Miten elatusmaksu määräytyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "OMG"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kuinkahan tuo on mahdollista?
Kun eikös kelalta saisi sitten loput siihen n. 153 euroon asti?
Ja muutenkin kuulostaa melko pieneltä elarilta tuloihin nähden.

Siis mihin ihmeen 153 euroon asti? Ei ole olemassa mitään lakisääteistä minimielarimaksua. Minä olen eksäni kanssa sopinut 100 euron elatusmaksuista johon olemme molemmat tyytyväisiä. En edes tiedä mitä tienaa enkä pyydä ikinä lisää.
Mulle on tärkeintä että on hyvä isä lapselleen erosta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti turusta;29762120:
Sun tulot ei vaikuta elareihin. Isän tulot vaikuttaa. Oot sitten töissä tai opiskelija. Elarit tulee jokatapauksessa valtion kautta isältä tai suoraan isältä. Kannattaa aina mennä valtion kautta ni kukaan ei pääse kusettaman tai kitiseen. oot oikeutettuun 150€ yh korotettuun elatustukeen, ja sit tulee se elatusapu mikä lasketaan isän tuloista niiku päälle jos on tullakseen. se elatusapu on vähä epäselvä mullekki. mut elatustuki minkä kela maksaa on jokaisen lapsen ja yh vanhemman oikeutettu raha vähä niinkuin lapsilisä.

Ei ihme että oot yh!

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti turusta;29762120:
Sun tulot ei vaikuta elareihin. Isän tulot vaikuttaa. Oot sitten töissä tai opiskelija. Elarit tulee jokatapauksessa valtion kautta isältä tai suoraan isältä. Kannattaa aina mennä valtion kautta ni kukaan ei pääse kusettaman tai kitiseen. oot oikeutettuun 150€ yh korotettuun elatustukeen, ja sit tulee se elatusapu mikä lasketaan isän tuloista niiku päälle jos on tullakseen. se elatusapu on vähä epäselvä mullekki. mut elatustuki minkä kela maksaa on jokaisen lapsen ja yh vanhemman oikeutettu raha vähä niinkuin lapsilisä.

Illan piristys oli tämä vastaus.
Tässä juon finrexiä ja toivon, että saisi tämän flunssan helpottamaan, niin tällaiset hupi vastaukset piristävät.

Älä ap usko tätä. Tämän kirjoittaja ei voi olla yh, koska ei tiedä elatusmaksuista mitään.
tai sitten hänellä on joku ihme elatusmaksu sopimus, joka koskee vain ja ainoastaan häntä koko Suomessa

Siis mihin ihmeen 153 euroon asti? Ei ole olemassa mitään lakisääteistä minimielarimaksua. Minä olen eksäni kanssa sopinut 100 euron elatusmaksuista johon olemme molemmat tyytyväisiä. En edes tiedä mitä tienaa enkä pyydä ikinä lisää.
Mulle on tärkeintä että on hyvä isä lapselleen erosta huolimatta.

Tuo on elatustuen suuruus. Jos etän maksama elatusapu on vähemmän, voi saada sen lopun Kelalta. Eli sun olisi mahdollista saada 53 € Kelalta. Sitä ei tietenkään ole pakko hakea. Elatusavussa ei ole minimiä, voi olla vaikka nolla, silloin voi hakea elatustuen joka maksaa Kela.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä faktaa;29765274:
Tuo on elatustuen suuruus. Jos etän maksama elatusapu on vähemmän, voi saada sen lopun Kelalta. Eli sun olisi mahdollista saada 53 € Kelalta. Sitä ei tietenkään ole pakko hakea. Elatusavussa ei ole minimiä, voi olla vaikka nolla, silloin voi hakea elatustuen joka maksaa Kela.

Älä viitsi jauhaa paskaa. Jos on sovittu summaksi 100e ilman, että se perustuu isän maksukyvyttömyyteen niin Kela ei maksa senttiäkään. Ja jos on sovittu nollasoppari vaikka isällä olisi maksukykyä niin ei se Kela niitä maksele vaikka miten vinkuisit.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29765296:
Älä viitsi jauhaa paskaa. Jos on sovittu summaksi 100e ilman, että se perustuu isän maksukyvyttömyyteen niin Kela ei maksa senttiäkään. Ja jos on sovittu nollasoppari vaikka isällä olisi maksukykyä niin ei se Kela niitä maksele vaikka miten vinkuisit.

Juuri näin.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä faktaa;29765274:

Entä jos etä on pienituloinen ja lähillä erittäin suuret tulot. Tuleeko elatustuki silloin automaattisesti tuloista riippumatta?

Jestas! Me ollaan molemmat tyytyväisiä tuohon 100 elatusmaksuun enkä aio mistään hakea lisää. Onko se niin vaikea ymmärtää? En ole rahanahne ja tullaan ihan hyvin toimeen. Kuten sanoin minulle on tärkeintä että lapsella on hyvä isä. Vaikka en saisi elatusmaksuja ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä faktaa;29765905:
Kyllä.
Enkä jauhanut paskaa, elatusapu kun yleensä lasketaan sen mukaan mitkä ovat kummankin tulot. On erittäin harvinaista että sopimuksessa on selvästi pienempi summa, siksi sitä en maininnut.

Yleensä mutta ei kuitenkaan aina.
Harvinaista mutta sillainkin voidaan tehdä.

Kyllä.
Enkä jauhanut paskaa, elatusapu kun yleensä lasketaan sen mukaan mitkä ovat kummankin tulot. On erittäin harvinaista että sopimuksessa on selvästi pienempi summa, siksi sitä en maininnut.

Jauhoithan. Mistä olet saanut päähäsi, että se olisi harvinaista? Meillä summa on 115e ja ketjussa on toinenkin, jotka ovat sopineet summaksi 100e. Selvästi siis alempi kuin Kelan maksama maksimi. Enkä minä saisi Kelasta haettua mitään, kun tuo summa on sovittu eikä isää ole todettu maksukyvyttömäksi.

Kyllä.

Ihan tosi? Jos vaikka lähin kuukausitulot olisivat 10.000 euroa kuukaudessa niin KELA maksaisi hänelle täyden elatustuen jos etä on elatuskyvytön? Minusta jos jompi kumpi vanhempi voi kustantaa lapsen elatuksen niin yhteiskunnan ei tulisi sitä tehdä. Sille rahalle olisi tärkeämpääkin käyttöä.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29766877:
Jauhoithan. Mistä olet saanut päähäsi, että se olisi harvinaista? Meillä summa on 115e ja ketjussa on toinenkin, jotka ovat sopineet summaksi 100e. Selvästi siis alempi kuin Kelan maksama maksimi. Enkä minä saisi Kelasta haettua mitään, kun tuo summa on sovittu eikä isää ole todettu maksukyvyttömäksi.

Oho, no sittenhän olin todella väärässä kun ihan kaksi sellaista on jo! Olen yli 10 vuoden ajan nähnyt MONTA elatussopimusta, enkä ole nähnyt yhtäkään jossa olisi noin pieni summa jos etällä on maksukykyä isompaan summaan. Se on jokaisen oma asia millaisen sopimuksen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29766877:

Ja me ollaan sovittu eksän kanssa elariksi 120e per lapsi.
Mulla 3 lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä faktaa;29768950:
Oho, no sittenhän olin todella väärässä kun ihan kaksi sellaista on jo! Olen yli 10 vuoden ajan nähnyt MONTA elatussopimusta, enkä ole nähnyt yhtäkään jossa olisi noin pieni summa jos etällä on maksukykyä isompaan summaan. Se on jokaisen oma asia millaisen sopimuksen tekee.

Maksukykyä voi olla esim paperilla mutta todellisuudessa toisella voi olla sellaisia menoja kuukaudessa mitä ei hyväksytä "menoksi".