Elämän karikoita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meri

Vieras
Ulkona on vieläkin lämmintä, vaikka elämme jo marraskuuta. Omalla kohdallani syksy tuli varhain, vaikka sää olikin pitkään kesäisen lämmin. Syksy, mihin kuului yllättävä ero. Pidin Miehestä, enkä uskonut tunteen hänenkään puoleltaan loppuvan niin helposti. Meidät yhdisti yhteinen kiinnostus mereen ja purjehdukseen, missä myös kilpailimme ja pärjäsimmekin. Minun osaltani purjehduskausi loppui syyskuun alkuun ja ulospäinkin onnelliselta vaikuttanut suhteemme pian sen jälkeen. Olimme seurustelleet reilun vuoden, mutta emme asuneet yhdessä, vaikka tiiviisti yhdessä olimmekin. Minun oli vaikea ymmärtää, miksi kaikki muuttui niin nopeasti. Eron hetkellä toivoin, että edes joku, jolle kerroin asiasta, olisi sanonut, että olihan siitä merkkejä ilmassa, mutta ei. Yleisin palaute oli, että olen todella yllättynyt.

Omien sanojensa mukaan Mies oli rakastunut ja onnellinen. Jopa onnellisempi kuin kertaakaan kymmeneen vuoteen. Tämän hän itse sanoi mm. heinäkuun lopulla, kun osallistuimme ulkomailla kansainväliseen purjehdustapahtumaan. Myös tapahtumassa otetuista monista valokuvista näkee, että olimme onnellisia. Sen myös muut huomasivat ja sanoivatkin meille. Miehen selitys erosta kysyneille oli, ettei arki sujunut. Arki on niin laaja käsite, että sen alle on helppo laittaa paljon. Se selitys voi olla kuulijallekin helpompi ottaa vastaan, eikä vaadi lisäselityksiä. Miehen mielestä eräs virhe suhteessamme oli se, että olimme siinä liian tosissamme. Oma arvomaailmani sotii sitä ajatusta vastaan, ettei suhteessa pitäisi olla tosissaan, sillä ei puoliksi mukanaolo ole hyvä lähtökohta toimivalle suhteelle. Ei ainakaan kypsälle aikuissuhteelle.

Tuntui pahalta, että nelikymppisen Miehen oman ajan tarve ja sitä myötä esille tullut ""arki ei sujunut"" asetelma vaihtui heti, kun meidän keskusteluyrityksemme meni solmuun, tarpeeseen solmia uusi suhde. Jopa samana iltana, kun olimme olleet vielä puolilta päivin lähdössä viikonloppuna yhdessä purjehtimaan, mutta päätimme, ettei ehkä ole viisasta lähteä veneelle riitelemään. Miehen kannalta kävi hyvin, että tämä yli kymmenen vuotta nuorempi nainen, jonka kanssa hän oli edellisellä viikolla aloittanut samalla tanssikurssilla, pitää myös merestä. Purjehdustarjous oli siten helppo ottaa vastaan vapaalta, aikuiselta mieheltä. Toivottavasti Mies ei satuta häntäkin jonkin ajan kuluttua.

Tuntuu pelottavalta, miten kaksi eri puolta ihmisessä voi olla kuten jouduin Miehen kohdalla huomaamaan. Vielä muutamaa viikkoa aiemmin tulleet viestit olivat tunnetta täynnä. Niissä oli mukana Rakastan sinua –ajatuksia, olimme varanneet Lapin matkan helmikuuksi ja oli ollut puhetta myös romanttisesta viikonlopusta Keski-Eurooppaan. Mies oli auttavainen, mukava ja tunteellinen, kun kaikki oli hyvin. Toinen puoli oli ikävämpi. Se, mikä sisälsi kylmyyden ja ylimielisyyden. Heidän ensimmäisen viikonloppunsa jälkeen Mies jopa toi esille, että seksi uuden naisen kanssa oli mukavaa. Ei meilläkään sillä osa-alueella ollut ongelmia. Tuntui pahalta, Sanat loukkasivat minua, sillä uskoinhan, että suhteemme olisi merkinnyt hänelle hieman enemmän. Ikävämpi puoli tuli esille myös, kun pyysin Miestä useampaan kertaan tuomaan tavaroitani veneeltä. Purjehdusvaatteeni hän oli toki hakenut heti pois, sillä nehän olisivat herättäneet ihmetystä, mutta muita tavaroita kuten lakanoitani hän halusi käyttää kauden loppuun. Ne palautettiin myöhemmin runtattuna ja pesemättä.

Eräs ystäväni, joka oli jutellut Miehen kanssa, kertoi, että hänelle jäi keskustelusta se kuva, että Mies kokee olevansa muiden yläpuolella. Hän ei ole tehnyt mitään väärää ja jos hänen menettelynsä satuttaa toista ihmistä, niin se on vain tämän oma vika. Mies oli korostanut sitä, että minä toimin väärin, kun keskustelin suhteestamme henkilöiden kanssa, jotka tuntevat hänet. Moni onkin sanonut, että kyllä joskus tulee aika, jolloin Mieskin joutuu kohtaamaan kivun. Olin tosin kuullut Mieheltä itseltään hänen rinnakkaissuhteistaan viimeisten avioliittovuosien ajalta, mutta uskoin hänen muuttuneen ja meidän suhteemme toimivan. Suhteemme aikana hän toki oli uskollinen, mutta tunteet vain loppuivat äkkiä. Omat tunteeni mieheen liittyen ovat nyt aika vahvasti kyllä inhon puolella.

Te olitte yhdessä vain vuoden. Ja tämmöiset vuodatukset.

Mitä tuota noin rankasti kelaamaan. Miehen puolelta ei vaan synkannut, hyvä että lopetti ajoissa.

Nyt vaan kasvot kohti uusia tuulia! Ei yhden vuoden pituinen seurustelu saa jäädä elämää suuremmaksi jutuksi, josta ei pääse millään yli. Älä mieti enempää. Vähän tuuliviiri mies tuo tuntuu olevan.

Taas uksi harvinaisen huono novelli.
Taitaa ap olla turhan romanttinen sielu. Mies?
Ah, Mies niin komea mutta ah niin täynnä ristiriitoja.
Hohhoijaa. Reginassakin on parempia juttuja, huonoja tosin nekin. Ajavat kyllä varmaan sen asian mitä varten ne on tarkoitettu. Niin varmaan tuo äskeinenkin.

Kyllä miehen käyttäytyminen osoittaa, ettei hänellä ole lainkaan empatiaa tai kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja kokea miltä tuntuu. Kylmää puuhaa!
Mutta en usko, että hän välttämättä paranee tuosta koskaan.

Jännää on myös se, että patolooginen narsisti ei ikinä joudu tuntemaan samaa kuin sinä, sillä hänhän ei ole missään suhteessa ihan tosissaan. Vaikka hänet siis jätettäisiin kylmästi ja täysin yllättäen, niin ei se häntä välttämättä satuttaisi, koska eihän se nyt niin tärkeä suhde hänelle ollutkaan.

Kannattaisi tällä uudella suhteella varoituskellot jo soida!

Todellakin mies on tyypillinen narsisti. Hänellä menee hyvin, naisia riittää, ilmeisesti rahaa, matkustelua ym. Ja asettuu vielä muiden yläpuolelle. Tuollaiseen ihmiseen on helppo rakastua, rakastuisin varmaan itsekkin, ja itkisin sitä sitten 10 vuotta, koska en ymmärtäisi, että mitä tapahtui, miksi välit meni poikki, olisiko minun pitänyt olla toisenlainen, kauniinpi, miksi sanoin niin jne. Yritän tunnistaa narsistit, mutta se on vaikeaa, koska tapani on rakastua heihin.

Nimimerkki Meri kirjoitti kauniin novellin. Ei yhtään kirjoitusvirhettä ja juttu oli jäsennelty oikeaoppisesti.
Harva tähän kykenee.

Ehkä Meri saat parempaa apua lyhytpsykoterapiasta tai vaikkapa Iltalehden Helmi-sivuilta. Sohvin sohvalla palsta on mielestäni oikein hyvä.

Ei miehesi mitenkään erikoinen tapaus ole. Olen törmännyt tuollaisiin miehiin koko ikäni. Samantyyppisiä naisiakin löytyy.

Ehkä parhaiten voisit vatvoa asiaa ottamalla yhteyttä ex-aviovaimoon. Ehkä hänelläkin on jäänyt muutama solmu aukaisematta.

Yritä säilyttää mieheen hyvät välit äläkä katkeroidu asiasta.
Rakastat purjehtimista ja sait kokea monta hyvää hetkeä miehen kanssa. Ei hän ihan pahimmasta päästä ole.
Rakasta häntä sellaisena kuin on.

Katsoin eilen pitkästä aikaa Kotikadun. Siinä Nella ja Janne erosivat. Syyt eroon olivat Jannella omituiset. Hän ei millään sulattanut Nellan Kiinaan kolmeksi vuodeksi lähtöä.
Sitoutuminen kaukosuhteeseen oli hänelle liian vaikea asia.

Käsikirjoittajat olivat tarttuneet hyvään aiheeseen.
Työstä rauhassa asiaa. Ellien taso oli takavuosina paljon parempi. Varaudu siihen, että saat tölväisyjä osaksesi.
Netti on hyvä sydänsurujen purkupaikka. Kirjoita myös päiväkirjaan. Kyllä asiat ajan myötä selkiintyvät. Olet äärettömän fiksu ja empaattinen nainen.

Mikä stoori. Nyt sait provottaja väännettyä vihdoin jotain uutta!

Kymmenen pistettä tyylikkäästä provosta. Ei vain uppoa tällaiseen vanhaan skeptikkoon. Eikä kyllä muihinkaan.

Samaa mieltä Novellin kanssa, että hyvin on Meri kirjoittanut. Hänessä voisi olla aineista kirjailijaksikin.

Tarina on tavallaan tuttu monelle meistä, jos ei omalla kohdalla, niin ainakin tuttavapiirin tms. kautta. Erikoista miehessä toki oli se, että hän oli - tai ainakin antoi sen kuvan itsestään - suhteessa melko tosissaan vain muutamaa viikkoa aiemmin. Sitä ei pidä sanoa, mitä ei tarkoita! Eikä ainakaan puhua yhteisistä matkoista, jos oma tunne-elämä on noin heikoilla kantimilla. Hyvä, että pääsit hänestä eroon. Tsemppiä!

Otan osaa alkuperäiselle. Miehet ovat joskus tosi outoja, ja puhun nyt kokemuksesta kun itsellekin kävi samalla tavalla parisen viikkoa sitten, tosin paljon lyhyemmästä suhteesta. Kärsi, puhu, mieti, ja pääset ennenpitkää tästä yli vaikka vielä ei tuntuisi siltä!

Ja muille, mitä ihmettä arvostelette hyvin kirjoitettua tekstiä. Mikä siinä muka viittasi provoon! Vaikuttaa ihan normaalilta otteelta normaalin ihmisen erosta. Hyvä kun kerrankin joku osaa kirjoittaa perusteellisen kuvauksen omasta tilanteesta eikä vaan paria riviä mitä ei voi kommentoida kun ei tiedä taustoja.

Tsemppiä alkuperäiselle!

Vaikeitahan erot usein ovat. Yllättäviin eroihin liittyy helposti erikoisiakin piirteitä kuten sinunkin erosi oli. Tuollaisessa tapauksessa jättäjän tunne-elämä ei kyllä ole ihan kunnossa, vaikka hän niin itse varmaan ajatteleekin. Suhteesta toiseen ei voi vain hypätä ja vieläpä samana päivänä! Voipi olla, että mies oli epävarma suhteen jatkumisesta ja ehti jättää ensin. Tosi tyhmää tosin.

Eroon sisältyy ehkä myös ""pettymystä"" itseäsi kohtaan siitä, ettet huomannut mitään tai oikeastaan siitä, että vaikka hän olikin kertonut sinulle aiemmista rinnakkaissuhteistaan, jatkoit kuitenkin suhdetta. Uskoit hänen muuttuneen, mutta niin ei ollutkaan: uusi suhde alkoi kiehtoa heti, kun siihen tuli mahdollisuus. Tuollaiset miehet pilaavat koko miessukupuolen maineen.

Kuullostaa aika kamalalta tyypiltä koko mies. Missä ihmeessä onnistuit häneen tutustumaan ja eikö varoituskellot missään vaiheessa soineet?

Kumma juttu muuten, että niin monet, jotka ovat aikaisimmissa suhteissaan pettäneet (ainakin miehet) sortuvat siihen yhä uudestaan ja uudestaan. Ehkä naisen pitäisi kysyä pettämisen syyt ja mitä mies tunsi pettämisen hetkellä? Toisethan eivät oman moraalinsa mukaan petä, siirtyvät vain seuraavaan suhteeseen.

Ja noita arkea sietämättömiä miehiä on todella paljon. Iällä yleensä ei ole merkitystä, mutta jostain kumman syystä niitä löytyy enemmän tuolta neljänkympin yläpuolelta kuin alapuolelta. Ovatko sitten tottuneet liian makeaan elämään miesenemmistönä ollessaan?

Mies vaikutti keskenkasvuiselta.
Mutta jotenkin ap:kin meni lankaan näissä purjehdus ja matkustusharrastuksissa. Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää.
Hyvä esimerkki suhteesta, jossa pinnallisuus on etusijalla. Aika yleistä on, että se ei kanna.
Mutta tuskin sinä ainoa olet, joka on tuohon ansaan langennut. Sanoisin, että hellä ja tunnollinen duunari on sittenkin MIES.

Ne monien peräänkuuluttamat varoituskellot soivat sitten vasta ensi kerralla kun törmäät hänenlaiseensa. Ei tuollaista kukaan ensimmäisellä kerralla tajua ja tunnista, koska siinä on todennäköisesti paljon sellaisia asioita mitä ei itse ikinä toiselle tekisi. Toimintaa ei voi käsittää mitenkään, ja ihmetellessä ja murehtiessa saattaakin mennä tosi kauan, vuosia? Vuosi seurustelua riittää kyllä hänenlaistensa kanssa, uskokaa pois.

Ainoa positiivinen asia on se, että pääsit näin pian eroon. Avioliitto ja perhe tuollaisten kanssa on varmasti musertava kokemus.

Duunarimiehelle: Olet sikäli oikeassa että tuollaiset ihmiset osaavat pelata taitavasti ja hurmata, siksi saattavat usein olla aika menestyneitä. Mutta rakastuminen tällaiseen johtuu nimenomaan siitä hurmaamisesta eikä siitä materiasta. Eikä tämä sitä tarkoita että jokainen jolla on vene, auto ja varaa, olisi psykopaatti.

Jep, teitä miehiä ne kiinnostavatkin niin paljon ettei mielikuvitus taivu muuhun ajattelutapaan vaikka mitenpäin yrittäisi selittää. Siitähän tässä duunarille esittämässäni kommentissa juuri olikin kyse, mutta mukavaa että liityit epäuskoisten joukkoon... ;-)

Tyypillinen keppiveneilijä nehän on just tollassia.Tule mun kanssa olen moottoriveneilijä.Me otamme huomioon muutkin.Rättiveneilijät ei ja hevosvoimia on sitte riittävästi

Kyllä tuntuu kaukaselta asialta tuommonen purjehus ja eurooppa. Pitäisköhän sun yrittää hakia semmosta kaveria jonka nimi on Koski ko sää oot Meri..hahahah. Heikillä ja mulla ei oo ko soutuvene tuosa rannasa, sillä ei oo saannu naista ennen eikä saa nykkään.

Kyllä minustaki oli hyvän miehen saannu. En olis kyllä ollu tuommonen ko tuo mies mistää sää meri puhuit. Heikki lähettää sulle terveisiä tuosa. Se keittää haukikeittua ja kohta me sitä syöjähän. Peijakas ko kätevä tämä internetti.

Kiitos teille kaikille, joilta olen saanut palautetta kirjoitukseeni ja kannustavia sanoja, kritiikkiäkään toki unohtamatta. Sekin löysi toki paikkansa. Ison kirjaimen käyttö mies-sanan kohdalla oli virhe, sen myönnän, sillä mies isolla kirjoitettuna käyttäytyy myös sen mukaisesti. Kirjain jäi vain isoksi, kun korjasin hänen nimensä mies-muotoon. Ero sattuu silloin, kun suhteessa on tosissaan ja aidosti pitää toisesta.

Kiinnostus purjehdukseen yhdisti meidät, kun vastasin hänen gasti-ilmoitukseensa viime vuoden toukokuussa. Aloimme purjehtia yhdessä heinäkuun lopulla ja pian tuttavuus vaihtuikin seurusteluksi. Hän ihastui minuun nopeasti, mitä silloin hieman ihmettelin, sillä omat tunnekäänteeni eivät ole niin nopeita. Häneltä kysyinkin, onko hän eroon päättyneen pitkän avioliittonsa jälkeen sinut tilanteen ja itsensä kanssa. Kyllä kuulema oli. Ihmiseen ihastuin, en materiaaliin, sillä vene on kahdeksankymmentä luvun alussa rakennettu, hän asuu pienessä yksiössä ja autokin oli silloin vanha Fiat Punto.

Pidän purjehtimisesta ja se, että minun kauteni loppui jo syyskuun alkuun, lisäsi kipua. Minä en vain pysty niin helposti vaihtamaan veneestä toiseen, vaikka siihen tarjoutuikin pian mahdollisuus. En ollut valmis aloittamaan mitään uutta satuttaneen eron jälkeen. Varovaiseksi sitä tulee, kun luulee omaavansa hyvän ihmistuntemuksen ja erehtyykin pahemman kerran.

Monet ovat olleet sitä mieltä, ettei hänen uusikaan suhteensa kauan kestä, mahdollisesti kevääseen, jos sinnekään asti. Vaikka minuun sattui, en toivo niin käyvän tälle nuorelle naiselle. Minä en kuullut varoituskelloja, vaikka niitä minulle liki soitettiinkin, niin ei varmaan hänkään.

Kyllä toki meren ja moottoriveneenkin voi yhdistää. Ehkäpä olemme liikkuneetkin samoilla vesillä ja jopa samassa venekerhossakin. Vedet ovat toki vielä auki, mutta veneet taitavat kyllä olla jo nyt ylhäällä.

Niin, patologinen narsisti ei kylla tunne samanlaista tuskaa, mutta jatetyksi tuleminen lienee aika moinen kolaus hanen paisuneelle, mutta huteralle itsetunnolleen, ja he karsivat siita, mutta omalla tavallaan, joskus ryhtyvat tosi ilkeiksi. Siksi heille onkin tarkeaa olla se, joka ensimmaisena jattaa.

Luulen, etta tuo aarimmaisen rakastettavuuden ja kylmyyden vaihtelu on aika hyva tunnusmerkki siita, etta henkilolla ei ole kaikki ihan kotona tunne-elaman puolella, narsisti tai ei. Muissakin persoonallisuushairioissa ja -ongelmissa on vastaavia oireita.

Kaikenlaisia ihmisiä sinunkin tiellesi on osunut. Ikävä juttu kaiken kaikkiaan. Eikä sitä koskaan voi etukäteen tietää, mihin kaikkeen uuden ihmissuhteen takia joutuu.

Kyllä tuollainen käytös kertoo siitä, ettei miehellä ole tasapainoista tunne-elämää. Itse hän ei sitä toki tiedosta, vaan syyt eroon löytyvät muista, olosuhteista yms. Usein tuollaisella tyypillä on myös tarve korostaa sitä, miten herkkä esim. uusi kumppani on. Hän voi sitten olla suhteessa se voimakas osapuoli. Usein vain nainen ei ole niin heikko kuin mies luulee.

Jaksamista sinulle Meri

Ole iloinen jos oikeasti tunnet vaan halveksuntaa tätä miestä kohtaan. Minulla on ollut hyvin samantapainen suhde joka kesti vuosia ja ero tuli minulle yllätyksenä. Hän teki eron ja lähdön juuri päinvastoin kuin oli vannonut, ykskaks ilman selityksiä, uusi oli jo odottamassa. Menin ihan rikki ja itseluottamukseni ja elämäniloni hävisi kokonaan. Siitä on nyt kulunut vuosi ja asiaa läpikäytyäni huomasin, että kaikkien vuosien aikana hän ei ollut oikeasti ottanut huomioon tunteitani koskaan. En vaan ollut halunnut nähdä totuutta. Jotkut ovat kykenemättömiä sitoutumaan, tuntemaan empatiaa ja ottamaan vastuuta omista sanoistaan ja teoistaan.

Yhteistyössä