Elokuiset 2008 osa 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susa78

Vieras
Pistiina LA 28.7.2008 EKKS, poika 12/03 ja tyttö 10/05
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 19.8.2008
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07

Toivottavasti kaikki löytyy listalta :)

Elokuiset 2008 osa 4
Pistiina LA 28.7.2008 EKKS, poika 12/03 ja tyttö 10/05
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07
Emeliina* LA 6.8.2008
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 19.8.2008
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06

Muutin Second editionin lasketun ajan mukaan oikeaan kohtaan, ei muuta kun jatketaan sitten tässä uudessa ketjussa =)

Niin, ja mullakin on 2 laskettua aikaa, Suomen mukaan tuo 23.8., Norjan mukaan 25.8. Tänään sain vastauksia ennustajaelliltä (yhtä luetettavaa kun nää huuhaa-testit, mut hauskahan se on...) ja hänen mukaan meille tulis tyttö 31.8. Tyttöolo mulla kyllä on :). Juu, ja ellin ennustusten mukaan tän tytön jälkeen meille tulis vielä 3 lasta, et yhteensä 5.
Sellainen osoite kuin ennustajaelli@luukku.com, piti ilmoittaa molempien syntymävuosi, monesko raskaus, laskettu aika ja aikaisempien lasten syntymävuosi (jos nyt oikein muistan).

Mulla vaivaa nälkä iltaisin ja öisin! Saatan yöllä herätä nälkään ja jos en oo illalla syönyt hyvin, oksettaa aamulla, vaikka pahoinvointi muuten on jo takanapäin *koputtaa puuta*. Taidanki tästä mennä tekee pari lämmintä voileipää... sit pitäis viel tiskata, kun en oo aiemmin jaksanut... plääh... flunssan piikkiin oon vaan laiskotellut koko päivän.

Kävinpä minäkin laittamassa ennustuspyynnön tuolle ennustaja-ellille =) hömppää kai, mutta kivaa sellaista.

Kävin taas siellä neuvolalääkärillä tänään tuon päänsäryn takia. Tuossa muutama päivä sitten oli jälleen kunnon migreenikohtaus, en muista kirjoitinko siitä tänne. No kuitenkin, lääkäri kirjoitti reseptin buranaa (Panacod ei minulla auta) ja pahoinvointiin pyysin Primperania. Lääkäri ei meinannut uskoa minua, että sitä voi ottaa raskaana ollessa ja tarkisti asian sitten jostain koneeltaan.. Tuli tosi hyvä vaikutelma lääkäristä.

Muuten neuvolassa oli kaikki kunnossa. Verenpaineet olivat laskeneet ja pissa oli puhdas. Hemoglobiini oli hyvä, 133 ja vauvan sydänäänet 145. Onneksi muuten on kaikki hyvin, tuon migreenin ja niskasäryn kun vielä saisi kuriin.

Flunssa on sitten pukannut tännekin, tuntuu että koko ajan on jotain sairautta päällä!

Miisa 14+2

Terkut neuvolasta. Kaikki oli niinkuin pitikin. Syke Hipsulla oli 145, paineet kunnossa ja painoa tullut ekasta käynnistä nyt kilo. Verikokeitten tulokset olivat kanssa tulleet kättäriltä (se riskiseulahommeli) ja yhden suhde 19000 oli meikän vastaus eli lapun mukaan ei riskiä.

Elokuu08 ja Hipsu 16+0

Jee-jee, täytyy nyt täälläkin hehkuttaa, kun saimme vihdoin tietää ultran ajankohdan! Menee tosin huhtikuun puolelle, 1.4. silloin on sit 19+3 viikkoa, tai miten lie ultrassa muuttuu.
Flunssa voi hyvin, itse vähän huonommin. Tekis mieli vain nukkuu, mut poika on eri mieltä ja mies töissä. zzzzzz...

hyvät ihmiset älkää missään nimessä ottako primperania raskauden aikana!!!!! itte olin yliopistollisessa sairaalassa vasta leikkauksessa (ja olen raskaana) ja primperania ei saa käyttää missään tapauksessa raskauden aikana, ei missään vaiheessa

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja***:
hyvät ihmiset älkää missään nimessä ottako primperania raskauden aikana!!!!! itte olin yliopistollisessa sairaalassa vasta leikkauksessa (ja olen raskaana) ja primperania ei saa käyttää missään tapauksessa raskauden aikana, ei missään vaiheessa

Tiedän kyllä ihmisiä, jotka sitä ovat raskauden aikana käyttäneet ja sitä määrätään ihan yleisesti raskaana olevilla pahaan oloon ja oksenteluun. Miksi ei saisi ottaa?

Varmaan sama kaikkien lääkkeiden kanssa, että niitä ei saisi ottaa..Tai ei suositella otettavaksi.

primperania ei tulisi käyttää raskauden aikana koska lääke siirtyy istukan kautta sikiöön ja se voi aiheuttaa lääkevaikutuksia sikiölle. itsekin pyysin lääkäriltä primperania mutta ei suostunut sitä minulle antamaan koska vaikutuksista sikiöön ei ole varmoja tietoja, enkä itsekään halua aiheuttaa sikiölle mitään haittoja jos mahdollisuus siihen on

hoitaja***: Saitko jotain muuta lääkettä? Tiedän monia raskaana olevia, jotka Primperania käyttävät, mutta varmasti jokainen heistä söisi mieluummin jotakin turvalliseksi luokiteltavaa lääkettä, jos sellainen on. Tiedätkö sellaisen? Eräs näistä tuttavistani on jo ollut tiputuksessa pariinkin otteeseen megalomaanisen pahoinvoinnin takia ja sairaalanlääkärin siunauksella nyt tuota ko. lääkettä syö hyvällä menestyksellä (ainakin kestää jo jaloillaan ja ihan joka ateria ei enää lennä kaaressa).

Pistiina, itse onneksi suht vähällä oksujen suhteen päässyt

Mun la. 23.8.08.
Kaikki muuten ok, kävin neuvolalääkärillä viikolla. Pahoinvointi edelleen päivittäin kaveri :( No, jospa se tästä. Mäkin heräilen öisin tajuttomaan nälkään. Vaikka varsinaista ruokahalua ei ole kuukauteen ollu...Oon väkipakolla napostellu jotain, ku tiiän et olo pahenee jos en syö.
Voimia ja onnellista odotusta kaikille !!

Tosiaan, moni sitä Primperania ottaa ja täällä ainakin sitä määrätään ihan synnytysvuodeosastolla pahoinvoijille.

Joskus oli joku toisen niminen lääke, jota syötiin, mutta siinä on käsittääkseni sama vaikuttava aine.

Lääkärit tuntuvat olevan usein eri mieltä näistä asioista.. Luotan nyt kuitenkin siihen, että olen nähnyt onnistuneita raskauksia ja terveitä lapsia, vaikka äidit ovat Primperania syöneetkin =)

Köh köh. Menis jo tää flunssa ohi... mun ei oo koko raskausaikana tehnyt mieli teetä, mitä normaalisti juon kuppitolkulla, nyt ois kyllä kiva juoda jotain lämmintä, mut teen ajatteluki jo yököttää... Meillä taitaa olla vatsaflunssa, mitä on nyt ollut tosi paljon liikkeellä, sillä miestäkin oksettaa...

Noista lääkkeistä, niin tuntuu, että buranastakin kiistellään, saako sitä syödä vai ei, ja milloin on turvallista syödä. Tuntuu jo ruokaohjeet muuttuneen vuodesta 2004, jolloin esikoista odotin, silloin esim. maksa oli ihan pannassa, nyt sitä saisi syödä, burana oli silloin täysin kielletty koko raskausajan, nyt saisikin syödä toisen kolmanneksen ajan... liikuntasuosituksetkin muuttuu, mikä laji on milloinkin kielletty heti alusta alkaen - ja saapi nähdä, mitkä on ohjeet jos ja kun vielä kolmannen lapsen saan...

taidan siirtyä sohvalle pötköttelee ja katselee jotain leffaa.

Viikonloppuja!

Kyllä mä oon tosi laiska tätä nykyä kirjoittelemaan mitään, menee lähinnä taustailuksi tää touhu.

AINA täällä jaksetaan kiistellä näistä lääkkeistä jne. Itse en tiedä kyseisestä Primperanista mitään, mutta ihmettelen, että toisissa sairaaloissa annetaan ja toisissa ei. Sama oli tuon Panacodin sisältämän kodeiinin kanssa.

Minä kävin eilen Ikeassa ja paras ostos taisi olla salmiakkisuolakalat! Eihän sitäkään saisi yli 50 g syödä päivässä, mutta ah, kun olivat NIIN hyviä! Ja semmonen pikkupussi vain 70 senttiä kappale. Piti ostaa heti muutama.

Mulla on edelleen niska-hartiaseutu kipeä ja sitä myötä oksettava olo ja kaamea hedari. Panadolia siis menee, ja ehkä ensi yöksi otan sen Panacodin. Ensi viikolla taas hierojalle. En tiedä, pitäiskö soittaa ma nlan tädille, jos se vaikka haluais musta hempan ja verenpaineen mitata, jos päänsärky johtuu jostain semmoisestakin. Normaali neuvola-aika olis mulla vasta viikon päästä tiistaina.

Vauvan liikkeitä olen yrittänyt bongailla, olen tuntevinani ehkä jotain kerran, pari päivässä, mutta varmaksi en voi niitä sanoa, sillä kaasukupla suolessa on aika saman tuntuinen. Mut kyl ne liikkeet varmaan alkaa pikku hiljaa tuntua selkeämmin, viikkoja on jo sen verran kasassa.

Nyt katsomaan pojan kanssa Tomi Traktoria (se ei muuta suostu edes telkkarista katsomaan...), "jee"!

Terkuin
Rizzu & Sykerö rv 16+1

On tosiaan ihmeellistä noiden lääkäreiden eriävät mielipiteet, näköjään melkein joka lääkkeestä =) Mitähän tässä enää uskaltaa ottaa.. Aion kyllä pärjätä mahdollisimman pitkään ilman mitään lääkkeitä, ellei ole ihan pakko ottaa..

Täällä ollaan toipumassa flunssasta. Poikakin on sairastanut.

Tuntuu, kuin pahin väsymys olisi menossa pois!? Tai sitten tämä on vaan erityisen pirteä päivä.. Aurinkokin paistaa=)

Miisa 14+4

Täälläkin alkaa jo olo tuntua paremmalta. En kuitenkaan vielä tänään uskaltautunut uimaan, vaan mies kävi itsekseen. Ensi viikolla sitten taas koko porukka!

Ollaan herkuteltu tässä, tehtiin falafelleja (NAMI!) ja jälkkäripiirakka (suklaa-kirsikka-pähkinä) jäähtyy pöydällä, sen kanssa vielä jätskiä. Kumma juttu, jos ei ens lääkärikäynnille tuu painoa lisää :).

Sit meitä kyllä hemmotellaan säillä, koko tää viikko on ollut aurinkoista, ens viikolle sen luvataan jatkuvan, ja lämpö on sellaista 8-9 astetta plussan puolella. Sitähän voi kohta laittaa talvivaatteet menee jo postin mukana Suomeen. No, toppahousuja en oo kyllä tänä "talvena" tarvinnut kertaakaan...

Garnet 13+1

Nii joo, ja niitä "liikkeitä" ei oo nyt tuntunut ollenkaan, eli tuskin niitä alunperin olivatkaan... mut eiköhän tässä ala kuukauden sisään meillä kaikilla jotain tuntua :)

Huomenta!

Noista lääkkeistä vielä...itse en tiedä mitään noista Primperaneista mutta eikös se ole ole lähes kaikkien lääkkeitten kanssa sama juttu että mielellään ei saisi raskausaikana käyttää. Mutta jos äidin tila lääkettä vaatii niin sitten on asia erikseen. Itse olen vähän ollut suutuksissa näistä ristiriitaisista tiedoista mitä olen saanut allergialääkkeiden osalta...neuvolasta annettiin lupa käyttää ja lääkäri puolestaan kielsi. Kun olin jo syönyt lähes koko alkuraskauden ajan :( Mutta kun en asiaa tekemättömäksi saa niin päätin että en murehdi.

Olen iltaisin koittanu "kuunnella" josko jotain liikkeitä alkaisi tuntumaan mutta en ole ainakaan vielä paikallistanut. Josko kohta alkaisi tuntumaan. Vauvapömppää vartoilen...toistaiseksi näytän vain vähän lihoneelta :(

Olen muutes Lomalla!! Ihanaa!! Saan nukkua pitkään ym mukavaa.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Susa rv15

Lääkkeistä: Kannattaa mieluummin soittaa Teratologiseen ja kysyä sieltä, mitä saa käyttää ja mitä ei. Ennemmin luottaisin siihen kuin esim. neuvolalääkäriin, jotka usein ovat tk-lääkäreitä. Miulla esim. esikoisen raskausaikana tk-lääkäri ei suostunut astmalääkereseptiä uusimaan, kun taas naistentautien lääkäri oli ihan kauhuissaan, että aikoikohan se tappaa miut hengenahdistukseen! Että tosi luotettavaa... Mutta siis, saako jossain syödä Buranaa raskausaikana? Täällä ainakin se on edelleen kiellettyjen listalla koko raskausajan, valitettavasti (se kun olisi ainut toimiva lääke miun jatkuvaan päänsärkyyn...).

Susa: Alkuraskauden aikana yleensä kaikki lääkkeet on ihan periaatteesta pannassa. Miulle sanottiin esikoisen aikana, että silmätippoja ja nenäsumutteita saa käyttää, mutta allergiapillereitä mielellään ei (paitsi sitten, jos oireet on sitä luokkaa, että on ihan pakko ja miullahan tietysti aika pian oli, kun se alkuraskaus sattui olemaan pahimpaan siitepölyaikaan). Silloin Clarityn oli suosituksena, kakkosen aikana taas käskettiin syödä Zyrteciä, mutta Claritynia ei missään nimessä! Saa nähdä, mitä merkkiä tän kolmannen raskausaikana pitäisi ottaa... En ole mitään huonoa omatuntoa potenut, vaikka allergisia ja astmaattisia lapset ovat (tuskin se niistä lääkkeistä johtuu!), sillä ilman niitä lääkkeitä ei ehkä olisi meistä kukaan hengissä!

Pistiina rv 17+0

Lääkkeistä: Yleisesti ottaen se pätee, että jos vaiva on vahingoksi äidille tai lapselle, niin lääkettä voi ottaa. Astma on juurikin hyvä esimerkki: Eihän äiti ja sitä kautta lapsikaan voi olla ilman happea! Eli sairaudesta on pahempi haitta kuin mahdollisesta lääkkeen otosta..

Onpa taas hiljaista meidän ketjussa...

Mä oon myös tosi varovainen noiden lääkkeiden kanssa raskausaikana (enkä kyllä muutenkaan syö kuin todella tarpeeseen). Nyt kun on tällainen on/off-flunssa, on tullut otettua panadolia, mutta en joka päivä. Lepäily ja lämmin suihku auttaa paremmin. Eilen join kahvilassa kofeiinitonta teetä ja huomasin, ettei tee enää yökötä! Ehkä sitä vois sit taas alkaa juomaan.

Äsken selailin pitkän tovin huuto.netissä äippävaatteita. Parista paketista jätin tarjouksenkin. Viikonloppuna oli mielettömän kivan näköinen paketti, mut en ehtinyt saada tunnuksia tarpeeks ajoissa ja se jäi harmittaa... olis lähtenyt halvalla monipuolinen paketti... täytyy nyt muistaa kyttäillä siellä vähän useemmin :).

Mulla on ruvennut tulee suppareita liikunnan aikana - nyt jo! Tänäänkin käytiin pojan kanssa kävelyllä, poika (ens kuussa 3v) käveli suurimman osan matkasta itse, joten vauhti ei todella ollut huimaa ja silti vain supisteli vähän väliä. Ei sitä nyt ihan liikkumattomakskaan viittis jäädä - eikä kyllä ole edes mahdollista! No, onneks on aivan mahtavia ilmoja täällä päin, aurinkoa ja +10, kyllä lenkillä kelpaa välillä jäädä puiston penkille istuskeleekin ;D. Toivon silti, et nuo supparit johtuu tästä flunssasta, olis kiva päästä kunnon lenkeille vielä, kunhan flunssa on kokonaan ohi.

Nälkä tuntuu vaivaavan vähän väliä, mut sit taas en pysty edelleenkään syömään kuin pieniä annoksia. Muuten tulee ruoat röyhtäilyn tai yskimisen takia ylös... tänä aamuna tuli pitkästä aikaa oksennuskin, hampaita pestessä, jotenki se refleksi on herkistynyt että hyvä että saa takahampaat pestyä.

Tänään olen saanut yllättävän paljon aikaan, kokkailtu, leivottu, siivottu, pyykätty... eikä oo ees tarvinnut ottaa päikkäreitä! Jospa se toisen kolmanneksen aktiivinen kausi tästä alkais!

:) Garnet 13+2

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200802207275933_uu.shtml
onpa hienoa ku tuotteet tutkitaan ennen markkinoille tuloa, ja tuote muka suunniteltu nimenomaan raskaana oleville, joku vois vaikka vetää ton firman nyt oikeuteen

Yhteistyössä