vierailija
Kerrotko miten niiden 7.000.000.000 ihmisen jotka eivät osaa puhua ruotsia maailmankuva avartuisi jos osaisivat?Tähän lisäisin vielä Hurmeen sanoin."Maailmankuva avautuu kummasti."
Kerrotko miten niiden 7.000.000.000 ihmisen jotka eivät osaa puhua ruotsia maailmankuva avartuisi jos osaisivat?Tähän lisäisin vielä Hurmeen sanoin."Maailmankuva avautuu kummasti."
Maailmankuva ei avaudu marginaalista suomenruotsia opettelemalla. Se avautuu tärkeitä maailmankieliä lukemalla.Tähän lisäisin vielä Hurmeen sanoin."Maailmankuva avautuu kummasti."
Niinpä.Hyvä puhe. Juntti se joka puheesta loukkaantui. Junteista juntein Sampo Terho.
Hymyilyttävää on se, että jos joku kehottaa opiskelemaan vaikkapa norjaa, niin ei äkkiväärää kommenttia kuulu, mutta kun nyt sattui olemaan ruotsinkielestä kyse, niin pääsi monelta pissat housuun.
No vaikkapa maahanmuuttajilta, jotka ovat tehneet suuren työn oppiakseen uuden kotimaansa pääkielen, suomen. Ovatko he juntteja?Niinpä.
Terholta pelkkää pisteiden keruuta. Naurettavaa, että hän edustaa puoluetta, jonka kannattajakunta on haukkunut kaikenlaisia ihmisiä jo muutaman vuoden ajan, erityisen rumin sanoin, toivonut ihmisille raiskatuksi joutumista jopa kuolemaa. Nyt itkee sitten tuollaisesta. Osoittaa, että Hurme on täysin oikeassa. Sanoi itse itseäänkin juntiksi, kaikkihan me sitä enemmän tai vähemmän olemme.
Sitä paitsi keneltä kirjailijan olisi pitänyt pyytää anteeksi? Kai Terho itse sentään ruotsia osaa
Niinpä. Onko tosiaan eliitin mielestä juntti, jos ylläpitää omaa äidinkieltään ja on opiskellut vaikean suomen kielen sekä yleiskieli englannin, mutta ei osaa ruotsia? Tällaisia henkilöitä Suomessa on koko ajan enemmän. Kaikki junttejako?No vaikkapa maahanmuuttajilta, jotka ovat tehneet suuren työn oppiakseen uuden kotimaansa pääkielen, suomen. Ovatko he juntteja?
linkki?Jos suomalaiset viitsisivät opiskella kunnolla ruotsia, tarkoittaisi se sitä, etteivät tutkitusti tyhmemmät suomenruotsalaiset enää pääsisi Hankenille, vaan ne paikat menisivät suomalaisille. Siitäkös sitten itku ja parku syntyisi.
No nyt näin sen linkin, asia bueno #57linkki?
Eikö olekin noloa, että RKP:n koko ideologia pohjautuu Freudenthalin teoriaan siitä, että ruotsinkieliset ovat ylempää rotua kuin suomenkieliset, ja sitten paljastuukin, että itse asiassa suomenkieliset ovatkin älykkyydeltään ylempiä!No nyt näin sen linkin, asia bueno #57
Ainakin minun tuntemani ihmiset, jotka oikein kertovat muille, kuinka eivät osaa ruotsia eivätkä halua sitä oppia eivätkä sitä tarvitse, niin ovat nimenomaan niitä juntteja... Eli kyllä, juntteja kaikki! Myös sinä ilmeisestikin. Eikä nyt puhuta eliitistä, vaan ihan fiksuista tavallisista ihmisistä, joiden lisäksi maasta löytyy myös iso joukko juntteja.Niinpä. Onko tosiaan eliitin mielestä juntti, jos ylläpitää omaa äidinkieltään ja on opiskellut vaikean suomen kielen sekä yleiskieli englannin, mutta ei osaa ruotsia? Tällaisia henkilöitä Suomessa on koko ajan enemmän. Kaikki junttejako?
Esim. tanskalaiset ja ruotsalaiset kommunikoivat keskenään englanniksi, joten miten ruotsin kieli liittyy hyviin pohjoismaisiin suhteisiin?Ah tätä väärinymmärryksen määrää tässä maassa!!
Ei ymmärretä mitään puheen sävyjä, ironiaa jne.
Kuunnelkaa puhe kokonaan ja ajatuksella ja tulkaa sitten kommentoimaan, jooko?
Totta kyllä on, että sivistystä ja valistusta tässä maassa tarvitaan ja paljon.
Niin ja pakko vielä sanoa tästä pakkoruotsista. Kyllä mina haluan ylläpitää hyviä suhteita nimenomaan muihin Pohjoismaihin enkä esim. Venäjälle. Ja joo, Ruotsissa osataan englantia kanssa, mutta kun se ei vaan ole sama asia!!
Mutta tama väärinymmärryksen määrä tässä maassa on kyllä hälyttävää. Ilmeisesti aika monilla on aivan surkea luetunymmärtämisen taito ja sen lisäksi hyvin puutteellinen yleissivistys.
Och det är inte så jätte svårt att lära sig svenska!! Och finlandssvenska människör är finska, inte svenska! Och jag är inte finlandssvenska, därför min svenska är inte så jätte bra, men jag har studerat svenska i skolan och därför jag kan tala och skriva lite svenska. Jag har svenskspråkiga släktingar och jag vet, att dom är vanlinga finska människör!
Ja Sampo Terho on kyllä aika onneton tyyppi... Voi hellanlettas taas.
Minä olen ollut paikalla ja itsekin keskustellut tanskalaisen kanssa ruotsiksi, kyllä onnistuu. Tarkoitan laajemmaltikin meidän kaksikielistä kulttuuriamme, jota vaalisin ja rakentaisin edelleen hyviä suhteita muihin pohjoismaihin.Esim. tanskalaiset ja ruotsalaiset kommunikoivat keskenään englanniksi, joten miten ruotsin kieli liittyy hyviin pohjoismaisiin suhteisiin?
Niin, huumori, ironia jne. vaativat tilannetajua. Esim. juutalaisille ei mennä heittämään hitler-vitsejä, vaikka itsestä tuntuisi kuinka hauskalta. Samoin kun tilanne on se, että ruotsinkieliset ovat vuosisatoja alistaneet suomenkielisiä, tehtailleet rotuteorioita, jotka leimaavat suomenkieliset alemmaksi roduksi, estäneet aktiivisesti suomenkielisten kouluttautumisen mm. vastustamalla suomenkielisen yliopisto-opetuksen aloittamista jne jne jne. Niin tällöin jokainen älykäs ja historian tunteva tajuaa, että ei vaan yksinkertaisesti tulla sanomaan, että opiskelkaa juntit ruotsia.Ah tätä väärinymmärryksen määrää tässä maassa!!
Ei ymmärretä mitään puheen sävyjä, ironiaa jne.
Kuunnelkaa puhe kokonaan ja ajatuksella ja tulkaa sitten kommentoimaan, jooko?
Totta kyllä on, että sivistystä ja valistusta tässä maassa tarvitaan ja paljon.
Niin ja pakko vielä sanoa tästä pakkoruotsista. Kyllä mina haluan ylläpitää hyviä suhteita nimenomaan muihin Pohjoismaihin enkä esim. Venäjälle. Ja joo, Ruotsissa osataan englantia kanssa, mutta kun se ei vaan ole sama asia!!
Mutta tama väärinymmärryksen määrä tässä maassa on kyllä hälyttävää. Ilmeisesti aika monilla on aivan surkea luetunymmärtämisen taito ja sen lisäksi hyvin puutteellinen yleissivistys.
Och det är inte så jätte svårt att lära sig svenska!! Och finlandssvenska människör är finska, inte svenska! Och jag är inte finlandssvenska, därför min svenska är inte så jätte bra, men jag har studerat svenska i skolan och därför jag kan tala och skriva lite svenska. Jag har svenskspråkiga släktingar och jag vet, att dom är vanlinga finska människör!
Ja Sampo Terho on kyllä aika onneton tyyppi... Voi hellanlettas taas.
Ei Suomessa ole mitään yleistä kaksikielistä kulttuuria. Se on 5%:n vähemmistön juttu. Muille ruotsi on ihan vieras kieli.Minä olen ollut paikalla ja itsekin keskustellut tanskalaisen kanssa ruotsiksi, kyllä onnistuu. Tarkoitan laajemmaltikin meidän kaksikielistä kulttuuriamme, jota vaalisin ja rakentaisin edelleen hyviä suhteita muihin pohjoismaihin.
Kahvikeskustelu ja asiakeskustelu ovat eri asioita. Tunnen monia suomenruotsalaisia, jotka itse ovat myöntäneet, että eivät pysty kommunikoimaan tanskalaisten kanssa muuten kuin englanniksi.Minä olen ollut paikalla ja itsekin keskustellut tanskalaisen kanssa ruotsiksi, kyllä onnistuu. Tarkoitan laajemmaltikin meidän kaksikielistä kulttuuriamme, jota vaalisin ja rakentaisin edelleen hyviä suhteita muihin pohjoismaihin.
Höpsistä nyt. Norja ,Tanska ja Ruotsi kommunikoivat keskenään suurimmalta osin omilla kielillään. Se on monesti kuultu ja koettu. Tuleehan telkkarista parhaillaan se "Silta, Bron, Broen"- sarja. Sopuisasti siinäkin tanska ja ruotsi sujuu sulassa sovussa ja ymmärretyksi tullaan. Jos sattuu olemaan hem från Sveriges Skåne, niin mitään ongelmaa ei juuttien kanssa ole.Esim. tanskalaiset ja ruotsalaiset kommunikoivat keskenään englanniksi, joten miten ruotsin kieli liittyy hyviin pohjoismaisiin suhteisiin?
Mielestäsi suomenruotsalaiset siis ihan kiusallaan valehtelevat, että eivät ymmärrä tanskaa?Höpsistä nyt. Norja ,Tanska ja Ruotsi kommunikoivat keskenään suurimmalta osin omilla kielillään. Se on monesti kuultu ja koettu. Tuleehan telkkarista parhaillaan se "Silta, Bron, Broen"- sarja. Sopuisasti siinäkin tanska ja ruotsi sujuu sulassa sovussa ja ymmärretyksi tullaan. Jos sattuu olemaan hem från Sveriges Skåne, niin mitään ongelmaa ei juuttien kanssa ole.
Suomenruotsalaiset vaalikoot suhteita omalla junttiruotsillaan, me muut voimme vaalia suhteita englannin kielellä.Minä olen ollut paikalla ja itsekin keskustellut tanskalaisen kanssa ruotsiksi, kyllä onnistuu. Tarkoitan laajemmaltikin meidän kaksikielistä kulttuuriamme, jota vaalisin ja rakentaisin edelleen hyviä suhteita muihin pohjoismaihin.
Juuri näin.Ei Suomessa ole mitään yleistä kaksikielistä kulttuuria. Se on 5%:n vähemmistön juttu. Muille ruotsi on ihan vieras kieli.
En itsekään kannata pakkoruotsia, en ainakaan nykyisessä muodossaan ja turhaa se on joillain äärialueilla. Mutta kukaan ei kiellä opiskelemasta. Oppia saa ja se on suotavaa. Ruotsinkielessä ei ole mitään huonoa ja onhan se mukavaa ja fiksuakin jos jotenkuten pärjää ruotsalaisten kanssa heidän omalla kielellään. Tuskin ruotsalaiset tulevat koskaan opiskelemaan suomea, joten fiksuna kansana suomalaiset puhuvat heille ruotsia.Miksi tankata jotain paskaruotsia kun englannilla pärjää lähes jokaisessa maailmankolkassa?