vertaistukea väsymykseen..lähtee järki kohta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silmäpussi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

silmäpussi

Vieras
Poika on 1,2v. Koko tämä aika on valvottu enemmän ja vähemmän, ekat 4 kk nukkui 1-1,5 pätkiä 24/7. Nyt menee nukkumaan noin 19.30 ja alkaa kitinä/heräily klo 23, 01, 03, 04 (jolloin annan vähän maitoa, ei muuten rauhotu millään), ylös pitäs pompata viim. 5.30.. tänään noustiin 5.05, 6.30 hoitoon lähtö, nyt minä töissä taas silmät ihan ristissä.. hoidossa nukkuu ysinmaissa noin 0,5h ja sitten klo 12-13.30. Illat ihan väsy, yhtä kitinää ja nukkumaan menisi jo klo 18, olen "venyttänyt" sitä väkisin edes 19.15.
Huooh.. koska tämä loppuu!!! Alkaa olla jo ihan painajaista elämä kun päätä särkee yhtenään ja ajatukset ihan puurona väsymyksestä.
Kertokaa joku pliis että tää loppuu kohta ja sitten taas tää kaikki tuntu vaan "lyhyeltä jaksolta"..

Yksi sana: unikoulu.

Tassuttelu on lempeä tapa ja oot varmasti entistä parempi äiti lapsellesi, kun jaksat enemmän hyvin nukuttujen yöunien jälkeen.

Se ottaa sen 2-4 yötä ja sitten helpottaa. Teidän tapauskaan ei todellakaan kuulosta mahdottomalta, mutta uskon kyllä, että oot väsynyt.

Unikoulu? Älä anna maitoa yöllä. Meneekö nukkumaan ilman maitoa myös eli ei nukahda siihen maidon saantiin? Jos nukahtaa maidon saantiin, niin se tapa pois. Onko allergiat suljettu pois?

Meillä on todella temperamenttinen 1 v.1 kk vanha taapero ja just yritän lopettaa kokonaan imetyksen, kun meinaa yölläkin haluta tissiä. Hankalaa tuntuu olevan mutta ei voi mitään. Me tosin olemme vielä kotona ja ei tarvitse töihin mennä.

Ei unikoulu ole mikään autuaaksi tekevä. Mekin saimme yöumetyksen loppumaan tassutelulla, mutta heräämiset ( syystä tai toisesta) vähenivät vasta 2-v. synttäreiden jälkeen.

Aika auttaa, ja siihen asti vuorotelkaa miehen kanssa.

Tiedän tarkalleen tunteesi, ainut poikkeus on se etten itse käynyt tuollointä töissä.
Paha mennä sanomaan milloin loppuu ja helpottaa. Onko teillä tutkittu että lapsella kaikki kunnossa?

Meidän pojalla oli refluksia. Eka vuosi heräsi tunnin-kahden välein. Joka ikinen yö. Oksennus pyykkiä tuli paljon. Päivälläkin se oli puoli tuntia ja herätys.
Kun poika oli vähän reilun vuoden alkoi jatkuvat kurkunpääntulehdukset, usein mentiin lanssilla sairaalaan ja vietettiin siellä lähes tulkiin koko yö avaamassa hengitystä. Noita oli sen kymmenen, jonka jälkeen kuvaan astui syklinen kuume. Kolme viikkoa terve sitten tösmälleen samana päivänä ja jopa klo aikana 40-41astetta kuumetta. Loppua kohden väli oli kaksi viikkoa kunnes vihdoin uskoivat ettei tämä ole sitä että "jotkut nyt vaan sairastaa enemmän".
Puolitoista vuotta kesti.
Sitten leikkasivat molemmat risat. Ja siihen loppui.

Nyt meillä on ollut vuoden hyvin nukkuva terve poika joka on ottanut hurjastu kiinni kasvua joka jäi sairastelujen takia. Omaa univelkaa on vielä rutkasti ja sammun välittömästi kun pääni tyynyyn laitan :D mutta yhä edelleen mulla kauhuja noista kurkunpääntulehduksista ja kauheista kuumeista joten heräään pienempiinkin inahduksiin ja menen kiireen vilkkaan tarkistamaan pojan.
Mutta kyllä tämä tästä. Voiton puolella jo ollaan.

Ei voi muuta toivoa kuin tsemppiä ja jaksamista.

Itselle työssä käynti tuolloin ei olisi onnistunut kyllä millään sairastelujen vuoksi.
Nyt puolitoista vuotta ollut.

Juuh, en kyllä suostuisi moiseen. Tai en ainakaan jaksaisi käydä töissä.

Ensin unikoulu ja jossei siitä apua niin seuraava asia on sitten poissulkea alkergiat yms vaivat.

Muista että teet myös lapsellesi hallaa sillä että sallit nuo heräilyt, hän ei saa riittävästi syvää unta mikä tukisi uuden oppimidta ja päivisinkin on niin väsynyt että ei jaksa mitään :/

mihin lapsi heräilee? Nukkuuko äidin vieressä vai yksin? Onko tutti tms häiritekijä vielä käytössä? Miten nukahtaa?

Varmaan pitäisi päästä lapsen jo yksiin päiväuniin. Nyt päivä on vähän repaleinen.

Imetätkö? Minä imetän vielä öisin moneenkin otteeseen 1,5-vuotiasta ja nostan lapsen miehen ja minun väliin nukkumaan ekalla imetyksellä. Yöt ovat (nyt kun asiaa ajattelen) katkonaisia, mutta kun lapsi nukkuu vieressä, oma uneni ei katkea juurikaan herätyksistä huolimatta.

maidontulo loppui jo 3kk:ssa, laihduin niin paljon ja olin niin yliväsynyt. Joten tuttipulloa on saanut siis tuolloin 4 maissa. Ilataisin on selvät rutiinit, kylpy, yökkäri, puuro sitten vähän syliä ja joskus tippa maitoa. Valveilla sänkyyn, nukahtaa kyllä hyvin melkein heti. Rumba alkaa noin 23-24, sitten vaihtelevasti kitinää 1-2h välein, yleensä tutti hukassa, pitäs päästä varmaan siitäkin eroon. Ja ylös pomppaa tosiaan 4.30-5.30, ei enää auta "kumoonlaitto", silitys, maito.. kampeaa vaan pystyyn ja pölisee, sitten alkaa huuto.. oma kello soi 5.45 joten ylös noustaan sitten suosiolla aika pian.
Puolenvuoden paikkeilla itkin neuvolassa väsymystä, oksensin päivät enkä uskaltanut yhteenvaiheeseen ajaa autoakaan kun olin niin jumissa, neuvolasta vaan voivoteltiin ja todettiin että kyllä se siitä.. olen kuullut että unikouluun voisi päästä jopa sairaalaan, miten se tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja silmäpussi;29162695:
maidontulo loppui jo 3kk:ssa, laihduin niin paljon ja olin niin yliväsynyt. Joten tuttipulloa on saanut siis tuolloin 4 maissa. Ilataisin on selvät rutiinit, kylpy, yökkäri, puuro sitten vähän syliä ja joskus tippa maitoa. Valveilla sänkyyn, nukahtaa kyllä hyvin melkein heti. Rumba alkaa noin 23-24, sitten vaihtelevasti kitinää 1-2h välein, yleensä tutti hukassa, pitäs päästä varmaan siitäkin eroon. Ja ylös pomppaa tosiaan 4.30-5.30, ei enää auta "kumoonlaitto", silitys, maito.. kampeaa vaan pystyyn ja pölisee, sitten alkaa huuto.. oma kello soi 5.45 joten ylös noustaan sitten suosiolla aika pian.
Puolenvuoden paikkeilla itkin neuvolassa väsymystä, oksensin päivät enkä uskaltanut yhteenvaiheeseen ajaa autoakaan kun olin niin jumissa, neuvolasta vaan voivoteltiin ja todettiin että kyllä se siitä.. olen kuullut että unikouluun voisi päästä jopa sairaalaan, miten se tapahtuu?

Tää on taas tyypillinne "avunhuutaja" vastauksia on paljon ja erilaisia kokemksia mut ap ei ota kantaa. Uskoo vaan sokeasti johonkin yhteen minkä on jo päässään päättänyt.
Onnea valitsemallasi tiellä.

[QUOTE="Vieras";29162700]Tää on taas tyypillinne "avunhuutaja" vastauksia on paljon ja erilaisia kokemksia mut ap ei ota kantaa. Uskoo vaan sokeasti johonkin yhteen minkä on jo päässään päättänyt.
Onnea valitsemallasi tiellä.[/QUOTE]

Miten niin en ota kantaa?? Mihin uskon sokeasti? Refluksia pojalla ei ole, allergioista en tiedä ainakaan mitään selvempiä oireita ei ole, unikoulua alan selvittämään ja tutistakin pitäs alkaa vierottamaan.. vertaistukea enemmän pyysinkin..

Tiedän tunteen, meillä toiseksi nuorin nukkui vasta reilu 3v kokonaisia öitä satunnaisesti.....minä olin tosin kotona, mutta muistan varmaan ikuisesti sen väsymyksen sumun, mietin jo jossain vaiheessa ihan vakavasti laittomien piristeiden käyttöä, kun tuntui, että muuten ei selviä....
Tassuttelu ei tuottanut tulosta, imetyksen ja yösyötöt muutenkin lopetin alle vuoden iässä. Itkua, huutoa, parkua enemmän tai vähemmän joka yö, päivällä vaunuissa nukkui pidemmät unet.
Tytöllä epäiltiin refluksia, sai lääkkeetkin, ei apua. Myöhemmin on löytynyt neurologian puolen ongelmia ja monen vanhemman kanssa kun on jutellu, niin tosi usein uniongelmat varhaislapsuudessa on ollu eri tason neurologisista vaivoista kärsivän ongelma.
Meillä tytöllä lievää ongelmaa, käyn esim. Ihan normaalikoulua, mutta olen sitä mieltä, että herkkyyskynnys on matalampi kuin " normaalella" sisaruksille (4 lasta). Ja tuota kautta unikin herkempää ja kevyempää....

Ja tämä nyt ei siis tarkoita, että ap:n lapsella jotain neuron puolen vaivaa olisi! Mutta meillä kokemus, että ainoastaan aika on auttanut, edelleen, 7v tytön nukkumaanmenorutiinit on erittäin tarkat ja uni häiriintyy todella pienistä asioista, mutta pääsääntöisesti nukkuu yönsä heräämättä omassa sängyissään.

Voimia ap! Yritä nukkua vkl:sin pidempään, jos mies heräisi hoitamaan lasta, nuku päiväunia. Lapsi mummolaan hoitoon ja pari kunnon yötä, yksi hyvä yö tekee vaan entistä pöhnämmän olon....

I feel your pain :) Mun kolmevuotias heräilee vieläkin tosi usein (kun se nukkui YHDEN yön putkeen tällä viikolla niin olin niin onnellinen!!!)... Vauvana oli levoton nukkuja, 1-vuotiaana oli levoton nukkuja, ja vieläkin on levoton nukkuja. Ei auttanut tutit eikä imetyksen lopettamiset mitään.

[QUOTE="vieras";29163045]I feel your pain :) Mun kolmevuotias heräilee vieläkin tosi usein (kun se nukkui YHDEN yön putkeen tällä viikolla niin olin niin onnellinen!!!)... Vauvana oli levoton nukkuja, 1-vuotiaana oli levoton nukkuja, ja vieläkin on levoton nukkuja. Ei auttanut tutit eikä imetyksen lopettamiset mitään.[/QUOTE]
Ja tähän lisäisin, että itse olen ollut samanlainen, ja olen edelleen vähän kehno nukkuja. Sitä saa, mitä tilaa :D Vitsivitsi...

Vähän helpottaa kun kuulee että muutkin samassa tilanteessa ja räpistelee vaan. Juuri tulin kokouksesta ja voin sanoa että aika epämukvaa kun silmät seisoo päässä eikä pysty mitenkään järkevästi osallistumaan asioitten ratkomiseen. nytkin koneella yritän väkisin tehdä kirjallista ja välissä käyn täällä kurkkimassa. Pelottaa jo taas ilta ja ensyö. esikoisella harrastusjuttuja koko vkloppu ja pitäisi jaksaa kuskata ja huoltaa sekin.. isä on suurimmaksi osin reissunpäällä, joten siitä ei paljon apua ole. Isovanhemmat asuu kaukana ja mulla esim. äiti kuollut, hirveästi ei tukiverkkoa ole.. joten pakko vaan sinnitellä.

Voi olla että huutaa ja kitisee vain siksi että tietää siten saavansa maitoa ja vanhemman viereen. Kannattaa lopettaa yösyöttö kokonaan. Syöttää ennen unia kunnon puuron ja jos lapsi yöllä herää, niin käy vain peittelemässä eikä jää seurustelemaan. Meillä loppui yöhuudot kuin seinään molempien kanssa näin. Sitten olikin itsellä todella typerä olo - olisi pitänyt tajuta aiemmin, varsinkin toisen kanssa..

Näin meillä, en tiedä miten muilla.

Yhteistyössä