Elatusmaksusta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja calm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vois luulla, että kaikki haluais lapsensa parasta. Mutta ei. Kyllä munkin lapsen isä laittais rahat mieluummin viinaan ja omaisuuden keräämiseen. Varaa on ollut maksaa, mutta halua vähemmän. Paitsi nykyisin.

[QUOTE="Sirkkeli";29947135]No meillä kuuluu. Tuo lapsi on isänkin, ja mun mielestä harrastukset pitäis olla lapsen perusoikeus.[/QUOTE]

Mun käsittääkseni harrastuskulut on yksi kuluerä mikä lasketaan elareihin. Mutta kohtuulliset, ei 400€/kk.

Saa korjata jos olen väärässä.

[QUOTE="Sirkkeli";29947135]No meillä kuuluu. Tuo lapsi on isänkin, ja mun mielestä harrastukset pitäis olla lapsen perusoikeus.[/QUOTE]

Minä en ilman käräjäoikeuden päätöstä maksaisi. Sun mielesi on hippasen typerä.

Minä en ilman käräjäoikeuden päätöstä maksaisi. Sun mielesi on hippasen typerä.
No just!! et maksaisi omalle lapsellesi? Toivottavasti sulla ei oo noita lapsia, jos noi sairaasti ajattelet!!!! Se tana kumma kun ne lapset ei eron jälkeen enää tarvitse yhtään mitään!!! Pistää niin ketuttamaan toi ajattelu!!!! Tottakai jos sulla on rahaa niin lapsellesi maksat hyvää elintasoa mikä siinä on niin vaikeeta tajuta että se menee lapsen hyvin vointiin???

[QUOTE="Äiti-77";29947180]No just!! et maksaisi omalle lapsellesi? Toivottavasti sulla ei oo noita lapsia, jos noi sairaasti ajattelet!!!! Se tana kumma kun ne lapset ei eron jälkeen enää tarvitse yhtään mitään!!! Pistää niin ketuttamaan toi ajattelu!!!! Tottakai jos sulla on rahaa niin lapsellesi maksat hyvää elintasoa mikä siinä on niin vaikeeta tajuta että se menee lapsen hyvin vointiin???[/QUOTE]

Minä todella toivon, ettei tuollainen imbesilli ole lisääntynyt.

Se on kummallista kun aina elareista puhuttaessa ajatellaan vaan, että raha käytetään lapsen vaatteisiin ja harrastuksiin eikä muuhun ole tarvetta, ja lopulla rahalla lähivanhempi kustantaa omia juttujaan. Lähivanhemmasta tehdään näissä keskusteluissa aina rahaa himoitseva hirviö. Olisi hyvä ottaa huomioon, että elatusmaksu koostuu monesta kustannuksesta. Laskelmissa lasketaan lapsen osuus asumismenoista ja ruokamenoista + päivähoitomaksut + muut tarpeet esim. vaatetus + kengät, terveydenhoito, harrastukset, parturi, hygienia, matkat kodin ja hoitopaikan välillä yms. yms. (kasvavalle lapselle uusia vaatteita ja kenkiä ostetaan jokaiseksi kaudeksi vuosittain).

Näistä kustannuksista saadaan lapsen elatukseen tarvitsema summa esim. 600 euroa/kk (tästä pelkän hoitomaksun osuus voi olla kuukaudessa esim. 300 euroa.
Elatustarpeesta vähennetään myös pois lapsilisä. Sitten katsotaan molempien vanhempien elatuskyky (tulot-menot ja tuloihin lisätään tuet ja lisätään etän menoihin esim. muut elatusmaksut). Lopuksi määritellään viivan alle jäävän summan perusteella missä suhteessa kumpikin vanhempi maksaa lapsensa elatuksesta. Onhan se kuitenkin oikeudenmukaista, että se kummalle enemmän käteen jää, maksaa suhteessa vähän enemmän kuin se, jolla rahaa on vähemmän.

Ruokamenoja + muita ei laskelmiin itse laiteta, tähän on olemassa eri ikäisille lapsille määritelty summa mikä on laskurissa valmiina. Vain erityiskulut kuten harrastukset (sovitun mukaan), ylimääräiset vakuutukset (sovitun mukaan tai kohtuulliset) tai normaalia suuremmat lääkemenot lisätään erikseen. Eli lapsen tarvitsemaan elatussummaan pystyy vaikuttamaan vain asumiskuluilla (vain kohtuulliset kulut lasketaan) + noilla yllämainituilla erityiskuluilla, muu on kaikille sama.

Uusi puoliso otetaan asumismenoissa huomioon puolikkaalla osuudella, muutenhan lapsen tarvitsema summa ei kauheasti muutu oli puoliso tai ei. Tämän vuoksi ei ole mitään väliä onko puoliso rikas tai ei. Laskelmassa kuitenkin puhutaan loppukädessä lapsen elatukseen tarvitusta rahasummasta, ja koska puolisolla ei ole elatusvelvollisuutta toisten ihmisten lapsiin, ei hänen tuloillaan pitäisi olla merkitystäkään sen enempää. Jos sitten puoliso haluaa osallistua kustannuksiin jotenkin, sehän on vain puolison kiltteyttä ja ylimääräistä rahankäyttöä, joka ei kuulu kellekään eikä vähennä etävanhemman elatusvelvollisuutta.

Onko se niin vaikea ymmärtää, että vaikka etävanhemmalta konkreettisesti siirtyy raha jonnekin ja lähivanhempi ei rahaa mihinkään konkreettisesti siirrä, niin kyllä se lähivanhempi omasta pussistaan maksaa lapsen kuluja myös.

Aina välillä ihmetyttää kun aikuiset, hyvin toimeentulevat ihmisetkin viitsivät taistella viimeiseen asti ettei vain mitään tarvitse maksaa. Lapsi on kuitenkin saatettu maailmaan, niin eikö jokaisessa naisessa ja miehessä voisi olla sen verran "munaa", että hoitaa homman loppuun asti ja huolehtii siitä lapsestaan.

Oma exäni kuuluu tähän viimeiseksi mainittuun ryhmään kun jokainen euro jonka saa kieroiltua pois elarisummasta on tärkeä. Tienaa reippaasti enemmän kuin minä, ei tapaa lastaan kuin muutaman kerran vuodessa ja silloinkin meillä (olisi mahdollisuus tavata lasta koska haluaa). Lapsen synttärit järjestän minä, myös exän sukulaisille (ja maksan tietty tarjoilut). Minä ostan lapsen vaatteet, tarvikkeet, käyn lääkärissä ja pidän huolen kaikista tarpeista ja kasvatan hänet. Asumiskulumme ovat maltilliset ja ajan vanhalla ja halvalla autolla. Lähes kaikki rahat menevät elämiseen, ostan hyvin harvoin itselleni mitään, edes vaatteita tai kenkiä, kampaajakäynneistä puhumattakaan. Elatustuki on meillä suhteessa minä n. 48 % ja exä n. 52 %. Tästä väännetään jatkuvasti ja koittaa selittää ettei ole reilua jne. Meillä kuitenkin exä tienaa 1000 € enemmän kuin minä eli jokainen osaa laskea mikä prosentuaalinen ero tienistissämme on. Onko tuo elarisuhdeluku (4 % eroa) niin kovin epäreilu?

[QUOTE="Sirkkeli";29945642]Paskat 200 euroa mikään hyvä elari ole. Ipana syö jo tuolla rahalla kuussa. Ja kyllä voi pyytää harrastuksen takia. Tai siis se katsotaan kyllä lapsen menoksi.

pakkoko sitä on kalliita ruokia ostella. sitäpaitsi elatusmaksujen ei kuulukaan kattaa kaikkia lapsen kuluja[/QUOTE]

Niin, tällä palstallahan on ollut näiden äitien tapana ostella sitä edullista vedellä lantrattavaa maitoa ja muistaakseni laivamatkoillekin he kantaa vedenkeittimiä ja kaurahiutaleita mukanaan jotta ei ruokaan mene paljon rahaa:LOL::LOL: Näin tekee kuuliainen palstamamma siis :D
Eli palstan taso siis säilynyt samana kuin ennen :rolleyes:

Yhteistyössä