Elatustuesta ja elatusmaksuista kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *tundra*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en kaipaa mitään elatuksia isältä. Menen vaan tuonne puistoon makoilemaan ja odotan, että joku minuun yhtyy. Siemen on suuri lahja. Ei sen antamisesta saa rankaista.

Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;26494667:
Ja AP sinulla on VELVOLLISUUS huolehtia että lapsi saa elatusmaksut! Ei pelkästään omasta halusta kiinni siis :)

Kiitos ymmärryksestä.
Kyllähän se on vanhastaan ollut tiedossa, että tällä palstalla ei saisi mainita elatusmaksuista, kun sehän tarkoittaa sitä, että on toisten lompakoilla roikkuva sosiaalipummi. Soitin Kelaan ja tarkistin, että mikä siellä nykyään on käytäntö. Ei ne asiat ole oikeastaan siitä paljoa muuttuneet sen jälkeen, kun Kela otti elatustuki ja maksut huolehdittavakseen sosiaalitoimiston sijaan. Perintään laittava toimisto on vain muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26494637:
No sitten pitää mennä tosiaankin käräjille ja hakea ne ulosottoon, jos häiritsee. Minä en lähtenyt käräjöimään, vaan saan sen ns 'minimin' lasten isältä. Minusta on aika turhaa lähteä vaatimaan sitä laskelmien näyttämää summaa, koska tosiaankin, isän raha-asiat ovat isän raha-asioita.
Tokihan olisin voinut lähteä käräjöimään suurempia summia yms, mutta en nähnyt sitä tarpeelliseksi. Käyn itse töissä ja saan leivän päälle voita, tilipäivänä jopa sitä makkaraakin.:xmas:

Jos elatusmaksusta on tehty sopimus, se on suoraan ulosottokelpoinen - siitä ei tarvitse lähteä käräjöimään, sen kun kiikuttaa sopimuksen ulosottoviranomaisille.

Ja esim. meidän tilanteessa, isän maksama elatusmaksu on ollut jo 12 vuotta sama, ilman mitään korotuksia, niitä en ole vaatinut. ISÄN MAKSAMA ELATUSMAKSU, ON MYÖS AIKOINAAN ISÄN EHDOTTAMA ELATUSMAKSU. Vaikka onkin suurempi kuin kelan maksu.

Kelan minimi summa ei perheessä, joka ei saa mitään tukia, kata etävanhemman osuutta lapsen kuluista. Jos esim. maksetaan täydet päivähoitomaksut.

Päätös lapsien hankinnasta on tehty yhdessä, on myös etävanhemmalla oli sitten lapsen isä tai äiti velvollisuus elättää lastaan. Ei niin, että lähivanhempi lapsen elättää.

Isän raha-asiat ovat isän raha-asioita elatusmaksun ulkopuolella. Ja jos jostain syystä tulot muuttuvat, voidaan myös elatusmaksuja pienentää.

Alkuperäinen kirjoittaja katkeraa tekstiä;26494691:
Mitäpä jos te yh mammat lopetatte sen vinkumisen ja menisitte itsekin töihin jotta saatte oman osuuden hoidettua lapsen elatuksista

Minä olen ollut töissä ihan koko ajan paria äitiyslomaa lukuunottamatta. Pystyn palkallani aivan hyvin elättämään, jopa sen lapsen joka tuli eksän kanssa tehtyä. Mutta kyse on nyt periaatteesta, ei lapsen isän velvollisuudet lasta kohtaan lopu avioeroon, samoin kuin eivät hänen oikeutensakaan siihen lopu.

Meillä esim. on sopimus, että isä maksaa elatusmaksun 1.päivä, elatusmaksu tulee aina kuun viimeinen päivä, ja jos ei tule vien paperit sen jälkeen perintään. Ei ole tarvinnut kuin kerta tuo tehdä. Sen jälkeen rahat ovat tulleet ajallaan. Sillä yhdellä kerralla yritin soittaa isälle ja keskustella asiasta, mutta kun se ei onnistunut - vein sitten paperit eteenpäin. Mutta koen jo tuon 30 päivän olevan inhimillisyyttä. Ja jos nyt soittaisi ja kertoisi, ettei jostain syystä pysty maksamaan tilanne olisi toki toinen.

Ihminen voi olla toiselle ihan molempiin suuntiinkin, minä en enää jaksa, niin paljon paskaa on sieltä suunnasta mun niskaani kaadettu.