauvalle iskee nälkä ja mä en olekaan paikalla. Eli siis ihan hätävarana vaan. Mut tietty ei sitä etukäteen voi tietää miten imetys lähtee sujumaan.

Mul on hevonen tossa 10km päässä, et matkoihin menee n. 20min yhteensä. Mut kyl mä paris tunnis tallireissulta selviän. Mul on ravuri joten ajamaan pääsee varmaan nopeammin ku ratsastamaan pystyis. Tosin ajaes tärisyttää enemmän et en tie miten se vaikuttaa. Ja tietty jos sektio joudutaan tekemään ni sit menee pidempi aika kun pääsee edes ajamaan.

Mä toivon mukaan saan hepalle vuokraajan ni ei mun tarvi käydä kun pari kertaa viikossa ite. Se ois ihan sopiva henkireikä kyl itelle et pääsee vähän muuallakin käymään. Ja noi hevoset ja eläimet ylipäätään on mulle aika tärkee juttu et hulluks sitä tulis jos ei pääsis käymää välillä tallillakin. :)

huomenna äippäpoli. Mulla on nyt supistellu kaks vuorokautta tosi paljonkin. Saas nähä onks mitää vaikutust ollu. Vaiks viel ei vauvan tartteis tulla...

rv 35+2
 
No ehtiihän sitä koneellekin tänään. On ollut sen verran puuhaa koko päivän ajan, että välillä oon koettanut puhelimen kautta juttuja lueskella, mutta sekin jäänyt aina kesken. :whistle: meinas jo vieroitusoireet tulla. :kieh:

Emppux valtavasti onnea koko perheelle :heart: :flower:

täällä oli kans tänään se lääkärineuvola ja eipä siellä ihmeellistä. Kaikki ihan ok. Painoa tullut 88g/vko ja lääkäri oli tyytyväinen, kun ei oo koko raskausaikana tullut kauheesti lisää, kun sitä painoa entuudestaan on jo yli tarpeiden. :whistle:
Ja se kohdunsuun tilanne...just sellainen kuin arvelinkin, vaikka salaa toivoin muuta. :kieh: Eli pehmeä ja täysin kiinni ja kanavan pituudesta sentään otti sentin pois, eli se oli 2 cm. että tuskin tässä ihan heti ollaan mihinkään lähdössä. :whistle:
no pojista on tilanne ollut ihan sama ja syntyivät silti sen viikon etuajassa, että katsellaan nyt kuinka tällä kertaa mennään. =)

Mut nyt lepäilemään, kun on väsyttänytkin niin kauheesti koko päivän :wave:

Katjuska ja sintti 37+4 :heart:
 
Chevanne: Jos imetys lähtee suht mukavasti käyntiin, niin voi olla ettei pulloruokinta haittaa sitä mitenkään. Ja eihän näitä asioita voi tietää etukäteen. Mielestäni on kuitenkin tärkeää, että kun arki asettuu, niin äitikin pääsee omiin juttuihin edes imetysten välillä. Tallikäynnit tms. on varmasti suuri henkireikä arjessa. Ja sillä aikaa myös isä ja vauva pääsee vahvistamaan suhdettaan rauhassa..:) On se miehelle eri asia olla vauvan kanssa kaksin. Sillä aikaa äiti rentoutuu ja hyvinvoiva äiti on lapselle suuri etu..Jaksaa taas olla eri tavalla läsnä...:)
 
Onnittelut vauvan saaneille ja kiitokset ihanista kuvista, joita olette pikkuisista laittaneet!

Itse kävin tänään äitipolilla, missä todettiin pikkumiehellä kaiken olevan kunnossa. Varsinainen syy käyntiin oli kyllä vääntynyt ja murtunut häntäluu, jonka ei lääkärin mukaan pitäisi kuitenkaan haitata alatiesynnytystä. Vääntynyt osa tuntui kuulemma joustavan (oli muuten melko epämiellyttävät tutkimukset tuon selvittämiseksi!), mutta harmi kyllä pelkään silti, että joustaessaankin se saattaa aiheuttaa murtumisen samasta kohtaa kuin 1,5 vuotta sitten lautaillessa. Eihän tässä kuitenkaan auta muu kuin valmistautua normaaliin synnytykseen ja toivoa, että kaikki sujuu hyvin.

Painoarviosta sen verran, että mittojen mukaan vauveli painaa tällä hetkellä n. 2 600 g. Keskikäyrillä menee ja laskettuun aikaan mennessä painoa pitäis olla jotakuinkin 3,5 kg. Ton häntäluujutun takia sain vielä lasketulle päivälle ajan äitipolille, jotta toinen lääkäri kertoo sitten mielipiteensä asiasta ja samalla tsekataan, onko vauvan kasvu edennyt ennustetusti. Jos joku valtava kasvupyrähdys sattuukin vielä tulemaan, niin sitten sitä sektiota harkitaan uudestaan.

Koska mulla on aiemmat raskaudet menneet reilusti yli (esikoinen syntyi 41+2 ja kuopus 42+2), niin veikkaan, että tää kolmonen syntyy viikolla 42 eli vasta 10.9.... Siihen on kyllä aivan ikuisuus!!! Joka tapauksessa en viitsi edes unelmoida aikaisemmasta synnytyksestä, jotten suotta joudu taas pettymään. Tuntuu vaan niin epäreilulta, että useimmat synnyttää siinä lasketun ajan tienoilla ja meikäläinen aina vasta päivä- (jopa viikko-) kausia sen jälkeen. :| Painoarvioksi vois laittaa vaikka 3650g.

Tuttipulloista vielä sen verran, että meidän neideillä on kyllä pysynyt rinta ihan ykkösenä senkin jälkeen, kun ovat pullosta saaneet toisinaan maitoa. Ja kuopus ylipäänsä huoli pullosta evästä vasta puolen vuoden iässä; sitä ennen ei suostunut ottamaan pullosta tippaakaan, vaikka kaikkia mahdollisia tuttivaihtoehtoja kokeiltiin.

Huomenna sitten lyödään lämpöennätyksiä rikki... Koitetaanhan kestää mammat, eihän nää helteet voi ikuisuuksia jatkua!

pikku3nen 35+5
 
oih.. RANTASAUNA =) siis ku tänään sain oikein kunnon luvan läntäröidä tuolla järvessä..
tuo lääkäri oli sitä mieltä että vaikka paikat ois auki mutta vedet ei oo menneet niin voip läntäröidä vedessä :/

Ja onnea Empuxille tomerasta pojasta :flower:

Chevanne .. mulla on tullut maitoa hyvin mutta kummatkin pojat on käyttäneet maitotankkia hyödyksi 7/24 noin TUNNIN-KAHDEN välein joten illasta yritin aina vähän tankata niitä nannilla pullosta ja just tuo pullo oli niille kummallekin vastenmielisempi..
vaikka tuolla toisella pojalla oli se pieni halkiokin huulessa niin normisti mentiin tissi ruualla tuohon 4kk saakka.. ja kasvoi muuten sillä hyvin oli 4kuisena leikkaukseen mennessä 10,4kg :D oli kyllä pituuttakin joku 70cm..

mutta suosittelen kuitenkin aluksi kuukauden ainakin tekemään niin että ekana annat tisut ja sitten pullosta.. oppii paremmin tuohon tisuun sitten.

mä oon porannu netistä etsien mulle kannettavaa kun se ois turvallisempaa pitää eri konetta netti seikkailuille ja firman jutuille..
mutta löytyykö hyvää ja halpaa?? vinkkejä

Suppis 36+4
 
emppux Paljon onnea pikku prinssistä !

Täällä mentiin päivä kaupoilla ja iltapäivällä sain vihdoin pyräyksen alkaa leipomaan jotain tarjottavaa pakkaseen , jotta olisi sitten valmiina kun joku tulee vauvaa katsomaan (kunhan nyt syntyisikin :) )

Mistä ihmeestä mä saan nyt tilaa pakkaseen , kun oon täyttänyt yhden pakkasen mansikoilla ja muut on täynnä kaikkea muuta ... Ja aina ennenkin on omaa maitoa saanut pakastaa 3-4 ekaa kuukautta ja paljon , yleensä tollainen pieni säiliö pakastin on ollut täynnä maitoa ja sieltä ollaan sitten tarpeenmukaan otettu maitoa , juotavaksi , tai perunan kanssa yms. :)
Luovutusta oon joskus miettinyt mutta kun oon kerran saanut sairaalabakteerin niin se näkyy sitten tiedoissa aina , vaikka monia vuosia oon saanut puhtaat paperit ... ??!!! No onpahan omalle vauvalle maitoa eikä oo tarvinnut suuria summia laittaa tutteleihin yms. :D

neitim+ tytsy 38+4 , huomenna neuvolaan
 
AnQ
Alkuperäinen kirjoittaja Suppis76:
ONKO KENELLÄKÄÄN KÄYNNISTETTY JOS EI OLE PAIKAT KYPSÄT SIIHEN??
Esikoinen käynnistettiin ihan täysin epäkypsästä tilanteesta, oli muistaakseni tosi ylhäällä ja paikat kii. Viikkoja oli tosin 42+0, sen takia suostuivat sit käynnistämäänkin - ihan hyvä vaan, mie en olis jaksanut odottaa enää yhtään päivää! Kymmeneltä sain ekan murun Cytotecia, kahdeltatoista alko supparit ja puol viis oli napero ulkona, eli nopeasti kävi vaikkei paikat ollut vielä valmiina.

Onnittelut kaikille vauvaantuneille :flower: :heart:

Täällä kans välillä vihloo tosi ikävästi alapäähän, tuntuu just et jotain tippuu hetkenä minä hyvänsä. Yöllä on ihan KAMALAA vaihtaa kylkeä, kun alapää vihottelee niin pahasti. Ei tarvii kuvitellakaan, et yrittäis vauhdittaa synnytystä sekstailemalla kun nyt on jo paikat ihan tohjona.

Ootteko muut uudelleensynnyttäjät muuten saanut sitä epikriisiä (?) synnytyksestä automaattisesti? Miuta hirveesti kiinnostais tietää, mitä esikoisen syntymästä on pistetty ylös mut en osaa lähtee hakemaan sitä - sen kai saa sairaalasta mut riittääkö puhelinsoitto, voiko ne valtuuttaa neuvolan antamaan sen tjsp.? Miuta on alkanut jännittämään synnytys ihan kamalasti, just kun vihlasee alapäähän pelkään, et jos vedet hulahtaakin ja apua, sit ei voi enää perääntyä. Huh, mitäköhän tästä vielä tulee..

AnQ + tyyppi 37+0
 
Aivan hurjaa vauhtia alkanut tulla tekstiä ja vauvoja myös =)
En nyt ihan kaikkia yhtätoista sivua jaksanut lukea mutta osan kyllä.

Onnittelut vauvan saaneille
suukkosuulle tytöstä :heart:

Suvi78 pojasta :heart:

emppux pojasta :heart:
ja jos joku jäi vielä huomaamatta niin onnitteluja :heart:

Suvi78 Teillä on kyllä tosiaan ollut kummallakin suojelusenkelit mukana ja onneksi kumpikin voitte nyt ilmeisesti jo paremmin :hug: Paljon voimia kolarista ja leikkauksesta(ja säikähdyksestä)toipumiseen!

Mimosa73 ja Selmiina Äivän älyttömän suloiset Ella ja poika :heart: :heart: Miten nuo vastasyntyneet voikin olla niin koskettavan suloisia vaikkeivat ole edes omia =)
Ja nyt ei malttais tietysti millään odottaa oman vaavelin näkemistä.

Peppi78 Hyvä että joku on minun kanssa sitten täällä pitämässä palstaa pystyssä kun muut ovat jo synnyttäneet :LOL: Ei vaan toivottavasti meillä kummallakaan ei menisi yli lasketun ja saisimme myös vauvamme syyskuussa.Minä olen varaamassa aikaa tutulle vyöhyketerapeutille "synnytyksen käynnistely hoitoon" siinä vaiheessa kun se suostuu hoidon mulle tekemään.vissiin voi ainakin vähän ennen laskettua sen tehä mutta en oo vielä tarkkaan kyselly et millä viikolla.
Onko sullakin nyt neljäs lapsi tulossa? Minkä ikäsiä edelliset? Meillä 6v 4v ja 2v

Sunshine08 Minä mietin kans tota että ois niin helppo kun ois ollu toinen pinnasänky ku poika on siinä niin tykännyt nukkua ja se "nukuttaminen" on ollut niin helppoa.Eka mietin jo sitäkin että raahaan sille matkasängyn ja laitetaan se siihen nukkuun mutta sit ajattelin et kokeillaan nyt eka tota isojen sänkyä.Ja aika hyvin on kyllä nyt mennyt.Alkuun pitää istua tässä koneella että malttaa olla kurkkimatta siskojensa sänkyihin(ku seisoo sit vaan sängyssä ja naureskelee siskot nähtyään) ja eka iltana ja tänäänkin nukahtamiseen meni tunteroinen.Mutta tosi kiltisti on vielä ainakin pysynyt sängyssään ja viimeyönä ei herännyt sieltä kertaakaan.Eka yönä yhesti istu ja vähän itki siellä mut ku käytin pissalla ja vein takas sänkyyn ja lähin ite pois niin rupeski itekseen jatkaan unia =)

jonnuli Harmi ettet päässytkään tositoimiin :| Nuo väärät hälytykset ottaa varmasti voimille ja vauvan vointikin alkaa tässä loppuvaiheessa usein huolettaa ku liikkeet vähenee.Mulla ainakin itellä on nyt sellanen olo et syntyspä kahen viikon päästä ku liikkeet vähentyny ja sit huolettaa että voiko pikkuien hyvin.

Red Gragon Mää tykkäsin kovasti pakkauksesta.Osa vaatteista oli sellasia joista en kauheena tykänny ja pussilakana ihmeen kova edellisiin verrattuna,mutta jotku vaatteet oli aivan ihania.Just tänään silitin sen toppapuvuin ja ihastelin sitä.Se on kylä yks lemppari.Tosi käteväkin kun sai ne hiansuut ja lahkeensuut käännettyä ootteko muut huomanneet niitä käännöksiä? :wave:
Ja pussukka kans aivan ihana.Pinet valkoset potkarit ja kietasupody kans ihania ja ne kissa tuput ja sukat ja vaikka mitä muutaki...
Nyt nukkumaan että jaksaa taas aamulla touhuta lasten kanssa ja mennä ehkä uimarannalle retkelle jos hyvä ilma

Ja eilen poksuttiin eli nyt rv35+1
Rakkaudesta äiti ja Aarre-Viljami :heart:
 
Muuten..
Kun niitä Aventin pullotutteja on niin monen kokosia, niin mikä
koko käy heti alkuun jos tarvii pullotella?
Kävin kaupassa tutkimassa niitä, mutta sittarissa ei ainakaan ollu ku kuukauden
vanhasta eteenpäin, JOS oikein ymmärsin :)

epplu + Rumpali 38+2 :heart:
 

Yhteistyössä