Elatusavusta

• Viestiketjun aloittaja vieras-
  • Ensimmäinen viesti
vieras-
Tilanne on tämä: erotilanteessa minä jäisin vanhaan asuntoomme lasten kanssa. Mies hankkisi uuden asunnon. Yhteishuoltajuus, lapset vuorotellen minun ja isän kanssa. Minä töissä, lasten isä työtön.

Käsittääkseni etävanhempi maksaisi elatusapua lähivanhemmalle, mutta miten lähivanhemmuus/etävanhemmuus päätetään? Onko se valinta-asia vai?

Vanhemmat päättävät yhdessä kenen luona lapset asuvat ja kuinka paljon on tapaamisia jne. Jos ei päästä asiasta yhteisymmärrykseen niin sitten kannattaa mennä lastenvalvojan pakeille asiaa puimaan. Elatusapu määräytyy lapsen menojen ja vanhempien tulojen mukaan ja jos lapsi on paljon etävanhemman luona, siitä voidaan tehdä ns. luonapitovähennys.

vieras-
Kiitos! Löytyykö näistä jotain sivustoa, jonka avulla voisi helposti tehdä oman ehdotuksen lastenvalvojalle. Jossa neuvottaisiin, miten ylläpito lasketaan ja tuo luonapitovähennys yms.

!!!!
Muuten hyvä tuo PeskyPixien neuvo, mutta...

Lastenvalvojahan pystyy vahvistamaan vain vanhempien yhteisymmärryksessä tekemiä sopimuksia. Ja vaikka kuinka on vanhemmat hyvissä väleissä ja yhteisymmärryksessä lapsen asioista, niin aina pitää mennä ne sopimukset tekemään lastenvalvojalle.

Ainoastaan lastenvalvojan ( tai oikeuden) vahvistamat elatus-, huolto-ja tapaamissopimukset ovat laillisesti päteviä.

Itsekin eronnut
Muuten hyvä tuo PeskyPixien neuvo, mutta...

Lastenvalvojahan pystyy vahvistamaan vain vanhempien yhteisymmärryksessä tekemiä sopimuksia. Ja vaikka kuinka on vanhemmat hyvissä väleissä ja yhteisymmärryksessä lapsen asioista, niin aina pitää mennä ne sopimukset tekemään lastenvalvojalle.

Ainoastaan lastenvalvojan ( tai oikeuden) vahvistamat elatus-, huolto-ja tapaamissopimukset ovat laillisesti päteviä.
Ja vain lastenvalvojan tai ko:n vahvistaman päätöksen kanssa saat elatustuen Kelasta, jos puolisosi todetaan elatuskyvyttömäksi työttömyyden takia. Kannattaa toimia nopeasti, koska Kelasta saat vasta siitä päiväst alkaen, kun asiasta on virallinen päätös.

"jaahas"
Usein on niin, että jos on yhteishuoltajuus ja läsnäolo jaettu tasan, elastusapua ei makseta. lapsilisän saa se, joka sovitaan saavan, yleensä piemepituloinen. Jos tuloissa on huomatta ero, voi maksu tulla kyseeseen. Jos jäät yhteiseen taloon, siitä katsotaan kai sinulle myös olevan hyötyä.. Mutta lastenvalvoja tietää nämä paremmin ja katsoo sitä kokonaisuutta.

!!!!
[QUOTE="jaahas";29751481]Usein on niin, että jos on yhteishuoltajuus ja läsnäolo jaettu tasan, elastusapua ei makseta. lapsilisän saa se, joka sovitaan saavan, yleensä piemepituloinen. Jos tuloissa on huomatta ero, voi maksu tulla kyseeseen. Jos jäät yhteiseen taloon, siitä katsotaan kai sinulle myös olevan hyötyä.. Mutta lastenvalvoja tietää nämä paremmin ja katsoo sitä kokonaisuutta.[/QUOTE]

Lapsilisä maksetaan lähivanhemmalle. Toinen vanhempi on virallisesti lähivanhempi vaikka tapaamiset olisikin 50/50. Myöskin elatusavun tarve lasketaan lapsen tarpeen ja vanhempien elatuskyvyn mukaan.

Vieras-
Ok, kiitos tiedoista. Mulla on toki huomattavasti enemmän tuloja, ja jos ostan mieheni ulos yhteisestä talosta, myös paljon lainaa. Lähinnä mä sitä laskeskelenkin, että onko mulla siihen varaa.

Eiköhän nämä tästä selviä.. Kalliiksi voi tulla, mutta niin se taitaa eroamisen kanssa aina olla.

"jaahas"
No tietysti elatustarve laskuetaan kyvyn mukaan, mutta jos tuloissa ei ole huomattaa eroa ja tehdään niitä lähipäivävähennyksiä, niin ei sitä maksettavaa usein juuri jää. Poikkeus on teitysti, jos toisella on huomattavasti suuremmat tulot.

Vieras-
[QUOTE="jaahas";29751511]No tietysti elatustarve laskuetaan kyvyn mukaan, mutta jos tuloissa ei ole huomattaa eroa ja tehdään niitä lähipäivävähennyksiä, niin ei sitä maksettavaa usein juuri jää. Poikkeus on teitysti, jos toisella on huomattavasti suuremmat tulot.[/QUOTE]

Okei, mutta niin ei voi siis käydä, että lähivanhempi joutuu maksamaan etälle elareita? Vai voiko? Ja siis toki lasten elatuksesta maksan, en tarkoita sitä, vaan nimenomaan lasken, että voinko ostaa miehen ulos. Jos mun pitää maksaa elareita, se mun pitää tietysti osata ottaa laskelmassa huomioon.

Kannattaako tässä mennä ensin pankkiin vai lastenvalvojalle??

Yhteistyössä