Elatustuesta ja elatusmaksuista kysymys...

Saan kelalta elatustukea, koska esikoisen isä ei maksa elatusmaksuja koskaan ajallaan. Ihmetyttää vain, miksi Kela ei ole laittanut niitä elatusmaksuja maksettavaksi? Tietääkö joku, kuinka pitkältä ajalta ne maksut voi jättää maksamatta, ilman että ne menevät perintään. Ja menevätkö perintään koskaan?
 
Lapsi saa siis elarit suoraan kelasta? Ok. Ja mitä se sitten taas sinulle kuuluu milloin isä ne maksaa yhteiskunnalle pois ja paljonko on maksamatta ym.
Elatusmaksujen määrä on suurempi kuin elatustuen määrä. Ihmetyttää vain, kun nyt on mennyt taas reilusti yli puoli vuotta niin, että niitä ei ole maksettu. Ja kyllä, minun lapseni raha-asiat kuuluvat minulle.
 
Viimeksi muokattu:
Jos isällä ei ole tuloja maksaa niitä edes perinnässä, niin eihän niitä silloin voida periä? Hän on luultavasti toimittanut tulotietonsa kelaan ja saanut maksuvapautuksen?

Tosin eipä sen sinua oikeastaan tarvitse häiritä ollenkaan, saathan kelalta itse elatusmaksut ajallaan.
 
"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;26494532:
No mut eihän sen pitäisi sinua harmittaa/vaivata, eikös se riitä että saat kelan maksun ajallaan ja that it? :)
Kyllä minua ainakin vaivaisi, jos saisin 60 - 70 euroa vähemmän kuussa, jos isä ei elareita maksaisi. On kuitenkin kysymys heänkin lapsestaan, jota myös isän pitäisi elättää.

Itse olisin kyllä kiikuttanut elatusmaksut ulosottoon, tulevat ne sitten sitäkin kautta.
 
Ei kyllä kuulu sinulle millään muotoa. Minä saan lapsen isältä pienen osan jonka voi maksaa ja kelalta loput. Saan siis kunnan määräämän minimin. Lapseni raha asiat on siis isältä tuleva pieni osuus ja kelan maksama osuus, kaikki muu on isän omia raha-asioita.
 
"poikia3"
[QUOTE="heh";26494555]Ap taitaa olla jokamiehen unelma kumppani joka eronkin jälken vielä huolehtii ettei kukkaro liian paksuksi pääse ja on valmis heti tyhjentämään sen :D[/QUOTE]

Sekö, että huolehtii siitä, että lapsi saa elatuksensa on sinusta noin väärin?
 
"heh"
[QUOTE="poikia3";26494579]Sekö, että huolehtii siitä, että lapsi saa elatuksensa on sinusta noin väärin?[/QUOTE]

Et nyt tainnut tajuta,
aapeen lapsihan saa elatuksen kelasta :D
 
[QUOTE="poikia3";26494567]Kyllä minua ainakin vaivaisi, jos saisin 60 - 70 euroa vähemmän kuussa, jos isä ei elareita maksaisi. On kuitenkin kysymys heänkin lapsestaan, jota myös isän pitäisi elättää.

Itse olisin kyllä kiikuttanut elatusmaksut ulosottoon, tulevat ne sitten sitäkin kautta.[/QUOTE]


No sitten pitää mennä tosiaankin käräjille ja hakea ne ulosottoon, jos häiritsee. Minä en lähtenyt käräjöimään, vaan saan sen ns 'minimin' lasten isältä. Minusta on aika turhaa lähteä vaatimaan sitä laskelmien näyttämää summaa, koska tosiaankin, isän raha-asiat ovat isän raha-asioita.
Tokihan olisin voinut lähteä käräjöimään suurempia summia yms, mutta en nähnyt sitä tarpeelliseksi. Käyn itse töissä ja saan leivän päälle voita, tilipäivänä jopa sitä makkaraakin.:xmas:
 
  • Tykkää
Reactions: Kitiara Uth Matar
"Jutta"
[QUOTE="heh";26494593]Et nyt tainnut tajuta,
aapeen lapsihan saa elatuksen kelasta :D[/QUOTE]

Mutta siitä puuttuu isän maksama osuus. Et tainnut itse nyt tajuta.
Kela maksaa vain tietyn määrän vaikka isä olisi määrätty maksamaan enemmän.
Kela perii isältä ja kun saa rahoja maksaa nekin sitten sille, kelle maksavat elatustukeakin.
 
[QUOTE="Vieras";26494528]Mutta eikööös nuo ole lapsesi isän raha-asioita? Saathan kuitenkin ne elarit Kelasta.[/QUOTE]

Minkä logiikan mukaan nämä eivät olisi lapseni tai sen puoleen minunkin raha-asioita ja kyllähän ne silloin minun tietoon kuuluvat koska ne maksetaan ja tarviiko niitä ikinä edes maksaa.
 
Meilläkin tilanne että isä ei aina maksa omaa osuuttaan. Ilmoittaa kyllä ja laittaa edes vähän jos pystyy. Hänellä oma yritys joka nyttemmin vähän huonommin menestyy ja siksi tiukkaa. En halua käräjille rahan vuoksi, voin elättää lapsen itsekkin ja muutamaa kymppiä en kaipaa/tarvitse niin kipeästi että vien sen siltä jolle se on tärkeä.. Joskus voi unohtaa olevansa eronnut pari ja olla ihminen toiselle..
 
"Jutta"
Alkuperäinen kirjoittaja katkeraa tekstiä;26494691:
Mitäpä jos te yh mammat lopetatte sen vinkumisen ja menisitte itsekin töihin jotta saatte oman osuuden hoidettua lapsen elatuksista
Mitenhän tämä asiaan liittyy? Kyllä isäkin on omalta osaltaan vastuussa lapsen kasvatuksesta, hoitamisesta ja kuluista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katkeraa tekstiä;26494691:
Mitäpä jos te yh mammat lopetatte sen vinkumisen ja menisitte itsekin töihin jotta saatte oman osuuden hoidettua lapsen elatuksista
Kuka on sanonut, että en saa omaa osaani hoidettua? Nythän onkin kyse siitä, että isä ei ole hoitanut omaa osuuttaan.
 
"poikia3"
[QUOTE="heh";26494593]Et nyt tainnut tajuta,
aapeen lapsihan saa elatuksen kelasta :D[/QUOTE]

Jonka isän kuuluisi maksaa, ja lisäksi isän maksettavaksi on sovittu suurempi elatusmaksu kuin kelan maksama maksu on. Tajuan hyvin. Ja tajuan hyvin myös sen, että sille isommalle maksulle on ollut perusteet!
 

Yhteistyössä