elatusmaksut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Tietääkö kukaan mikä olisi suurin piirtein yksinhuoltajan elatusmaksu ? Tytär muuttamassa omaan kotiin ja isä maksaa 104 e per kuukausi. Eihän se voi olla oikein ? Ennen kunta maksoi elatusmaksut kun lapsen isä hieman typerä...

[QUOTE="vieras";24817857]Elatusapu määritellään tulojen ja menojen mukaan. Minimi on 0 euroa ja maksimia ei ole.[/QUOTE]

periaatteessa on koska lapsen elatuksen tarpeeksi on määritelty oikeusministeriössä noin 500€/kk ja se summa jaetaan sitten vanhempien kesken tulojen mukaan.

[QUOTE="vieras";24817979]Mäkään en nyt oikein ymmärrä mistä puhut, mutta jos lapsi muuttaa pois kotoa, niin ei sille mitään elatusmaksua makseta.[/QUOTE]

Jos alaikänen lapsi muuttaa pois kotoo niin vanhemmat maksaa elareita sille. Itse sain aikoinaan isältä 130€ ja äidiltä 130€.

[QUOTE="hmm";24818009]Jos alaikänen lapsi muuttaa pois kotoo niin vanhemmat maksaa elareita sille. Itse sain aikoinaan isältä 130€ ja äidiltä 130€.[/QUOTE]

Ja elatusvelvollisuus voi jatkua vielä täysi-ikäisenkin lapsen kohdalla jos lapsi opiskelee.

[QUOTE="hmm";24818009]Jos alaikänen lapsi muuttaa pois kotoo niin vanhemmat maksaa elareita sille. Itse sain aikoinaan isältä 130€ ja äidiltä 130€.[/QUOTE]

Puhuin valtiosta, se ei maksa.

[QUOTE="vieras";24818004]periaatteessa on koska lapsen elatuksen tarpeeksi on määritelty oikeusministeriössä noin 500€/kk [/QUOTE]

Missä näin on määritelty? Elatuksen tarpeeseenhan vaikuttavat asumiskustannukset, vakuutukset, mahdolliset sairaudet ja niistä aiheutuvat kulut. Johan tuosta 500 eurosta puolet menee päiväkoti-ikäisen päivähoitomaksuun. Sitten jos ajatellaan esim. 19 % (kaksi lasta) asumiskuluista, niin siinähän tuo summa melkein on mennytkin. Siihen sitten päälle yleiset kustannukset: ruuat, vaatteet, vakuutukset, harrastukset ym. eläminen. Näihin yleisiin kustannuksiin om on laskenut alle 6 vuotiaille 250 €/kk ja sitä vanhemmille porrastetusti enemmän. Mistä tuo 500 euroa siis tulee?

Yhteistyössä