Elatusmaksuista: Kuuluuko isän saada jotain "alennuksia", jos lapsi on ollut hänen luonaan esim. viikon?

Meillä meni niin ,että menimme last.valvojan luo ja paperille laitettiin elatusmaksun suuruus ja päiväm.jolloin maksettava.paperille tuli myös mustaa valkoiselle tapaamisoikeudet.Eli oikeudet olivat milloin ainakin isä voi lastaan tavata.
Alussa ero oli riitainen...aivan kuin teillä ja siksi noudatimme tapaamisia ihan tarkkaan.
Nyt erosta on jo 6-vuotta ja lapset isoja koululaisia ja tapaavat isäänsä useimminkin ja miten kenelle sopii.
Elatusmaksu tulee minun tilille ja sillä ostan lapsille vaatteet,parturit,ruokaa,harrastuksia ym...
isä antaa lisäksi usein myös taskurahaa lapsille ja muutakin jos varaa sillä hetkellä.
Hän sanookin että lapset tärkeintä hänelle ,emmekä ole joutuneet tappelemaan heidän asioistaan pitkään aikaan.Maksaa tuon minimielarin minulle kylläkin ja enemmänkin kaavan mukaan kuuluisi ,mutta minusta tämä riittää koska antaa ns.ylimääräistä suoraan lapsille silloin kuin voi.

mene sinne last.valvojalle vaikka yksin.Elareita voi pyytää nimittäin jälkikäteen 3 kk.miehesi jos ei tule laittavat sitten jonkin summan ja kela maksaa ainakin.Miehellesi se menee ulosottoon.Ei ellareita voi noin pakoilla!

Pää kylmänä vaan. Anna miehen huutaa ja raivota.
Meillä ex lastenvalvojalle ilmotti että hän ei aijo kenenkään perseenlevittelyjä maksaa ja että saisin huorata ihan omilla rahoillani. Surullista ja voi sitä myötähäpeän määrää.
No, nyt ei isä ookkaan ollu niin kiinnostunu lapsista. Vanhin on isällään ollu joulukuun puolessa välissä. Nuorin kuukausi sitte.
Keväällä tulossa uus aika lastenvalvojalle sopimusten päivitykseen ja voi sitä riemua.
Mä en korvaani lotkauta exän ajatuksille, elämälle saatikka vittuiluille.

[QUOTE="vieras";23152949]Mä en voi mitään sille mutta minusta on jotenkin, miten sen nyt sanois, typerää/hassua että elämä on kiinni elareista. Siis joskus tuntuu että yh:n talous kaatuu totaalisesti siihen jos etävanhempi ei maksa elareita. Varmasti monet riidat just aiheutuu siitä kun vanhemmat alkavat tapella noista elatusmaksuista.
Itse olen eronnut reilu 2 vuotta sitten enkä ole penniäkään elareita exältä saanut enkä halunnut. Itse tulen omillani toimeen ja mulle riittää että exä on mukana lasten elämässä. Mitään virallista sopimusta emme ole tehneet. Lapset on isällään aina jos olen esim iltavuorossa tai viikonloppuna/koululaisten loma-aikaan töissä ja hyvin on ainakin tähän asti pelittänyt.[/QUOTE]

Elatus nyt vain kuuluu molemmille.Tietysti jos on kovin rikas eikä tervitse elättämiseen isän osuutta niin mikäs siinä.
Harvoin kuitenkaan yksinhuoltajalla on paljon rahaa...ei minulla ainakaan ollut.ja mitä enmmän elätettäviä(sama isä) sen suurempi pitäisi äidillä sitten olla kukkarokin.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mun mielestä ei kuulu. Äidillä menee pelkästään jo asumiseen enemmän, kun tuskin hän lapsen/lasten kanssa yksiössä asuu, kun taas isä yksinään voisi ainakin teoriassa asua yksiössä.

Wau, olet ap rohkea, kun oikeasti TEET asian eteen jotakin.

Teit ihan oikein ja jos mies nyt kiukuttelee ja uhkailee tapaamisten hankaloittamiselle, niin se nyt vaan on sellainen asia jossa mies tekee ihan omat ratkaisunsa. Etkö huomaa että juuri tuota hän yrittääkin...hän vierittää syyt ikäänkuin sinun niskoillesi ja kiristää sinua parhaillaan. Jos et tee mitän hän haluaa, hän heittäytyy 5v:n tasolle.

Ja varmaan ymmärrät että hän tulee tekemään tämän toistekin ja kolmannenkin kerran, jos et nyt vie tätä juttua loppuun saakka. Vain siten voit osoittaa miehelle ettet ole hänen temppujensa vietävissä.

Mä olen aikoinani itse ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Sovittelin ihan viimeiseen saakka, ymmärsin ja koitin joustaa. Mutta ei se vaan toimi niin, että toinen osapuoli antaa kaikkensa ja vähän päälle ja toinen pokkuroi vastaan kuin mikäkin pikkulapsi.

Pidä nyt vain pintasi. Kunhan lastenvalvojalla on kaikki kirjttu mustava valkoiselle, on elämä jatkossa huomattavasti mutkattomampaa.

Viimeksi muokattu:
Teidän tapauksessa virallinen paperi olisi ilmeisesti poikaa.Mun miehellä ja eksällään ei ole sopimusta,mutta mies maksaa joka kuukausi saman summan oli lapsi ihan kuinka paljon tai vähän meillä.

Teidän tapauksessa virallinen paperi olisi ilmeisesti poikaa.Mun miehellä ja eksällään ei ole sopimusta,mutta mies maksaa joka kuukausi saman summan oli lapsi ihan kuinka paljon tai vähän meillä.

Ihan mageeta, että voi tehdä noin mutta mies ei voi ilman paperia vähentää elatusta verotuksesta.

Tämä ei todellakaan ole eka kerta kun mies käyttää kiristystä keinona saada oma tahdonsa läpi. Mutta olisikohan viimeinen...

Annat olla nyt viimeinen kerta. Näytä ettei lapsen yli kävellä. Muistuta, että häntä hyödyttää nuo paperit vaikka siellä oikeudessa jos joskus sinne joutuu menemään.

Hyvä et soitit sinne =) Älä lähettele miehelle mitään tyhmiä viestejä, voi käyttää niitä sitten hyväkseen jossain vaiheessa. Säilytä kaikki saamasi viestit.

Mä vielä soittaisin kerran sinne lastenvalvojalle tai jollekin viisaammalle, et nyt mies uhkailee, et mitä pitäs tehdä..

Miten tuo sitten menee? Minimielaireistako aletaan vähentää, jos lapsi on isällään enemmän kuin joka toisen viikonlopun vai? Emme ole käyneet lastenvalvojalla, koska mies ei suostu.

ota sitten yhteys oikeusaputoimistoon, ja saat ilmaisen lakimiehen. juttu vaan käräjille, niin sitä kautta saat joka tapauksessa jotain, eikä tartte eksää kuunnella yhtään.

ota sitten yhteys oikeusaputoimistoon, ja saat ilmaisen lakimiehen. juttu vaan käräjille, niin sitä kautta saat joka tapauksessa jotain, eikä tartte eksää kuunnella yhtään.

En mä exää mitenkään halua jyrätä tai olla kuuntelematta. Lapsen tapaamiset on tähän mennessä hoituneet hyvin niin, että hän ilmoittaa koska sopii ja yleensä lapsi on sitten ollut sen 3-4 yötä putkeen. Ei mulle ole niin väliä milloin näkee, kunhan näkee. Mutta elatusmaksu täytyisi saada hoitoon ilman, että siitä täytyy riidellä. Täytyyhän siitä nytkin, mutta menisi ainakin mahdollisimman reilusti kaikkien kannalta eikä voisi ottaa asioita niin henkilökohtaisesti.

Muista, että sulla on velvollisuus toimia lapsen edustajana ja nimenomaan lapsen parhaaksi noita elatusmaksuja sovitellaan siellä lastenvalvojalla. Kyse on kuitenkin lapsen elintasosta. Älä anna exäsi pompotella sinua äläkä lähde mukaan uhkailuihin yms.

En mä exää mitenkään halua jyrätä tai olla kuuntelematta. Lapsen tapaamiset on tähän mennessä hoituneet hyvin niin, että hän ilmoittaa koska sopii ja yleensä lapsi on sitten ollut sen 3-4 yötä putkeen. Ei mulle ole niin väliä milloin näkee, kunhan näkee. Mutta elatusmaksu täytyisi saada hoitoon ilman, että siitä täytyy riidellä. Täytyyhän siitä nytkin, mutta menisi ainakin mahdollisimman reilusti kaikkien kannalta eikä voisi ottaa asioita niin henkilökohtaisesti.

aihe on mulle täysin vieras, mut lukaisin kuitenkin ketjun.
sä taidat olla vaan nyt liian kiltti ja hyvämielinen ja sitä käyttää nyt vaan exäsi häikäilemättä hyväkseen.
asiat asioina - onhan ne hoidettava ! älä parjaa itseäsi, etköhän sinä ole tehnyt tarpeeksi ja joustanut.
jos isä haluaa hylätä lapsensa syystä tai toisesta -sille et sinä mitään voi sitten loppujen lopuksi. mutta jos hän vain pelottelee ja uhkailee tekevänsä niin ja näin sitten ja silloin, niin anna mennä vaan toisesta sisään ja toisesta ulos.

Se on vaan SULLE helpompaa kun kaikki on mustaa valkoisella näyttää. Jos sovitte tapaamisista ja maksuista ihan vaan keskenänne niin mies esim. jättää elarit maksamatta tosta noin vaan ja kun ei niistä ole sopimusta tehty niin aika vaikeeks menee niitä lähtee sit muuta kautta hakemaan.

Sulla kuitenkin varmasti on käyttöä niille elareillekki..

AINA kannattaa paperit tehdä vaikka olisi kuinka sopuisa ero. Se sopuisa erokin saattaa muuttua katkeraksi ja silloin on hyvä olla paperit.

[QUOTE="vieras";23152949]Mä en voi mitään sille mutta minusta on jotenkin, miten sen nyt sanois, typerää/hassua että elämä on kiinni elareista. Siis joskus tuntuu että yh:n talous kaatuu totaalisesti siihen jos etävanhempi ei maksa elareita. Varmasti monet riidat just aiheutuu siitä kun vanhemmat alkavat tapella noista elatusmaksuista.
Itse olen eronnut reilu 2 vuotta sitten enkä ole penniäkään elareita exältä saanut enkä halunnut. Itse tulen omillani toimeen ja mulle riittää että exä on mukana lasten elämässä. Mitään virallista sopimusta emme ole tehneet. Lapset on isällään aina jos olen esim iltavuorossa tai viikonloppuna/koululaisten loma-aikaan töissä ja hyvin on ainakin tähän asti pelittänyt.[/QUOTE]

No varmaan tulee monikin omillaan toimeen, mutta lapsi on kuitenkin kahden ihmisen aikaansaannos.

Yhteistyössä