Elintarvikealan lakko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunari

Vieras
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/04/27/nailla-aloilla-ollaan-kohta-aina-toissa/20105979/12

Kannattais ehkä tukea lakkoa , ettei olla pian kaikki töissä 24/7 !

Tervetuloa vaan suomalaisetkin nykymaailmaan. Suomessa on ihan älyttömän pitkät lomat, kun vertaa moniin muihin maihin, täällä kauppoja pidetään paljon kiinni, kun monessa muussa maassa ne pienimmätkin kaupat on arkisin sinne 22 asti auki ja aukeaa taas aamuvarhaisella ja jossain kaupat on auki 24 tuntia.

Onhan toi nyt ihan selvää, että palveluntarjoajien on vastattava kysyntään. Jos palvelua halutaan keskellä yötä, sitä täytyy sitten vain järjestää. Eiköhän työlle tekijöitä kuitenkin löydy! On sitten eri asia vastaavatko julkiset puolet yksityisen työaikapaineisiin. Luulen, että näin on - ainakin tulevaisuudessa. Siirtymävaiheessa tuottaa varmasti vaikeuksia, kun lapsi pitäisi hakea tarhasta kun itse on vasta mennyt töihin.

Minä en vain ymmärrä tätä lakkoiluintoa, jolta on mennyt teho ja pohja ahtaajien lakon mukana. Käsittämätöntä, että yksi ryhmä toisen jälkeen voi laittaa kädet puuskaan ja kävellä ulos töistä. Meillä Suomessa on kuitenkin työttömiä sen verran, että eikö näitä lakkoilijoita voisi korvata työnhaluisilla? Ymmärtääkseni moni työtön olisi kiitollinen siitä vuorotyöstäkin. On meilläkin opettajilla mielessä välillä käynyt, että palkka voisi olla parempi, sijaisten oikeusturvaa voisi parantaa ja antaa heille kesäloma tehdystä työstä, ja lasten käyttäytymishäiriöiden takia moni uupuu. Ei silti tule edes pieneen mieleeni, että voisin mennä lakkoon. Kuka nämä lapsukaiset sitten hoitaa päivän? Lisäksi tällä lakkoilulla on käsittämättömät vaikutukset koulumaailmassa. Jotkut ottavat vanhemmistaan esimerkkiä lakkoilussa, eivätkä suostu tulemaan kouluun tai tekemään tehtäviä - ovat kuulemma lakossa. Mites sen sitten selvität? Kun kuitenkin heidän kuuluisi tehdä tehtävänsä ja läksynsä mukisematta ja vanhempien tästä vastasta. Huoh :( oudoksi on maailma mennyt.

jos ei ihmisille riitä 7-21 aukioloajat. ruokakaupoissa, niin olkoot nälässä. ihme meininkiä. jo tuohon 21 asti on vaikea saada hoitopaikkaa lapselle saati sit jos olisi 24/7h auki, ärrrrrrrrr onko nykyajan hienoperseet niin mukavuudenhaluisia että ei rajaa. ei ois koskaan tuota abc ketjuakaan pitänyt tulla. kun ei mikään riitä!!

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
Ammatinvalintakysymys, tämäkin :whistle:

Niin on, olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni jäisi jos olisi mahdollisuus lähteä heti.
En todellakaan haluaisi istua Siwan kassalla läpi yön (onneksi ei tarvii) :o

Mun mielestä taas oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. Ymmärrän hyvin että kaikki ei halua olla öisin tai viikonloppuisin töissä. Viime sel:n sopimuksen mukaan työpaikalla sovittiin yö ja viikonloppu töistä mutta kenenkään ei ollut pakko niitä tehdä jos ei halunnut.

Itse vastustan isojen kauppojen sunnuntai aukioloa ympäri vuoden ja pitkiä aukiolo aikoja. Jos kaupat ovat auki 7-21 niin kyllä siinä ajassa jokaisen pitäisi ehtiä kauppaan.

Mun töissä ollaan jo 24/7 joten ei mitään uutta mulle.

Ihmiset voisivat kyllä hieman ajatella, mitä tarkoittaisi jos suurin osa ihmisistä joutuisi olemaan töissä yömyöhään. Varmasti subjektiivinen päivähoito-oikeus häviäisi, koska kunnat eivät muuten pystyisi järjestämään tarpeeksi päivähoitopaikkoja lapsille, joiden vanhemmat joutuisi olemaan yömyöhään/yöllä töissä. Lapset joutuisivat itsenäistymään aina vaan aikaisemmin, koska eihän ekaluokkalaiselle enää kuulu hoito. Mitenkäs yksinhuoltajien lapset?

Ja eihän tämä olisi ammatinvalintakysymys, koska tuollahan puhuttiin että laajenisi varmasti usealle alalle. Pitäisikö kaikkien sitten mennä päivätöihin, ja jos eivät pääsisi niin eikun työttömäksi kotiin? Kukas ne läpi vuorokauden -työt sitten tekisi?

Enkä ymmärrä, ettei ihmiset halua puolustaa oikeuksiaan. Kaikki pitäisi ottaa vastaan mitä työnantaja vaan keksii. Ja sitten sanotaan, että ammatinvalintakysymys, mitäs läksit. Entä jos on valmistunut ammattiin, jossa ei aiemmin tuollaisia työaikoja, ja sitten työnantaja päättää niitä muuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun töissä ollaan jo 24/7 joten ei mitään uutta mulle.

Ihmiset voisivat kyllä hieman ajatella, mitä tarkoittaisi jos suurin osa ihmisistä joutuisi olemaan töissä yömyöhään. Varmasti subjektiivinen päivähoito-oikeus häviäisi, koska kunnat eivät muuten pystyisi järjestämään tarpeeksi päivähoitopaikkoja lapsille, joiden vanhemmat joutuisi olemaan yömyöhään/yöllä töissä. Lapset joutuisivat itsenäistymään aina vaan aikaisemmin, koska eihän ekaluokkalaiselle enää kuulu hoito. Mitenkäs yksinhuoltajien lapset?

Ja eihän tämä olisi ammatinvalintakysymys, koska tuollahan puhuttiin että laajenisi varmasti usealle alalle. Pitäisikö kaikkien sitten mennä päivätöihin, ja jos eivät pääsisi niin eikun työttömäksi kotiin? Kukas ne läpi vuorokauden -työt sitten tekisi?

Enkä ymmärrä, ettei ihmiset halua puolustaa oikeuksiaan. Kaikki pitäisi ottaa vastaan mitä työnantaja vaan keksii. Ja sitten sanotaan, että ammatinvalintakysymys, mitäs läksit. Entä jos on valmistunut ammattiin, jossa ei aiemmin tuollaisia työaikoja, ja sitten työnantaja päättää niitä muuttaa?

PEESI. tosiaan jos tämäkin ala muuttuu 24/7h niin varmasti ihmisen kiinnostus lakkaa. kouluttautua ammattiin. entäs sitten, mistäs ruokasi haet. kun ei ole tekiöitä. tämänkin alan palkkaus sen verran alakanttiin. vaikka mitkä yölisät saisi. että ei paljon sekään motivoi. ja harva varmaan lähtee tälle alalle "tunnepohjalta" niin kuin esim, lääkärit,palomiehet, lähihoitajat yms.
ja ottaen tosin huomioon että tämä päätös vaikuttaa aikamoneen tahoon. vaikka sitä ei viellä moni tajuakkaan.

Luulen kuitenkin että tämä 24/7 aukiolot ei rahallisesti kannata niin paljoa yrittäjiä, kuin luullaan. kosta. ihmiset ostaa ruokaa kuitenkin silloin kun kaupat on auki. Jos se on 24/7h auki ihmiset käy vain tipoittain. mutta ostokset lähes samat silti. ja ruoantarve vakio. ryysikset voi vähän vähentyä. mutta se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Lakolla yritetään estää, ettei työnantaja poista SUNNUNTAIKORVAUKSIA, tee päivistä kymmentuntisia ja viikoista kuusipäiväisiä.

Tuohan olisi parannus nykyiseen...

Yrittäjä tekee samalla liksalla sunnuntait ja muut pyhät, 24 tuntia/vrk ja 7 päivää/vko, koko vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Lakolla yritetään estää, ettei työnantaja poista SUNNUNTAIKORVAUKSIA, tee päivistä kymmentuntisia ja viikoista kuusipäiväisiä.

Yrittäjä tekee samalla liksalla sunnuntait ja muut pyhät, 24 tuntia/vrk ja 7 päivää/vko, koko vuoden.

Nyt ei olekaan kysymys yrittäjistä. Yrittäjä tietää mihin ryhtyy, samoin elintarviketyöläiset, kun alkoivat alalle. Nyt vaan ollaan roimasti heikentämässä työehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Nyt ei olekaan kysymys yrittäjistä. Yrittäjä tietää mihin ryhtyy, samoin elintarviketyöläiset, kun alkoivat alalle. Nyt vaan ollaan roimasti heikentämässä työehtoja.

Kaikki lakot olisivat turhia, kun jokainen työntekijä olisi itsenäinen yrittäjä,
tehdystä työstä maksettaisiin palkka ja töitä riittäisi varmasti kaikille ketkä sitä haluaisivat tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Ei yrittäjäkään aina tiedä.

Mutta siitä olen kanssasi samaa mieltä, että ei tunnu oikealta rukata esim. työehtoja siten, että muutokset koskevat jo työssä olevia.

yrittäjä saa taas firman voiton itselleen. jos firma menee hyvin yrittäjän kukkaro kasvaa jos huonosti se kapenee. eli eihän yrittäjä silloin tee 24/7 samalla palkalla. siihen hän se yrittäminen perustuu. tavan työntekiä taas tekee vaikka olisi mikä kiire samalla palkalla. siksi nämä sunnuntait ees olisi kiva saada exraa, koska ne on ihan hirveän vilkkaita. ei paljon kiinnosta maksella toisen mersua. niskalimassa. koska silloin juuri nämä kiireisimmät päivät nakikitetaan rengille. ja sitten yrittäjä itse tekee maanantait ja tiistait. kun on hiljaista. :)

paljon olisi myös parennettavaa ainakin pienien yritysten asioissa. sairaslomat yms jos yrittäjä sairastuu. verotuksessa, että olisi vara palkata sitä työvoimaa. mutta ei kun vaan yrittäjätkin lakkoon. ESIMERKKI: itse olin pienessä yrityksessä töissä, ja kun minä sairastuin. teki yrittäjä pitkän päivän koska vakuutuksessa on 1viikon omavastuu aika. eli hänellä ei siksi ollut vara palkata tilalleni ketään. KOSKA HÄNEN PITI MAKSAA MINULLE SAIRASLOMAPALKKA + SITTEN HÄNEN OLISI PITÄNYT SIAISELLEKKIN VIELLÄ PALKKAMAKSAA! tähän kyllä pitäisi tulla muutos. isoissa yrityksissähän tälläinen ei paljon kukkarossa tunnu.

Mä en usko, että kukaan tekis mielellään viikossa 48 - 60 tuntia töitä ilman kunnon korvauksia. Jos duunarit tarvitaan töihin kellon ja viikon ympäri, niin työnantaja siirtäköön firmansa toimimaan 5-vuorosysteemillä, silloin on aina joku töissä.

Työnantajahan ei halua sitä , vaan homman pitäis toimia niin, että kun myynti vetää, niin duunarit on kellon ja viikon ympäri töissä normiliksalla, ja kun myynti EI vedä, niin sit töitä oliskin vaan 3 tai 4 kuuden tunnin päivää / viikko - ja kun näissä töissä ollaan tuntipalkalla, niin eihän tolla elä.

Eli työnantaja kiskois hirveät voitot kun myynti vetää ja samoin silloin kun myynti ei vedä - eikä duunari voita missään kohtaa mitään.

Ja joo, mä lähden todellakin kortistoon jos toi uus työaikamalli menee läpi , mulla on muutakin elämää kuin työ. Ja haluankin, että on. Työttömyysrahallakin elää, ja ehtii elää sitä omaakin elämää.

Yhteistyössä