Elisabeth Rehn: "Opetelkaa ruotsia, juntit!"

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
finsvenski
Mielestäsi suomenruotsalaiset siis ihan kiusallaan valehtelevat, että eivät ymmärrä tanskaa?
Det där stämmer inte alls!

Miksi valehdella? Olen 50/50 suomi/svenskankielinen, molempia puhunut koko ikäni lapsuuden- ja kahdessa myöhemmässä perheessä aikuisiällä.

Tanska on sellaista vaikeaa mongerrusta, ettei siitä saa selvää kuin sanan sieltä, toisen täältä. Jos puhuisivat h-i-t-a-a-s-t-i, niin onnistuisi paremmin.

Osuvasti, he puhuvat ruotsia kuuma peruna suussaan ;)

Joten englannilla mennään heikäläisten kanssa helpoimmin. Norskit ovat helpommin ymmärrettävissä.

finsvenski
Olen työskennellyt yliopistomaailmassa 20 vuotta ja voin kertoa, että ruotsalaisten mielestä on erittäin hilpeää se ruotsi, jota suomalaiset käyttävät. Siksi puhuvat mielummin englantia.
No jaa... Koskaan kukaan pesunkestävä ruotsalainen ei ole halunnut vaihtaa kieltä, kun olen puhunut heille suomenruotsia. Ei työssä, ei vapaa-aikana, oltiin sitten Ruotsissa, Suomessa, tai muualla maailmalla.

Kokemusta noin 50 v ajalta.

ps. mehän puhutaan "Moomin-svenskaa", syyn tietänet...

En itsekään kannata pakkoruotsia, en ainakaan nykyisessä muodossaan ja turhaa se on joillain äärialueilla. Mutta kukaan ei kiellä opiskelemasta. Oppia saa ja se on suotavaa. Ruotsinkielessä ei ole mitään huonoa ja onhan se mukavaa ja fiksuakin jos jotenkuten pärjää ruotsalaisten kanssa heidän omalla kielellään. Tuskin ruotsalaiset tulevat koskaan opiskelemaan suomea, joten fiksuna kansana suomalaiset puhuvat heille ruotsia.
Ovatko siis kaikki ruotsalaiset juntteja?:confused::eek:

vierailija
Tuskin ruotsalaiset tulevat koskaan opiskelemaan suomea, joten fiksuna kansana suomalaiset puhuvat heille ruotsia.
Ja koska Ruotsissa ei ole pakkosuomea, tosin pitäisi olla suuren suomalaisvähemmistön takia, voivat ruotsalaiset keskittyä opiskelemaan hyödyllisiä maailmankieliä, toisin kuin suomalaiset jotka tuhlaavat kallista aikaa marginaalikieleen nimeltä ruotsi.

Yhteistyössä