Elokuiset 2008 osa 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin on esikolla vakuutus ja ihan varmasti otetaan tälle toisellekin. Jo pelkästään sen takia, että esikko on allerginen ja saattaa siis tämä toinenkin olla. Viime vuoden aikana maksoimme vakuutusta 300 euroa. Pojan lääkkeisiin ja lääkäreihin meni 1000 euroa. Takaisin saimme kivan potin tuossa alkuvuodesta, n. 800 euroa!! Todellakin kannattaa.. Ihan lääkäriin pääsyn takia ja senkin takia, että lääkkeet korvataan, ne ovat usein tosi kalliita.

Julkisen puolen lääkärit harvoin ovat perehtyneet mihinkään vaivaan kovin hyvin ja meillä olisi refluksit ja allergiat jääneet toteamatta ilman yksityisen allergialääkärin diagnoosia.

Miisa 17+0

Heippa,
jep zuviliini - olisihan se kiva jos Naistenklinikalla nähdään ;-)

Vakuutus-asioita on meilläkin mietitty, jos jollain on hyviä vinkkejä antaa niin olisi mukava kuulla.

Katri 15+6

Kiitoksia vakuutuskommenteista, erityisesti Miisa*. Sinun kirjoituksessasi oli noita eurojakin pyöritelty ja ynnäsin, että 500 €:n säästöstä on teillä kyse, puhumattakaan sitten niistä hermoista.

Mukava kuulla, että yksityisellä hommat tuntuu hoituvan. Itsellä jäänyt sellainen kuva (huom! omalla asuinpaikkakunnallani), että silläkin puolella alkaa homma toimia jo rahastuksena, eli asiakkaisiin ei perhedytä, vaan otetaan rahat pois ja ulos. Tottahan kyse on siitäkin, mitä itse osaa vaatia...

Lisää vakuutusajatuksia vaan tulemaan :)
Onkos täällä ketään, jolla EI ole vakuutusta ja jos, niin mistä syystä päätetty näin?

Katrinna 16+2

Eihän käsittääkseni Miisakaan 500€ voittanut kun olihan ne lääkkeetkin vakuutusmaksun lisäksi joutunut ensin omasta pussistaan maksamaan mutta lääkkeet oli sitten "ilmaisia" kun vakuutus ne korvasi. Vakuutusmaksu jää aina miinuspuolelle mutta eihän tässä maailmassa mitään ilmaiseksi saa.

Vakuutuksista vielä: Kyllä me 500 euroa voitimme, koska maksoimme lääkkeistä ja lääkärikustannuksista yhteensä 1000 euroa vuoden aikana ja kun alkuvuodesta haimme kaikki maksamamme kulut kuittien mukaan vakuutuksesta. Takaisin saimme n. 800 euroa. Kaikkea vakuutus ei siis korvannut.. (tämäkin riippuu vakuutuksesta). Meillä on vakuutus tapiolasta ja saimme päättää, että haemmeko korvauksen lääkärikäynnistä joka käynnin jälkeen vai kaikkia kulut samalla kertaa kerran vuodessa. Päädyimme hakemaan kaikki kerran vuodessa, koska siinä maksamme vain yhden omavastuun.

Sekavaa sepostusta, koettakaa saada selvää.

Heippa!

Meillä ei oo lapsivakuutusta, eikä oteta tulevallekaan. Kotivakuutusten yhteydessä on kyllä henki- ja tapaturmavakuutukset kaikille (pysyvä vammautuminen tms). Kyllähän se joskus viikonloppuisin nyppii istua monta tuntia itkevän lapsen kanssa päivystyksessä, mutta tosi paljon pitää sairastaa, että vakuutus tulee halvemmaks. Lisäks ainakin meillä lähes kaikki yksityiset tekee päivät hommia terveyskeskuksissa ja illat sit omilla klinikoillaan - ihan samat hoidot tulee... Koirille meillä on kyllä vakuutukset, mut niiden lääkintäkulut meneekin ihan eri sarjassa, eikä oo mitään Kelaa korvaamassa edes osaa kuluista...

Mulla alkoi sitten ilmeisesti liitoskivut. Tuolla alapäässä on olo, kun joku työntäis jotain isoa jo ulos, sellainen jatkuva jomotus. Kaitpa se lantio tekee tilaa vauvalle. Esikoiselle en kyllä muista, et ois näin aikaisin alkanut, mut eikös näissä uusissa raskauksissa kaikki tuu aikasemmin. Lisäks kun esikoista odottaessa mulla oli se järkyttävä pahoinvointi ekat 20 viikkoo, ni sen jälkeen ei kyllä tullut valitettua yhtään mistään!!! Tää raskaus on varmaan se normaali raskaus, mut itestä tuntuu, et ei oo mitään oireita, kun on niin paljon helpompi olo, mitä viime kerralla ;).

Tänään oltiin uimassa ja jälleen kerran siellä ollessa rupes tulee maitoa enemmän kuin yleensä. Ei se vielä paitoja kastele, ja toivottasti ei rupeekaan tulee niin paljoo maitoo, ennenkuin vauva on syntynyt! Tissejä on myös kutittanut ja kivistänyt koko viikon. Viime raskaudessa ne kasvoivat 3 kuppikokoa, maidon noustua olivat ihan kamalat ja tosi-tosi kipeet, onneks se tasaantui suht nopeaan.

Me lähdetään vielä ulkoilee, tuolla on kaunis auringonpaiste. Eilen satoi pitkästä aikaa lunta, luultiin jo, et tuli takatalvi, mut tänään on taas ollut vähän vajaa 10 astetta lämmintä ja oikein keväistä. :D.

Garnet 15+5

Tosiaan, en tiedä olisiko meilläkään mitään hyötyä vakuutuksesta ollut, jos lapsemme ei olisi ollut allerginen/refluksitautinen/astmaatikko. Niihin se 1000 euroa on kulunut, muuten poika ei ole sairastellut. Onneksi saimme suurimman osan rahoista vakuutuksesta takaisin.. Jos lapsi sairastaa pari kertaa vuodessa normaalin flunssan tai korvatulehduksen, niin ei se vakuutus sitten kannata.. Se maksaa kuitenkin sen 300 vuodessa.

Liitoskivuista: Mulla ei ole varmaan edellisessäkään raskaudessa ollut mitään liitoskipuja.. Sellaista kipua on kuitekin, joka alkaa navan kohdalta ja tuntuu kuin puukko työnnettäisiin navasta tuonne bikinirajaan, suoraan johonkin kohdun suulle.. En tiedä mitä se sitten on?

Moikka,

mulla on ollut kanssa kipuja alamahassa jo jonkin aikaa. Uutena ja inhottavana oireena on tullut kauhea särky häpyluuhun. On muuten mahdottoman inhottava tunne, tuntuu ettei voi kävellä askeltakaan, kun jalka aina tömähtää lattiaan.

Päänsärky myös vaivailee. Olen viime aikoina joutunut aika tiheään panadolia napsimaan, mutta en viitsi kivustakaan kärsiä.

Vakuutuksesta vielä: Meillä ei mitään suurempaa ole pojalla ollut, tavalliset flunssat ja mahataudit, sekä tuo poistettu kysta ja solisluunpäässä oleva luupiikki (jota vieläkin seurataan).

Viikonlopuksi lähdetään Mummoa katsomaan keski-Suomeen. Ihanaa vaihteeksi päästä pois kotoota. Nyt se alkaa olla vähäksi aikaa nähty. =)

Zuviliini 15+3

Voikohan tämä olla nyt sitä...
Aika ajoissa ensisynnyttäjälle...
Toisaalta, jotkut muutkin ovat kertoneet, että jo näin aikaisin...

Perjantaina, myöhään illalla tunsin sen ensimmäisen ihan oudon tunteen alamahassa. Ihan kuin pieni ilmakupla olisi pullahtanut jossain. En paikantanut sitä suolistoon, eikä siitä kuulunut suoliston kuplinnan ääntä. Pelkkä tunne vain. Istuin sohvan nurkassa hiljaa ja ihmettelin vain.

Eilen illalla ja tänä aamuna tuo sama toistui. Se menee niin äkkiä ohi, ettei sitä ehdi "kuunnella". Sisko onnitteli, että olen tuntenut masuasukkini liikkeet ekaa kertaa. Voisikohan se olla... :)

Katrinna 16+5

Katrinna: minulla on ollut nyt samantyyppisiä tuntemuksia kuin sinulla :) Luultavasti niitä on ollut jo vähän aikaisemminkin mutta en ole oikein osannut ajatella että ne olisivat vauvasta johtuvia. Silloin tällöin käy sellainen pieni "moksahdus" alavatsalla tai juuri kuvailemasi ilmankuplan tunne. Kai ne potkuja ovat :) Ihania!!

Susa rv 18+1

Vakuutusta meilläkin mietitään. Esikoisella on mut ei olla kertaakaan lääkärissä käyty joten vähän on hukkaan menny. Kohta 2 vuotta maksettu, eli noin 700e menny. En tiedä mitä tehdä toisen kanssa. Kuitenkin tarkoitus on olla kotona mahdollisimman pitkään eli sillon tietty vältytään niiltä päiväkodissa tarttuvilta taudeilta... Minä en sairastanut pienenä kertaakaan ja sisko taas oli koko ajan korvatulehduksessa ym. Hankala päättää.

Potkut tuntuu tosi selkeästi ja mies on kans ne tuntenu. Välillä herään niitä myös yöllä ihmettelemään. Närästys ja supistukset vaivaa edelleen.
Voi nyt esikoinen hermostuu joten pakko mennä.
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille.

Naksuli ja papu 16+1

Terkut rakenneultrasta. Kaikki oli hyvin ja Hipsu oli niin rauhallinen. Imi tyytyväisenä nyrkkiään ja välillä laittoi kädet polviin. Mitat olivat kunnossa ja nyt vaan jatketaan odottelua. Seuraava ultra onkin viikolla 36, synnytystapa-arvio viime kertaisen perätilan takia. Kyllä nyt taas helpottaa!

Terkuin
Elokuu08 ja Hipsu 19+4

Heissan,

Mukavia uutisia Elokuu08. =) On se ultrassa käynti vaan ihanaa, kun näkee masuasukin ihan livenä.

Mulla on mielialat heitelleet häräpyllyä viime aikoina. Välillä itkettää ja välillä kiukuttaa aivan valtavasti. Ensimmäiset äitiysvaatteet on jo jäämässä pieniksi, mikä tuntuu vähän turhauttavalta. Onneksi kesä lähenee ja voi siirtyä enemmän ja enemmän hameisiin. =)

Massusta tuntuu välillä kovaa jytinää kun vaavi laittaa massussa polkaksi. Ihania nuo liikkeet ja saisi kyllä tuntua useamminkin. Nyt havaintoja lähinnä iltaisin.

Onko teillä muilla mennyt kasvoissa iho huonoksi? Mulla on iho todella pintakuiva ja välillä aivan punainen ja kiristävä. Näppyjäkin löytyy (yleensä niitä ei juuri koskaan ole). Olen yrittänyt käyttää vaan perusrasvaa, kun tuntuu, että iho ärtyy muuten.

Eipä tässä muuta, nyt lähden kampaajalle. Ihanaa, tämä tukka on aivan järkyttävän näköinen.

zuviliini 16+0

Zuviliini, mulla on kans kasvojen iho ihan kauheessa kunnossa (tai ei nyt ehkä IHAN kauheessa, mut tässä tilassa kaikki taitaa tuntua IHAN kauheelta ;D). Näppyjä on tullut sarjatulena ja iho kuivuu ihan joka puolelta kropassa. Ja sitten kutittaa :( Yh. En oo koskaan jaksanut rasvailla kroppaa ja nyt on ollut ihan pakko.

Elokuu08, kiva kuulla, että ultrassa kaikki hyvin :) Mulla on vielä 4 vkoa odotteluaikaa tuohon rakenneultraan. Voi kun menisi aika nopeesti.

Muuten menee ihan hyvin, mutta kova inhotus on päällä, kun housut alkaa jäädä pieneksi. Omasta mielestäni oon vaan lihonut ja mahassa on ihmeellinen makkara :(. Just kyllä kaveri ihasteli, et näkyypä sievä vauvakumpu... Kai sen alkaa jossain vaiheessa itsekin nähdä niin, ainakin toivottavasti.
Liikkeitä oon tuntenut siitä viime perjantaista saakka, mutta vain kerran päivässä. Tuntuupa edes jotain :)

Katrinna 17+0

Iho on huonona täälläkin..finnejä ja kuivuutta..plaah.

Supistuksia on alkanut tuntumaan. Menkkakipuja ja kovettumista. Ei hyvä, jos jatkuvat, taitaa koulustressi painaa päälle! Tänään tuli niin monta uutta tehtävän antoa, että hirvittää koko tuleva kevät.

Liikkeitä tuntuu, juuri tässä vauva potkii. Vielä en tunne vatsan päälle mitään..Onhan tässä neljän painokilon verran tavaraa edessäkin, joten eipä ihme =)

Miisa 17+6

Mullakin on iho alkanut kuivumaan normaalia enemmän. Kovasti oon koittanu joka suihkun jälkeen rasvailla ja kyllä se tuntuu auttavan mut ei vaan kärsi jättää yhtään kertaa väliin. Kasvoissa iho on pysynyt melko normaalina, ei ole näppyjä tullut mitenkään hälyttävästi, koputtaa puuta... Ootteko muuten hankkineet mitään raskausarpien esto-rasvoja? Näin jossain lehessä (tais olla vauva-lehti) jutun tälläsista rasvioista ja siinä mainittiin et mm. vichyllä ko. tuote on. Kävin apteekissa sitä ihmettelemässä mut en ostanu ku en oikein ihastunu sen tuoksuun. Oli minun makuun jotseenkin miesmäinen tuoksu siinä:)

Meillä olis tuo rakenneultra tuossa ensi viikolla, ihanaa kyllä nähdä taas pikkuinen. Muutamia potkuja on täälläkin tuntunut, lähinnä iltaisn ja silloin kun menee makoileen. Mukavan tuntusia ovat:)

Emeliina 18+6

Heip täältäkin!

Kiva kuulla ultrakuulumisia! Kyllä se maaginen päivä lähenee itselläkin, enää "vain" 3 viikkoa... Hassua, kun liikkeet jo tuntuu, oikeestaan päivittäin, mut vielä ei vaan olla päästy kurkkaa masun sisään. Elossa siellä ainakin ollaan, ja se on pääasia!!! :) Jotenkin tuntuu ja näyttää, et maha olis "tippunut" alaspäin ja samalla muuttanut muotoaan entistä selvemmäksi vauvamahaksi. Sitä tulee siliteltyä vähän väliä hymyssä suin :).

Mulla on ollut näissä molemmissa raskauksissa parempi iho kuin normaalisti, samoin hiukset. Yleensä iho ja hiukset rasvottuu tosi nopeaan, nyt on paremmat. Tän raskauden ajan on ollut muutenkin niin hyvä olo, et voisin olla aina raskaana!
Eilen kävin shoppailee vähän pidempiä paitoja ja isompia rintsikoita, tuli niin ihanan naisellinen olo kauniista ja hyvin istuvista vaatteista.

Meinaatteko muuten kysyä sukupuolen rakenneultrassa? Mä aion.

t.Garnet 16+3

Mulla on kans iho kuivunut huomattavasti. Kasvojen iho on kylläkin ollut nyt vähän paremmassa kunnossa kuin alkuraskauden aikoihin. Kynnet kasvaa todella nopeasti ja voimakkaina, hiukset on samanlaiset kuin ennenkin.

Kiva että elokuun08:n ultrassa kaikki hyvin. Itellä vielä pari viikkoa odotettavaa..

Liikkeitä tuntuu alavatsalla silloin tällöin...vois kyllä tuntua useamminkin :) Mutta pääasia että jotain on alkanut tuntumaan. Siitä ne voimistuu :)

Susa 18+3

Esikoista odottaessa iho oli aivan hehkuva ja todella hyvässä kunnossa. Hiukset eivät rasvoittuneet ym. Silloin mulle sanoi yksi vanhan mummo, että poika masussa tuo esiin äidin kauneuden ja tyttö taas vie sen..eli "imee"kaiken kauneuden itseensä. No poika tuli. Nyt tässä raskaudessa (alussa) iho oli tosi huonossa kunnossa ja hiukset rasvoittuivat mutta nyt alkanut tasaantumaan. JOten vaikea on sanoa kumpi tulee mummon ennusteiden perusteella.

Me ei haluttu tietää sukupuolta. Kätilö tokaisi hyvin, sanoi vaan että jompi kumpi sieltä tulee jokatapauksessa.

Liikkeitä tuntuu alavatsalla. Sanoinkin että siellä masussa taas taidetaan seistä mutta olikin sivuittain. Aikaahan on vielä heittää vaikka miten kuperkeikkaa.

Olo on muuten kyllä tosi hyvä. Vatsa kasvaa aivan hurjaa vauhtia. Ensi viikolla on neuvola ja sitten varmaan otetaankin eka mitta, oliko se nyt nf mitta vai muistanko ihan väärin?

Hankinnoista: kaikki on valmiina kun esikoiselle tietty ostettiin kaikki. Tietty jos nyt tulee tyttö, niin pitäähän sitä jotain hepenettä ostaa.Ainoa isompi hankinta on ne tuplarattaat.

Moikka,
mulla on iho ja hiukset pysyneet suunnilleen samanlaisia kuin ennen raskautta tosin olen atoopikko, joten rasvausta olen talviaikaan joutunut muutenkin tekemään.
Hankintoja olisi tarkoitus esikoista varten tehdä vasta seuraavan ultran jälkeen eli huhtikuun alussa - kovasti jo ultraa odotellaankin.

Mulla on ollut pari päivää vasen kylki kipeä tai sellaista tasaista pientä särkyä ja heti tietysti mietityttää mistä johtuu mutta onneksi ensi viikolla on neuvola joten saa odottaa sinne jos ei pahene.
Katri 16+5

Terveiset neuvolasta, kavaisin eilen illalla, paino oli pudonnut pari kiloa viime kerrasta, siis ei ole mennyt oksentelu yhtaan hukaan ;-) Tosin ajattelin et voi olla kiikin kaakun kun viime paivina on sit ollut se toinen aaripaa eli ummetus... Olen syonyt Pandan laku potkoja kun niita loytyy muutama taalta ja sit eilen ostin luumu paketin et jospa se tasta taas lahtis vetamaan, tosin tana aamuna oli jo parempi...
Kuunneltiin sykettakiin ero esikoisen sykeeseen oli mielestani aika huomattava esikoisella oli nopeimmillaan 146 ja talla oli nyt 153, tosin esikoinen oli tytto... eikos tytoilla just pitanyt olla nopeampi vai miten pain se oli. Yritin tivata katilolta et kumpiko tulee sykeen perusteella mut se vaan sanoi et normaali vauvan syke se on...=(
No ensi viikolla on rakenneultra joten jospa se siella selviaisi.
Hauska kun suomessa sanotaan etta tytto vie aidin kauneuden ja poika tuo sen esiin. Esikoista odottaessani nimittain eras panamalainen ystavani sanoi hanen mummonsa sanoneen etta tytto saa aidin hehkumaan ja poika vie aidin kauneden ja turvottaa... =)
Mut jos eri roduilla menee erilailla ;-)

ai niin unohdin kommentoida et kysyin talla kertaa katilolta josko yskaan vois ottaa jotain laaketta mut kuulema eukalyptys karkit ja paracetamol on ainut mita voi ottaa, jos nena on tukkoinen niin suola vedella, eukonleputus vesi ei ole hyvaa silla se kuivattaa lima kalvoja entisestaan... Samat ohjeet sain jo omalta laakarilta...

Katri: en usko että syytä huoleen. Kaverilla oli kanssa sama kylkikipu raskaudessa ja pelkäs tosi paljon. Meni ultraan(yksityiselle paniikiissa) ja siellä vauvan jalka painoi kylkeä vasten.

Eipä mitään uutta kuulu tännekään. Suppareita, liitoskipuilua, närästystä ym. ihanaa on ollut eli eipä tässä pääse raskaus unohtumaan! Remppaaminen näyttää jäävän miehen yksinoikeudeksi, kun nuo välillä aika kipeätkin supparit eivät anna hetken rauhaa, jos jotain yrittää tehdä... Rakenneultran anti oli lähinnä "yksi elävä sikiö", joten varasin ajan 4D-ultraan. Yli 200e lasku tiedossa, eikä toivoakaan Kela-korvauksista, mutta sallittakoon tuo tuhlaaminen tämän kerran, kun tämä on meidän viimeinen lapsi. Jos vaikka sitten kysyisi sukupuolenkin, kun mies haluaisi tietää (rakenneultrassa ei kysytty, kun ei siitä "lumisateesta" mitään selvää olisi saanut kuitenkaan). Ihan mukava käydä muutenkin tarkistamassa, että kaikki on hyvin, sillä tämä meidän kolmonen on niin hurjan rauhallista laatua, että välillä meinaa paniikki iskeä. Edelliset on molemmat olleet hirmu melskaajia jo heti siitä asti, kun liikkeet ovat alkaneet tuntua (ja ovat edelleen ;)), mutta tämä pikkuinen se edelleen tyytyy hentoisiin potkuihin. No, jospa tämä sitten olisi vihdoin se "helppo lapsi"!

Vakuutuksista: Meillä oli esikoisella vakuutus, mutta lopetettiin se, kun ei se koskaan mitään korvannut. Pojalla oli allergioita ja astma, mutta tk-puoli pelasi silloin vielä niin hyvin, että loppujen lopuksi käytiin yksityisellä vain kerran ja senkin korvasi Kela! Kakkoselle ei sitten vakuutusta edes otettu. Neiti on superallergikko, mutta poitsun lääkäri otti tytönkin asiakkaakseen suoraan ilman ajanvarauksia poitsun kontrollikäynnin yhteydessä, eikä yksityisellä ole tarvinnut käydä. Nyt asutaan paikassa, jossa tk-puoli ei pelaa ollenkaan, joten ehkä kolmoselle pitäisi vakuutusta harkita, kun isompienkaan hoito ei enää toimi.

Elokuu08: Se on sf-mitta, mitä neuvolassa mittaillaan. Tuolla heinäkuisissa on joillain jo parikin mittausta tehty, miulla eka otetaan vasta pääsiäisen jälkeen, höh. Edellisestä neuvolakäynnistä on jo 1,5 kuukautta. Kiva, kun täällä tämä systeemi pelaa, grr... Maha on kyllä kasvanut niin, että enimmäkseen äippävaatteisiin olen jo joutunut siirtymään. No, onhan tämä raskaus jo yli puolen välin, että kaippa olisi jo aikakin... Edellisten kanssa mammamuotiin olen siirtynyt paljon myöhemmin, mutta se oli jokunen kilo taaksepäin se...

Pistiina rv 20+2

Yhteistyössä