***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Saatettu täällä jo moneen otteeseen kirjoittaakin, mutta en oo aina niin ajan tasalla ketjua seuraillut :ashamed:

Niin asiaan, kuinka moni aikoo kestovaippailla? Minä meinaan nyt eka kertaa koittaaa, isommilla lapsilla käytin kertiksiä. Nyt oon hamstrannut kirppareilta n. parikymmentä sisävaippaa, taskuvaippaa ja kuorta, sekä parikymmentä käytettyä harsoa ja ite oon kutonut parit hahtuvavillikset, kolmannet ois puikolla oottamassa inspistä :whistle:
Vielä tekis mieli ostaa pari kaikkien kehumaa kokovaippaiän BumGenius vaippaa, onko kellään kokemuksia, onko niin hyvä kuin mainostetaan? Ainakin jälleenmyyntiarvo näyttää olevan hyvä, pyytävät käytetyistä niin paljon että sama melkeen ostaa uutena...

Meiltäkin löytyis tuo piikkimatto, jos sitä kokeilis tässä :kieh: Joululahjaksi ostettiin ja en oo vielä uskaltanut kokeilla, kiitti muistutuksesta... Joo, jos lähtis keitteleen vadelmanlehtiteetä :LOL:

-Sande & kolmas toukka 36+1 (36+4 omaa kiertoa ;) )
 
:wave:

Netti pätkiny tässä pari päivää,olihan taas lukemista :D

venda: kyselit matkustelemisesta..mä ainakin aion ens viikolla lähtee käymään anoppilassa oulussa,vaikka siis asutaan tääl etelässä :whistle: sairaalakassin ajattelin ihan varmuuden vuoks ottaa mukaan. pääseehän sitä sit vauvan kans vaik lentskarilla kotiin,ettei tartte autossa istua, JOS se nyt päättää reissussa syntyä :D

Ihanaa,nautin niin näistä viileämmistä päivistä! :wave:

hepetius 35+6, huomenna poksutaan :saint:
 
Tiqustiina
anteeks kun en jaksa nyt komentoida muiden kirjoituksia.ihan poikki näihin kipuihin :ashamed:
huomenna se painokontrolli ja jos ei ole vauva kasvanut tarpeeksi ------>käynnistys.
mä en itse haluis käynnistystä millään joten toivo että olis pikkunen normipainossa nytten.
Tiqustiina kuittaa vaivasena rv37+3
 
Tuhannesti onnea Kääkkänä pienestä pojasta :flower: :flower:

Täällä ei mitään uutta eikä ihmeellistä. Turvotusta on edelleen kamalan paljon, mutta ilman hieman viilennyttyä olo on jo huomattavasti siedettävämpi. Ylihuomenna olisi taas neuvola. Täällä myös tulee ajoittain teräviä "puukon iskuja" alakertaan päin, jotka pakottavat pysähtymään irvistellen. Muutamia kivuttomia suppareitakin on ollut ja ajoittaisia menkkajomotuksia, mutta ei muuta. Vatsa on kyllä selvästi laskeutunut.

Sairaalakassin laitan tänään valmiiksi, sillä mies sanoi ettei lähdetä tilaamaan uutta ruokapöytää jos en kassia saa aikaiseksi kasata :LOL: Että kai se on pakko sitten saada aikaiseksi, että mies saa mielenrauhan ja minä pöydän.

Sipsunen & nalle 37+1 :heart:
( Täysiaikaisia ollaan ja pikkuhiljaa saisi alkaa jo jotain tapahtua )
 
jaahas , tuli syötyä kunnolla ruokaa ... pellolta sain ekat kesäkurpitsat ja olivat vielä niin pieniä verrattuna ehkä viikon päästä tuleviin niin ei jaksanut oikein isoa kokkailua tehdä , joten laitoin kesäkurpitsat paistinpannulle ja siihen päälle eilise uudet perunat paloina ja loppu makkarakastike , hieman pizzamaustetta ja suolaa ja vola ! Maistui kaikille , myöskin muksut söi , vaikka muuten valittaakin tuosta kesäkurpitsan mausta , mutta tossa ei kyllä maistunut ! :)

Täällä oli eilen illalla taas suppareita ,mutta päätin alkaa heti nukkumaan ja taas ne lopahtivat .... Ja aamusta lähtien on ollut enemmän tai vähemmän suppareita , mut eipä mitään säännöllistä kauaa .... mut tosta masun laskeutumisesta oon kyllä onnellinen ! Hieman helpottaa hengittämistäkin !

neitim+ tytsy 37+2
 
Heissan :wave:

Oli kyllä kattava tuo runttipullan sairaalakassilista :) Mäkin taidan ottaa pesuaineet itelle, muutaman "vaipan", kotiintulovaatteet tietysti pienokaiselle, ehkä jotain juotavaa, naposteltavaa mies saa tuoda kanttiinista tai kaupasta myöhemmin jos alkaa haluttaan :p puhtaat alkkarit ja imetysliivit itelle, känny ja kamera.. varmaan samoilla vaatteilla tuun ite kotiin, tuskinpa se maha siitä hirveesti ehtii muutamassa päivässä "laskeutua" :LOL: taitaa olla taas melkonen löllykkä!

Peloista Synnytyksen jälkeinen aika vähän arveluttaa täälläkin.. miten se arki lähtee käyntiin, mies kuitenkin opiskelee eikä pysty pitämään isyyslomaakaan. Eli yksin olisin täällä kotona 2,5 veen ja vauvan kanssa.. Onneksi apuja on lähellä jos tarvitsee. Me ollaan miehen kannssa molemmat semmosia et jos ei saada nukuttua, niin ollaan pahalla tuulella.. ja mua pelottaa se että en jaksa pitää pinnaani vaan väsymys sitten purkautuu tyttöön ja mieheen :ashamed:

Nyt on pakko mennä syömään, ihan heikotus olo tuli jo! Piti kantaa äsken tuo tyttökin kotiin kun sai hirveet itkupotkuraivarit... nyt onneksi nukkuu!
 
Mun masu ei kyllä oo vieläkään laskeutunut, höh. Kait se sieltä sitten jossain välissä laskeutuu.

Mikähän auttais tähän jatkuvaan väsymyksen tunteeseen? vai onko se vaan kropan keino yrittää kertoa et nyt kuuluis levätä vielä kun kerkiää... No mene ja tiedä.

Jaahas, mitäs puuhailua nyt sitten keksis.. siivoamista varmaankin. sekä pyykin pesua

Maijamehi ja toukka rv 38+1
 
heinäkuisista kurkein , että kepsukkakin olisi lapsosen saanut viikonlopulla , kun ei oo hetkeen kuulunut ... mut odottelen vielä että kuulisin lisää hänestäkin , tai että edes heinäkuisiin tulee lisää infoa :)

neitim
 
Moro, neuvolassa käyty. Kaikki erittäin ok, paineet, hempat, painonnousu (1kg kolmen viikon aikana eli en pidä pahana), sydänäänet yms yms. Ainoa vaan, että neuvolantäti koitti kovasti koitella miten päin tämä napsku on. Ja ei voi olla varma. Joko rt ja pt. Ja perätilaan enemmän sitten kallistu, kun sydänäänet kuulu niin ylhäällä. Ja äsken hikkakin tuli taas tossa kylkiluitten tuntumassa. Painoarvioksi heitti 2,5 kg eli pienikokoinen on, tai normaali - miten sen nyt ottaam, mikä on kellekin normaalia ;) . Luulis siis, että kolmisen kiloa painaa syntyessään. Oli muuten tosi kiva neuvolatäti, näin sitä yllättyy positiivisesti, kun pelkää pahinta. Ens vkolla vielä tämä sama neuvolanterkka, sit tuleekin oma lomilta.

Torstaina on sit se äpoli ja sitten tiedän tai saan vahvistuksen tälle perätilaololle. Vettä on kyllä reilusti masussa, joten voisi vielä kääntyä, mutta itte mietin sitä napanuoraa - josko tämäkin on taas sitten siihen kietoutunu. Stressaavaa :/

Chevanne, siitä raskausmyrkytyksestä - mä muistelen, että jos 2 oiretta löytyy mitkä on raskausoireiden oireita, on syytä tutkia. Eli just kova turvotus ja vaik päänsärky, niin mä kyllä tutkituttasin.

Siitä ambulanssilla menosta - niin mulle sanottiin nyt neuvolassa, että sillä mennään jos vedet tulee. Kun ei ole laskeutunut/pt-epäilys. Mutta ei kait tässä nyt tarvii mihinkään ambulanssiloihin soitella, toivottavasti ainakaan vielä.

Jaaha, mä heittäydyn päiväunille kans - tyttö meuhkaa pinniksessä kun oli vähän menoa aamupäivä, ja uniaika meni vähän myöhäseksi.. mutta eiköhän sekin hiljene kun ei kuulu mitään ääniä jotka häirihtis....
 
PIKKUMÖKÖ meinas tulla tippa linssiin kun luin sun tekstin! siis miten valvoit vauvan kanssa ja miten jaksoit päivisin!! koska mulla oli IHAN SAMOIN toisen lapsen kanssa!! se ei nukkunu kun max 30min kerralla, valvoi (ei huutanu mutta ei nukkunukaan) ja ite ei saanu ollenkaan unenpäästä kiinni. vuoden ajan kesti. loppujen lopuksi olin tietty IHAN VÄSY mutta aivot ei enää toiminu kaiken valvomisen jälkeen eli en enää pystyny nukahtamaan / nukkumaan. nlasta ei mitään tukea tai apua. ihmetteli vaan miksi vauva ei nuku (vauva kyllä pirtee päivisin) ihan kun mussa olis ollu vikaa. ja esikoinen oli 2-3v sinä vuonna, ei nukkunu päikkäreitä ja päivällä vaati toimintaa. ½v jälkeen tajusin sairastavani syn jölk masennusta. en kuitenkaan kertonu kenellekään. eikä kukaan huomannukaan. päivisin vaan hymyilin ja öisin sitten tuli "mustia" ajatuksia kun ei saanu nukuttua. ratkaisu tuli kun mies jäi lomalle kun tyttö 11kk, mä lähin 3 vrk mökille unipillerit mukanani ja se unikoulutti tytön kotona. silloin alkoi mulla elämä taas... pelkään tietty samaa nyt, vaan nyt 2 lasta vauvan lisäksi hoidettavana... nlassa kerroin tästä ja sanoin että tällä kertaa haluun apuu jos alan valittaa unettomuutta.

nurmikon jaksoin äsken leikata mutta nyt aurinko taas porottaa sen verran että mies sai lähteä yksin tyttöjen kanssa uimaan. aamulla käytiin puistossa kun vähän viileempää mutta kumpikaan ei oikein viihtynyt. siis tytöistä. jos nyt menisin vähän noitten leluja laittamaan paikoilleen ja jos jotain muuta saisi aikaiseksi vielä ennen kun ne tulee kotiin.

PAINO mulla pudonu reilun kilon muutamassa vrkssa. ei haittaa ollenkaan :) en oo jaksanu syödä oikein yhtä paljon kun norm kun on niin kuuma ja herkkuja meillä ei oo ollu kun kaupassakaan ei olla oikein jaksettu käydä. jee :)

korvapuusti 35+3
 
Moipsista!

Ja taas oltiin neuvolassa... rv 37+4
paino -191g (eli yhteensä paino noussu plussaamisesta 7,6kg, kävi jo 9kg:ssä mut nyt 3 viikkoa laskenu) :D
turvotus +/-
RR 117/81
pissa puhdas
Hb 129 (noussu edellisestä mittauksesta) =) Ihanaa ei lisäraudan tarvetta!
Sf mitta 35
Tarjonta RT
sykkeet +145
liikkeet ++

Eli kaikki hyvin ja jatketaan masuasukin "hautomista"...

K :wave:
 
UpsyDaisy toivottavasti labratulokset olis ok! :hug:

Sairaalakassiin pakkaan aikalailla samat jutut mitä runttiskin luetteli. Kotiintulovaatteet saa mies tuoda kaukalossa sit mulle ja vauvalle kotiinlähtöpäivänä :) Sairaalan vaatteita aion käyttää osastolla olo ajan, ei viitti omia vaatteita sotkea vereen ja maitoon.

Onko muilla tullu nyt loppuraskaudesta pahoinvointi takaisin?? Mulla on nyt monta päivää tehnyt pahaa, etoo ja välillä tuntuu et pitää pian käydä laattaamassa. Lisäksi ihan järrrrkyttävä väsymys |O Tänäänkin ollaan pojan kans oltu vaan sisällä, pojalle pyörii lastenohjelmia ja mä vähän väliä makoilen sohvalla :ashamed: tulee aika huono omatunto, mut kun ei vaan voimat riitä kertakaikkiaan ulos menemiseen tai mihinkään muuhun erikoiseen touhuun :( Jaksatteko muut joka päivä touhuta kaikkea lapsen/lasten kanssa? Mies onneksi menee heti töiden jälkeen pojan kans ulos touhuamaan, joten ei lapsi joudu koko päivää sisällä olla.

Ylihuomenna olis viimeinen lääkärineuvola, ja ens maanantaina sitten se synnytystapa-arvio, jee! Sitä odotan ku kuuta nousevaa. Toivon vaan et siellä on mukava lääkäri joka sit kans kunnolla tutkii ja jaksaa jutella jne. Aika tylsää olis jos olis tosi pikainen käynti ja jäis epävarma olo. Ja toivottavasti siellä ultrataan, ainaki uskoisin... ?

Olispa kello jo vähän yli neljä, niin pääsis päikkäreille ja poika pääsis ulos.. Oksettaa ja väsyttää :x

Tässä vielä pokspoks kuvaa


mmiilia ja hubbis-typy 36+0 <3
 
mmiilia: Täällä on myös palannut se sama pahoinvointi joka oli alkuraskaudesta. Etenkin helteillä. Mutta ruoka kyllä maistuu. Etenkin kaikki suolainen.

Maijamehi: Minunkaan maha ei ole laskeutunut mielestäni yhtään ja viimeksi tänään neuvolassa terkkari ei meinannut saada sf-mittaa otettua kun toinen oli pylly/jalat aivan minun kylkiluiden alla... :eek: Silti synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi, että vauva on oikeastaan jo kiinnittynyt eikä varmaan tämän alemmaksi laskeudu! Outo juttu!! Ihmettelin sitten ääneen että miten se voi olla noin kylkiluissa kiinni ja vaihtaa kylkeä koko ajan, mutta jotkut vaan kuulemma tykkää olla suorempana, eikä pikku kippuralla.
 
hei piiitkästä aikaa olen todella pahoillani etten ole päässyt mukaan sivulta 22 alkaen.. :/

mutta pikaisesti luin..
DINO... vetää sanattomaksi tuo teidän kohtaama suru.. sanomattakin selvää että olen myös todella pahoillani. :hug:

UpDaisy Onnea kaksos pojista.. riittänee tuhertamista.
Kääkkänä onnea myös pojasta riittänee yhdessäkin.

meillä on tietsikka yläkerrassa ja näillä helteillä se on kuin pätsi nyt viilein päivä pariin viikkoon niin uskalsin tänne..

homeopaattisista valmisteista on ollut juttua.. mulla on pakattu sairaala kassiin homeopaattini (lääkärikeskus apilasta) lähettämät synnytys dropit ja ohjeet ja aion käytää..

akupunktiota aion kokeilla käynnistykseen.. se kuulema tehoaa jos vauva on valmis syntymään jo .. ja akupunktio hoitajan kanssa on sovittu että ne aloitetaan heinä/elokuun vaihteessa..

vauva tuntuu isolta.. :eek: pylly kohoaa ihan tuosta kylkiluiden yhtymä kohdasta ylös.. :/
sf mittaan ei mulla oo mitään uskomista kakkosellakin meni vaan hiukka yli keskikäyrän viiva ja oli kuitenni syntyessään melkein 4,6.. '

ei supistele yhtään täälläkään..

Suppis 35+2
 
korvapuusti: ihan sama homma, neuvolassa kehuttiin miten ihana ja sulonen lapsi ja ite vaan hymyillen otti kehuja vastaan. Samoin kun päivisin muutkin kontaktit, ei kellään ollu mitään aavistustakaan missä tilassa mun oma vointi oli. Mulla toi tilanne laukes vähä yli vuoden keston jälkeen, kun menin uuteen työpaikkaan ja rupesin tekemään yövuoroja -suht ironista, mut ku oli yöt töissä ni osas erilailla vaatia unta ja mies otti erilailla muksuista vastuuta (isompi oli vauvan syntyessä 5v.) -eikä mulla ollu enää se tarve et mun täytyy hoitaa kaikki kotityöt koska samalla tavalla töissä olin. Oonkin sanonu joskus pomolle et se et otit mut töihin pelasti aika paljon..

Toivotaan et saadaan tällä kertaa nauttia vauva-ajasta paremmin eikä puhkee mitään tollasia ikäviä juttuja ja jos tulee vastaava tilanne ni osataan vaatia apua :heart:
Mut se on vaan huono homma et oman olotilan tarkkailu on välillä tosi vaikeaa, tollasissakin tilanteissa helposti pistää sen piikkiin et "vauva aikana kuuluukin olla väsynyt" eikä ees tajua mikä on normaalia väsymystä ja mikä ei.
 
maijamehi täällä myös väsymyksen tunnetta, mutta eteenpäin on kuitenkin paahdettava koko ajan! tänään sain nukkua pitkästä aikaa päikkärit ja huomaski sen jälkeen kuinka sumussa sitä on menny jo monta päivää! Illallakaan kun ei malta mennä nukkumaan heti kun tyttö nukahtaa, ku se on se päivän kohokohta :) saa sitä omaa rauhaa...

mmiilialla ihana pallo :heart: pitäs itekki jo ottaa uutta kuvaa kun kerkeis ja jaksais.. mulla myös jonninverran sitä pahoinvointia, varsinkin silloin jos kerkeää tulla liian kova nälkä. Sit vaan kummasti närästää, eikä tee enää mitään ruokaa mieli. Pitäiskin aina muistaa syödä ajoissa..

Mä mietin et miiä oireita on jos on raskausdiabetes? Neuvolan täti sanoi siitä janosta ja pissahädästä, mut mua kyllä muutenkin kovasti janottaa ja pissattaa :D nooh.. huomennapa se nähdään onko sitä vai ei, koska sokerirasitukseen pitää mennä aamulla ennen kahdeksaa :/
 
mmiilia: Täällä myös pahoinvointia päivittäin ja aivan järkyttävä väsymys. Vois vaan maata sängyssä 24/7. Kai nää helteet osaltaan myös vaikuttaa. Onneks mies on nyt kesälomalla niin voi lepäillä päivälläkin paremmin.

Perjantain äitipoli aikaa odotan jo kovasti. Jos vauvaa ei saada käännettyä/en anna kääntää, niin vois saada tietää jo eräpäivän tälle raskaudelle. Kai ne nyt jo antais sitten sektioajan?? Nyt ei jaksa taas enempää kirjottaa..

väsynyt jonna ja pikkuveli 36+0
 
runttipulla: Okei, kiitos tiedosta. Mä yritin netistäki tietoa ettiä ja joka paikas on vaan toi et verenpaine nousee ja pissassa valkuaista vai mitä se nyt oli.. Mulla oli viikko sitte ainakin pissa puhdas ja verenpaine ollu omalla mittarilla koko ajan ihan hyvä...Mutta tosiaan aivan kamala turvotus ja nyt useampana päivänä särkeny pää, mikä voi todellakin johtua täst jatkuvast kuumuudesta ja kun kotona sisälläkin hikoilee koko ajan.

Meinasin tänään soittaa neuvolaan mut meni kyläs pidempää ku piti ni en sit ehitny sinne soittaa. Pitää soitella huomenna heti aamusta ja kysellä et pitääkö tulla jo ennen perjantaina näytille..
 
olis sit neuvolas käyty, neuvolalääkäri on sitten 4.8. mutta vähän lukui, vertailuna viime neuvola
rv 33+6 (27+1)
paino 64,9kg (60,3kg) lähtöpaino on siis ollut noin 50kg
paino viikkoa kohti +700 (+480)
turvotus +/- (-/-)
RR 110/68 (109/64)
pissa puhdas
Hb 109 (102)
Sf 30 (26)
Tarjonta RT (rt, polil pt)
sykkeet +154 (+146)
liikkeet ++ (++)

kaikki jees, ihmetteli myös vähän noiden lääkärien niinkin erilaisia tuloksia noista kohdun tilanteista

"shoppailtiin" miehen kanssa sitten vähän, tai ts katsottiin valmiiksi mitä pitäisi hankkia vielä, löyty hyvät ratasvaihtoehdot, sekä muutama varteen otettava turvakaukalo, sekä hoitopöytä missä amme samassa, oli vielä tarjouksessa. ei ollut mitään kalliista, mutta kuitenkin ihan hyvän oloisia.

vaikka käveltiin kuumuudessa pari tuntia ja autolla ajettu myös se pari tuntia niin ensimmäiset supistukset tuli nyt vasta..

neuvolatäti vähän ihmmetteli edellisten synnytysten kohdalla että pitääkö kellon ajat täysin paikkansa, omistan myös nopeat synnytykset :D
se kysy et onko tämä esikoisen synnytys nyt varmasti kirjoitettu tänne oikein, niin kyllä se on, koko synnytyksen kesto 1h 20 min josta ponnistusvaihe 7min :D
kuopus onkin kestänyt vähän kauemmin mutta sitä eivät neuvolassa näe (en oikein tajunnut syytä, porissa kuitenkin synnytetty) ja itse en tarkalleen muista.

joten saa nähdä miten tämän kanssa käy, täältä kuitenkin tunnin ajomatka sairaalalle :D

giraffe ja jasu 33+6

tulikin vielä mieleen että neuvolatäti sanoi että parin viikon päästä saakin jo sitten syntyä, ettei silloin enää haittaa. että jos nyt sen pari viikkoa pysyisi sisällä
 

Yhteistyössä