Elatusmaksuista: Kuuluuko isän saada jotain "alennuksia", jos lapsi on ollut hänen luonaan esim. viikon?

No nyt tuli mieheltä viesti, että mun pitää soittaa illalla ja sopia kaikki keskenään hänen kanssaan ja jos en suostu siihen, lapsen tapaamiset tulevat vaikeutumaan. Just tätä mä en halunnut :'(

Sä et voi varjella lasta isänsä kuspäisyydeltä, muistanko oikein et olet esim synttäreistä ymv kirjoitellut aiemmin, kun exäsi pyöritteli taas oman tahtonsa mukaan koko jutun? Pidä nyt pintasi, älä suostu tuohon pyörittelyyn enää, älä edes 'lapsen edun vuoksi' koska lapsen etu ei ole se että äiti on erosta huolimatta täysin alistettu isän toimesta. Senhän kertoo jo tuo, että mies kiristää lapsella. Miten hirveä ihminen voi kiristää omalla lapsellaan?

Ollaan erottu lapsen isän kanssa marraskuun alussa, enkä ole saanut yhtään elatusmaksua sen jälkeen. Eilen otin asian puheeksi, kun mies oli palauttamassa lasta. Jostain syystä mies oli kuvitellut, ettei hänen tarvitse niitä maksaa, ainakin suuttui ja lähti ovet paukkuen. Kun yritin soittaa perään, sain vain tulikiven katkuisia tekstareita ahneudestani.

Aluksi mies oli sitä mieltä, ettei hänen kuulu maksaa mitään. Kun yritin selittää, että siinä tapauksessa lapsen kuuluisi asua hänellä puolet ajasta jotta siihen päästäisiin, hän vetosi sen jälkeen mun aiempaan sairaalassa oloon. Eli kun olin sairaana, lapsi oli hänellä yhteensä pari viikkoa. Hänen ei kuulemma kuulu siitä ajasta maksaa mitään. Muutenkin jäi se maku, että olen itsekäs ämmä, kun kehtaan kysyä elareiden perään ja tämän jälkeen ei häneltä kannata ikinä enää kysyä mitään palveluksia.

Olen taas vähän :O Kuuluuko miehen tosiaan saada jotain alennuksia elareihin, jos lapsi on hänellä enemmän kuin 6-8 päivää kuukaudessa?

Minusta ei, mutta tuostahan voi halutessaan sopia sitten ihan miten itse haluaa. Mä en ymmärrä miten tuo lapsen pitäminen luona on joillekin tuollainen rahakysymys, vaikka sitten olisi miten tiukkaa... Luulisi, että siinä on muut asiat merkityksellisempiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;23154700:
Sä et voi varjella lasta isänsä kuspäisyydeltä, muistanko oikein et olet esim synttäreistä ymv kirjoitellut aiemmin, kun exäsi pyöritteli taas oman tahtonsa mukaan koko jutun? Pidä nyt pintasi, älä suostu tuohon pyörittelyyn enää, älä edes 'lapsen edun vuoksi' koska lapsen etu ei ole se että äiti on erosta huolimatta täysin alistettu isän toimesta. Senhän kertoo jo tuo, että mies kiristää lapsella. Miten hirveä ihminen voi kiristää omalla lapsellaan?

Sama isä kyseessä. Täällä on monet sanoneet, että olen ollut liian kiltti. Ehkä sitten olen. Vaikka mun motiivi on ollut vain se, että isän ja pojan välit pysyisivät hyvinä. Kai tässä silti voisi vähän selkärankaakin kasvattaa.

[QUOTE="vieras";23154853]Voi hemmetti. Eikös susta pitäis tulla sostyöntekijä? Sun kaltaisia ne seminarsistikusipäät sitten vedättää.[/QUOTE]

Kyllä ja taisit osua aika lailla asian ytimeen. Luotan kuitenkin siihen, että omat asiat ovat liian lähellä omaa napaa ja muiden vähän vähemmän, jolloin niitä osaa käsitelläkin vähän eri tavalla.

[QUOTE="vieras";23152756]Mun mielestä ei kuulu,mutta kai se riippuu siitäkin mitä vanhemmat sopii. Jos taas lapsi olisi koko kk isälle niin silloin mun mielestä sun kuuluu maksaa isälle,mut sekin riippuu varmaan kuinka asia sovitaan.[/QUOTE]

Mitä sossun tädit on mieltä!!!

Kyllä ja taisit osua aika lailla asian ytimeen. Luotan kuitenkin siihen, että omat asiat ovat liian lähellä omaa napaa ja muiden vähän vähemmän, jolloin niitä osaa käsitelläkin vähän eri tavalla.

Hei sori, tuo oli mun kommentti. Alkoi harmittaa, että kirjoitin liian tylysti. Mutta oikeasti näen työni puitteissa paljon hyvin taitavia manipulaattoreita ja sitten taas toisella puolella niitä kilttejä kaikenymmärtäjiä. Totta kai sos.alalla pitää olla myötäelämisen kyky, mutta kannattaa kyllä kasvattaa aika vahva ammatillinen työpersoona itselleen tueksi. Asaiat, joiden parissa työskennellään, ovat usein sellaisia että ne vievät ihmiselämän pohjimpiin asti. Siihen ei parane mennä mukaan ettei pala loppuun.

[QUOTE="vieras";23154989]Hei sori, tuo oli mun kommentti. Alkoi harmittaa, että kirjoitin liian tylysti. Mutta oikeasti näen työni puitteissa paljon hyvin taitavia manipulaattoreita ja sitten taas toisella puolella niitä kilttejä kaikenymmärtäjiä. Totta kai sos.alalla pitää olla myötäelämisen kyky, mutta kannattaa kyllä kasvattaa aika vahva ammatillinen työpersoona itselleen tueksi. Asaiat, joiden parissa työskennellään, ovat usein sellaisia että ne vievät ihmiselämän pohjimpiin asti. Siihen ei parane mennä mukaan ettei pala loppuun.[/QUOTE]

Ei mitään, en pahastunut.

Exän mielestä mä olen tässä(kin) hankala ja riitelen, ei hän. Näin eri tavoin me nämä asiat nähdään. Mutta mä olen päätökseni tehnyt ja lastenvalvojalle mennään. Kaikkien edun nimissä.
No niinhän sä oletkin. Exäsi kannalta. Mutta ihan itseään exäsi saa syyttää siitä, että sun pitää viedä asia lastenvalvojalle. Olisi maksanut ne elarit ajallaan, niin ei olisi tätäkään hässäkkää syntynyt.

Miten ap ajattelet, että eksäsi kuuluisi olla tässä se, kuka määrittelee miten asiat ovat? Miksi yhtään tukeudut hänen näkemykseensä tilanteesta ja sinusta tai edes otat sen yhtään huomioon?

No nyt on sitten ex-anoppikin suuttunut mulle. Hänkään ei ymmärrä yhtään miksi olen sekoittanut lastenvalvojan tähän juttuun. Hänen mielestään kaikki pitäisi pystyä sopimaan keskenään ja lastenvalvoja sekoittaa kaiken. Lisäksi oli hänkin sitä mieltä, ettei isän kuulu maksaa elatusmaksuja silloin, kun lapsi on isällään. Ilmeisesti ajattelee kuten poikansakin, lapsi kuluttaa vain ruokaa.

Yritin kauniisti selittää etten yritä hankaloittaa mitään, vaan saada vain asiat kauniisti paperille jottei niistä tarvitsisi enää riidellä. Kerroin ettei sopiminen miehen kanssa aiemmin onnistunut millään eikä meillä ole puheyhteyttä. Mutta ymmärsin kyllä hänen syyttävän tästä osittain minuakin. En tiedä sitten mitä mies on siellä päässä puhunut, mutta paha mieli tuli taas :(

No ei todellakaan kuulu.
Äkkiä lastenvalvojaan yhteys jos ex ei vapaaehtosesti elastusta maksa, kyllä kunta laittaa maksamaan väkisin jos ei muuten maistu se maksaminen.

No ei todellakaan kuulu.
Äkkiä lastenvalvojaan yhteys jos ex ei vapaaehtosesti elastusta maksa, kyllä kunta laittaa maksamaan väkisin jos ei muuten maistu se maksaminen.

Kyllä se maksoi. Kun kerroin varanneeni ajan lastenvalvojalle, mies maksoi välittömästi vuonna 2006 sovitun minimin kaikilta kuukausilta erosta lähtien. Mun olisi pitänyt tyytyä tähän.

No nyt on sitten ex-anoppikin suuttunut mulle. Hänkään ei ymmärrä yhtään miksi olen sekoittanut lastenvalvojan tähän juttuun. Hänen mielestään kaikki pitäisi pystyä sopimaan keskenään ja lastenvalvoja sekoittaa kaiken. Lisäksi oli hänkin sitä mieltä, ettei isän kuulu maksaa elatusmaksuja silloin, kun lapsi on isällään. Ilmeisesti ajattelee kuten poikansakin, lapsi kuluttaa vain ruokaa.

Yritin kauniisti selittää etten yritä hankaloittaa mitään, vaan saada vain asiat kauniisti paperille jottei niistä tarvitsisi enää riidellä. Kerroin ettei sopiminen miehen kanssa aiemmin onnistunut millään eikä meillä ole puheyhteyttä. Mutta ymmärsin kyllä hänen syyttävän tästä osittain minuakin. En tiedä sitten mitä mies on siellä päässä puhunut, mutta paha mieli tuli taas :(
Älä yhtään vaan anna näiden kahden sekoittaa päätäsi. Sinä tiedät mikä on oikein ja yleinen käytäntö. Lastenvalvojalla käyminen on täysin normaali juttu. Ainoastaan silloin, kun väleissä ei ole mitään häikkää, niin voi sopia keskenään. Kun asiasta on mustaa valkoisella, niin sinun ei tarvitse enää vaivata sillä päätäsi ja suostua kiristyksiin.

[QUOTE="vieras";23216777]Älä yhtään vaan anna näiden kahden sekoittaa päätäsi. Sinä tiedät mikä on oikein ja yleinen käytäntö. Lastenvalvojalla käyminen on täysin normaali juttu. Ainoastaan silloin, kun väleissä ei ole mitään häikkää, niin voi sopia keskenään. Kun asiasta on mustaa valkoisella, niin sinun ei tarvitse enää vaivata sillä päätäsi ja suostua kiristyksiin.[/QUOTE]

Mulla on vaan ollut anoppiin tosi hyvät ja lämpimät välit, enkä haluaisi pilata niitä.

Älä nyt vaan peru sitä lastenvalvojaa, oikein teet. Minulla ja exällä on oikein lämpimät välit mutta silti kävimme lastenvalvojalla, tottakai asioista täytyy olla sopimus. Varsinkin jos olet pienituloinen, elatussopimus on oltava ehdottomasti (saat kelalta rahaa jos mies ei maksa)

[QUOTE="vieras";23217103]Älä nyt vaan peru sitä lastenvalvojaa, oikein teet. Minulla ja exällä on oikein lämpimät välit mutta silti kävimme lastenvalvojalla, tottakai asioista täytyy olla sopimus. Varsinkin jos olet pienituloinen, elatussopimus on oltava ehdottomasti (saat kelalta rahaa jos mies ei maksa)[/QUOTE]

Mä olen kuullut paljon vastaavia tarinoita. Aluksi ihan hirveät riidat ja myöhemmin välit kuitenkin paranevat. Mä en vaan oikein osaa luottaa, että tässä tapauksessa kävisi niin. Mies on niin jääräpää ja ilmeisesti koko perhe kokee tulleensa nyt väärinkohdelluksi mun taholta.

Kyllä se aika lastenvalvojalle toistaikseksi on ja pysyy.

Mulla on vaan ollut anoppiin tosi hyvät ja lämpimät välit, enkä haluaisi pilata niitä.
Miksi haluat lämpimät välit ihmiseen, joka haluaa manipuloida sinua? Tarkista ihmeessä anopilta, ettei eksäsi ole valehdellut jotakin, mutta jos on kertonut totuuden ja anoppi ymmärtää nykyajan kuvioita, niin sitten seuransa ei ole hyväksi sinulle. Hänkin yrittää käyttää siinä tapauksessa heikkouksiasi hyväksi.

Mä en vaan oikein osaa luottaa, että tässä tapauksessa kävisi niin. Mies on niin jääräpää ja ilmeisesti koko perhe kokee tulleensa nyt väärinkohdelluksi mun taholta.

Kyllä se aika lastenvalvojalle toistaikseksi on ja pysyy.
:O Siis ei voi mennä näin, että alat epäilemaan sitä miten sinun kuuluu toimia, koska haluat säilyttää välit. Tuolla asenteella kerjäät vaikeuksia. Pitää ymmärtää omat rajat ja oma arvo.

[QUOTE="vieras";23217278]Miksi haluat lämpimät välit ihmiseen, joka haluaa manipuloida sinua? Tarkista ihmeessä anopilta, ettei eksäsi ole valehdellut jotakin, mutta jos on kertonut totuuden ja anoppi ymmärtää nykyajan kuvioita, niin sitten seuransa ei ole hyväksi sinulle. Hänkin yrittää käyttää siinä tapauksessa heikkouksiasi hyväksi.[/QUOTE]

Mä uskon, että kyseessä on äidin ja pojan molempien kanssa vanhakantainen ajattelu. Lastensuojelu sotketaan yksityiseen perhe-elämään ja se on häpeä. Siksi sitä vastustetaan.

Mä uskon, että kyseessä on äidin ja pojan molempien kanssa vanhakantainen ajattelu. Lastensuojelu sotketaan yksityiseen perhe-elämään ja se on häpeä. Siksi sitä vastustetaan.
Mutta sinun ei pidä mukautua mihinkään sen vuoksi, että joku on ajasta jäljessä. Ei lastenvalvoja varsinaisesti lastensuojeluun liity tai siihen ettei osaa hoitaa asioita, vaan on sosiaalipuolen palvelu ja normaali käytäntö eron yhteydessä.

Sä oot joustanut ja antanut asioissa periksi, jotta välit exäs kanssa pysyisivät hyvinä ja tapaamiset sujuisi. Mutta vaikka sä mitä tekisit, niin se äijä tulee loppuikänsä keksimään milloin mitäkin, ja taas sun pitää joustaa tai muuten tapaamiset loppuu. Jos se ei tapaa lastaan sen takia, että sä vaadit elareita ja asioista mustaa valkosella, niin eipä se kovin hyvä isä sitten edes ole.

Mun mielestä vois olla hyvä selittää sekä ukolle että sen äidille että lastenvalvojan tapaaminen on ihan normisettiä ja hoidetaan erotilanteessa käytännössä aina. Ja sille äiskälle kannattaa ehkä myös mainita että yrititte kahdestaan sopia mutta se oli mahdotonta. Muutoin en kyllä keskustelisi sen äipän kanssa että mitä kenenkin kuuluu maksaa, ei se kuulu tippaakaan sille.

Yhteistyössä