***ELOKUISET 2010*** HEINÄKUU !!! 14 Vauvaa syntynyt !

Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Te joilla kohdunsuulla tapahtunu muutoksia Onko teillä ollut jotain oireita siitä? Millaisia?

mmiilia ja hubbis-typy 34+3
En mä kyllä oo mitään ihmeempiä oireita tuntenut, mut ilmeisesti on voinut jossain välissä supistella, en vaan oo tajunnu :LOL: Välillä ku kävelee ni tuntuu tuolla alhaalla tosi ilkeeltä, vihlasee oikeen.

Onkos jollain ollut raskausmyrkytys? Mulla kun on siihen vissiin pieni epäilys ja nyt sit tietysti mietin et onkohan tää mun päänsärky siihen liittyvää..

Maijamehi ja Toukka rv 36+4
 
Kiitti vastauksista me9jaB, Månsdottir ja Maijamehi :flower: noh, parin viikon päästä näkee itekkin, että onko mitään muutoksia tapahtunu, kun olot kuitenki kertois että on, mutta eipä sitä tosiaan teidä vaikkei oliskaan mitään.

Maijamehi mulla oli edellises raskaudes myrkytys, ja oireet alkoi rv 36, verenpaineet pompsahtanut korkeemmaksi sekä päänsärkyä. Pikkuhiljaa alko tulla muitakin oireita; järkyttävä väsy, nukuin päivät pitkät, ja sit yks oire oli myös valopilkut/tähdet näkökentässä. Noita valopilkkuja on ollu nytkin näkökentässä jonki verran, mut muuten ei oo onneksi vielä myrkytysoireita (paitsi verenpaine välillä korkee, mut onneks välillä matalampikin)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suppis76:
hei.. mulla olisi pienikokoisia L koon imetys t-paitoja pari myytävänä .. vastaavat mun mielestä kooltaan enemmän M kokoa.
ostettu mutta jääneet tosi vähälle käytölle tuon pienuuden vuoksi sellasia "luukku mallisia" olikohan tumman sininen ja musta .. jos kiinnostuneita niin tarkistan kunnon ja ilmoitan hinnan.. mutta oisiko 5 sopiva?? +postikulut..

Suppis 33+5
Jos eivät oo vielä menneet niin mua kiinnostais! Ovatko minkämerkkisiä? Ilmoittelehan hintaa...

-Sandeliini

 
Maijamehi päänsärky taitaa olla yks raskausmyrkytyksen oireista. Omakohtaista kokemusta ei kyllä ole.

Rakkaudesta äiti kuulosti tosi tutulta nuo ajatukset, tosin tää ei varmaankaan jää meidän viimeiseksi. Mullakin on molemmissa raskauksissa ollut tosi vahvat tunteet vauvaa kohtaan jo hyvissä ajoin ennen syntymää ja syntymän jälkeen vauva tuntuikin ihan tutulta :heart: Jos tietäisin tämän jäävän viimeiseksi olisin varmaan ihan murheen murtamana.

Voiko muuten sellaisen basic vaahtomuovipatjan pestä vauvalle ? sori tyhmä kysymys, mutta olen vähän vauhkona kätkyt kuoleman suhteen ja muistelin, että jossain olis ollut jotain jostain aineesta mikä altistaa kätkyt kuolemalle, jota siitä irtoaa kastuessaan. Voi olla että muistan väärin :ashamed: Tarvis parveke- ja normivaunuihin patjan ja nuo esikon patjat on vähän kellastuneet tuolla häkkivarastossa ja muutenkin tuntuvat pölyisiltä.

Siitä kerhosta[/b... en tiedä kuinka halukasta porukka täällä on sellaiseen liittymään. Voihan se olla ettei se saavuta nytkään suosiota, mut lähinnä ajattelin kuvien ym. julkaisussa, et olis kivempi laittaa ne salatuille kuin tänne kaikkien katsottavaksi.

Mä oon nyt jotenkin ihan järkyttynyt siitä kadonneesta 2,5 vuotiaasta (kiitos hormonien). Itsellä samanikäinen poika ja tuo on yksi pahimmista painajaisistani. Toivottavasti löytyy :snotty:

Ruuth ja muru 34+4 :heart:
 
Siis, voiko tää olla enää edes mahdollista!!!! Ei oo vieläkään kelalta tullu päätöksiä äippärahoista, vaikka oon täs jo pian 4vkoa ollu äitiyslomalla :kieh: :kieh: :headwall: alkaa ottaa päähän niin kovaa, että tekis mieli soittaa ja avautua oikein kunnolla sinne. Mut taidampa soittaa ja asiallisesti kysellä että missä mättää?! :kieh:

Ruuth81 mä kanssa oon silmät kosteena lukenut noita uutisia siitä kadonneesta pikkupojasta :'( ihan kamalaa! Itellä kans saman ikäinen poika, ja kans vaaleahiuksinen, ja jotenkin tuli kun luin sen uutisen, semmoinen ihan järkyttävä tuska kun mietti miltä niistä vanhemmista tuntuu kun ei yhtään tiedä missä oma rakas pieni on.. :'( toivottavasti tosiaan löytyy hyvinvoivana.
 

Vilivetille ja Maijamehille tsemppiä! :hug: Ja kaikille muillekin, kyllä sitä tarvii itse kukanenkin näin loppumetreillä... melkeen kaikilla on joitakin oireita ja vaivoja, ja vielä päälle jännitys tulevasta synnytyksestä ja sen ajankohdasta.... Ei oo helppoo tää loppu psyykkisesti eikä fyysisesti! Mutta silti jotenkin niin ihanaa ja salaperäistä... :heart:

Mun mies tulee jo viikon päästä!!! =) :heart: Nyt oon asennoitunu, että kyllä se vauva siihen asti jaksaa pysyä mahassa! Kovasti tekis mieli käydä kävelyllä tuolla ihanassa ilmassa, mutta vielä viikko, vielä viikko.... Sit lähen JUOKSUlenkille! :LOL:

Nukkumisesta... On se kyllä kumma että aina ku herään, niin oon kääntyny selälleen. Mun lempiasento on olla selällään, mutta luulis sitä alitajuisesti ymmärtävän, ettei enää kannata kääntyä selälleen, kun sitä herää sitten pian siihen huonoon oloon.

Huomenna neuvola ja sen jälkeen puistoon piknikille kaverin kans, kivaa! Eipä satais vettä...

Murske 35+5
 
Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys. Alkoi kans verenpaineen nousulla, pissas proteiinia. (muistanko oikein? ) Lopuksi tuli myös se vannemainen kipu vatsaan ja jouduin/pääsin kiireelliseen sektioon. Mulla ei ollut muita oireita sillon, vaikka ajattelin että olis pääkin lujaa kipiä, kun migreeni taipumusta. Mutta ei ollut.

Huomenna olis se kauan orotettu äitipoli käynti. :) Mielenkiinnolla orottaa onko supisteluista ollut hyötyä. Eileen meinannut päästä kävelemääkään, kun pakarat niin kipiät, kun yöllä supisteli välillä aika kipiästikkin. Olin kaverin luona eileen kylässä ja tunnin ajan tuli säännöllisesti 10min välein supisteluja. Jokut oli jopa niin, että sai jo hampaita vähä purra yhteen. :) :D

Mä ainakin oon valmis sitten liitymään kerhoon. Siellä on kiva, kun saa laittaa kuvia suloisista vauvoista. :heart: Ja juttelukin on vapaampaa silloin.

Tässä kuva eiliseltä 34+3:



Elli Ja Öttis 34+4
 
Maijamehi - mullahan on siis aijemmin kertyny kaikki maholliset eli ne maksa jutut, raskausdiabetes ja lopulta sitten vielä ne myrkytys oireetkin :headwall:

Tällä kertaa ei oo ollu "VASTA" kuin rd ja korkeet maksa-arvot. Nyt kuitenkin pissassa on ollu proteiinia yhdellä plussalla, verenpaineessa näkyy lievää nousua ja migreeni kohtaukset ovat lisääntyneet. Näitähän voi olla muustakin syystä, mutta kuka tietää..
Vauvalla näytti kuitenkin kaikki olevan hyvin kun tiistaina ultrattiin. Seurantalinjalla siis kun oireet vasta nuin lieviä, mutta tämän ongelmavyyhdin vuoksi edellinen raskaus käynnistettiin viikolla 37.

Jos sulla oireita niin soittele äippäpolille, ei se ota jos ei annakkaan. Jos vaikka pääsisit tarkastukseen niin ois yksi huoli vähemmän ja näkisit vähän sitä vauvelinkin kokoa :hug:

UpsyDaisy ja Fiina-neiti 33+5
 
Rakkaudesta äidille mun piti vielä kommentoida.
Mulla on kans varustelut, isot ja pienet aika pahasti kesken ja rahoja odotellaan ja mä niin haluisin saada mahd paljon valmiiks hyvissä ajoin, että olis sit tyyni olla. Nyt tarvii koko ajan priorisoida ja miettiä.. Mies ei ymmärrä miks murehdin, kun sen mielestä niitä ehtii ostaa sit kun on syntynytkin..
No jotain varmaan joo, mutta..
Ja sit kun on vielä ollut riskimahku aikaisempaan syntymiseen..

Meillä on hyvin hyvin todennäköisesti viimeinen laps nyt tulossa ja mää niin rakastan tätä raskauspallomahaa ja juttelua, kutittelua ja lauleskelua mahavauvalle. Ihanaa, että sain kokea tän vielä kerran (kun luulin jo, että lapsluku täynnä). Ja haikeena nyt jo ikävöin..
halaukset sulle :hug:
 
Mun sydäntä kylmää ajatus siitä pienen pojan katoamisesta, aikaa on kulunut jo vaikka miten paljon :'( :'( :'( :'( Eilen illalla ei meinannu uni tulla kun oli niin paha olla pienen pojan puolesta... ihan hirvittävä juttu.

Siitä kääntöyrityksestä oli ollut puhetta... mä en enää ikinä koskaan milloinkaan anna sitä tehdä. Esikoinen oli perätilassa ja napanuora moninkerroin ympäri. Jos käännös olisi onnistunut, olisi tyttö myös mitä luultavimmin menehtynyt... sydänäänet katos hetkeksi kääntöyrityksen jälkeen ja onneksi siihen lopetettiin. Sektiossa sitten vasta todettiin että hupsis, 4 krt ympärillä napanuora. Onneksi oli piiitkä napanuora ja onneksi perät edellä synnyttäminen alakautta ei mun mittojen takia tule koskaan kyseeseen. Nyt jos tämä olisi perätilassa, menisin mieluummin leikkaukseen. Tietty monilla se kääntäminen onnistuu, mutta mun kokemus oli tuo ja sitä en enää salli. Kääntäminen tai sen yrittäminen sinänsä ei sattunut, vain tuntuu hiukan epämukavalle kun mahaa murjottiin.


Jep, täällä ei ihmeitä, hellettä piisaa ja kotona on mukavan viileää. Tyttö päiväunilla joten taidan mennä minäkin =)

runttis ja sytkylä 34+
 
Tänään jotenkin fiilikset taas hieman alavireiset. :/ No kaipa se tästä taas iloks muuttuu. Jotenkin vaan sellainen tosi saamaton olo.

Hikkaamisesta meillä taitaa sintti hikkailla tosi vähän tai sitten en vaan eroita sitä, mutta en oo huomannu mitään nykimisiä.

Aloin eilen tossa miettiä kun se sf mitta oli pysynyt samana kuin edellisellä kerralla ja väliä kuitenkin melkein kuukausi, että onkohan sittenkin tulossa samanmoinen alta kolmekiloinen vauva kuin tuo kakkonen oli. Hänen kohdallaan tuo sf-mitta sama samoilla viikoilla.
Yläkäyrällä mentiin tähän asti ja nyt tipahdettiin siihen keskikäyrälle. Toivottavasti nyt pikkuinen kuitenkin siellä kasvais eikä mittään häikkää ole.

ei nyt oikein taas ajatus kulje, joten myöhemmin lisää.

Katjuska ja sintti 34+5 :heart:
 
Heipat täältä.

Ja voi kuumuus!!! Ei tosiaan saisi valittaa, mutta alkaa kyllä jo nukkuminen olla vaikeaa näillä helteillä. Ja tuntuu, että on vielä ihan älyttömän kosteaakin ja se tekee olosta vieläkin tukalamman.

Musta tuntuu nyt jo siltä, että maha olis täynnä vauvaa. MIten ihmeessä sitten tässä vielä jaksaisin kärvistellä ne 8 viikkoa, ennen syntymään. Voi tuska. Ehkä ärsyttää, kun olen kotona uhmiksen kanssa, joka todella pistää haisemaan ja mulla on muutenkin pinna kireellä.

Että sellaista... :)

Kääntöyrityksestä tai kääntämisestä. Mä olen just miettinyt, kun liikkeet ja osat tuntuvat niin hassusti täällä mahassa, että mitenköhän päin kaveri mahtaa mahassa olla. Olen kuitenkin päättänyt, että jos on perätilassa en anna yrittää kääntää. Alatiesynnytystä koettaisin mahdollisuuksien mukaan, muuten sektiolla. Mulla on kaveri, jonka vauva kuoli kääntämisestä. Napanuoraan kuristui. Juuri niin kuin runttipulla kirjoitit. Ja siis onneksi ei mitään kuristumisia ollut teillä! Mutta, onhan se kauhea ajatus. En suostu en.

Hikkaamisesta. Meillä hikataan joka päivä useamman kerran. Se on välillä aika rasittavaa, kun maha nytkyy ja kaverikin tykkää samalla hillua mahassa ja välillä tulee aika kivuliaitakin liikkeitä :/ Se on jännä miten esikoisen kanssa raskaus oli niin paljon erilaisempi. Esikoisesta en tuntenut juuri mitään, istukka oli etuseinämässä, joten sekin vähän vaimensi tuntoja, mutta tässä on takaseinämässä. Tunnen liikkeet paljon selvemmin.

Nyt on pakko mennä hetkeksi makuulleen, on sopivan rauhallinen hetki :)

kreta 32+3
 
Sf-mitasta vielä kun niin mietityttää, että kakkosen kohdalla tuo mitta ei yli 33 cm mennyt edes lopussa ja oli syntyessään 49cm 2840g kun taas kolmosen kohdalla oli mitta näillä viikoilla jo isompi ja isoimmillaan 37cm ja hän oli syntyessään 51cm ja 3396g.
Pitäis viel kurkkia miten tytön kanssa on silloin joskus mennyt tuo käyrä. Hirvittää vaan, jos toinen kovin pieni on, että sitten varmasti taas tulee kaikki keltaisuudet ja sokeriongelmat ja kökötetään sairaalassa viikko ja imetyskään ei mulla kakkosen kanssa onnistunut ollenkaan, kun hän ei oppinut imemään kunnolla.
Juu turhaa stressiä vaan vissiin tällaisestakin nyt ottaa näin etukäteen :ashamed:

muoks. tytöstä ollut suurimmillaan 36cm ja isompi näillä viikoilla kuin nyt mulla on. Ja hän siis oli syntyessään 49cm ja 3250g.

tää 31cm rv.34+4 on kyllä pienin mitta mitä on näillä viikoilla mulla koskaan mitattu. ja tosiaan hämää se, että kuukauden aikana ei mitään muutosta ole ollut.
 
Täällä vauva hikkailee päivittäin n 2-4x. Eilen illalla hikka kesti lähes vartin, ihan sääliksi käy pientä välillä... Saas nähdä millaiset keuhkot on pojalla syntyessään. Äitinsä on ainakin herkkäkorvainen, eli ehkä joudun kaivamaan korvatulpat esiin :LOL:

Kuumuus ei ole oikeastaan haitannut kuin nukkumista. Eilen illalla kaivettiin vihdoinkin ilmastointilaite varastosta ja viritettiin se muutamaksi tunniksi viilentämään makuuhuonetta. Saatiin lämpötila 19 asteeseen ja nukuin parhaat unet pitkään aikaan (jopa yhdeksään :D ).

Eilen täällä tuli vettä yhteensä 7 mm ja tänään sen kyllä huomasi. Ei mitään asiaa takapihalle ilman hyttyshattua ja kokovartalokondomia :kieh:

Dino & Hobi 35+3
 
Tyttö oli kääntyny oikeinpäin :heart: Ilmeisesti toissa yönä ku kuulemma kauhiaa mylläämistä ollu. Itellä ei oo mitään havaintoa :D Tosin aamulla epäilin että ois oikein päin ku sen verran kylkeen monotteli, mutta en kyllä silti osannu varmaksi sanoa. Painoarvionkin sain ja ois semmonen 3.8kg laskettuna-aikana. Kelpaa mulle :)

Marlin ja Justiina 36+2
 
Jeeee, se pikkupoika on löytynyt!! :heart: mieskin laitto töistä viestiä, että on löytyny hyvinvoivana, oli seki huolissaan.

vauvan hikka täällä se tuntuu kans moonta kertaa päivän aikana, oiskohan ollu joskus rv 25-26 tienoilla (en nyt oo yhtään varma) kun se alkoi ja siitä päivästä lähtien on joka päivä tuntunu nikottelua :heart: Äsken just kun makoilin tossa sohvalla niin koko maha vaan pomppi kun raasulla niin kovat hikottelut menossa :D

Onneks sit saatiin pojan kans nukuttua päikkärit vähäisten yöunien jälkeen. Tossa klo 12 mais nukahdettiin sohvalle, mä heräsin puolisen tuntia sitten, poika jatkaa edelleen, eli yli 3h nukkunut jo :D Hokasimpa vaan, että meillä jäi päiväruokakin syömättä ku tollai nukahdettiin. No, saa poika nälkäisenä pian herätä ja sit meneeki varmaan eilistä keittoa iso lautasellinen :)

mmiilia ja hikka-hubbis 34+3 <3
 
Runttipulla: Hui kauhea mikä kokemus sulla tosta kääntämisestä! Kretan ystävällä todella kauhea kokemus. Mäkin oon sitä miettiny koko eilisen illan, että annanko yrittää kääntää jos vielä 2 viikon päästä poitsu väärinpäin tuolla oleilee... Oon kuitenkin kuullut että monilla se ei edes onnistu, niin kannattaako ottaa turhaa riskiä vauvan terveyden tai jopa hengen puolesta... Jos vaan vaatis suoraan sektiota.

Luoja tätä kuumuutta!!! Normaalisti oisin aivan onnessani mut nyt tän mahan kanssa tää on ihan tuskaa..

jonna ja pikkuveli 34+3
 
Kyllä täälläkin hikkaillaan ainakin melkein päivittäin.

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin siellä. Paineet hyvät, pissa puhdas, sf-mitta tasan 30cm (keskikäyrällä kasvaa), hemppa mulla hyvä 126, vauvan syke 140-150
Menkkamaisista tuntemuksista kerroin niin pitää viedä huomenna labraan pissanäyte varalta, voi olla merkki pissatulehduksesta.

Kysyin lupaa vesipuistoon (ollaan suunniteltu että käytäis Kalajoen jukuparkissa vielä lasten kans, nyt kun viimeiset mahdollisuudet vielä reissata) niin sanoi että jos oma kunto sellainen että jaksaa lähtä niin siitä vaan. Ja kun paikatkaan ei oo ollut auki viimeksi lääkrineuvolassa. Tosin onhan siitä jo kuukausi aikaa...

Mites teillä muilla on neuvola-aikoja näin lopussa? Mulla on nyt viikon välein loppuun asti, ens viikolla siis jo seuraava. Seuraavat kuulemma että vauva pysyy oikein päin. Lääkärineuvolaa ei enää oo, jos ei mitään ihmeempiä ilmaannu.

-Sandeliini & kolmas toukka 34+4 (omaa kiertoa ois tasan 35)
 

Yhteistyössä