Tapaamisasioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankala eksä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hankala eksä

Vieras
Olemme vaikean eron kourissa.

Mies ei maksa elatusmaksuja, vaan ne tulevat Kelalta ja menevät miehellä perintään, jossa hänellä on jo tolkuton summa muitakin maksuja. Mies on työtön, mutta yrittäjän statuksella ei saa päivärahaa. Nyt hän on kuitenkin hakeutunut sairauslomalle ja saanee jotakin jostakin.

Aika lastenvalvojalle on varattu, mutta mies kokee sen uhkaavana ja hyökkäyksenä minun taholtani. Hän raivostui. Hän on luvannut olla palauttamatta lasta sovitusti sekä perumaan sovitut tapaamiset lyhyellä varoitusajalla, jotta minun elämäni hankaloituisi. Hän haluaa usuttaa myös sos.viranomaiset perääni, koska olen niin huonossa kunnossa, mikä tosin johtuu nimenomaan rankasta elämäntilanteestani, josta pyristelen eteenpäin apua hakien.

Yksinhuoltajuus minulla jo on, mutta olen ymmärtänyt, että sitä lähdetään helposti muuttamaan yhteishuoltajuudeksi, jos isä sitä toivoo, sillä se olisi periaatteessa lapsen etu.

Minkälaista tapaamissopimusta voisin esittää ylipäätään? Minkälainen sopimus voisi mennä läpi? Mies vaatii tapaamiskulujen puolittamista sekä mahdollisimman tiuhaa tapaamissopimusta (jota hän aikoo rikkoa tuon tuostakin).

Mies ei ole koskaan ostanut lapselle mitään, eikä osallistunut mihinkään kuluihin, vaikka toisin alunperin lupaili. Lapsi oli toivottu ja mies jo aikuisikään ehtinyt, reilusti yli 30-vuotias. Mies on tavannut lasta silloin tällöin muutaman päivän, mutta ollut silloin omilla vanhemmillaan. Koskaan hän ei ole lasta aivan yksin hoitanut. Mies ei ole pystynyt hoitamaan viimeisinä vuosina edes omia, saati lapsen asioita lainkaan.

Luin, että tapaamissopimusrikkomuksissa tie on melkoisen pitkä. Mikäli mies ei palauta lasta, ei siihen puututa kuin sitten, jos on epäily, ettei lapsi voisi hyvin. Jos palautus venyy viikkoja, voi käräjäoikeudelta hakea päätöstä lapsen palauttamisesta sinne, missä on kirjoilla ja tähän tarvitsee asianajajan.
Menevätkö asiat oikeasti näin?

Olisiko kenelläkään kokemusta taikka ohjeita kuinka menetellä?

Valitettavasti en osaa auttaa mutta sen vaan sanon että kyllä on taas kusta korvien välissä sinun exälläs. Eihän se SULLE niillä oikuillaan mitään vahinkoa tee vaan lapselleen! Ja tästä mulla on ystäväpiirissä parikin kivaa esimerkkiä :(

Jos lapsen isä sanoo, ettei palauta lasta - puhu asiasta lastenvalvojalle ja kysy neuvoa. Jos taas peruu tapaamiset viime tipassa tai ei hae lasta ollenkaan - puhu lastenvalvojalle. Voit vaatia sellaista menettelyä, että sinä viet lapsen sosiaaliviraston tapaamispaikkaan aikaan x josta lapsen isä hakee lapsen - ette siis tapaa toisianne ollenkaan ja jos lasta ei tuoda takaisin tai ei haeta ollenkaan, niin sulla on siitä mustaa valkoisella ja todistaja paikalla.

En ole ihan varma, voi olla että olen ihan väärässä, mutta olen siinä käsityksessä että tuo palauttamisongelma ei ole niin vaikea kun etä ei ole huoltaja. Korjatkoon joku jos on oikeampaa tietoa.

Itse ehdottaisin tapaamisiksi sitä normaalia, joka toinen viikonloppu. Ja sitten kirjautat sopimukseen mitä tehdään juhlapyhien, kuten joulun, pääsiäisen yms. suhteen. Älä unohda äitien- ja isänpäivää! Lisäksi tarkat kellonajat noudosta ja palauttamisesta. Mitä se tapaamiskustannusten puolittaminen käytännössä tarkoittaa? Matkakuluja vai esim lapsen ruokakuluja tapaamisen aikana?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24092956:
Emme ole vielä sopineet asioita kertaakaan lastenvalvojalla.

Matkakulujen puolittaminen tarkoittaa matkakulujen jakamista puoliksi.

Kuinka te olette sitten sen elarin saaneet sovittua? Sori olen utelias.

Mutta tuota, onko sinne lv:lle pakko mennä jos vastapuoli on noin kovin vastahakoinen? Jos annat asioiden olla?

Elatusmaksut ja yksinhuoltajuus on siis sovittu lv, mutta tapaamisia ei, koska olimme sellaisissa puheissa, että onnistuu kyllä.
Nyt mies uhkailee, ettei noudata mitään, ei palauta tapaamisilta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja;24093042:
Elatusmaksut ja yksinhuoltajuus on siis sovittu lv, mutta tapaamisia ei, koska olimme sellaisissa puheissa, että onnistuu kyllä.
Nyt mies uhkailee, ettei noudata mitään, ei palauta tapaamisilta jne.

Miksi sinä sitten noudattaisit mitään?

Jos mies on uhkaillut, että ei palauta lapsia ja aikoo tehdä elämäsi hankalaksi, pitää tapaamissopimuksesta tehdä mahdollisimman selvä. Kellonaikoineen. Voit myös pyytää lastenvalvojaa määräämään ns. valvotut vaihdot, jolloin lapsen vaihto tapahtuu aina valvotuissa oloissa, jolloin kellonaikoja on noudatettava tarkkaan.

tuo on ihan uskomatonta, mutta niin totta.
meillä sovittu ihan käräjäoikeudessa ja tuomarin päätöksellä, että lapset isällään aina kuun 1. ja 2. viikonloppu, perjantai-illasta klo. 18.00-sunnuntai-iltaan klo. 18.00 asti.
lapset siis 3 ja 5.
ei olla sovittu tuomisia taikka hakemisia, eikä sillä niin väliä olekaan kun ainakin toistaiseksi asutaan alle 5km säteellä toisistamme ja homma on toiminut siinä suhteessa ihan ok.
ongelmaksi muodostui se kun olisin halunnut, että isä ilmoittaa esim. keskiviikkona puoleen päivään mennessä, että ottaako lapset luokseen vai en( ja hälle kerroin, että tottakai jos jotain yllättävää tulee niin sen aina ymmärrän sitten).
parit tapaamiset meni ohitse kun isä ei halunnut asiaa ymmärtää ja soitti perjantaina n. 14.00, että ottaa lapset, kerran soitti jopa vain 15min ennen kuin normaalisti ollaan lapset "vaihdettu".
seuraavalla viikolla sitten soittikin mulle kihlakunnan voutin kanssa yhdessä, että jos en anna lapsia isälle määrättyinä viikonloppuina( vaikka hän soittaisi 5 min ennen klo.18.00) niin uhkasakon uhalla minut pakotetaan antamaan lapset.
isä sen sijaan voi soittaa koska vain, että minun pitää hakea lapset(tai hän tuo) pois tai jättää ilmoittamatta mitään myöskään ottamatta lapsia.
eli sopimus on tehty, mutta vain minua voidaan rangaista sen noudattamisesta jättämisestä.
jos haluan asiaan muutosta pitää minun hakea siihen se oikeusteitse(olettaen siis ettei isä suostu asiaa sopimaan lastenvalvojalla).
yhden viikonloppuduunin menetin isän törppöilyjen takia ja nytkään en uskalla ottaa töitä vastaan viikonlopuiksi.
lastenvalvoja sanoi, että ON LAPSEN OIKEUS tavata isäänsä eikä ISÄN OIKEUS TAVATA LAPSIAAN.
mutta näinpäinhän asiaa vaan ilmenee.
yritin isälle perustella sitä, että soittaisi aikaisemmin sillä, että:
-voin kertoa lapsille hyvissä ajoin, että on isäviikonloppu
- omien töideni perusteella
- ja sillä,että tietäisin varata silloin tovin aikaa jutella esim.lapsia koskevista asioista kun vaihdot aina tapahtuvat niin nopeasti
mutta ei käynyt isälle.
ja siis ongelmia on ollut tapaamisissa ja tapaamatta jättämisissä.
myöskään isän lomaikoina ei lapset isänsä luokse mene, koska isä silloin matkustelee ja en halua hänelle antaa lapsia ulkomaille mukaan ja ei isä ole loma-ajoiksi edes lapsia pyytänyt.
itse sanoi oikeudessa, että ei halua loma-aikoina ottaa koska matkustaa silloin ulkomaille ja ei voi ottaa lapsia mukaan, kun en niitä anna viedä pois maasta.
ja lomiaan ei halua viettää suomessakaan.
mutta se jos isä ei palauta lapsia sovittuna aikana on sitten jo poliisiasia, se on isänkin osalta jo sopimusrikkomus ja sinä yksinhuoltajana kuitenkin päätät missä lapsi on kaiken muun ajan kuin mikä on sovittu papereissa, että hän isällään viettää.

Jos eksäsi on noin mahdoton, niin pitäisin kiinni siitä yksinhuoltajuudesta. Tuntuu, että yhetishuoltajuudesta olisi enempi haittaa kuin hyötyä sillä tuskin saisitta asioita sulassa sovussa sovittua. Kukaan ei voi pakottaa sinua allekirjoittamaan yhteishuoltajuudesta uutta sopimusta, jos itse olet sitä vastaan. Lastenvalvojalla ei ole oikeutta päättää siitä sinun puolestasi eikä eksäsikään voi huoltomuotoa muuttaa ilman sinun lupaasi. Jos koet, että tuo yksinhuoltajuus on parempi vaihtoehto, et allekirjoita muita huoltosopimuksia. Isä voi haatsaa oikeuteen ja hakea yhteishuoltajuutta sitä kautta, mutta asianajajani (hoiti oman yksinhuoltajuusasiani oikeudessa) sanoi että yksinhuoltajuutta ei lähdetä oikeudessakaan muuttamaan yhteishuoltajuudeksi kovin helpolla! Varsinkaan, jos isä on jo kerran vapaaehtoisesti siitä luopunut.

Alkuperäinen kirjoittaja tällästä meillä;24093683:
tuo on ihan uskomatonta, mutta niin totta.
meillä sovittu ihan käräjäoikeudessa ja tuomarin päätöksellä, että lapset isällään aina kuun 1. ja 2. viikonloppu, perjantai-illasta klo. 18.00-sunnuntai-iltaan klo. 18.00 asti.
lapset siis 3 ja 5.
ei olla sovittu tuomisia taikka hakemisia, eikä sillä niin väliä olekaan kun ainakin toistaiseksi asutaan alle 5km säteellä toisistamme ja homma on toiminut siinä suhteessa ihan ok.
ongelmaksi muodostui se kun olisin halunnut, että isä ilmoittaa esim. keskiviikkona puoleen päivään mennessä, että ottaako lapset luokseen vai en( ja hälle kerroin, että tottakai jos jotain yllättävää tulee niin sen aina ymmärrän sitten).
parit tapaamiset meni ohitse kun isä ei halunnut asiaa ymmärtää ja soitti perjantaina n. 14.00, että ottaa lapset, kerran soitti jopa vain 15min ennen kuin normaalisti ollaan lapset "vaihdettu".
seuraavalla viikolla sitten soittikin mulle kihlakunnan voutin kanssa yhdessä, että jos en anna lapsia isälle määrättyinä viikonloppuina( vaikka hän soittaisi 5 min ennen klo.18.00) niin uhkasakon uhalla minut pakotetaan antamaan lapset.
isä sen sijaan voi soittaa koska vain, että minun pitää hakea lapset(tai hän tuo) pois tai jättää ilmoittamatta mitään myöskään ottamatta lapsia.
eli sopimus on tehty, mutta vain minua voidaan rangaista sen noudattamisesta jättämisestä.
jos haluan asiaan muutosta pitää minun hakea siihen se oikeusteitse(olettaen siis ettei isä suostu asiaa sopimaan lastenvalvojalla).
yhden viikonloppuduunin menetin isän törppöilyjen takia ja nytkään en uskalla ottaa töitä vastaan viikonlopuiksi.
lastenvalvoja sanoi, että ON LAPSEN OIKEUS tavata isäänsä eikä ISÄN OIKEUS TAVATA LAPSIAAN.
mutta näinpäinhän asiaa vaan ilmenee.
yritin isälle perustella sitä, että soittaisi aikaisemmin sillä, että:
-voin kertoa lapsille hyvissä ajoin, että on isäviikonloppu
- omien töideni perusteella
- ja sillä,että tietäisin varata silloin tovin aikaa jutella esim.lapsia koskevista asioista kun vaihdot aina tapahtuvat niin nopeasti
mutta ei käynyt isälle.
ja siis ongelmia on ollut tapaamisissa ja tapaamatta jättämisissä.
myöskään isän lomaikoina ei lapset isänsä luokse mene, koska isä silloin matkustelee ja en halua hänelle antaa lapsia ulkomaille mukaan ja ei isä ole loma-ajoiksi edes lapsia pyytänyt.
itse sanoi oikeudessa, että ei halua loma-aikoina ottaa koska matkustaa silloin ulkomaille ja ei voi ottaa lapsia mukaan, kun en niitä anna viedä pois maasta.
ja lomiaan ei halua viettää suomessakaan.
mutta se jos isä ei palauta lapsia sovittuna aikana on sitten jo poliisiasia, se on isänkin osalta jo sopimusrikkomus ja sinä yksinhuoltajana kuitenkin päätät missä lapsi on kaiken muun ajan kuin mikä on sovittu papereissa, että hän isällään viettää.

Uskomatonta, että näin tosiaan voi olla.

Minulle viikonlopputyöt olisivat oikeastaan ainoa vaihtoehto, mutta mies on jo kertonut haluavansa hankaloittaa niitä. Perusteluksi ei riitä mikään, ei sekään, että miehelle lainoina uponneet tuhannet, tuhannet eurot minun pitäisi saada tienattua takaisin. Varahoitokuvioita minulla ei oikeastaan ole ollenkaan tapaamisten peruuntumisen varalle. Toisaalta kuitenkin uskon, että mies ei tapaamisista ole oikeasti kiinnostunutkaan, vaan haluaa ainoastaan vaikeuttaa minun elämääni. Hän ei siinä mitään häviä ja ehkä voittaa jotakin voittajan tunteita, kun saa kiusattua ja ahdistettua minua.

Yhteistyössä